,Repo Man' - thriller, aktie, SF en satire van Alex Cox „Alle helden die ik speel laat ik op mezelf lijken" Groots opgezet filmfestival „Filmzomer '85" ook in Amersfoort „Best Defense" matige komedie „Paris, Texas" in het Filmhuis ROGER MOORE OVER ZIJN ROL IN ,A VIEW TO KILL': ACHT WEKEN LANG RUIM VIJFTIG FILMS Met Dudley Moore en Eddie Murphy kijk op de film „Repo Man", USA/GB 1984, Regie Alex Cox; produktie Jonathan Wacks en Peter McCarthy; scenario: Alex Cox; camera. Robby Muller; montage Denis Dolan, muziek Tito Larriva; speciale effecten Robby Knott, Roger George. Met: Harry Dean Stanton, Emilio Este- vez. Olivia Barash. Tracy Walter, Sy Richardson, Susan Barnes e.a Genre. thriller/aktie/SF/satire; keuring 16 jaar (Van de filmredaktie) ,,Een onwijs gave komedie, hard, snel en Ironisch" luidt de wervings tekst in de advertentie voor de film „Repo Man" van de Britse regisseur Alex Cox en dat is niet te veel gezegd. „Repo Man" Is het speel filmdebuut van Cox en daarmee werd hij meteen een veelbelovend regisseur, waar we nog veel van kunnen verwachten. „Repo Man" is een thriller, aktiefllm, SF, western en een satire op al deze genres, maar het Is vooral een film, die met gevoel voor humor is gemaakt. Een kome die dus. In Amerika bestaat een legale ma nier van auto's stelen. Wanneer ie mand zijn auto niet kan afbetalen, pikt zijn geldschieter (of iemand na mens de geldschieter) zijn auto In. „Reposesslon" (herbezit) heet deze legale vorm van diefstal en de man, die de auto terugplkt wordt een „re po man" genoemd. Over zo'n „repo man" gaat de film van Cox. Cox heeft zijn film in Los Angeles gesitueerd, maar hij laat in het midden wanneer het verhaal zich afspeelt, he den of nabije toekomst. Sommige ele menten in de film duiden op de toe komst. vooral als het gaat om de sa menleving zelf Het kapitalistische systeem is het systeem van het gemiddelde en dat betekent voor Cox. dat het niet meer nodig is om een merk op een artikel in de supermarkt te zetten, Frisdrank is gewoon frisdrank, zoals suiker, suiker is. Hoofdfiguur in deze film is de punk Otto (een onwijs gave rol van Emilio Estevez). Deze raakt per ongeluk be trokken bij het werk van een repo man (Harry Dean Stanton). Aanvankelijk moet Otto niets hebben van deze die naar van het door hem gehate kapitalis me. maar als hij tot de ontdekking komt, dat het beroep toch z'n bekoringen heeft, spanning in het leven brengt en aktie oplevert in de vorm van bloedstol lende achtervolgingen, slaat hij al snel om. De rode draad van de film wordt gevormd door de jacht op een Chevro let Malibu, die voor de vinder 10.000 dollars opbrengt. Helemaal ongevaar lijk is deze auto niet, want in de koffer bak bevindt zich een geheimzinnige lading, die van eventuele nieuwsgierige toeschouwers weinig anders overlaat dan twee rokende schoenen. Met groot gevoel voor humor klutst Cox de verhalen door elkaar De film ademt een soort anarchistische sfeer uit. Niets is heilig voor Cox, die zowel de burgermansmoraal als de leefstijl van de punks op de hak neemt. Punkmuziek speelt overigens een belangrijke rol in deze film Cox verkreeg hiervoor de medewerking van Iggy Pop „Repo Man" is een opmerkelijke film geworden. Amusant, snel en vol I humor. Een satire op tal van filmgen- res ook. Een bijzonder frisse kijk op „the American way of life". Scène uit ..Repo Man' AMERSFOORT - James Bond Is terug! Dynamisch, humoristisch, mooie vrouwen versierend en de mensheid reddend, als altijd. „A View to a Kill" heet deze nieuwe Bond-film, de