„Paul Chevrolet en de
ultieme hallucinatie"
'raffic School:
Autorijles
>p z'n
Amerikaans
„Lifeforce":
ruimtevampiers
bezetten de aarde
TOYOTA
Gold-Diggers"
Filmhuis
Filmhuis start met
nachtfilms
Nieuwe reeks
films in Dinsdag
Movie Cyclus
Woody Allen
en de sex
DE TERUGKEER VAN PIM DE LA PARRA MET:
Speelgoedbeurs
in Vooronder
AUTO
EEMHAVEN
DONDERDAG 31 OKTOBER 1985
kijk op de film
maakt. Hoewel de lilm evenwichtiger is.
dan die uit de jaren zestig, is het zonder
meer een film. zoals alleen Pim de la
Parra die zou kunnen maken. Op en
ongewone wijze (in zwart-wit) in een
relatief korte tijd Met name cameramen
Frans Bromet heeft het zwaar te verdu
ren gehad, omdat hij met zijn zware 35
mm MovieCam vrijwel voortdurend de
spelers op de voet moest blijven volgen
Daardoor werd „Paul Chevrolet" een
zeer beweeglijke, dynamische film. Dat
werken met èén camera-standpunt
zonder inserts in close up. vergde ook
de nodige improvisatie van zowel be
lichter Philip Henng als van de acteurs
en actrices
Het verhaal van „Paul Chevrolet" is
al even onstuimig als het beeld. De la
Parra heeft weer heel wat overhoop
gehaald en het resultaat is een film.
waarin verschillende filmstijlen en gen
res te herkennen zijn Met uitstekende
acteerprestaties van o.m Peter Faber
en Liz Snoyink
Peter Faber heeft als de schrijver
Leopold de hoofdrol Onder de naam
Paul Chevrolet publiceert hij detective-
romans. Zijn Amsterdamse boekenheld
heet eigenlijk Henk Hendrikse, maar j
deze noemt zich Scotty. Hoewel zijn i
detectives veel succes hebben wil Paul
een serieus en hoogstaand literair werk I
gaan produceren. Ellen Vogel is de I
directrice van de uitgeverij Logos waar I
Paul zijn manuscript gaat aanbieden I
Ze vindt zijn werk maar puberaal. Te- I
leurgesteld zoekt Paul troost in de
armen van de beursspeculante Susan- i
ne. die gespeeld wordt door Liz j
Snoyink. Haar assistente Marina (Lizet-
te Oosthoek) blijkt een verhouding te
hebben met Herman (Cas Enklaar), de
beste vriend van Paul. Deze is echter
gehuwd met een ietwat gestoorde actri
ce (Moniek Toebosch). Paul zelf is
getrouwd met Willy (Jenny Arean),
maar ze leven gescheiden. Paul heeft
nog wel een goed contact met zijn
dochter (Suzanne Wouters).
Een vrouw die een belangrijke rol
speelt in het leven van de schrijver is de
hoer Paloma (Frances Sanders). Zij is
een belangrijke bron van inspiratie voor
zijn boeken door haar verhalen over de
gangster Boy Pappa. Voor deze rol
heeft Pim de la Parra niemand minder
dan de legendarische acteur Eddy Con-
stantine weten te strikken. Het is niet
duidelijk of deze maffiabaas echt be
staat of een gefantaseerd figuur is.
Rosita Steenbeek als de verslaggeef
ster van het blad Playboy probeert
achter de waarheid in de wereld van
Paul Chevrolet te komen
ster Faber als Paul Chevrolet en Liz Snoyink als Susanne m de nieuwe film van Pim de la Parra
>aul Chevrolet en de Ultieme Hallu-
jiatie". Ned. 1985. Regie: Pim de la
Produktie Lea Wongsoredjo en
de Drijver; scenario Pim de la
i, Dorna van Rouveroy en Karin
omans; camera Frans Bromet. mu-
Lodewijk de Boer. met Peter
ber, Moniek Toebosch. Jenny Arean.
iSnoyink. Frances Sanders e a Keu-
16 jaar. Te zien in Grand. Amers-
Premiere Nederland
de filmredaktie)
Na een afwezigheid van ruim vijf
is regisseur Pim de la Parra aan
vaderlandse filmfront terugge-
dit
keerd. Zijn zeventiende speelfilm
„Paul Chevrolet en de Ultieme Hallu
cinatie" ging in premiere tijdens de
Nederlandse Filmdagen en werd in
eerste recensies redelijk positief
ontvangen. De film is vanaf donder
dag in tien steden te zien, onder meer
in Amersfoort.
