Tankstation
in nieuw jasje
Paul Verhoeven,
een gedreven èn
verguisd regisseur
ewelddadige, gruwelijke,
iddeleeuwse love story
ZAKELIJKHEDEN
Kantlijn
tUL VERHOEVEN'S „FLESH BLOOD"
Milieuboer komt
emmers te kort
Ingezonden
Waarom wij niet
tekenen
Nee, omdat.
Nee,
omdat. (2)
der over
sden
loep op Leusden
in discussie moeien gaan met
tegenstanders van de aktie.
Janssen: „Ze mogen zeker het
doel van het volkspetionnement
uitleggen, maar volop in
discussie gaan heeft geen zin,
en is ook zeker niet de bedoeling
van de aktie. De ophalers
kunnen wel de mensen met
vragen of opmerkingen attent
maken op twee discussie
avonden van het
Vredesplatform. Ze hoeven de
mensen aan de voordeur echt
niet over de streep te trekken.''
De discussie-avonden van het
VPL vinden plaats op 26
september en 26 oktober.
Overigens meldt het VPL dat het
volkspetionnement in Leusden
tegen plaatsing van
kruisvluchtwapens een succes
belooft te worden. Er zijn al
honderden handtekeningen
opgehaald volgens de
organisatie. Wie zijn kaart kwijt
is, of er nog geen gehad heeft,
kan op Kornoelje 26 en
Houtvester 38 er eentje halen.
Het zogenaamde
schillenophaalproject in
Leusden loopt zo goed, dat de
Amersfoortse milieuboer Joop
Stronks ophaalemmers te weinig
heeft om uit te delen. In de
laatste week van augustus en de
eerste week van september
zouden de duizenden plastic
emmertjes uitgedeeld worden in
de wijken Hamersveld,
Groenhouten, Alandsbeek, de
Wetering, Rossenberg,
Rozendaal en Rozenboom. Maar
de animo is zo groot, dat het nog
wel een tijdje kan duren voordat
iedereen in die wijken een
emmertje heeft; een nieuwe
lading is in bestelling.
Degenen die wèl een emmertje
hebben, hebben het ook niet
makkelijk. Doordat de
milieuboer veel meer schillen
moet ophalen dan dat hij
gedacht had, zijn de
ophaaltijden nogal wisselend.
Een en ander zal door
„organisatorische
aanpassingen", zo laat de
gemeente weten, spoedig
verholpen worden.
Nieuws uit het bedrijfsleven
LEUSDEN - Het verkeer op
de Hamersveldsweg onder
vindt at enige dagen hinder van
vrachtauto 's die druk in de weer
zijn bi] garage Van 't Klooster.
Het tankstation wordt namelijk
de komende weken van een
nieuw en modern jasje voor
zien. Het aantal pompen waar
onder die voor ongelode benzi
ne zal uitgebreid worden, er
komen grotere tanks in de
grond en als extra service voor
de klanten wordt een luifel bo
ven het tankstation geplaatst.
Klanten zullen zelf kunnen
gaan tanken al blijft de pompbe
diende in de buurt Een zelfbe
dieningszaak met bediening
dus Tijdens de werkzaamhe
den gaat de verkoop gewoon
door al zal men nog even reke
ning moeten houden met het
ongemak
Wij keren ons tegen alle kernwa
pens, dus ook tegen de Russische
SS-20 die ons bedreigen. Het
Volkspetitionnement blijft hierover
erg vaag en zegt: Jk keer mij tegen
kernbewapening" Dat doet vrijwel
iedereen. Een weinig of niets zeg
gend argument. Het volkspetition-
nement zegt alleen nee tegen het
plaatsen van kruiswapens in Ne
derland. Het plaatsen daarvan is al
op 1 juni 1984 op democratische
wijze besloten. Het is terecht af
hankelijk gesteld van het aantal
SS-20 raketten dat per 1 november
door de Russen is opgesteld. Hoe-
we^ het volkspetitionnement wordt
gegoten in de gedaante van artikel
5 van de Grondwet, lijkt de presen
tatie meer op een referendum.
Maar bij een referendum kan men
I ook tegenstemmen en bij een peti
tionnement niet. Het is een ja zon-
I der neen. Op 21 mei 1986 zijn de
Tweede Kamer verkiezingen De
kruisraketten voor- en tegenstan
ders, de kiezers dus, kunnen dan
beslissen. Daarom is het volkspeti
tionnement nu volledig overbodig
Aan de andere kant is het goed dat
iets dergelijks bij ons een democra
tische vrijheid is Uit een russisch
prentenboek haalden wij het vol
gende kindergedichtje:
,,De afweer is onze trots,
Zaak van het hele volk.
