Mannen zijn niet aardig, ook de aardige nie
Sergio Leone's nieuwste:
Once upon a time in America
A midsummer
night's sex comedy
Gebroken spiegels" van Marleen Gorris
Met een goed ker
rapport goedkope*
naar de film
Vergadering
welzijn en
onderwijs
gaat niet
door a.s.
maandag
Seizoen -
start
PJGU
Movie cyclus
Damesbridges
Collectes
kijk op de film
DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1984
I
AMERSFOORT - Leerlingen van
het voortgezet onderwijs die een
goed kerstrapport hebben, kunnen
in de kerstvakantie met korting of
helemaal gratis naar een filmvoor
stelling van hun keuze. Aan deze
aktle zijn enkele voorwaarden ver
bonden. Heb je gemiddeld een 6 op je
rapport, dan krijg je 40% korting op
een kaartje. Wie gemiddeld een 7
heeft, betaalt de helft voor een bio
scoopkaartje. Leerlingen die gemid
deld een 8 staan, moger
gratis naar de film. Bol 5
gemiddeld een 9 op
hebben, krijgen vijf vrij j
gemiddelde cijfers moet
over zes vakken zijn.
december aanstaande
llngen hun rapport aan
Amersfoortse bioscope
en meteen een voorstel
keuze bijwonen. En nu n
voor een goed of bet
uitmuntend rapport!
LEUSDEN - De voor maandag
1 oktober geplande vergadering
van de raadscommissie welzijn
en onderwijs gaat niet door. Er
zijn te weinig (interessante)
agendapunten om de commissie
bijeen te roepen.
In de maand oktober worden de
volgende openbare- en
vergaderingen gehoud
2 okt. openbare werke
lijke ordening - 8 okt.
economische zaken -
mene bestuurszaken -
nadviescommissie -
(aanvang 19 30 uur)
De vergaderingen b
20.00 uur tenzij anders
worden gehouden
meentehuis, 't Erf 1
centrum De agenda's
liggen vanaf 5 dagen
gadering ter inzage b:
voorlichting, 't Erf
941247, toestel 116 er
theek Nieuw-Langenb
gadenngen worden op
de plaatsen ter inzage
week op die waarin de
is gehouden.
LEUSDEN - De Plattelands Jon
gerenorganisatie provincie
Utrecht begint haar seizoen met
een barbecue-avond voor de le
den. Deze zal gehouden worden
op 29 september in de kantine
van Voetbalvereniging Roda'46.
Deze avond wordt opgeluisterd
met een disco. De kosten voor
deze avond zijn f 15,00 per per
soon. Belangstellenden moeten
zich zo snel mogelijk opgeven bij
Marijke Moesbergen, telefoon:
802934.
LEUSDEN - In boi
Krakhorst, Bolderikhi
mevrouw Zevenboom
derdag 11 oktober eei
ge soos. Geinteress
nen er terecht van 9
uur. Voor nadere inli
men bellen mevrouw
943543
LEUSDEN - Burg
wethouders hebber
maand oktober verc
leend voor het hou
volgende collectes
Dierenbescherming,
SOHA Leusden, 22
Zwakzinningenzorg.
„Gebroken spiegels";
Nederland, 1984;
scenario en regie. Marleen Gorris;
camera: Frans Bromet;
muziek. Lodewijk de Boer;
hoofdrollen: Lineke Rijxman. Henriëtte
Tol, Edda Barends, Coby Stunnenberg,
Eddy Brugman en Johan Leyssen.
Te zien in Cinema 1Amersfoort.
door Marnix Kreyns
UTRECHT - Mannen zijn in
de tweede film van Marleen
Gorris niet aardig. Al lang
voordat één van de hoofdper
sonen in „Gebroken spie
gels" dat met zoveel woor
den zegt - en daar aan toe
voegt dat ook aardige man
nen niet aardig zijn - is duide
lijk welke rol de man in dit
verhaal speelt. In zijn minst
gevaarlijke verschijnings
vorm is hij lid van het studen
tencorps en scandeert hij
dronken: „Wij willen neu-
ken". In een wat minder on
schuldige versie is hij de re
guliere bordeelbezoeker of
de junk, die in zijn eigen
ondergang zijn vrouw en kind
dreigt mee te sleuren. Weer
een graadje erger is hij als de
exploitant van het sexhuis,
voor wie vrouwen uitsluitend
een bron van inkomsten zijn.
En in de meest extreme vorm
is hij de psychopaat, die
vrouwen vernedert tot de
dood er op volgt. Is hij niet
van een slechtheid in één der
genoemde gradaties, dan is
hij een goedaardige gods
dienstwaanzinnige.
