De keus tussen adeldom of oerwoud
Robert Redford in
glansrol als „The Natural"
„Beatstreet": kijkje in de Hip-Hop-Cultuur
„Another Way" -
in het Filmhuis
National Lampoon's Animal
House in Dinsdag Movie Cyclus
„GREYSTOKE: THE LEGEND OF TARZAN, LORD OF THE APES"
The Karate
Kid: filmhit
VERKLARENDE WOORDENLIJST
Geen krant
ontvangen?
DONDERDAG 11 OKTOBER 1984
kijk op de film
10
DOOR BERT VOS
„Greystoke'' (The legend of Tarzan,
Lord of the Apes). GB. 1984. Regie
Hugh Hudson Produktie: Hugh Hudson
Stanley S. Canter; scenario. P. H
Vazak Michael Austin, gebaseerd op
het verhaal ..Tarzan of the Apes' van
Edgar Rice Burroughs. Camera. John
Alcott, muziek John Scott, uitgevoerd
door het Royal Philharmonic Orchestra
montage Anne V. Coates Met
Christopher Lambert. Ralph Richard
son, Ian Holm, James Fox en Andie
MacDowell Première Nederland. Keu
ring alle leeftijden. Genre het begin
van de Tarzan-cultus. opnieuw verteld,
Te zien in- Cinema. Amersfoort
We zijn met name de laatste jaren
snel genegen over een „serie" films
te praten als we het hebben over
James Bond of Star Wars. Maar
praten we over een echte reeks,
verspreid over tientallen jaren (vanaf
1918), dan kan dat alleen maar over
Tarzan zijn. Het geesteskind van de
befaamde schrijver Edgar Rice Bur
roughs, werd door talrijke regis
seurs opgepakt voor een film en
meer dan veertien acteurs speelden
de rol van Tarzan, de in het oerwoud
tussen de apen opgegroeide gewel
denaar. Toch is er maar één acteur
geweest, die door kenners nog
steeds als de enige echte Tarzan
wordt gezien, en wel Johnny Weis-
muller, die van 1932 tot 1948 onder
verschillende regisseurs van liaan
naar liaan slingerde onder het uitroe
pen van de inmiddels legendarische
kreet. Daarna kregen we Lex Barker,
Gordon Scott en vele anderen, maar
de impakt van de eerste Tarzan-fllms
uit de Johnny Weismuller-periode
werd nooit meer gehaald. Miles
O'Keefe speelde de laatste Tarzan
met Bo Derek als Jane, maar aller
ogen waren toen op het gepolijste
lichaam van Bo gericht.
Het is dan ook een plezierige verras
sing, dat regisseur Hugh Hudson (Cha
riots of Fire) er in is geslaagd om van
..Tarzan the Ape Man", het eerste boek
van Burroughs, een bijzonder geslaag
de en vooral boeiende remake te ma
ken. „Greystoke, the legend of Tarzan.
Lord of the Apes" is de titel van deze
groots opgezette speelfilm, waarin niets
aan het toeval is overgelaten en een
complete filmploeg maandenlang in de
regenwouden van Kameroen aan het
werk is geweest om de juiste sfeer en
de luiste entourage vast te leggen. En
de rol van Tarzan wordt gespeeld door
een nieuwkomer de Amerikaan
Christopher Lambert, een acteur, die op
schitterende wijze Burroughs oor
spronkelijke romanfiguur gestalte weet
te geven Als de aap-man in het oer
woud én als de teruggekeerde graaf
I van Greystoke in het majestueuze land
goed van zijn voorvaderen.
