.Brewster's Millions" -eld moet rollen Zeven dagen „Kaos" in het Filmhuis „Sonatine": sfeervolle, gevoelige film Kantlijn FILMHUIS APPELMARKT „Profession: reporter" in Filmhuis-nacht Paddestoel (3) Cursiej— bekeken Huwelijk Toch nog betalen? Beroep Vergeefs DONDERDAG 19 DECEMBER 1985 loep op Leusden oen enk ank ma tie vi an tu antwi cont iekp oor ei l buile c iactie: Hans Mosterd. 'dragen: ius Visser en Bert Vos. De liberalen krijgen het straks moeilijk als ze steeds de VVD op bezoek krijgen Cynische Leusdenaar: „Dat is geen partij-politieke werving, dat is het smeden van een hechte onderlinge band Van welk merk? Zo. Voorlopig zullen we de VVD niet meer belagen. We hebben begrepen, dat er druk gecanvast moet worden 'VVD'er (opgelucht) Zullen we het dan nu eens over het CDA hebben?" Bert de Vries heeft het moeilijk. Hij heeft problemen met Ho merische Russen, begrijp ik uit een kop in de krant Henk Ossendrijver ,,Het mag ook andersom zijn hoor" Dezelfde opgeluchte WD'er ..Hebben jullie nou nóóit iets leuks over de PvdA te zeg gen?" Iets leuks over de PvdA Wat zou dét dan wel kunnen zijn? U weet toch dat de PvdA een héél serieuze partij isMet allemaal héél serieuze men senDat kan toch nooit leuk zijn? Vraag maar aan Fons. Kantlijner, moet deze rubriek nou altijd over politiek gaan Dat is op den duur reuze verve lend hoor Kantlijner. ,,Wie was deze in telligente vragensteller?" Cynische Leusdenaar: ..Vast geen lid van Leusden '85. die partij heeft deze rubriek ge bruikt om er hun partijprogram ma uit samen te stellen als ik het goed heb gelezen Konijntje in de Wetering: ..Weet je, wat mij nou zo ver baast? Dat er nou nooit eens een aardige grap over Harm Offereins wordt gemaakt Zeer geacht konijntje: over echte politici maak je toch geen grappen? Hebben we nu alle partijen gehad? O jee, zouden we bijna D'66 vergeten Cynische Leusdenaar: ,,Laat die partij nou toch. Die partij moet eerst Hans van Mierlo nog democratisch tot lijsttrek ker kiezen en dan mag ze weer. Ja, maar we hebben het over de plaatselijke politiek. Over Ep en zo. En Rinze Bloemhof en Ah ik begrijp het al. Daarom mogen we het niet over de democraten uit 1966 hebben U hebt het natuurlijk al begre pen: dit is de laatste Kantlijn van dit jaar over de plaatselijke politiek Volgend jaar zullen we in deze rubriek in ieder geval de eerste maanden niet aan politiek kun nen wijden, want we hebben alle ruimte nodig voor de ver kiezingen Ik hoop van harte, dat ik het nijpende gemis van de rooie rakkers in deze rubriek in deze aflevering voldoende heb uit gelegd aan onze vrienden bij de VVD en het CDA Ook ik zag het graag anders. Maar zoals gezegd: wat moet je nou als Kantlijner met plaat selijke politici, die met de roos in de vuist de draak willen verslaan, die door onze bur gervader al lang geleden is neergestoken Brave socialisten: mag het vol gend jaar een paar gram metjes humor méér zijn Voor dit jaar zit het er weer op. Kantlijnerig gezien was het on danks de hierboven gesigna leerde ernst een vruchtbaar jaar. Met een beetje geluk en de waarlijk onmisbare hulp van onze plaatselijke politici moet het ook in 1986 weer lukken Ik hoop van harte, dat u er ook dan weer om zult kunnen lach ten of boos de krant op zult künnen zeggen, als deze ru briek weer eens uw partii wat al te veel op de hak heeft geno men Maar bedenk dan maar, dat uw tijd nog wel zal komen Als u tenminste van plan bent raadslid te worden Tot dan. KAOS KOMT TERUG IN FILMHUIS De vele mensen die in septem ber teleurgesteld moesten wor den krijgen een tweede kans om „Kaos" te zien. Filmhuis Appel markt gaat deze prachtige Ita liaanse film van de gebroeders Taviani nogmaals vertonen: van 24 t/m 30 december, dus