De films van Fellini en de muziek van Nino Rota Programma De Flint Joe's Barbershop Dinsdag-Movie-Cy clus „Claire de femme" .Nieuw Babyion', Russische klassieker in Filmhuis 1 Landelijke primeur MUZIEK EN FILMPROJEKT FILMHUIS APPELMARKT Filmhuis Appelmarkt Üuiswoordraadsel kijk op de film DONDERDAG 24 JANUARI 1985 In Filmhuis Appelmarkt draalt van af vrijdag a.s. de film „Joe's Barber shop" van de Amerikaanse regis seur Spike Lee. De voorstellingen zijn op vrijdag 25, zaterdag 26 en maandag 28 januari om 20 uur. Zon dag 27 januari Is er geen voorstelling in het filmhuis. Enkele maanden geleden presen teerde Film International (distribu teur van merendeels filmhuis-films) 14 Amerikaanse films, onder de titel: „American fllmdirectors - Another Generation". Het betreft hier films die buiten de grote studio's van Hollywood om, onafhankelijk en vaak met weinig geld werden gepro duceerd. In de afgelopen maanden vertoonde filmhuis Appelmarkt een aantal van deze films zoals „Subway Riders" van Amos Poe en vorige week nog „Hotel New York" van Jacky Raynal. Deze week is uit die serie ..Joe's Bed-Stuy Barbershop We Cut Heads" aan de beurt, afgekort Joe's Barber shop. Bed-Stuy staat voor Bedford- Stuyvesant en is een zwarte wijk in Brooklyn. New York. Het geeft de plaats aan waar het kapperszaakje van Joe Ballard is gevestigd. Zachanas 'm Holmer is zijn compagnon Als Joe vermoord wordt, nemenE en zijn vrouw Ruth de zaak over® een man van principes en wil afv® illegale lotto die in de zaak gevesiB Klanten krijgt hij echter niet meet® Uiteindelijk kan hij de verleidirJJ weerstaan van het geld dat herrl onderwereldfiguren wordt aange® in ruil voor het voort laten besta® de loterij. De goeige kapper denkt deze Jol jongens uiteindelijk te slim af te Icrij zijn. door er met het geld vanól gaan Hiermee komt hij pas go&jat problemen. Het verhaal is een bekend them- door Spike Lee op een zeer manier is uitgewerkt. Belangrijk 4. is vooral de realistische sfeerie ^r van deze verpauperde wijk en derYf die hij in de film heeft verwerkt ..Joe's Barbershop" is Lee's d;, film Hij wordt gerekend bij de grolffl zwarte filmers, die zich de rrfl noemen van de „Black Cinema".® Hij is de 27 jarige zoon van de® componist/bassist Bill Lee Dezef* ste zorgde voor de muziek in de^ (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - Het Filmhuis Ap pelmarkt organiseert op zondag 27 januari een film- en muzlekprojekt gebaseerd op de films van Frederlco Fellini en de muziek van Nino Rota. Deze manifestatie wordt gehouden In de Grachtkerk (dus niet in het theater aan de Appelmarkt!) en be gint om 20 uur. Het is de bedoeling, dat filmfragmenten uit films van de Italiaanse regisseur Fellini worden vertoond, waarbij „live" muziek van Nino Rota wordt vertolkt door het ensemble „De Kompanen". Vooraf aan deze sessie wordt de film „Prova d'Orchestra" gedraald, waarin Felli ni laat zien hoe een tv-ploeg opna men maakt van een orkest-repetitie. Het was de laatste film waaraan Rota als filmcomponist meewerkte. Hij overleed in 1979. De sessie is een landelijke primeur. PROVA d'ORCHESTRA Een televisieploeg maakt opnamen tijdens een orkestrepetitie De orkestle den worden geïnterviewd Dan ver- werkelijkheid verloren, verward, ten einde raad in deze verschrikkelijke nacht die hij alleen moet doorkomen Alleen, wachtende op de ochtend waar op hij zijn vrouw dood zal aantreffen Zijn vrouw die de waardigheid van een vrijwillende daad verkozen heeft bóven doodsstrijd, kwelling en aftakeling. Zijn vrouw die hem gevraagd heeft verder te leven in de hoop op een nieuwe liefde die het voortbestaan van hun verbinte nis zou betekenen Een nacht duurt lang