Hoe het toch nog goed kwam
met een moeilijk jongetje
„Codename Wild Geese":
middelmatige aktiefilm
Zaterdag jaarlijkse
bazar St. Joseph
„Lightning over water" in
nachtvoorstellingen
Begroting en ontwerp-
structuurplan in OW/RO
Commissi
Welzijn
behandelt
begroting
PRINCE, APOLLONIA SIX EN THE TIME IN „PURPLE RAIN"
Oud papier
aktie DWS
„To be or
not to be"
redelijke
remake
kijk op de film
DONDERDAG 1 NOVEMBER 1984
..Purple Rain"
USA. 1984; regie Albert Magnoli. pro-
duktie Bob Cavallo. Joe Ruffalo en
Steve Fargnoli; hoofdrolspelers: Prin
ce. Morris Day. Jerome Benton. Apollo-
nia Kotero. Olga Karlatos en Clarence
Williams; optredende muziekgroepen:
Prince, Apollonia Six en The Time; te
zien in: Grand, Amersfoort
door Marnlx Kreyns
AMERSFOORT - Hoe het toch nog
goed kwam met een moeilijk jon
getje. Dat zou de ondertitel kunnen
zijn bij de film „Purple Rain", die
deze week In Amersfoort in première
Is gegaan. Het moeilijke jongetje is
het tamelijk jonge popfenomeen
„Prince" en de film schijnt nogal wat
autobiografisch materiaal te bevat
ten. Zodat „Purple Rain" In ieder
geval voor „Prince"-fans verplichte
kost is. Maar er zijn ook andere
Invalshoeken om „Purple Rain" te
bekijken. Wat te denken bijvoorbeeld
van de medewerking van de groep
„Apollonia Six" met de bloedmooie
leadzangeres Apollonia Kotero? Of
van de schitterende acts van de
funkgroep „The Time" met als voor
naamste performers Morris Day en
Jerome Benton.
Het muzikale wonderkind „Prince" -
hij bespeelt twintig instrumenten - heet
in de film „The Kid". Hij is de eenzelvige
..Prince speelt ..The Kid" in ..Purple Ram"
leider van een bandje, dat een contract t
heeft in een club. In diezelfde club
speelt ook de funkband „The Time". In
muzikaal opzicht zijn de band van „The
Kid" en „The Time" concurrenten Dat f-
geeft niet zoveel problemen zolang v
beide groepen maar op de sympathie
van het publiek kunnen rekenen. Maar
„The Kid" heeft het niet gemakkelijk.
Als hij vanuit de club thuiskomt zijn zijn
vader en moeder steevast met elkaar
op de vuist. Vanuit de kelder van het
huis, waar „The Kid" een veilig hol van
heeft gemaakt, hoort hij boven zijn
hoofd de strijd tussen zijn ouders. Hij
kan er niet tegen, maar als hij zich er in
mengt krijgt „The Kid" zelf klachten.
HOMMELES
En dan is er verder Apollonia. the new
kid in town „The Kid" is verliefd op
haar. maar met zijn moeilijke karakter
kost het hem veel problemen om een
relatie met haar op te bouwen. Wan
neer Apollonia zich bovendien door
Morris Day van „The Time" laat verlei
den om lead-zangeres te worden in zijn
nieuwe groep „Apollonia Six" is het
helemaal hommeles met „The Kid" Hij
trekt zich meer en meer in zijn eigen
wereldje terug, sluit zich af voor de
andere leden van de band en komt
creatief in een diepe cnsis terecht. Zijn
performances worden steeds minder
geapprecieerd en ondanks zijn virtuoze
gitaarspel zijn zijn optredens steeds
vaker een afgang. Daarmee is het
succes van „The Time" en „Apollonia
Six" een schril contrast. Het gaat niet
goed met het jochie
Een paar gebeurtenissen brengen
daar verandering in. Een mislukte zelf
moordpoging van zijn vader brengt niet
alleen zijn ouders dichter bij elkaar,
maar brengt „The Kid" ook in contact
met een nieuwe inspiratiebron: de pia
no, die zijn vader vroeger bespeeld
blijkt te hebben, en de daarbij behoren
de bladmuziek. Bovendien besluit „The
Kid" na enig geworstel zich toch maar
open te stellen voor de bijdragen van de
andere leden van de band. Met name
de twee vrouwelijke leden van de groep
hebben al meerdere malen geprobeerd
hun muzikale ideeën aan „The Kid" te
slijten, maar hij heeft er nooit belang
stelling voor gehad. Nu hij zich er wel
voor openstelt blijkt hij de sympathie
Day en Apollonia Kotero bevor
klikte tussen Magnoli en „Pr
binnen redelijk korte tijd wa
scenario, dat eind vorig jaar
weken tijd op 32 lokaties i
Minneapolis werd verfilmd.
