arkplan Rozendaal als voorbeeld onderhoud groen door bewoners Bijzondere expositie in het Museum ■o-theek opzetten is niet zo eenvoudig Streep in dramatische en film „Sophie's Choice" lp studiedag over natuur in stedelijke omgeving nMeer dan een goedkope mogelijkheid om aan speelgoed te komen ^DONDERDAG BIJ CINEMACLUB DE KORF FOTO-KOPIE FOTO-KOPIE L NODIG? Leusder Krant Reportage onze verslaggeefster) fiisden - De wijk Rozen- aal in Leusden is een goed in oorbeeld van door de '5J uurtbewoners zelf ge- reëerde groenvoorziening hun eigen omgeving. Het penbare groen in deze wijk fordt door de Groenstich- waarvan alle bewoners 1 d.ond zijn onderhouden. Deze hetstntwikke,ing' het zelf ietS uzieh°®n met het groen in de ei' <erd a®n woonomgeving, komt i vanjeeds meer in zwang bij de emd. erschillende gemeenten in m varns land. Leusden is daarin iet aliet uniek maar vormt wel oten en uitstekend voorbeeld. afgevaardigden van de *erd 'foencommissie van de Groen- 9«tlchting Rozendaal lieten vo- jarigge week donderdag tijdens de en studie- en informatiedag in oerderij Groot Krakhorst zien oe de bewoners van de Euro- koningen met natuurlijk groen erken. De dag, die werd geor- =*aniseerd door het Provinciaal omité Natuur in de Stedelijke »mgeving (NSO) in de pronvin- ICT Ie Utrecht, had tot doel bewo- ersgroepen, milieuorganisa ties, scholen en ook gemeente lijke plantsoenendiensten op de hoogte te stellen van de moge lijkheden en onmogelijkheden bij aanleg en onderhoud van openbaar groen door de bewo ners zelf. En dan met name in overleg met de gemeente, Op deze studie- en informatiedag waren onder de ruim honderd be langstellenden veel vertegen woordigers van plantsoenendien sten Greet Hettinga, lid van de landelijke adviescommissie en er varen met projekten in het hele land vertelde in haar inleiding dat het 'Landelijk Projekt in de Stede lijke Omgeving' al enige tijd in volle gang is. Het ministerie van Landbouw en Viserij heeft van de 245 subsidieaanvragen voor pro jecten er 155 toegewezen. Projek ten die uiteenlopen van het knot ten van wilgen, het runnen van kinderboerderij tot het plaatsen van plantebakken op grote plei nen. Ook voor projekten in de pro vincie Utrecht werd een bepaald bedrag beschikbaar gesteld. Hier kwamen II projekten in aanmer king waaronder de edukatieve rondwandeling die de Groenstich- ting Rozendaal organiseert voor belangstellenden. - Met deze bordjes wordt de wandelroute aangegeven. TE WEINIG AANDACHT Toch wordt er, aldus Greet Het tinga, nog te weinig aandacht ge- shonken aan de natuur direkt in de buurt. De dag moest er dan ook toe bijdragen dat mensen op de hoogte gesteld worden van het zelf bezig kunnen zijn met open baar groen en daardoor gestimu leerd worden om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Plaatselijke overheden hebben enkele jaren geleden het beheren van het openbare groen hier en daar afge stoten onder andere uit bezuini gingsoverwegingen, maar ook omdat opvattingen bij de bevol king over de invulling van die stukjes natuur veranderden Aan de hand van een tentoonstelling van geslaagde projekten werd de aanwezigen getoond wat de ont wikkelingen en de resultaten zijn in de provincie Utrecht. Tijdens het ochtendprogramma van de studie- en informatiedag werd de firn 'Natuur je Buur' ge toond die gemaakt is in opdracht van het Instituut voor Natuurbe- schermings Edukatie. De film en de gelijknamige tentoonstelling zijn te huur bij het ministerie van Landbouw en Visserij. De film toonde hoe je te werk kunt gaan bij het zelf iets doen aan de groenloze straten, pleinen en ber men van (snel)wegen. Aangera den wordt om als buurtbewoners een comité op te richten en in overleg met de plaatselijke ge meente een plan op te stellen en uit te voeren De werkgroep 'Mi lieubeheer Rhenen', de