Paul Huf in De Hof, Fotokring in Flehite, twee jaar straat cultuur in bibliotheek Gevarieerde expositie bij Galerie Coninck Drie fototentoonstellingen tegelijk Bijzondere stoelen van Halina Zalewska Schilderijen en etsen in Het Museum I Ook in Soesterberg: Kela Woninkrijk Amersfoortsestr. 22, tel. 03463 3290 De afgelopen tijd is in het hart van Achterveld druk gewerkt aan het verbouwen en verbeteren van de oude melkfabriek tot een werkelijk schitte rende meubel- en tapijtshowroom van meer dan 1500 m2: Piet van Heugten's Kela Achter^ veld! Hij nodigt u nu bij deze uit voor een gezellig open huis op vrijdag 23 en zaterdag 24 november a.s. U kunt [L dan onder het genot van een hapje en een drankje vrijblijvend kennismaken met de uitgebreide kollektie meubelen en de werkelijk jnieke kollektie tapijttegels. Tevens ontvangt u tijdens dit open huis 10% korting op alle meubelen en 20% korting op alle Heuga tegels, naar ons open huis en doe er uw voordeel mee! U bent van harte welkom "OBFIB! Poolse kunstenaars in De Hof algemeen 2 DONDERDAG 22 NOVEMBER 1984 l*?llSBlBi* Hessenweg 186, Achterveld Telefoon 03425 - 2223 INTERIEUR WAARBORC Also the american inhabitants of Leusden are p\\a»V jnvjtecj t0 the open days. •00™\ You can admire the beautiful furnishings and also enjoy the discount of 10% on the furnishings IjjpjfWlE and 20% on the carpet- tiles (only on these days). We will glady inform you about the 4*^^ AMERSFOORT - Tegelijkertijd zijn in Amersfoort drie fototen toonstellingen te zien. Zeer ge varieerd werk van op en top professioneel tot zuiver amateu ristisch. In kreatief centrum „De Hof" hangt werk van Paul Huf, in Flehite exposeert de Fotokring Eemland en in de openbare bi bliotheek aan de Zonnehof is een impressie van twee jaar vrije straatcultuur in Amersfoort te zien. De tentoonstelling van Paul Huf is een onderdeel van de vele aktiviteiten, die dit seizoen in ..De Hor* op instigatie van Conny Meslier op het terrein van de fotografie worden ontplooid Er wordt momenteel een basiskursus fotografie gegeven en vanaf januan is er een kursus voor gevorderden Eveneens in januari wordt er een workshop theater fotografie gehouden, in het kader waar van een lezing gegeven gaat worden door Kors van Bennekom (onder meer NRC) In de maand april is een tentoon stelling gepland van het werk van Adriaan Boer En nu hangen er dan foto's van Paul Huf. die vorige week dinsdag zelf een inleiding bij zijn werk hield. Huf laat zowel ouder als nieuw werk zien. het merendeel van de nu geëxpo- door Marnix Kreyns seerde foto's staat afgedrukt in het boek ..Leeg kijken" waarin Huf ook zijn filosofie uiteen zet Daar hoef je het niet op alle punten mee eens te zijn. vast staat dat Paul Huf een topfotograaf is Kijk eens goed naar de portretten van leden van de Amsterdamse scene Of de vijftien kleuropnames. onder meer uit Panjs Of de verrassende land schapjes van vroeger datum Het is allemaal klassewerk Niet zozeer van wege de technische volmaaktheid, als wel vanwege de spanning die de opna men weten op te roepen Natuurlijk mag je het werk van ama teurs niet zo maar gaan vergelijken met dat van een topman als Huf Maar toch ook al fotografeer je uitsluitend uit liefhebberij dan nog moet je doel zijn om de zaken op een nieuwe, verrassende manier in beeld te brengen. Dal gold naar mijn smaak des te sterker voor de leden van het amateurfotogezelschap „Fotokring Eemland" nu men voor zo'n voor de hand liggend thema heeft geko zen De expositie is onder