I Moord op Papoea-voorman Arnold Ap heeft standpunten geradicaliseerd Dauwtrappen KPJ viel in de smaak Dommee Wim van Halsema juist terug uit West-Irian: door Anco Mali Open huis verpleegcentrum Birkhoven Concert van Regionaal Jeugd Orkest Bijdrageregeling bouw goedkope „vrije sector" DONDERDAG 23 MEI 1985 interview LEUSDEN - Dominee W.B. van Halsema is zojuist teruggeko men van een reis naar West-Irian, het vroegere Nederlands Nieuw-Guine Hij is verbonden aan het Zendingscentrum van de Gereformeerde Kerk, dat deel uitmaakt van het Gere formeerd Dienstencentrum in Leusden. De Gereformeerde kerken zijn tetrokken bij een groot aantal kerken over de hele wereld. Dominee Van Halsema is vooral betrokken bij het werk in het oostelijk deel van Indonesië, niet alleen Irian, maar ook Sulewesi (het vroegere Celebes), de Molukken, Soemba en Timor. De Gereformeerde Kerk probeert de relaties tussen kerken in ons land en in de andere gebieden zo intensief mogelijk te onderhouden. Er is daarom een regionale indeling van Ne derland gemaakt. De kerken die met Oost-lndonesië te ma ken hebben zitten in de noord-oostelijke regio, Groningen, Drente en Overijssel, plus de twee Duitse classes Bentheim en Oost-Friesland die ook deel uitmaken van de Gerefor meerde Kerk. Wim van Halsema is zo'n beetje de spil tussen de kerken overzee en de kerken in ons land en is in de week of op zondagen nogal eens op pad in die noordelijke dreven om aan gemeenten informatie over het werk daarginds door te geven. Hij heeft de begeleiding van een aantal zendingsge zinnen die in Indonesië werken in dienst van de kerken daar, en heeft verder het kontakt met de kerken in Indonesië te behartigen door middel van samenwerkingsverbanden. GEEN GEREFORMEERDE KERK Er is geen Gereformeerde Kerk in Indonesië. Er zijn kerken ontstaan vooral in de periode vóór de tweede wereldoorlog. De Gerefor meerde Kerken in Nederland zijn vanaf het begin betrokken ge weest bij het werk op het eiland Soemba en op Midden-Java, deels ook bij het werk in Oost-ln- donesië. Uit dat werk zijn kerken voortgekomen, die na de tweede wereldoorlog zelfstandig gewor den zijn. Er zijn nu door heel Indo nesië heen onafhankelijke ker ken, die een Indonesisch gezicht hebben, en die niet zonder meer een verlengstuk zijn van de ker ken hier. Deze kerken proberen het kerk- zijn op eigen wijze tot uitdrukking te brengen, maar onderhouden banden met de Nederlandse ker ken, die hun volstrekte zelfstan digheid volledig respekteren. Voor bepaalde taken zijn er sa menwerkingsverbanden en doen de kerken soms een beroep op de Nederlandse kerk om mensen te sturen voor specifieke taken, waarvoor men zelf niet voldoende mensen heeft. Bepaalde finan ciële programma's worden ook door de Nederlandse kerk ge steund, omdat die niet altijd hele maal uit eigen middelen kunnen komen. Vanuit Nederland zijn 15 tot 20 gezinnen en alleenstaanden in In donesië werkzaam, deels bij het theologisch onderwijs deels bij het toerustingswerk van de ker ken. Veel van deze kerken heb ben een geweldig snelle groei doorgemaakt, en maken die nog steeds door. Dat betekent dat ze in een aantal jaren tijd hn leden aantal zagen groeien met duizen den mensen Daardoor moet er een geweldige opvang zijn, die de nieuwe gemeenten en hun leden begeleidt en zorgt voor voldoende kader. Dit toerustingswerk ge beurt door de kerken in Indonesië zelf, maar men vraagt er toch vaak iemand uit de Nederlandse kerken bij om in teamverband met de Indonesische collega's aan het toerustingswerk deel te nemen. De kerk van Soemba is in 1947 zelfstandig geworden, telde toen 5000 leden, terwijl dat er nu 80.000 zijn. De kerk van Irian, waar Wim van Halsema nu net ge weest is, telt 600 000 leden De protestantse kerken in Indonesië groeien met tienduizenden leden per jaar, niet alleen door geboor- teaanwas maar ook door de groei van buitenaf Dit is op zich een opmerkelijk ver schijnsel. Indonesië is het groot ste Islamland ter wereld wat zijn inwonersaantal betreft. 