„Under fire": oorlogsverslaggevers
in het Nicaragua van Somoza
Komisch beurs-sp
met hindernissen
Feministisch getinte komedie
„Nine To Five" in Cinemaclub
Thema-avond
Vrouwenkafé
Hi
OVER DE GRENZEN VAN DE NEUTRALITEIT
De Muppets
in Manhattan
s
„TRADING PLACES"
Op donderdag 28 februari in De Korf
„Fraulein Berlin" in
Filmhuis Appelmarkt
„C'Eravamo tanto Amati"
van Scola in Filmhuis
I
L.
DONDERDAG 14 FEBRUARI 1985
kijk op de film
(door Bert Vos)
„Under fire", USA 1984. Regie: Roger
Spottiswood. Scenario Ron Shelton en
Clayton Frohman; gebaseerd op een
verhaal van Clayton Frohman Produk
tie: Jonathan Taplin, muziek Jerry
Goldsmith; camera John Alcott. Met
Nick Nolte, Gene Hackman, Joanna
Cassidy, Jean-Louis Trintignant, Ri
chard Masur en Ed Harris. Genre:
oorlogsjournalistiek/drama; te zien in
Grand, Amersfoort. Keuring 12 jaar
De meeste journalisten leiden
een tamelijk veilig bestaan. Ze
worden niet belaagd door op
standelingen, verzetsstrijders of
oprukkende regeringstroepen.
Er is echter ook een kleine, vrij
selecte groep verslaggevers en
fotojournalisten, die zelden kun
nen genieten van deze weelde.
Zij brengen hun tijd door in ge
bieden, waar oorlog is, waar ver
schillende partijen elkaar op le
ven en dood bevechten. Deze
oorlogscorrespondenten zor
gen ervoor, dat wij dagelijks op
de hoogte worden gehouden (via
televisie, film en krant) van het
verloop van een oorlog, waar
dan ook ter wereld. In Iran, de
Afrikaanse binnenlanden, Liba
non, Iran, Irak of midden-Ameri-
ka. Zij leven dagelijks met de
dood. Sommige van hen zijn
ware „oorlogs-junks" gewor
den, verslaafd geraakt aan het
knetterende mitrailleurvuur, het
onheilspellende helicopter-ge-
ronk of de doffe inslagen van
granaten en mortieren. De oor
log zelf interesseert hen niet. Het
gaat hen om het mooie verhaal,
de unieke foto. Goed voor een
eerste prijs voor de World Press
Photo of voor de Pulitzer-prijs.
Met kille afstandelijkheid gaan
zij te werk, zoals de huurlingen
zonder enige emotie vechten
Sleutelscène uit ..Under Fire", waarin Gene Hackman als Alec Grazier onder vuur wordt genomen
voor hen, die het meeste geld te
bieden hebben.
Anderen hebben nog geen versla
vingsverschijnselen, maar Irachten zo
goed mogelijk een objectief verslag of
beeld te geven van de situatie. Zij
blijven de afstandelijke waarnemers,
mengen zich niet in de strijd en blijven
steeds politiek neutraal In de loop der
jaren hebben ze een luguber soort
cynisme ontwikkeld, dat als een pantser
om hun ziel ligt Ze zien de dood
regelmatig in de ogen, maar houden
zich staande. Toch is er een bepaalde
grens Als die grens wordt overschre
den, dan breekt het zo zorgvuldig opge
bouwde pantser en krijgt het gevoel de
overhand Het gevoel voor rechtvaar
digheid. Dan wordt het tijd om terug te
gaan naar het thuisfront achter een
bureau.
Journalisten in oorlogssituaties leve
ren blijkbaar goede speelfilms op. want
in de afgelopen jaren hebben we er
verschillende mogen aanschouwen.
Zoals „Die Falsung" van Wim Wen-
ders en „The year of living dange
rously" van Peter Weir en binnenkort
kunnen we de Nederlandse premiere
tegemoet zien van „The Killing Fields"
over de oorlog in Cambodja.
