B&W besluiten:
autosloperij
aan Valleilaan
Ik heb gedacht: „Ik ga die hele
Joriskerk bezetten met muziek"
In maai!
inzantó
aktie vr
landbor
plastic
j
musici
Muziekver. Lisiduna zoekt nieuwe
Componist Wim Franken en „De vloed in klank"
Ze houden vast aan voorstel
SchrijfavoC
Amnesty Ie
(Van één onzer verslaggevers)
LEUSDEN - Het college van burgemeester en
wethouders heeft besloten toch aan de gemeente
raad voor te stellen om medewerking te verlenen
aan de verplaatsing van de autosloperij aan 't
Sluisje naar de hoek Middenweg/Valleilaan.
B&W hebben laten weten
dat er geen enkele geschikte
andere lokatle Is voor de
autosloperij van de woonwa
genfamilie. Met geschikt
wordt bedoeld volgens de
criteria In de Woonwagen-
wet. Gemeentelijk woord
voerder Heljer van Gooi zei
gisteren dat de provincie
eerst nog een grondonder
zoek zal doen op de plaats
waar de autosloop Is ge
dacht, voordat een definitie
ve zege aan de lokatie gege
ven kan worden. Volgens
Van Gooi Is het onderzoek
om „milieutechnische rede
nen". Hij bedoelde daarmee,
dat vastgesteld moet wor
den of eventuele verontreini
ging afkomstig van de au
tosloperij niet direct schade
lijk zijn voor het milieu.
Vorige week besloot wet
houder Jan Wagenaar van
openbare werken en ruimte
lijke ordening het voorstel
tot verhuizing van de autos
loperij plus de caravans van
de eigenaar in te trekken. Dat
deed hij na een uitvoerige
discussie in de raadscom
missie openbare werken
ruimtelijke ordening. Daarin
verzochten alle fracties hem
ambtelijk en bestuurlijk te
onderzoeken of er andere
plaatsen in Leusden zijn
waar de autosloop naar toe
kan. Voor VVD en D'66 levert
de voorgestelde lokatie aan
de Middenweg/Valleilaan
grote bezwaren op, terwijl
CDA, PvdA en GPV/SGP die
plek onaanvaardbaar vin
den. De fracties hadden de
wethouder ook gevraagd
nog eens te bekijken of het
autosloopbedrijfje niet op de
huidige plaats aan 't Sluisje
kan blijven. Volgens streek-
en bestemmingsplan is het
bedrijfje daar illegaal ge-
vestglgd. Bovendien heeft
de provincie om milieutech
nische redenen grote be
zwaren tegen de nering van
de woonwagenfamilie op die
plaats.
Het voorstel tot verplaat
sing van de autosloop komt
donderdag 28 februari in de
gemeenteraad aan de orde.
DONDERDAG 14 FEBRUARI 1985
maar de mens is slecht.
Deel 1 is het verhaal van de wonder
lijke geboorte van Noach en de paradij
selijke staat van de aarde en introdu
ceert in gedichten van Marsman en Mok
het element van de Nederlandse na
tuur: de dreigende zee Daar zit iets met
windvlagen in, en alle koren gaan op
eigen houtje er van door met de tekst
Ook de twee orkesten gaan door elkaar
heen spelen, een geweldige chaos en
klankeruptie.
Deel 2 is de profetie. In een koraal
van een oud Engels mysteriespel zegt
God de ondergang aan. Dan komt er
een rijmprent over de watersnood In
oude tijden van watersnood maakte
een dominee een rijmprent en verkocht
die ten bate van de slachtoffers Zo n
gedicht werd in 1953 in Zeeland ook
geschreven Het is dat gedicht, dat door
Wim Franken is gebruikt Daarnaast is
er de profetie van Lamech dat Noach de
wereld zal redden, alsmede een melan
cholische tekst van De Vigny. dat de
wereld zichzelf heeft overleefd en zal
moeten sterven.