Rain" werd voornamelijk do
mensen gemaakt. Magnoli is
alle spelers en speelsters zt
dan 25.
Wanneer je dat gegeven erb
kun je „Purple Rain" best een
de film noemen, zeker voor he
waar ze voor bedoeld is De f
een aardige sfeertekening var
doe in en om een band. Er zi
aantal stukken prima muziek
„Prince" zelf, die mij in zijn v,
en optreden af en toe aan Jimil
deed denken. En met name
„The Time", die er een zeer te;
show van maken.
ACHTERVELD - Zaterdag 3 no
vember wordt in Huize St. Jo
seph weer de jaarlijkse bazar
gehouden. Naast de verkoop
van de door de bewoners ge
maakte handwerken zijn er nog
verschillende andere attracties.
Zo is er onder andere een foto
expositie van amateurfotogra
fen. Verder zijn er een potten
bakster, visventer met antieke
viskar en een tingieter. Men kan
zijn naam laten graveren in sier
lijke letters en ook kan men het
kantklossen bewonderen.
Als een 'rode draad' door deze
dag loopt de play-back show
waarin kinderen uit Achterveld
hun talenten kunnen tonen. Uiter
aard is ook het rad van avontuur
weer aanwezig, terwijl ook de
oude spullenkraam niet ont
breekt. Aan de kinderen is ook ge
dacht. Er zijn verschillende leuke
spelletjes te beoefenen en er is
bijna altijd prijs. Al met al is er
voor iedereen wel wat te vinden
op deze bazar De openingstijden
zijn van 10 00 - 12.30 uur en van
13.30-17 00 uur
LEUSDEN - De behandeling
van de gemeentebegroting 1985
en het ontwerp-structuurplan
zijn de twee belangrijkste onder
werpen op de agenda van de
raadscommissie openbare
werken en ruimtelijke ordening.
De commissie vergadert dins
dag 6 november in het ge
meentehuis. In afwijking van de
gebruikelijke aanvangstijd be
gint de vergadering om 19.30
uur.
De agenda ziet er in haar geheel
als volgt uit:
1 Opening
2. Invenatrisatie vragenstellers/
woordvoerders
3. Verslag van 2 oktober 1984
4 Begroting-1985
5. Ontwerp-bestemmingsplan 't
Ruige Veld.
6. Vaststelling Structuurplan
7 Reactie op ontwerp-
Streekplan
8 Verkoop grond aan de heer
Demeijer-Groenhouten
9. Verkoop grond aan de heer T
J. v. d Belt-Munnikhove
10. Groenplan Achterveld
11 Oversteekplaats Burg v. d.
Postlaan/Smoussesteeg
12. Aanleg voetpad langs geluid-
wal Burg. v d. Postlaan en
Noorderinslag en wijziging
werking verkeerslichten
13 Plaatsing schuttingen bij wo
ningwetwoningen Zwanen
burg
14 Manege-beleid Leusden
15. Verspreiding ontwerp-
bestemmingsplannen
16 Informatie:
- tuinvuilopslag Valleikanaal
- verkeerssituatie Agnieten-
hove
17 Rondvraag
ACHTERVELD - In verband
met de oudpapieractie van mu
ziekvereniging DWS zal zaterdag
weer een container worden ge
plaatst op het Groot Achterveld
plein. ledereen die zijn oud pa
pier op wil ruimen kan dat in
bedoelde container komen de
poneren.