We hebben atoombommen.
We hebben ook waterstofbommen
Maar voor Sovjet-raketten zijn
vredelievende mensen niet bang.
ledereen weet het: het Land van de
Sovjets is tegen de atoomoorlog".
Waarom dan zoveel kernwapens
in de USSR'? De ouderen zijn de
jaren dertig nog niet vergeten en de
gevolgen daarvan in 1940. Wij ho
pen dat onze kinderen en kleinkin
deren ook in vrede, vrijheid en
gerechtigheid mogen leven. Daar
om tekenen wij het volkspetitionne
ment niet. U toch ook niet?
Interkerkelijk Comité
Tweezijdig Ontwapening
(ICTO), afdeling Leusden,
Stoutenburg en Achterveld.
Kop:De PvdA wil uit de oppo
sitie".
maar zou niet eens een
werkgroep van dat CML wat
aan het politieke milieu van
j Leusden kunnen doen? Daar
ligt een echt dankbare taak.
I V
JERDAG 12 SEPTEMBER 1985
Maar met die 30 km-grens zal
dat wel niet zo snel gaan, vrees
ik.
En als de PvdA een wethouder
mag leveren, wil ze haar pro
gramma nog uitvoeren ook
Nu hoor ik het hoongelach van
de VVD opnieuw opklinken,
want die vonden Gert de
Weerdt alleen al zo grap
pig
Jacco wil in de Sfinx om brood
jes te verkopen, maar dat mag
niet, want dan komen er hon
gerige brommers tot diep in de
nacht en dat is vervelend voor
sommige Hamershof-bewo-
ners.
Kunnen we voor die mensen
niet eindelijk eens overwegen
om alléén voor hen ten zuiden
van de Schoolsteegbosjes te
bouwen?
Daar hoeft dan in ieder geval
géén buurtsteunpunt gereali
seerd te wordenWinkelen
doen ze wel in de Hamers
hof.
In Achterveld wordt dit week
eind volop gejodeld.
Dat verbaast me niks ze heb
ben in Achterveld altijd al ber
gen weten te verzetten, mag er
dan een keertje gejodeld wor
den?
Leusden is straks vergeven
van die walgelijke gele koffer
tjes van Deetman
Toch aardig van de minister
om naast al die zeer forse
bezuinigingen zo enorm veel
geld uit te willen trekken
Voor bijna anderhalf miljoen
koffertjes om een paar folders
in te vervoeren
en nog prima milieu-be
stendig óók. Naast al die be
wonderenswaardige cijfertjes
over Eiffeltorens en zo. zou ik
wel graag willen weten hoe
veel vuilniswagens er straks
nodig zullen zijn om over een
week al die troep te kunnen
ven/verken
Basis-scholier.'k Deed er m 'n
boterham in en die smaakte
toen naar geel plastic
Over milieu gesproken in
Stoutenburg wil het gemeente
bestuur de glasbak weghalen,
omdat er te weinig glas in komt
in vergelijking met Leusden en
Achterveld
Je zou bijna denken, dat dit een
rechtstreekse aanmoediging is
voor del Stoutenburgers om
toch maar vooral meer te gaan
drinken (uit flesjes dan)
Als ik lees, dat er zoveel glas
wordt verzameld in Leusden,
dan is het ook geen wonder,
dat het gemeentebestuur niet
meer in staat is nuchter na te
denken
Want als alle Stoutenburgers
elke dag één flesje pils zouden
drinken krijgen ze die bak nóg
niet vol. heren
Eén en twintig Abrahammen
voor Piet Smink in Achter
veld.
Daar zou je óók bijna van gaan
jodelen.
U begrijpt zeker wel, dat voor
de volgende foto op z'n minst
twee-en-twintig Abrahammen
nodig zijn?
Politiek is hard. Neem nou
Rinze Bloemhof.
Politiek bewuste Leusden aar
,,Moet dat nou echt?"
Ik zei dus: ,,Neem nu Rinze
Bloemhof. De PvdA is toch
zeker geen D'66-vijandige par
tij, maar voor onze Rinze geen
goed woord.
De progressieven zien hem
véél liever als voorzitter van de
werkgroep ruimtelijke orde
ning van het CML
Gedeputeerde Jippe Hoekstra
(altijd al een heer geweest),
zou dat zelfs een zegen voor
de politiek vinden
Ik het het altijd al gezegd: ,,Er
rust geen zegen op het Comité
Milieuzorg Leusden
Het ophalen van de
handtekeningen in het kader van
het volkspetionnement verloopt
niet voor iedereen even
vreugdevol, getuige
onderstaand relaas van
mevrouw A. Halewijn-van Dijen
uit Leusden-zuid:
„Maandagavond werd bij mij
door iemand de kaart opgehaald
waar men vijf handtekeningen
op kon zetten tegen het plaatsen
van kruisraketten in Nederland.
