Amadeus"hommage Peter Seller's laatste rol in „Being there" aan genie muzikaal Milos Forman maakt schitterende film Mit starrem bliek aufs Geld DINSDAG MOVIE CYCLUS IN GRAND: Taxi zum Klo „Top Secret": niet altijd even leuk FOTO-KOPIE FOTO-KOPIE L NODIG? Leusder Krant FILMHUIS kijk op de film DONDERDAG 15 NOVEMBER 1984 Tussen alledaagse dingen en avon tuur, seksuele fantasie en tedere hart stocht. tussen lust, verlangen en pijn leiden Peggy en Bernd hun bestaan Een authentieke liefdesgeschiedenis tussen mannen de geschiedenis van Peggy en Bernd. door hen zelf verteld, in de flikkerscene van een grote stad, die in dit geval Berlijn heet hebben, maar zal enigszins teleurge steld de bioscoop na afloop verlaten Goed, er kon zo nu en dan gelachen worden, maar de flauwe grappen over heersen en dat is nooit goed voor een film, die een komedie heet te zijn. De Zucker-brothers en Jim Abra hams leggen het er allemaal wat al te dik bovenop. Voor wie daar echter niet te zwaar aan tilt en snel aan het lachen is te brengen, zal „Top Secret" wellicht voldoende vertier brengen Scène uit „Being There" met Peter Sellers als Chance de tuinman of om met Shirley MacLaine te spreken Chauncy Gardiner Rozendaallaan 9 Leusden-C. AMERSFOORT - De laatste filmrol van de fenomenale acteur Peter Sel lers was die van „Chauncy Gardi ner" In „Being There" van regisseur Hal Ashby. CHauncy (Chance) Gardl- j ner heeft zijn hele leven bl] een oude miljonair doorgebracht. Hij kan niet j lezen en niet schrijven en Is nooit j verder geweest dan de overigens fraaie tuin bij het huis. Want Chance i» tuinman. W«u hij van ae maat- schappij weet, weet hij van het vele televisie-kijken. So far, so good, j maar dan sterft zijn baas. Hij moet het huls verlaten en het is, alsof een kind de baarmoeder verlaat. Zonder enige begeleiding wordt hij losgela- I ten op de samenleving. En die Is toch wel een tikkeltje anders dan de talrij ke TV-statlons hem jarenlang heb ben verteld Toch merkt Chance daar weinig van. Zwervend op straat wordt hij per onge luk aangereden door de wagen van Eve Rand (Shirley MacLaine). de vrouw van de schatrijke en politiek invloedrijke financier Benjamin Rand (Melvyn Douglas). Eve neemt de man mee naar huis. Uit het minieme gesprek maakt ze op, dat hij Chancy Gardiner heet en zo gaat hij verder door het leven. De introduktie van Chauncy Gardiner op het grote landgoed van de Rand's is een compleet succes Sterker nog men raakt onder de indruk van de diepzinni ge filosofieën die Chauncy ten beste geeft. Hij weet op alles een antwoord. Is het niet gebaseerd op zijn TV- „Amadeus" USA. 1984; regie: Milos Forman; produklle: Saul Zaentz; scenario: Peter Shaffer; hoofdrollen: F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berrldge en anderen; keuring: alle leeftijden) te zien In: Grand Theatre, Amersfoort. door MARNIX KREYNS Om te beginnen met het wegnemen van een wellicht bestaand misverstand: „Amadeus" is geen filmogra- fische biografie van Wolf gang Amadeus Mozart (1756- 1791). Wie derhalve kritiek heeft op het niet-historische slot van de film van Milos Forman, is als de criticus die de roman-auteur er van be ticht geen geschiedenis te hebben geschreven. De vraag zou hooguit kunnen zijn of het door scenario schrijver Peter Shaffer be dachte einde past in het ver haal, dat verder is gebaseerd op gegevens uit het leven van de vermaarde componist. Die vraag kan niet anders dan bevestigend worden beant woord, want de Forman/ Shaffer-versie van Mozart/ Salierilegende is een schitte rende. F Murray Abraham speelt Salieri. Al in 1830 schreef Poesjkin een toneelstuk in twee bedrijven over de relatie tussen de vakbroeders en tijdgenoten Mozart en Salieri. Opvallend is dat je in de ene muziekencyclopedie Salerie een vriend van Mozart genoemd ziet Voor arbeid, noestheid, smeek- beên wordt geschonken, Maar om de slapen schittert van een dwaas, Een loze boemelaar? O Mo zart, Mozart!" Om het trivialer te zeggen: waarom kiest God nou in hemels naam zo'n platvloerse blaag van een jongen uit om zijn werktuig te zijn? VERGIFTIGD Het waren voor Salieri (1750- 1825) wezenlijke, vreselijke proble men. Hij werkte vanaf 1766 in Wenen. In 