Degenen die in verband met
bijzondere omstandigheden niet in
de gelegenheid zijn hun oud papier
zelf te komen brengen, kunnen dit
telefonisch melden bij Wout van
Hamersveld, tel 03425-1688 en
W Wouters, tel. 033-941197 Dit
moet dan wel voor vrijdagavond
19 00 uur. De inwoners van Stou-
tenburg en omgeving kunnen hun
oud papier eventueel ook depone
ren bij W Wouters. Hessenweg 95
te Stoutenburg
(van een onzer verslagg
LEUSDEN - De raadsc
sie „Welzijn en Onderwil
aanstaande maandag (5|
ber) voor de maandelijki
dering bijeen. Belangrijk
op de agenda vormt de N
ling van de ontwerp-b
1985. Er wordt vanaf 21
vergaderd in de comffl
mer van het gemeentehi
1De volledige agenda i
volgt uit:
1. Opening.
2. Notulen.
3. Mededelingen.
4. Toepassing ex arti
OWBOt.b.v. „Kinde
5. Aanvrage ex artike
Kleuteronderwijswet
„Kinderland".
6. Diverse onderwijsv:
gen.
7. Wijziging inspraak- 8
dureverordening 1
werk.
8. Subsidiëring L.R Nin
9. Eerste rapportage i
kracht „De Geut'
10. Behandeling
begroting 1985.
11 Rondvraag
12. Sluiting
van het publiek terug te kunnen winnen.
En vrijwel tegelijkertijd keert Apollonia
bij hem weer Kwam het dus toch
allemaal nog goed
De film „Purple Rain", waarin dus
veel van de levensgeschiedenis van
„Prince" is verwerkt, kwam op nogal
bijzondere wijze tot stand Het initiatief
werd genomen door de heren Bob
Cavallo. Joe Ruffalo en Steve Fargnoli.
Dit illustere gezelschap hield zich tot
voor kort voornamelijk bezig met het
produceren van muziekgroepen, waar
onder bekende zoals „The Lovin'
Spoonful „Earth, Wind and Fire",
„Weather Report", ..Ray Parker jr.,"
enz. De heren hadden zin gekregen
om een film te maken. Ruffalo zegt daar
over. „Dat waren we eigenlijk al een tijd
van plan. toen we hoorden dat „Prince"
een film wilde maken We wilden in de
filmbusiness op dezelfde manier te
werk gaan als we alti|d al gedaan
hadden, alleen kwaliteitsprojekten. We
hadden wel eens aanbiedingen gehad
om films te produceren, maar die leken
ons niks. Van de andere kant had
„Prince" ook al verscheidene belangrij
ke aanbiedingen afgeslagen Wij zijn op
zoek gegaan naar een schrijver, die 'n
projekt op papier kon zetten, dat naar
ons gevoel goed zou zijn."
MAGNOLI
Die scriptschijver werd William Blinn,
die bij het schrijven van het script
gebruik maakte van aantekeningen, die
„Prince" al jarenlang had gemaakt.