wanneer men niet de moed heeft om naar Caracas te vluchten (zoals zij samen besloten had den) en wanneer men liever niet wil denken'aèn wat er' gébellrt Lydia (Ro my Schneider), deze onbekende tegen wië' Michel toevallig aanloopt, is ook iemand die probeert zich door het leven te slaan. Lydia laat zich meeslepen door de duizeling van zijn woorden, die de aard van deze man nu eens onthul len en dan weer verbergen. Deze ont moeting is misschien door de voor zienigheid voor haar weggelegd, mis schien zelfs voor hun beiden Rondom dit aandoenlijke en zo le vensechte paar verschijnen verbazing wekkende en belachelijke personen Sonia (Lila Kedrova), de schoonmoe dervan Lydia, een Russische Jodin, die in het lijden een reden tot leven heeft gevonden, een Senor Galba (Romolo Valli). dresseur van honden en apen. een zonderlinge figuur. Zal Lydia voor Michel de vrouw zijn waarop hij heeft gewacht en die hij nodig heeft, zijn nieUvver- kans. zijn-' rnèüwè^'.ïdeaié vrouw (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - Op vrijdag en zaterdag, 25 en 26 januari a.s. draait in de nacht de film „Nieuw Babylon" In het Filmhuls, elke avond vanaf 23 uur. „Nieuw Babylon" wordt algemeen gezien als het hoogtepunt van de zwijgende film In Rusland. De film ontleent zijn titel aan de naam van een Parijs warenhuis, waar het ver haal over de opkomst en ondergang van de Commune van Parijs zich ten dele afspeelt. In 1870 breekt er een oorlog uit tussen de Fransen en de Pruisen, waarbij de laatsten aan de winnende hand zijn Parijs wordt omsingeld en dreigt te bezwijken onder de druk. Dan neemt de Commune van Parijs in maart 1871 het heft zelf in handen, vooral om de honger onder de bevolking tot staan te brengen Daardoor komt net tegen over het nationale leger te staan. De barricaden worden opgeworpen en de strijd brandt los Louise, een verkoopster in het waren huis „La Nouvelle Babyion", vindt op de barricaden haar vuend Jean tegenover zich. De communards verliezen de strijd en Louise wordt door een militair tribunaal ter dood veroordeeld Jean krijgt de order om haar graf te delven Belanghjk is ook de rol van de eigenaar van het warenhuis. Grasselin, die het kapitalisme symboliseert. De karakters komen op een zeer expressieve wijze tot leven De dikdoe nerij van Grasselin, het enthousiasme van een wasvrouw en een naaister in de Commune, de verslagenheid en de pressiviteit van Jean, de woede van Louise, het zijn allemaal elementen die fel tegenover elkaar worden uitge speeld. Met verbluffend levendig acte- De nieuwe snaar Een sappige vorm van Vlaams mu ziektheater „De nieuwe snaar". Thea ter en clownerie naar Belgisch model. Met Mozart en de Marx Brothers in de portrettengalerij en een vleugje Cha plin. De onderwereld van Chicago, met een knipoog verplaatst naar Vlaande ren, muziek met een reukje, spirituele sessies, bloedige liefdesliederen en verbitterde chansons. En dat alles op Vlaamse rock en rollmuziek. Jan de Smet op accordeon, Geert Vermeulen op viool, Kris de Smet op hobo Wist u dat rode microfoons niet werken als gele zangers er tussen door zingen? Er. dat een groene violist niet met dnnken uit een rode beker, omdat hij dan zijn mond verbrandt? Op donderdag 24 januari om 20.15 uur in het Flinttheater. Furcht und Elend des Dritten Reiches Eindexamenleerlingen van de Otto Falckenberg Schule brengen in het jaar, dat Nederland veertig jaar geleden werd bevrijd van de Duitse bezetters, Bertolt Brechts „Furcht und Elend des Dritten Reiches" Bertolt Brecht behoort zelf tot de Duitse schrijvers, die voor het fascisme naar het buitenland moesten vluchten. „Frucht und Elend des Dritten Reiches" werd van 1935 tot 1938 ge