„De helft van mij is graaf, de andere
helft is wild," roept hij vertwijfeld uit in
één van die prachtige scenes op het
landgoed, waar de halfverwilderde jon
geman zich tracht aan te passen aan de
ongekende wereld van de Engelse
adel Het is dit dualisme, dat het hoofd
thema van de film vormt
De legende van Tarzan begint als
een schip in een zware storm nabij de
Afrikaanse kusten ten onder gaat en
slechts enkele overlevenden aanspoe
len. Die overlevenden, Lord Clayton en
zijn vrouw Alice, proberen zo goed en
kwaad als mogelijk in het bijna ondoor
dringbare regenwoud te overleven. La
dy Alice is zwanger. Zij overlijdt tijdens
de bevalling van een zoon De huilende
baby wordt later door de moederaap
Kala, wiens eigen baby de dood heeft
gevonden tijdens een rituele strijd met
de aanvoerder van de apen-troep. Sil-
verbeard, meegenomen, het oerwoud
in.
En daarmee begint het opwindende
leven van de jonge Tarzan tussen de
apen Hij krijgt een opvoeding, zoals het
een jonge aap betaamt, leert alles over
gewoonten, tradities en de manier om
te kunnen overleven in de eeuwigdu
rende struggle for life in het vijandige
woud Maar Tarzan leert méér Want hij
is een mens Kala's vreemde albino
leert zwemmen, hij rent op een geheel
andere wijze door de bomen en wai
belangrijker is: hij maakt zich een mes.
Deze extra talenten onderscheiden
Tarzan al snel van de rest van de troep
en het gevolg is duidelijk Tarzan wordt
de aanvoerder.
Alles verandert, als kapitein Phillippe
D'Arnot tijdens één van zijn ontdek
kingstochten Tarzan ontmoet en al snel
beseft met de jonge graaf van Greysto
ke van doen te hebben, die als vermist
is opgegeven. Hij brengt John Clayton
terug naar het landgoed van zijn voor
vaderen. De wilde aap-man tussen de
aanvankelijk geshockeerde adel
Regisseur Hugh Hudson is er in
geslaagd om van het oude Tarzanver-
haal een gloednieuwe versie te maken,
die van begin tot het eind blijft boeien
Meeslepend fascinerend in de oerwou
den van West-Afrika. onthutsend, hu
moristisch en vol mededogen tijdens de
gedeelten, waarin Tarzan met duidelij
ke aanpassingsmogelijkheden wordt
klaargestoomd om Lord Greystoke
(RalfJh Richardson) op te volgen. Ge
holpen door Jane Porter (Andie MacDo
well) weet Tarzan zich als John Clayton
langzaam maar zeker de juiste houding
te geven temidden van z'n adelijke
leeftijdsgenoten Toch blijft de voorma
lige aanvoerder van de apen heimwee
hebben naar het oerwoud en er zijn
momenten, dat die heimwee zich on
stuitbaar manifesteert Hudson zet
dat schitterend in beeld en weet het
dualistisch geworstel van Tarzan ten
aanzien van zijn identiteit een enorme
diepte te geven.
Natuurlijk verklappen we geen ge
heim, als we vertellen, dat de heer van
Greystoke na het overlijden van zijn
grootvader uiteindelijk toch kiest vpor
zijn geliefde regenwoud, alle rijkdom
die zijn adelijke titel hem biedt ten spijt
Maar voordat het zover is, heeft de
toeschouwer kunnen genieten van een
met zorg gemaakte, sfeervolle verfil
ming van een klassiek geworden ro;
man
Een film, waarin tevens het dualis
me van de beschaafd geworden
Christopher Lambert als Tarzan in ..Greystoke. the legend of Tarzan. Lord of the apes van regisseur Hugh Hudson
mensheid op zoek naar avontuur,
naar spanning en opwinding, gestal
te krijgt. Het Is dat dualisme, dat ons
vaker dan ons lief is opbreekt, als we
weer eens als stam ergens ter wereld
de beest hebben uitgehangen.
Slechts weinigen kiezen de weg die
Tarzan is gegaan. Wat overblijft is
namaak. Een kunstmatige teg
koming aan onze universele
wee naar de regenwouden vi
eer.
