JACQUELIEN EPSKAMP FILMT IN LEUSDEN
Jeugdige Leusdenaren spelen hoofdrol
in korte speelfilm „De Voddeman"
Gerestaureerd orgel wordt met
concert in gebruik genomen
Boekje over orgel verkrijgbaar bij secretariaat St. Josephparochie:
„ledereen wil wel eens een keer
met Jack Nicholson werken, maar
ik wil gewoon een goede film maken"
Reportage
DONDERDAG 21 NOVEMBER 1985
ren a
eope
[£r?' LEUSDEN - „Het is vandaag wat uitgelopen. Ik ben een
za,^ eetje doorgedraaid, hoor." Jacquelien Epskamp veront-
17q chuldigt zich voor het lange wachten. „We wilden vandaag
eventien scènes opnemen. Dat is erg veel. We hebben er nu
even gedaan."
;inds maandag is Jacquelien, samen met zo'n zeven anderen,
jseurlan het filmen in Leusden. „De voddeman" heet de rolprent
gie i neen 11-jarig meisje uit Leusden speelt de hoofdrol.
ril ee De filmploeg die deze week in Leusden en omgeving vertoeft, bestaat
er a it studenten van de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam Scena-
an ji o-schrijfster en regisseuse Jacquelien Epskamp staat aan het hoofd van
onesi 8 equipe. Zij verhuisde op 11 -jarige leeftijd van Scherpenzeel naar
eusden. In verband met haar studie woont Jacquelien in Amsterdam,
ditie i aar haar ouders zitten nog steeds hier
gegt
ondi
cquelien Epskamp geeft regie-aanwijzingen aan één van de jeugdige.
is dense amateurs
i m»
LEUSDEN - Precies
vijftig jaar na de laatste
opknapbeurt moest het
orgel van de St. Jozefkerk
in Leusden wederom ge
restaureerd worden. De
tand des tijds liet het mu
ziekinstrument niet on
aangetast. Met de actie
„Een halve ton voor een
hele toon" werd het nodi
ge geld bijelkaar gehaald.
Zondag 24 november
klinken de eerste officiële
klanken uit het nieuwe or
gel.
„Wij kunnen het ons niet
voorstellen ons kerkgebouw
zonder orgel. Liturgie ..vieren
heeft iets van een feest en
waar feest is. is muziek en
zang.'' Zo begint pastor B J.
ter Bekke zijn voorwoord in het
boekje over het 124-jaar oude
orgel van de St. Jozefkerk Dat
werkje is het resultaat van het
speurwerk van A. J. van Kooij.
die zelf ruim dertig jaar het
orgel bespeelde
Van Kooij gaat in zijn verhaal
terug naar 1861 In november
van dat jaar werd het orgel met
de nodige taferelen (waaron
der het inzegenen van het mu
ziekinstrument) in gebruik ge
nomen. Het was het tweede
orgel van de kerk. Zijn voor
ganger, in 1816 geïnstalleerd
was na 45 jaar trouwe dienst
afgeschreven
Bouwer van het nieuwe or
gel was de Duitser Wilhelm
Rutter. Deze Rütter (1812-
1887) bouwde in zijn leven 32
orgels, waarvan er zeven in
Nederland staan Het instru
ment dat hij maakte voor de
parochie in Hamersveld zou
oorspronkelijk 23 registers krij
gen In het uiteindelijke con
tract werd dat aantal terugge
bracht tot 19. verdeeld over
twee klavieren en een vrij pe
daal.
FRONTPIJPEN
Het nieuwe orgel zou vóór
Pinksteren 1861 opgeleverd
worden Enkele wijzigingen en
een briefwisseling over de or
gelkast en de frontpijpen gooi
den roet in het eten. Pas op 14
november kon Rütter zijn werk
voltooien. De totale kosten van
het instrument bedroegen
3.914 gulden. De parochianen
zorgden voor een bijdrage van
maar liefst 3500 gulden
De eerste veranderingen
aan het oorspronkelijke orgel
vonden plaats in 1924 Belang
rijkste wijziging was de aan
sluiting van een ventilator, die
voortaan de windvoorziening
van het apparaat regelde Dat
was mogelijk omdat Hamers
veld toen was voorzien van
een elektriciteitsnet
Tien jaar later was het tijd
voor een grote restauratie De
centrale verwarming die inmid
dels was aangelegd had fatale
gevolgen voor het orgel De
verwarmde lucht zorgde voor
windlekkage. Daardoor waren
spoedig enkele registers niet
meer te gebruiken.
Het kerkbestuur besloot tot
een algehele vernieuwing van
het orgel De kast met de
frontpijpen bleef in de oude
staat Het binnenwerk echter
werd totaal vernieuwd. Het ou
de sleeplade-systeem moest
wijken voor het electrisch-
pneumatisch-kegellade-sys-
teem. Dat had tot gevolg dat de
aanslag van de toetsen stuk
ken lichter werd Bovendien
kon de speeltafel verplaatst
worden Bij afwezigheid van de
dirigent kon de organist de
speeltafel zó verplaatsen dat
hij zelf leiding kon geven aan
het koor.