Eenzijdige ontwapening dus.
Mijn antwoord op zijn vraag
was dat ik de kaart niet getekend
had omdat.
Verder kwam ik niet. Hij
onderbrak mij met de woorden
„O, u bent voor plaatsing en
vertrok. Nadat ik de deur
gesloten had, realiseerde ik me
pas hoe onbeleefd deze man
was. Hij had mij op zijn minst
kunnen laten uitspreken. Ik ging
hem dan ook achterna om uit te
leggen dat ik beslist niet persé
voor plaatsing was. Wel voor
tweezijdige ontwapening. Daar
wenste meneer niet naar te
luisteren, want daar had hij geen
tijd voor. Mijzelf verdedigen
tegen 'n onhebbelijke
opmerking was dus niet
mogelijk. Deze man was op weg-
uit naam van het Komitee
Kruisraketten Nee - kaarten op
te halen. Hij liet wel ergernis
achter. Zou het geen goed idee
zijn, als er weer zo n eenzijdige
actie is, dat het ICTO huis-aan-
huis stickers verspreidt die op
de deur geplakt kunnen worden,
zodat je van onnodig gebel en
onnodige ergernis verschoond
blijft?"
Names het Vredesplatform
Leusden (VPL) betreurt Ted
Janssen het optreden van de
onbekende
handtekeningenophaler. „Zoiets
kunnen we natuurlijk niet goed
spreken aldus Janssen
desgevraagd. Zij vertelt, dat de
ophalers een aantal instrukties
hebben meegekregen waaraan
ze zich moeten houden. Eén van
de instrukties is overigens, dat
zij niet bij de voordeur uitgebreid
e: Caspar van Loo
rubriek Mensen van
r van 7 september
n we dit „aardige" stukje
ver Leusden:
lekzo'n aardig idee. De
ite Leusden wilde de
ineen nieuw
jegebied noemen naar
is of Industry,
aartpionier Albert
in hoorde tot de
orenen, evenals Anton
.Ookzou een straat
i genoemd naar Willem
'ud-directeurvande
Amerika Lijn. Maar
ijn naam te veel leek op
de bekende tv-
tor, ging het feest niet
et name de VVD-fractie
n behoefte aan een
Ruys-straat. Het was de
erige bestuurderen
tontgaan dat Willem-van-
renshow zijn naam iets
schrijft. Zijn bijna-
enoot was niet alleen een
irecteur; tijdens de
e Wereldoorlog werd hij
i Duitsers gegijzeld en
eschoten. Nederland
em geëerd door een van
epen die op Indonesië
naar hem te vernoemen,
nis van de vaderlandse
edenis begint in Leusden
ijk bij het laatste tv-
n.
rmee Leusden de
teit haalt!
'Jason Leigh als Agnes en Rutger Hauerals Martin in een liefdesscène uit
Blood".
fsh Blood", Ned./USA/Sp.
egie Paul Verhoeven Produk-
Versluys; scenario: Gerard
an en Paul Verhoeven, geba-
een verhaal van Gerard Soe-
camera: Jan de Bont; muziek
ledouris, speciale effecten su-
Joe di Gaetano; speciale ma-
Hecten. Carlos Paradela; mu-
evoerd door het London Sym-
Drchestra onder leiding van Ba-
ouris. Met Rutger Hauer, Jen-
son Leigh, Tom Burlinson, Su-
ell, Ronald Lacey, Jack Thomp-
ans Veerman, Kitty Courbois
enre realistisch middeleeuws
enverhaal en love story; keu-
jaar. Première Nederland,
Theater, Amersfoort.
zien.Flesh Blood" is een realistisch
ridderverhaal, zich afspelend in de late
middeleeuwen (zo rond 1500), met
Rutger Hauer en Jennifer Jason Leigh
in de hoofdrollen naast acteurs en
actrices als Tom Burlinson en Susan
Tyrrell.
Flesh Blood" is het verhaal van de
huurling Martin (Rutger Hauer) die na
de verovering van een stad met zijn
metgezellen van buit wordt beroofd en
de stad wordt uitgegooid. Hij zweert
wraak op de verantwoordelijke edel
man Arnolfini (Fernando Hillbeck) en
het toeval helpt hem daarbi| een handje.