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - De nieuwe
premiere-film „The Karate Kid
deze week van start in Grand, is
natuurlijk geèn karate of kung
fu-film, maar het verhaal van de
jonge Daniel (Ralph Mac-
chio). die net nieuw is in de
stad, het zwaar te verduren
krijgt als een aantal schoolge-
noten hem steeds meer verne
deren en toetakelen. Miyahi, de
oude Japanse concierge van de
school neemt het voor Daniel op
en besluit diens agressie te ka
naliseren en diens karakter bij
te schaven. De Karate Kid hoeft
zich niet meer te laten vernede
renLiefdesrelaties, zelfres
pect en de toekomst tussen Da
niel en zijn tegenstanders. De
regie van deze film Is van John
Avlldson. „Karate Kid" boekte
een enorm succes in de Ver
enigde Staten en zal ook in
Nederland ongetwijfeld hoge
ogen gooien. We hopen volgen
de week terug te komen op deze
film.
Robert Redford en Glenn Close in The Natural
DOOR BERT VOS
„The natural", USA 1984. Regie Bar
ry Levinson Produktie Mark Johnson,
scenario Roger Towne en Phil Dusen-
berry, gebaseerd op de roman ,,The
Natural" van Bernard Malamud. Came
ra Caleb Deschanel; muziek. Randy
Newman; montage. Stu Linder; specia
le effecten Roger Hansen Met Robert
Redford, Robert Duvall, Glenn Close.
Kim Basinger, Barbara Hershey, Wil-
ford Brimley e.v.a Genre de American
All Star in een bijzondere American
Dream (sport Keuring alle leeftij
den Te zien in: Grand Theater. Amers
foort
In Amerika gaat alles anders. Kran
tejongens worden miljonair,
western-acteurs brengen het tot pre
sident van het land en met een man
als Roy Hobbs is het ook al gek
gesteld. Roy is door z'n vader al In
z'n jeugd dag in dag uit getraind in
honkballen. Hij heeft een schitteren
de slag over zich en ook alle andere
trucjes van het spel beheerst hij als
geen andere, zoals één van de meest
bekende honkbalspelers tot z'n
schade en schande moet ondervin
den na een wat al te achteloos afge
sloten weddenschap. Roy Hobbs is
ongetwijfeld op weg naar de top, dat
kan niet missen en sportverslagge
ver Max Mercy moet dat eigenlijk ook
erkennen, ook al is het met een wat
zuur lachje. Toch zal het nog zo'n
vijftien jaar duren, voordat de Ameri
kanen kennis zullen maken met de
werkelijk schitterende natuurlijke
honkbaltalenten van Roy Hobbs.
Maar wie wil er nog een 35-jarige
honkbalspeler waarvan nog nooit
iemand heeft gehoord?
Trainer Pop Fisher van de New York
Knights in ieder geval niet. ook al schijnt
die gozer met z'n eigen gesneden
slaghout voor zijn club gekontrakteerd
te zijn. Pas als de Knights op alle
fronten nederlagen lijden. Hobbs tij
dens een oefenpartijtje toch minder
slecht lijkt te zijn dan Pop ooit had
gedacht, krijgt Roy een (tweede) kans
En dan breekt de hel los in de
Amerikaanse honkbalwereld Een
rechtstreekse sensatie, fenomenaal
De ballen van Roy Hobbs bereiken
ongekende hoogten en onvermoede
doelen De New York Knights boeken
de ene overwinning na de andere en
stoten in sneltreinvaart door naar de
top De naam Roy Hobbs ligt op
ieders lippen Hij is de held van jong
Amerika De held van de Amerikaanse
vrouwen, de voortdurende nachtmerrie
voor elke Amerikaanse honkballer die
niet tot de New York Knights behoort.
