Samenwerkingsverband Cobra-leden voor het eerst uitgebreid belicht Pommodoro brengt theater speciaal voor ouderen I „Aventures collectives" in De Zonnehof Première musical in St. Aegtenkapel Vanavond planadvies groep vergadering DINSDAG 16 OKTOBER 1984 algemeen AMERSFOORT - In De Zonnehof Is een bijzondere tentoonstelling ge wijd aan een belangrijk facet van de Cobrabeweging, namelijk het kollek- tleve, antl-lndlvlduallstlsche schil deren en schrijven, het gezamenlijk aan één kunstuiting werken van schilders onderling, en van schil ders en schrijvers als een niet te schelden combinatie. De expositie „Aventures collectives" Gezamenlijke avonturen) is in zijn geheel gebaseerd op de samenwer- kingsgedachte binnen Cobra, die tot heden toe overeind is gebleven, hoe wel het officiële bestaan van Cobra slechts gedateerd is tussen 1948 en 1951, en de latere publiciteit deze principiële grondstelling vrijwel al tijd heeft ondergesneeuwd. Babylonisch hemelsymbool gebruikt in diverse, vooral Belgische Cobra - uitgaven Toen eind jaren vijftig, begin jaren zestig de galeriehouders in de rij stonden om tentoonstellingen te houden van werk van Cobraleden stond Cobra bij het grote publiek bekend als de artistieke stroming, die in 1949 een rel ontketende in het Stedelijk Museum. Van wie de schil ders even primitief kreatief als kinde ren met primaire kleuren te werk gingen, en de dichters schutting woorden en politiek opruiende leu zen niet schuwden. En van wie de wildeman Karei Appel in de kantine van het Amsterdamse stadhuis een muurschildering met hongerende kinderen had aangebracht, waar door het brood in de kelen van de lunchende ambtenaren bleef steken, en tegen de verwijdering waarvan archltekt Aldo van Eyk het ook op de expositie aanwezige beroemde „Ap pèl aan de verbeelding" schreef. Pas in 1960 kreeg een schilder als Karei Appel internationale erkenning in de vorm van een Guggenheim Award Pas toen kregen de mensen van Cobra een officiële reputatie, en gingen hun doeken, tekeningen en schrifturen in drukwekkende bedragen opleveren. In middels zijn er veel grote Cobraten- toonstellingen gehouden. Twee jaar geleden was er nog één in Parijs, waar heel mooi Cobrawerk werd getoond. In een achterafzaaltje lagen enkele tijd schriftjes. Niet gepresenteerd in de zin van dit zijn werken die voortgekomen zijn uit samenwerking van Cobramen sen. laat staan dat er geformuleerd werd wat er aan deze samenwerking binnen Cobra ten grondslag ligt. Intus sen zeggen mensen uit de museumwe reld maar al te vaak. ..Nou ja, Cobra, dat weten we nu onderhand wel." Maar het aspect van de samenwerking binnen de Cobrabeweging en de tijd daarna is in een tentoonstelling nog nooit aan bod geweest. Ondanks het feit, dat Cobra aan de ene kant is „afgekloven" bleek nog steeds dat element van samenwer king niet goed uit de doeken gedaan. En dat die samenwerking absoluut niet is verouderd toont de nu tot stand geko men Amersfoortse tentoonstelling aan COPENHAGEN, BRUSSEL, AMSTERDAM De Nederlandse Cobramensen uit de jaren 40 beschikten over weinig finan ciële middelen Zij waren in benarde omstandigheden de Tweede Wereld oorlog doorgekomen, hadden honger geleden, ondergedoken gezeten Zij werden gedreven door de gedachte, dat het zo nooit meer zou moeten Ze zochten stuk voor stuk naar andere leefvormen, andere uitdrukkingsmoge lijkheden In het experimenteren von den ze elkaar, bijtankend aan eikaars inzichten en aanwezigheid in het lokaal waar de Amsterdamse Sociale Dienst elke week een steunbedrag aan hen uitbetaalde Zij waren zich er niet van bewust, dat in Denemarken voor en gedurende de Tweede