Deel 3 heet De Ark Noach ontvangt
van de aartsengel Raphaël het heilige
boek, de thora, en leert daaruit hoe hij
een ark moet bouwen om met zijn gezin
en de dieren te overleven. Hij zet zijn
zonen aan het werk en maant de
mensheid zich te bekeren.
Deel 4 heet De proeftijd God geeft
nog enig uitstel in de hoop dat de
mensheid tot inkeer zal komen De
arkbouw gaat onverminderd voort, de
natuur wordt dreigend, de mensheid
bespot de arkbouwers. Daarvoor wordt
een negrospiritual gebruikt. Het Orato
riumkoor zingt spottend: ,,Oom Noach
bouwt een ark", waarop het Mannen
koor voortdurend Hoera!" juicht. In
een tekst van Revius verzamelt Noach
de dieren. Een tekst van Ida Gerhardt
zegt dat de vogels de ondergang voor
voelen
KLOK LUIDEN
Noach wordt door God tere:
en brengt een offer. Goce
teksten van verzoening (j^
Daarbij komt een Nederl3|
..Luctor et emergooverw
in Zeeland. Alles hersk,
nummer van het Manneni
monieorkest, terwijl het
de andere kant van de
heen zingt „Luctor et err.il
Tenslotte komt het B
Noach stelt de zeven Ji
waarvan de inachtneming
alle mensen is. Noach kf
de overlevering van dew*
komen enkele citaten
dicht „Das Göttliche",
humanistische moraal b*
„De mens zij edel en hu'fy-
tekst van Möricke zegi j
e
gens zijn natuurlijke bes!?!
tor Hugo schrijft. „Onssr
een lichtende dageraad
lopende Nederlandse te**
ken niet kunnen vinden
een Zwitsers dichter
hebben bij onze liederen^
gelaten, maar het was;
traan is weer gedroogd
relativering, die dezelfde"
als de proloog.
FOTO-KOPI
FOTO-K
NODII,,
Leusder f
Rozendaaw
Leusde4
Als de partituur tot zo ver is gevorderd
komt er een pauze
Deel 5, De vloed, gaat van start De
noodklokken beginnen te luiden, als de
mensen koffie staan te drinken Het
geluid wordt steeds somberder en drei
gender Als iedereen weer op zijn plek
zit worden er gedurende een half uur
spreekkoren aangeheven. Dat is de
vloed. Men roept door elkaar Oud
Latijnse teksten, Italiaanse en vele Ne
derlandse watersnoodstrofen De dij
ken bezwijken, de mensen rennen,
kruipen op de daken De orgels gaan
spelen. Noach discussieert met de me
nigte. die de ark wil betreden, en tot de
bestorming ervan wil overgaan Maar
de wilde dieren verscheuren de men
sen of drijven ze het water in Van een
Parijse non zijn de gedichtjes van het
gebed van Noach. de raaf en de duif
toegepast Dit deel eindigt heel dun
met blokfluiten en een paar solisten.
Deel 6 is De verzoening. Op bevel
van God verlaat Noach de ark. Bij het
zien van de vreselijke verwoesting ver
wijt Noach God zijn onbarmhartigheid
In teksten onder andere van Goethe. Er
wordt geklaagd dat de dieren moeten
sterven met de schuldige mensheid
LEUSDEN - De g<
in samenwerking metSJ
nigingsbedrijven BV
meiactie van landbotrr
den Dit plastic worc;)|
past voor het afdekk?,
voederkuilen en na
het veel problemen o'ïf
verantwoorde wijze is
Het verbranden van c
oogpunt van milieu!*»
onaanvaardbaar Dito-p
plastic veevoederzak^
mestzakken. i€
Op donderdag 7 r,c
firma Spitman bij be:g
gaan en het plasticafj
Het is wel noodzake<
plastic zo schoon en
lijk wordt aangeboden
gelijk te maken dat téj
worden gerecycled Al
meling en afvoer van
voor de bedrijven die
mee willen doen, geér|
bonden De agrari!
die plasticfolie, veetf
en kunststofzakken e:»|
hebben, kunnen zic^H
vrijdag 1 maart voor
de actie aanmelden bjfjj
te, telefoon 941247,1'b
om de sfeer te proeven
Drumband, dinsdag, 19.00 uur tot
21.00 uur
Leerlingenorkest, dinsdag, 18.30
uur tot 20.00 uur.