schreven in de eerste jaren van Brechts verblijf buiten Duitsland. Hij was toen aangewezen op berichten uit kranten, van de radio en van recente vluchtelin- EnsembleDe Kompanen'' schijnt de dirigent en de repetitie begint Halverwege last de dirigent een pauze in, omdat hij ontevreden is over het spel. Na de pauze ontstaat er beroering onder de orkestleden, die in verzet komen tegen de tirannie van de diri gent Ze hebben de muren vol gekalkt met leuzen Wanneer de chaos com pleet is, valt plotsklaps een stuk muur in puin. Dan scharen de orkestleden zich weer om hun dirigent. De repetitie wordt hervat. Fellini maakte deze film oorspronke lijk voor de Italiaanse televisie. In inter views heeft hij steeds ontkent dat zijn film een politieke boodschap zou heb ben Toch lijkt deze onmiskenbaar, vooral door de talrijke verwijzingen, zoa's aan het eind. Dan gaat de dirigent schreeuwen in een Duits, dat bij velen boze herinneringen wakker roept. „Chaos maakt een fascistische dicta tuur mogelijk," schijnt de boodschap van deze politieke parabel te zijn. '65/ 67 het ballet „La Stradawaar hij de muziek voor componeerde. Het hoofdthema van dit ballet was gelijk aan dio van de gelijknamige en in 1954 gemaakte film van Fellini. waar Rota ook de muziek voor componeerde Ro ta haalde zijn ideeën veelal uit Italiaan se (m.n. de Siciliaanse) volksmuziek. Vooral voor de filmmuziek wist Rota deze simpele liedjes om te vormen tot prachtige composities. Een enkele keer deed Rota geen moeite om deze volks wijsje te bewerken en nam ze klakke- loos over. Voorbeelden zijn terug te vinden in de film „Roma" Rota ging zelfs zover dat hij eerder door hem gecomponeerde muziek hergebruikte voor een andere film. Dit gebeurde met de beide delen van „The Godfather", waarvan de muziek al eerder voor een Scène uit ..Prova d'Orchestra'' van Fellini andere film yebruikt was Voor „The Godfather II" kreeg hij echter een Os car Zijn overlijden in 1979 weerhield de jury toen om hem te diskwalificeren Een feit blijft echter dat Fellini met zijn films meer succes heeft gehad door de ondersteuning van Rota s muziek. Zijn sterkste punt was steeds de wijze waar op hij simpele melodieën kon omvor men tot schitterende filmmuziek In de filmgeschiedenis is er vaker sprake geweest van samenwerking tus sen regisseurs en komponisten zoals Hitchcock met Hermann en Ferreri met Sande Deze combinatie hadden geen duurzaam karakter Toch voorzag de komponist Nino Rota een veertigtal Fellini-films van muziek. Deze perfecte samenwerking zorgde voor de duidelij ke eenheid van films en muziek. Voor Rota geldt dat je pas gewaar deerd wordt na je dood. In de Ver enigde Staten en Japan worden od het ogenblik diverse platen uitge bracht met werken uit zijn vroegste periode. DE KOMPANEN Het zevenmans ensemble „de Kom panen" heeft na vier try-outs vorig jaar in Nijmegen, een vernieuwd geïnter- greerd filmmuziek project Het pro gramma omvat muziek van de in 1979 overleden Italiaanse filmcomponist Ni no Rota. Rota is vooral bekend om zijn samenwerking met de filmregisseur F. Fellini Het is dan ook voornamelijk deze muziek die gespeeld gaat worden. In het tweede deel van het programma zal de muziek synchroon met de oor spronkelijke filmscenes gespeeld wor den Met scenes uit „La Strada", „La Dolce Vita", „81/2", „I Clowns". „Ro ma" en „Casanova". Tevens worden ook twee komposties van de bedenker en arrangeur van dit programma, Bo van der Graaf, gespeeld. zogenaamde „dialoog-films". Er wordt inderdaad veel In gepraat, maar dat niet alleen: de camera geeft een sfeervol beeld van nachtelijk Parijs met alle vreemde vogels die daar rondlopen. Michel (Yves Montand), een schijn