de titel „Fotokring ziet regio Eemland" en dat betekent dus dat de leden van de kring in hun direkte omgeving hebben rond gekeken, De gevaren zijn duidelijk. Zo'n historische binnenstad van Amersfoort is natuurlijk opgelegd pandoer voor amateurfotografen en je moet er dus iets méér mee doen dan voor de zoveel ste keer een mooi oud geveltje vastleg gen Helaas hebben lang niet alle leden van de Fotokring dat voor elkaar gekre gen. Te veel OLV-torens vanuit de bekende standpunten. Een gelukkige uitzondering is het kleurenwerk van C G van Lingen Bij het fotograferen van het exterieur van Flehite weet hij een nieuwsgieng vrouwtje vast te leggen, dat door een van de ramen naar binnen kijkt. Op zijn foto van de Muurhuizen zien we enkele van die voor Amersfoort ook zeer typerende kerkgangers Interessant vind ik ook de pogingen van Theo Oostinjen Deze keer pakte hij het gebouw „De Runmolen" - de nieuwbouw op de hoek van de Zonne hof en de Utrechtseweg - en bekeek dat vanuit een aantal opvallende stand punten Ook fraai is het resultaat dat G W. Kattevilder bereikt met zijn serie rondom het gemaal Arkenheem in Nij- kerk. En dan zijn er ook nog G. Brink (Amersfoort in spiegelbeeld, gevelkop pen) en J. Dijkstra (variaties rond de toren). Eén van de weinigen voor wie Eemland uit meer dan alleen al dan niet AMERSFOORT - Tot 30 november is In de corridor van Kreatief Cen trum De Hof een tentoonstelling te zien van het werk van twee Poolse kunstenaars. Beelden van Halina Za lewska, grafiek van Stanistaw Fijat- kowskl. De vier stoelen, die Halina Zalewska op deze expositie heeft ingezonden zijn voor mij de grote verrassing. Ze getuigen van een fijn zinnig kreatief vermogen. De stoelen behoren tot een serie die Halina maakte voor een theatraal projekt, dat een geheime bijeenkomst als onderwerp heeft. De stoelen bestaan uit grotendeels fragiele pootjes en een geraamte van ijzerdraad, waaroverheen cement en lapjes zijn aangebracht. Met dit een voudige materiaal heeft Halina een schitterende opbouw bereikt. De stoelen hebben iets heel archaïsch, zouden kunnen staan voor het oer begrip van zitten, zetel, troon. Ze zouden ook bij een sprookje kunnen horen, waarin stoelen bezield zijn en een eigen persoonlijkheid bezitten. Ook geven de stoelen de indruk, dat men er op nonchalante wijze een kle dingstuk overheen heeft gegooid, en dat stoel en textiel samen gestold zijn in een aan Pompeji identiek proces. Met enige verbeelding zie je zelfs figuren op de stoelen zitten, zo innig levend zijn die lapjes en cementveegsels opgebracht. Op het cement is een doorzichtige kleur gestreken, wit voor de bruid, geelgoud voor de bruidegom en neutraal voor de bruidsmeisjes. Het zou ook mogelijk kunnen zijn. dat er een psychisch pro bleem aan de samensmelting van stoel en daar op zittende figuur ten grondslag ligt. Mensen zouden kunnen zijn vast gebonden aan hun stoel, ze 2ouden er zich niet van hebben kunnen bevnjdén. ze zouden als het geval was bij Lot die in een zoutpilaar veranderde q zijn overgegaan Het uitstekecü draad doet denken éan vecé botten. (Jiezijn vastgeklonken Opmerkelijk zijn ook een aal Halma bewerkte stenen, diel serie behoren, die in een dansf^ elkaar stonden. De stenen zij h bij de natuur gebleven. Halina h een kleine bewerking laten onö- waardoor ze een geheel nieuw, vertellen. Achter de stenen bevir Aeen wereld van vertelsels. verd< symboliek. Het is of het leven steen leidde door de bewerking I tigd is in zijn waarde In de vitrines bevindt zich n< kleiner werk. onder andere een voelsieraden in brons. De lino's van Stanistaw Fijati vormen een rustige achtergrond* stoelen van Halina maar nocl compositie noch hun thematiek k mij helaas aanspreken Te zien van maandag tot e vrijdag van 9.00 tot 12.00, 13. 