Woody Allen's persiflage op Hollywood's droomwereld eugdig acteertalent aagt sterke film Sfeerrijk avontuur in een post-apocalyptische wereld The purple Rose of Cairo" The Breakfast club" Amersfoorts Traptheater, luisterde kinderboekenweek op MAD MAX BEYOND THUNDERDOME Licht gewond Kop-staart botsing Filmagenda Cinema Euro Grand DONDERDAG 10 OKTOBER 1985 kijk op de film FILMS LET OP. I.v.m. de herfstvakantie vertonen alle theaters naast de avondvoorstellingen tevens middagvoorstellingen. Rambo. first blood part 2 12 Dagelijks 1 30-6 45-9 15 Zo 1 30- 4 00-6 45-9 15 Desperately seeking Susan a I Daqeliiks 1 45-7 00-9 30 Zo 1 45-4 15-6.45-9 30 The purple rose of Cairo a I LEUSDEN - De twaalfjarige P F uit Leusden stak vorige week vrijdag onverwacht de Groene Zoom over op zijn fiets. Hij werd daarbij geschept door een auto bestuurd door B V uit Didam Met lichte verwondingen aan zijn hoofd werd de jeugdige fietser door de! politie thuisgebracht. Do vr ma di 1 30-6 45-9 30 Za wo 6 45-9 30 Zo 1 30-4 15-6 45- 9 30 KINDERVOORSTELLINGEN Tom Jerry a I Za wo 2 00 Toegang |ong en oud I 4 .50 Verboden fantasiën 18 Do ma di wo 2 15-8 15 Vr za zo 15-7 15-9 30 Flesh blood 16 Do ma di wo. 2 00-8.00 Vr za zo 2 00-7 00-9 15 LEUSDEN - Gisterochtend vond op de Doornseweg een kop-staart- botsing plaats. P M uitTerneuzen bestuurder van een vrachtwagen, lette even niet goed op. met als gevolg dat hij achterop een perso nenauto reed. die achteraan een kleine file stil stond Deze auto schoof vervolgens weer op de per sonenauto. die daarvoor stond Materiële schade was het gevolg De technische recherche stelt een onderzoek in naar de remmen van de vrachtwagen Het Amersfoorls Traptheater verzorgde afgelopen zaterdag een voorstelling in winkelcentrum De Hamershof Veel kinderen bezochten de voorstelling dat in de open lucht en bij mooi weer gehouden werd De organisatie lag in handen van boekhandel Hamershof dat het Traptheater uitnodigde voor het stuk ..Wat nu weer Het geheel stond in het teken van de Kinderboekenweek Feestelijke heringebruikname beiaard Belgenmonument Zaterdag 12 oktober zal op feeste lijke wijze de gerestaureerde school- beiaard van de Nederlandse Beiaard school op het Belgenmonument (Stichtse Rotonde) in gebruik wor den genomen. Tussen 14 00 en 17.00 uur zal op deze beiaard een program ma worden uitgevoerd van beiaard solo-werken en composities voor beiaard, koperblazers en slagwerk. Medewerking aan het programma wordt verleend door een koperen semble van het Utrechts Conserva torium. de beiaardiers Jos en Geert d'Hollander en docenten en studen ten van de Beiaardschool. Het pro gramma zal in het teken staan van de Vlaamse beiaardmuziek. Tevens is er alle gelegenheid de gerestaureer de inrichting te bezichtigen De heer Gilbert Huybens, musico loog te Leuven, zal 's morgens tus sen half elf en half een een voor dracht houden over het onlangs ont dekte en gepubliceerde handschrift Boyaert 1728. Zijn lezing vindt plaats in de Nederlandse Beiaardschool, Grote Spui 13. Enkele composities uit voornoemde publikatie zullen on derdeel vormen van het middagpro gramma bij het Belgenmonument. ene en de volgende film van zijn meesterhand. De lovende kritie ken over „Broadway Danny Ro se" zijn nauwelijks verstomd, terwijl in speciale voorstellingen „Zelig" nog veel publiek trekt, of er is alweer een nieuwe film in première gegaan. En Woody Al len's allernieuwste, dat is op nieuw een schot in de roos: „The Purple Rose of Cairo", met op nieuw Mia Farrow in een schitte rend uitgebalanceerde hoofdrol. Op het eerste gezicht lijkt ..The Pur ple Rose of Cairo" een draak van een film over een jonge, getrouwde vrouw in de crisisjaren, die haar verdriet verkijkt in de enige plaatselijke bioscoop. Haar man is werkloos, drinkt teveel, gaat met andere vrouwen om en vergokt zijn weinige