Officiële „adoptie-overdracht" monument Stenen Man ateman (ICTO) en Faber (IKV) in Leusden over bewapening en Derde Wereld: Samen met Oostblok komen tot afbouwen wapening en uitbouwen ontwikkelingshulp Joodse vervolging op NCVB avond Anti-fascismefilm voor jongeren in Til Op 3 mei aanstaande Oud papier container Monty Python film in De Til jNDERDAG 25 APRIL 1985 plaatselijk nieuws |USDEN - „Zowel het Oostblok als het Westen heeft zo'n i wapenbestand opgebouwd, dat we elkaar vele malen hen vernietigen. Of we nu voorstander zijn van eenzijdige jpen, of dat we uitgaan van tweezijdige ontwapening, we fen in onderling overleg pogingen moeten doen om met 't Itblok te komen tot het afbouwen van die bewapening en tót Juitbouwen van hulp aan de allerarmsten in de samenle- I?" Dit zei de heer W. Mateman tijdens een vergadering van loecumenische denk-werkgroep vredesvraagstukken, idagavond in de Marcuskerk. lens deze bijeenkomst werd ledachten gewisseld over het verp „De bewapeningswed- gezien tegen de achtergrond !e armoede in de Derde We- De heren W. Mateman, CDA- irlid en actief binnen het ICTO, heer M. J. Faber van het IKV len tijdens deze vergadering Ibijdrage door een korte inlei- jtehouden op het onderwerp en het beantwoorden van vragen 'er vanuit het publiek, heer Mateman zette in zijn ige uiteen, dat we kunnen ian van de stelling, dat elke en besteed aan bewapening, kan worden uitgegeven aan vikkelingshulp. Anderzijds zo ,zw#°gde hij, moet je deze zaken anz kunnen loskoppelen, als het j gif om zaken als vreae.gerechtig- ,n h en vrijheid, die op den duur en reëel zullen blijken te kunnen democratisch geregeerde :op len De huidige wereldsituatie ■J: mde de heer Mateman droevig. M nihtaire bewapening omvat een en budget. Indegeïndustrialiseer- "jjj anden is dat de laatste jaren abiliseerd en in de communisti- ohhf iwereld blijft het beslag op het snaai inkomen ongeveer gelijk 9 juist in de allerarmste landen, primair meer zou moeten Jlen besteed aan de eigen ont- acfi teling, zien we een zorgwekken- toename van het budget dat eed wordt aan bewapening heeft volgens Mateman ook te ten met het feit dat in de meeste die landen de democratische 9enschap ontbreekt De heer Mateman legde vervol gens ook de vinger bij de economi sche ontwikkeling in de wereld Democratisch bestuurde landen doen het economisch het beste. Dat zie we ook in ontwikkelingslanden waar gekozen is voor een vorm van democratisch bestuur. Daar kan de economisch zich t snelst ontwikke len al gaat dit natuurlijk niet altijd op. Vooral voor de allerarmste gebie den blijft hulp van buitenaf onont beerlijk. Mateman lanceerde in dit ver band drie stellingen. In de eerste plaats: de communistische landen moeten nu ook maar eens daadwer kelijk gaan bijdragen tot leniging van de nood in de Derde Wereld, want wat dat aangaat laat men het liever over aan het Westen 2: De ontwikkelingslanden moeten erop worden gewezen, dat zij minder geld moeten pompen in het opbou wen van een forse bewapening, zeker in die gevallen waar een duidelijke agressor ontbreekt. Ten slotte wees Mateman ook op de taak van het Westen, zich meer in te spannen voor de Derde Wereld, want, zo zei hij, al doen we het in Nederland dan aardig, ook in het Westen wordt de vereiste inspan ning voor de Derde Wereld lang niet overal gehaald. MUREN AFBREKEN IKV-leider Faber zei aan het be gin van zijn bijdrage, datje in zaken als deze uit moet gaan van het inclusiviteitsprincipe, dat wil zeg gen, dat het werken aan de bewoon baarheid van deze wereld nooit een exclusieve zaak kan zijn. Het moet, aldus Faber, aitijd gaan met inbe grip, dus inclusief die ander. Je kunt niet over vrijheid praten, als jouw