Arnolfim's zoon Steven (Tom Burlinson)
heeft meer aandacht voor wetenschap
pelijke ontwikkelingen in de krijgskunde
dan in de nobele strijd zelf en ook een
huwelijk interesseert hem weinig. Maar
vader Arnolfini denkt daar anders over
en huwelijkt hem uit aan de jonge
edelvrouwe Agnes. Als Steven en Ag
nes elkaar ontmoeten springt er - on
danks de tegenzin van Steven - een
vonk over dankzij de bijzondere wijze
waarop Agnes haar aanstaande echt
genoot laat eten van de liefdeswortel.
Kort daarop wordt Agnes ontvoerd door
Martin en zijn groep vagebonden, die
haar meevoeren naar een kasteel, die
zij samen veroveren. Wat men echter
niet weet, is het feit, dat de bewoners
besmet zijn met de gevreesde pest, die
bert vos
ederlandse regisseur Paul Ver-
van wie we eind vorige week
faamde „Turks Fruit" nog eens
het beeldscherm konden zien,
tol die groep Nederlandse re-
die ook internationaal hoge
gooit. Het was dan ook niet
nd, dat Verhoeven de regie
van een internationale filmpro-
waarin zowel Amerikanen als
den deelnamen naast de Ne-
se inbreng.
een internationale cast ging Ver
in Spanje aan de slag om het
van Gerard Soeteman en
..Flesh Blood" in beelden
etten. Het resultaat is vanaf deze
de Nederlandse bioscooen te
>r nworiiiinl alc Martin in Paul Varhnaven's Flash Rlnnd"
Bert Vos Regisseur Paul Verhoeven tijdens de opnamen voorFlesh Blood" in Spanje.
in het rampjaar 1501 door Europa waait
om dood en verderf te zaaien Tussen
Martin en Agnes ontwikkelt zich een
soort haat-liefdeverhouding met op de
achtergrond de verbeten Steven, die
zijn aspiraties als uitvinder tijdelijk laat
varen om zijn geliefde uit de vuige
handen van Martin te halen
Paul Verhoeven en Gerard Soete
man hebben, zoals we eigenlijk wel
konden verwachten na hun samenwer
king in vorige films, niet veel aan de
fantasie van de kijker overgelaten In
een twee uur durende orgie van puur
geweld, van bloed en sex ontrolt zich
voor het oog van de bioscoopbezoeker
een groots opgezet middeleeuws
schouwspel, waarbij het voortreffelijke
camerawerk van Jan de Bont er voor
zorgt, dat de kijker zelden rust wordl
gegund
„Flesh Blood" is geen zoete love-
story, maar een gewelddadig sprookje,
waarin de ondragelijke stank van verre
oorlogsvelden dwingend de sfeer be
paalt. Symboliek en realisme worden
vermengd tot een film, die enerzijds is
opgebouwd uit clichématige geweldele-
menten, anderzijds vaak verrast door
geniale vondsten, met oog voor het
gruwelijke detail De rode draad van de
Voor Paul Verhoeven is in zekere
zin de cirkel rond. Hij werd eind
zestiger jaren bekend door zijn
jeugd-televlsieserle „Floris" met
Rutger Hauer in de titelrol en levert
nu een internationale filmproduktie
af, zich eveneens afspelend in de
Middeleeuwen met eveneens Rutger
Hauer in de hoofdrol: „Flesh
Blood". Sinds „Floris" heeft hij dat
altijd willen doen: een volwassen
ridderverhaal verfilmen. Mede dank
zij zijn internationale reputatie werd
hij daartoe in de gelegenheid ge
steld. Een internationale reputatie
dankzij onder meer de Oscar-nomi
natie voor de beste buitenlandse film
van dat jaar voor „Turks Fruit". Maar
ook zijn films als „Spetters" en „De
vierde man" brachten enige Interna
tionale erkenning. „De vierde man"
love-story verzacht maar zelden het
gruwelijke geweld, temeer omdat de
dood de ontegenzeggelijke leidraad is,
maar geeft de film wel meer diepte en
geeft de karakters van met name Mar
tin, Steven en Agnes meer contouren.
In sommige opzichten is „Flesh
Blood" smerig van toonzetting, waarbij
de gruwel van dood en pest bijna lijfelijk
je neus prikkelt, je doet kokhalzen door
de intensiviteit ervan. Het sexueel rea
lisme ademt de wrede geur van een
barbaarse mannenwereld, waarbij de
verkrachtingen bijna gedwongen ritue
len worden en de zo op het oog vertede
rende erotiek tussen Martin en Agnes
voortdurend in een dodelijke dreiging
vervat is.
