Rutger Hauer als dolende ridder in Middeleeuws „sprookje" Programma feestcomité Achterveld gewijzigd Onverfilmbare boeken bestaan nie „Wat kan, mag ook en anders passen we er een mouw aan" „The Dresser" - schitterend spel van Finney en Courtenay Schitterende rol Albert Fmney in Hustons „Under the Volcano1 Hlmavond De Til „LADYHAWKE", DE VLOEK VAN DE DUISTERNIS DINSDAG MOVIE CYCLUS Dr. Mante over achtergronden abortus-provocatus: Aerobic dansen in Lisidunahof F0T0-K0PII FOTO-M NODIG Leusder I DONDERDAG 28 MAART 1985 kijk op de film 10 „Ladyhawke", USA 1985. Regie Ri chard Dormer, produktie Lauren Schu ier Richard Donner, scenario: Edward Khmara; Michael Thomas Tom Man- kiewicz; camera Vittorio Storaro. mu ziek. Andrew Powell; met: Matthew Broderick, Rutger Hauer, Michelle Pfeiffer. Leo McKern en John Wood. Genre Middeleeuwse ridderfilm. keu ring: alle leeftijden (adviesleefti)d niet gegeven, maar wat ons betreft 10 jaar) Premiere Nederland, te zien in Cinema. Amersfoort Rutger Hauer begon ooit zijn car rière als Middeleeuws ridder zonder blaam in een Nederlandse televisie serie. waarvan de naam me even is ontschoten, maar die ervaring is hem vast ten goede gekomen in zijn rol als ridder Etienne de Navarre in de nieuwste spektakelfilm van Ri chard Donner „Ladyhawke". De film Is gebaseerd op één van de oudste Middeleeuwse vertellingen, waarvan afbeeldingen te zien zijn in het kas teel Mausturm In de Rijnvallei en die voorkomt in de reeks fabels van de bekende Spaanse verteller Rodrl- quez de la Fuente. Het Is het verhaal van een liefdespaar, dat door een verschikkelljke vloek wordt geschei den. Die vloek, uitgesproken door de bisschop van Aquila, maakte van Navarra 's nachts een zwarte wolf, overdag is hij de ridder zonder blaam. Zijn geliefde, Isabeau van Anjou, begeerd door de bisschop, is overdag een schitterende havik, 's nachts is ze de schone jonkvrouw, die ze vóór de vervloeking was. Kortom: twee geliefden, die elkaar nimmer lief zullen kunnen hebben. Deze typisch Middeleeuwse vertel ling werd door regisseur Richard Don ner tot leidraad genomen voor „Lady- hawk" (Dévloek van de duisternis). Wie echter denkt hiermee een soort „Excali- bur" te zullen zien, zal bedrogen uitko men. want „Ladyhawke" heeft vrijwel niets van dat specifieke ..Sword Sorcery-genre", waarin duistere magie en tovernarij de allesbepalende ele menten zijn naast de macht van het zwaard. Donner heeft getracht het „sprook je". de mythe, de vage Middeleeuwse legende, op een realistische wijze ge- Andrews, Bisset en Finney in ..Under the Volcano Matthew Broderick als de Muis in een benauwde scène uit ..Ladyhawke'' van Richard Donner Scène uit ..Ladyhawke'' met Rutger Hauer als ridder Navarre stalte te geven, zonder dat hij steunt op de moderne tovernarij der Amerikaanse effectenmakers. Want echte effecten ontbreken vrijwel geheel. De metamor fose van ridder tot zwarte wolf en van havik naar jonkvrouw wordt groten deels met fotografische effecten en overvloeiers tot stand gebracht of komt geheel niet in beeld. „Ladyhawke" is voor Amerikaanse begrippen een tamelijk ingetogen film geworden, ondanks de talrijke gevech ten en andere soms spektakulaire scè nes. Soberheid is troef, het verhaal hoofdzaak en dat wordt door camera man Vittorio Storaro sfeervol in beeld gebracht Schitterende landschappen wisselen elkaar af (opgenomen in Ita lië) en vormen een passend decor voor het sprookje van de wolf en de havik. In totaliteit gezien is „Ladyhawke" een film, die een verzorgde indruk geeft Dat desondanks de film mij niet geheel in de ban heeft weten te krijgen, moet wellicht gezocht worden in het feit. dat de hoofdfiguren - met name ridder Navarre en Isabeau van Anjou - te weinig relief