80% van de 170 miljoen inwoners die Indo nesië telt wordt gerekend tot de Islam te behoren. Tegelijk is het het land waar de Protestantse ker ken groeien Dat gebeurt in geen enkel Islamland. Ongeveer 15% van de bevolking hoort tot één van de christelijke kerken: een getal van meer dan 20 miljoen mensen. Heeft Van Halsema er zicht op waar dit door komt? ,,De Islam in Indonesië vertoont een heel ander gezicht dan wij doorgaans kennen uit Iran en Pa kistan, waar de Islam nogal fana tiek over komt De Islam is Indo nesië binnengekmen via oude handelsroutes vanuit India en Sin gapore langs de kusten van Su matra, Java, Zuid-Sulewesi, Ma kassar. Daar vindt men nu nog steeds de sterkste concentraties van de Islam In Indonesië is de Islam als een soort vernis over de oude mystieke godsdienst heen gekomen, en heeft daardoor een heol ander gezicht gekregen dan in de pure Islamlanden van Arabi sche origine In feite leeft onder de Islambovenlaag veel meer de oude Javaanse mystieke gods dienst, die in veel grotere mate het leven en denken van de men sen bepaalt." ,,Veel Islamieten worden christen in Indonesië. Niet omdat de chris telijke kerken gerichte akties on dernemen, want die zijn verbo den Veel meer omdat men in de aanwezigheid van de kerken en gemeenten toch iets proeft van een andere manier van leven en geloven, die vele mensen boeit ..Daarnaast is het zo dat men in Indonesië verplicht godsdienstig moet zijn. Men moet geregi streerd zijn bij de Islam, het Boed dhisme, het Hidoeïsme, het chris tendom of de oude Javaanse godsdienst, die in de laatste jaren ook erkend is, de kabatinan. Dat betekent dat mensen geen atheïst kunnen zijn. Volgens dominee Van Halsema willen de meeste mensen dat ook niet: de hele cul tuur is doordrenkt van een reli gieuze geladenheid. STAMRELIGIES Veel oude traditionele godsdien sten verliezen in het modernise ringsproces van Indonesië hun greep op de mensen. Mensen kie zen dan vaak voor de christelijke godsdienst. Ook dat is één van de oorzaken van de groeiprocessen in de christelijke kerken. Van het totaal aantal christenen behoort tot de protestantse ker ken, Vb tot de katholieke, waarbij de protestanten veel eerder aan dacht besteed hebben aan de vor ming van eigen kader. Eigen Indo nesische predikanten en voorgan gers zijn er volop, al zijn er nog vaak tekorten. Het is één van de zwakheden van de katholieke kerk in Indonesië, volgens domi nee Van Halsema, dat deze drijft op buitenlandse priesters. Boven dien is onder andere de celibaats- kwestie zo vreemd aan de Indone sische cultuur dat er tot dusverre nauwelijks Indonesiërs tot priester gewijd zijn. Indonesië is een enorm groot land, een smeltkroes van volke ren, tradities en culturen. Het land heeft afstanden waar wij geen weet van hebben. Van de hoofd stad Djakarta naar Irian is het zes uur vliegen met twee uur tijdver schil, wat betekent dat je van Am sterdam naar Pakistan vliegt. Er is een geweldige verscheidenheid ook in de onderlinge communica tie. Er doen zich in Indonesië veel ontwikkelingen voor op econo misch gebied in de stedelijke ge bieden, terwijl er op het platteland ook van alles op gang komt. Wim van Halsema vertelt dat er ener zijds nog situaties uit het Stenen Tijdperk worden aangetroffen, ter wijl men vijftig kilometer verderop in de moderne samenleving ver keert. Met name in Irian tref je dit laatste in het bijzonder aan. HUIDIGE IRIAN Het huidige Irian, een geweldig groot gebied, is één van de gebie den in Indonesië waar nogal wat over te doen is. De wortel van het probleem acht Wim van Halsema