De wereld, die Marleen Gorris
in „Gebroken spiegels" laat zien
is een verschrikkelijke. Als man
schaam je je dood voor je sexe-
genoten. F.n voor vrouwen moet
de film uiterst beangstigend zijn.
Mannen hebben over het alge
meen de macht en gebruiken die,
al dan niet met wellust. Soms is
die macht voor vrouwen onont
koombaar en destructief. En
kunnen ze er wel weerstand aan
huisvrouw, die op een avond door
een man, van wie alleen de rug in
beeld komt, van straat wordt ge
plukt We hebben die man dan al
een vrouwenlijk aan de waterkant
zien droppen, dus het vermoeden
is gerechtvaardigd dat het met Bea
niet goed zal aflopen Ze wordt
opgesloten in een kelderruimte en
daar vastgeketend aan een bed.
Haar vrijheidsberover doet niets
anders dan haar aftakeling met
wellust gadeslaan. Tot het moment
komt dat Bea beseft dat juist haar
gesmeek om vrijlating, haar uitin
gen van volkomen afhankelijkheid
van die man. zijn sadisme bevredi
gen. En ze zwijgt, waardoor de
rollen omdraaien. Bea is de sterk
ste. hoewel haar dat niet meer van
de dood zal redden
Bij Diane en Dora doet zich een
paralelle ontwikkeling voor. Steeds
meer weten zij samen weerstand te
bieden aan de hen vernederende
mannen. Met name Diane speelt
daarbij een belangrijke rol. Aan
vankelijk is zij nogal schuchter in
het haar vreemde milieu, waarin ze
door Dora rücksichtlos wordt inge
wijd. Maar een aantal gebeurtenis
sen doen haar houding verande
ren. De vaste klant, die behulp
zaam is geweest, nadat een van de
meisjes het slachtoffer van een
aanslag is geworden, doet de deur
dicht. Als ze hem bedanken voor
het feit dat hij het slachtoffer naar
het ziekenhuis heeft gebracht, is
zijn antwoord dat hij voor een hond
hetzelfde had gedaan. Als hij ver
volgens met de portefeuille in de
hand duidelijk maakt alsnog met
één van de meisjes naar boven te
willen, schiet Diane hem de club uit.
Aansluitend schiet zij tot driemaal
toe haar spiegelbeeld aan stukken.
Samen met Dora verlaat Diane het
bordeel, de anderen tussen de
gebroken spiegels achterlatend.
Waar Bea het niet redt, lijken Diane
en Dora er wel uit te komen. Al
antwoordt laatstgenoemde op de
vraag, of ze voorgoed weg gaat
nog wel met zekere aarzeling: „Als
het aan mij ligt wel".
Gorris heeft voor tweede film
over man, vrouw en macht dui
delijk gekozen voor extrema. De
psychopaat en het bordeel zijn
uitersten van een vrouw
onvriendelijke wereld. Er komen,
(van de filmredaktie)
AMERSFOORT - Deze
week gaat in Amersfoort ook
Sergio Leone's nieuwste film
„Once upon a time in Ameri
ca" draaien. Het is een heel
lange film (3,5 uur), die dan
ook tegen verhoogde toe
gangsprijzen te zien is in één
van de zalen van Grand. In de
hoofdrollen zijn Robert de
Niro, James Woods, Joe Pes-
ci en Teat Williams te zien. De
muziek is, net als bij „Once
upon a time in the West" van
Ennio Moricone.
De film vertelt het opwindende,
dramatische en met bloed door
drenkte verhaal van vier onafschei
delijke vrienden. Het verhaal begint
in de jaren twintig in de sloppen van
New York, beweegt zich verder
voor een twaalftal jaren van het
Drankverbod en vindt zijn climax in
de rijkdom, corruptie en ontaarding
in het midden van de jaren zeven
tig Het is een verhaal vol geweld,
liefde en verraad met een groot
aantal ongewone, onvergetelijke
figuren.
De hoofdpersoon is de in het
begin nog jonge David „Noodles"
Aaronson, die met drie gezworen
vrienden meedoet aan een jeugd
bende. die zijn wijk onveilig maakt
door een groot aantal kleine mis
drijven met de hulp van de wijk
agent, die zij chanteren met een
stiekem van de agent gemaakte
foto op het moment dat deze zich
vergreep aan een nog minderjarig
meisje
Naarmate de vier vrienden ouder
worden, worden ook hun misdrij
ven ernstiger Zij sluiten zich aan bij
andere gangsters of bestrijden hen
in een tijd waarin het gangsterdom
door het drankverbod welig tiert.
