Juist deze combinatie, het spelen 'an zelf gearrangeerd repertoire, is uniek" „Zo'n debuut is maar voor enkelen weggelegd" LEUSDER KRANT eusdense gitarist Cees Smit over zijn net uitgekomen langspeelplaat: NAAST DE MEEST COMPLETE KRANT VAN LEUSDEN HEBBEN WIJ NATUURLIJK MÊÊR TE BIEDEN. men haalt een gitarist uit het buitenland onder het motto, dat wat van ver komt, lekker is11 met arrangeren heb ik geprobeerd, zoveel mogelijk variatie te bereiken instrumentale muziek biedt het voordeel, dat ze niet taalgebonden, en haast tijdloos is. Berdien Stenberg op hoestekst: geboortekaartjes verlovings- en trouwkaarten uitnodigingskaarten rouwkaarten visitekaartjes ONDERDAG 28 NOVEMBER 1985 interview Op ons kantoor aan de Asschatterweg (bij de Biezenkamp) kunt u terecht voor: en nog veel meer. Vraag eens informatie. Modellenboeken thuis ter inzage. Asschatterweg 19, Leusden. Telefoon: 033-941495. Dagelijks geopend van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur (behalve op zaterdag). V| larj :USDEN - „Het is niet overdreven, als ik zeg dat ik een ke kans gekregen heb. Het spelen van eigen repertoire, e technische mogelijkheden die men me heeft geboden het opnemen van deze plaat, is voor het maken van een te langspeelplaat uniek, denk ik." Claftn het woord is de Leusdense gitarist Cees Smit, die het et over zijn eerste langspeelplaat „Oasis", die sinds lopen maandag in de platenzaken verkrijgbaar is. Het is - plaat geworden vol rustige nummers, die toch vol sseling zit. Iets waar Cees bewust naar heeft gestreefd, let is een bepaald concept geweest, dat ik in m'n hoofd Afwisseling van instrument, andere klanken, akoestisch lektrisch. Zo is het binnen een bepaald genre, waar de titel sis" ook voor staat, toch een plaat geworden vol afwisse- u gr omd gel •makkelijk is het niet, om in de muziekwereld ,,aan I. dat ik te komen", zoals dat zo fraai elen En al helemaal niet als gita- krij itjekfes Smit „Wat is er nou urd, de laatste jaren op gitaar- ele fd. Ja, Harry Sacksioni, maar tas het dan wel. En dan, met rtassieke opleiding, dat maakt kon >P zich ook niet gemakkelijk, oben and zit te wachten op klassie- taar En als daar in ons land al (e van is, dan zijn er twee •lijkheden. Men haalt een gi- uit het buitenland onder het i, dat wat van ver komt, lekker men geeft inderdaad iemand jen land een kans Maar dat dan wel met bekend repertoi- uren. Bekende nummers, in its ander arrangement, met Hen enpt een iets andere inbreng, en zo wordt dan een nieuwe solist gelan ceerd. Dat is de praktijk." NIEUWE MUZIEK ,,Men heeft mij gelukkig de kans gegeven, om mijn eigen repertoire op te nemen Daarbij heb ik gebruik gemaakt van nieuwe muziek, met synthesizers. Dat beidt het muzikale voordeel, dat die apparaten haast onbegrensde mogelijkheden heb ben En het is natuurlijk financieel ook niet onaantrekkelijk, want je hoeft geen heel orkest meer te huren VARIATIE „Met arrangeren heb ik boven dien geprobeerd, zoveel mogelijk variatie te bereiken. Wat mij altijd opvalt bij platen van instrumentale solisten is, dat het op een gegeven moment eentonig dreigt te worden. Konstant die piano, om maar iets te uitsluitend voor volle zalen ge speeld, in de betere theaters in ons land. en ook in Belgie Dat is iets heel anders, dan thuis achter je piano arrangementen maken. Je proeft de sfeer in die theaters, en wat belangrijker is. je voelt aan. dat je de mensen met je muziek be reikt, en ook hoe. Mogelijk gaan we begin volgend jaar naar Japan op bijvoorbeeld de mogelijkheid, om digitaal op te nemen „En dan de musici, die er aan meewerken, dat zijn allemaal, stuk voor stuk, geweldige muzikanten. Dat samen, die technische moge lijkheden die je leert kennen, en de invloed van vaklui in de muziek, waar je mee samenwerkt, daar steek je heel erg veel van op. optreden is heel iets anders, dan voor je piano zitten te arrangeren noemen, dat gaat vervelen. Ik heb er dus heel bewust naar gestreefd, om het anders te doen „Ten eerste met het gebruiken van verschillende gitaren, zodat daar al een andere klank, een ander timbre uit naar voren komt Bovendien heb ik een paar num mers op elektrische gitaar ge