Majoretten, dinsdag. 19 00 uur tot
20.00 uur
Harmonieorkest, vrijdag, 20.00 uur
tot 22.00 uur.
Al deze repetities worden gehou
den in „de Blijhof"; alleen de majo
retten repeteren in „de Til".
I K
nhfl
lie J
eerl
s:
ACHTERVELD
ternational, afdeling^
houdt maandag 18 f"^
schrijfavond. Die av.p
degenen die willen f-'a
19.30 uur terecht bijSt
mann aan de Verjaag
weg. n
De brieven worden o? y
verband met de scheru
rechten van de mens t
van de tijd heeft hel
brieven naar de lan^i
mensenrechten wortfte
den succes gehad j
Deze maand zal ic
worden naar de FteP^r
waar Kan Jong-konjr
wordt vastgehouden i
schreven worden nam
cratische Volksrep^in
voor Tawfiq Az Azi <fcic
1972 verdwenen is. Vflèi
ven zijn aanwezig als'MC
pier en postzegels. W? t
dan één brief schnjve'*
toevalsmuziek Je weet niet welke mu
ziek er uit komt. Het toeval moet je
natuurlijk door de noten proberen een
beetje in de hand te houden. Het geheel
wordt gecombineerd met heel gewone
zeg maar traditionele muziek voor ko
ren. De koren krijgen heel gewone
stukken muziek, die niet bijzonder lastig
zijn. Ik heb er echt rekening mee gehou
den. dat het amateurzangers zijn Ook
die koorzangen gaan elkaar wel eens
kruisen: een koor zingt, en opeens
begint aan de andere kant een koor er
dwars doorheen te zingen. Met een
droge akoestiek verdraag je dat niet Je
moet dan natuurlijk niet luisteren in de
zin van: ik heb dat nootje niet gehoord,
en ik heb dat nootje niet gehoord. Je
moet de grote lijn op je laten afkomen
Iemand, die toevallig vooraan zit, hoort
dit, iemand bij het orgel dèt beter. Het is
een massastuk, het is een spektakel
stuk."
THEMA ZONDVLOED
Het heeft een poos geduurd voordat
Wim Franken het centrale thema voor
het oratorium gevonden had. Eerst zou
het Sint Joris zijn, maar Wim Franken
kon daar geen libretto van overeind
krijgen. Min of meer per toeval vond hij
een paar gedichtjes over de ark van
Noach. en intuïtief voelde hij aan, dat
het in die richting goed zat. Hij stelde
direkt, dat hij, verschillende koren ge
bruikend, ook teksten uit verschillende
talen wilde laten zingen. Indertijd had hij
iets dergelijks al eens gedaan in een
cantate voor de Wageningse studen
ten Daar kwamen zeven talen in voor,
die weliswaar toen door één koor wer
den gezongen.