Als dit Drankverbod in 1933 wordt
opgeheven, viert de massa feest in
de straten van New York, maar
Noodles is er niet bij. Hij is in een
opiumkit om vergetelheid te zoe
ken, want zijn beste drie vrienden
zijn de vorige dag door de politie
afgeslacht toen zij een laatste partij
clandestiene whisky gingen afleve
ren
Pas wat later gaat Noodles naar
een andere oude vriend; „Dikke
Moe" Moe is de vroegere eigenaar
van een clandestiene bar waar
Noodles en zijn vrienden geregeld
bijeenkwamen en zij hebben hem
de sleutel toevertrouwd van een
bagagekluis, waarin Noodles en
zijn beste drie vrienden hun gang
sterwinst - een miljoen dollar -
bewaarden
Noodles haalt nu deze sleutel,
maar als hij de kluis opent, blijkt de
koffer met het miljoen gestolen en
vervangen te zijn door een andere
koffer met 250 000 dollar erin plus
een briefje: „Als voorschot op je
volgende moord". Aangezien Dik
ke Moe al jaren in armoede leeft,
begrijpt Noodles dat Moe de dief
niet is en evenmin de man, die de
250.000 dollar in de kluis heeft
gedeponeerd. Maar wie heeft dat
miljoen dan wél weggenomen en
wat betekent dat geheimzinnige
briefje „Als voorschot op je volgen
de moord"?
Noodles besluit dit uit te zoeken
en raakt daardoor verwikkeld in
een reeks bizarre voorvallen, waar
bij hij pas op het laatste en zeer
verrassende ogenblik ontdekt wie
het miljoen dollars gestolen heeft
en wie hij moet vermoorden
De vier vrienden in ,,Once upon a time in America".
(Van de filmredaktie)
In de movie cyclus draait komende
dinsdag Woody Alien s ,,A midsummer
night s sex comedy" In februari 1983
was deze typische Allen-film voor het
laatst te zien in Amersfoort.
,.A midsummer night's sex comedy"
is bedoeld als een parodie op de heden
daagse love-story's, die in een steeds
grotere frekwentie het witte doek trach
ten te (ont)sieren. Het is misschien niet
één van de betere Allen-films gewor
den, maar met zijn talloze gebaren en
drukke gepraat, treedt Allen weer onte
genzeggelijk op de voorgrond
„A midsummer night's sex comedy"
is een spel voor paren. Er doen er drie
mee. Woody Allen en Mary Steenbrug
gen vormen een gelukkig echtpaar.
Allen slijt de dagen met het uitvinden
van de meest vreemde vondsten, totdat
hij bezoek krijgt van professor Leopold
Sturgies (Jose Ferrer) en diens verloof
de Ariel (Mia Farrow). De twee staan op
het punt te trouwen
Het belooft een ontspannend week
end te worden, maar Andrew s beste
vriend, de „rokken-jager" dokter Max
well (Tony Roberts), met zijn vriendin
van het moment, de verpleegster Dulcy
(Julie Hagerty). weten met hun bezoek
de gemoederen danig in beroering te
brengen In het weekend dat de drie
paren met elkaar doorbrengen, komen
Andrew s problemen met zijn sexleven
weer bovendrijven. Zijn sexleven met
zijn vrouw Adrian is niet al te best en
daarom werpt hij zich met al zijn energie
op zijn hobby, zoals gezegd het uitvin
den van allerlei apparaten
Eén van die uitvindingen is een bol,
waarmee hij geesten hoopt op te roe
pen. Professor Leopold denkt daar ech
ter het zijne van. in onzin gelooft hij niet.
Intussen maakt de „rokken-jager"
Maxwell kennis met Ariel en wordt hij
voor het eerst in zijn leven echt verliefd.
Maar laat nu ook Andrew, die jaren
geleden een platonische relatie met
Ariel had, de behoefte voelen zijn aan
gebedene van destijds werkelijk te wil
len bezitten.
Leopold zit ook niet stil en heeft het
oog laten vallen op Dulcy, die het echter
te druk heeft met Adrian te onderwijzen
in sex
Als Adrian met de opgedane kennis
Andrew weer aan zich bindt, lijkt voor
hen het leven beter dan ooit. Leopold is
echt volledig in de ban geraakt van de
verleidelijke Dulcy, maar niet voordat hij
in het nachtelijke bos dokter Maxwell
achterna heeft gezeten, als hij achter
diens verhouding met Ariel is gekomen.
De verschillende relaties raken aar
dig in de knoei en de afleidingsmanoeu
vres die Woody Allen in „A midsummer
night's sex comedy" heeft ingebouwd,
zorgen voor vrolijke - subtiele - ontwik
kelingen. En verwarring, want ook daar
in toont Allen zich van zijn beste zijde.
dvr.
Voor wie het House of Happy mag
zijn, het is het niet voor de vrouwen.