Wereldoorlog zich een kunstrichting had ontwikkeld, die parallel liep met hun eigen gedach- tengang Begin 1934 hadden Petersen en Bille de groep Linien (=De Lijn) opgericht, terwijl Bille ook exposeerde bij de Host Oogst) groep, waarvan in 1941 Heerup lid werd. In 1942 expo seerde het merendeel van de latere Deense Cobraleden, onder wie Asger Jorn en Carl Henning Pedersen. voor het eerst gezamenlijk binnen de Höst- Muurschilderingen in het huis van Erik Nyholm in Funder. Linkerwand: Karei Appel. Achtermuur mei Corneille. Rechtermuur: Constant. tekeningen op kleiner formaat. Op een later tijdstip werden nog kleiner tekenin gen gemaakt, die als vignetten uiteinde lijk in een boek terecht zijn gekomen. „Encres deux pinceaux" (=lnkttekeningen met twee penselen), in 1978 aangevuld met gedichten van Hugo Claus en voorzien van een voor vertrokken waren beschilderden Jorn en Nyholm in een spontane opwelling de keukenwand. Het was een plotseling opkomende happening geweest. De stemming was er naar. en ze sloegen aan het muurschilderen. Helaas werd er met plakkaatverf op daartoe niet geprepareerde muren geschilderd Kop voor titelpagina van het tijdschrift Cobra nr. 1, 1948. Gemaakt door Carl Henning Pedersen. Karei Appel en Pierre Alechinsky werken gelijktijdig aan hetzelfde werk. 1976 Foto Micky Aleckmsky woord door Dotremont. Later is daar nog een Engelstalig boek over uitge bracht. waaraan tekeningen van nog recenter datum zijn toegevoegd. Het is schitterend om op de foto's die beide kerels op hun sokkevoeten te zien schilderen op grote vellen op de grond liggend papier met liters Oost-Indische inkt. waarmee ze elkaar opzweepten tot onbekende voorstellingen, die uit het brein van een derde medeschilder zou den kunnen zijn ontsproten' Tijdens het schilderen maakte de vrouw van Alechinsky een serie foto's in het atelier. Alechinsky is één van de belangrijkste bruikleengevers voor de tentoonstelling. Veel werk komt uit zijn partikulier bezit. Daarnaast is hij de meest systematische van alle Cobra mensen. Hij beschikt over een fantas tisch archief met stapels foto's, waar van hij een deel beschikbaar stelde voor de tentoonstelling en de zeer fraaie catalogus. Behalve met Appel werkte hij ook veel samen met Dotremont. Ook van die samenwerking zijn er prachtige voorbeelden in De Zonnehof te zien Voor een aantal mensen is de Cobrape riode voor goed afgesloten. Voor onder andere Alechinsky is de geest van Cobra nog springlevend, en leeft door in hetgeen waarmee hij momenteel bezig is. Cobra bestaat nog steeds voor hem. J'ECRIS A GLORIA Heel mooi is de litho van Alechinsky en Dotremont uit 1972, „J'ecris Glo ria" (=lk schrijf aan Gloria) Met een gedichtje van Dotremont voor Gloria, een logogram waarin het schrift volledig beeld is geworden Schrift, tekens, te keningen gaan in elkaar over en vor men een grandioze compositie. Heel mooi ook is de in Oost-Indische inkt op papier en doek overgebrachte verzuch ting van Dotremont en Alechinsky: „Un matin je me léve, et qu'est-ce que je vois? Eh bien, Ie temps méme qui passe et qui saute et qui disparait. (=Op een ochtend sta ik op, en wat zie ik? Wel. de tijd die voorbijgaat en die verspringt, en die verdwijnt Boeiend om te zien zijn de muurschil deringen. die Appel, Corneille en Con stant in 1949 in het huis van Erik Nyholm in Funder maakten Appel be schilderde de linkerwand. Corneille deed de achtermuur met het raampje, Constant bevolkte de rechtermuur met zijn dierfiguren Toen de Nederlanders Spoedig begon de zaak te bladderen, en momenteel bestaan de schilderin gen alleen noq oo foto's. BREGNEROD In 1949 werd het architektenhuis