,,'t Begint met de liefde": amusante komedie „The killing fields" - de gruwelijke oorlog in Cambodja Drie vrouwen nemen macht over in „Nine To Five" ,Los santos inocentej in het Filmhuis „The Big Chill" in movie cyclus „The Big Chill" in movie cyclus AANGRIJPENDE FILM VAN ROLAND JOFFE kijk op de film DONDERDAG 28 FEBRUARI 1985 Het is dit verhaal van Dith Pran. dat de hoofdmoot vormt van de film „The Killing Fields" van regisseur Roland Joffe. Naast het verhaal van vriend schap en opoffering, brengt de film het verhaal van Cambodja, het verhaal van een ongelooflijke tragedie, dat van een welvarend, bloeiend land een trooste loos kerkhof maakte. Meer dan drie miljoen mensen verloren in de onmen selijke periode na de val van het regiem Lon Nol hun leven De meest gruwelijke vorm van genocide na de tweede we reldoorlog vond hier plaats. En het is bekend nog steeds gaat Cambodja onder het oorlogsgeweld gebukt. Nu zijn het de Vietnamezen die de lakens uitdelen en weer zijn het de troepen van de Rode Khmer, samen met die van prins Norodom Sihanouk, die voor angst zorgen in de strijd om de macht in dit verscheurde land „The killing fields" is daarom een hoogst aktuele film. Maar dat niet alleen: het houdt de gruwel levend, die in 1975 en daarna plaats vond en resulteerde in de doodsvelden van Cambodja. Een gruwel die al bijna was vergeten. Regisseur Joffe is er In geslaagd om het verhaal van Dith pran en zijn geliefde Cambodja op een bijna sobere manier in beeld te brengen, zonder een overdaad aan echte oorlogs-scènes en de q| behorende sensaties. Wat hijvJ zien, is het beest in de men gruwel en de waanzin van c En de vriendschap die in tljdi nood stand blijft houden metcj voor eigen leven. ,,'t Begint met de liefde" (Irreconcilable Differences) 1984 regie Charles Shyer, produktie Arlene Sellers Alex Winitsky Scenario: Nancy Meyers en Charles Shyer Camera William A Fraker; muziek Paul de Senneville Olivier Toussaint Met Ryan O'Neal, Shelley Long. Drew Barrymore Sam Wanamaker. Allen Garlield. Sharon Stone en Hortensia Colorado Genre komedie, keu ring alle leeftijden Te zien in Cinema. Amersfoort Drew Barrymore als Casey Brodski in 't Begint met de liefde (door Bert Vos) Het zal je als echtpaar maar over komen, dat je aangeklaagd wordt door je eigen dochtertje, dat niet langer meer met je wenst samen te leven en dus scheiding aanvraagt. In de Verenigde Staten schijnt ook dat nu tot de mogelijkheden te behoren en de film met de onmogelijke titel „Irreconcilable Differences" (zoiets als „onverzoenlijke verschillen") gaat daar over. ,,'t Begint met de liefde" is de Nederlandse titel en dat Is al even simpel als juist. Albert Brodsky (prima gespeeld door Ryan O'Neal) wil wat worden in de filmwereld. Zijn liefst wens is regisseur te worden van een succesfilm (j naar Hollywood, waar hij der glanzende carriere te maken, a hij Lucy van Patten (Shelley L het is liefde op het eerste geziJ resultaat een huwelijk en I, boorte van de schattige Cad zoveel problemen met haar va] moeder zou krijgen Als Albert vier jaar later de kaï om een script te schrijven voor helpt Lucy hem daarmee en laat is: succes! Albert heeft maakt, Albert is de rijzende Hollywood, waar de sterren evj rijzen als dalen. Zo ook in dit gei Albert wordt verliefd op een jo* ambitieus sterretje zonder talei Albert denkt dat het meiske juis tend goed kan acteren U heb geraden Lucy en Albert groeier uit elkaar en van het één ko ander, terwijl dochter Casey rend gespeeld door Drew Ban verdrietig toekijkt Dat wordt een ding. En vanaf dat moment ga mis met Albert's zo schitterende re ,,'t Begint met de liefde" lekkere komedie, waar je 5 seerd naar blijft kijken. Ryand Shelley Long en de achtjarig^ Barrymore spelen het spel vei felijk. Kortom: gewoon eenl tleloze film, met vakmansch] maakt. Het gezelschap in reünie bijeen. Scène uit ..The Big Chillvan Lawrence Kasdan AMERSFOORT - Deze week draalt in filmhuls „Appelmarkt" de film „Los Santos Inocentes" van de Spaanse regisseur Mario Camus. De film laat het schrijnende bestaan van een Spaanse boerenfamilie zien, zo'n twintig jaar geleden onder het franco-regiem. De voorstellingen zijn van vrijdag 1 t/m maandag 4 maart om 20 uur. „Los Santos Inocentes" is Camus' zeventiende film Eerder werd ..La Col- mena" (de Bijenkorf) in Nederland uit gebracht waarmee hij in 1983 op het festival in Berlijn „De Gouden Beer" won. j „Los Santos Inocentes kreeg vorig jaar in Cannes de prijs voor de twee j mannelijke hoofdrollen In de landstreek Extremadura leeft j het boerengezin van Régula en haar I man Paco in volkomen afhankelijkheid van rijke grootgrondbezitters. Ze aan vaarden hun lot gelaten onii motto: „Totale gehoorzaamheid! bazen". De zoon en een van de fi proberen in tegenstelling tot h ders, aan dit slavenbestaan li men De zoon reageert koppig rend tegen de bazen en vertrekt! stad. Ook de dochter pakt haa'l en gaat naar de stad. Deze ,,be-f uit het feodale systeem betekê dat ze ingelijfd worden als afhani van een industrieel systeem De boeren van Régula, AzarJ simpele oudere man, is de er# geen enkele boodschap heeft 1 bazen. Hij voelt zich het meest| gemaakt bij zijn vogels en de bl Hij komt wel in opstand als de lal naren het bloed onder de nagelsj boerenfamilie vandaan halen „Los Santos Inocentes" in vier hoofdstukken. Elk deej] vanuit één van de familieleden *T door de droomfantasieën van de dames), kan „Van negen tot vijf" worden beschouwd als een ple zierige film om naar te kijken, wat vooral ook te danken is aan het aanstekelijke enthousiasme van de hoofdrolspeelsters, die zo te zien veel lol beleven aan het omdraaien van de rollen. On danks de lichtelijk feministische ondertoon moet de film echter niet als zodanig worden be schouwd. Kortom: een vakkun dig gemaakte komedie met niet geheel gehaalde pretenties ten aanzien van het feminisme. Des ondanks een film voor een amu sant avondje uit. Donderdag 28 maart draait de cinemaclub de horrorfilm „Pol tergeist". „The Big Chili" (De grote kilte) zou je ongeveer kunnen beschrijven als de (autobiografische) herinneringen van scenario-schrijver/regisseur Lawrence Kasdan aan de zestiger jaren. Herinneringen aan een veelbe lovende tijd vol Idealen, nieuwe ideeën en natuurlijk schitterende muziek. „The big chili" Is het verhaal van een groep vrienden uit die tijd, die na de begrafenis van één van hen, Alex, die zelfmoord heeft ge pleegd, met lichte weemoed om de verloren illusies praten over die goeie tijd van toen. Van al hun idea len Is niet veel terechtgekomen. De radicale studenten van toen zijn eer bare burgers geworden, veelal steunpilaren van de samenleving. In het weekeinde dat volgt beleven we nog één keer die sfeer van verbon denheid die binnen de groep heerste Hoewel duidelijk blijkt, dat men lang zaam maar zeker uit elkaar is gegroeid. I wil men elkaar dat ene weekeinde In het weekeinde dat volgt beleven we nog één keer die sfeer van verbon denheid die binnen de groep heerste. Hoewel duidelijk blijkt, dat men lang zaam maar zeker uit elkaar is gegroeid, wil men elkaar dat ene weekeinde vasthouden, net als die sfeer van vroe ger Regisseur Lawrence Kasdan is er op een knappe manier in geslaagd om in inventieve, vaak humoristische, cyni sche en ironische dialogen al die levens met elkaar te verbinden, ze relief te geven Een wereld van verloren illusies, van niet gerealiseerde idealen en een wereld, waarin de werkelijkheid toch heel