Ze worden er voortdurend gecon
fronteerd met machtsmisbruik en
vernedering. Is het niet door de
clientele van de club - doorgaans
enge mannen, die allerlei ver
schrikkelijke dingen van de vrou
wen willen -, dan is het wel door de
baas van de tent (Johan Leys-
sens). Die kan zich alleen in ter
men, waarin een normaal mens
over vuilnis praat over zijn perso
neelsleden uitlaten; maakt dage
lijks bij het uitbetalen walgelijk dui
delijk hoe de machtsverhoudingen
liggen; en deinst er dan ook niet
voor terug om Happy House te
verrijken met een sado-maso-
afdeling, wanneer daar geld mee te
verdienen blijkt.
Daarbij komt dat de privé-
omstandigheden van Diane en Do-
ra ook verre van prettig zijn. Diane
zit met de zorg voor een klein kind
en haar junk-echtgenoot, die aan
een overdosis sterft. Dora is nage
noeg alleen op de wereld. Haar
enige vriend is een zonderling, die
naast haar woonboot in een houten
hokje woont. Deze André. die veel
teksten te berde brengt over de
heilige maagd en zo meer, krijgen
we nooit te zien. Maar hij is wel de
enige, tegen wie Dora hardop zegt
dat ze niet gelukkig is. Hij zal haar
ontnomen worden
Het tweede verhaal is dat van
Bea (Edda Barends). Zij is een
spiegelbeeld.
zoals gezegd, in „Gebroken
spiegels" geen aardige mannen
voor. De vrouwen daarentegen
zijn vrijwel zonder uitzondering
sympathiek. Daardoor zou je
Marleen Gorris kunnen verwijten
een karikatuur gemaakt te heb
ben. Maar het werkt wel. Zoals de
zwarte humor van Yrrah ook
dingen duidelijk maakt. Wie dat
wil accepteren - en „Gebroken
spiegels" derhalve niet onmid
dellijk kwalificeert als kunstzin
nige mannenhaat - ziet een ui
terst boeiende film. Door de the
matiek én de uitwerking, die Gor
ris en haar medewerkers er aan
midsummer night s sex
- Diane (Lineke Rijxman) temidden van haar collega's in het bordeel .Happy House"
c
gegeven hebben. Het sï
zelf geschreven verha e
van opzet en volgt a'
de beide verhaallijn
nisch uitermate vaard
gebracht door Frans
ondersteund door m ir
Lodewijk de Boer, die
ook de rillingen bezor
dien goed - en af ei[$i
goed - spel van met na <j
Rijxman, Henriëtte Tc
Barends.
Een film, waar je nie
heen moet gaan. In
Maar die vrouwen e
wel moeten zien.
Woody Allen en Mary Steenbruggen in een
comedy'
bieden, dan komt dat doordat zij
bewustworden, inzicht verwer
ven in de positie, die ze hebben.
Het is de enige manier om zaken
te veranderen, maar dat kost niet
geringe insanningen.
Het lijkt een beetje de week van
Marleen Gorris te zijn Vandaag
gaat „Gebroken spiegels" in veer
tien steden draaien. Gisteren was
het de op z'n minst opvallende
afsluiting van de Nederlandse film
dagen in Utrecht En eergisteren
was dankzij de VARA de eerste film
van Gorris, „De stilte rond Chnsti-
ne M." op televisie te zien. Met die
eerste film maakte Marleen Gorris
haar positie al duidelijk: zij is een
feministisch scenariste en cineas-
te. Tegen dat etiket heeft Gorris
geen bezwaar, mits daar bij ver
meld wordt dat het hier haar eigen
feminisme betreft en haar werk dus
niet wortelt in zoiets als De Vrou
wenbeweging. In „Gebroken spie
gels" wordt de lijn van „De stilte
rond Christine M." doorgetrokken,
zij het op een veel minder vrolijke
wijze „Gebroken spiegels" is een
gruwelijke film.
HAPPY HOUSE
Er lopen in „Gebroken spiegels"
twee verhaallijnen,die aan het ein
de van de film bij elkaar komen. Het
ene verhaal speelt zich af in de
sexclub Happy House Het is het
werkterrein van twee van de hoofd
rolspeelsters Dora (Henriétte Tol)
is prostitué bij kennelijk gebrek aan
werk op haar vakgebied, zij is
afgestudeerd aan de klemkunsta-
kademie. Via haar belandt ook
Diane (Lineke Rijxman) in het mi
lieu. Zij verdient het geld voor een
aan de heroïne verslaafde echtge
noot. Zij werken en maken een
ontwikkeling door temidden van
collega's, die stereotiepe hoeren
lijken te zijn. De sympathieke be
grijpende madam Ellen (Coby
Stunnenberg); de moederlijke Irma
(Carla Hardy); de keiharde succes-
hoer Francien (Marijke Veugelers),
de Surinaamse Tessa (Arline Ren-
furm); en de tobberige, wereld
vreemde Linda (Anneke van 't Hof).