Roger Spottiswood's „Under fire"
behoort tot een van de beste in dit genre
en speelt zich af in Nicaragua. Nick
Nolte is de fotojournalist Russel Price,
Gene Hackman diens collega Alex Gra
zier en Joanna Cassidy de buitenland
se correspondente Claire Stryder
„Under Fire" speelt zich af in de
nadagen van het Somozabewind De
Sandinisten winnen steeds meer terrein
en het ziet er naar uit, dat de president
binnen afzienbare tijd het veld zal moe
ten ruimen voor de opstandelingen, die
„bezield door idealen namens het volk"
de oorlog voeren
Russel Price is een reporter, wiens
reputatie als briljant oorlogsfotograaf
slechts wordt overtroffen door zijn repu
tatie a|s doodsverachter. Na een nogal
verwarrende periode in Afrika, waar de
gevechten in Tsjaad de aandacht trok
ken. komt Russel in Nicaragua, waar hij
Alex Grazier weer ontmoet. Alex is
Scène uit ..Under Fire met Nick Nolte. Joanna Cassidy en Jean-Louis Trintignant. buitenlands correspondent en zou het
frontwerk - gezien zijn leeftijd - in
moeten ruilen voor het bureau in New
York. Alex' vriendin Claire Stryder is
een geharde medewerkster van Public
Radio, die besluit een einde te maken
aan haar vriendschap met Alex De
toestand in Nicaragua is verwarrend,
president Somoza leeft in een glorieus
verleden De persvertegenwoordigers
worden geduld, maar meer ook niet.
Zelf op onderzoek uitgaan is gevaarlijk
Toch doen Russel en Claire dat. Met
gevaar voor eigen leven weten ze door
te dringen in een kamp van de Sandinis
ten. Als ze verzeild raken in een ge-
vecht, wordt Russel gekonfronteerd
met de zinloosheid ervan als hun gids,
een jongen, vanuit een hinderlaag
wordt neergeschoten. Op dat moment
verruilt hij zijn camera voor het geweer
en wordt hij van de afstandelijke waar
nemer de participant. Op dat moment
kiest hij partij. Als hij later min of meer
wordt gedwongen een valse foto te
maken ten gunste van de Sandinisten,
is het duidelijk, dat Russel Price zijn
grens heeft overschreden
„Under Fire" is geen geijte film vol
gens Amerikaans (regeringsgetrouw)
model, maar een nuchtere poging een
analyse te maken van de oorlogsver
slaggeving. Spottiswood observeert de
hoofdpersonen en laat zien hoe moeilijk
het is om die zoveel geroemde afstan
delijkheid en neutraliteit te bewaren ook
al ben je nog zo gehard door de
oorlogen.
Treffend is de steeds terugkerende
verschijning van de huurling Oates (Ed
Harris), voor wie het er niet toe doet wie
zijn vijand is. Degene die betaalt is z'n
vriend. Zo simpel is dat Als de oorlog
„voorbij" is, staat Oates langs de weg
en juicht (in burger) de binnenrukkende
troepen van de Sandinisten toe Het is
duidelijk, dat Oates. de huurling, reeds
z'n nieuwe broodheer heeft her
kend
Oorlogscorrespondenten en jour
nalisten zijn geen moment zeker van
hun leven, tenzij ze op veilige af
stand van het oorlogsgewoel blijven
in hun comfortabele hotel ver van het
front. Verschillende oorlogscorres
pondenten, fotografen en camera
mensen zijn in de afgelopen jaren het
slachtoffer geworden van hun veel
eisende beroep. „Under Fire" laat
zien, hoe makkelijk men verstrikt kan
raken In de waanzin van de oorlog
die men objectief en neutraal wilde
verslaan. „Under Fire" biedt veel
stof tot nadenken, en Is bovendien
boeiend, spannend en Indrukwek
kend.
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - Voor de kinderen
draait in de kindervoorstellingen van
Euro de nieuwe Muppet-speelfllm
„The Muppets take Manhattan".
Miss Piggy, Kermit en al die vrienden
en vriendinnen beleven weer de al
leraardigste avonturen, deze keer in
New York, waar de Muppets een
show proberen op te zetten. Dat lukt
niet zo erg en na allerlei pogingen,
besluiten ze om ieder»1'
te gaan. Ook dat wou®
beeld gebracht, wanti
niet mee om zo maarH
vinden.Hoewel,eev
toch wel een streepje®
q
0
1
e
n
(door Bert Vos)
Nick Nolte en Joanna Cassidy in een benauwd moment uit de film ..Under Fire" van
Roger Spottiswood.