ver eniging 'Maarn/Maarsbergen Na tuurlijk' en de bewonersgroep van de wijk Rozendaal gaven vervol gens een schets van de wijze waarop zij het groen in hun woon omgeving hebben vormgegeven en welke bodembedekkerij zij plaatsten. Geen 'Verboden zich op het gras te bevinden' meer, maar een bloemrijk geheel wat de stedelijke omgeving opfleurt. De dia's van de wijk Rozendaal ga ven een beeld van de ontwikke ling van een betonwijk met 500 eenvormige woningen in de be ginjaren tot een leefbare omge ving met een uitgebreide groen voorziening waarin een groot scala van verschillende bomen, struiken en kruiden te vinden is. De Groenstichting Rozendaal heeft op zich genomen het groen in de wijk toegankelijker te maken door wandelroutes te beschrijven en door van de meest voorko mende bomen en struiken te ver tellen waarom ze aandacht ver dienen. Op de wandelroutes worden de namen van opvallende bomen en planten op bordjes aangegeven. De bewoners zijn niet alleen aktief bezig met de openbare tuinen maar hebben ook het zwembad en de tennisbaan in eigen beheer. - Het groen in Rozendaal wordt door de bewoners zelf beheerd via de Groenstichting Bijna alle aanwezigen maakten tij dens de lunchpauze een rond wandeling door de wijk Rozendaal mee DOORZETTINGS VERMOGEN In het middagprogramma werd aan de hand van thema's gedis cussieerd. Een probleem dat daarbij naar voren kwam was de geringe betrokkenheid van de be volking bij algehele groenvoorzie ningen. Burgers worden nog te weinig geaktiveerd door de over heid waardoor er een groot door zettingsvermogen van initiatiefne mers vereist wordt. Dikwijls ont breekt de gemeenschapszin waardoor initiatieven van enkele buurtbewoners niet kollektief wor den doorgezet. Daarnaast werden het vernielen van de jonge aan plant en de talloze uitwerpselen van honden als obstakels gezien voor het opfleuren van de straat. Ook de financiering van een te starten projekt geeft vaak proble men omdat niet iedere groep of individu voor subsidie in aanmer king komt. De conclusie van de dag luidde dan ook dat er meer gedaan moet worden aan voorlichting en educatie omtrent het onder werp groenvoorziening in de stedelijke omgeving. Op scho len zullen de leerlingen meer in formatie moeten krijgen over wilde planten en moeten zij door bijvoorbeeld op zo genaamde kindertuinen voorge licht worden en kunnen de ou ders daarbij ingeschakeld wor den. Ook excursies naar steden waar al veel gedaan is aan het opfleuren van de straten kun nen er toe bijdragen dat meer mensen zich gaan realiseren hoe belangrijk het is om de na tuur dicht bij huis te hebben. Het landelijke projekt Natuur in de Stedelijke Omgeving heeft al aangekondigd dat er in de tweede en derde week van sep tember dit jaar een tentoonstel ling over dit onderwerp in de verschillende bibliotheken in Nederland te bezichtigen zal zijn. DINSDAG 29 JANUARI 1985 is ïsen it n doe- 1 binnerj^ r een\ r de nvj nderty me ero\ everer w AMERSFOORT - Een heel bijzon dere, sympathieke en mooie ten toonstelling vindt u deze maand In het museum, het Koetshuls van Meerwegen, aan de Utrechtseweg 125. Het aardige is dat aan de ten toonstelling gewerkt wordt. Sophie Hoorens van Heijnlngen en Else Rlngnalda blijven er met werk bezig, ook al omdat zij door de felle vries kou bepaalde objekten niet helemaal konden realiseren. Het ruikt heerlijk in Het Museum naar verf, karton, kaarsen en brandend hout, en zojuist zijn de meisjes er ook in ge- aagd om de kachel brandend te krij gen zonder dat de rook in de ruimte terugslaat. Het doet me er denken aan een iglo of een wigwam waar met na tuurlijk materiaal allerlei voor ceremo nieën te gebruiken tekens, mensbeel den en totempalen worden gemaakt. Het doet me er ook denken aan de bene denkerk in Saintes Maries de la Mer, waar de kaarsen