Kortom Roy Hobbs heeft zijn schade
na vijftien jaar (ja wéér was ie eigenlijk?)
ruimschoots ingehaald
Dan verschijnt opeens een vrouw in
het spel, in het vuile spel van corruptie
en bedrog, elementen die ook aan de
Amerikaanse honkbalsport niet vreemd
blijken te zijn. De beste Roy vindt die
vrouw, Memo Paris (de naam zegt het
al) alleszins memorabel en brengt veel
tijd met haar door. terwijl zijMaar
zoals gezegd, in Amerika gaat alles
anders en er verschijnt een tweede
vrouw in het spel De vrouw in het wit,
de vrouw die vijftien jaar geleden
Kortom: alles krijgt z'n natuurlijk ver
loop in een film. die het prototype van
„the All American Star de held laat
uithangen en de American Dream nog
eens zorgvuldig oppoetst
Maar dat oppoetsen is met grote
vakkundigheid gebeurd onder bekwa
me leiding van regisseur Barry Levin-
son en één van de aardigste Ameri
kaanse acteurs van dit moment Robert
Redford, die na jaren afwezigheid op
het witte doek een schitterende come
back maakt in een glansrol, die hem op
het lijf geschreven lijkt
Moeiteloos zet Redford de honkballer
Roy Hobbs neer Met humor, met vaart,
en spiritueel Ingehouden wanneer dat
nodig is en zonder enige terughoudend
heid. wanneer de tijd voor de volgende
slag is aangeboren Met een zoals altijd
weer uitstekend gevoel voor timing
speelt Redford de Amerikaanse held
(met al z'n ups en downs én z'n myste
rieuze achtergrond) zoals het publiek
dat graag wil zien
„The Natural" laat verder uitste
kende acteursprestaties zien van
Robert Duvall (als de slimme
sportverslaggever Max Mercy), Wil-
ford Brimley (als trainer Pop Fisher)
en Glenn Close en Kim Basinger (als
de twee vrouwen in het leven van
Roy Hobbs). Voeg daarbij de spiri
tuele fotografie van cameraman Ca
leb Deschanel en de muziek van
Randy Newman en je hebt met „The
Natural" een film, die je met een
glimlach en een schaterlach wegwijs
maakt in het Amerikaanse honkbal
wereldje én je duidelijk maakt hoe je
het tot held van de Amerikanen moet
schoppen. Maar pas op als je van
slag raakt.
Wanneer u voor
dinsdag- resp. donder
dagavond 18.00 uur de
Leusder Krant niet hebt
ontvangen, bel dan
onze hoofdagent
(dinsdag en donderdag
tussen 18.30 en 19.30
uur). Tel. 033-940691
Wanneer hg - om wat
voor reden dan ook -
niet te bereiken is, kunt
u kontakt opnemen met
onze inspekteur
bezorging, overdag te
bereiker onder tel.nr
03420-16141.
„Beat Street". USA 1984; regie Stan
Lathan; produktie: David V. Pieker en
Harry Belafonte; muziekproduktie: Ar
thur Baker en Harry Belafonte; choreo
grafie Lester Wilson, hoofdrolspelers
Guy Davis, Robert Taylor, Leon Grant.
John Chardiet. Rae Dawn Chong. Dean
Elliott en Franc Reyes; optredende
dans- en muziekgroepen New York
City Breakers. Rock Steady. Magnifi
cent Force, Grand Master Melle Mel
and the Furous Five, en Afrika Bam-
baataa and the Soul Sonic Force Te
zien in Grand, Amersfoort.
door Marnix Kreyns
AMERSFOORT - Brak dancing,
rap music en graffiti. Dat zijn de
voornaamste elementen van een cul
tuur. die in Amerika wordt aangeduid
met „Hip-Hop". Bakermat van dit
nog vrij jonge culturele fenomeen is
de South Bronx in New York. En het
verschijnsel kan dan nog recent zijn,
de eerste film is er al over gemaakt:
„Beat Street". Met uiteraard veel
breakdancing, rap music en graffiti.
De Bronx is niet het meest paradijse
lijke plekje op aarde Eerdere films over
dit verpauperde stukje New York han
delden meestal over elkaar bestrijden
de jeugdbendes Maar een persbericht
bij „Beat Street" wil ons doen geloven
dat dat harde klimaat in de Bronx een
beetje aan het kenteren is. Wat te
denken bijvoorbeeld van een club als
„Zulu Nation". Dat is een niet-
geweldadige organisatie, die haar le
den aanmoedigt om van drugs en alco
hol af te blijven en een positieve levens
houding propageert Leider van de club
is Afrika Bambaataa. een van de stu
wende krachten achter de Hip-Hop-
cultuur, die overigens ook in „Beat
Street" te zien is. Onder invloed van
mensen als Bambataa schijnt - in ieder
geval een deel van - de jeugd in de
Bronx zich thans liever in breakdance-
wedstnjden met elkaar te meten dan op
de vuist of op het mes te gaan Er vallen
in „Beat Street" slechts twee doden wat
min of meer een ongeluk is.