„Flesh Blood" is een knap ge
maakte film, die vooral technisch uit
blinkt door fraai camera- en schmink-
werk Cameraman Jan de Bont maakt
dankbaar gebruik van het schitterende
Spaanse landschap en accentueert
daarmee de eveneens desolate woest
heid van het verhaal. Paul Verhoeven's
opstelling is weinig terughoudend ge
weest. Hij vindt het onzin om te veel aan
de verbeelding van de kijker over te
laten. De „fade out" van de verbeelding
heeft dan ook plaatsgemaakt voor wat
er werkelijk gebeurt
Het resultaat is een gewelddadige,
gruwelijke love-story, zich afspelend
op de slagvelden van het door de
pest overwoekerde Europa. Het mid
deleeuwse jongensverhaal. zoals
Verhoeven dat ooit in „Floris" vertel
de, is een verhaal voor volwassenen
geworden. Ik denk, dat sommige
volwassenen dat verhaal niet willen
horen. Maar dat is het probleem van
Paul Verhoeven
kreeg verschillende filmprijzen, on
der meer in Toronto, Avoriaz en Los
Angeles.
Met „Soldaat van Oranje" kreeg Ver
hoeven ervaring die hem bij het maken
van „Flesh Blood" goed van pas is
gekomen Maar wie denkt, dat Paul
Verhoeven met zijn succesvolle films,
ook door de Nederlandse critici als een
groot regisseur wordt beschouwd, ver
gist zich enigszins Natuur, het vakman
schap van Paul Verhoeven wordt door
vrijwel iedereen erkend. Minder jube
lend is men over zijn drang naar een
soort pervers realisme, voyeurisme en
het hanteren van de elementen sex en
geweld in zijn films. Verhoeven's „Spet
ters" droeg al deze elementen in zich en
werd derhalve door de vaderlandse
filmpers neergesabeld
Men verwijt Verhoeven vaak, dat hij
te commercieel gerichte, platvloerse
films maakt, waarbij ook Verhoeven's
vaste scenario-schrijver Gerard Soete
man niet buiten schot blijft. Er zit natuur
lijk een kern van waarheid in. Met name
„Spetters" was vulgair, platvloers
Toch bleef Verhoeven zichzelf trouw,
want hij gelooft niet in „de fantasie van
de kijker". De „fade out" vlak voordat
een fikse vrijpartij begint, vindt hij onge
loofwaardig en daarom laat hij de came
ra getuige zijn van wat er daarna
gebeurt Dat soort realisme wordt niet
door iedereen in dank afgenomen en
ook de film „Flesh Blood" is een
voortdurende bevestiging van Verhoe
ven's credo.
Hoe men echter ook over de films van
Verhoeven denkt, één ding blijft over
eind: hij is een puur vakman, die beter
dan de meeste Nederlandse regisseurs
aanvoelt wat het publiek graag wil zien
Je verveelt je zelden bij zijn films, ook al
ben je het niet altijd eens met de vorm,
waarin het verhaal is gesloten.
„Flesh Blood" zal ongetwijfeld veel
publiek trekken. Zoals er ook weer tal
van diskussies zullen worden gevoerd
over de vraag of je nu echt alles moet
tonen om te kunnen overtuigen. Want
ook al worden er tegenwoordig tal van
gruwelijke horror-films gemaakt, waar
bij het bloed over het witte doek spuit,
dèt is fantasie, dat bestaat niet echt. Het
is de kracht van Verhoeven, dat hij het
realisme van de middeleeuwse slacht-
velden op een dusdanige wijze in beeld
weet te brengen, dat een lichte golf van
misselijkheid nauwelijks onderdrukt
kan worden Dat is andere koek dan het
Amerikaanse horror-realisme van de
splatter movies.
Zelfs de Amerikanen schrokken van
„Flesh Blood" en de doorgewinterde
filmbonzen in Amerika vroegen om toch
maar enkele scènes voor de Ameri
kaanse markt er uit te halen Onmisken
baar het verschil tussen de sprookjes
van Amerikaanse horror-regisseurs en
Paul Verhoeven's met pest besmette
brok hondevlees dat tot afschuw van de
toeschouwers als een soort bacteriolo-
yisune daiivai over de muren van een
omsingeld kasteel wordt geslingerd.
En zelfs de love-story van Paul
Verhoeven begint onder de rottende
lijken, die waaien In de door pest
bezwangerde wind anno 1500. Wat
dat betreft kunnen de Amerikanen
nog wat leren van de man, die toch zo
onschuldig begon als de maker van
dat prachtige jongensverhaal, „Flo
ris".