Pim de la Parra was in de jaren
zestig, zeventig, een van de motoren
van de toenmalige Nederlandse filmin
dustrie. voor zover die toen bestond
Samen met zijn compagnon uit die tijd.
Wim Verstappen, boekte hun maat
schappij Scorpio Films het ene succes
na het andere Dat succes was geba
seerd op het maken van snelle films met
een fiks portie sex. Met name de we
reld-bestseller „Blue Movie" kan als
karakteristiek voor het werk van Pim
Wim worden beschouwd Na het faillis
sement van Scorpio Films gingen de
beide filmmakers uiteen en Pim trok
zich tenslotte geheel uit Nederland te
rug.
Met „Paul Chevrolet en de Ultieme
Hallucinatie" is Pim de la Parra weer
geheel terug in Nederland Met hetzelf
de enthousiasme, dat al zijn vorige films
kenmerkte, werd „Paul Chevrolet" ge-
Scène uit ..Paul Chevrolet en de Ultieme Hallucinatie"
este
riene
nson
affic School", 1985, USA Regie
'Israel. Scenario Neal Israel Pat
gebaseerd op een verhaal van
Sharon Boorstin. Muziek
pfi Burns; met: John Murray. Jenni-
Tilly, James Keach, Wendie Jo
srber en Sally Kellerman. Genre
ledie met slapstick-effecten; keu-
alle leeftijden. Te zien in Cinema,
jfsfoort.
v Bert Vos)
utorljden in de Verenigde Staten
vjn(j Inet zo'n vermoeiende bezigheid
in ons land. Je hebt er in ieder
al een rijbewijs voor nodig. En
je het fout, dan bepaalt een
eeste|hler 'n de al snel'dat ie het no9
eens mag proberen met nieuwe rij
lessen. En dat Is niet niks, want
iedere automobilist heeft intussen
een eigen rijstijl ontwikkeld en het
zal duidelijk zijn, dat zoiets altijd
funest is als je opnieuw examen
moet doen voor je rijbewijs. Zoals in
„Traffic School".
Dat bewijzen Dana Cannon (ge
speeld door de broer van Bill Murray,
John). Amy Hopkins (Jennifer Tilly),
de dove en bijziende Loretta Houk
(Nedra Volz) en Scott Greeber (Brian
Backer). En dan hebben we het nog
niet eens over Spencer Popadopha-
los (Ben Mittleman) en Joan Pudillo
(een rol van Wendie JO Sperber). Zij
worden door twee overijverige agen
ten, Halik (James Keach) en Morris
(Lisa Hart Carroll), uit het verkeer
gehaald wegens de een of andere
overtreding. De film gaat groten
deels over de opnieuw te volgen
rijlessen met daarbij de ontmaske
ring van een nogal duister complot,
waarbij overheidsdienaren zijn be
trokken.
„Traffic School komt uit dezelfde
koker als de film „Police Academy I" en
„Bachelor Party maar dat hoeft op
zich natuurlijk niets te betekenen. Re
gisseur Neal Israel is niet bepaald erg
inventief aaade gang gegaan met het
op ziph aardige onderwerp. Het bégint
allemaal' bésrflitè'end, maar zoéls Zó
vaak in dit genre, wordt het teveel
uitgemolken zonder dat nieuwe ideeen
worden verwerkt. Het aardigste van de
film vond ik nog het optreden van Nedra
Volz als het bijziende en halfdove om
aatje Houk. die als een soort running
gag door de hele film heen voor de
nodige pret zorgt Maar op zich is dat
natuurlijk wat al te mager Ook John
Murray, broer van de bekende Bill, kan
de show niet redden, ook al heeft hij
veel van de gimmicks van zijn illustere
broer overgenomen. De eigen inbreng
van Murray is niet zo groot en boven
dien is duidelijk, dat hij nog niet in staat
is een hele film te dragen zoals broer Bill
dat kan.