HARRY BELAFONTE
Het was de wereldbefaamde zanger
entertainer Harry Belafonte, die brood
zag in een film over Hip-Hop Bij hem
kwam Steven Hager aan met een ver
haaltje. dat zich afspeelt in de Bronx
met als voornaamste ingrediënten de
break dance, rap music en graffiti.
Belafonte zocht vervolgens co-
producer David V Pieker, regisseur
Stan Lathan (onder meer afleveringen
van Fame. The Waltons en Sanford en
Son), en choreograaf Lester Wilson
(Saturday Night Fever) aan Zelf deed
Belafonte samen met Arthur Baker ook
nog de muziekproduktie voor de film.
Het verhaaltje van Steven Hager gaat
over een groepje jongens in de Bronx,
die helemaal Hip-Hop zijn en zich ieder
specialiseren in een bepaald facet er
van. Kenny is de disc-jockey, die het
dankzij zijn fantastische vaardigheid in
rap music tot in de Roxy dansclub weet
te brengen en dat is het mekka van de
Hip-Hop. Zijn jongere broertje is feno
menaal in break dancing, waarvan Les
ter Wilson overigens moest vaststellen
dat het meer met acrobatiek dan met
Tchaikovsky te maken heeft. Vriend
Ramon is de meester in graffiti, welke
kunstvorm voornamelijk op treinstellen
van de ondergrondse wordt bedreven
Chollie werpt zich vooral als manager
van een ieder, die in zijn stijl een beetje
succes dreigt te krijgen En dan is er
onvermijdelijk nog een dame Tracy die
een wat onduidelijke relatie aangaat
met Kenny. Het verhaal, dat op zich een
aardig inzicht geeft in het leven van die
jongens en hun ouders in de Bronx, is
natuurlijk vooral de kapstok, waaraan
de verschillende elementen van de
Hip-Hop kunnen worden opgehangen.
Anderhalf uur lang klinkt de B-Beat;
regelmatig wordt er gerapt; om de vijf
minuten wordt er een nieuw break
dance hoogstandje vertoond; en me
nige spuitbus wordt op muur of treinstel
leeggespoten
OP LOKATIE
Het aardige van Belafonte's aanpak
van het onderwerp is. dat hij voor een
groot percentage echt Bronx-werk van
heeft gemaakt De meeste acteurs -
allemaal jonge en dus nog onbekende
mensen - komen er vandaan en break-
dancer Robert Taylor (Lee) is er bijvoor
beeld letterlijk van de straat geplukt
door de man die de casting deed Ook
de twee elkaar beconcurrerende break
dance groepen komen er vandaan. De
New York City Breakers spelen de Beat
Street Breakers en de Rock Steady
Breakers heten in de film de Bronx
Rockers Ook de optredende muziek
groepen zijn puur New Yorks. Naast de
al vermelde Afrika Bambaataa and the
Soul Sonic Force zijn dat Grand Master
Melle Mal and the Furious Five en the
Magnificent Force. Verder is alles op
lokatie in de Bronx opgenomen, onder
meer in de Roxy dansclub
Dat alles leidt er toe dat ons een
aardig kijkje in de Hip-Hop-cultuur
wordt geboden. Het camerawerk van
Tom Priestly jr (Amadeus, Silkwood,
Sophie's Choice. The World According
to Garp) draagt er toe bij. dat „Beat
Street" het aanzien meer dan waard is.
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - Van vrijdag
12 tot en met maandag 15 okto
ber draait in het Amersfoortse
Filmhuis Appelmarkt (elke
avond om 21.00 uur) de Hon
gaarse film „Another Way" van
Karoly Makk.