het Nederlandse politieke beleid in het verleden. Bij de overdracht' van Indonesië in 1948 is Nieuw- Guinea daar buiten gehouden. Deels omdat de Nederlandse re gering haar eigen gezicht wilde redden, deels uit volstrekte on kunde over wat er gaande was. bleef Nederland nog een tijdlang het gebied zelf beheren. In die tijd begon ons land pas voor het eerst met grootscheepse aan dacht. ook in economische zin, voor Nieuw-Guinea, terwijl er tot de tweede wereloorlog nauwelijks één cent aan Irian besteed was. Het land was voor Nederland eco- monisch niet interessant. Interna tionale politieke ontwikkelingen hebben Nederland gedwongen om in 1963 Nieuw-Guinea over te dragen aan de Verenigde Naties. Na de volksstemming die er ge houden is, is het gebied bij Indo nesië gekomen. In de vijftien jaar dat Nederland nog in Irian zat zijn er bij de Pa poea's geweldige verwachtingen gewekt van een eigen zelfstandig volksbestaan Daar heeft ons land in die tijd ook bewust aan ge werkt. Men had al een eigen volkslied, een eigen Papoeavlag Deze verwachtingen sloten bo vendien aan bij de oude heilsver wachtingen, de zogenaamde Ko- reribeweging, Messiaanse heils verwachtingen uit eigen gods dienst en cultuur waarbij men ge looft, en dat leeft nog sterk bij vele delen van de bevolking, dat er op een goede dag een soort heilstijd zal aanbreken, die men vaak identificeert met bepaalde poli tieke ontwikkelingen. Toen Irian in 1963 naar Indonesië overging heeft dat een geweldige kater achtergelaten bij de Pa poea's Indonesië nam het beleid over, en dominee Van Halsema zegt het het beleid dat er gevoerd is heel vaak niet verstandig is ge weest. Er is een stroom van mensen van Java naar Irian gekomen, die alle bestuursposten gingen bezetten. Al deze mensen zijn zich, in het algemeen gezegd en de goeden niet te na gesproken, te weinig be wust geweest van het feit wat emotioneel door de Papoeabevol king doorstaan werd. Men heeft ook vaak te weinig oog gehad voor de eigen cultuur, de eigen gevoelens, de eigen identiteit van de Papoeabevolking die totaal verschillend zijn van die van an dere delen van Indonesië. STROOMVERSNELLING Vorig jaar kwam de hele ontwikke ling in een stroomversnelling. Het is nu net een jaar geleden, aldus dominee Van Halsema, dat één van de bekende voormannen van de Papoeacultuur, Arnold Ap, werd omgebracht. Hij was gevan gen genomen, was direkteur van het musuem verbonden aan de universiteit in de hoofdstad Jaja- pura, groot cultuurkenner, verza melaar van oude volksliederen die op cassette uitgegeven zijn, do cent antropologie. Alles wat diende ter versterking van de ei gen Papoacultuur en -identiteit werd altijd argwanend gevolgd door de Indonesische autoriteiten, omdat men dit onwillekeurig zag als een versterking van het vrij- heidsstreven van de Papoeabe volking. Er is een vrijheidsbeweging, de OPM, Operatie Papoea Merdeka, die soms in kleine groepen ook gewapenderhand het Indonesi sche leger bestreden heeft, en nóg komt dat voor Arnold Ap heeft zonder proces een tijd ge vangen gezeten en is vorig jaar onder voorwendsels uit de gevan genis gelokt en op de zo genaamde vlucht neergeschoten. Dat heeft een geweldige schok te- y< le maken van de eigen mogelijkhf den. De opdracht van Wim van Hj 1 sema tijdens zijn recente reis ws n< om met het synodebestuur vand is kerk te praten over een aantal va deze plannen en er gezamenli concretisering voor te vinder voor zover de Nederlandse ke m ken daar bij betrokken zijn. Eri uitvoerig gesproken over de ve breding van het kerkelijk en thi logisch kader om ook in dat zicht minder afhakelijk te zijn vj het buitenland of andere del van Indonesië. Er zijn plannen besproken op gebied van een theologisch scl lencomplex en andere gebouw voor kerkelijke doeleinden, w< het