INWIJDEN
De firma Pels uit Alkmaar
verrichtte de grote ombouw,
die in totaal 5500 gulden kost
te Enkele parochianen, die
volgens een bericht in de Eem-
bode onbekend wensten te
blijven, namen de financiële
consequenties voor hun reke
ning
Op zondagmiddag 17 no
vember 1935 om drie uur werd
het orgel plechtig ingewijd door
pastoor Croonen Na het offi
ciële kerkelijke gedeeltegaf Jan
de Wit, de toenmalige direc
teur-organist van de parochie
van O.L.Vr. te Bussum, een
concert.
Vijftig jaar later (om precies
te zijn: vijftig jaar en één week)
is het weer zover. Een voltooi
de restauratie, een officiële in
gebruikname en een orgelcon
cert. Zondag 24 november tus
sen 15.00 en 16.00 uur in de
St. Jozefkerk aan de Hamers-
veldseweg te Leusden
Mensen die geïnteresseerd
zijn in het boekje ,,Het orgel
van de St Jozefkerk in Leus-
den-C van de heer A. J. van
Kooij. kunnen kontakt opne
men met het secretariaat van
de St. Jozefparochie. Hamers-
veldseweg 51. tel 033-941261
(iedere werkdag van 9.30 tot
11 30 uur). Het boekje kost
één gulden en bevat naast het
verhaal over de geschiedenis
van het orgel ook enkele leuke,
historische bijlagen
komt ze van de stad naar het
platteland Daar maken twee jon
gens haar bang met een dode kat
en vanaf dat moment denkt ze
steeds aan de dood. Haar moeder,
die zelf bang is voor de dood.
wimpelt elk gesprek hierover af De
volgende dag komt het meisje thuis
uit school en ziet ze de voddeman
fietsen. Die identificeert ze met de
dood. omdat hij precies dezelfde
zakken bij zich heeft als die, waarin
de twee jongens de dode kat stop
ten. Het meisje raakt in paniek,
omdat ze denkt dat die voddeman
haar komt halen
..Het is een eenzelvig meisje, dat
haar pop als beste vriendin heeft,
legt Jacquelien uit ,.Ze is emotio
neel nog lang niet gerijpt. Het onbe
grip voor haar angsten wordt alleen
maar groter."
Wie een ..happy end" verwacht,
komt bedrogen uit ..De film krijgt
een open einde Ik houd niet van
films waarin alles ineens goed af
loopt. De kijkers mogen zelf uit-
maen of het meisje over haar ang
sten heen groeit, of dat ze in haar
fantasiewereldje blijft leven
Jacquelien kan haar film moeilijk
bij een bepaald genre indelen.
..Het is geen komedie en ook geen
horror-film. Er zitten wel thriller
elementen in, maar een psycholo
gische thriller is het ook weer niet."
BULGARIJE
De eerste scène, waarbij een
dode kat wordt verbrand, verhaalt
een beetje een eigen belevenis.
„Toen ik vorig jaar in Bulgarije op
vakantie was. vond ik een gewond
zwerfkatje. Dat heb ik toen meege
nomen en verzorgd Toch ging het
dood De volgende dag werd het
verbrand
Dat is overigens de enige eigen
ervaring die Jacquelien in haar film
verwerkte. ..Zodra je iets gaan
schrijven over jezelf is het niet
interessant,,' vindt zij. ..Verzinnen
is leuker. Het is ons vak om allerlei
dingen te bedenken en ze vervol
gens gestalte te geven. Daarvoor
komen mensen naar de bioscoop;
om een stukje van die droomwereld
te zien
De locatie-keuze voor de opna
mes lag voor de hand ..Ik kom hier
vandaan, dus ik ken de omgeving
hier. Het bedenken van shots is ook
makkelijker, want je ziet alles voor
jé We hadden ook in Amsterdam-
Noord kunnen gaan filmen, maar
daar heb ik die voordelen niet
De familie van Jacquelien draait
deze week ook mee in de filmwe
reld Haar ouders doen de catering
Dat houdt in zorgen dat het eten en
drinken op tijd klaarstaat. ,,Daar
komt veel bij kijken." aldus me
vrouw Epskamp nadat ze zojuist de
hele crew van bami heeft voorzien
„Ik houd wel van zoveel drukte in
huis Het was bij ons vroeger altijd
druk."
ROLVERDELING
Twee professionele acteurs spe
len in de rolprent mee De moeder
rol wordt vertolkt door Truus te
Selle, een vrij bekende actrice die
naast veel televisie-werk ook twee
keer een hoofdrol speelde in een
Nederlandse speelfilm. Theo de
Groot van de Amsterdamse toneel
groep Baal geeft de vader-figuur
gestalte
De overige rollen worden inge
vuld door amateurs. De Amersfoor-
ter Janus Verhaar speelt de vodde
man ..Die rol is hem op het lijf
geschreven Hij doet het fantas
tisch Jeroen en Joost Wijnands
uit Leusden. respektievelijk 16 en
12 jaar. spelen de twee jongens.
