„Into the night"
onderhoudende
komedie-thriller
Chawwa en de
barende vrouw
„Fletch": aardige
komedie voor
regenachtige dagen
„Man of flowers"
in het Filmhuis
Radio Drieënhuizen
in ban Oranje
Nachtfilm
Appelmarkt:
„De vrouw
in het zand"
„Falling in love" in de
Dinsdag movie cyclus
ZAKELIJKHEDEN
jaai
sad*
BRONSPLASTIEKEN IN 'T CLAEVERENBLAD
Dia's over
Rusland op
avond NBVP
sto:
lp
lpd
toni
slzij
DONDERDAG 14 NOVEMBER 1985
kijk op de film
„Into the nlght", USA 1985 Regie John
Landis. scenario Ron Koslow. camera Ro-
ben Painter muziek Ira Newborn, montage
Malcolm Campbell, met Jeff Goldblum. Mi
chelle Pfeiffer, Dan Akroyd. eva Genre:
thriller/komedie Keuring 12 jaar Te zien in
Cinema, Amersfoort.
(Van de filmredaktie)
Eigenlijk is het meest opvallende
aan de film „Into the night" van John
I Landis het feit, dat zo'n zestien Hol-
lywood-regisseurs een rolletje spe
len in deze thriller-komedie. Zoals
Roger Vadlm als Franse gangster
baas. Paul Mazursky als producent,
en Don Siegel als een man, wiens
hond in de lift wordt doodgeschoten.
Voor wie er een sport van wil maken,
kan tijdens het kijken de namen
noteren van David Cronenberg, Da
niel Petrie, Jack Arnold, Paul Bartel,
Carl Perkins, Jim Henson, Lawrence
Kasdan, David Bowie, Colin Higgins,
V#»-a Miles en noa vele anderen, die
In meer of mindere mate een rol
spelen of hebben gespeeld in de
wereld van de film. Bovendien heeft
de film een nogal Hitchcockiaans
karakter met Michelle Pfeiffer als de
voor Hitchcock's films gebruikelijke
kille blonde schoonheid in de hoofd
rol.
John Landis werd befaamd door zijn
muzikale komedie „The Blues Bro
thers' en door de van dik hout zaagt
men planken-komedie „National Lam
poon's Animal House". In „An Ameri
can Werewolf in Londen" ging Landis
meer dan voordien op een soort kombi-
natie van twee genres over, die van
komedie en horrorfilm. Met ..Into the
night" trekt Landis deze lijn door
Spanning en humor dus in deze
thriller-komedie, waarin het draait om
zes perfekte smaragden, ooit eigendom
van de Sjah van Iran Deze smaragden
zijn de VS ingesmokkeld en in handen
van de jonge vrouw Diana (Michelle
Pfeiffer), die dus wordt belaagd door de
geheime agenten van de SavaK, oe
Iraanse geheime dienst
Ruimtevaart-ingenieur Ed Okin (Jeff
Goldblum) leidt een saai. uiterst verve
lend leven Hij raakt even geschokt als
blijkt, dat zijn vrouw hem bedriegt, maar
toch ook niet echt. Terwijl hij nog in
geschokte toestand op straat rijdt, komt
hij op het vliegveld terecht, waar hij
zowaar net op tijd komt om de eerder
genoemde Diana uit de klauwen van
drie zwaar gewapende mannen te red
den En daarmee begint voor onze Ed
een allerminst saai avontuur
„Into the night" is een onderhou
dende film, dat wel. Toch krijg je ook
nu weer de indruk, dat Landis er niet
in is geslaagd om de juiste mix te
vinden tussen komedie en thriller. Je
moet van dit soort kombinaties hou
den, hoewel ik verreweg de voorkeur
geef aan een met humor gelardeerde
thriller, dan aan een horror-komedie
zoals Landis' „American Werewolf in
Londen".
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - Van vrijdag tot en
met maandag 18 november vertoont
het Filmhuis Appelmarkt de Australi
sche film „Man of flowers" van regis
seur Paul Cox. De voorstellingen
beginnen, zoals gebruikelijk, om
acht uur.