krijgen De emoties, die het verdoemde paar toch zouden moeten beroeren, komen nauwelijks aan de oppervlakte, hooguit via de melancho lieke glimlach van Michelle Pfeiffer, die 's nachts haar haviksveren verruilt voor een sobere jurk, die haar schoonheid nog extra accentueert Rutger Hauer speelt de dolende ridder Navarre per- fekt, maar ook hier blijkt nauwelijks enige emotie door te kunnen breken Het blijft allemaal verborgen en het resultaat is. dat de toeschouwers zich nauwelijks met deze twee gedoemde gelieven kunnen identificeren. „The Dresser", 1983 GB Regie Peter Yates Produktie: Peter Yates, scena rio Ronald Harwood; camera: Keivin Pike; montage Ray Lovejoy; muzie James Horner; met: Albert Finney. Tom Courtenay, Edward Fox. Zena Walker, Eileen Atkins e.v.a. Genre tragi-kome- die over het theaterleven. De kritieken waren In het algemeen verdeeld. Men vond het aan de ene kant een nogal fantasieloze registra tie van een toneelstuk, anderzijds werd het spel van Albert Finney en Tom Courtenay wat „overdone" ge vonden. Toch Is „The Dresser" naar mijn gevoel een uitstekende film met schitterende vertolkingen van eer dergenoemde Albert Finney en Tom Courtenay. Theatraal? Misschien. Maar regisseur Peter Yates is er In geslaagd om de intieme verhouding tussen de ster-acteur van een Sha- kespeare-gezelschap, Sir (Albert Finney) en zijn verzorger Norman (Tom Courtenay) op uitstekende wij ze gestalte te geven. Wat dat betreft is deze film van een geheel ander niveau dan Yates' recente science flctlon-fantasy-fllm „Krull". Er ligt een wereld van verschil tussen. „The Dresser" speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog in Engeland. Een doorsnee Shakespeare-gezel- schap reist door het land met voor stellingen onder leiding van een au tocratische dlrekteur, die tevens de hoofdrollen voor zijn rekening neemt. Een vakman, die Shakespea re uit z'n hoofd kent en vergroeid Is met zijn vak. Zijn rechterhand en verzorger is Norman. De grote toe verlaat, de man die de gevoelens en buien van zijn direkteur tot In de finesses kent en herkent. De man, die alles regelt. De vertrouweling die het kontakt ook in hoge mate onderhoudt tussen Sir en zijn leden van het gezelschap. Maar Sir Is dodelijk vermoeid. Het steeds maar weer heen en weer reizen van de ene plaats naar de andere om voorstellingen te geven, gaat nu eenmaal niet in je koude kleren zitten en Sir is aan het eind van zijn latijn. Moe, oud en versleten. Maar hij kan er niet mee stoppen, omdat hij dat niet wil en omdat dit het einde van zijn gezelschap zou bete kenen. De acteurs en actrices haten hem, maar kunnen ook niet zonder hem als drijvende kracht. Dit gegeven wordt door Peter Ya tes prima verbeeld tot een film, waar- In de (intieme) relatie tussen Sir en Norman ragfijn wordt uitgewerkt, ook al ontkomen we niet helemaal aan de indruk, dat zowel Finney als Courtney proberen elkaar van het doek te spelen. Het resultaat is in leder geval fascinerend en onder houdend en geeft aardig de sfeer weer van soortgelijke theatergezel schappen die toen en ook nu nog hun weg vinden In het Engelse land schap, cultuur-brengend aan bur- ser" is een film om te ondergaan, gers, boeren en buitenlui. „The Dres- Een tragi-komedie van allure. Tom Courtenay (links) als Norman en Albert Finney als Sir in ..The Dresser ACHTERVELD - In verband met de viering van Koninginne dag en bevrijdingsdag werd door het feestcomité een pro gramma samengesteld. Dit pro gramma is gewijzigd dit in ver band met het feit dat op zondag 28 april door een aantal kinderen de eerste Heilige Communie wordt gedaan. De op die dag geplande fiets tocht komt te vervallen daar er door het comité dan weinig ani mo wordt verwacht. Ook de mini- playbackshow