,Ha, die Kerstman!" *en echte kerstfilm ijdens de kerst „A strange love affair" in het Filmhuis Jitingen van een mnkschilder The killing fields": journalistiek en Vriendschap in gruwelijk Cambodja xpositie in Galerie Rosart 'INSDAG MOVIE CYCLUS kijk op de film DONDERDAG 12 DECEMBER 1985 Inderdaad, mocht u het nog niet hebben gekonstateerd in de winkels: over enkele weken is het alweer kerst en voor de bioscopen betekent dat altijd extra grote films op het pro gramma. En we moeten zeggen: we hebben dit jaar niet te klagen, zie elders in deze rubriek. De meeste films springen er uit. Zo ook „Santa Claus", een groots opgezette spek takel-film van Jeannot Szwarc, waar in Dudley Moore en John Lithglow de hoofdrollen vervullen, néast de Kerstman natuurlijk. Kinderen, die nieuwsgierig zijn naar al die geheime zaken van de Kerstman en die Sint Nicolaas alweer zijn verge ten. worden heel wat wijzer als ze gaan kijken naar „Ha, die Kerstman" En bovendien zien ze dan een spannend, fantastisch verhaal, waarin niets onmo gelijk is. „Santa Claus" is het verhaal van de kinderloze houthakker Claus (David Huddleston), die op een winterse nacht met zijn vrouw Anja plotseling wordt overgeplaatst naar de Noordpool Daar worden ze hartelijk ontvangen door een groep Elfen, die in Claus de langver wachte Kerstman zien. En zo wordt Claus de Kerstman. Santa Claus en hij krijgt het zo druk, dat hij een assistent neemt, de Elf Patch (Dudley Moore) Maar Patch is een slechte speelgoed- Alleen die Nederlandse titel vind ik niet zo goed gekozen. Dat „Ha, die Kerstman!" doet me wat al te veel denken aan de kreet, waarmee de bladenman van VNU zich zelf pleegt te verwelkomen. Maar een kniesoor, die daar echt over valt, natuurlijk. „Santa Claus" is een amusante film, waarin Dudley Moore weer al zijn komische talenten weet uit te I buiten. De speciale effecten zijn uitstekend I uitgevoerd, de decors zijn Indruk- wekkend en het verhaal is ruim gelar- deerd met humor en spanning. Voeg j daarbij de muziek van Henri Mancinl en je hebt een echte kerstfilm. over personages of figuren De film is namelijk een lange herinnering, een flash-back. Het geheel zit niet alleen qua plaats en tijd, maar ook in de manier waarop het opgeroepen wordt, in een herinnering. Dit als consequen ties van de keuze van de regisseurs dat de liefde geen liefdesverhaal, maar een mijmering over de liefde moest zijn Al maakt A strange love affair misschien voortdurende de indruk de toeschou wer te willen tarten, geheel juist is die indruk niet. De film heeft zich niet ten doel gesteld te rebelleren, te shocke ren, maar weigert zo halsstarrig zich te voegen naar de tirannie van het alle daagse. van de sociale realiteit, dat het eigenzinnige karakter dat de film hier door heeft verkregen, binnen de be staande context nauwelijks anders dan provocerend kan werken. Een docent filmkunde wordt verliefd op een jonge student (de zoon van een vroegere vriend). De liefde wordt dus verteld aan de hand van een verhou ding tussen mannen. Dit is gedaan om de clichés van de romantiek opnieuw fris te laten functioneren „Het ongewil de. het onvoorspelbare van de liefde, dat twee mensen die niets met elkaar te maken hebben, worden gedwongen of uitgedaagd worden om elkaar te vin den, kortom de fataliteit van de liefde; dat is in onze tijd op het vlak van de man-vrouw verhoudingen veel minder scherp te stellen," aldus Eric de Kuyper en Paul Verstraten „A strange love affair" wil niet bij deze ene liefdesaffaire blijven hangen, maar in algemene termen over de liefde spreken (Van de filmredaktie) maker en zijn lopende bandwerk vol doet allesbehalve aan de eisen van de consumentenbond, zodat Patch wordt ontslagen. Die trekt de wijde wereld in en komt terecht in New York, waar hij kennis maakt met B Z. (John Lithglow). een louche speelgoed-fabrikant, die graag gebruik maakt van