Charles, tussen traditionele en moder
ne kunst, tussen traditionele en moder
ne liefde vindt zijn hoogtepunt in een
konfrontatie tussen de twee mannen,
die eindigt in een wrange grap
De gesprekken in deze film zijn door
hun lengte, onderwerp en woordkeus
subtiel en humoristisch cox oenaaruKi
dat nog eens door zijn bijzondere aan
dacht voor ironische details. In een
tekenklasje voor volwassenen zien we
bijvoorbeeld een lerares „Teken wat je
ziet" opdragen. Achteloos laat Cox zien
dat sommigen het naaktmodel kopië
ren, maar ook dat één leerling druk
bezig is de ruimte waar hij zich bevindt
te schetsen en een ander aan iets werkt
dat een stilleven li|kt te gaan worden.
Ook deze terloopse details maken de
film even sterk als humoristisch van
inhoud
(Van de filmredaktie)
THE BREAKFAST CLUB. (Grand)
Schitterende film rond een groep jonge
ren. die op een zaterdagmorgen op
school terug moeten komen om hun
„straf" uit te zitten. Hun opdracht, vertel
in een opstel waarom je hier zit. Regis
seur John Hughes is er in geslaagd een
zeer onderhoudende film te maken,
mede dankzij het meer dan voortreffelij
ke spel van zes jonge acteurs en
actrices (alle leeftijden)
I FLETCH. (Grand) Aardige komedie
van regisseur Michael Ritchie over een
verslaggever, die zich in allerlei ver
mommingen steekt om achter de waar
heid te komen in een nogal gevaarlijke
drugszaak, waarbij verslaggever Fletch
zelf ook aardig in het nauw wordt
gedreven. Grappige hoofdrol van Che
vy Chase, (alle leeftijden)
PRIZZI'S HONOR. (Grand) Opval-
lende Mafia-film van Hollywood-vete-
raan John Huston met Jack Nicholson
en Kathleen Turner in de hoofdrollen
Huston maakte met „Prizzi's Honor"
een film, die enerzijds de gangsterfilm
op de hak neemt op een ironische,
persiflerende wijze en anderzijds teveel
serieuze elementen in zich draagt om in
evenwicht te kunnen blijven. Maar het
blijft schitterend om naar gekke Jack en
fraaie Kathleen te kijken in hun bizarre
spel met dood en leven. (12 jaar)
MAD MAX IN DE DONDERKOOI.
(Grand). De films rond Mad Max zijn zo
langzamerhand een must aan het wor
den. De Australische regisseur George
Miller is nu al weer aan de derde
aflevering toe en het moet gezegd,
opnieuw weet deze science fictionfilm
te overtuigen door een grote verbeel
dingskracht en inventiviteit. Een film.
die sfeer uitademt en tevens van het
begin tot het einde blijft boeien door
veel spanning en aktie Naast Mei
Gibson als Mad Max. zangeres Tina
Turner in een hoofdrol. Als extraatje.