baar sterke en degelijke man, maar irv AN KURSUS UITERLIJKE VERZORGING Binnenkort start de Stichting Bevordering Onderwijs aan Volwas senen in Amersfoort een kursus ui terlijke verzorging. Het Is een prak- tljkkursus die uit acht lessen van 19.30 tot 21.30 uur bestaat. Stap voor stap leert men belangrijke technie ken van verschillende hoofdonder delen van de schoonheidsverzor ging. Tijdens de les worden de mate rialen en gereedschappen verstrekt. Uit de voorstelling NINO ROTA In 1933 schreef Nino Rota zijn eerste filmmuziek; tussen '42 en '52 had hij reeds voor meer dan 40 films de muziek gecomponeerd In die tijd begon ook de samenwerking met Fellini. Het was Fellini's „De witte sheik", die Rota voor het eerst van muziek voorzag. In het Scala van Milaan liep in het seizoen AMERSFOORT - In de dinsdag- movie cyclus van het Grand Theater aandacht voor een reprise van „Clair de femme" van regisseur Constantln Costa-Gravas met Yves Montand en Romy Schneider in de hoofdrollen. Deze film uit 1979 behandelt - In tegenstelling tot de meeste van Gra- vas' films - geen politiek onderwerp, maar is ontleend aan de gelijknami ge roman van Roman Gary. „Clalr de femme" behoort tot de betere Franse ren. in een snelle montage en in opval lend poëtische beelden, soms geïnspi reerd op bekende Franse prenten en schilderijen van kunstenaars uit het Fin de Siècle. De cineasten Kozintsev en Trauberg hadden in 1921 een theatergroep opge richt die zich richtte op futuristische, expressionistische kunst. Zij spraken van „excentricisme", er waren nauwe I verwantschappen met het Italiaanse futurisme en het Dadaïsme. Trauberg en Kozintsev kregen ook de gelegen heid om te gaan filmen. „Nieuw Babylon" is hun vijfde film, waarin expressionisme van de theater groep „FEKS" (Fabriek van Excentrie ke Acteurs) gekoppeld wordt aan beel den. geïnspireerd op impressionisti sche schilderkunst. Het prachtige camerawerk van Andrej Moskvine was ingegeven door doeken van Millet. Manet. Toulouse-Lautrec en andere Franse schilders Trauberg en Kozintsev hebben „Nieuw Babylon" gedeeltelijk in Parijs opgeno men (het meeste werk werd echter in een studio in Leningrad verricht), waar zij invloed van het Dadaïsme ondergin gen De FEKS-groep had ook grote bewondering voor Amerikaanse ci neasten als Mack Senett en Charles Chaplin en de slapstick in het alge meen. Avond voor alleenstaanden Zaterdag 26 januari organist* NVSH een avond voor alleen® den In haar gebouw aan de Cufc laan 49. De avond begint omfc uur. Wilt u meer over deze ty weten, dan kunt u 's avonds uur bellen naar 622217. NIEUWJAARSRECEPTIE AKG DE PLOEGH Het bestuur van het AK^ Ploegh houdt vrijdag 25 janur®" nieuwjaarsreceptie in De Zon*K De receptie begint om 20.00 irB'j afloop van de officiële openij"' de tentoonstelling van de Pk" den. De expositie, die tot enl februari te zien Is, bestaat ui gemaakt naar aanleiding vanf^ van de muziek. gen. Niettemin slaagde hij erin vlijm scherp de onderdrukking van het Duitse volk te analyseren, dat door zijn macht hebbers meedogenloos in een mens onterende wereldoorlog werd gedre ven. Er worden in de acht actes die de leerlingen opvoeren liederen van Bracht gezongen, gecomponeerd door Wiel. Eisler en Dessau Het lied „Die Moorsoldaten" werd door Duitse ge vangenen van het concentratiekamp Börjermoor dicht bij de Nederlandse grens gemaakt Duitstalige voorstelling op vrijdag 25 januan in het Flinttheater om 20.15 uur Te laat geboren Pleuni Touw en Hugo Metsers spelen mee in een comedie van A. Gurney „Te laat geboren" De regie is in handen van John van de Rest Barney is een grap pig rebel, die verliefd is op de vrouw van zijn broer Billy Deze Eleonor