anders heeft uitgepakt dan men ooit had gedacht of gewild Naast een ijzersterk script is het ook voor een niet onbelangrijk deel aan de hoofdrolspelers te danken, dat „The Big Chili" een dijk van een film Is geworden. Kasdan (die met zijn regle-deb.put „Body Heat" op zien baarde) heeft met „The Big Chili" bewezen films van kwaliteit te kunnen leveren. Te zien, a.s. dinsdag in de Dinsdag Movie Cyclus van Grand. „Nine to five", USA 1980 Regie Colin Higgins. scenario Patrica Resnick en Colin Higgins naar het gelijknamige verhaal van Resnick Camera: Reynal- do Villalobos, montage Pembroke J Herring, muziek Charles Fox. Met een titelsong van Dolly Parton Met. Jane Fonda, Dolly Parton. Lili Tomlin, Dab- ney Coleman. Sterling Hayden. Eliza beth Wilson. Marian Mercer e v a Keu ring alle leeftijden Genre komedie Lengte 103 minuten Te zien in Cine maclub De Korf. Activiteitencentrum de Korf. donderdag 28 februari 1985 Aan vang 20 uur Zaal open 19 30 uur Voorverkoop kaarten aan leden kan toor Leusder Krant. Rozendaallaan 9, Leusden-centrum Judy Bernley (Jane Fonda), pas gescheiden, komt werken bij Consolidated Componies, een grote in- en exportfirma. Ze wordt de eerste dagen opgevan gen door Violet Newstead (Lily Tomlin). Violet is hoofd van de afdeling, werkt er al twaalf jaar, is weduwe en heeft vier kinderen. De afdeling wordt beheerst door het feit dat de vice-president van het bedrijf, Franklin Hart Jr (Dab- neu Coleman) er zijn kantoor heeft. Hart heeft een secretares se, Doralee Rhodes (Dolly Par ton), die hij voortdurend tracht te versieren. Maar zij wil niet op zijn toenaderingen ingaan. Hart ver telt echter aan iedereen dat hij een verhouding met haar heeft. Hart weet alles van het kantoor, dankzij een verklikster.Kort om: geen erg ideale werksfeer op dat kantoor en het duurt dan ook niet lang dat de bom barst. Maar dan ook goed. De drie meiden gaan tot de aanval over en draaien de rollen resoluut om. „Van negen tot vijf' is een amusante komedie geworden, waarin soms op rake wijze de scheve verhoudingen worden geschetst tussen de mannen en de vrouwen op een kantoor. Re gisseur Higgins wil soms nog wel eens doorslaan naar het bi zarre, maar is er in het algemeen in geslaagd een amusante film te maken, ook al balanceert hij met zijn film op de grens tussen een luchtige komedie en een serieus bedoelde kritiek op bestaande rolpatronen tussen mannen en vrouwen. Ondanks de tekortko mingen (zoals een stijlbreuk het punt het regiem van Lon Nol omver te werpen. Het zal niet lang meer duren, voordat de hoofdstad Phnom Penh zal vallen. Sydney Schanberg en zijn tolk/gids Dith Pran bevinden zich vooraan in de linie en proberen in de groter wordende chaos hun berichten nog doorgezon den te krijgen naar de Verenigde Sta ten In de chaos begaat de Amerikaan se luchtmacht een vergissing en bom bardeert een stad aan eigen kant Vanaf dat moment vinden de gebeurte nissen sneller plaats dan ze kunnen worden opgeschreven en staat Cam bodja op de rand van één van de meest gruwelijke burgeroorlogen van Zuid oost Azië Schanberg en Dith Pran worden gegrepen door de oprukkende Rode Khmer, samen met andere jour nalisten en het is aan het koppige optreden van Dith Pran te danken, dat de journalisten het er levend afbrengen Ze komen tenslotte in de Franse am bassade terecht, nadat in de paniek en de chaos van een vluchtende stad Phnom Penh. de Amerikaanse ambas sade werd ontruimd en de meeste familieleden de kans kregen per lucht brug te ontsnappen. Schanberg. Pran en andere journa listen bleven, maar ook de Franse ambassade is geen veilige plaats meer voor met name intellectuele Cambodja- nen. De Rode Khmer begint rücksicht- los de intelligentsia op te pakken en te