17 30 en 19 00 tot 23 00 uur. oude gebouwen en fraai natuurschoon bestaat is Wim Pin Hij maakte opna men van een brandweerman, een meester voor de schoolklas en zwem mende ouderen. Het blijven wat matte registraties van op zich aardige onder werpen. Vermelding verdient tenslotte nog het werk van M. Bender, dat in het achterste zaaltje van de expositie is samengebracht Bender experimen teert met kleurenfotografie en door het gebruik van veel baden met wisselende temperaturen komt hij tot in ieder geval opvallende resultaten. Mooi kon ik het persoonlijk niet vinden en mag het wellicht symbolisch zijn dat zelfs het meest verregaand experimenterende lid van de Fotokring een negatiefje met daarop de Lange Jan gebruikt. Al met al toch een beetje teleurstellende tentoon stelling van de Fotokring Eemland. In de bibliotheek tenslotte zijn op de eerste verdieping enkele panelen ge vuld met de foto's uit het boekje „Oih' Wat zo nu en dan mag zijn" Dat boekje over twee jaar vrije straatcultuur in Amersfoort verscheen van de zomer in een oplage van 725 exemplaren binnen drukkerij Stampij. Geschreven door Leo Adriaanse en Alfred Konijnenbelt en geïllustreerd met foto's van Pieter Ben- nink, Pim van den Berg. Jan Dronkers. Joost Enkelaar. Alfred Konijnenbelt. Jaap Kool. Marjolijn van Schoonhoven en Gerht Wagelaar Financiële mede werking werd verleend door Amersfoort Promotion en de WV Eemland. Paul Huf Zag het boekje er nog wel redelijk, zij het niet denderend, uit, de expositie moeten wij tot de categorie goed be doelde rotzooi rekenen. De foto's zijn kennelijk nooit afgedrukt met de bedoe ling ze ten toon te stellen, want de afwerking is bij de konijnen af Ook de presentatie lijkt naar niks Slordig op borden geplakt en vervolgens met een viezig stuk doorzichtig plastic overtrok ken. Aan het bekijken van de opnamen zelf kom je op zo'n manier nauwelijks meer toe. Paul Huf In De Hof; Coninckstraat 58; tot en met 30 november. openingstijden, maandag tot en met vrijdag van 9 tot 12. van 13 30 tot 17 en van 19 tot 23 uur Fotokring Eemland ziet regio Eemland; Museum Flehite. breestraat 78-82. tot en met 9 december, openingstijden dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur Zaterdag en zondag van 14 lot 17 uur Oih! Wat zo nu en dag mag zijn; Openbare bibliotheek De Zonnehof, tot en met 24 november; openingstijden dinsdag tot en met donder dag van 10 tot 17 en van 19 tot 21 uur Vrijdag van 10 tot 17 uur Zaterdag van 9 tot 12 uur AMERSFOORT - In Het Museum, Utrechtseweg 125, deze maand het werk van René Eicke, olieverfschil derijen, en Paolo Sistilli, etsen. In de benedenruimte hangt het kloe ke werk van René Eicke. Het zou in chronologische volgorde van ontstaan bekeken kunnen worden om de ontwik keling mee te maken, die de schilder zelf. al werkend, onderging Het oog zou kunnen dwalen naar de grijze wand onder de trap. waar het „oudste" werk een tumultueuze uitbar sting van kleuren en nog min of meer herkenbare over elkaar heen tuimelen de figuren te zien geeft Er zijn hier geen beperkingen, noch in hoeveelheid toe gepaste kleuren, noch in vormuitdruk- king De maker heeft niet bewust in zijn geest opgeslagen beelden en vormen willen elimineren Hij heeft ze gebruikt