van de Kunstakademie van Bregnerod als confectieoord aan Jorn ter beschikking gesteld onder voorwaarde dat als te genprestatie de grote zitruimte zou worden gedecoreerd De muur met de kachelpijp, waarin je op één de het stookgat nog ziet zitten, we Pedersen. de linkerdeur door c van Asger Jorn. de linkermu Jorn. de achtermuur waar het laagste punt bereikte door de i man Gilbert beschilderd. Het er van deze samenwerking nog ov de beschildering van de zolden huis van Bregnerod is afgebrc* kleurenfoto, die op de tentoor: hangt, is de laatste foto die gen voordat de afbraak van het hus vond De foto is van buitenat g< door een raam heen. De zolden uitgebroken, opnieuw opgeboui een deel gerestaureerd en opg in een garage bij een musei/ Kopenhagen Het publiek kano dering alleen bezichtigen op d verzoek. Samenwerking om te ov lijkt in de huidige wereld me« dan ooit tevoren. Het is goedi tentoonstelling te gaan zien, aan zo veel verschillende m van samenwerking. Het Brej huls zou een voorbeeld kunn ledereen schilderde mee, jon schilder of niet schilder! De tentoonstelling Is te zie met zondag 28 oktober van tot en met zaterdag van 10 17.00 uur en op zondag van 1 17.00 uur. Tekening in oost-indische inkt uit de serie Encres a deux pi na 1978 door Pierre Aleckinsky en Karei Appel AMERSFOORT - In de Sint Aegtenkapel gaat op zaterdag 20 oktober de musical „Mooie maandagmiddag" in première. Het bijzondere aan de première is (afgezien van de ruimte waar deze gaat plaats vinden, die tot nu toe vrijwel was voorbehouden aan klassieke kamermuziekgezelschappen) dat de musical die het land zal doortrekken, geschreven werd door twee Amerstoorters, wordt opgevoerd door de nieuwe Amersfoortse toneelgroep „Pommodoro", en dat het de première is van een stuk, dat speciaal voor de oudere mens is geschreven. Toneelgroep Pommodoro heeft wat je noemt een gat In de markt ontdekt. De twee Amersfoortse schrijvers van „Mooie maandagmiddag", beiden akteur-zangers, die in het najaar van 1982 besloten met elkaar te gaan samenwerken, kwamen tot de constatering, dat er maar zeer weinig en zeer matig theater is gemaakt voor ouderen. Plaatselijke amateurverenigingen spelen wel eens een stuk in een bejaardentehuis, maar stukken, specifiek voor ouderen geschreven vind je vrijwel niet, en geen enkel gezelschap heeft er iets van op zijn repertoire. Behalve een enkele vormingstheatergroep, wie het meer om de problematieken bij bejaarden gaat. „Pommodoro", drie mensen, die zich in het verleden bezig hadden gehouden met de opleidingen voor dans, muziek en dramatische ex pressie, begon in januari 1983 met het zich oriënteren op een diversiteit aan theatrleke vormen, en na een periode van experimenteren kwam het toj een eerste produktle, „De minnaar" van Harold Pinter, die met veel sukses bij Open Podium werd uitgebracht. „Pommodoro" breidde zich uit, wordt nu gevormd door Els Loot. Berend van Egmond. Bas Verhorst en Ruud Enge lander. mensen die er allemaal veel tijd en energie in willen steken Ze worden geregisseerd door Bert v*n Delden, de techniek is in handen van Ruud Pedde- mors. en omdat ze de musical het meest zagen zitten hebben ze sinds kort de pianiste Yvonne Molenaar kun nen aantrekken. Ze zoeken nog ijverig naar een tweede pianist(e)! In juli 1983 voerden ze de eerste eigen musical ten tonele, „Eine kleine Nacht- musik". Ruud en Bas schreven de liedjes, de hele groep stond op de Bühne. Begin 1984 werd de éénakter „De sneeuwengel" van Carlino ge speeld door Ruud en Els. en deze produktie werd een stimulans om ver woed door te gaan. De animo zat er helemaal in! GROEP BEJAARDE MENSEN De koppen