veertiende, die op 4 juli a.s. In première gaat. Dat de trouwe Bond-kijkers nog lang niet op hun tpeld zijn uitgekeken, bewijzen de bezoekcijfers van de vorige Bond - Octopussy - die een record-bedrag in het laatje bracht. Roger Moore, die dit jaar 57 wordt, is voor de zevende keer te zien als de koele, onweerstaanbare en onver slaanbare Britse superagent in een avontuur dat alleen nog de titel met het oorspronkelijke verhaal van lan Fle ming gemeen heeft Maar producent Albert R. Broccoli heeft zich nooit al te nauw aan Flemings verhalen gehou den. De figuur van Bond is eruit geplukt en voor spanning en spektakel zorgen de producent en de regisseur wel - al 23 jaar met daverend succes In grote lijnen wordt de formule van de in 1964 overleden auteur echter aangehouden- fantastische plots waarin spanning, spectaculaire stunts, exotische loca ties. mooie vrouwen en een flinke dosis humor de vaste bestanddelen vormen Dat humoristische aspect kreeg steeds meer de nadruk na de komst van Roger Moore, nu twaalf jaar geleden De stijlvolle Brit, zoon van een Londen- se politieagent, was de opvolger van Sean Connery. die er na zes afleverin gen genoeg van had. Tegenover de meedogenloze, cynische geheim agent van Connery plaatste Roger Moore zijn karakteristieke humor en knipoog, die hij de kijker al eerder had voorgezet in tv-series als „de Saint" en „de Versier ders". „Alle helden die ik speel, laat ik op mezelf lijken", zo zegt Roger Moore „Omdat James Bond als karakter niet veel achtergrond heeft, ben ik groten deels op mijn eigen gevoel aangewe zen Voor een rol als James Bond moet je je toch behoorlijk inleven. Je leest zoveel mogelijk over de figuur. Je pro beert zijn achtergronden te ontdekken Ik doe het anders dan Connery, omdat ik nu eenmaal een andere man ben Wat de humor betreft mijn debuut als Bond, „Live and let die", was niet speciaal op de lach geschreven. Toch bleek die film geweldig grappig. Sinds dien zijn de Bondprodukties steeds uitbundiger geworden". Roger Moore is zo bescheiden om het succes van James Bond niet aan zichzelf toe te schrijven „Het is nauwelijks acteren wat ik doe", beweert hij. „Ik ben ge woon mezelf. Het is eigenlijk te gek dat ik daar nog voor betaald word ook. Je moet dit niet allemaal even ernstig nemen. Iedere acteur zou dit kunnen, maar toevallig heb ik het geluk dat het publiek mij met Bond identificeert" Voor Roger Moore is „A View to a Kill" zijn zevende Bondfilm, Het heeft hem geen windeieren gelegd. Beroemd geworden door tv-series als „Ivanhoe" en „de Saint" kwam de werkelijke doorbraak met James Bond toen de eerste agent 007, Sean Connery, het liet afweten. Moore is overigens goed bevriend met Connery. Ze spelen sa men golf en zijn van plan om met Michael Caine een eigen filmmaat schappij op te richten, een maatschap pij waarvoor Moore zelf ook films wil AMERSFOORT - Deze week begint in tientallen steden, waaronder Amersfoort, een groots opgezet filmfestival onder de titel „Filmzomer '85". Vanaf donderdag 20 juni tot en met woensdag 14 augustus wordt in het Grand Theater Amers foort, maar ook in tientallen andere theaters in Nederland, elke dag een andere film gedraaid. Dat betekent, dat men in de periode van nu tot medio augustus ruim vijftig films kan gaan bekijken als men dat wil. In het algemeen betreffen het films, die normaal gesproken ook thuis horen in de Dinsdag Movie Cyclus van het Grand Theater. Kwaliteitsfilms in allerlei genres van uiteenlopende regisseurs, Europese en Ameri kaanse. Met ingang van vandaag