deporteren. Dith Pran ontkomt ook niet aan dat lot en Schanberg moet machte loos toezien hij zijn vriend wordt afge voerd. Zelf slaagt hij er tenslotte in naar de Verenigde Staten terug te keren, waar hij ettelijke prijzen verwierf met zijn artikelen over de oorlog in Cambod ja én met zijn boek „Het leven en de dood van Dith Pran" Ruim vier jaar lang doet Schanberg alle mogelijke pogin gen om achter het lot van Dith Pran te komen, echter zonder resultaat Totdat (door Bert Vos) vasthouden, net als die sfeer van vroe- ger Regisseur Lawrence Kasdan is er op een knappe manier in geslaagd om in inventieve, vaak humoristische, cyni sche en ironische dialogen al die levens met elkaar te verbinden, ze relief te geven. Een wereld van verloren illusies, van niet gerealiseerde idealen en een j wereld, waarin de werkelijkheid toch i heel anders heeft uitgepakt dan men j ooit had gedacht of gewild „The killing fields 1984 USA Reg«e Roland Jolle; produktie David Puttnam. sce nario Bruce Robinson gebaseerd r>r> de artikelenreeks Syney H Schanberg in de New York Times en het boek The death and lite ot Dith Pran camera Chris Menges. montage Jim Clark, met speciale eflecten supervisie Fred Cramer: muziek Mike Oid- tield Met. Sam Waterson als Sydney Schan berg en Haing S Ngor als Dith Pran genre oorlogsdrama. Te zien in Grand. Amersloort Keunng I6|aar Wie de film „Under fire" heeft gezien, en het een goede film vond, zou niet moeten verzuimen naar „The Killing Fields" te gaan. die nu in Amersfoort in roulatie gaat. Hoewel beide films met oorlog te maken hebben en in beide films journalisten een hoofdrol spelen, is „The Killing Fields" toch anders. Gruwelijker misschien, maar ook met een grotere dramatische impakt met de afgrijse lijke oorlog in Cambodja als decor. „The Killing Fields" Is het waar ge beurde verhaal van de toenmalige oorlogscorrespondent Sydney Schanberg van de New York Times en diens onafscheidelijke vriend, tolk en gids, de Cambodjaan Dith Pran. Het is 1975 en de vrijheidsstrij ders van de Rode Khmer staan 00 Haing S Ngor als Dith Pran in ..The Killing Fields van regisseur Roland Joffe. hij het bericht ontvangt dat zijn vriend in een Thailands vluchtelingenkamp is opgenomen Daar hoort Schanberg het gruwelijke verhaal van de „killing fields van Cambodja Het is het verhaal van Pran, van zijn honderdduizenden lotge noten Het is het verhaal van een bloedend volk, dat in een verbijsterende golf van complete waanzin op zinloze wijze door zogenaamde „bevrijders' wordt vermoord, gemarteld en uitge hongerd „The Big Chili" (De grote kilte) zou je ongeveer kunnen beschrijven als de (autobiografische) herinneringen van scenario-schrijver/regisseur Lawrence Kasdan aan de zestiger jaren. Herinneringen aan een veelbe lovende tijd vol idealen, nieuwe ideeën en natuurlijk schitterende muziek. „The big chili" is het verhaal van een groep vrienden uit die tijd, die na de begrafenis van ëén van hen, Alex, die zelfmoord heeft ge pleegd, met lichte weemoed om de verloren illusies praten over die goeie tijd van toen. Van al hun Idea len is niet veel terechtgekomen. De radicale studenten van toen zijn eer bare burgers geworden, veelal steunpilaren van de samenleving. Hel gezelschap in reünie bijeen Scène uitThe Big Chill" van Lawrence Kasdan Naast een Ijzersterk script is het ook voor een niet onbelangrijk deel aan de hoofdrolspelers te danken, dat „The Big Chili" een dijk van een j film Is geworden. Kasdan (die met zijn regie-debuut „Body Heat" op- zien baarde) heeft met „The Big Chili" bewezen films van kwaliteit te j kunnen leveren. Te zien, a.s. dinsdag in de Dinsdag Movie Cyclus van Grand.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1985 | | pagina 8