is verplaatst naar een andere dag. Het programma is nu als volgt samengesteld. Zondag 28 april zal er een bingo avond worden gehouden in Ons Gebouw. Maandagmorgen 29 april is er een rechtstreekse uitzending van uit Ons Gebouw van het AVRO programma Hollands Glorie. De aanvang is om 12.00 uur met de presentator Krijn Torringa. De maandagavond is er een gezel lige avond voor de bejaarden met show en muziek Aanvang om 19.PO uur Dinsdag 30 april is er een optocht voor de kinderen. De optocht vertrekt van het Groot Achteveldplein om acht uur. Om 9 00 uur zijn er kinderspelen in Ons Gebouw voor de kleintjes t/m 8 jaar. Tevens zal er om 9 00 uur een vossenjacht worden gehouden voor de kinderen boven de 8 jaar Vertrek vanuit de kelder van Ons Gebouw. Om 14.00 uur is er op het Kerst- enssportpark een mini-voetbal- show. Deze dag wordt afgesloten met een playbackshqw die zal wor den gehouden in Ons Gebouw en aanvangen om 20 00 uur. Woensdag 1 mei is er om 14 00 uur een clowns optreden in Ons Gebouw. Hierna zal er om 15.30 uur de mini-playbackshow voor de kinderen van de lagere scholen worden gehouden. Vrijdag 3 mei is er Rock en Roll in Ons Gebouw Wie kan er het beste Rock en Rollen Aanvang 20 30 uur. Zondag 5 mei zal om 9.30 uur het vredesvuur worden ontstoken bij het vrijheidsbeeldje. Het vredes vuur zal door een aantal lopers in Wageningen worden opgehaald. Om 14.00 uur vindt een sterrenslag plaats op het Kerstenssportpark. De dag zal worden afgesloten met een kaartavond in Ons Gebouw. De aanvang is om 20.00 uur. Er kan geschutjast, geklaverjast en gejo kerd worden Anders is het gesteld met Matthew Broderick (de jeugdige computeraar uit „Wargames") die als de jonge gauw dief en zakkenroller Philippe Gaston, bijgenaamd de Muis, de vaste metgezel van ridder Navarre wordt en met zijn humoristische spel de show steelt. De Muis wist te ontsnappen uit de kerkers van het kasteel van Aquila en dat is de reden, dat Navarre bijzonder in hem geïnteresseerd is. De Muis moet hem de weg wijzen naar de bisschop. En dat is nu niet bepaald de liefste wens van Philippe Gaston, die in voortdurende dialoog met God zijn enorme onzeker heid probeert te verbergen. Kortom: „Ladyhawke" is een on derhoudend spektakel, vooral voor hen, die van middeleeuwse zwaard gevechten houden. Sfeervol verfilmd, met prima dialogen, die voornamelijk door Matthew Brode rick wordt uitgesproken. De jeugd zal zich misschien dan ook prima met déze film vermaken, omdat de jeugdige Philippe in feite de hoofd persoon is waar alles om draalt. Waarmee ik echt niet wil zeggen, dat „Ladyhawke" een jeugdfilm zou zijn, want dat is ie beslist niet. Het is echter wel een film, waaraan de specifieke Eruopese touch ont breekt. Want laten we eerlijk zijn: wat weten Amerikanen nou van onze Europese Middeleeuwen? „Under the Volcano", USA 1984; regie: John Huston; scenario: Guy Gallo; hoofdrolspelers: Albert Fin ney, Jacqueline Bisset en Anthony Andrews. Te zien In: Grand, Amers foort. Leeftijd keuring: 16 jaar. De mare, dat sommige boeken onverfilmbaar zouden zijn moet, dunkt me, vergeten worden, nu John Huston er in is geslaagd een verfilming te maken van Mal colm Lowry's „Under the Volca no". Geslaagd in alle opzichten, want de filmversie van Lowry's klassieker is een prachtige ge worden. Niet in de laatste plaats dankzij het sublieme spel van Albert Finney als de Consul. Dankzij het uitkomen van de verfilming van „Under the Volca no", enkele maanden geleden, is er hier en daar nogal wat aandacht besteed aan film. boek en auteur Zo zond de VPRO een documen taire uit over Lowry. Mede daardoor weten veel mensen al wat van de I Britse schrijver en alcoholicus, die I met „Under the Volcano" in 1947 zijn eerste