brengen wij in onze filmrubriek een week-overzicht van de films, die u in Amers foort in het kader van „Filmzomer '85" kunt verwachten. Wilt u een overzicht van alle films, dan ligt voor u in het Grand Theater een complete Filmzomer '85-krant gratis klaar. (Van de filmredaktie) In het Grand Theater kunnen de filmliefhebbers van donderdag 20 juni tot en met woensdag 26 juni in Grand terecht voor de volgende films In het kader van het festival „Filmzomer '85": LA BANQUIERE Regie: F. Girod „La Banquiere", de vierde film van de Frans regisseur Francis Girod, is na zijn „Le Trio Infernal" opnieuw een film naar een historisch gegeven uit de jaren twintig en dertig Het verhaal speelt in Parijs tussen twee wereldoorlogen Een grote bank, waar kleine mensen hun spaarcenten beleggen gaat bankroet. De eenhoofdige directie is een vrouw, in de historie heet ze Martha Hanau, in de film Emma Eckert, en ze wordt ge speeld door Romy Schneider. De film verhaalt de opkomst van Emma, haar ondergang, haar terugkeer en tenslotte haar vernietiging. Een fascinerende vrouw, dochter van Elzasser joden, die behalve het financiële establishment ook de anti-semieten en vreemdelin genhaters het hoofd moet bieden. Ro my Schneider speelt deze vrouw op haar eigen voortreffelijke manier en wordt daarin zeer sterk gesteund door o a. Marie-France Pisier, Claude Bras- suer, Jean-Claude Brialy. Jean-Louis Trinignant en Jean Carmet CRIA CUERVOS Regie: C. Saura De titel van de film bestaat uit de eerste woorden van een Spaans ge zegde „Wie kraaien fokt zullen de ogen worden uitgepikt". Dit is het verhaal van een negenjarig meisje, onnavolgbaar gespeeld door Ana Torrent, dat van jongsaf vertrouwd is geraakt met de dood Ze heeft haar moeder onder vreselijke pijnen zien sterven terwijl haar vader vreemd ging Ana besluit dan ook hem om het leven te brengen. Het „vergif" dat ze gebruikt is een ongevaarlijk bruispoeder. maar als de man sterft in de armen van zijn geliefde is Ana ervan overtuigd dat haar plan netje gelukt is. Later biedt ze het bruis- poeder haar verlamde grootmoeder aan. die het glimlachend weigert. Ana's tante, die de plaats van de moeder van het meisje probeert in te nemen, krijgt het „vergif" ongevraagd toegediend JULIA Regie: F. Zinneman Deze film van de Hollvwood-vetftraan Fred Zinneman is gebaseerd op een autobiografisch verhaal van de Ameri kaanse schrijfster Lillian Hellman Op aanraden van haar vriend en mentor Dashiell Hammet gaat zij in 1935 naar Parijs om daar in een andere omgeving aan een toneelstuk te werken Ze pro beert haar jeugdvriendin Julia te berei ken, die na een succesvolle medische studie in Oxford nu bezig is met een specialisatie bij professor Sigmund Freund in Wenen Lilian krijgt dat te horen dat Julia, die alüjd al een sociaal geengageerde vrouw is geweest, gewond is geraakt bij een treffen tussen arbeiders en soldaten. Ze ligt in Wenen in een ziekenhuis met een geamputeerd been Als Lillian haar opzoekt kan de zwaar gewonde Julia niets zeggen en de volgende dag. als zij terugkomt is Julia verdwenen en nie mand weet waar ze heen is In 1937 wordt Lillian, nu een gevierd schrijfster, uitgenodigd voor een toneel festival in Moskou. Op reis daarheen wordt zij in Parijs benaderd door een vriend van Julia, die haar vraagt hem te helpen bij het verzetswerk tegen Hitier door 50.000 van Julia's geld naar Berlijn te smokkelen. Daar, in de hoofd stad van Nazi-Duitsland ontmoet zij Julia opnieuw en voor de laatste keer BODY HEAT Regie: L. Kasdan In „Body Heat" beramen