Vervolgens zochten de producers Al-
bert Magnoli aan om de boel te regisse
ren. Hij trok een tijdlang in Minneapolis
op met Prince" en de club om hem
heen. waarin zich onder andere Morris
Klaus Kinski als Charlton in een scène uit ..Codenafne Wild Geese"
regisseur in de vijftiger jaren
onder andere Rebel Without
(met James Dean) maakte, m
1962 mislukten zijn plannen en
uitgerangeerd. Hij werd. net
personages uit zijn films, een
verslaafd aan drank en drugs ei
drang tot zelfvernietiging. Hij
een rol in Wim Wenders' Der A
sche Freund, en ze besloten
over elkaar te makenToen de
gestart waren, werd het al sne
(Ray leed aan kanker) dat hi
over diens sterven zou word
Het is een zeer intrigerend
met afwiselend gespeelde Ir
en dokumentaire video-opna'
deze konstruktie zien we ideet
en uitgevoerd worden en je
sterk betrokken bij het wordir
van deze film. De beelden zijn
prachtig van fotografie, ook h
en natuurlijk en er is nauwelijl
scheid tussen het spel en de
heid Eigenlijk ben je voortdun
ge van een film in wording, env
van de onzekerheden van Vi
ders tijdens dit hachelijke pn
angst om Ray te misbruiken,
dat zijn aandacht meer naar de
mek dan naar Ray uitgaat, ma
wetenschap dat ze samen de
ken, en dat stoppen met de
sterven nog pijnlijker zou ma'
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - In de Dinsdag Mo
vie Cyclus van het Grand Theater draait
volgende week dinsdag de remake van
de befaamde speelfilm „To be or not to
be" van Ernst Lubitsch, gemaakt in
1942 met Carole Lombard, Jack Benny,
Robert Stack en anderen. De remake is
met regisseur - tekstschrijver - acteur -
entertainer Mel Brooks, in de hoofdrol,
de man, die in al zijn films zijn grote
I liefde voor Hollywood niet onder stoe-
I len of banken steekt De regie van de
film was deze keer niet van Brooks,
maar van Alan Johnston
Brooks speelt een hoofdrol naast een
voortreffelijke Anne Bancroft. Charles
Durmng en Tim Matheson „To be or
not to be" is een komedie, zich afspe
lend in het door Duitsland bezette Po
len Brooks en Bancroft zijn een
j theater-echtpaar, dat in de problemen
komt en aan de Nazi's probeert te
ontsnappen Als remake redelijk goed
geslaagd, ook al zullen de echte filmlief-
j hebbers de klassieker van Lubitsch niet
kunnen vergeten.
„Codename Wild Geese", 1984, pro-
duktie Erwin C. Dietrich; regie Anthony
M Dawson; scenario Mark Lester, met
Lewis Collins, Lee van Cleef, Klaus
Kinski. Ernest Borgmne. Mimsy Far
mer (Cinema. Amersfoort).
(Van de filmredaktie)
Waarom de meeste aktiefilms nooit
boven de grauwe middelmaat weten uit
te komen, wordt in „Codenaam Wild
Geese" nog eens bevestigd. Hoewel
enkele grote namen lijken te sieren. Lee
van Cleef. Ernest Borgmne. Klaus Kins
ki en Lewis Collins, heeft men zich
tevreden gesteld met een aan alle
kanten rammelend scenario en is regis
seur Anthony M Dawson er nauwelijks
in geslaagd enige tekening in de perso
nages aan te brengen.
„Codename Wild Geese" is het bijna
logische vervolg op „The Wild Geese",
ook al geproduceerd door de Zwitser
Erwin C Dietrich, omdat aktiefilms het
bij een bepaald publiek nu eenmaal
goed blijven doen Op zich is daar mets
tegen, elk filmgenre trekt nu eenmaal
z'n eigen publiek, maar enig onder
scheid tussen kwaliteit en kwantiteit
blijft toch wel noodzakelijk.