LEUSDEN - Op donderdag
avond 28 februari presenteert de
Cinemaclub De Korf te Leusden
de licht feministisch getinte ko
medie van regisseur Colin Hig-
gins: „Nine to five" (Van negen
tot vijf) met Dolly Parton, Jane
Fonda en Lily Tomlin in de voor- j
naamste hoofdrollen. De voor
stelling begint om 20.00 uur, de I
zaal is open vanaf 19.30 uur voor
verkoop van kaarten. De films
van de Cinemaclub De Korf wor
den vertoond in het activiteiten- j
centrum De Korf aan de Smidse
in het winkelcentrum De Ha
mershof. Leden betalen 2,50
p.p., niet-leden 7,50.
„Nine to five" is het amusante
verhaal van drie vrouwen op een
groot kantoor, die in opstand ko
men tegen de bedrijfsvoering van
hun baas, die bepaald niet vrouw
vriendelijk genoemd kan worden
Die opstand resulteert in een volko
men omdraaiing van de toestand.
De baas, vice-president van het
bedrijf, veroorlooft zich ten opzich
te van één van de dames de nodige
opdringerigheid en verkondigt aan
iedereen die het maar wil horen,
dat hij een verhouding met haar
heeft. Na de opstand is de man een
gevangene van de drie vrouwen,
die het kantoor met voortvarende
hand reorganiseren. En niet zonder
succes, want het gaat uitstekend.
De cijfers gaan omhoog en trekken
de aandacht van de hoogste baas
van het concern
In „Nine to five" zien we drie
bekende actrices in één film en dat
is op zich al uniek. Jane Fonda (die
met „The China Syndrome" de
maatschappij-kritiek niet schuwde)
krijgt steun van country-zangeres
Dolly Parton, die ook uitgesproken
meningen heeft. Lily Tomlin is de
minst bekende. Zij speelde onder
meer met John Travolta in de overi
gens mislukte liefdesfilm „Moment
for moment".
In het programma van de Cine
maclub De Korf komen tot en met
april nog twee films: „Poltergeist"
op donderdag 28 maart en „Stri
pes" op donderdag 25 april a.s.
Daarna bereidt het bestuur zich
voor op het nieuwe filmseizoen, dat
in september weer van start
gaat In mei zal de jaarlijkse
ledenvergadering worden gehou
den Filmliefhebbers die lid willen
worden van de vereniging, kunnen
verdere informatie vragen via tele
foon 942653 (033). Een lidmaat
schap van de vereniging kost 25.-
per jaar (gezinskaart voor twee
personen) waarmee men dan per
voorstelling 2,50 p.p. betaalt. Een
tweede kaart in één gezin kost
15,-, 65 plussers en CJP-hou-
ders krijgen eveneens korting. Zij
betalen 15,-. De lidmaatschaps
kaart geeft recht op kortingen voor
alle voorstellingen van de Cinema
club, ook de extra voorstellingen.
Zij die nu lid worden voor het
komende seizoen, kunnen nu
reeds profiteren van de lidmaat
schapskortingen op de toe
gangsprijs. Niet-leden betalen
7,50 p.p. per voorstelling
In de nachtvoorstelling van filmhuls
Appelmarkt a.s. vrijdag en zaterdag
om 23 uur draait de film C'Eravamo
tanto amatl van Ettore Scola. Met
deze in 1977 gemaakte film brak hij
definitief door en verwierf Internatio
nale bekendheid.