twee men sen een moord op een derde William Hurt speelt uitstekend de man zonder ruggegraat die. eenmaal gevallen voor de verkeerde vrouw, zich moeiteloos laat verleiden tot zware misdaad. De debuterende Kathleen Turner vertolkt de vrouw die een moord wil plegen op degene die haar erotische verlangens dwarsboomt. Een aardige film over moderne mensen waarin regisseur Lawrence Kasdan (die beroemd werd vervolg op pagina 9 gaan regisseren Zo heeft hij de re< eki gekocht van „de Saint' en wil hij tl. C held, met iemand anders in de hoo die op het witte doek brengen. diet Roger Moore „Ik ben dol op av< renfilms. Er wordt veel geld in ge; Als hoofdspeler zie je er altijd verzorgd uit. want daar wordt erg aandacht aan besteed. Het is nieti lijk om de rol van een held te sp d( een karakterrol is veel moeilijker ligc mes Bond is als fenomeen gea< Rij teerd Het publiek weet dat hel he belazerd wordt, iedereen weet d< |He pure fantasie is. Het geweld dal voorkomt gebeurt met een kruf 08 zonder dat er bloed vloeit. Behalv hg( die keer in „A View to a Kill", wa< (err per ongeluk een raam kapot sla de mee heb ik me flink bezeerd fee Van de zeven keer dat f HJiz Moore James Bond speelde, 5-P View to a Kill" hem het meest lm baar. Hierover zegt hij: „De ni 081 James Bond heeft meer hart d vroegere. Hij is romantisch! spectaculairder. Zelf vind ik Cu nieuwe Bond de beste. Het li voltreffer die ledereen zal zien". Ode Of Roger Moore met de: Iter spraak gelijk krijgt, zal binni duidelijk worden, als „A View Kill" op donderdag 4 juli a.s. Nederlandse première gaat en Amersfoort te zien zal zijn. I nummer van woensdag 3 juli I er meer over. ■72 DONDERDAG 20 JUNI 1985 Nastassja Kinski als Jane, de verloren gewaande vrouw, die in naris, texa. ÏCj wordt opgespoord. n 0 (Van de filmredaktie) AMERSFOORT- Wie de film „Paris, Texas" (nog niet zo lang geleden in de Amersfoortse bioscoop) nog niet heeft gezien, kan nu alsnog terecht in het Filmhuis Appelmarkt, waar deze door velen bewonderde film van de Duitse regisseur Wim Wenders opnieuw te zien zal zijn van vrijdag 21 juni tot en met maandag 24 juni a.s. (elke avond om 21 uur). Het is het verhaal van een man (Harry Dean Stanton), die na verschillende jaren in de woestijn rond te hebben gezworven, weer terugkeert in de samenleving, zijn zoon Hun ontmoet en samen met hem besluit op zoek te gaan naar de moeder (e voortreffelijke rol van Nastassja Kins! Het is die speur- en zwerftocht door prachtige Amerikaanse landschap, de sfeer van de film bepaalt. Sfeer, uitstekend wordt gecomplemente< door de muziek van Ry Cooder r camerawerk is van de Nederlanc Robby Muller, die internationaal nodige bekendheid heeft gekre'gen ook met deze film z'n klasse bewi Voor liefhebbers van „on the roa films een aanrader. ronduit stuitend en grievend. Mogelijk is „Best Defense" voor zowel Eddie Mur phy als Dudley Moore (recent schitte rend opdreef in „Micki and Moude") een aardig tussendoortje geweest, die af gaande op de huidige suksessen van het tweetal, de filmliefhebbers thans wordt opgedrongen. Het verhaal van „Best Defenseis gauw verteld. Dudley Moore is in de persoon van Wylie Cooper in dienst van Dynatechnics als industrieel ingenieur Zijn baan valt of staat met de vervolma king van de DYP-Gyro, een onmisbaar geleidingssysteem in de supertank XM- 10 De kwaliteiten van Wylie Cooper overtuigen echter geenszins, maar dat mag je ook niet verwachten van iemand die thuis het speelgoed van z'n zoon nog niet kan repareren' Zijn echtgenote Laura (Kale