De eerste Wild Geese-film speelde
zich af in Afrika, waar een handvol
huurlingen een Afrikaans staatshoofd
uit de weg diende te ruimen, in „Code
name Wild Geese" worden we meege
nomen naar de Gouden Driehoek In
deze onherbergzame jungle, waar ie
dereen tegen iedereen blijkt te vechten,
heeft men een aardige hobby ontwik
keld: het planten en oogsten van papa
ver Wat wij onder klompen en bloem
bollen verstaan, wordt in de Gouden
Driehoek (Birma. Thailand, Laos) aan
drugs geproduceerd. Zo pikt elk wereld
deeltje z'n graantje mee in de internatio
nale ellende
Aan de uitvoer van opium kleeft een
handeltje tussen Azië en het Vrije Wes
ten, waarbij beide niet voor elkaar onder
doen er rijker van te willen worden. Zo
gebeurt het dat het huurlingenlegertje
van captain Wesley van z'n westerse
vrienden de opdracht krijgt een opium-
opslagplaats en -laboratorium te ver
nietigen Daarmee wordt beoogd de
wereldprijs naar recordhoogte op te
jagen Erg duidelijk is dat overigens
allemaal met. Het verhaal van „Code
name Wild Geese" ontwikkelt zich
traag Even lijkt het erop dat de span
ning zich ten goede keert, maar na een
goede tunnelscène, met best wel enig
spektakel, trekt het verhaal toch weer
voorspelbare sporen
Bij het eerste geruis van de kapmes
sen in de ogenschijnlijk ondoordringba
re jungle, de beelden van de vastbeslo
ten gezichten van de huurlingen, weet
je dat het legertje van captain Wesley
(Lewis Collins) er ongetwijfeld in zal
slagen zijn doel te bereiken. Gesteund
door een lokale gevechtsgroep, die zich
laat leiden door ideologische achter
gronden, bereiken de huurlingen de
opiumbasis van een zekere generaal
Khan, die later in de film overigens
meedogenloos zal toeslaan. Lee van
Cleef speelt in deze strijd de helicopter-
piloot en Klaus Kinski de schurk Charl
ton
Ernest Borgnine speelt tenslotte de
„diplomatieke" rol van Fletcher, het
toonbeeld van een moderne Pilatus.
Wie heeft er schone handen? Met die
„moraal" eindigt de film, in welke scène
Fletcher en Wesley elkaar vrijspreken.
In de anderhalf uur daarvoor is de
drugswereld een harde slag toege
bracht, zijn de schurken bij bosjes
gedood en zijn de „helden" als een
soort goedmakertje, close op weg naar
het hiernamaals geholpen En voor wie
het echt interesseert, komt er nog een
priester letterlijk en figuurlijk aan het
kruis te hangen en wordt een volgespo
ten Canadese journaliste uit de verge
telheid gered. „Codename Wild Gee
se" is een aktiefilm geworden, waar
mee de B-garnituur weliswaar enige eer
lijkt gegund., maar echte liefhebbers
daarvan zijn mogelijk toch wat meer
gewend.
Lee van Cleef en Lewis Collins in .Codename Wild Geese
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - In de nachtvoor
stellingen van het Filmhuis (vrijdag 2
en zaterdag 3 november, aanvang 23
uur), wordt een film van de bekende
Duitse regisseur Wlm Wenders ge
draaid. „Lightning over water"
(Nick's Movie) werd gemaakt In 1980.
Ruim 10 jaar geleden kreeg Wim Wen
ders grote bekendheid met film als
Falsche Bewegung en lm Lauf der Zeit.
Enkele jaren later kwam de grote inter
nationale doorbraak met Der Amerikan-
sche Freund. die eind november in het
filmhuis te zien is.
Na het sukses van deze film kreeg
Wenders van Francis Coppola het ver
zoek om in de Verenigde Staten een film
te maken over de thriller-schrijver Ham-
mett. Dit Amerikaanse debuut werd een
ramp voor de Duitse filmer. Hij kreeg
grote onenigheid met Coppola over de
invulling van de film, met als gevolg dat
de produktie diverse keren werd stil
gelegd. In de tussentijd maakte Wen
ders twee films in eigen beheer Der
stand der Dinge (vorig jaar vertoond in
Een scène uit ..Codename Wild Geese'
het filmhuis) en Lightning over Water ling van dit seizoen in filmhuis Appel-
Een hommage aan de filmer Nicholas markt. Aanvang 23 uur
Ray. Te zien in de eerste nachtvoorstel- Nicholas Ray was een succesvol
Scène uit ..Lightning over water"