omdat hij er geen afstand van kon doen Op de tegenoverliggende korte wand begint in het eerste doek het gewilde vormvervagingsproces. Dit doek zou een verbeelding kunnen zijn van een atelierruimte, waarbinnen zich voorwer pen bevinden, die er niet meer toe doen. Op de lengtewand volgen werkproces sen. waarin het kleurgebruik wordt be perkt tot rose, blauw en wit met sterke zwarte belijning, en dynamische bewe ging en ontstaan van massa's worden gesuggereerd Van een duidelijk inge deeld driefasenproces met naar water vlakten vallende niet nader geduide ob- jekten tot een in volle beweging zijnde kern, waarin alle elementen verbonden lijken te worden. In een landschapachtig doek wordt ruimte zichtbaar gemaakt. Het gebruik van heel weinig rose versterkt de deso laatheid van het donkergrijze kale stam- menbestand Daarna volgt op de andere lengtewand een tussenfase, waarin met toonaarden grijs intuïtief wordt geschilderd en weg- geschilderd al wat spontaan bij de schil der opwelt Het gaat hier om het pure schilderen met tot grijzen beperkt kleur- georuik. Zonder enige bijgedachte. Tenslotte maakt de schilder het doek links naast de ingang, waarmee hij wil terugkomen naar het figuratieve en ter versterking de kleur rood heeft toege voegd. De benarde trap op naar de etsen van Paolo Sistilli. Die geven in bruine en zwarte tinten impressies van ruines, slooppanden, structuren van oude ge steenten en gebouwen. Sommige steenvormen lijken op tomben, die door de tijd zijn rondgeslepen De sfeer van de prenten ademt het alles overheer sende vergankelijke van dit bestaan op aarde. Tot nadenken stemmend is de leegte die opdoemt uit de figuur, die Hoog Catharijne bezoekt. Een kleine kollektie gevoelige etsen. Te zien tot en met 29 november op donderdag van 12.00 tot 18.00 en 19.00 tot 21 00. en van vrijdag tot en met zon dag van 12.00 tot 18 00 uur AMERSFOORT - In Gal< nlnck vindt u tot en met 9 di een gevarlëerde tentoonstel! het werK van vijf kunstenaai is in de eerste plaats het acr) derwerk van Rob Weddep doek en papier heeft hij kleuren en ruim bemeten de grootschaligheid van het A sche landschap vastgelegd dat landschap getransformee wijdse en rustige patronen hun Indeling danken aan samenstelling en schakering grootste eiland ter wereld, intens door gefascineerd is Beeldhouwwerk is er te zien Stokhof de Jong en Ton Koo Stokhof de Jong toont onder een groot wasmodel van een zw tig groeisel, waar hij in de rond rende uitstulpvormen het begnj doorlopende lijn heeft gevat gegeven heeft hij in een bronza van klein formaat verwerkt. Tor vervaardigde bronzen opjekten glad en glanzend polijstte. Bij hi het om de beweeglijkheid en spanning van de elegante Ij objekten zijn harmonieus van1 ving en prettig van sfeer om kijken. Barbara Parole heeft modieus i te suggestief sensuele torsi gedaan in conté. Les Heilijg geschilderde figuren in zittent ding zien, die hij heel compact stelt. De lichaamsdelen vloeien lijkerwijs zo in elkaar over, dat z< onderscheiden zijn. Ze lijken gi houwd uit marmer. Er is ook ee lichaamsfragmenten, die imj i. door zijn grootse aanpak er kracht BI EVANGELISCHE EREDIENS LEUSDEN - Zondag 25 n C ber om 17.00 uur zal er weic evangelische eredienst geh; worden in de dansschool a Lepelaar 6 Voorganger is d 5 P. de Cock die over het j „Geeft gij hen te eten" zal sp Wegens grote belangstellr dens de vorige dienst hoop 1 weer op een grote opkomst IS

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1984 | | pagina 4