1774 werd hij hofcompo- nist en dirigent van het hoftheater. Hij oefende een grote invloed uit op het muziekleven in Wenen in zijn tijd. Zo was hij leraar van Beetho ven, Schubert en Liszt en vriend van Hayden Van zijn vele compo sities hebben er maar heel weinig repertoire gehouden. In 1823 openbaarde zich een geestesziek te, die rechtstreeks verband houdt met zijn dood twee jaar later. Dat hij Mozart vergiftigd zou hebben is Mozart (Tom Hulce) dirigeert, keizer Joseph II (Jeffrey Jones) luistert worden, terwijl in de andere ronduit sprake is van vijandschap. Laten we het op een haat-liefde verhouding houden, in ieder geval vanuit Salieri, de middelmatig be gaafde hofcomponist van keizer Joseph II. Vanaf de dag dat hij in contact komt met Mozart, dat won derkind uit Salzburg, verandert zijn leven. In feite is het probleem, waar Salieri mee worstelt in drie delen uiteen te halen. In de eerste plaats worstelt Salieri met de verscheu rende gevoelens van de man, die zowel zijn eigen middelmatigheid als het genie van de ander erkent, en daarom die ander zowel aanbidt als hartstochtelijk benijdt In de tweede plaats is er sprake van ordinaire jalouzie de métier: Mozart vormt met zijn wonderlijke gaven een bedreiging voor Salieri in zijn funktie van hofcomponist En ten derde is er een metafysische kwes tie, waar Salieri als aanvankelijk gelovig mens mee in de knoop raakt. In de vertaling van Hans Leerink en Charles B Timmer schrijft Poesjkin het aldus: Salieri (F. Murray Abraham) tijdens zijn biecht. „Waar heerst nog recht, als godlij- ke begaafdheid, 't Onsterfelijke genie - niet als beloning Voor liefde's overgave, zelfverloo chening, De twee films die vanaf vrijdag In de avond- en nachtvoorstelling van filmhuis Appelmarkt draalen hebben een belangrijk ding gemeen. Geen speelfilms, maar registraties over de filmers zelf of hun naaste omgeving. Gaat het in „Taxi zum KLO" over de relatie van de homofiele filmer met zijn vriend, in „Mit starrem Bliek aufs Geld" vertelt de filmmaakster Helga Reldemelster het verhaal van haar zuster, die fotomodel van beroep is. Mit starrem Bliek aufs Geld is Reide- meisters 3e film. Met haar vorige film „Von wegen Schlcksal" kreeg ze In Nederland al enige bekendheid. Mist starrem Bliek aufs Geld Is te zien van vrijdag 16 t/m maandag 19 november om 20 uur In filmhuis Ap pelmarkt. ..Mit starrem Bliek aufs Geld" gunt ons een kijkje achter de schermen van het fotomodel annex mannequin Hilde Kulbach, de jongere zus van de film maakster Helga Reidemeister. Helga heeft haar zus altijd met afgunstige blik ken bekeken Ze was al vroeg een con currente Ze was mooi, snel en wist hoe ze van het leven moest genieten Om zichzelf te beschermen tegen haar vlot te zus nam Helga haar toevlucht tot de nodige rationalisaties haar zus was op pervlakkig, meegaand en had geen ei gen persoonlijkheid. Ze ontmoetten el kaar steeds minder vaak tot ze op een gegeven moment besloot een film te maken over Hilde In de film trekt de ene wervelende mo deshow na de andere flitsende reporta ge aan je oog voorbij. Van een zeer chique hotel in New York tot 't voetbal stadion van Berlijn Een wereld vol glit ter en glamour, muziek, champagne. Scène uit Mit starrem Bliek aufs Geld. nertsmantels, vriendjes in dure auto's, geld en de eeuwige pret. Hilde beweegt zich in deze wereld zoals ze zich hoort te gedragen: zorgeloos, onbekommerd en met een stralende glimlach. In eerste instantie schijnt ze er zich gelukkig in te voelen en alle minder leuke nevenver schijnselen. de uren bij de schoon heidsspecialist. de vervelende repeti ties, het reizen, voor lief te nemen In de loop van de film wordt de schone schijn echter afgebroken. Duidelijk wordt dat Hilde een afgejakkerd bestaan leidt waarin nauwelijks tijd en ruimte is voor haar twee kinderen Bovendien neemt haar vriend haar kwalijk dat ze geen goede moeder is Haar relaties met mooie, snelle mannen blijken leeg te zijn. Maar bovenal speelt haar de onze kerheid parten die de basis is van dit bestaan: haar uiterlijk. In dit vak is dat je handelswaar, de reden waarom je wordt gewaardeerd of op een gegeven moment aan de dijk gezet. Hilde zit al twintig jaar in het