(12 jaar)
MASK. (Grand). „Mask" is het ver
haal van een zestienjarige jongen, die
door een ernstige ziekte mismaakt door
het leven gaat Zijn door de ziekte
vervormde gezicht is als een masker uit
een horrorfilm „Mask" vertelt van het
gewone dagelijkse leven van deze jon
gen temidden van zijn vrienden
vriendinnen op school en thuis mei;
moeder (gespeeld door Cher, die eri
Gouden Palm mee won). „Masir
redelijk gemaakt, maar zonder de i n C
dimensie van de mismaakte hoofdj
soon, zou de film wat al te simpel,
inhoud zijn. (alle leeftijden)
FALLING IN LOVE. (Grand)
pathieke love-story in de dinsdag m<|
cyclus. Zie ook elders in deze rubrj
(alle leeftijden)
RAMBO. (Cinema). Wie heeft in
dels niet kennis genomen van de on
looflijke staaltjes van moed. veert
en doorzettingsvermogen van Syt<
ter Stallone als de Amerikaanse ve
machine Rambo. die in de Vietnam
jungle de inmiddels verloren oorlog,
eens dunnetjes over doet? Wie de
nog niet heeft gezien, kan nog steed IcilS
Cinema terecht en wel voor de zes*
de week (16 jaar)
Lan
INTO THE NIGHT. (Cinema
Hitchcockiaanse thriller-komedie
de Amerikaanse regisseur John
waar alles draait om smaragden uil
land van de Sjah Iraanse gehei
agenten. Franse gangsters, een mc
meid en een saaie ruimtevaart-in
nieur. In de nacht is echter alles mo
lijk.(12jaar)
TRAFFIC SCHOOL. (Euro Cine
Zotte komedie rond verkeerszonda
die opnieuw rij-examen moeten
gen. Dat dit op brokken uitloopt, beh
geen betoog, ook al moeten we
daar nu ook weer niet al teveel
voorstellen Van de makers van „I
AcademyMet de broer van Bill
phy. John. in de hoofdrol, (alle Ie
den)
akuren
n in Le
2. tel
ischap
Eemli
i.00 tol
lot 10.1
estant:
dins
donder
ns/bej,
idag v
ns/bej
van
ns/bej
P, '9
DIVERSEN. Verder kunnen de
deren nog weer eens genieten va
Nederlandse jeugdfilm „Pinkel
voor de laatste week in Euro.
Tenslotte in Duo naast het
porno de aktiefilm „Wild Geese
waarin huurlingen een spektaki
reddingaktie op touw zetten (16 ja
Groi
tot 1'
de 24-i
iantoor
Ö3763É
leentel
m<
ervelc
Amei
5-133:
Otot 1f
onisc
emlan
telefo
LEUSDEN - Tot en met 24 no
vember is in 't Claeverenblad van
Cees Via! aan de Brink 16, een
tentoonstelling te zien van brons
plastieken van Chawwa De galerie
is 's zaterdags en 's zondags van
14.00 tot 17.00 uur gratis toegan
kelijk
Chawwa Wijnberg laat in Galerie
't Claeverenblad brondplastieken
Meryl Streep en Robert de Niro in ..Falling in love te zien in de Dinsdag Movie
Cyclus van Grand.
(door Bert Vos)
AMERSFOORT - „Falling in love" van regisseur Ulu Grossbard Is zonder
meer een sympathieke love-story. Dat komt in belangrijke mate door het spel
van Robert de Niro en Meryl Streep als twee getrouwde mensen, die na een
toevallige ontmoeting verliefd op elkaar worden. Want het verhaal zelf Is
uiterst eenvoudig van opzet en biedt nauwelijks verrassingen in dit al veel
beproefde genre.
Wie overigens van dergelijke love-story's houdt, zal zich daar beslist niet aan
storen, want het subtiele spel van Meryl Streep en Robert de Niro biedt voldoende
voor zo n anderhalf uur genoeglijk film kijken.
Het belangrijkste decor is het New Yorkse stadsleven zo rond Kerstmis en de
interlokale metro, die de binnenstad met de buitenwijken en tuinsteden verbindt.
Dat zijn ook de plaatsen, waar Frank Raftis (Robert de Niro) en Molly Gilmore
(Meryl Streep) elkaar meest heimelijk ontmoeten. Ontmoetingen, die uiteindelijk
piet geheim kunnen blijven, zodat de twee gelieven tenslotte hun keus moeten
bepalen
Een. zoals gezegd sympathieke en ondanks de eenvoud boeiende film. die
nog als aardige bijzonderheid heeft, dat het de eerste film na „The Deer
Hunter" is, waarin Meryl Streep en Robert de Niro weer samen de hoofdrollen
vervullen.
van vrouwen zien. Het zijn compac
te vrouwen, om niet te zeggen zeer
gezette robuuste vrouwen, die
Chawwa uitbeeldt. Ze hebben on
gelooflijke dikke dijen en buiken
Zijn tonnerond Het schijnt dat
Chawwa zelf zo dik is of is geweest
en daarin twee fasen heeft meege
maakt: de eerste dat ze haar gezet
heid niet aanvaardde en in haar
plastieken haar gefrustreerdheid
daarover kwijt moest, en de tweede
dat zij zichzelf had geaccepteerd
en er (vrolijke) beelden over kon
maken.