Capshaw) leidt een suk- sesvol cateringsbedrijf en zet Wylie steeds meer onder druk. Op zijn werk lijkt Wylie echter met Loparino (gespeeld door George Dzundza en wiens postuur onmiddelijk herinnert aan „The Deer Hunter"), al leen maar oog te hebben voor Claire Lewis (Helen Shaver, ze speelde eer der in The Osterman Weekend"), de welgevallige rechterhand van chef en ex-astronaut Frank Joyner (Peter Mi chael Goetz). Door een toeval krijgt Wylie Cooper belangrijke gegevens van de DYP-Gyro in handen, maar dat brengt hem tevens in aanraking met KGB-agent Jeff (David Rasche). De komische ontwikkelingen zijn dan volop gaande, want in de filmbeelden test inmiddels Eddie Murphy als tankkom- mandant Landry in het paradijselijke Koeweit de XM-10. De supertank is echter ontsproten aan het „superbrein" van Wylie Cooper en daarmee zijn alle problemen en komische ontwikkelingen verklaard. Landry ontkomt er zelfs niet aan in een heuse oorlog in het Midden- Oosten verzeild te raken en dan wordt het toch echt menens... Natuurlijk gebeurt er nog veel meer in „Best Defense", maar ik wil de liefheb bers van Eddie Murphy en Dudley Moore niet voor de voeten lopen Wie de platvloerse dialogen voor lief neemt, beleeft best de nodige lol aan „Best Defense". „Best Defense", 1983. Produktie: Gloria Katz. Regie: Wlllard Huyck. Scenario: Gloria Katz en Willard Huyck. Muziek: Patrick Williams. Met: Dudley Moore, Eddie Murphy, George Dzundza, Helen Shaver, Kate Capshaw. (Ned. première, Amers foort). Bekende namen hoeven niet per definitie sukses te garanderen, een stelling die zich in het wispelturige filmwereldje nog wel eens wil laten gelden. In „Best Defense' worden Ed die Murphy (in een „strategische gast rol") en Dudley Moore geslachtofferd door een ronduit haperend scenario. Ineens blijkt Eddie Murphy ook niet grappig te kunnen zijn en zoekt Dudley Moore tevergeefs naar zichzelf. En misschien wel naar Blake Edwards! „Best Defense' beschaamt in veler lei opzichten, zoals gezegd, een aan alle kanten rammelend scenario, een zwak verhaal, goedkope en insinueren de dialogen en twee komieken, die behoedaam uit elkaar zijn gehouden. Dudley Moore als industrieel ingenieur en Eddie Murphy als tankkommandant komen elkaar namelijk in geen enkele scène tegen in „Best Defense", ook al wil de publiciteitsgolf anders doen gelo ven. Ook de foto's hierbij afgedrukt zijn speciaal voor dit doel gemaakt. „Best Defense" is gemaakt tussen „Trading Places" en „Beverly Hills CopBeide films betekenden voor Eddie Murphy de doorbraak als ko misch fenomeen. In Amerika zorgden de films voor gigantische kassuksessen en enigszins terecht, want Murphy be- Dudley Moore en Eddie Murphy spelen de hoofdrollen in ,,Best Defense". Eddie Murphy als tankkommandant in ..Best Defense", in welke rol hij in het paradijselijke Koeweit in een echte oorlog terechtkomt schikt ontegenzeggelijk over (grappige) talenten Ik vond hem in „Trading Pla ces" erg sterk akteren naast Dan Ay- kroyd. Murphy is met zijn 24 jaar eigen lijk nog vrij jong. maar toch al hard op weg het sukses van Richard Pryor te evenaren, zo niet te verbeteren Maar dan kan hij beter wegblijven uit films als „Best Defense'waarin zijn talenten nauwelijks een kans krijgen. Toch brengt Murphy het er in „Best Defense" nog beter vanaf dan Dudley Moore wiens charmante kapriolen zijn weggestopt in oubollige dialogen Ik druk me dan enigszins eufemistisch uit. want in mijn ogen zijn de dialogen

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1985 | | pagina 8