nodige aan gebeuren mi De Nederlandse kerken zijn betrokken bij gezondheidswei waarbij veel aandacht besti wordt aan de preventieve zorg der de bevolking. Er is soms e verkeerd voedingspatroon of zijn te weinig mogelijkheden v< goede voeding. Er is een arts be schikbaar die in kerkelijk verbani voor een uitgebreid programm van kadervorming op dit gebiei zorgt, met steun vanuit Nederlam in Manekwari in De Vogelkoj Binnenkort zal hiervoor een tra ningscentrum worden gebouwt zodat er meer faciliteiten komei om ook in het binnenland de ge zondheidszorg ter hand te ne men. NEDERLANDERS Dominee Van Halsema heeft uit voerig kontakt gehad met de Ne derlanders, die in Irian vanuit dl Hervormde en Gereformeerd Zending werken bij het theolo gisch onderwijs, in de medischi sector en als hoofd van interna ten. De voortgezette opleiding® zijn allemaal wat geconcentre* in de grotere plaatsen, zodat geren uit de verder liggende ai pen weinig kans hebben op voort gezet onderwijs. Daarom zijn e door de kerk enkele internaten ge sticht, waar deze jongeren onder dak kunnen krijgen. Op mee plaatsen zullen er internaten wor den opgericht: een geweldige bi) drage aan de vorming van eiger mensen die voor de toekomst va het gebied van grote betekerv kunnen zijn. ,,Wij hebben hier op het ogenblö een Nederlands predikanten ge zin in opleiding", beëindigt Wir van Halsema zijn relaas ove Irian, ,,dat straks naar Manekwa hoopt te gaan om er behulpzaan te zijn bij het gemeenteopbouw werk en alles wat daaraan verbon den is. Over hun toekomstig wert heb ik ook kunnen praten om da plaatje wat duidelijker te krijgen." Voordat Wim van Halsema Ir 1978 zijn funktie aanvaardde bi; het Indonesisch sekretarlai van de Gereformeerde Zendlnj was hij 25 jaar gemeentepred! kant, en was hij twee keer 0| werkbezoek In Indonesië var wege zijn betrokkenheid bij hl zendingswerk. Inmiddel spreekt hij het Bahasa Indone sia vloeiend en kan hij be schouwd worden als één da kerkelijke specialisten in het ga bied van oostelijk Indonesië. komen van de aanvrager mai niet meer dan 45.000 gulden zl|n De bijdrage is 6.500 gulden. Dl geldigheid van de regeling word beperkt tot koopwoningen I overeenstemming met het colK geprogramma. dat bevorderlni van het eigen woningbezit voor staat. Bovendien loopt de vrat) naar duurdere huurwoningen It rug. G.S. geven de voorkeur a> het subsidiëren van woninga die als leerlIngSbouwplaalser projekt worden uitgevoerd, lc dat ook de jeugdwerklooshek ermee wordt bestreden. Ten aa» zien van hun standpunt overd voorstel maken twee leden v» het dagelijks bestuur van de pro vincle een voorbehoud. mers stapten op de flets onder wie een aantal dames uit Leus- den en een gezin uit Hoevela ken. Vla Den Treek ging hel richting Austerlitz, van daar naar Maarn. Tussen Maarn en Leersum kon een "koffie stop"worden gemaakt. Hier stonden de broodjes en de kof fie klaar, zodat men even op adem kon komen. Vla Maarsber- gen - Scherpenzeel en de Glind ging de tocht weer terug naar Achterveld. Dank zij het zeer mooie weer werd er door de deelnemers volop genoten van de mooie omgeving. De eerste deelnemers arriveerden om 7.45 uur weer bij de finish In de Moespot. weeggebracht. De OPM werd meer aktief en een vrij groot aan tal mensen is de grens naar het buurland Papoea-New-Guinea overgestoken. In enkele maanden tijd is het aan tal vluchtelingen opgelopen tot 12.000. Er zijn internationaal fondsen bijeengebracht om men sen in de vluchtelingenkampen via de Wereldraad van Kerken, Caritas en de VN Vluchtelingen hulp te steunen, gecoördineerd door het Rode Kruis en de Mela- nesische Council of Churches in het Pacificgebied. NIET VEILIG Dominee W.B van Halsema poeabevolking. In samenwerking met de interkerkelijke ontwikke lingssamenwerking worden er so