werden bij elkaar gesto ken er was kinder-, vormings- en vrou wentheater genoeg, maar theater voor bejaarden, waarin herkenningspunten voor de oudere mens zitten, bleek amper te bestaan Pommodoro maakte toen heel bewust de keuze voor het bejaardentheater. Waaraan moet vol gens de Pommodoro-akteurs theater voor ouderen voldoen? Ontspanning staat zeker voorop: het plezier, dat mensen beleven aan een leuke voor stelling. Bas en Ruud bezochten be jaardentehuizen. spraken met direkteu- ren. en daar kwam uit dat de oudere mens in het algemeen niet te zware stukken op zo n uitgaansavond wil zien En dat was nou juist Pommodoro's sterke kant. zinnige dingen op een vriendelijke manier brengen Met hu mor kom je dicht bij de mensen, en raak je ze veel meer dan met een zwaar stuk dat moralistisch te werk gaat en waarbij iedereen op een afstand kan blijven. In „Mooie maandagmiddag" wordt het probleem van het ouder worden zelf en passant benaderd, en dan nog op een heel luchtige manier In bejaarden tehuizen kom je heel veel tegen dat mensen moeite hebben met het eten. Het eten in een bejaardenhuis is niet altijd het prettigste onderdeel Het komt uit een grote keuken, vaak zijn er veel diëten, je kunt er niet(echt smullen Bas heeft de andere kant van dit verschijn sel in de musical gebruikt als de oudere mensen zelf voor hun dagelijkse pot moeten zorgen, wat gebeurt er dan? Een lied maakt gewag van een bejaar dentehuis in Lelystad, waar de oude mensen zo ontevreden over het eten zijn, dat ze 's ochtends vroeg de kok oven/allen, in de koelkast duwen en zelf aan de slag gaan Het wordt een enorme puinhoop, en de dag erna ontdooien ze de kok maar weer, en iedereen zit dan smakelijk te eten! SLAPELOOSHEID Met slapeloosheid werd op een der gelijke manier omgegaan. De positieve kant word benadrukt. Oudere mensen hebben moeite met slapen door de schommelende bloedsuikerspiegel en door bijvoorbeeld het feit dat ze de volgende ochtend vroeg een belangrij ke afspraak hebben Het is erg dat je niet in slaap kunt komen omdat er van alles door je hoofd speelt, maar als je dan toch niet slaapt, laat het dan maar door je hoofd spoken. De dwang om goed te moeten slapen is er immers niet meer En het is vreselijk dat mensen 's avonds een zware slaappil krijgen en s morgens een peppil moeten hebben om weer wakker te worden! Terug kijken op je leven is ook zo n item in de musical, en eraan twijfelen of je het wel goed hebt gedaan Dat musicalgedeelte ein digt met een lied Als alles vlekkeloos zou verlopen, wat zou het leven dan saai zijn! Eén der uitgangspunten van Pommo doro is. dat het stuk heel duidelijk verstaanbaar en goed te volgen moet zijn ledereen in de zaal kan reageren als hij of zij dat wil Verder was aanvan kelijk even een probleem Pommodoro bestaat uit jonge mensen, die toneel voor bejaarden willen maken met her kenningspunten: hoe konden ze dat waar maken9 KRAAKPAND De kracht van theater is vaak het werken met tegenstellingen, waar dra matische kracht uit voortkomt „Mooie maandagmiddag" werd daarom gesi tueerd in een kraakpand, waar Bas en Ruud wonen. De opa van Ruud wordt honderd jaar, en de ouders van Ruud hebben besloten om 's avonds met een bloemetje even langs te gaan in het bejaardentehuis Ruud is daar zeer verontwaardigd over Honderd jaar is nogal wat. en Ruud besluit, na veel ruzie met zijn ouders, een feest te organiseren in het kraakpand Daar begint het stuk mee Ruud heeft een aantal vrienden uitgenodigd om te hel pen. en de voorbereidingen zijn in volle gang, als Ruuds moeder binnenkomt. Zij heeft zich bedacht, en kondigt aan dat ze ook komt helpen Ruud weet er geen raad