door haar als serveerster ver diende geld Cecilia (Mia Farrow) ver geet haar misère tijdens die paar uur. dat ze in de bioscoopstoel kijkt naar de glamour, de glitter en de romantiek van Hollywood Op een goede dag als ze al meerdere malen heeft genoten van de film „The Purple Rose of Cairo", ge beurt het wonderbaarlijke de hoofdrol speler Tom Baxter, een ontdekkingsrei ziger. is de film beu en stapt zo vanaf het witte doek de duistere bioscoopzaal in om kennis te maken met die aardige longe vrouw die nu al zo vaak naar zijn filmavonturen heeft gekeken De gevolgen laten zich raden Cecilia is in extase, het bioscooppubliek is boos, want het verhaal wordt door het „uittreden" van Baxter ernstig ver stoord. en ook de andere acteurs en actrices weten niet meer hoe ze hun film af moeten maken Een absurde situatie, door Woody Allen perfekt in scène gezet en uitgebuit. De filmproducenten van „The Purple Rose of Cairo" zijn radeloos en woe dend. Want stel je voor, dat dit het begin zou zijn van een epidemie, waarin allerlei filmacteurs uit hun film zouden gaan stappen De acteur Gil Shepherd (Jeff Daniels), die in The Purple Rose of Cairo" de hoofdrol Baxter speelt. The breakfast club a I Dagelijks 1 30-6.45-9 30. Zo 1 30-4 15-6.45-9 30 Het jaar van de draak 16 Dagelijks 1 30-6.45-9 30 Zo 1 30-4 15-6 45-9 30 Mad Max in de donderkooi 12 Dagelijks 1 30-7 00-9 45 Zo 1 30-4 30-7 00-9 45 Police Academy 2. de beuk erin al. Dagelijks 1 30-6 45-9.15 Zo 1 30-4 00-6 45-9.15. A view to a kill a l Dagelijks 1 30-6.45-9 15 Zo 1 30-4 00-6 45-9 15 krijgt de taak om zijn cinematografische alter ego op te gaan zoeken en tot de orde te roepen Maar die vermaakt zich intussen uitstekend met de verrukte Cecilia in de werkelijke wereld En dat die heel wat verschilt met de wereld in de film behoeft geen betoog Baxter geniet. Cecilia geniet En Baxter wil haar ook best eens zijn wereld laten zien hoofdrolspeler vanuit de bioscoopzaal meegenomen, de film in. Woody Allen's bevat meer van dit soort absurde scènes over de door Hollywood geschapen Kortom Woody Allen zet alles weer op z'n kop Spot met realiteit en werkelijkheid op dezelfde wijze als Hol lywood altijd heeft gedaan, dan nu gericht op Hollywood zélf. Er zitten tal van schitterende Mia Farrow als Cecilia wordt door een schitterende ..The Purple Rose of Cairo'' droomwereld beeld- en dialoogvondsten in „The Purple Rose of Cairo", waardoor het een voortdurend plezier blijft om de absurde belevenissen van Cecilia te volgen. Woody Allen schiep met „The Purple Rose of Cairo" een rake persiflage op de al even absurde droomwereld van Hollywood, met Mia Farrow in een glansrol. Elke nieuwe film van de regis seur tekstschrijver acteur komiek Woody Allen wordt met veel belangstelling tegemoet ge zien. Zeker door de groeiende aantallen fans van dit film-feno meen. En die fans hebben nau welijks te klagen, want ze wor den trouw op hun wenken be diend door de zeer aktieve Ame rikaanse regisseur, die maar weinig tijd overlaat tussen de se), die op een geheel eigen wijze op grond van overgebleven voorwerpen en doorvertelde verhalen uit de begin periode. een cultus vol riten en symbo len in stand houden. Mad Max wordt in deze wonderlijke, vaak ook grappige, samenleving aangezien voor Captain Jack, de man die had beloofd uit de woestijn terug te zullen keren om de kinderen terug te brengen naar de bewoonde wereld Regisseur Miller en zijn collega Ogil- vie hebben de sfeer van dit op zïch bizarre gebeuren uitstekend weten te treffen, waardoor dit deel van de film „Mad Max beyond Thunderdome" qua sfeer en actie niet veel afwijkt van de eerdere „Mad Max-films" Opnieuw worden we geconfronteerd met de meest wonderlijke voertuigen en ande re vormen van menselijke kreativiteit Miller heeft „zijn" wereld na de wereld ramp (géén atoomoorlog, maar wel met