de toverkunsten van Patch, die met magisch rendiervoer heel bijzonder speelgoed weet te ma ken. Maar Patch heeft nog niet veel bijge leerd en het speelgoed is toch niet zo goed. als hij dacht AMERSFOORT - In het Filmhuis Appelmarkt draait de komende week van vrijdag 13 tot maandag 16 de cember de film ,,A strange love af fair" van Eric de Kuyper en Paul Verstraten (aanvang 20.00 uur). ,,A strange love affair" lijkt na een tijd van zwalken als gevolg van allerlei produktionele wrijvingen eindelijk de weg naar het publiek te hebben gevon den De film was te zien tijdens het filmfestival van Venetië en was het sluitstuk van de Nederlandse Filmda gen. „A strange love affair", is een film over de liefde, maar bevat tevens een tegenbeweging, die inbreuk maakt op het klassieke liefdesverhaal Het moest een film worden over het thema en niet Claus" („Ha, die Kerstman") USA. Regie Jeannot Szwarc, llya Salkind en Pierre scenario David Leslie camera. Arthur Ibbetson, mu- Henri Mancini, montage Peter speciale effecten Martin Gutteride, visuele en miniatuur-effec ten: Derek Meddings. Met Dudley Moore. John Lithglow, David Huddles ton. Burgess Meredith, Judy Cornwell. Christian Fitzpatrick e.va Genre kerstfilm. Keuring alle leeftijden. Te zien in Grand, Amersfoort Eigenlijk is de komst van de film „Santa Claus" op dit moment op zich al een groot wonder. Want na „White Christmas" met Bob Hope is dit naar mijn weten ongeveer de enige film sinds onheugelijke tijden, die over de Kerstman en kerstfeest gaat en ook echt tijdens de kerst te zien is. ley Moore als de Elf Patch met Santa Claus in de gelijknamige film. Christian Fitzpatrick als de weesjongen Joe en Carrie Kee Heim als Cornelia in ,,Ha, die Kerstman" (Santa Claus) algemene informatie Killing Fields", 1984 USA Regie id Joffe. produktie David Puttnam. sce- Bruce Robinson, gebaseerd op de lenreeks Sydney H Schanberg in de York Times en het boek The death and I Dilh Pran", camera Chris Menges. age Jim Clark, speciale eflecten super- Fred Cramer, muziek Mike Oldfield Sam Watersion als Sydney Schanberg laing S Ngor als Dith Pran Genre gsdrama; Te zien in Grand dinsdag ecyclus. Amersfoort Keuring 16 |aar ie de film „Under fire" heeft en, en het een goede film vond, niet moeten verzuimen naar Killing Fields" te gaan, die nu in irsfoort in roulatie gaat. Hoewel e films met oorlog te maken )en en In beide films journalisten hoofdrol spelen, is „The Killing is" toch anders. Gruwelijker ichien, maar ook met een grotere latische impakt met de afgrijse oorlog in Cambodja als decor. Killing Fields" is het waar ge- de verhaal van de toenmalige oorlogscorrespondent Sydney Schanberg van de New York Times en diens onafscheidelijke vriend, tolk en gids, de Cambodjaan Dith Pran. Het Is 1975 en de vrijheidsstrij ders van de Rode Khmer staan op het punt het regiem van Lon Nol omver te werpen. Het zal niet lang meer duren, voordat de hoofdstad Phnom Penh zal vallen. Sydney Schanberg en zijn tolk/ gids Dith Pran bevinden zich voor aan in de linie en proberen in de groter wordende chaos hun berich ten nog doorgezonden te krijgen naar de Verenigde Staten. In de cha os begaat de Amerikaanse lucht macht een vergissing en bombar deert een stad aan eigen kant. Vanaf dat moment vinden de gebeurtenis sen sneller plaats dan ze kunnen worden opgeschreven en staat Cam bodja op de rand van één van de meest gruwelijke burgeroorlogen van Zuid-oost Azië. Schanberg en Dith Pran worden gegrepen door de oprukkende Rode Khmer, samen met andere journalisten en het is aan het koppige optreden van Dith Pran te danken, dat de journalisten het er levend afbrengen. Ze komen tenslot te in de Franse ambassade terecht, nadat In de paniek en de chaos van een vluchtende stad Phnom Penh, de Amerikaanse ambassade werd ontruimd en de meeste familieleden de kans kregen per luchtbrug te ontsnappen. Schanberg