vak en nog steeds is ze een veelgevraagd model die het er vaak beter afbrengt dan haar vijftien jaar jongere collega's zoals ze zelf zegt. Ze heeft de vrijheid waar ze zoveel over praat, een mooie huis en succes. Bij nadere beschouwing blijkt het echter een zeepbel. De hooggeroemde vrij heid is schijn, de mate waarin de be staande conventies en rolpatronen wor den bevestigd hoog. Aan het slot van de film zien we Hilde in snikken uitbarsten: ze kan niet anders dan constateren dat de twintig jaar die achter haar liggen haar niet het geluk hebben gebracht dat ze verwachtte Wie tot de conclusie komt dat deze con statering van Hilde wel het gevolg zal zijn van het zware feministisch-ideolo- gische bombardement van de film maakster vergist zich. Helga Reide meister houdt zich hier verre van. Er wordt niets be- of veroordeeld, van mo ralisme geen spoor. Toch slaagt Helga erin ook haar eigen ideeën voor het voetlicht te brengen. Door de manier waarop de camera wordt gehanteerd en de glurende blik ken van de mannen worden gevangen. Of door de baas van het modellenbu reau aan het woord te laten die zonder enige géne z'n „koopwaar" aanprijst Juist omdat deze heer ongeremd zijn verhaal kan afsteken wordt pas echt duidelijk hoe de vork in de steel zit. een verhaal dat met grote hardnek kigheid lange tijd de ronde heeft gedaan, maar is later gebleken niet historisch te zijn In overdrachtelij ke zijn heeft hij het leven en in ieder geval het werken van Mozart wel voortdurend proberen te vergifti- gen. Salieri heeft Mozart voortdu- j rend dwars gezeten en had daar I vanuit zijn funktie van hofcompo- l nist ook alle mogelijkheden voor. Shaffer en Forman laten Salieri het verhaal vertellen. Hij doet dat in een soort van biecht tegenover een priester, die hem in een krankzinni gengesticht bezoekt. Daar is de stokoude componist opgenomen, na een zelfmoordpoging, omdat zijn overtuiging, dat hij Mozart de dood in heeft gejaagd, hem waan zinnig maakt. Salieri vertelt het verhaal in flashback vanaf het mo ment dat hij kennismaakte met Mozart en de wereld dus verander de. Het wordt een prachtig vorm gegeven levensloop van Mozart, waarin uiteraard zijn muziek een grote plaats inneemt. Mozart als het wonderkindje, dat door zijn (Van de filmredaktie) Oorspronkelijk was het een to neelstuk van Shaffer, dat zowel in Engeland als in ons land met suc ces is opgevoerd. Forman zag de toneelversie in november 1979 en het duurde tot februari 1982 voor dat hij zich samen met Shaffer aan het schrijven van het scenario zet te. Vier maanden sloten beide he ren zich op in de boerderij van Forman in Connecticut om daar vijf dagen per week twaalf uur per dag te schrijven. Zij zochten lange tijd naar een dramatische ontknoping voor hun op feiten gebaseerde fantasie. Zij vonden hem in de gemaskerde man, in de film Salieri, in werkelijkheid de graaf Walsegg, die Mozart vraagt voor goed geld een Requiem te schrijven. Dat stuk zal uiteindelijk de direkte aanlei ding worden tot de dood van Mo zart. Was het in werkelijkheid zijn student Sussmayer, die Mozarts dodenmis voltooide, in de film is het opnieuw Salieri, die aan Mozarts sterfbed zit. De opnamen voor „Amadeus" vonden vervolgens grotendeels plaats in Praag. Forman greep de mogelijkheid om daar te filmen met beide handen aan, „omdat er in AMERSFOORT - In de nachtvoor stelling van het Filmhuis 16, en 17 november om 23.00 uur), draalt de Duitse speelfilm „Taxi Zum Klo" van Frank Rlppoh. In de bioscoop na de nachtvoorstel ling leert Peggy Bernd kennen Bernd heeft een oude woning in Kreuzberg en omdat ze veel om elkaar geven, gaan ze vanaf dat moment samenwonen. De kaleidoscoop van een liefde Brend droomt van een gelukkig bestaan met z'n tweeën op het platteland Peggy heeft een thuis net zo hard nodig als de prikkeling van nachtelijke uitstapjes. Hij wil zich niet gebonden voelen, heeft behoefte aan avontuur, ervaringen hartstocht. Peggy kent veel mannen. Overal, in de stationstoiletten, in mannensauna's op straal, pikt hij nieuwe vrienden op. Hij heeft trek in alles mannen, leer, seks. Hij heeft het opwindende bestaan en de eenzaamheid net zo hard nodig als de huiselijkheid met Bernd. Hij