branden voor de Zwar te Madonna, die daar ooit uit zee zou zijn aangespoeld Hier branden de rode en witte kaar sen voor het „Offer aan het Vandalis me". Else Ringnalda trekt zich het van dalisme intens aan. Zij heeft het als the ma gekozen voor deze expositie, omdat zij het vandalisme eigenlijk niet begrijpt en er geen weg mee weet. Structureel moet er iets mis zijn met deze maat schappij, dat groepen jongeren en ou deren uit vernielzucht of agressie te keer gaan op de voetbalvelden, de bus hokjes en telefooncellen vernielen, de zittingen in de treinen open snijden, lampen van lantarenpalen en verkeers- zuilen stuk gooien en zelfs scholen in brand steken. Else brengt een offer: ze weet geen oplossing voor het vandalis me Het offer is een machteloze poging van haar om de aandacht op het vanda lisme te vestigen. Vanaf de plaat od simpel stenen con soles branden de kaarsén soms zo hoog op, dat ze brandgaten schroeien in het liggend stuk hout erboven dat de ronde lichaamsvormen heeft van een godin, die zich als zoenoffer voor het vandalisme heeft aangeboden. De sfeer is heel sereen. Bij de ingang staat een pakket (met kostbare inhoud) gebrand en geblakerd hout, dat met ijzeren banden is vastge snoerd. Else vraagt zich of de dingen zó moeten worden ingepakt, dat je er niets meer van kunt zien en er niets meer mee kunt doen. Vandalismebestendig is dat monument. Teken van een tijd, waarin men met zijn tijd geen raad schijnt te weten! Vlakbij loopt een rood geschilderd houten man weg uit een dito frame op een weegbrug, zijn negatieve afdruk er in achterlatend en al weer op weg naar nieuwe vernielingen. Op een biels komt een ijskoningin te liggen (haar getekend beeld hangt aan de wand), waar Else nog aan werkt om de takken aaneen te voegen. De ijskoningin is het symbool van de mens. wie alles koud laat en die totaal geen eerbied kent voor dat wat is en dat wat geweest is Met touw en stijfsel zal de figuur nog verder worden opgebouwd Aan de overzijde zijn twee geheel verschillend reagerende men sen opgesteld De één bestaat uit hou ten balken met een dwarsstuk en een witte steen erop: hij is de verslagene, laat het hoofd hangen en de golf vanda lisme over zich heen komen. Degene die er naast staat is zijn tegenpool: hij staat met de benen geschraagd in een strijdbare houding. Hij wil het vandalis me te lijf. Else weet alleen niet hoe, en ze moet de figuur ook nog afmaken Heel erg fraai zoals Else met natuurlijk materiaal als hout en takken uitdrukking weet te geven aan wat haar bezighoudt Heel beeldend en verrassend vorm ge geven. Gedacht vanuit de materie. Geheel anders, maar in de geest nauw verwant, is het werk van Sophie Hoorens van Heijningen Haar werk zou je kunnen zien als tekens aan de wand. Ze is geïnspireerd door schelpen, die voor haar geborgenheid betekenen en hulselementen zijn, waar iets uit te voor schijn komt. Iemand of iets maakt zich los en vrij uit de schelp en het oor legt zich te luisteren aan de oorschelp. Evenals dat het geval is bij Else is er bij Sohpie sprake van een schitterend ma teriaalgebruik. Bij Sophie zelfs van zulk eenvoudig materiaal als verpakkings karton In haar composities maakt zij gebruik van de ribben van het karton Ze brengt deze in horizontaal of verti- kaal lopende stroken aan op de vormen die ze uit het karton heeft gescheurd Of ze laat de ribbels in rondingen meelo pen met de uitwendige lijn van de te kens. De kartontekens schildert ze in wit, zwart en aardkleurig oker Het wit rijst op uit de beslotenheid van de don ker geschilderde schelphelften Daar komen lijven en hoofden uit tevoor schijn. Innig en verstild doen de tekens aan. Vooral een serie van drie kleinere tekens heeft iets met groeien te maken Ze doen denken aan het met onpeilbare kracht door de aarde heen breken en het naar