en enige meesterwerk I afleverde. Het verhaal speelt zich af op één 1 dag in een kleine plaats in Mexico Die ene dag is Allerzielen 1938, een feestdag, maar tegelijkertijd een dag waarin de sfeer van de dood nadrukkelijk voelbaar is. Kin deren bijvoorbeeld krijgen snoep goed, maar dan wel in de vorm van doodshoofdjes. Die dag keert de ex-vrouw Yvon ne (Jacqueline Bisset) terug naar haar voormalige consul, wiens voornaamste levensvulling het nut tigen van alcohol is geworden. Het herstel van de betrekkingen tussen Yvonne en haar gewezen echtge noot wordt bemoeilijkt door de aan wezigheid van de halfbroer (Antho ny Andrews) van de Consul, die indertijd ook een bijdrage heeft geleverd aan de scheiding van de beide hoofdrolspelers Eigenlijk is het van meet af aan duidelijk; dat kan niet goed aflopen Het loopt ook niet goed af Het grootste probleem bij de verfilming van het boek van Lowry moet zijn geweest dat „Under the Volcano" zo boordevol symboliek en psychologische details zit Dat kun je wel beschrijven, maar het laten zien is een ander verhaal Het is de veteraan John Huston, moeilijke karwei op zich hei ven nemen. De 77-jarige reg die al in 1946 een Oscar w „The Treasure of the Sien dre", liet het schrijven va scenanooveraande28-jan |e Gallo. Met dat scenario trok Mexicaanse heuvels in or met een beperkte crew, rr perkte middelen en een voo rikaanse begrippen beperkt een prachtige film te maker een deel is dat aan Huston danken. Hij slaag er in symboliek van het boek in weer te geven. Daarbij mi niet alleen gebruik van de zielen in Mexico voorhand# symbolen, maar vooral ook Mexicaanse landschap, in schoonheid en dreiging. Voor een ander deel m welslagen van deverfilmin: i conto worden opschreven bert Finnèy. Hij maakt een ge rol van de alcoholische waarbij hij het voor elkaar k met mimiek en een minimi motoriek die psychologist tails gestalte te geven. „Under the Volcano" een van de betere films vai LEUSDEN - „Abortus provo- catus is een symptoom van de maatschappelijke en technische vooruitgang van de afgelopen twintig jaar. Deze ontwikkeling leidde tot het „wat kan, maar ook, en als het niet mag, passen we er een medische, ethische of religieuze mouw aan". Dit be toogde dr. A. Mante, gynaeco loog, op de jaarlijkse thema avond van de plaatselijke VBOK, de Vereniging tot Bescherming van het Ongeboren Kind, een afdeling met ruim vierhonderd leden en een groot aantal vrijwil lige medewerkers. Dr. Mante schetste in zijn refe- I raat de cultuur-psychologische as- pecten van abortus provocatus. „Zon twintig jaar geleden gold abortus provocatus als een afschu- welijk misdrijf, nu hebben de mees- te mensen er geen enkel probleem I meer mee. Toch is deze ontwikke ling geen geïsoleerd verschijnsel, i maar zij past in het kader van de I omwenteling van vele waarden". „Het betreft", aldus de gynaeco loog, een symptoom van een men tale verschuiving, een veranderd normbesef." verkilling op en verschraling van de intermenselijke relaties. In die ver anderende samenleving zien we geleidelijk aan ook een verande rende ethiek opkomen. „De ethiek van de wetenschap", zo zei dr. Mante. „heeft de mens uiteindelijk gedegradeerd tot een op zijn nut te waarderen gebruiksartikel Op religieus-ethisch terrein zien we dat getracht wordt zaken die fundamenteel in strijf zijn met het christelijk geloof, voor de gelovigen aanvaardbaar te maken. De situa- tie-ethiek wint steeds meer terrein. Deze theorie gaat niet uit van de tegenstelling goed en kwaad, maar van een reeks situaties die goed of kwaad zijn Het individu wordt geëxcuseerd, want de situatie be paalt het gedrag. Er wordt uitge gaan van de idee, dat ieder mens van goede wil is, de goede wil wordt gegeneraliseerd, losgekoppeld