radio-actieve gevolgen) verder uitge diept en er enkele boeiende elementen aan toegevoegd Het zit er in. dat ook deze film een vervolg gaat krijgen. Regisseur Miller en zijn scenarioschrij ver Terry Hayes doen er dan goed aan om met name de achtervolgings-scè- nes wat meer afwisseling en originaliteit mee te geven Want die aktie is - hoe enerverend wellicht ook - zo langza merhand als hoogtepunt een vast han delsmerk geworden van de „Mad Max"-films Weinig vernieuwend in kreatief opzicht Omdat „Mad Max beyond Thun derdome" eindigt tussen de ver wrongen ruïnes van een grote stad, kunnen we het volgende avontuur wellicht in een geheel andere omge ving verwachten. Dat biedt ongetwij feld weer tal van nieuwe perspectie ven. We blijven dan ook nieuwsgie rig- De vijf tongeren uit .The Breakfast Club van regisseur John Highes. gespeeld door Judd Nelson (John Bender) Emilio Eslevez (Andrew Clark). Ally Sheedy (Allison Reynolds). Molly Ringwald (Claire Standish). Anthony Michael Hall (Brian Johnson (door Bert Vos) he Purple Rose of Cairo", USA 65 Regie Woody Allen Produktie ck Rollins Charles H Joffe. Scena- VVoody Allen, camera Gordon Wil- montage Susan E Morse; muziek Hyman; met Mia Farrow. Jeff iriiels. Danny Aiello. Stephanie Far- h ev.a. Genre komedie la Allen unng alle leeftijden. Te zien in Euro r,ema. Amersfoort ie Breakfast Club", USA 1985. ie John Hughes Produktie Ned fien en John Hughes. Scenario John ghes, camera Thomas del Ruth ntaqe Dede Allen, muziek Keith 'sey Met Emilio Estevez, Paul Glea- Anthony Michael Hall. John Kape- Judd Nelson. Molly Ringwald en Sheedy Genre jongeren in hun sititeitscrisis. dialoogfilm Te zien in and, Amersfoort, alle leeftijden (door Bert Vos) Tot nu toe is de film „The Breakfast van regisseur John Hughes in derland door filmrecensenten scht ontvangen. „Verbaal geweld, I wordt gered door uitstekend ac- trtalent van vijf jonge acteurs en trices" is de algemene tendens, ar zit een kern van waarheid in, aar persoonlijk vind ik „The Break- Club" niet alleen daarom de oeite van het bekijken waard Het verhaal is heel eenvoudig Vijf gelui moeten op grond van verschil de misdragingen op een zaterdag en terugkomen op school And- Brian, John, Claire en Allison Tien uit verschillende milieus, heb- verschillende opvattingen over het •en. maar hebben één ding gemeen •school zijn ze lastig, tegendraads en tben een lesje nodig Leraar Richard Ton geeft hen die zaterdagmorgen opdracht: schrijf een opstel over ie over jezelf denkt, over wie je ^kt dat je bent Ce jongelui krijgen geen letter op p'er Tasten elkaar af. proberen el- uit te dagen. Aanvankelijk ver danst ieder zich achter de eigen, ">9 opgetrokken muren Terwijl de ®ende leraar elders probeert noq wat werk te doen en intussen zijn leven als leraar overdenkt, kruipen de vijf langzaam maar zeker uit hun schulp En dan duurt het niet lang meer of ze konfronteren elkaar met hun eigen „el lende Ellende voornamelijk met hun ouders, die hen maar niet willen begrij pen. geen aandacht voor hen hebben of die hen dwingen tot (te) grote presta ties Als het ijs eenmaal gebroken is en de verhalen zijn verteld, ontstaat onder de vijf jongelui een grote saamhorig heid En wat belangrijk is elk van hen weet tenslotte zijn of haar eigen leven te relativeren tegen de achtergrond van de „ellende van anderen" Zoals gezegd een eenvoudig ver haal De film bestaat (naast wat aktie- scènes) voornamelijk uit dialogen Maar die worden uitermate knap ge bracht door de vijf jonge talenten die de film van het begin tot het einde dragen met hun ronduit schitterende acteer prestaties Naar mijn gevoel is „The Breakfast Club dan ook geen film voor vergrijsde filmrecensenten Ook al worden de ouders dan wellicht wal al te zwart-wit afgeschilderd en daarmee de proble men van jongeren in een moderne samenleving wat al te