ciaal-economische plannen ont worpen voor bepaalde regio's om de Papoea bevolking meer gele genheid te geven tot afzet van de eigen produkten en het ont plooien van aktiviteiten, zodat er voor de Papoea's wat meer per- spektief komt. FONDSEN Het Nederlandse Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking is AMERSFOORT - Op 5 juni is het een jaar geleden dat ver pleegcentrum Birkhoven in Amersfoort de nieuwe ruimte voor de dagbehandeling in ge bruik werd genomen. Inmiddels zijn er zo'n 40 mensen uit Amers foort en wijde omgeving die twee tot drie dagen per week gebruik maken van deze nieuwe voorzie ning. De dagbehandeling is bedoeld voor mensen die door lichamelijke ziekte of handicap zich moeilijk kunnen handhaven in de eigen omgeving, thuis, of bijvoorbeeld in het bejaardencentrum. Door middel van allerlei behan delingen, zoals fysiotherapie, ergo therapie, logopedie en aktiviteiten- begeleiding wordt getracht de men sen weer zover te krijgen dat ze AMERSFOORT - Het Regio naal Amersfoorts Jeugdorkest geeft zaterdag 8 juni zijn jaarlijk se grote concert. Deze uitvoe- ook bereid om daar fondsen voor beschikbaar te stellen. Tegelijk hoopt de kerk in Irian een verzoe nende rol te kunnen spelen tus sen de uiterste standpunten van radicaliserende OPM'ers en men sen die daar anders over denken. De kerk en een deel van de bevol king zien in de weg die de OPM aangeeft geen enkel toekomst perspectief. In zekere zin vreest men alleen een herhaling van de RMS tragedie die ook tot niets ge leid heeft. Irian is een verscheidenheid van zich beter in de eigen omgeving kunnen handhaven. Een opname in een ziekenhuis, verpleeghuis of verzorgingshuis kan daarmee vaak worden voorkomen of worden uit gesteld. De kosten van de dagbe handeling worden vergoed uit de Algemene Wet Bijzondere Ziekte kosten. Daaronder vallen ook de vervoerskosten van en naar het dagbehandelingscentrum. Aan melding voor de dagbehandeling gebeurt in overleg met de huisarts of specialist. Op 5 juni houdt het dagbehande- lingscentrum Birkhoven van 16.30 tot 19.00 uur ,,open huis". De medewerkers zullen iets van de verschillende behandelingsvor men laten zien en er wat over vertellen. Ook wordt een video- filmpje vertoond. Iedere belang stellende is welkom, zowel mensen met beroepsmatige interesse als mensen die denken mogelijk ge bruik te kunnen maken van de dagbehandeling Het spreekt van zelf dat de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers prima is ring begint om 20.15 uur en wordt gehouden in de stadshal van De Flint aan de Coninck- straat in Amersfoort. Het Jeugd Orkest, onder leiding van Qui van Woerdekom, zal werk ten gehore brengen van Fucik, Strawinsky. Debussy en Rodgers Solist is violist Dick Bor in „Sym- phonie Espagnole" van E. Lalo culturen. Er worden meer dan 200 talen gesproken op een bevolking van 1 miljoen mensen. Het Indo nesisch wordt wel meer en meer de gemeenschappelijke taal en ei genlijk is de kerk het enig samen bindende element in zo'n ver scheidenheid van culturen en tra dities en heeft de kerk als enige een communicatiepatroon over het hele gebied in de vele ge meenten. Er wordt geprobeerd om dat te gebruiken zowel voor de versterking van de geestelijke op bouw van de gemeenten als ook voor grotere weerbaarheid van de Papoea's door hen zich bewust te UTRECHT - G. S. zullen pro vinciale staten voorstellen een bijdrageregeling voor de bouw van goedkope vrije-sectorwo- ningen in het leven te roepen. Provinciale staten hebben daar overigens al een bedrag voor gereserveerd. De door G.S. ont worpen regeling geldt voor nlet- gesubsidieerde koopwoningen van niet meer dan 132.000 gul den in kleinere gemeenten of kleine kernen. Het belastbaar in- ACHTERVELD - Door de plaat selijke K.J.P.