In de laatste fase van de oorlog in
Italië levert het verzet strijd tegen het
fascisme Het gaat om de drie vrienden
Gianni (Gassman), Nicola (Flores) en
Antonio (Manfredi) Maar wat komt er
van hun idealen terecht als de oorlog
voorbij is en wat bereiken ze? Scola
volgt ze op de voet. Ze gaan na die
ingrijpende tweede wereldoorlog ieder
hun eigen weg. Nicola is leraar gewor
den en woont met zijn vrouw en kind in
een provinciestadje. Antonio werkt als
ambulancebroeder in een ziekenhuis in
Rome terwijl Gianni bij een bekend
advocatenkantoor stage loopt
Maar in het na-oorlogse Italië is het
zeer moeilijk linkse idealen hoog te
houden en dan ook nog de kost te
verdienen Communisten en socialisten
zijn door de christendemocraten uit de
regering geweerd Antonio bekleedt
een ondergeschikte positie Nicola
kwijnt weg in de provincie waar ieder
een hem vijandig gezind is, en Gianni
komt er achter dat, als je jong en eerlijk
bent. je je kansen om carrière te maken
in de advocatuur wel kunt vergeten Hij
trekt zijn conclusies
„Trading places", USA, 1983. Regie
John Landis. Produktie: Aaron Russo;
scenario Timothy Harris Herschel
Weingrod, muziek Elmer Bernstein.
Met Dan Aykroyd, Eddie Murphy,
Ralph Bellamy, Don Ameche, Denholm
Elliott en Jamie Lee Curtis Keuring; alle
leeftijden Theater: Grand, dinsdag mo-
vie-cyclus
Regisseur John Landis is de ma
ker van „National Lampoon's Animal
House, The Blues Brothers en An
American Werewolf in London". Dat
geeft misschien de sfeer weer van zijn
film „Trading Places", ook al ver
schilt deze film toch van de vorige.
Een belangrijk bestanddeel in de
films van Ladis Is humor. Zelfs in de
horror-produktle „An American We
rewolf in London" ontbrak de relati
verende humor niet. „Trading Pla
ces" heeft niet dat luidruchtige van
„National Lampoon", noch het muzi
kale van „The Blues Brothers", maar
voor Amerikaanse miljonairs en
beurs-speculanten moet „Trading
Places" beslist als horror overko
men.
De opzet van Landis' film is in feite
tamelijk simpel: twee erg rijke zakenlie
den en beursspeculanten houden van
wedden en op een dag worden ze
onverwacht gekonfronteerd met de
(zwarte) bedelaar Billy Ray Valentine
(Eddie Murphy), die vóór het hoofdkan
toor in de problemen komt. Na een
dagelijkse werkbespreking met hun di-
rekteur Louis Winthorpe III (Dan Ay
kroyd) gaan de twee steenrijke voedsel-
fabrikanten (voortreffelijk gespeeld
door Ralph Bellamy en Don Amech)
een nogal bizarre weddenschap aan:
Bellamy stelt, dat het er niet toe doet wie
zij als direkteur aanstellen en dat een
bedelaar als Valentine het net zo goed
zou kunnen doen als Winthorpe De
inzet: 1 dollar. Amech gaat de wedden
schap aan en via manipulatie slagen zij
er in Winthorpe tot de bedelstaf te
brengen en Valentine wordt direkteur
van de multi-national. En inderdaad
Valentine is een openbaring, terwijl
Eddie Murphy (midden) probeert zich een houding te geven a's,
heeft nog moeite met de bedelaars-status te vergeten. Hierin een
meiden uit zijn vorige ..werkkring" tijdens een spontaan „lay
..Trading Places" van John Landis.
Winthorpe (nooit arm geweest), de be
delstaf in grote wanhoop ondergaat,
ook al krijgt hij steun van het aardige
hoertje Ophelia (Jamie Lee Curtis).
De beide eigenaars van het multina
tionale concern zien de ontwikkeling
met gemengde gevoelens aan, temeer
omdat Valentine zich ontwikkelt tot een
uiterst scherpzinnige financieel expert.