Een slechte film dus? Ach nee,
voor wie zich kostelijk amuseerde
met films als „Police Academy" en
„Bachelor Party" zal zich ook met
„Traffic School" niet bekocht voe
len. Je moet alleen wel van dit soort
humor houden. Doe je dat niet, dan
begint het al gauw een vermoeiende
aangelegenheid te worden.
pERSFOORT - Van vrijdag 1
mber tot en met maandag 4
mber kan men in het Filmhuis
ielmarkt elke avond om 20 uur
i naar de film „Gold-Diggers"
ially Porter. „Gold-Diggers" zou
|i kunnen omschrijven als een
irtocht naar onafhankelijkheid,
lofdrollen worden in deze En-
fefilm vertolkt door Julie Christie
Colette Lafont als de twee vrou-
kde ene een computerprogram-
|ir, de andere een filmster, wier
i door elkaar gaan lopen, met
ir worden verbonden.
De film doorbreekt de regels van het
traditionele scenario. Wel begint de film
zoals bijna alle. met een raadsel Na
negentig minuten zal de kijker het raad
sel opgelost weten Doordat het scena
rio afwijkt van het normale, kan de kijker
door de vervreemde situaties heenbre-
ken. waarin vrouwen gedwongen zijn te
leven en misschien zelfs belangrijker,
er de basis van ontdekken
In „Gold-Diggers' spelen twee vrou
wen de hoofdrol. Celeste (Colette La-
fond). een zware Frangaise. werkt bij
een Londense bank als computerpro
grammeur. Het is een concrete situatie
Ruby (July Christie) bevindt zich in een
droom-situatie, als filmster in o.a. een
grote balzaal al waar zij van man tot
man danst, als ware zij een geldbedrag
dat van bankrekening naar bankreke
ning geschoven wordt Celeste vraagt
haar chef. wat de cijfers op haar beeld
scherm eigenlijk betekenen Op deze
voor haar belangrijke vraag, krijgt zij
geen antwoord Maar Celeste laat zich
met zomaar het bos insturen Zij ontdekt
dan ook dat die cijfers bepaald worden
door een zuivere absolute waarde: en
wel goud Op haar onderzoek stuit zij
verder op de ontdekking dat haar ge
goochel met de getallen en het van
hand tot hand gaan van biljetten en
cheques ogenschijnlijk los zijn komen
te staan van het goud Het zijn myste
rieuze handelingen geworden, waarvan
de mens de ware betekenis, bezit,
macht of overheersing allang niet meer
doorzien.
Op een wonderlijke wijze komen bei
den met elkaar in contact en hun
levensverhalen en levenssituatie gaan
door elkaar lopen.
door Bert Vos
„Lifeforce", USA 1985. regie: Tobe
Hooper Produktie Menahem Golan en
Yoram Glorus; scenario: Dan O'Ban-
non en Don Jacoby; gebaseerd op
„The Space Vampires" van Colin Wil
son; camera: Alan Hume, muziek. Henri
Mancini; montage: John Grover; spe
ciale visuele effecten John Dykstra;
make up-effecten: Nick Maley, speciale
effecten John Gant; met Steve Rails-
back. Peter Firth, Frank Finlay, Nicho
las Ball en Mathilda May. Genre Hor-
ror-SF Keuring: 12 jaar Te zien in Duo,
Amersfoort.
De openingsscène van „Lifefor
ce" doet heel sterk denken aan Rid
ley Scott's „Alien": een ruimte-expe
ditie, die de komeet van Halley bestu
deert, ontdekt een ontzaggelijk groot
ruimteschip in de lichtende massa.
Als ze het schip binnendringen, wor
den ze gekonf ronteerd met een sport
bijenkorf en vier naakte lichamen van
mensen in een soort glazen tombe
Lichamen van drie mannen en een
vrouw. Ze besluiten de vier lichamen
aan boord van hun eigen schip te
brengen voor nader onderzoek. Dat
wordt hun direkte ondergang. Dat
deze scène zo sterk aan „Alien" doet
denken, komt waarschijnlijk, omdat
scenarioschrijver Dan O'Bannon
aan beide films heeft meegewerkt.