De Hongaarse film „Another
Way" gaat over de liefdesrelatie
van twee vrouwen en het ge
vecht voor de vrijheid van me
ningsuiting in Hongarije. Nog
niet eerder sprak een Hongaarse
filmmaker zo openhartig over
deze twee thema's als Karoly
Makk. Beide thema's liggen in
Hongarije nogal gevoelig. Voor
„Another Way" dreigde dan ook
een vertoningsverbod. Het te
kent de wat verllberaliseerde
houding van de autoriteiten, dat
de film toch vrij kwam voor open
bare vertoning.
Karoly Makk (geboren in 1925)
heeft in de afgelopen 30 jaar zo'n
20 films gemaakt, waarvan in Ne
derland bekend zijn „Liefde"
(1970) en „Twee verhalen uit de
onvoltooid verleden tijd" (1979). in
veel van zijn films gaat Makk op
openhartige wijze in op politieke en
sociale taboes Menig maal braht
hem dat in problemen met de
autoriteiten.
„Another Way" speelt zich af in
het jaar 1958. Twee jaar eerder
was de Hongaarse opstand neer
geslagen en de stalinisten hadden
de touwtjes stevig in handen. De
film begint aan de Joegosl;
Hongaarse grens. Twee pat
rende soldaten vinden het I
een neergeschoten vrouw
De volgende beelden zi
een ziekenzaaltje in een
huis waar een andere vrouv,
ligt Zij heet Livia Het is o
niet duidelijk waarom zij er lij
komt aan haar bed staan en
haar het droevige nieuws
andere vrouw, Eva, dood i«
barst hierop in tranen uit. N
scene wordt het verhaal veri
er aan vooraf ging
Livia werkt bij het weekb
Waarheid Ze ontmoet Evav
eerst als deze bij het bla
solliciteren. Bij het sollied
sprek komt naar voren
meegedaan heeft aan de o
twee jaar eerder
Eva is het type dat gei
voor de mond neemt en v(
mening uit komt Hierdoor
twee jaar geen baan kuni
gen. 0
Het duurt niet lang of Evl
verliefd op Livia en laat dat j
haar blijken Livia weet da;
raad mee en probeert Eva l
pen.
Als de twee vrouwen
restaurant zitten geeft oc
blijk van haar gevoelens
zichte van Eva Toch blijft z
len.
Ondertussen schrijft Eval
tisch stuk over de regeringsj
Haar chef corrigeert het stul
een grens aan het spreken
waarheid", vindt hij
AMERSFOORT - Zoals iedere cul
tuur beschikt ook de Hip-Hop over een
geheel eigen woordenschat In „Beat
Street' spreken Kenny, Lee. Ramon en
de anderen voortdurend dit jargon met
elkaar Ten behoeve van de bezoekers
van „Beat Street" hieronder een verkla
rende woordenlijst van de voornaamste
Hip-Hop-begrippen.
B-BEAT: de ruggegraat van Hip-Hop
muziek, een voortdurende half-snelle
tot langzame muzikale dreun
B-BOYS: Break dance-groep (afkorting
voor Breaker Boys).
BATTLE: Wedstrijd tussen twee of
meer break dance-groepen.
BITING: De break dance-passen van
een ander imiteren.
BOPPING: Mank lopen, althans doen
alsof
BOX: Draagbare stereo radio-cassette
recorder
CREW: Een groep break dancers,
waarvan de leden allemaal dezelfde
kleding dragen.
DOWN ROCKING: (ook wel floor roc
king) Break dance-bewegingen die
dichtbij of op de vloer worden uitge
voerd
ELECTRIC BOOGIE: Vorm van break
dance, waarbij de danser zich als een
robot beweegt.
FLOATING: Vorm van break dance,
waarbij de beweging als een golf door
het lichaam van de danser gaat.