In het beeld dat zij Humanae
Vitae noemt vecht zij het begrip aan
dat de vrouw er is om te baren Een
vrouw ligt op de grond en er zijn
heel wat kinderen op komst Een
Germaan die het blonde ras supe
rieur vindt en de Paus die grote
roomse gezinnen wil, staat boven
op de vrouwen om van haar te
eisen dat ze veelvuldig baart. Vol
afschuw beeldt Chawwa het ver
schijnsel van de vrouw als baarma-
chine uit.
Een groot aantal vrouwen heeft
zij in een bronsplastiek op een rij
gezet, om de solidariteit en het
maatje zijn onder vrouwen vorm te
geven Verder neen zij veei stem
mingen onder vrouwen weeraeae-
ven. Een mooi zacht beeldje is het
plastiekje van de vrouw die verdriet
heeft. Er zijn ook vrouwen die moe
zijn van het wachten, of die het
wachten moe zijn en in de starthou
ding schieten.
veelvuldig wordt het baren uitge
beeld, een lichamelijke bezigheid
in een houding waarmee de mees
te vrouwen toch wel moeite heb
ben. Bij Chawwa is het een licha
melijk proces waaraan veel vrou
wen liever wat abstracter terugden
ken. Onelegante opensperring van
de onderbuik ontsiert toch voor hen
wel grotendeels de komst van een
nieuwe wereldburger. Chawwa
beeldt dat zonder enige schroom
uit.
Er is één beeld bij dat in zichzelf
dóórloopt Het zou een zelfverdedi
ging kunnen zijn. In elk geval een
type dat het met zichzelf goed
gevonden heeft. De vormen lopen
dóór en duiden een gesloten stel
ling aan.
De kopjes van de vrouwen zijn
heel klein Die doen minder terza
ke. Het is dat grote leven bren
gende lichaam waar het om gaat.
Mevrouw Smit, net gepromoveerd
in de kerfysica, zit barensgereed
om de nieuwe levens te vernieti
gen. terwijl in het beeld Mijn Moe
ders Moeder juist de continuïteit
van het menselijk leven wordt uit
gebeeld. Vrouwen geven het leven
door.
In de bundel „Vrede, een kunst"
(Uitgevenj Sjaloom), schreef
Chawwa Wijnberg een sprookje
ANCO MALI
'hoeve
Bosvi
urg, H<
nhoute
veld te
nboon
Nieuws uit het bedrijfsle jrsveic
Prim
nng. A
nersvt
!el 94'
één d
LEUSDEN/AMERSFOORT -
Bij Radio Drieënhuizen met ves
tigingen in Amersfoort op de
Leusderweg en winkelcentrum
„de Bieshaar" in Leusden-Zuid
staat vanaf 12 november acht
dagen lang de belangrijke en
alles beslissende voetbal inter
land tussen Nederland en België
centraal. Tot en met de dag dat
Oranje met de Rode-Duivels in
de Rotterdamse Kuip in de
clinch gaat voor een ticket naar
de Wereldkampioenschappen in
Mexico (1986), houdt Radio
Drieënhuizen een bijzondere
verkoopaktie met ARISTONA-
KTV's.
Iedere klant die in Leusden of
Amersfoort in de periode tot en met
20 november klokslag 18.00 uur
een kleurentoestel van bovenge
noemd merk aanschaft, kan geld
terugverdienen ais Neoeriand zich
ten koste van België voor de eind
ronde in Mexico weet te plaatsen.