Hij stelde voor om er een avondvul
lend stuk van te maken, omdat hij
oneindig veel overhoop haalde Bij de
Muziekschool ging hij er speciaal voor
in de VUT, waarbij de school hem zeer
terwille was. (Bij zijn afscheid van de
Muziekschool werd tot zijn verrassing
door leerkrachten, onder wie Wim
Schneider, onder directie van Qui van
Woerdekom zijn kleine koorcantate
„Eine kleine Mozartreise", op teksten
van Mozart uitgevoerd). Met Huub Oos
terhuis werd overlegd over de tekst,
maar Wim Franken kon niet met hem op
één lijn komen Maandenlang werkte hij
aan het libretto. Een studente literatuur
wetenschap zocht voor hem in biblio
theken en zelfs in het Brits Museum
naar teksten. Zij kwam met een oud
Engels boek met Hebreeuwse legen
den aan, waarin het verhaal van Noach
voor kwam. Wim Franken zette de tekst
vany het hoofdverhaal, dat door een
tonelist verteld zal worden, in het Ne
derlands over, zodat het op de voet
door iedereen gevolgd zal kunnen wor
den Hulp bij het schrijven van het
libretto had Wim ook van zijn vrouw zij
zat dagenlang in de bibliotheek om
materiaal aan te dragen
HEBREEUWSE LEGENDEN
Het voordeel van die rabbijnenver-
halen vindt hij dat hij niet aan het
bijbelverhaal vast zit, waardoor het
niet regelrecht van christelijke strek
king is. Het verhaal heeft natuurlijk
wel een religieuze achtergrond: de
vloed is de straf voor de zonden. De
koren geven parallel lopende visies
of commentaren op het verhaal. De
centrale dirigent gaat het klankeven-
wicht daarvan regelen.
Als de kerk opengaat begint het
stuk, dat in zijn geheel ruim tweeë
neenhalf uur in beslag neemt. Als de
mensen binnen komen zijn ze al te
laat. De orgels zijn gestart met een
heel dunne muziek, eenstemmig: het
is net of de organisten nog een
beetje aan het stemmen zijn. Langza
merhand komen er koren en komen
de blokfluiten er In. Er zal een entree-
muziek van een half uur zijn. Dan
begint de proloog: de Muze spoort
de dichter aan In een Franse tekst
van Alfred de Musset en de dichter
vraagt in een Duitse tekst om inspira
tie. Daar doorheen komt een tekst
van De Vigny: de schepping Is mooi,
LEUSDEN - Muziekvereniging
Lisiduna, al ruim 75 jaar aktief in
het straat- en marswerk zoekt op
korte termijn nieuwe leerlingen.
Daarnaast wordt er gezocht naar
klarinettisten, maar ook hoboïs
ten, hoornisten, trombonisten
en fluitisten zijn van harte wel
kom.
In 1984 is Lisiduna begonnen
met concert-gerichte aktiviteiten.
Met de komst van de heer H. van 't
Veer is de vereniging gemotiveerd
bezig om een goed muzikaal con
cert te kunnen geven Het orkest
heeft op dit moment een heel ander
repertoire en klinkt als een volwaar
dig orkest. De bezetting is uitge
breid met twee nieuwe bassisten
en ook de verdere bezetting is
versterkt Alleen de klarinettisten
kunnen nog best uitbreiding gebrui
ken om het harmonie-gedeelte vol
waardig te doen laten klinken Op
15 maart zal de vereniging in zijn
geheel te beluisteren zijn. Het is
echter ook de bedoeling om in het
komende seizoen concerten in
Leusden te geven om aan te tonen
dat Lisidunaniet alleen straat- en
marswerk kan leveren maar ook
verantwoord kan musiceren.