De hoofdrol is weggelegd voor
de 11-jarige Willemijn Raat uit
Leusden Speciaal voor de film
kreeg ze een hele week vrij van
school „Ze doet het prima.' aldus
Jacquelien. die graag met kinderen
werkt. ,,Ze heeft veel geduld
..Het voordeel van het werken
met kinderen is dat ze veel sponta-
JacQuehen Epskamp achter de camera. ..Gewoon een goede film maken.
ner zijn en zich makkelijker inleven
Beroepsacteurs zijn meestal alleen
met hun eigen rol bezig. Kinderen
niet Die willen alles weten. Ze
dragen ook zelf dingen aan ,,Aan
de andere kant," zegt ze, ..is het
moeilijk omdat ze geen scholing
hebben. Ze zijn nooit eerder op de
filmset geweest Alles is nieuw en
onwennig De eerste dag vinden ze
geweldig, de tweede dag gaat wel
Daarna willen ze meestal liever met
hun eigen vriendjes spelen.'
GOEDKOOP
De kosten van de 16 mm-film. die
ongeveer twaalf minuten gaat du
ren. zijn opvallend laag ..Normaal
kost een soortgelijke produktie
120.000 gulden," legt Jacquelien
uit. ..Maar omdat wij de apparatuur
van school hebben en iedereen
gratis meewerkt, komen wij goed
koop uit. Alleen het filmmateriaal,
het transport en de catering kosten
geld Zesduizend gulden
Een groot deel van de opnamen
vindt plaats in een huis aan de Van
Diepenheim Scheltuslaan te Leus
den-Zuid. ..Die mensen die dat huis
ter beschikking stelden, weten niet
waar ze aan begonnen zijn Dat valt
altijd tegen, hoe goed je ze ook
voorbereid," zegt Jacquelien Zelf
zou ze haar huis nooit voor zoiets
..uitlenen" ,,Ja bent je huis kwijt.
De stoppen slaan wel eens door. Er
moet een hele hoop apparatuur het
huis in." En even later: ,,Er zijn
maar weinig mensen die het een
tweede keer doen.'
Wat gaat er met de film gebeuren
als deze klaar is? Jacquelien: ,.Hij
wordt vertoond op school. Ook
komt de NOS de film bekijken en
kan hij eventueel verkocht worden
Ik wil de film ook een keer in
Leusden draaien. Op 1 februari
moet het helemaal klaar zijn."
SCHRIJVEN
Na de opleiding in Amsterdam
wil Jacquelien doorgaan met het
schrijven van scenario's. ,,De
meeste Nederlandse speelfilms
mislukken nog. omdat het ver
haal slecht is. Er zijn maar weinig
goede scenario-schrijvers in
ons land."
Daarnaast wil ze ook een bio
scoopfilm maken. „Met wie? le
dereen wil wel eens een keer met
Jack Nicholson werken. Maar ik
droom er echt niet van om met
beroemde acteurs te werken.
Gewoon een goede film maken.
Dat is wat ik wil."
Martin Hermens
„Hoe ik op die academie te-
cht ben gekomen? Dat is ei-
nlijk van zelf gegaan. Ik heb
m enlang allerlei andere dingen
i het gebied van de film ge-
an," vertelt ze na een ver-
Deiende dag. „Als je in Neder-
tid iets met film wil doen, moet
eerst naar de academie."
e school biedt veel faciliteiten,
oral wat kostbaar materiaal
treft. „Ook kom je er in contact
st de filmwereld," aldus Jac-
elien. „Je rolt er gaande weg
Ik had vroeger geen idee wat
nen allemaal inhield. Dat be
fit nu langzaam te komen.
Ze volgt de opleiding scena-
>-schrijven/regisseren. Mo-
Jnteel zit ze in het derde jaar.
lat is een soort generale repeti-
voor de stage-periode en de
an h
T
ends
eindexamenfilm. In dat derde
jaar moet je een scenario inleve
ren. Als dat goed gevonden
wordt, krijg je geld om het te
verfilmen."
JOURNAAL
Jacquelien had al twee andere
scenario's ingeleverd voordat ze
met het verhaal van ,,De vodde
man" op de proppen kwam ..Dat
was een toevalstreffer. Het werd
geschreven tussen het eerste en
het laatste journaal op een zondag
avond. Ik heb het in één keer
uitgetikt Meestal ben je er lang
mee bezig
„De voddeman" gaat over een
meisje van 10 jaar, dat voor het
eerst in aanraking komt met de
dood. Samen met haar ouders
Op de film-set in Leusden
Het gerestaureerde kerkorgel van de St. Jozefparochie Dankzij de actie
.Een halve ton voor een hele toon' kon de opknapbeurt, die hard nodig
was. uitgevoerd worden Zondag klinken de eerste klanken