vrijheid. Die ander hoort erbij en gaat zelfs voor. Zonder dat loop je vast. Het vredesvraagstuk, zo be toogde hij, heeft in de eerste plaats te maken met recht, met mensen- - Links A. W Mateman van het ICTO, rechts Mient-Jan Faber van het IKV rechten. Wat heeft onze vrijheid te maken met de vrijheid in Oost- Europa Daarop moeten we dat inclusiviteitsbeginsel toepassen. We moeten geen muur om onze vrijheid bouwen, maar waar moge lijk die muur afbreken ook en met name in de politiek Dit principe, zo meent hij, kunnen we ook toepas sen op de vraag waarom het leven voor sommigen in de Derde Wereld zo uitzichtsloos is. We moeten over de Derde Wereld spreken vanuit de situatie van die mensen daar. Faber noemde ook het feit dat vooral in ontwikkelingslanden veel geld wordt uitgegeven aan bewapening. Dit heeft volgens de IKV-leider alles te maken met onze bewapening, die de Derde Wereld als een model voor ogen heeft. ..Wij zitten vast in exclusieve systemen en zouden moeten zoe ken naar mogelijkheden om door de sxclusiviteit heen te breken. Pas als die druk is weggenomen, zou zich een nieuw Europa kunnen ontwik kelen, niet gehinderd door syste men en blokken," aldus Faber. STAR WARS „Vandaag echter," zo betoogde Faber, „zien we juist het omgekeer- degebeuren Er wordt gezocht naar nog meer mogelijkheden om geheel onafhankelijk te worden de tegen stander door bewapening in de ruimte te bestrijden." Faber noem de het verbazend dat ieder daar zo gemakkelijk over schijnt te denken. In de discussie die volgde op de inleidende woorden van de beide heren, werd op het onder werp „Star Wars'' nog verder ingegaan. Mateman toonde zich op dit punt ook bezorgd. Het is goed, zo zei hij, dat hierover in Genève nu al wordt gesproken. Hij voegde hieraan toe, dat deze ontwikkeling aan Amerikaanse zijde nu zichtbaar is, wat in het Oostblok aan research wordt ver richt, onttrekt zich aan onze waarneming. Faber merkte in dit verband ook nog op dat de ont wikkeling van de bewapening in hoge mate afhankelijk is van de moderne technologie. Star Wars is, zo zei hij, technologische oor log ten voeten uit. Met technolo gie kun je de wereld beheersen. CONTACTEN In de discussie werd ook geruime tijd gesproken over de mogelijkhe den om democratiesche krachten in 't Oostblok te ondersteunen De situatie in Polen kwam daarbij meerdere malen naar voren Faber: „Bij de gebeurtenissen in Polen in '80 hanteerde het IKV de stelling, wat hier gebeurt, is van wezenlijke betekenis en niet alleen voor Polen Dit moet ondersteund worden." Con tacten met een groepering als Soli dariteit achtte hij dan ook van we zenlijk belang. Mateman onderschreef dit. „Een tijdlang hebben we hier gedacht dat we met eenzijdige acties hier een oplossing konden bewerken. Maar door contacten met het Oostblok, hoorden we daar juist een warm pleidooi voor een sterk Westen, zó dat het Oostblok zich geen avontu ren zou durven veroorloven. Door naar het Oostblok toe te gaan kunnen we daar het wantrouwen wegnemen, het informatiegordijn doorbreken en dan moeten daar krachten zelf gaan werken," aldus het CDA-kamerlid. LEUSDEN - De Nederlandse Christen Vrouwenbond hield op maandag 15 april in het Dien stencentrum haar maandelijkse bijeenkomst. Na de opening door de presidente was het woord aan Lize Stilma, voor drachtkunstenares. Ze is schrijf ster van boekjes met kleine sket ches, boekjes over verschillen de onderwerpen. Deze avond vertelde ze iets over de verschrikkingen die de Joden in de oorlog hebben ondervonden. Ze heeft dat allemaal van overleven den gehoord. Uit drie boekjes ho ren de dames van de NCVB één en ander. De titels van de boekjes zijn 1 Toen de ramshoorn zweeg, 2. LEUSDEN - De eerste donder dagavond van iedere maand is de vaste „soosavond" van de jongerenvereniging Virus. Deze soosavonden worden gehouden in het jongerencentrum ,,De Til". Op de soosavond van 2 mei a.s. nodigt Virus ook graag niet-le- den uit omdat men een belangrij ke film op het programma heeft staan. De film die donderdagavond 2 mei gedraaid wordt in de Til heeft als titel „De oplossing?!". In deze film wordt geprobeerd het opko mend fascisme aan jongeren dui delijk te maken De Nederlandse speelfilm is gebaseerd op een rock- theaterproduktie van de groep „Werk in uitvoering". De film werd geproduceerd in samenwerking met de Anne Frank Stichting. In de film wordt getoond hoe jongeren, in het nauw gedreven door onvoor ziene omstandigheden en moeilijk heden geen weerstandkunnen bie den aan de verleiding om hun problemen af te schuiven op bui tenlandse werknemers. In de film probeert een „centrum- partij-achtig" persoon gebruik te maken van de gerezen onvrede Het bestuur van Virus is van mening dat niet alleen leden de film moeten zien en nodigen dus ook andere jongeren uit de avond bij te wonen. Van de be zoekers wordt een rijksdaalder gevraagd als bijdrage in de kos ten. De avond in de Til begint om 20.30 uur. Mammie de trein fluit; 3. Pardon, het was gister. Het gaat over mensen die in de oorlog zijn bezweken of nog bezig zijn te bezwijken. De schrijfster liet zien hoe onmenselijk mensen kun nen zijn. Dit lijkt al weer zo lang geleden, maar een Joods overle vende zal zeggen: „Pardon, het was gister". Mevrouw Stilma doet dan ook een beroep op de medemens om wat meer oog te hebben voor 't leed van een ander om een betere trooster te kunnen zijn Veel Joden zijn bang voor de toekomst, want de eerbied voor de naaste verdwijnt, het vandalisme viert hoogtij en de eenzaamheid is groot Aan 't eind van de lezing waren alle dames erg onder de indruk. Als afsluiting van de avond las één van de leden een gedicht voor van Guido Gazelle: „Jesu, waar 't den mens gegeven LEUSDEN - Op de parkeer plaats bij de Rossenbergschool zal op donderdag 2 mei een oud papier container staan. Hierin kan oud papier gedepo neerd worden, 's morgens tussen 8.00 en 8.30 uur en 's avonds tussen 18 30 en 19.30 uur. LEUSDEN - Vrijdagavond 26 april is de laatste filmavond van het seizoen '84-'85 in „de Til". Op deze laatste filmavond van het seizoen voeren humcr en satire de boventoon in een film van het weergaloze team van Monty Python onder aanvoering van John Cleese. In The Meaning of Life zoals de film heet worden diverse „waarhe den" uit het leven op satirische wijze belicht door het Monty Python team. The Meaning of Life is dan ook een must voor de Monty Py thon fans en liefhebbers van een pittig stuk satire. Vrijdag 26 april, aanvang 20.00 uur, entree 3,-. en Man", te vinden aan het eind van de schietbaan van het \alig kamp Amersfoort •USDEN - Zoals gemeld in de krant van vrijdag 12 april t de Montessorischool ,,'t Ronde" een beeld geadop- j. Het is de „Stenen Man", toonbeeld van verzet tegen cht, te vinden als herdenkingsmonument op de Fusilla- aats van het Kamp Amersfoort. Op 3 mei aanstaande Thom 'aardt de direkteur van deze basisschool, de heer Dick Gezi den Engel, de officiële adoptiepapieren, in aanwezigheid tig p de leerlingen van de bovenbouw (vierde, vijfde, zesde 3D, i in oude lagere school-termen), ouders, plaatselijke, a Inciale en landelijke hoogwaardigheidsbekleders. In de- |oega 5|gorde, want de scholieren staan bij deze plechtigheid raai. Na deze officiële gebeurtenis zullen de leerlingen trans leggen bij „hun" beeld. i nieuw initiatief waarvan ge wordt dat het een begrip zal a in Nederland, zowel wat Iinhoud als betekenis. Initia- n