GHETTO BLASTER: Zie Box
HAND GLIDE: Break dance beweging,
waarbij de danser op één hand snel in
het rond draait De danser draagt daar-
bij meestal een handschoen om brand-
I wonden te voorkomen
HEAD SPIN: Break dance-beweging.
waarbij de danser snel op zijn hoofd in
het rond draait
I HIP HOP: Benaming voor de cultuur,
die zowel rapping als break dancing als
graffiti omvat
QUICK CUTTING: De disc-jockey gaat
snel over van de plaat, die op de ene
draaitafel draait naar die op de andere
draaitafel.
RAPPING: Praten op de maat van de
muziek.
RAPPER: Iemand die zich speciali
seert in rapping. wat bijvoorbeeld disc-
jockeys in Amerika veel doen
SCRATCHING: Met de hand een plaat
tegen de groef in op en neer bewegen
op de maat van de muziek
SMURF: Break dance-pas. waarbij
men zich beweegt zoals de welbekende
stripfiguurtjes
SPIDERWALK: Break dance-
beweging, waarbij de danser op beide
handen steunt, terwijl zijn knieén op zijn
ellebogen rusten.
SUICIDE: Break dance-beweging.
waarbij de danser rechtop staat en zijn
lichaam vervolgens achterwaarts naar
de vloer gooit.
UP ROCKING: Die break dance-
passen, die staande worden uitge
voerd.
Scène uit: ..Another Way
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - In de Dinsdag
Movie Cyclus volgende week een
reprise van een wel bijzonder maffe
komedie, waarin alles maar dan ook
alles uit de hand loopt (voor zover
dat nog niet het geval was) en waarin
anes ontaardt In een gigantische
chaos. Dat kan niet anders dan „Na
tional Lampoon's Animal House"
zijn en zo is het.
Regisseur John Landis tekent voor
die chaos, samen met acteurs als Tho
mas Hulce, John Belushi, Donald Su
therland, Stephen Furst. Mary Louise
Weller, Karen Allen en vele, vele ande-
Verkoop uw tweedehandsspullen op de eerste
gezellige
AMERSFOORTSE VLOOIENMARKT
20 en 21 oktober
DE FLINT
Amersfoort
Standhuur f 25,-
Inl. 01713-2449
ren. En dat allemaal gebaseerd op een
script van Harold Ramis, Douglas Ken-
ney en Chris Miller. Verschillende van
hen waren ook nauw betrokken bij
„Kentucky Fried Movie" en wie het
summuum van chaos en humor wil
zien. moet niet verzuimen tijdens de
kerstvakantie een bezoek te brengen
aan „Ghostbusters". waarin de jacht op
geesten in het hedendaagse New York
uitloopt op zo'n grootse, door geesten,
duivels en demonen geïnspireerde cha
os. dat zelfs het toch met misselijke,
lekker onoverzichtelijke chaos-trappen
in National Lampoon's Animal House"
er lichtelijk bij verbleekt. Maar ja. ook
die film komt uit dezelfde koker, van
daar.
Om alvast te wennen aan de komen
de chaos van „Ghostbusters" dus nu
eerst een reprise van ..Animal House",
waarin op een Amerikaanse universiteit
twee disputen met elkaar in
gaan om, ja waarom eigenlijk'
en girls van het exclusiev€
„Omega"zijn keurig opgevoer
hun plichten en bereiden zie
mankeren voor op de zware I
wereld en met name de
Staten draaiende te houden
van anarchisme, verval en v.
meer aan afschuwelijke dirv
puut „Delta" is een rasechte
woordiger van alles wat de
studenten verafschuwen, f
niets wordt hun club „Anim<
genoemd, en de leden van
„het beestenspul" Larry K
Kent Dorfman arriveren op
Academie als nette, keurig
beginnende studenten, belt
„Delta" en slagen erin om in k
veranderen in vunzige, kwijler
eel gedegenereerde, bezope
ten. Althans in de ogen van
middle-class representanten
ga Kortom dat komt n
tussen die twee groepen, da'
lijk
Maar leuk is het allemaal
georganiseerde chaos vanl
nal Lampoon-team.