wil iets riskeren, grenzen ervaren Hij is een speler die soms te laat bemerkt dat hij op punt staat het belangrijkste op het spel te zetten Scène uit: Taxi zum Klo. TONEELSTUK wetenschap, dan wei op de wonderen van moeder natuur zoals het een goede tuinman betaamt Omdat niemand achter de ware iden titeit kan komen van deze wonderlijke, wijsgerige man. denkt Benjamin Rand te doen te hebben met een uiterst belangrijk man. Zo belangnjk. dat hij in staat is het eigen FBI/CIA en andere dossiers te laten verwijderen. Vanaf dat moment is de arme tuinman de nieuw komer in de landelijke politiek. Zelfs de president vraagt graag zijn advies Eve Rand vindt Chance erg aardig en probeert hem te verleiden, maar de van tuinman tot politiek adviseur gepromo veerde Chance gaat er niet op in. Zijn lijfspreuk is: ik kijk graag toe, en dat wordt uiteraard weer verkeerd begre pen. Kortom het bestaan van Chance de tuinman berust op een levensgroot misverstand Regisseur Hal Ashby is e slaagd om van het verhaal va Kosinski (die ook het schreef) een schitterende, an j film te maken, waarin de satire wordt beoefend ten van de Amerikaanse samenle de goedgelovigheid van h - langrljkste exponenten. Pei Iers speelt de fraaiste rol leven, waarbij alle typetjes Panther en consorten vergeten. Shirley Douglas, Jack Warden en Basehart vervullen over eens hun rol op waardoor „Being werd onderschelden met lende Oscars. Volgende week dinsdag de Dinsdag Movie Cyclus. Scène uit Being There" van Hal Ashby AMERSFOORT - De makers van de succesvolle parodie „Flying I High", David Jerry Zucker en Jim Abrahams, hebben getracht op nieuw succes te boeken met hun j „Top Secret", waarin het draait om een Amerikaanse popster die in Oost-Dultsland optreedt en daar ver wikkeld raakt In een spionage- complot rond een wetenschapper, j die gedwongen Is een nieuw geheim wapen te maken en bevrijd moet worden. Wie „Flying High" heeft gezien en daar veel plezier aan heelt beleefd, denkt met eenzelfde kwaliteit te doen Praag nog zoveel stralen en plei nen zi|n, waar je de camera 360 graden in het rond kunt laten draai en, zonder dat er iets aan de lokatie veranderd hoeft te worden. Er staan paleizen, waarvan de inte- neurs zo onaangetast als mu seums zijn, dat het gewoon adem benemend is". Forman kreeg voor het verfilmen van „Amadeus" de medewerking van veel Tsjechische autonteiten. En waar de lokaties in Praag toch niet geheel volstonden, werd er nagebootst. Een achttien de eeuws volkstheater werd bij voorbeeld helemaal nagebouwd. Wie de film ziet, zal ongetwij feld oog hebben voor de prachti ge omgeving, waarin alles zich afspeelt. Hij zal ook waardering hebben voor het spel van F. Murray Abraham (Salieri), Tom Hulce (Mozart), Elizabeth Berrld ge (Constance Mozart) en de anderen. Maar hij zal toch vooral ook genieten van de schitteren de muziek in „Amadeus". Want dat is deze film toch In di eerste plaats: een homma i het muzikaal genie van gang Amadeus Mozart. uitvoerenden behoren Th demy of Saint Martin i Fields onder leiding van I c Marriner, het koor van th i- demy, het Ambrosian Chorus en The Chorisl 1 Westminster Abbey. In de concerten en symfonieéi niet dlrekt gekozen voor K greatest hits. Dat was nat wel onvermijdelijk bij de fragmenten. Gedeelten zien en te horen uit De b van Figaro, Don Giovanni i Zauberflöte. Moest er nog J zijn op „Amadeus" dan z zijn, dat die opera-fragmei de Engelse versie uiterst waardig in de oren klinken een detail. „Amadeus" Is alle opzichten geslaagdi die ook „leken" zal we i boelen. j dominante vader overal voor optre dens naar toe wordt gesleurd. De kind-man met zijn wonderlijke mu zikale gaven en tegelijkertijd een onbedwingbare hang naar het vul gaire. Zijn liefdevolle maar niet eenvoudige verhouding met zijn vrouw Constance. En last but not least zijn moeizame verhoudingen met zijn werkgevers en het feit dat hij vrijwel voortdurend het middel punt van intriges is. Al die gege vens uit het leven van Mozart - nogmaals, het is geen biografie - hebben Shaffer en Forman in een sprankelend verhaal verwerkt. De zwarle man als dramatische ontknoping.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1984 | | pagina 8