organisatie zijn in handen 2q 5 Stichting Februari 1941, uit itcdM am' me' ZLJ"en dank- ™werk van vooral oud-verzets- op elf plaatsen in Neder- i^j elf verzetsmonumenten, Iklassen betrokken wor gden is hipr één van, maar n beetje bijzonder. De procedure was door de ng bedoeld voor zesde klas- door Marianne de Valck sers en die kent de Montessori- basisschool niet. In de drie boven bouwklassen zitten de drie leeftij den bijelkaar De school wilde graag meedoen, maar achtte het niet juist uit de bovenbouw alleen de oudste leerlingen te selecteren. De Stichting had geen enkel be zwaar tegen de hele bovenbouw en daardoor zijn er op 3 mei bij de plechtigheid in de aula van de politieschool negentig leerlingen aanwezig. JA GEZEGD Waarom juist dit beeld. Waarom deze school? Dick van den Engel: „Het beeld is uitgekozen als één van de eerste elf, door de Stichting Februari 1941Wij werden door deze Stich ting gevraagd mee te doen. Naar wij weten heeft de Stichting ge zocht naar scholen van verschillen de signatuur in de omgeving van de door hen verkozen monumenten Klaarblijkelijk pastte daar nog een Montessorischool tussen. Wij heb ben onmiddellijk „Ja" gezegd Het idee sprak ons aan. De presentatie van het idee was uitermate goed verzorgd en onderbouwd." Hoelang duurt dit project? „Het is geen project in de zin van twee maanden en dan weer wat anders. Het is de bedoeling dat het jarenlang bij onze school zal blijven horen. Er komt een mooie foto van het beeld centraal in onze school te hangen. Er zal regelmatig aan dacht geschonken worden aan dat waar het beeld voor staat. Het beeld is daarbij aanknopingspunt, iets tastbaars voor iets abstracts. Het is onze bedoeling dat steeds over te dragen, klas na klas, kind na kind." Het is toch de bedoeling dat de adoptie na een bepaalde periode wordt overgedragen aan een ande re school binnen de gemeente? „Daar is mij niets van bekend." BETEKENIS Wat gaat die adoptie voor de kinderen, in de praktijk, beteke nen? „Geen schoonmaak en/of onder houdswerkzaamheden, zoals wel verondersteld wordt. Ze hoeven niet te boenen Het gaat minder om het beeld als zodanig en meer om de betekenis die het heeft in ver band met vrijheid, democratie, his torische en hedendaagse ontwik kelingen. Het beeld is het tastbare aanknopingspunt waarmee het stukje vredesopvoeding binnen on ze school gestalte krijgt. Daarbij gaat het niet alleen om wat er in Amersfoort of in de Tweede We reldoorlog is gebeurd, maar in een veel breder perspectief." Heeft de Stichting Februari '41 jullie daarin begeleiding gegeven, in de vorm van lesbrieven, voor waarden, gastsprekers? „Dick van den Engel: „Nee, de Stichting laat ons volkomen vrij om aan de onderschreven intentie in houd te geven. Zij onderhouden slechts het monument, en hebben ons geld gegeven om het docu mentatiecentrum naar eigen inzicht op dit onderwerp uit te breiden. Daarbij stuurden zij een uitgebrei de boeken- en literatuurlijst, maar we zijn volkomen vrij, daar al of niet gebruik van te maken Hoe passen jullie de inbreng van ,,het beeld" in het schema der werkzaamheden van de school?" „Als een geïntergreerd stuk Vre desopvoeding. We hebben er geen speciale uurtjes voor Toevallig zijn we binnen onze thema-cyclus voor de bovenbouw nu met „Oorlog en Vrede" bezig, waarbij uiteraard ook de Tweede Wereldoorlog ter spra ke komt. Maar buiten dat komt dit onderwerp toch regelmatig aan de orde. Dat past ook binnen de Mon- tessori-methodiek waarbij „vrijheid in gebondenheid een belangrijk ele ment is." VRIJHEID „Vrijheid in gebondenheid is een van de uitgangspunten van de me thode van Maria Montessori Het geeft het principe aan dat ieder zoveel vrijheid kan