Leerlingen zijn ook welkom bij de
vereniging. Bijna de hele week
wordt er geoefend
Op maandag krijgen de leerlin
gen op de klarinet les van docent H
v.d. Brink
Dinsdag speelt het leerlingenor
kest o.l.v. dhr J Valkenburg Hij
geeft tevens les aan muzikanten
die graag door hem extra onder
steund willen worden
Dinsdag houdt ook de drum-
Wim Franken en zijn nieuwste compositie ,.De vloed in klank
uitvoering van „Windstreken" hadden
bijgewoond, onder de indruk van dit
muzikale gebeuren waren gekomen en
het plan hebben opgevat om een eigen
gemeentelijke opdracht aan de compo
nist te verstrekken. Hij kreeg de op
dracht nog in 1982. het moest een
oratoriumachtig geheel zijn voor een
combinatie van enkele goede Amers-
foortse amateurgezelschappen Een
speciale delegatie uit de Commissie
Kunstaankopen, bestaande uit Wim
Snijder, Daan Kaan en Adrie Dorre-
steijn kwam de omschrijving van de
opdracht uitvoerig met de componist
doorspreken
Tja, hoe gaat dat met zo n composi
tie? Eerst moet degene, die er mee aan
de gang zal gaan. er in komen en zich in
de sfeer inleven Toen dat eenmaal
gebeurd was, besloot Wim Franken een
stuk te maken voor de Joriskerk. De
Joriskerk werd voor hem het uitgangs
punt van zijn nieuwe compositie.
„Ik vind de Joriskerk een fantastische
ruimte Ongelofelijk mooi. Ik ben er gek
van. Ik heb gedacht ik ga die hele
Jonskerk bezetten met muziek Toen
moest er over gepraat worden wie er
aan zouden deelnemen en we kwamen
tot de conclusie: het Kamerkoor onder
leiding van Jos Leussink. het Toon
kunst Oratoriumkoor met dirigent Stol
wijk. het Amersfoorts Mannenkoor met
dirigent Schouten en één centraal-diri-
gent Qui van Woerdekom (met Jos
Leussink als zijn vervanger bij ziekte en
weer een reserve-dirigent voor Jos
Leussink voor het geval dat). Voorts als
symfonieorkest het Amersfoorts Jeugd
orkest. het harmonieorkest Wilskracht
onder leiding van zijn dirigent Joop de
Winter en de drie orgels van de kerk, die
natuurlijk in deze situatie niet gemist
kunnen worden Al werkende kwam ik
nog op het idee, dat er ook solisten en
blokfluiters bij moesten
VOLSLAGEN ONGESCHIKT
De Joriskerk is echter volslagen on
geschikt als concertruimte Voor orgel
en koren is de ruimte uitstekend Maar
ik heb er de Hohe Messe wel eens
beluisterd je moet er bovenop zitten,
wil je de polyfonie horen. Ik heb expres
wel eens door de hele kerk rondgewan
deld daar is het een zee van klanken Ik
stel me voor dat dat element, namelijk
dat de klanken verwateren, helemaal
kan meespreken en essentieel voor het
stuk kan zijn.
Het geluid duurt eindeloos, als je in
die kerk in je handen klapt Ik heb in die
ruimte ook nogal eens zitten tekenen. Ik
kijk er mijn ogen uit Achter het orgel
bevindt zich een soort binnenkerk.
schitterend' Het bijzondere aan de kerk
is het verschuiven van alle lijnen. Als je
vanuit de zijgang de bogen bekijkt daar
klopt niets van! Ik vind het een stuk
sprekende geschiedenis, een soort
feestzaal waar |e iets spannends mee
kunt doen en van daaruit ben ik gaan
denken.