Maar dat Is niet het enige. Wie de
roman van Colin Wilson kent, zal bij
het zien van „Lifeforce" tot de ont
dekking komen, dat alleen de basis
van het boek overeind is gebleven.
Scenarioschrijver O'Bannon en Don
Jakoby hebben bijna een geheel
nieuw verhaal geschreven, aanmer
kelijk minder subtiel dan Wilson's
versie. En dat is toch jammer. Want
ondanks het feit, dat „Lifeforce" on
getwijfeld goed is gemaakt, over
heerst het horror-element en komen
de mythische, magische elementen,
die Wilson zo ruimschoots gebruik
te, behoorlijk in het gedrang.
Tobe Hooper kreeg dankzij Steven
Spielberg pas echt bekendheid, toen hij
onder diens supervisie „Poltergeist"
mocht maken Voordien riep hij af
schuw op met zijn gruwelijke film .The
Chainsaw Massacre", waarin met een
motor-cirkelzaag heel wat lichaamsde
len sneuvelden van mensen, die het
ook niet konden helpen Gevoel voor
macabere horror kun je Tobe Hooper
dus niet ontzeggen Dat macabere ont
breekt ook niet in „Lifeforce". waarin de
buitenaardse vampiers hun menselijke
slachtoffers letterlijk tot op het bot uit
zuigen, zonder dat ze echt dood gaan.
tenzij ze er op tijd in slagen zelf een
slachtoffer te maken Binnen de kortst
mogelijke tijd zijn de vier vampiers er in
Scène uit ..Lifeforce"
geslaagd een ware epidemie te veroor
zaken in Londen, wat uiteraard een
volslagen chaos en anarchie tot gevolg
heeft. De held van het verhaal, kolonel
Tom Carlsen, de enige man die aan een
wisse dood in het ruimteschip is ont
snapt, staat in geestelijke verbinding
met de vrouwelijke vampier. Slechts als
hij er in slaagt om haar te doden op de
manier, waarop men in het algemeen
vampiers pleegt te doden, zal er een
eind komen aan de gruwelijkheden
En die gruwelijkheden krijg je ruim
schoots te zien voordat de kolonel daar
uiteindelijk in slaagt. In de ondergrond
se gewelven van de St. Pauls kathe
draal ligt de vrouwelijke vampier en
zendt de levenskrachten van tiendui
zenden mensen naar het ruimteschip
van de aliens, als de kolonel, met het
enige dodende zwaard in de hand haar
èn zichzelf doorsteekt, zodat ze samen
opgaan in de heldere straal „levens
kracht". die uiteindelijk dooft. De mens
heid heeft overwonnen, het Kwaad
vertrekt, mèt de komeet van Halley
Voila science fiction volgens het princi
pe van Tobe Hooper. De effecten zijn
levensecht, daar niet van en soms zelfs
bijzonder knap. Maar daar hebben we
tegenwoordig dan ook tal van knappe
deskundigen voor en wat die bij elkaar'
toveren weet ons nog nauwelijks te
overbluffen Maar voor het overige - en
dat is erg spijtig - heb je het gevoel naar
een veredelde B-film te kijken. Dat is op
zich niet zo erg. mar het betekent wel.
dat van het boek van Colin Wilson niets
is overgebleven wat de film nog enigs
zins boven dit niveau uit had kunnen
heffen
„Lifeforce", een bij vlagen span
nende horror-sf, technisch uitste
kend uitgewerkt, maar als ik het zo
zeggen mag: de levenskracht ont
breekt voor een belangrijk deel.
Scène uit ..Lifeforce" van Tobe Hooper
LEUSDEN - Op donderdag 7
november wordt er een speel
goedbeurs georganiseerd in 't
Vooronder aan de Burgemeester
Van der Postlaan. Men kan het
speelgoed inleveren op donder
dag 31 oktober van 20.00 tot
22.00 uur en dinsdag 5 novem
ber van 9.00 tot 11.30 uur.
Het speelgoed moet schoon en
compleet zijn, losse stukken zoals
bijvoorbeeld lego moeten in een
doorzichtige plastic zak worden
aangeboden Van de verkoopprijs
is 80% voor de verkoper en 20%
voor 't Vooronder.
Gevraagd wordt om geen elektri
sche treinen, videogames, radio
grafisch bestuurbare auto's en der
gelijke in te leveren.