Per gescoord Nederlands doel
punt, gemaakt in de normale speel
tijd en eventuele verlenging - straf
schoppen na afloop tellen dus niet
mee - krijgt iedere koper van een
Aristona-ktv 50.- retour Indien
Nederland de Belgen met grote
cijfers weet te verslaan, en dat is in
het verleden wel eens vaker ge
beurd, dan kan de retoursom
uitvallen.
Mocht Nederland zich of
hoopt niet kwalificeren dan
niemand geld terug.
De lederen voetbal (een vijfje .gj
bij aankoop gratis werd verkre* r!
is dan een schrale troost wat
wegneemt dat Radio DrieënhA^,
de komende dagen leeft in de
van Oranje onder de slogan
gulste Oranje,supporter
LEUSDEN - Dinsdagavond ek
tijdens een bijeenkomst van
Nederlandse Bond voor R
landsvrouwen een diaserie va'
heer Kuipers worden vertoond* ei
de Russische steden Moskof
Leningrad. De bijeenkomst
gehouden in 't Vooronder, en
gint om 20.00 uur. De avo*1
toegankelijk voor alle vrouwe'
Leusden.
Amers
'6948.
leusd
uur gr
huis",
n V
berei
n Ai
'amilie
iet alc
46, Ai
3373.
tVerer
te Lei
ekuur I
kntru
6.00
Joom.
tkuur
U: u
aai
tel. 9"
'dan c
WOLb
'ntrun
reldsev
tel. 9
teg t/f
uur e
dinsd
•an de
Chevy Chase en Dana Wheeler-Nicholson inFletch
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - In de nachtvoor
stellingen van het Filmhuls Appel
markt kan men vrijdag 15 en zater
dag 16 november a.s., elke avond om
23 uur, kijken naar de Japanse film
„De Vrouw in 't zand" van regisseur
Hirishi Teshigawara. Een klassiek
meesterwerk.
Een onderwijzer uit Tokio maakt een
korte vakantiereis langs de kust. Hij
mist de laatste bus en als de bewoners
van een dorpje in de buurt hem onder
dak aanbieden, accepteert hij dit graag.
Tot zijn verbazing blijkt dit te bestaan uit
een klein huisje in een diepe zandkuil,
alleen te bereiken via een touwladder
Er woont een jonge vrouw, wiens taak
het is nachten lang zand weg te schep-
ven
now
pen. dat haar huisje dreigt te vei
gen De vrouw verlaat de kuil ro
de man de volgende ochtend wi
trekken, bemerkt hij dat de touwl
is opgehaald. Hij probeert van alle
zijn gevangenschap te beëim
maanden gaan voorbij, ontsna;
wordt een obsessie voor hem. Op
nacht krijgt de vrouw hevige pijnen
blijkt een abnormale zwangersch;
zijn en de dorpelingen komen ha;
zijn verzoek halen. In de haast
men de touwladder. De man staal
in oog met de vrijheid. Hij kan tem
ren naar Tokio, hij is vrij. of miss
toch met? Zeven jaar later wok
officieel als vermist geregistreerd.
Ier- er
bereik
lel. 031
HA-Pa
psavor
jagavc
iet adi
den.
0
73.
IA, Sti(
van Al
Kbaar,
33-94'
s: As$
or Ter
or Goe
or Ove
,n chiese
30-11
ervelö
la )r Var
ekuren
uur e
1)W]
m
aanvu
den-Zi
mburg
30.
„Fletch", USA 1985 Regie Michael Rit
chie Scenario Andrew Bergman, gebaseerd
op een verhaal van Gregory McDonald;
camera Fred Schuier, montage. Richard A
Harris, muziek: Harold Faltermeyer; met
Chevy Chase, Joe Don Baker. Dana Whee
ler-Nicholson, Richard Libertmi en Tim Ma-
theson Genre: komedie Keuring alle leeftij
den Te zien in Grand. Amersfoort
(door Bert Vos)
Het aardige van de filmkomedie
„Fletch" zit 'em niet zozeer in het
verhaal, als wel in de wijze, waarop
acteur Chevy Chase (Foul Play. Cad-
dyshack) er in slaagt om als een
soort inspecteur Clouseau In allerlei
vermommingen de show te stelen.