en andere journalisten bleven, maar ook de Franse ambas sade is geen veilige plaats meer voor met name intellectuele Cambodja- nen. De Rode Khmer begint rück- sichtlos de intelligentsia op te pak ken en te deporteren. Dith Pran ont komt ook niet aan dat lot en Schan- MERSFOORT- De 21-jarige kun- uit Keulen, Marcus Krips, bij Galerie Rosart schilderijen, :hes en objekten. Hij is een vent vele markten thuis is. Hij schrijft, musiceert, foto- Op 1 april 1983 had hij zijn te tentoonstelling. Sindsdien zit de Akademie in Düsseldorf in met zes door Michael Bute lecteerde leerlingen. Af en toe Marcus Krips, die er zelf heel uitziet, de akademie de rest werkt hij thuis. Alles Door Anco Mali in zijn interieur is beschilderd, tot en met zijn bandrecorder toe. Hij begon ooit op school, de toiletten beschilderend met graffiti-notities, sa men met zijn vriend Klaus Wintersberg beschilderde hij autobussen. In Duits land moet hij erg opletten als hij op straat staat te schilderen, dat hij niet wordt ingerekend. Door zijn exotisch punk-uiterlijk behoort hij tot de eersten die door de politie worden opgepakt. Hij beschikt over een ongebreidelde fantasie Zijn schilderijen en gouaches daveren van de voorstellingen en noti ties. Het is allemaal heel spontaan en wild, virtuoos en kleurrijk tegen een vaak zwart beschilderde ondergrond Vlakverdeling en compositie zijn bij al deze vaart en schildersdrift intuïtief fraai te noemen, Marcus Krips houdt er twee manieren van schilderen op na. één wat meer schilderkundig picturaal, de ander meer verhalend. In de gouache Klappe zu Affetot heeft hij de twee methoden bijeengebracht, diagonaal gescheiden. Zijn onderwerpen zijn even hard en agressief als zijn manier van weerge ven Hij leeft in een harde wereld en laat die wereld zien vol geweld en afzichte lijk rumoer Zijn doek Tatu-Tata is ge noemd naar de sirene van de politiewa gen en beeld de politie uit als het monster dat razzia's houdt onder kra kers en aktievoerders „Achtung. die Bullen'" noteert hij op dat doek. Bulle is jargon voor politieman Een stuk van een kartonnen doos en een babypop heeft hij in blauw geschil derd met een wirwar van motieven erop. De pop is omwikkeld en vormt één geheel met de doos Een hartstikke maf geheel. Gek om naar te kijken Het schijnt dat hij in Duitsland de bestellingen van liefhebbers nauwelijks kan bijhouden Bij de galerie die hem uitbrengt gaat zijn werk als warme broodjes over de toonbank' Galerie Rosart is geopend woens dag van 10.00 tot 13.00 uur, donderdag „The Killing Fields" van regisseur Roland Joffe. Naast het verhaal van „Prettige Feestdagen" 100 wenskaarten van textiel Onder dit motto wordt in de Openbare Bibliotheek aan de Zonnehof een ten toonstelling gehouden van bijzondere wenskaarten. In deze tijd van het jaar worden weer tienduizenden wenskaar ten verstuurd, veelal met de bekende traditionele motieven zoals kerstbomen, -ballen en -kaarsen. Dat het ook geheel anders kan. laten de leden van Het Wervelrad zien. Het Wervelrad bestaat uit werkgroepen voor vormgeving in textiel, die reeds meerdere malen via tentoonstelingen hun reliëfs, ruimtelijk werk en miniaturen toonden Binnen deze werkgroepen is de traditie ontstaan om voor elkaar een - textiele - nieuw- Cambodja, het verhaal van een onge looflijke tragedie, dat van een welva rend, bloeiend land een troosteloos kerkhof maakte. Meer dan drie mil joen mensen verloren in de onmen selijke periode na de val van het regiem Lol Nol hun leven. De meest gruwelijke vorm van genocide na de tweede wereldoorlog vond hier plaats. En het is bekend: nog steeds gaat Cambodja onder het oorlogsge weld gebukt. Nu zijn het de Vietna- mezen die de lakens uitdelen en weer zijn het de troepen van de Rode Khmer, samen met die van prins Norodom Sihanouk, die voor angst zorgen in de strijd om de macht in dit verscheurde land. „The