-afdeling werd op Hemelvaartsdag weer het dauw- trappen georganiseerd. De deelnemers konden starten tus sen 5.00 en 6.00 uur 's mor gens. Er was een route uitgezet over een afstand van 50 km. Niet minder dan 111 deelne- Er zijn mensen bij, aldus Wim van Halsema, die indertijd gevlucht zijn omdat ze zich niet veilig voel den voor het Indonesische leger. Er zijn ook hele groepen dorpsbe woners door de OPM gedwongen om de grens over te steken om als een soort gijzelaars gebruikt te worden om zo internationaal de aandacht voor de Papoea's te trekken. Er zitten veel mensen in de kampen die terug zouden wil len, maar dat niet kunnen omdat de OPM-leiding die de kampen beheert hun deze kans niet geeft. Er dreigt steeds meer een con frontatie te gaan ontstaan tussen zich radicaliserende standpunten. De OPM, die ook onder de Pa poea's in Nederland vrij veel aan hang heeft, tracht alle mogelijke internationale publiciteit en kon takten te krijgen met verwante groeperingen in de wereld, zoals de PLO, en gaat zich steeds strijd baarder opstellen De emotionele achtergrond en frustraties daar achter zijn heel goed te verklaren vanuit de geschiedenis en, vanuit wat er recent gebeurd is. Tegelijk is het benauwende dat wanneer deze confrontatie zich gaat door zetten het een volstrekt uitzicht loze zaak is, die tot niets zal lei den dan alleen tot grote bloedba den en nog grotere frustraties Sinds vorig jaar is er ook bij de kerken van Irian, nadat de verdo ving over wat er gebeurd was een beetje was uitgewerkt, een herbe zinning op gang gekomen. Hoe moeten we met elkaar verder? Er zijn het laatste jaar verschillende bezoeken aan Irian geweest, ook van de Nederlandse regering. En de protestantse kerk van Irian die meer dan de helft van de bevol king omvat, kent de gevoelens die er leven, maar heeft gezegd- wil er voor ons een weg naar de toe komst zijn, dan zullen we er ons bewust van moeten zijn dat we een deel van Indonesië zijn. De geschiedenis is nu eenmaal zo gelopen en niet meer terug te draaien. OPKOMEN VOOR PAPOEA'S De kerk van Irian wil nu alles in het werk stellen om met behulp van andere kerken in Indonesië en de buitenlandse partners al het mogelijke doen om voor de Pa poea's op te komen maar dan wel binnen het Indonesisch kader, hun meer toekomstperspektief proberen te geven Binnen dat ka der wil men werken aan ver sterking van de structuren die er zijn of moeten komen in kerk en samenleving. Men wil vanuit die achtergrond met de overheden van Indonesië praten over dingen die fout en bedreigend voor de Papoea's zijn. Eén van de dingen die ook vorig jaar een grote rol hebben ge speeld is dat de Indonesische overheid met grootscheepse transmigratieplannen op tafel kwam, waarbij in vijf jaar tijd de bevolking van Irian verdubbeld zou worden tot 2 miljoen door een grote stroom transmigranten uit Java en andere delen van Indone sië. Dat transmigratiebeleid speelt al jaren in Indonesië omdat Java te vol is. Het was uitermate dom van de Indonesische rege ring om in zo'n bewogen periode van Irian met deze plannen op ta fel te komen, en dan ook nog in deze omvang, waarbij de Pa poea's heleméél het gevoel gin gen krijgen: wij worden straks weggevaagd door alle nieuwko mers, die meer kansen krijgen en vaak mensen zijn met meer erva ring op landbouw- en handelsge bied, en dat terwijl grote delen van Irian nauwelijks aan het begin van een bepaalde ontwikkeling staan. Sommige geledingen van de In donesische overheid zijn tot de conclusie gekomen dat ze op een verkeerde manier bezig zijn, al zal men dat nooit openlijk toegeven, want in Indonesië verlies je gauw je gezicht. De gezamenlijke ker ken ontwikkelen nu plannen om op grotere schaal dan voorheen te werken aan kader onder de Pa-

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1985 | | pagina 4