mee. maar uiteindelijk wordt er een compromis gesloten. Ruuds moeder zal zich voordoen als een kraakster uit Bergen op Zoom. En daarmee gaat natuurlijk een groot aan tal verwikkelingen van start, die een klaterende komedie opleveren Er ge beuren heel spannende dingen, die tot een verrassend slot leiden. Na de pauze geven muziek en dans een alleraardigste terugblik op de tijd vanaf 1900. naar aanleiding van eén van opa's foto-albums Aanvankelijk werkte Pommodoro met een band. waarop de muziek was opgenomen, maar dat beviel niet Om de liedjes werd vaak langdurig gelachen, maar de band stopte niet en de zangers moesten doorzingen Het was moeilijk om een pianist(e) voor de begeleiding te vin den. die veel tijd heeft, voor een voor stelling om half vijf weg wil gaan en 's nachts om twaalf uur thuis wil komen Yvonne Molenaar bleek zo n figuur te zijn Een voortreffelijk punt. dat het ver melden alleszins waard is. is het feit dat de spelers, die geen betaald werk hebben, met de Sociale Dienst Amers foort tot een afspraak konden komen over de basis, waarop ze de musical konden gaan uitbrengen Bas legde aan de ambtenaren van de Sociale Dienst uit dat hij wilde gaan schrijven, spelen, dansen en zingen, maar dat daar op dit vlak geen gerichte opleiding voor bestaat Pommodoro wilde al deze aktiviteiten gezamenlijk ontplooien om te zien waarmee ze verder konden en wilden gaan. Het was geen ge! ke gang van zaken, maar de Dienst was bereid één en ands aantal gesprekken onder de nemen Op zich vond de Socii het fijn. dat er een eigen initi2 dat mensen iets hadden opgez mee aan de gang waren en pra dat uit te breiden, en als zodar< sprake zijn van een goede en b Ie dialoog Pommodoro heeft momer voorstellingen in het land v Er is duidelijk behoefte ai dergelijk theatergebeuren v deren, en Pommodoro ziet i komst dan ook met veel vert tegemoet. De instelling, dit modoro" In huls wil halen l recht in de Kromme Elleboo 13, telefoon 033-16105 of 63! bent voorts van harte welko1 première in de Sint Aegte waar voor een breed publ speeld zal worden. LEUSDEN - Vanavond, dinsdag 16 oktober vergadert de Planad viesgroep in de commissieka mer van het gemeentel Erf 1. De vergadering beg< 20.00 uur. Op de agenda staan de vo* punten: 1 Opening 2 Verslag vorige vergaden' 3 Voortgezette gedacht! selng plangroep sport 4. Wijziging "inspraak-en I dureverordening vrf werk". 5. Rondvraag 6. Sluiting. WOORDEN EN BEELDEN De in de expositie opgenomen brief over het samen schrijven en schilderen van Dotremont en Jorn ging enkele weken vooraf aan de door de revolutio naire surrealisten in Parijs belegde con ferentie. Die liep uit op een breuk met de Franse kunstenaars, wier belangstel- lingsvelden te veel verbrokkeld werden geacht, en die hun kunst niet wilden vermengen met hun politieke overtui ging Op 8 november 1948 werd door de Denen, de Belgen en de Nederlan ders. bij wie zich later enkele Fransen aansloten. Cobra opgericht „Onze ie- vensstijl. ons gevoelsleven en onze werkmethode zijn hetzelfde. Wij zijn het eens over de praktische uitvoering van ons plan, en weigeren ons te binden aan theorieën en kunstmatige kunstop vattingen Wij werken samen Wij zullen samenwerken Ondertekenaars van deze verklaring waren Dotremont. Noi- ret. Jorn. Appel. Constant en Corneille. En er werd samengewerkt De expo sitie in De Zonnehof laat een interes sante kollektie kollektieve avonturen zien. die als nieuw avontuur (door vormgever Adri Colpaart, Wil Heins en Gert Jan Hemmink, boekverzamelaars van het werk van Appel. Corneille. de zuidelijke Cobraleden. Nieuwenhuis en de Denen in samenwerking met de Amersfoortse