Killing Fields" is daarom een hoogst aktuele film. Maar dat niet alleen: het houdt de gruwel levend, die In 1975 en daarna plaatsvond en resulteerde in de doodsvelden van Cambodja. Een gruwel die al bijna was vergeten. Regisseur Joffe is er in geslaagd om het verhaal van Dith Pran en zijn geliefde Cambodja op een bijna sobere manier in beeld te brengen, zonder een overdaad aan echte oorlogs-scènes en de daarbij behorende sensaties. Wat hij wél laat zien, is het beest in de mens. De gruwel en de waanzien van de oor log. En de vriendschap die in tijden van nood stand blijft houden met gevaar voor eigen leven. jaarskaart te maken. Dit heeft in de loop der tijden tot een grote kollektie kaarten geleld, waaruit nu dan een selektie van ca 100 stuks wordt getoond Wie ooit de gehouden tentoonstellingen heeft bezocht, herinnert zich ongetwij feld de grote verscheidenheid in het werk. soms geheel uit textiel vervaar digd, dan weer prachtige grensover schrijdingen naar verwante materialen; tijdloos werk naast verrassende experi- mente. Deze voor Het Wervelrad zo karakteristieke resultaten komen duide lijk en overtuigend tot uiting in deze kollektie wenskaarten Tot en met 24 december kan men in de Openbare Bibliotheek deze inspire rende tentoonstelling zien. berg moet machteloos toezien hoe zijn vriend wordt afgevoerd. Zelf slaagt hij er tenslotte in naar de Verenigde Staten terug te keren, waar hij ettelijke prijzen verwierf met zijn artikelen over de oorlog in Cam bodja én met zijn boek „Het leven en dood van Dith Pran". Ruim vier jaar lang doet Schanberg alle mogelijke pogingen om achter het lot van Dith Pran te komen, echter zonder resul taat. Totdat hij het bericht onvangt, dat zijn vriend in een Thailands vluchtelingenkamp is opgenomen. Daar hoort Schanberg het gruwelijke verhaal van de „killing fields" van Cambodja. Het is het verhaal van Pran, van zijn honderdduizenden lot genoten. Het is het verhaal van een bloedend volk, dat In een verbijste rende golf van complete waanzin op zinloze wijze door zogenaamde „be Hamg S. Ngor als Dith Pran in The Killing Fields van regisseur Roland Joffe. vrijders" wordt vermoord, gemarteld Het Is dit verhaal van Dith Pran, dat en uitgehongerd. de hoofdmoot vormt van de film Arbeidsbureau verhuist Op vrijdag 13 december verhuist het Gewestelijk Arbeidsbureau naar het centrum van Amersfoort. Het kantorengebouw „De Runmolen" aan de Zonnehof 26 gaat voortaan alle afdelingen van het GAB omvat ten en daarmee komt een einde aan de spreiding over drie adressen. Er Is bijvoorbeeld ruim plaats ge maakt voor het zogenaamde „Infor matie-centrum", een centrum waar iedereen kan binnenlopen om Infor matie te verzamelen over alles wat met werk en werken te maken heeft. Voorbeelden: de eerste inschrijving, de vakaturebank, informatie over de arbeidsmarkt, over solliciteren, over zoeken naar werk, over beroepen, studies en beroepskeuze, over aan stelling en ontslag, kortom: veel in formatie die makkelijk toegankelijk is voor ledereen die er behoefte aan heeft. Bovendien is dit Informatie centrum de hele dag open. Naast schriftelijke informatie in de vorm van folders, naslagwerken en Informatieboeken met adressen, tips en geprogrammeerde instructie is ook informatie aanwezig op video, lichtkrant en tekstgenerator. Uitzendbureau Start verhuist ook mee, zodat de uitzend-service aan werkzoekenden en werkgevers - op non-profit basis-gehandhaafd blijft. en vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur zondag van 14 00 tot 17 00 uur De tentoonstelling duurt tot en met 22 december In het GAB wordt ook een depen dance gevestigd van het CAVV - het Centrum voor Administratieve Vak- opleidfnguvan Volwassenen - zodat men daarvoor niet meer naar Utrecht hoeft. Het nieuwe telefoonnummer van het GAB is: 641411.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1985 | | pagina 13