Alle ensembles worden zo verspreid
mogelijk opgesteld, maar dat brengt, of
je een groot of een klein stuk maakt,
enorme communicatieproblemen met
zich mee. Nu heb ik daar al een beetje
ervaring mee Voor mij is dit stuk bij
wijze van spreken het slotdeel van een
trilogie Het eerste deel was „Windstre
ken". Het tweede deel was „In de
Wind" Een specialiteit van mij als
beiaardier was namelijk wat ik torenmu
ziek noemde Het is het oude Duitse
begrip Turmmusik koperblazers, die op
de toren stonden en met kerstmis en
nieuwjaar koralen speelden, een heel
mooi effekt' In de praktijk wordt deze
muziek eigenlijk zelden vanaf een toren
gemaakt. Het gebeurt wel, maar meest
al doet men het op een marktplein of
waar dan ook met een rijdende beiaard
en een harmonie of een koperensem
ble Zo heb ik vier vrij grote composities
gemaakt. Het zijn er zelfs nog meer Ik
heb er nog eens één met koor gemaakt
en een bewerking van De Schilderijen
tentoonstelling van Moussorgski, ook
voor carillon en koperblazers Dat klinkt
fantastisch! Het is een heel extravert
soort muziek Koper op koper het moet
schallen! In die Vierde Torenmuziek
gebruikte ik drie carillons met vier
beiaardiers én koperblazers Dit mu-
ziekgebeuren speelde zich af in Dene
marken. Er stond een parkbeiaard, 75
meter de ene en 75 meter de andere
kant uit stonden de rijdende carillons,
en er was een dirigent met koperbla
zers. Die muzikanten kun je op zulke
afstanden niet ritmisch synchroon laten
spelen, en omdat ze zo verspreid staan
komt het geluid ook niet gelijk aan. Dus
wat doe je dan? De dirigent had een
mikrofoon met speakertjes op de caril
lons hij gaf alleen partituurcijfertjes
aan, en op die cijfertjes moesten de
beiaardiers spelen. „Speel jij maar. Jij
moet nu ophouden Jij zachter. Nu
begin jij." Daar tussendoor speelden de
koperblazers, die door hem werden
gedirigeerd Het waren enorme volu
mes Het was feest, hoor'
WINDSTREKEN
In feite kwam dat in „Windstreken"
voor de Muziekschool ook al voor Er
waren blokken, die op elkaar moesten
letten De blokfluitjes hadden allerlei
motiefjes, die ze steeds moesten her
halen en de dirigent hoefde alleen op
een bepaald moment te zeggen dat ze
moesten ophouden
Dat soort effekten komen in „De
vloed in klank" ook eindeloos voor. Dat
met name de orgels en de blokfluiten (ik
reken op zes. maar misschien kan het
meervoudiger), waarvan er één achter
het orgel, één aan het eind van het koor
en vier langs de kant staan, niets met
elkaar te maken hebben Ze krijgen
alleen een seintje van de dirigent via
een koptelefoon of hoe danook spelen
maar' (De KRO. die zestig jaar bestaat,
neemt op en zal waarschijnlijk voor de
communicatieapparatuur zorgen, en
voor de reproduktie van muziek)
Je krijgt dus een soort klankvelden.
Het is in de letterlijke zin van het woord
band haar repetitie. Tamboers en
lyra's krijgen dan les van dhr. G.
Striesenau.
's Woensdags zijn de koperbla
zers aan de beurt. Deze groep
(bugel, trompet, hoorn, tuba) wordt
onderwezen door dhr Aanstoot
Dhr E. v.d. Berkt geeft les aan de
klarinettisten en saxofonisten.
De vrijdagavond is de repetitie
avond van het orkest Vooraf hier
van kunnen de klarinettisten nog
extra les krijgen van dhr. H. v.d
Brink; bovendien staat dhr J. Val
kenburg deze avond klaar voor de
„bassen" en „zwaar koper".
Voor leerlingen van de muziek
school, die bij Lisiduna willen ko
men, is een speciale financiële
regeling in de maak. De repetities
kunnen altijd bezocht worden, zo
wel om te komen luisteren als wel
- Lisiduna gaat meer concert gericht musiceren
AMERSFOORT - Componist Wim Franken. Een man met een
indrukwekkende lijst van composities op zijn naam. Liederen, die hij
persoonlijk tot zijn beste werk rekent. Piano- en kamerconcerten,
oratoria, beiaard- en kopermuziek, opera, ballet-, film-, hoorspel-,
toneel- en elektronische muziek. Was vanaf 1945 twaalf jaar
balletpianist bij Scapino (Hans Snoek) en Ballet der Lage Landen
(Mascha ter Weeme). Componeerde vele sprookjesballetten voor
Scapino, maakte veel bewerkingen van volksmuziek voor de radio.