Gold-Diggers
advertentie:
Uw dealer voor Amersfoort e.o.
Nijverheidsweg 63
Amersfoort
033-631620
AMERSFOORT - Deze week begint
Filmhuis Appelmarkt weer met de
nachtvoorstellingen. Vrijdagnacht 1
en zaterdagnacht 2 november „WR-
Mysteries van het Organisme", een
film van de taboedoorbrekende Joe
goslavische cineast Dusan Makave-
jev. Een andere film van Makavejev,
„Sweet Movie", zal begin december
in het Filmhuls te zien zijn. Aanvang
nachtvoorstellingen 23.00 uur.
Dusan Makavejev, de Joegoslavi
sche regisseur van „WR-Mysteries van
het Organisme'vond in de Nationale
Bibliotheek in Belgrado een boek van
Wilhelm Reich en raakte erdoor gefas
cineerd WR staat dus voor Wilhelm
Reich, psychoanalyticus en volgeling
van zowel Freud als Marx
De film begint als een dokumentaire
over Reich en zijn intellektuele nalaten
schap in de VS Al spoedig gaat Maka
vejev echter over op een soort filmische
kollage. waarin centraal staan een aan
tal speelfilmfragmenten over twee Joe
goslavische meisjes die in hun vader
land. waar het socialisme aan een
tekort aan vrije liefde lijdt, de sexuele
revolutie prediken
De film is in geen enkel opzicht in te
delen of thuis Ie brengen Het is een
meesterlijke mengeling van humor, ero
tiek en politiek Bevrijdend is de humor,
waarmee Makavejev de filosofische
achtergronden te berde brengt Van
een samenhangende theorie over lief
de en sexualiteit is geen sprake Net als
in zijn film Sweet Movie die begin
december in het filmhuis te zien zal zijn.
geeft Makavejev aan dat er niet één
juiste, heilige ideologie bestaat. Dat dit
ook voor filmmaken geldt, bewijst deze
oorspronkelijke film.
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - De nieuwe reeks films in de dinsdag Movie Cyclus
van het Grand Theater geeft enkele uitschieters en interessante titels te
zien.
De volgende films zijn te verwachten:
dinsdag 19 november: Falling In love
dinsdag 26 november: Broadway Dany Rose
dinsdag 3 december: 1984
dinsdag 10 december. A Clockwork Orange
dinsdag 17 december: The Killing Fields
Na de kerstvakantie is de dinsdag Movie film weer present Tot en met 11
februari ziet het programma er dan als volgt uit
dinsdag 7 januari 1986 Les Uns et Les Autres
dinsdag 14 januari 1986 Under Fire
dinsdag 21 januari 1986 Woodstock
dinsdag 28 januari 1986 Taxi Driver
dinsdag 4 februari 1986 Moscow on the Hudson
dinsdag 11 februari 1986 Krokusvakantie
Scène uit ..WR-Mysteries van het Organisme'
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - In de Dinsdag Movie Cyclus van het Grand Theater
draait aanstaande dinsdag de film van Woody Allen met de wel erg
lange titel: „Everything you always wanted to know about sex, but were
afraid to ask", alles wat je over sex wilde weten, maar nooit naar durfde
vragen.
Regisseur-akteur-scenarioschrijver Woody Allen is inmiddels be
faamd over de hele wereld en wie eens een film uit de begin-periode van
zijn filmcarrière wil zien, moet volgende week dlndag zeker niet
verzuimen naar het Grand Theater te gaan. Het moet gezegd: ook al Is
deze film erg amusant voor met name de liefhebbers van Allen's toch
wel aparte benadering van het medium, is het nog niet het niveau,
waarmee Allen tegenwoordig zijn films maakt.
Verschillende bekende acteurs en actrices vervulden een rol in deze
film, zoals Burt Reynolds. John Carradine, Lynn Redgrave. Gene
Wilder, Anthony Quayle en Louise Lasser. Het gaat. zoals u wellicht zult
hebben begrepen, over sex. Maar dan volgens de beginselen van
Woody Allen, die daarmee de opvattingen van Wilhelm Reich, Freud en
anderen danig op de hak neemt. Een curieuze Allen-film voor de
liefhebbers.