boven streven van zulke prachtige groeivormen als inktzwam- men. Het lijkt of de groeikracht ze om hoog stuwt en of de vrouwenfiguur erin, bevallig als een ballerina haar benen in de hoogte strekkend, de vertolking is van die groeikracht De grote tekens zijn verwant aan Indiaanse ceremoniële motieven en staan eveneens voor ge dachten en gevoelens, die Sophie be zighouden en waaraan zij op deze in drukwekkend sobere manier vorm weet te geven. Rozendaallaan 9 Leusden-C. veel expres kapot gemaakt wordt en dat veel prachtig speelgoed te repareren is. Daaruit heb ik ook geleerd dat een speel-o-theek geen bedreiging voor de speelgoedwinkel is. Integendeel; begrip voor spelen en speelgoed kweekt begrip voor speelgoed als middel om te spelen Een bewuste consument weet wat hij zoekt in de speelgoedwinkel, weet wat hij vragen moet en weet wanneer hij kopen moet. Hij koopt niet meer, misschien minder, in ieder geval anders. Een goede speelgoedwinkelier is daar blij mee en steunt het werk van de speel-o-theek Het organiseren van een speel- o-theek is een hele opgave. Veel vrijwilligers zijn nodig. Bestuurlijk moet het goed in elkaar zitten. Een goede subsidieaanvrage, wanneer nodig, eist de nodige kennis van mogelijkheden en moeilijkheden. Administratief moet een goed systeem gevonden worden. Er moet kennis aanwezig zijn over speelgoed en opvoeding en tenslotte ruimte verworven worden en speelgoed aangeschaft. Maar dat moet In Leusden toch kunnen lukken. Ik hoop hiermee duidelijk gemaakt te hebben dat een goede speel- o-theek meer is dan een goedkope mogelijkheid om aan speelgoed te komen. Ik wens de initiatiefneemsters voor een Leusdense speel-o-theek veel sukses en wil de oproep voor medewerkers hierbij graag onderschrijven. Boen trum Isew lanv jisho chters' oelicht* Suichija eelbo;l de Leusder Krant van de he;onderdag 17 januari icht bewgstleden werd melding ikeleremaakt van de plannen in nactaeusden om een speel-o- teek op te richten. Volgens ledewerkster Mananne de ffltk zeker geën kemakkelijke opgave. Zij kan et weten omdat zij de litiatiefneemster is geweest an de speelgoedlenerij Harlekijn' in Hoogland, k te96|arianne de Valck denkt dat in La," chtbs1 .chte speel-o-theek heeft. ]t een,Een speelgoedkist issira'dmengesteld door leden delenraaruit door die leden had eieleend kan worden, is 00 uiteraard sneller opgezet". In leolöor Marianne de 1 alck niget EUSDEN - Tien jaar geleden, in 1975, werd de eerste gepNederlandse speel-o-theek, -eentje Beer* in Haarlem, H^Meopend voor gehandicapten. »p 7 augustus 1975 opende in oogland speelgoedlenerij #/7^ar'ek,in' haar deur voor ;et nog wel enige jaren zal iuren eer Leusden een kinderen („Je mag wel gehandicapt zijn, maar het hoeft niet"). Nu zijn er ongeveer 300 speel-o-theken waarvan ongeveer 70% voor alle kinderen. Omdat inmiddels ruim bewezen is op alle niveau^s dat een speel-o-théek een sociaal- culturele en pedagogische functie kan vervullen krijgen de meeste speel-o-theken subsidie van gemeenten en particuliere instellingen. De gemeente Amersfoort mag van mij als voorbeeld dienen hoe het kan, weliswaar moeizaam bereikt, maar laat de struikelblokken tot lering dienen. Op de vraag waarom een speel-o- theek zo aardig is dat het nauwelijks een luxe-instelling genoemd kan worden het volgende antwoord. Jaarlijks wordt in Nederland voor 850 miljoen gulden besteed in de speelgoed-speciaal zaken (modelbouw, fietsen en hobbyartikelen dus niet meegerekend, laat staan de videospullen), hetgeen neerkomt op ruim f 250,- gemiddeld per kind, warvan meer dan de helft uitgegeven in de laatste helft van het jaar. De consument geeft in verhouding tot vorige jaren niet meer of minder uit aan speelgoed, maar uit verschillende onderzoeken blijkt al enige jaren dat de onvrede rond speelgoed. de