speeld. En daarnaast komen er ook andere instrumenten aan te pas, zoals de saxofoon. En één num mer, daar zit een achtergrondkoor in, dat is heel apart ISJiet met tekst, maar met het gebruik van de stem men als instrument." „Zo denk ik, dat ik heb bereikt, dat er verschillende sferen aan je voorbij trekken, als je naar de plaat luistert, met verschillen in tempo, met meer of minder „gitaar"." grens mee over, het is tenslotte geen taalgebonden produkt. Bo vendien heeft het ook meer iets tijdloos in zich, dan vocale num mers. Dat kun je wel zien aan de snelle afwisselingen op dat gebied Dat gaat verschrikkelijk hard „Met instrumentale muziek is het bovendien zo. dat het aan kan slaan in landen, waar je nooit aan zitten in het programma dan ook een paar stukken en arrangemen ten van mezelf, ik speel er ook een stuk solo „Dat is een hele ervaring. Ik zei straks al. dat het de laatste jaren in de platenindustrie niet zo goed gegaan is, datzelfde geldt ook voor de theaters Maar met Berdien hebben we tot nu toe praktisch toernee En zo kom je ook nog eens ergens." „Nu die plaat in de winkels ligt, heb ik daar een bepaalde voldoe ning van. ja Maar ik ben er denk ik, toch heel nuchter onder. Ik zie het als een soort opdracht, die voltooid is. met het gevoel van „mooi, en nu op naar het volgende projekt." „Dat heeft trouwens ook wel een element van zelfbescherming in zich. Met niet alleen het spelen, maar ook met het spelen van je eigen muziek, word je meteen kwetsbaar. Je steekt eigenlijk op alle manier je nek uit Dat maakt je extra kwetsbaar, en dat maakt het misschien ook wel extra spannend. Tot op heden ervaar ik dat nog als een positieve spanning. De uitda ging is groter, om op zo'n manier iets te maken, en er ook mee door te gaan Want er zit natuurlijk wel een gigantisch aandeel van jezelf in verwerkt. Ik denk, dat je daar nooit helemaal afstand van zult nemen." „Aan de andere kant moet ik zeggen, dat als ik die plaat van daag weer op zou nemen, er toch dingen zouden zijn, die ik anders zou doen. De platenmaatschappij heeft me geweldige faciliteiten ter beschikking gesteld voor de opna men. Die zijn gemaakt in de Wis seloord Studio's in Hilversum, en dat is één van de meest geavan ceerde studio's ter wereld, met Vandaar ook. dat ik denk, dat ik nu, een jaar later, bepaalde dingen anders zou doen." „Daar zit niks tragisch aan. hoor. dat lijkt me heel normaal. Ik ben begonnen op het muzieklyceum in Hilversum, met een klassieke op leiding op gitaar. Ik heb les gege ven. in Leusden en in Assen, en ik heb met die achtergrond arrange menten geschreven, en nu een eigen plaat gemaakt. Prachtig, ik ben de eerste die het zal beamen." „Maar muziek is meer. Wat voor mij nog altijd de leukste gedachte is, dat ik met het schrijven van nieuwe repertoire, met arrangeren, iets maak. Dat andere mensen stukken van je spelen, dat is een hele leuke wetenschap, voor me zelf." „Het betekent ook, dat ik vind dat ik niet te lang mag blijven stilstaan bij die plaats Dat bedoelde ik met „niet tragisch". Die plaat, en het feit dat ik bepaalde dingen nu anders zou doen, maken deel uit van een ontwikkeling." „Je blijft leren, in de muziek. Alles wat je doet. wordt deel van een ontwikkeling, die je doormaakt. En indachtig het gezegde, dat stilstand achteruitgang is, denk ik dat dat een hele goede zaak is. Je moet wel bedenken, voordat je echt je draai in de muziek vindt, dat kan jaren duren Als je het al vindt. heb gedacht Er bestaat tenslotte overal een heel eigen soort muzi kaliteit, een eigen muzikale smaak ook. En daar komt bij, dat gitaar een redelijk populair instrument is." OPSTAPJE „De tijd, dat ik voor de radio heb gewerkt, heeft me wel een soort opstapje bezorgd, denk ik. De gang van zaken in de platenwereld is namelijk helemaal zo florissant niet. De laatste jaren zijn de verko pen van langspeelplaten heel hard teruggelopen. Dat heeft tot gevolg gehad, dat men niet alleen voor zichtiger is geworden, maar ook economischer. Maar dankzij het feit, dat ik al veel materiaal op de band had, via dat radiowerk, kon ik laten horen wat ik kon, en ook wat ik wilde. Dat was een voordeel." KWARTET „Wat ook een grote rol heeft gespeeld, dat ik deel uitmaak van het kwartet dat Berdien Stenberg begeleidt. Je ontmoet dan toch mensen, die in de muziek werk zaam zijn, en dat is onmisbaar." „Zo heb ik via kennissen de producer van m'n langspeelplaat leren kennen. Dat is Bert Schouten. Overigens moet je niet denken, dat zoiets meteen gepiept is Vorig jaar december zijn we begonnen met opnamen, en de plaat is deze week uitgekomen. Dat zegt wel genoeg Er komt dan ook heel veel bij kijken bij zo'n maatschappij Voordat defi nitief besloten is, dat er inderdaad een plaat komt, voordat de hoes ontworpen is, dat loopt over zoveel schijven, want iedereen praat mee. hè. alle afdelingen binnen zo'n maatschappij moeten daar hun zegje over doen OPTREDENS „Die optredens met Berdien Stenberg, die zijn heel leerzaam. Dat is een heel afgewogen presen tatie, naar het publiek toe Met een mooi decor, uitgezochte kleding enzo, want de mensen moeten daar niet alleen naar luisteren. Zo'n avond telt voor en na de pauze een uur, dus die mensen moeten die twee uur toch ook iets hebben om naar te kijken. Alhoewel de muziek natuurlijk wel het belangrijkste blijft Maar toch „Ook muzikaal steek ik er veel van op Het kwartet is niet een groep begeleiders, maar een echt kwartet, waarbij alle leden hun ei gen muzikale inbreng hebben Er INSTRUMENTAAL „WEA brengt de plaat uit. Dat is een combinatie van Warner Bro thers Electra en Atlantic, één van de grootste maatschappijen Of het een rol heeft gespeeld, weet ik niet, maar een plaat vol instrumentale muziek biedt natuurlijk wel voorde len Je gaat er gemakkelijker de (advertentie) „Wat me altijd heeft verwonderd, maar bovenal geboeid, is hoe een introvert en bescheiden mens als Cees, je op een onvoorstel baar overweldigende wijze weet te grijpen met zijn schitterende gitaarspel. Op zon moment lijkt hij schuil te gaan achter z'n instrument, en tellen alleen nog de gitaar en de muziek." „Ook zijn composities zijn stuk voor stuk op zichzelf staande meesterwerkjes, waarin Cees zijn gitaar op verrassend veel manieren heeft weten in te kleuren, en waarbij met grote zorgvuldig heid de elektronica tussen akoestisch instrumentarium werd ge schoven, zodat een warm. harmonieus geluid kan ontstaan Trots ben ik op een goede vriend die dit alles heeft qerealiseerd zó'n debuut is maar voor enkelen weggelegd zo luidt de hoestekst. Nu is van hoesteksten bekend, dat ze er in de eerste plaats zijn, om de plaat aan te prijzen Maar na de plaat te hebben beluisterd, moet je constateren, dat er geen woord gelogen is: het is een langspeelplaat die zeer afwisselend is. met ragfijne stukken, waarin gitaar en elektronica op zo'n subtiele manier verweven zijn, dat je heel goed moet luisteren om het moment te kunnen bepalen, waarop het één overgaat in het ander. Afgewisseld met wat „ritmischer" nummers, geeft Cees Smit op zijn eerste langspeel plaat een aantal mogelijkheden weer van het gebruik van de gitaar, die de aandachtige luisteraar vele malen weten te verrassen. Wat schrijver dezes betreft, wordt „Oasis" dan ook van harte aanbevo len. „OasisiLP/240 788-1, MC/240 788-4. Songs: Cees Smit. Arrangementen: Cees Smit. Techniek: Pieter Nieboer, Wisseloord Studio's. Produktie: Bert Schouten. Akoestische en elektrische gitaar: Cees Smit. Keyboards: Hans Jansen. Piano: Henk Wieman en Cor Cools. Bas-gitaar: Jan Hollestelle. Drums: Louis Debij. Percussion: Jos Hermeier. Saxofoon: Gerbrand Westveen. Achtergrond-koor: Lisa Schulte Nordholt, Diana Marchal, Arjan Bras, Pim Roos en Jan Vermeulen. „Oasis" is sinds afgelopen maandag verkrijgbaar in de platen- handel. f word je kwetsbaar Berdien Stenberg schreef de hoestekst voor de eerste langspeelplaat van Cees Smit. „Het was bij toeval dat ik in de winter van 1980 Cees Smit ontmoette. Een muzikaal „rendez-vous" met een zeer begaafd gitarist, die toen nog „klassiek gitaar" aan het Hilversumse muziekly ceum studeerde", schrijft ze. ..Vanaf die dag hebben we veel gemusiceerd, en niel alleen binnenshuis: nee daadwerkeli|k op de frappen van de Sacrê Coeur."

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1985 | | pagina 7