zeven dagen achter elkaar! Wie zeker wil zijn van zijn plaats kan reserveren: op werk dagen van 13.00 tot 15.00 uur en 's avonds gedurende een uur voor aanvang van de filmvoor stellingen. Telefoonnummer: 19505. ders als ik h gra< Brewsters Millions". USA 1985 ne Walter Hill Produktie. Lawrence (rdon en Joel Silver; scenario: Her- iel Weingrod Timothy Harris; ge- iseerd op het boek van George Barr "utheon, camera Ric Waite, mu- Ry Cooder; met Richard Pryor, in Candy, Lonette McKee. Stephen lins, Jerry Orbach eva Genre ledie. keuring, alle leeftijden. Te i in: Grand, Amersfoort. ''s<ni OR BERT VOS let probleem is eenvoudig: om in merking te komen voor een >nls va 300 miljoen dollar, dient ntgomery Brewster (Richard lor) in dertig dagen dertig miljoen Har uit te geven. Niet meer en jral niet minder. Wel eens zoiets irobeerd als je van nature zuinig van aard bent? Het thema is overi gens niet nieuw: Brewster's millions is de zesde verfilming. De eerste versie verscheen in 1914. Richard Pryor behoort tot Amerika's beste theaterkomieken, maar op de één of andere wijze wil dat in de film maar niet goed overkomen. Hebben we hem nog niet zo lang geleden kunnen zien in ,,The Toy een niet zo geslaagde komedie, waarin hij het speelgoed van een verwend rijkeluis-zoontje was. nu als kandidaat multi-miljonair wil het ook niet helemaal uit de verf komen. Regis seur Walter Hill, die met „Brewsters Millions" zijn eerste komedie maakte na voornamelijk vrij harde aktiefilms als .The Warriors en „Southern Comfort", is er niet helemaal in geslaagd om van het nogal overdadige scenario (van de schrijvers van „Trading Places") een goed sluitende en vooral voortdurend boeiende komedie te maken Wie geld heeft trekt mensen aan en dat overkomt Brewster natuurlijk ook. want hij schreeuwt letterlijk van de daken, dat hij geld te besteden heeft Weggeven mag niet, maar wie in het kielzog blijft van Brewster pikt een fiks graantje mee, dat is zeker Het gevolg is, dat het filmdoek bevolkt wordt met een grote massa kleurrijke mensen, waardoor de film vaker op een carna vals-reportage lijkt, dan op een komi sche film. De aardige filmvondsten en grappen verdrinken daardoor te vaak in de overdaad aan flauwe grappen en dat is eigenlijk jammer Als kijker krijg je geen moment rust. Je hebt het gevoel, dat regisseur Hill alle zeilen bij moest zetten om op tijd te trein te kunnen halen. Als er iets belangrijk is bij een komedie, dan is het een pefekte timing. In „Brewster's Millions" wil de timing nog wel eens ontbreken en dat wreekt zich. Een slechte film dus? Laten we zeggen, dat het veel beter had gekund en dat tal van uitgelezen kansen zijn blijven liggen. Voor de rest is „Brewster's Millions" best amusant met een vooral uitbun dige Richard Pryor. Voor mensen, die ook wel eens willen weten hoe je in dertig dagen dertig miljoen dollar kunt besteden. AMERSFOORT - Wegens de enor me publieke belangstelling in sep tember, toen Filmhuis Appelmarkt de Italiaanse film „Kaos" van de gebroeders Taviani voor de eerste keer draaide, is deze nu al klassieke film komende week weer te zien. Een verdiende prolongatie, en 'n voorlo pig laatste kans op 'n ruim 180 min. lange avond filmgenleten voor 6,50. Vanwege de vele vrije dagen is het Filmhuis 7 dagen open, van dinsdag 24 t/m maandag 30 decem ber. Aanvang Eerste en Tweede Kerstdag 21.00 uur, overige dagen 20.00 uur. Reserveren aanbevolen: Gedurende eén uur voor aanvang van de voorstelling. Telefoonnr. 