verwachtingen, de kwaliteit en de onzekerheid rond de pedagogische waarden enorm toeneemt. Uit onderzoeken van onder andere de Rijksuniversiteit Groningen (dr. R. van der Kooy en R. de Groot) komt ongerustheid over spelpeil en diepgang van kinderen uit de jaren tachtig naar voren Een goede speel-o-theek wenst informatie te verstrekken Informatie waarmee de consument vooruit kan, waarmee de ouder begrip krijgt voor het spelen en speelgoed van zijn of haar kind Binnen dit pakket van informatie past het uitlenen, en in veel speel-o-theken ook de mogelijkheid dat kinderen zelf speelgoed lenen. (Speelgoed is bezit van het kind). Speelgoed lenen om het uit te proberen Lego bijvoorbeeld is zo'n goed systeem dat veel mensen denken dat het het enige goede systeem is. Maar niet alle kinderen kunnen en willen hetzelfde. En voor alle kinderen is het zinnig ook met andere systemen kennis te maken, met schroeven, schuiven of timmeren. Speelgoed lenen als variatie. In de puzzelperiode koop je niet steeds weer nieuwe exemplaren, lenen kan wel. Speelgoed lenen als stimulatie; 'Probeer dit eens'. Speelgoed lenen als verdieping bij het spel, bijvoorbeeld speelgoed passen bij datgene wat al thuis is Daarnaast vele speelgoed mogelijkheden voor speciale gelegenheden, voor zieke kinderen, voor feestjes, voor kinderen met een bepaalde handicap, in een bepaalde situatie en natuurlijk voor het opdoen van veel ideeën. Met bekende speeltjes is meer te doen dan de spelregels doen vermoeden. Vier ouders weten meer dan één. Praten over hoe je (samen) kunt spelen, kunt aanbieden, hoe probleempjes worden opgelost en vooral hoe je eikaars mogelijkheden kunt gebruiken. Het biedt kinderen de kans op het leren kiezen, kritisch bekijken, en zelfs het leren afstaan. Geen bedreiging Natuurlijk raakt er weieens wat kapot, maar dat komt meestal omdat het materiaal minder goed was dan verwacht werd. In de tien jaar ervaring die ik met speelgoedlenerijen heb (speelgoedlenerij is mijns inziens een beter woord dan speel-o- theken) is mij gebleken dat niet jongeman (na heimelijk drugge bruik), depressief, agressief en ja loers als zijn paranoïde schizofre nie naar boven komt. Hij heeft een „heilige der heiligen", een ruimte vol foto's en dokumenten over Na zi's en Jodenvervolging. Nathan kent Sophie's geheimen niet, Sop hie kent de zijne niet Tenslotte is er Stingo (Peter Macnicol), een onervaren dorps jongen uit de Zuidelijke staat Virgi nia, waar rassenhaat ook niet on bekend isHij denkt in New York de nodige inspiratie te vinden als schrijver en heeft een kamer in hetzelfde huis als Nathan en Sop hie. In „Sophie's Choice" wordt door regisseur Alan J. Pakula het levensverhaal verteld van vooral Sophie, die in gesprekken met Stingo tenslotte haar gehei men blootlegt en de gruwel van het verleden opnieuw tot leven brengt in flash backs. „Sophie's Choice'' is een indrukwekkende film met drie prachtige hoofdrol len. i, 20.(7an de filmredaktie) OP het programma 20 010 de Cinemac|ub De Korf staat rinri00' a s' donderda9 de ontroe- nde en dramatische film „Sop- Choice", met Meryl Streep in de hoofdrol als de Poolse immigrante Sophie. „Sophie's Choice" is niet zo maar een film, maar het dramati sche verhaal van een jonge vrouw vlak na de tweede wereldoorlog in New York. Sophie is getekend door de oorlog en verbergt zorgvuldig ae geheimen uit die gruwelijke tijd vol herinneringen aan het concentra tiekamp en de door Hitier bevolen „endlósung". In hetzelfde huis woont de Joodse Amerikaan Na than (Kevin Kline), een innemende 20.(X Dmm éne uitSophie's Choice". Donderdagavond 31 januari in de Korfzaal van het aktiviteiten- centrum De Korf gebracht door de Cinemaclub De Korf. Aan vang 20 uur. Zaal open: 19.30 uur.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1985 | | pagina 5