Schrijver van diverse libretto's. Pianist, beiaardier met een naam in
de beiaardwereld. Speelt nog steeds in Weesp op het mooie kleine
carillon van de Laurenskerk en in Amsterdam op het urgent aan
restauratie toe zijnde carillon van de Zuiderkerk. Jarenlang leraar
aan de Regionale Muziekschool Amersfoort.
door Anco Mali
Een man componerend bulten de
officiële hoofdstedelijke muzleklob-
by van de Schatten, Vlijmens en
Kettingen. In het vakje geduwd van
beiaardier, die carillonmuziek
schrijft of componist voor amateu
ristische muziekbeoefenaars. Ooit
bekroond met een eerste prijs op een
concours voor kamermuziek van het
Concertgebouw en een uitvoering
van zijn werk In die muziektempel.
Een mogelijke doorbraak? Nee, dat
gaat dan anders. De zangeres en de
pianist, die Frankens werk uitvoer
den, begrepen het werk niet, waar
door de critici het konden wegschrij
ven, terwijl Frank Martin en Felix de
Nobel enthousiast waren.
Een musicus tot in de toppen van
zijn vingers. Aan de ene kant op
traditionele wijze muziek makend.
Aan de andere kant In voor allerlei
experimenten en spektakelstukken.
Een mens, gelukkig met de vele
mogelijkheden, die zich In het
Amer8foortse muzlekclrcuitje voor
doen. Enthousiast over zijn samen
werking met plaatselijke en regiona
le dirigenten, koren en muziekver
enigingen. Een zonnig en tevreden
gestaag creërend mens.
In ons gesprek staat zijn nieuwste
compositie, „De vloed in klank", cen
traal. Deze compositie zal in het late
najaar van 1985 worden uitgevoerd, en
is geschreven op de Jonskerk, de
Amersfoortse gotische hallenkerk met
zijn tien seconden nagalm Een kerk,
die over-akoestisch kan worden ge
noemd Het verwateren van de klank in
de ruimte is dan ook een essentieel
onderdeel van de compositie, waarbij
een kamer-, een oratorium-, een man
nenkoor. een symfonieorkest, een har-
moniegezelschap. dne orgels, een ver
teller. één centrale dingent en dne
koordirigenten betrokken zullen zijn. In
totaal zo n kleine 500 uitvoerenden
ELEMENTEN
Als Wim Franken naar zijn diverse
composities kijkt, blijkt hij er zich achter
af van bewust te zijn. dat de elementen
water, wind, wolken, vloed eigenlijk
altijd een rol in zijn muziekstukken
hebben gespeeld. In de Heederikcanta-
te is sprake van de kringfoop van water,
dat een dreiging en een zege is. Ook
daarin komt in bescheiden mate de
vloed al voor In opdracht van CRM
schreef Franken voor het internationaal
beiaardcongres in 1982 in Denemarken
de „Vierde Torenmuziek". „In de Wind"
geheten, voor drie carillons en fanfare.
Voor het 25-jang jubileum van de Re
gionale Muziekschool Amersfoort
schreef hij in 1982 eveneens in op
dracht van CRM de omvangrijke parti
tuur „Windstreken", die in de Amers
foortse sporthal Koppel werd uitge
voerd door 450 muziekleerlingen Dit
was-het derde stuk dat hij voor de RMA
componeerde. Het eerste was een
schoolopera voor AJO. kinderkoor en
solisten. „De keizer en de nachtegaal",
een herdichting naar het verhaal van
Andersen, waarin de keizer was ver
bonden met de nachtegaal en het hof
met de kunstvogel, waardoor een sterk
contrast tussen kunst en kitsch kon
ontstaan,
n» BrrmfjigOT
GEMEENTELIJKE
OPDRACHT
Wim Franken vermoedt dat leden van
de Amersfoortse Culturele Raad, die de
Ik vind de Jonskerk een fantastische ruimte".