eenvoudig voor gesteld. dan nog is „The Breakfast Club" een film, die de |ongeren zal aanspreken. „The Breakfast Club" biedt een fikse brok herkenbaarheid, ook al is hier dan sprake van Amerikaanse toestanden. Op zich is dat natuurlijk onbelangrijk, want de taal der jonge ren is vrijwel universeel te noemen. Regisseur Hughes, in Nederland vrij wel onbekend, heeft met deze film laten zien, dat hij regisseren kan en van een eenvoudig gegeven niet zonder humor een bijzonder boeien de film kan maken. Aanbevoipn i Farrow als Cecilia bi/ de ingang van de plaatselijke bioscoop Scene uit The p/e Rose of Cairo van Woody Allen wonderlijk vliegtuig, waarmee hij de eenzame reiziger overvalt Mad Max is daar zeer boos over en als hij volkomen uitgeput arriveert in een grote nederzet ting. de „stad" Bartertown. geregeerd door „Entity" (Tina Turner) reageert hij nogal agressief zeker als hij ontdekt, dat zijn spullen op de markt te koop worden aangeboden. De heerseres van Bartertown heeft plannen met Mad Max, die laat blijken bepaald niet bang te zijn De stad wordt in feite beheerst door een complete bio-gas-industrie. ondergronds gevestigd en gevoed door een groot aantal mest-producerende varkens Een dwerg is daar de baas en het spreekt voor zich. dat Entity graag de alleenheerschappij wil Mad Max moet de dwerg verslaan in de Donder kooi. een post-apocalyptische versie van het Romeinse amfitheater Dat is echter slechts het begin van een wonderlijk avontuur Want Max komt als banneling in de woestijn te recht en wordt uiteindelijk meer dood dan levend gevonden door een kind Dit deel van de film is eigenlijk het beste van „Mad Max beyond Thunderdome Max komt terecht in een samenleving van kinderen (overlevenden van een vliegtuigramp ten tijde van de apocalyp- droeg al veel meer het karakter van een sfeervolle futuristische film, waarin meer de nadruk werd gelegd op de problemen in een wereld, waarin alleen de restanten van een hoogstaande technologie nog enige rol van betekenis speelt. In de derde Mad Max-film is het echte geweld tot een minimum teruggebracht, zonder dat de aktie ontbreekt. Integendeel. Regisseur Miller werd deze keer bij gestaan door George Ogilvie Boven dien valt de film op door de aanwezig heid van een befaamde zangeres Tina Turner Aardig voor de liefhebbers van dit popfenomeen, die bovendien nog een paar hits overhouden aan haar optreden in deze film. maar voor het overige is haar inbreng niet bepaald opzienbarend, noch teleurstellend Geen filmdebuut dus. waarvan je zegt. dat het er veelbelovend uitziet Goed voor de kassa van film- én platenindus trie. dat wel Mad Max (Mel Gibson) wordt onder weg tijdens een lange trip door een bloedhete woestijn overvallen door een man, genaamd Jedediah (Bruce Spen- ce), samen met z'n kordate zoontje Jedediah heeft de beschikking over een (door Bert Vos) „Mad Max Beyond Thunderdome". 1985 Regie George Miller George Ogilvie scenario Terry Hayes en Geor ge Miller; muziek Maurice Jarre; came ra Dean Semler Genre post-apoca- lyptisch avontuur. Keuring 12 jaar Met Mel Gibson. Tina Turner e.v.a Te zien in Grand, Amersfoort, premiere Neder land De Australische regisseur George Miller slaagde er met zijn eerste „Mad Max-film in om met name in de Verenigde Staten een forse filmhit te scoren, nog overtroffen door de tweede Mad Max-film „The Road Warrior Geen wonder dus, dat nu de derde film in première gaat. waar in de Australische acteur Mel Gibson weer allerlei wonderlijke avonturen beleeft in het post-apocalyptische tijdperk, als de voormalige politie agent Max, die onder de overleven den van de wereldramp overkomt als een al te gekke knaap en daarom al snel „Mad Max" werd genoemd. Was de eerste „Mad Max-fllm" tamelijk gewelddadig, „The Road Warrior"

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1985 | | pagina 9