Want daar gaat het eigenlijk om.
Chase is in deze komedie van regis
seur Michael Ritchie (The bad news
Bears. The Candidate. Downhill Racer
en The Survivors) een zeer hard
werkende verslaggever, die via allerlei
vermommingen zich in de plaatselijke
drugswereld probeert te werken tenein
de er achter te komen, wie de grote
baas achter de steeds uitbreidende
handelin de stad is Terwijl hij daar zeer
inventief mee bezig is, komt hij in
kontakt met Alan Stanwyk (Tim Mathe-
son) die hem een lukratief aanbod doet
Fletcher moet de man tijdens een in
scène gezette inbraak doden tegen een
vorstelijk honorarium van 50.000 dol
lars. Doel van dit alles is te voorkomen,
zoals Stanwyk Fletch vertelt, dat zijn
vrouw niets van de verzekering krijgt als
hij door zelfmoord komt te overlijden.
Stanwyk heeft nog maar korte tijd te
leven wegens een ernstige ziekte en wil
een eind aan zijn leven maken.
Het klinkt de intelligente speurneus
nu niet bepaald logisch in de oren en de
beste Stanwyk ziet er ook niet bepaald
ziek uit. maar hij accepteert het aanbod
Natuurlijk stelt hij wel een onderzoek in
naar de idioot, die zijn eigen moorde-
De Australische regisseur Paul Cox.
van oorsprong Nederlander, levert met
„Man of flowers alweer zijn zesde
speelfilm af Dat Cox vroeger fotograaf
is geweest, blijkt uit zijn speciale aan
dacht voor uiterlijke vormen, zonder dat
hij trouwens in uitsluitend „mooifilmerij
vervalt.
I De „Man of flowers" in deze film,
Charles, heeft een bijzonder ontwikkeld
gevoel voor esthetiek Hij is een eenza
me. oude man die rijk genoeg is om zich
te omringen met de prachtigste kunst
voorwerpen en een passie heeft voor
bloemen Hij leeft in een fantasiewe
reld, geobsedeerd door jeugdherinne
ringen. Door amateuristisch aandoen
de familiefilmpjes komen we er achter
dat zijn moeder en tantes, allen impo
sante vrouwen, van grote invloed op
hem zijn geweest. Zijn daaruit voort
vloeiende onzekerheid in de omgang
met vrouwen heeft hij gesublimeerd tot
een hartstocht voor esthetiek en
schoonheid
Chevy Chase in een van zijn talrijke vermommingen als de speurende verslaggever
Fletcher in „Fletch" van Michael Ritchie
naar uitgezocht heeft. Daarbij komt hij
in kontakt met de vrouw van Stanwyk en
tja, daarna loopt alles nog meer uit de
hand dan al het geval was.
Het verhaal kent wat al teveel toe
valligheden, waardoor de geloof
waardigheid enigszins wordt aange
tast, maar dankzij Chevy Chase als
de man met de „duizend gezichten"
werd „Fletch" toch een aardige kom-
die, erg geschikt voor de regenachti
ge dagen als van de laatste tijd. Niet
meer en niet minder.
Eens in de week nodigt Charles de
mooie Lisa. zijn „kleine bloem", uit om
tegen betaling een striptease uit te
voeren, muzikaal ondersteund door
fragmenten uit Donizetti's „Lucia di
Lammermoor" Lisa is gecharmeerd
van de aardige, maar wat bizarre man,
die zim leven in dienst van de kunst lijkt
te stellen. Zij zelf heeft een relatie met
een brute kunstschilder, die een aantal
jaren geleden beroemd was, maar is
blijven steken in achterhaalde action-
painting De tegenstelling tussen haar
gevoelens voor deze kunstenaar en
Scène uit „Man of flowers".