van het individu „Daarom", zo betoogde de vrouwenarts, „is het voor óns ook niet voldoende om in het algemeen tegen abortus te zijn, maar om het persoonlijk trekken van consequenties uit die overtui ging, namelijk zelf bewust te probe ren ons egoïsme te beperken." leven te brengen." „Dat," zo be toogde de arts, „heeft belangrijke consequenties voor de hulpverle ning. Abortus provocatus is géén hulp; waarachtige hulp bestaat daarin dat men de vrouw in nood tegemoet komt en haar in staat stelt haar eigen waarden en mogelijkhe den te ontdekken. De vrouwenarts wees er tot slot van zijn betoog op „dat onze more le verontwaardiging over abortus geen enkel effect heeft, als die geen gelijke tred houdt met onze integriteit en persoonlijke levens stijl", aldus dr Mante Na afloop van het referaat van dr. Mante, volgde een levenc cussie, waaraan ook eer bestaande uit huisarts dr f peroort, psychiater, dr. A ld. Does de Willebois en ma pelijk werkster mevr M U hun bijdrage leverden. De VBOK is een lande eniging met ruim 32 000 Ic >h vereniging werkt met vele p« den vrijwilligers en bied; eii hulp aan vrouwen tijdens e g de zwangerschap Het w( 'ijk begeleid en gecoördinef ho het Landelijk DienstenceL- Amersfoort, waar een roepskrachten werkzaam TECHNISCHE OPLOSSING NOOD „Na WO II beleefden we een grote opgang van de materiële welvaart Parallel aan die welvaart vond een geweldige technische vooruitgang plaats. De keerzijde van deze ontwikkeling was, dat men zozeer in beslag genomen was door het streven naar steeds meer, dat het uitzicht op de naaste goeddeels werd verdrongen, er kwam steeds meer vervreemding, j Ook werd in toenemende mate getracht voor allerlei problemen, I ook voor niet-technische, een tech- nische oplossing te vinden. In plaats van menselijke oplossingen, l in plaats van medeleven en zorg I voor de ander, treedt er door die I technische aanpak in grote mate Dr. Mante besloot zijn betoog met een aantal aanhalingen van psychologe mevr. Terruwe, die on der meer stelt, dat het egocentrisch zoeken van de moderne mens naar zelfbevestiging leidt tot afstomping en isolement, maar dat waarachti ge zelfverwerkelijking begint met de waardering van de énder. Dat geeft tegelijkertijd meer zicht op de eigen mogelijkheden. „Dr Terruwe meent," zo zei dr. Mante. „dat de nood van de vrouw die een abortus vraagt, in feite is. dat wat haar hoogste waarden zijn, niet aan haar zijn onthuld. Door tijdelijke bezwaren is zij niet in staat de meest waardevolle van haar mogelijkheden te voelen en tot LEUSDEN - Op woensdagmid dag 3 april zal de kindergroep Aerobicdancing van het Instituut voor Bewegingsonderwijs Ju- Sei-Do, Burg. de Beaufortweg een dans-demonstratie geven in het verpleegtehuis Lisidunahof. De uitvoering zal om 14.30 uur beginnen. De meisje in leeftijd van 4 tot 12 jaar hel bloemen gemaakt die zij pauze aan de bejaardi aanbieden. Het zou erg lei de Leusder Krant hier dacht aan zou schenken mededeling op dondei maart te plaatsen, of aanwezig te zijn op 3 apr foto te maken tijdens de en achteraf iets hierover te zetten LEUSDEN - Vrijdag 29 maart is er weer een filmavond in jonge rencentrum „de Til". De keus is dit keer gevallen op de komedie STRIPES. Een film voor alle leef tijden waarin de humor voorop staat. De hoofdrolspeler in deze film ziet zich voor allerlei problemen geplaatst, en besluit ten einde raad in militaire dienst te gaan tezamen met een goede vriend. Ze maken er 30. een flink zootje van en vs uitstekend te vermaken zal het de bezoekers va' avond begaan bij het bei deze kostelijke film. De 20.00 uur. Entree 3.- (advertentie) Rozendaall Leusden 'et I0-9 3-9 ■91

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1985 | | pagina 10