„Je kunt nooit te ver gaan, want dan lijkt het niet meer" "artoonist Harry Goldsmann op weg naar droomwereld van Walt Disney: Vier portretten per maand kost enorm veel energie en inspanning. James B. King: „He is a natural" .Je kunt eigenlijk alles bereiken DONDERDAG 5 DECEMBER 1985 interview id g- Kk-zangeres Tina Turner in de ogen van Harry Goldsman. irry („Ik heet eigenlijk Henri. Gorbatsiov, maar ook popsterren aar iedereen noemt mij Harry") a|s Prince en Tina Turner werden nmert flink aan de weg als portret- door hem al op papier vastgelegd, nkaturist. Politici als Reagan en Niet precies zoals ze in het echt LEUSDEN - „Ik heb niet geluisterd naar mensen die igatief reageerden. Had ik dat wel gedaan, dan was ik nooit ver gekomen." Aan het woord is Harry Goldsmann, die idanks zijn jonge leeftijd hij is 23 jaar) al heel wat bereikt eft als karikaturist „Je kunt eigenlijk alles bereiken," zegt hij zelfverzekerd. |n advies: „Keihard werken, goed nadenken, eerlijk blijven i zakelijk gebied en alles op een leuke manier doen." zijn, maar steeds weer met een komische overdrijving van een ken merk of gebrek. ,,lk teken al vanaf de kleuter school," bekent Harry Goldsmann. Sinds zijn negende levensjaar houdt hij zich bezig met karikatu ren. ,,Dat is iets anders dan portret ten. Karikaturen vallen beter in de smaak." van die zoveel mogelijk verkocht moeten worden. De prijzen? Jn Amerika kost een tekening zo'n 400 dollar," legt Harry uit, „maar Reagan bijvoorbeeld is goedko- Der Voordat Harry aan het tekenen begint, zoekt hij zoveel mogelijk foto's en tekeningen waar de te tekenen persoon helemaal op staat. Vervolgens maakt hij een ruwe schets, waarin aangegeven wordt wat hij overdreven wil heb ben. „Daar kun je nooit te ver in gaan, want dan lijkt het niet meer Als de ruwe schets klaar is, volgt de schets voor de uiteindelijke te kening Die wordt dan, om het geheel compleet te maken, inge kleurd. „Qua kleur-stijl mag je best wel bij anderen kijken, als je maar nooit copieert," aldus Harry „Je mag nooit een tekening overne men," MADONNA Wie staan er nog op het lijstje om getekend te worden? Harry: „Ik ben nu dus bezig met David Letter man Madonna zit op schema. Ver der is het afwachten wie er in de belangstelling staat en wie er op de markt veel gevraagd wordt." „Ik wil er ook een van mijzelf maken Eens kijken hoe ik mijzelf gemeen kan overdrijven Natuurlijk ook naaste familieleden." Maar al deze kopstukken zullen moeten wachten: „Vier portretten per maand kost enorm veel energie en inspanning." Zijn grote droomwens is, dat sche portretten die Harry Golds mann (hij volgde nooit een kunst- of tekenopleiding) vervaardigde. Het resultaat was, dat hij kon kiezen uit een berg aanbiedingen. Harry: „Ik heb er een aantal afge wezen Ook het contract met Else vier is ontbonden. Ik wil aan nie mand vastzitten, zodat ik alle kan ten uit kan." PARIJS Een van de aanbiedingen die nog openstaan komt uit Parijs. Drie grootmeesters van de karikatuur, Ricord, Mulatier en Morchoisne, hebben hem aangeboden om in Parijs te komen werken. Hoewel hij al aardig wat heeft meegemaakt, is Harry toch onder de indruk van deze kans. Binnenkort vertrekt hij dan ook naar Parijs om het een en ander te bekijken en te bespreken. ,,lk ga dan ook op bezoek bij Uderzo," zegt Harry Goldsmann. „Dat is de tekenaar van Asterix Harry heeft nog meer mogelijk heden. Hij richt zich voornamelijk op grote, Amerikaanse bladen als Play Boy en Time Magazine. Met een luxe uitgevoerde folder brengt hij daar zijn talenten onder de aandacht. „Die brochure gaat on der meer naar een speech-schrij- ver van Reagan," vertelt Harry niet zonder trots. „Ik hoop dat Reagan een brief schrijft, die ik in de volgen de brochure kan gebruiken Er zijn 1800 brochures ver stuurd „Als een tot twee procent positief reageert, ben ik tevreden," George Schultz op z'n best Politicus Henri Kissinger geportretteerd In zijn jonge leven heeft Harry niet alleen al tamelijk veel gepres teerd op het gebied van karikatu ren, maar ook veel gereisd. Hij zag het eerste levenslicht in Den Dol- der. Na de lagere school en twee jaar middelbare school vertrok hij voor een jaar naar zijn moeder in Amerika Hij kwam weer terug naar Neder land, Leusden wel te verstaan, waar hij in twee jaar de mavo afmaakte. Hij woonde toen bij zijn vader, die overigens nog steeds in Leusden verblijft. Na de mavo probeerde Harry het op de hotelschool Daar wilde het echter niet vlotten. Na acht maan den had hij het daar gezien. Net 17 jaar oud reisde hij naar Londen. In de Britse hoofdstad werkte hij in een hotel Daar gaf hij ook wat meer uiting aan zijn hobby: teke nen. SPOTPRENTEN Harry Goldsmann met twee van zijn creaties Gorbatsjov en Reagan. aldus Harry. „Ik wacht aanbiedin gen afIn de tussenliggende tijd probeert hij een optreden rond te krijgen in de David Letterman Show, de grootste televisiepraat show van Amerika. Speciaal daar voor is hij bezig met een kankatuur van David Letterman zelf Zijn streven is om vier tekenin gen per maand te produceren De originele platen zijn 30 bij 40 centi meter groot. Daar maakt hij dia's iemand van Walt Disney hem opbelt om te vragen of hij mee wil werken aan een tekenfilm. „Dat zou Ik een grote eer vin den," zegt Harry Goldsmann met twinkelende ogen. Het zou toch moeten lukken in die droomwe reld van Walt Disney. Een jaar lang werkte Harry in Engeland. Wederom ging hij naar zijn moeder in Seattle, Amerika Daar begon zijn carrière als karika turist pas echt. Hij maakte politieke spotprenten voor het blad van de University of Washington. De Seattle Times merkte zijn wonderbaarlijke talent op en publi ceerde regelmatig prenten van zijn hand.Henri Goldman is one of the most dynamic, young caricaturists to hit print in years," schrijft James B. King (een van de belangrijke mannen achter de Seattle Times) in Harry's introduktie-folder. „He is a natural." Het Nederlandse tijdschrift Else- viers Magazine ontdekte hem via de Seattle Times. Niet aleen in ons land, maar ook elders in de wereld gingen de ogen open voor de komi-

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1985 | | pagina 9