Hij komt achter de oorzaak van het al
jaren voortdurende succes van de bei
de „filantropen": corruptie en misdadi
ge praktijken, waardoor zij veel eerder
dan hun concurrenten de cijfers van
bijvoorbeeld de jaarlijkse fruitoogst on
der ogen krijgen, en daar via de beurs
op in kunnen spelen De nieuwbakken
direkteur Valentine besluit, als hij zijn
voorganger heeft ontmoet, maatrege
len te treffen. En dat is wel nodig ook.
want de beide njkaards hebben alweer
nieuwe plannetjes voor het tweetal in
petto en dat belooft niet veel goeds. Met
de hulp van Ophelia zetten Valentine en
Winthorpe een val op
Het aardige van deze film van John
Landis is niet alleen het feit, dat een
zwarte de zaak moet redden (en dat ook
U
e
doet), maar ook de k^C
op het Amerikaanse d(
keiharde elementen n
grondslag liggen. A
Voor het overige
ces" pretentieloos 4
zonder komische K
menten, waardoor
noeglijke gebeurtea]
zonder dat direkt s?
lachen-, gieren- \t(
John Landis' relate
loopt als een rodedr.*
Eddie Murphy Is ie-
komisch jong talent®
Aykroyd het best lid1
men met de helaas'
ven John Belushi, s'
spel te zien, zodat
meer films kunnen1
dit nieuwe komisr
hoofdrol. Kortom:^
film voor jong en®
komisch beursspel
sen
Te zien In de di
clus. J
LEUSDEN - Maandagavond 18
februari organiseert het Vrou
wenkafé Leusden een thema
avond: „Wet op de Tweeverdie
ners".
Ans Berg (zij heeft een admini
stratiekantoor) komt het één en
ander toelichten en zal vragen, die
vrouwen over deze moeilijke mate
rie hebben beantwoorden. De avond
begint om 20.00 uur en alle vrouwen
zijn van harte welkom Adres:
V O.C.. Burg Van der Postlaan 2
Scènes uit.C'Eravamo Tanto Amati"
Vanaf vrijdag 15 t/m maandag 18
februari a.s. draait de nieuwste film
van Lothar Lambert: „Fraulein Ber
lin" in filmhuis Appelmarkt. Aanvang
20.00 uur. Van Lambert werd al eer
der in Nederland een film uitgebracht
in het filmhuiscircuit waarin ook Ulri-
ke S. de hoofdrol speelt. Was ze toen
de huisvrouw die droomde om be
roemd te worden als filmster, in
„Fraulein Berlin" Is ze een filmster,
maar dan eentje die alleen in porno
films „acteert,,
Lothar Lambert knapt een groot deel
van het werk voor zijn films zelf op. Ook
bij „Fraulein Berlin" is dat weer het
geval. Produktie, scenario, regie, mon
tage, camera en geluid het is allemaal
het werk van Lambert himself Door te
filmen in zwart-wit en een beroep te
doen op zijn vaste vrienden en kennis
sen weet hij de kosten nog meer te
drukken Op die manier is hij in staat elk
jaar een nieuwe film af te leveren
zonder concessies te hoeven doen aan
publiek of geldschieters.
Tot onderwerp van zijn films kiest hij
vooral mensen die leven aan de zelf
kant van de maatschappij. Seks speelt
een belangrijke rol, maar veel plezier
levert dat niet op. Z'n films zijn van een
adembenemende uitzichtloosheid. Re
laties zijn tot mislukken gedoemd, de
drankfles staat onder handbereik. Het
geheel wordt in „smenge" beelden
gegoten die de depressiviteit nog eens
extra accentueren
In „Fraulein Berlin" is het van hetzelfde
laken een pak. Erika Kleinschmidt, alias
Fraulein Berlin heeft „carnère" ge
maakt in de pornofilmbusiness Ze voelt
zich echter nogal misbruikt door haar
regiesseur en ze wil nu wel eens wat
anders dan de zoveelste naaktrol. Om
voorlopig van haar af te zijn stuurt hij
haar naar een filmfestival in Amerika
waar hun film „Monster Woman" wordt
vertoond, maar helaas, de censuur
slaat toe, de film mag niet worden
vertoond.
Ondertussen proWl
serieuze regisseurs^
resseren Op een g#
dat te lukken, maara|
ook dit keer om eenjj
gaat. Ook een
aanknoopt mislukt jaV
Terug in Berlijn be;
re als filmster er aan'l
als Erika Kleinsch^
leven te gaan A's
door een geëngag#
maakster (HelkeStf
nieuwe film het g
leeft ze weer heler5*
niet alles kommer f