benutten binnen de grenzen die de vrijheid van anderen hem geven. Afspraken, tolerantie en respect zijn daarbij sleutelwoorden die niet alleen bin nen de school toepasbaar zijn. Wat doet dat Werkcomité van de Stichting Februari '41, bestaande uit bestuursleden, vertegenwoordi gers van de Ministeries, Neder landse Gemeenten en verzetsor ganisaties, voor de school? In direkte zin: niets. Zij organise ren het hele initiatief en de bijeen komst van drie mei." Komt er iemand van de werkgroep na verloop van tijd een kijkje nemen, hoe jullie het doen, en gedaan hebben, of om jullie te begeleiden? „Nee, daar is niets over afge sproken. Geen controle of zo. Na tuurlijk hebben zij belangstelling en zullen zij, neem ik aan, altijd bereid zijn medewerking te verlenen zo dra wij daarom vragen. Maar er bestaat geen enkele verplichting." Hoe gaan jullie het idee dan invul len? „Het praktische Hoe, Wat en Wanneer is nog niet bekend. Daar moeten we nog ingroeien. Over het idéé,-de intentie en de mentaliteit zijn we het eens. Nu zijn we nog vooral bezig met het organiseren en voorbereiden van de derde mei." Waarom sprak juist dit adoptie- project jullie zo aan? Het is tenslot te een koud stenen beeld, voortko mend uit een tijd die ook heel wat ouders en leerkrachten niet zelf hebben meegemaakt. Waarom geen project voor de Derde Wereld, zoals scholen voor scholen van Wereldkinderen of een adoptieproject? Van den Engel: „Ook zo'n pro ject in de Derde Wereld is veraf en haal je dichterbij door middel van lessen en dia's. Ook daarbij is de afstand en daarmee de abstractie groot. Natuurlijk werken die dia's heel verhelderend, maar toch Het beeld, „de Stenen Man" is meer een blijvende confrontatie met een heleboel zaken en waarden die gespeeld hebben, spelen en in de toekomst zullen spelen Natuurlijk zou je zonder direkt een monument te adopteren over dezelfde dingen kunnen praten, en dat deden we ook wel, maar door dit initiatief ontstaat een band, een tastbare herinnering waarmee we niet alleen naar het verleden kijken Daarom doet het er ook niet toe of wij die tijd al dan niet bewust hebben meegemaakt. Het is niet de bedoeling om tot een verzetshel den verering te komen. Het gaat om de waarden van de vrijheid en de democratie. De gevaren die deze kunnen bedreigen. Hoe die te herkennen en te bestrijden." FEESTELIJK Is de bijeenkomst op de derde mei bedoeld als een soort speciale dodenherdenking „Nee, er zal natuurlijk wel wor den stilgestaan bij wat daar ge beurd is en ook letterlijk stilte in acht worden genomen, maar het is de bedoeling dat het ook een feestelijke gebeurtenis wordt. Na de kranslegging door de kinderen, hijsen twee kinderen de vlag in de top. Daarna krijgen ze wat te drin ken en de gelegenheid het mu seum te bekijken Omdat niet al leen de bovenbouw, maar de hele school het beeld adopteert, hebben we alle ouders hiervoor uitgeno digd. Gezien de grootte van de ruimte en het gezelschap hopen we niet dat iedereen van deze gele genheid gebruik maakt deze plaats te bezoeken. We zullen zeker nog eens teruggaan." Wat vinden de kinderen er zelf van? Spannend vooral. Dat hele offi ciële gedoe willen ze we meema ken. Zeker nu zij in de middelpunt komen te staan Nu nog staat de officiële gebeurtenis centraal, hoe wel op de betekenis wel wordt Dick van den Engel ontvangt 3 mei de officiële adoptiepapieren ingegaan, zijn de consequenties nog niet helemaal duidelijk En dat kan ook niet in de korte tijd die er was tussen acceptatie en officiële gebeurtenis Het uitgangspunt is duidelijk, de uitwerking zal gezien de voelbare opwinding op school onvermijdelijk zijn.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1985 | | pagina 5