Culturele Raad) op de rails werd gezet. De tentoonstelling maakt duidelijk hoe intensief bij Cobra werd samengewerkt Talloze voorbeel den illustreren dat op de meest uiteen lopende manieren Daar is in de eerste plaats het kostelijke boekje „Goede morgen, Haan" dat Constant in 1949 het licht deed zien Het handschrift van Gerrit Kouwenaar en Constants teke ningen komen daarin tot een volledige twee-eenheid. De dichtregels van Kou wenaar zijn niet netjes onder elkaar gezet, maar volkomen in het verband van de tekeningen gebracht, en daar zelfs niet meer uit los te maken. Op een gegeven moment had Constant een stoombootje getekend, en de door Kou wenaar geschreven regels vormen de rookpluim die uit de schoorsteen komt. Beide elementen zouden zonder elkaar belangrijk aan waarde hebben inge boet. Uit de serie van 20 grote schilderijen, die Appel en Alechinsky op uitnodiging van Alechinsky in diens atelier in Bougi- val op verkreukeld papier maakten en overbrachten op linnen, laat de exposi tie twee sprekende werken zien. Tot deze serie behoort ook een aantal Op 7 oktober schrijft Dotremont aan Constant. Dotremont zou dé centrale figuur in Cobra worden, zeker wat de samenwerking betreft. Toen later Co bra ter ziele was bleef Dotremont sa menwerken, zelfs met mensen, die aanvankelijk binnen Cobra weinig bete kenden. „Jorn en ik", schrijft hij, „heb- Serie van 15 monografieën over Cobra-kunstenaars. De serie stond onder redaktie van Asger Jorn en werd uitgegeven in Kopenhagen, 1950 ..Goede morgen, Haan'' met tekeningen van Constant en tekst van Gerrit Kouwenaar. GoCOt cUw. .*1 t l HAAiV vereniging Deze Denen wilden niet meer uitgaan van vooropgezette con cepties. zij vochten voor vrijheid en pleegden in alle opzichten verzet. De jonge Deen Jorn gaf in 1941 het tijd schrift Helhesten (=Hellepaard) uit In een vitrine in De Zonnehof zijn de ontwerpen te zien, die Henry Heerup voor het eerste omslag daarvan maak te. Na de oorlog ging Jorn kontakten leggen in het buitenland om een inter nationaal tijdschrift tot stand te bren gen In Parijs had hij kontakt met Allan die zich later bij Cobra zou aansluiten, en ontmoette hij toevalligerwijs Con stant Nieuwenhuis In 1947 reisde Jorn naar Brussel. In de strijdbare groep van voornamelijk surrealistische schrijvers was daar een vernieuwingsbeweging ontstaan onder leiding van Dotremont, die deel nam aan het verzet tegen de Duitsers, en die na de oorlog streefde naar internationa le samenwerking. Bij het eerste kontakt constateerden de Deen en de Belgen een gemeenschappelijke lust tot expe rimenteren. Wanneer in 1948 in Kopen hagen de grote Hösttentoonstelling plaats vindt worden de Belgen en de in 1948 opgerichte Experimentele Groep in Nederland uitgenodigd om mee te exposeren. In De Zonnehof hangt een foto van die gelegenheid met Appel. Dotremont, Corneille en Constant. ben drie dagen hard gewerkt. We heb ben kleine doeken genomen. Soms ben ik begonnen met het schrijven van woorden, daarna heeft Jorn geschil derd Dat alles automatisch. Soms was het andersom. Wij hebben automatisch woorden en beelden willen vermengen Jorn heeft er een vervolg op de boeren- tradities in gezien Ik kan niet voldoende tekenen om één van die gezamenlijke werken hier te reproduceren Dit werk lijkt me buitengewoon interessant1" Uit die penode hangt er een schilde rijtje op de tentoonstelling. Een aantal tekeningen uit 1948-1949 is later ge bundeld uitgegeven in de vorm van een boek. „La chevelure des choses" (=De kern van de dingen) Ook dit boek is op de tentoonstelling te zien

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1984 | | pagina 6