wordt heen en weer geslingerd tussen de veiligheid met Billv en het avontuur met Barney Daarover gaat het op maandag 28 januari om 20.15 uur in het Flinttheater. Cabaret Boemerang met „Ik vind van wel" De Cabaretgroep Boemerang be staat uit dne onlangs afgestudeerde kleinkunstenaars: Edna Kalb, Dick Co- hen en Albert Verlinde met Ad van Dijk aan de piano Het vorig seizoen debu teerde ze met „Het is niet aan ons", waarin ze het door de walkman gesym boliseerde isolement, de reklame. de tv, de gezondheidsrages aan de kaak stel den. Frank Sanders regisseert hen ook in de nieuwe produktie „Ik vind van wel", die een vrolijk en wisselend pro gramma zal uitbrengen. Op woensdag 30 januan om 20.15 uur in het Flinttheater. LEUSDEN - Maandagavond ging de cursus 'stap voor stap BETER ETEN' in het wijkgebouw van de De kurslsten mogen de make-up kruisvereniging m Leusden-zuid van start Doel van deze cursus is om tot gewichtsverlies te komen. Wijkver- artlkelen mee naar huls nemen- Te" pleegkundige L Kalkert en diëtiste C. Stapelbroek, leiders van de cursus, waren een week eerder al in het vens ontvan9* men een speciaal wijkgebouw aanwezig om belangstellenden te informeren over de inhoud ervan. Het programma sprak velen L° vooreerdere 'nlomatfe Kan'men aan en er waren voldoende inschrijvingen om de cursus te laten starten. Hierbij werd een groep gevormd die 2|jh richten tot- Stichting Bevorde- met elkaar gedurende zeven weken de problemen rondom eten zal bespreken Informatie zal er zijn van de ,ing Onderwijs aan Volwassen, Sir kant van de cursusleiders, waarbij, naast de informatie over de goede voeding, voedingsgewoonten en een Winston Churchlllweg 2, 2251 Voor- voedingsplan ook aandacht zal worden gegeven aan o.a beweging, lichaamshouding en de invloed van schoten. Men kan ook bellen naar reclame en mode j 01717 - 2010. Op de foto een impressie van de kennismakingsbijeenkomst vorige week dinsdag. U I? VERTIKAAL: 1 nederige onderwopenheid; 2 deel van de dag 0 - ponse payée; 4 zwaard; 5 etensbak voor de varkens; 6 grotef, E tweewielig voertuig; 8 stad aan de Rode Zee; 9 inlandse gifts! 10 chemisch symbool; 11 bevestiging; 12 puntdicht; 20 ven 21 chocoladereepje; 22 tweetal; 24 gevaar met zich brengt voortbrengsel; 27 onbepaald hoofdtelwoord; 28 vlaktemazj rolrond halfbont voor dames; 31 kinderuitroep; 33 oude v^.1 maat; 34 paardebit; 38 plantesoort; 40 hervormd Esperanto t landschap in Europa; 45 wapen van de Javanen; 47 telwoorfjc kinbaardje; 49 afgesneden schijf; 50 gezichtsmasker; 52 voc^ sel; 54 deel van de hals; 56 in voc; 58 soort uil; 60 stripfiguur W Disney); 63 wending; 64 dikke, vettige rook; 67 gewricht; 6^ meer aanwezig; 70 soort van onderwijs; 71 buiten dienst; dergelijke; 74 geluid van zeker dier. HORIZONTAAL 1 soort van trambiljet; 13 voorzetsel; 14 wê plaats; 15 zijrivier van de Po; 16 Amsterdams peil; 17 bund# redactie; 19 motorschip; 21 wig; 23 zelfkant; 25 was getekea*01 halfedelgesteente; 28 alstublieft; 30 uitruster van schepen; 3$}' dikking van de opperhuid; 33 van meer dan middelmatiger tingen; 35 Ned. omroep; 36 deel van een liter; 37 drank; 39tó( stuk; 41 lengtemaat; 42 grondsoort; 43 plaats in Noordhollar^ maanstand; 46 telwoord; 48 knevelbaard; 49 per procurat|5 i rivier in Italië; 53 stad in Noord-Afrika; 55 violetkleur; 57 muzhol strument; 59 water doorlatende; 60 studievak van ondergeJOl belang; 61 den lezer heil; 62 dwaas; 64 zwakke plaats in het iMi kosten koper; 66 onverduisterd schijnende; 68 halskwabbfj^fl een rund; 69 namelijk; 71 reddingsgordel; 72 rivier in Duitslan-j voorzetsel; 75 deel van de week.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1985 | | pagina 8