19505. Na eerder Sardinië (Padre Padrone) en Toscane (La Notte di San Lorenzo) als lokaties voor hun films le hebben gebruikt, zijn de gebroeders Taviani in „Kaos" op Sicilië beland, naar aanlei ding van de verhalen van de bekende Italiaanse schrijver Pirandello over zijn geboortegrond Hoewel het scenario is ontleend aan Pirandello, is de kwaliteit van de film te danken aan het visuele talent van de Taviani's zelf „Kaos" heeft een episodenstruktuur met een proloog, vier verhalen en een epiloog Iedere episode op zich is een losstaand juweeltje, waarbij de samen hang tussen de afzonderlijke delen pas duidelijk wordt in de epiloog. Iets over de afzonderlijke episoden vertellen is in feite tot mislukken ge doemd. omdat de Taviani's zoveel meer laten zien dan de droge feiten. Toch een poging In de proloog vinden enige herders een kraaienest De broe dende vogel blijkt een mannetje te zijn, volgens de herders een onmogelijke overtreding van de natuur Ze bekoge len de overtreder met eieren en binden hem een belletje om zijn nek In de verbindende opnamen tussen de episo den keert de kraai met zijn belgerinkel terug en laat ons vanuit zijn standpunt het Siciliaanse land zien Het eerste verhaal. L'Altro Figl.o (de andere zoon). I is een tragisch verhaal waarin een j moeder treurt over haar naar Amerika vertrokken zonen, terwijl ze haar jong- I ste zoon, die als een hondje achter haar aan loopt, niet ziet staan. In Mal di Luna (maanziek) worden liefde en trouw ont manteld als (nood)lot en medelijden La Giara (de kruik) is vrolijk en ironisch Een landeigenaar gaat ten gronde aan zijn eigen chagrijn en zijn landarbeiders wisselen hem in voor degene die hem tot wanhoop brengt In het laatste ver haal Requiem houden boeren een land eigenaar voor de gek, teneinde een stukje grond voor een begraafplaats te bemachtigen. In de epiloog keert Pirandello te rug naar zijn geboortestreek, en val len thema's en verhalen uit „Kaos" op hun plaats. De moraal van het verhaal: Wie erin slaagt zal met het ene been In het oude en het andere in het nieuwe te staan, zal het rijkst leven. uitSonatine Hoewel de meerderheid van de Leusdenaren het wellicht geen goed fietsweer vonden en dus de rit van Scherpenzeel naar Achterberg maar hebben laten zitten, waren er toch nog een redelijk aantal enthousiastelingen, die de bewuste ANWB-paddestoel toch hebben gevonden. Inderdaad: op de kruising Driftakkerweg - fietspad langs het Valleikanaal. Paddestoel 24222. Uit de goede oplossingen trokken we de winnaar van de taart. Dat werd T. Willegenburg. Ansfriduslaan 23,3833 BG Leusden. Deze krijgt nog persoonlijk bericht over het in ontvangst nemen van de feestelijke kersttaart. KERST Dat was eventjes zweten als u nog niet aan uw kerstbood schappen toe was gekomen Want stel je eventjes voor ,dat al die vrachtwagen-chauffeurs waren blijven staken. De ellen de zou echt niet te overzien zijn geweest Hele volksstammen zouden een allesbehalve ple zierige, zeg maar sjagrijnige, kerst hebben gehad, zo zonder kalkoenen, konijnen, rollades en wat voor buitensporige lek kernijen dan ook Want kerst is voor velen het synoniem van lekker eten'ook al zullen er ongetwijfeld velen zijn, die daar met of zonder stakende transporteurs niet aan toe ko men Persoonlijk heb ik dat gedoe met die files veroorzakende vrachtwagens met enig leed vermaak gadegeslagen. Niet omdat ik met niet op de open bare weg behoefde te bege ven, maar omdat ik voor de Kerstdagen het menu al in nauw overleg met m'n gezin had vastgesteld. Mij kon dus niks gebeuren Boodschappen al gedaan. Fluitje van een cent. Mijn menu-kaart is heel een voudig van opzet Geheel in het oorspronkelijke karakter van Kerst, zogezegd Het ko nijntje in de Wetering kan ge rust zijn. Ik zal z'n magere botten niet belagen. Want wij houden het op boe renkool met worst. Zou u ook eens moeten proberen. Wij hebben er achteraf nog nooit spijt van gehad V. (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - De Canadese re gisseuse Micheline Lanctót won met de film „Sonatine" in 1984 in Venetië de Zilveren Leeuw, de prijs voor de beste debuut- of tweede film. „Sona te" portretteert op een sobere, inte gere wijze de eenzaamheid van twee Canadese meisjes. Een eenzaam heid die geaccentueerd wordt door de walkman. Dat apparaat verschaft de gebruiker de mogelijkheid om zich van anderen af te sluiten, zich terug te trekken. Tijdens een strenge winter in Mon treal komt Chantal iedere vrijdagavond thuis van de fysiotherapeut en ze zorgt er voor steeds in dezelfde bus te zitten met steeds dezelfde chauffeur. Er ont staat al snel een summier, maar harte lijk kontakt tussen de twee, dat bestaat uit korte gesprekjes, blikken en geba ren. Chantal neemt de gebeurtenissen in de bus. die de achtergrond vormen van een droom over liefde, met haar walkman op. Anderen breken echter in haar droomwereld in een agressieve passagier de vrouw van de chauffeur, boze collega's van de chauffeur, die hem een onderkruiper noemen omdat hij niet mee wil doen aan de dreigende vervoersstakinq. Op een avond vlucht Chantal hevig teleurgesteld, als blijkt dat er een ande re chauffeur op de bus is gekomen Met Chantal's boezemvriendin Louisette is het eender gesteld. Ook zij voelt zich eenzaam en probeert de sleur te door breken door als verstekeling aan boord van een Bulgaars schip te kruipen Maar ze wordt al snel ontdekt door een Bulgaarse dekwacht. Ondanks de ui terst gebrekkige communicatie ontstaat tussen de twee een soort intimiteit Voordat de nacht voorbij is verlaat Louisette het schip In het afsluitende deel van de film zitten Chantal en Louisette in de metro. Ze geven de wereld nog een laatse kans „Sonatine" is, met een minimum aan dialogen, een warme film, waarin de sfeer en de emoties op uitsteken de wijze in beelden worden gevan gen. Nergens wordt de dramatiek van het thema zwaar aangezet. Inte gendeel. „Sonatine" is, zoals de titel al aangeeft, een lichtvoetige film. AivitnoruuH I - Met Jack Nichol son en Maria Schneider in de hoofd rollen, kan men op vrijdag 20 en zaterdag 21 december a.s. (elke avond om 23 uur) voor de film „Pro- fession: reporter" van de Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni terecht. Door velen gezien als de beste film die Antonio ooit heeft gemaakt, draait „Profession reporter" om een thema dat deze Italiaanse filmer na aan het hart ligt crisis in de identiteit, hier zichtbaar gemaakt in de persoon van de verslaggever in kwestie die zijn eigen identiteit inwisselt voor die van een ander. De journalist David Locke (Jack Ni cholson) wil voor de BBC een verhaal maken over guenllastrijders in een Afri- Scène uitProfession reporter" kaans land Aangekomen m een dorp in de woestijn treft hij in de kamer naast de zijne een dode aan Het is de buurman met wie hij de avond tevoren een gesprek heeft gehad. Robertson is zijn naam. Over zijn beroep verkeert Locke in het onzekere, hij weet alleen dat er veel reizen aan te pas komt. Locke verwisselt in beider paspoorten de fo to's: voortaan zal hij door het leven gaan als Robertson, die blijkbaar aan een hartaanval is overleden Locke vliegt terug naar Londen om wat spullen op te halen in zijn flat en reist daarna naar München om de afspraken van Robertson na te komen Daar ontdekt hij dat Robertson een wapenhandelaar is Intussen ontdekt Locke's echtgenote Rachel dat zij wel degelijk om haar man geeft, een weten schap die haar bij zijn leven niet zo duidelijk voor de geest stond Samen met een vriend van de televisie besluit zij het leven van Locke te reconstueren aan de hand van de reportages die hij gemaakt heeft, als een „hommage" aan haar overleden man En zo komen uiteindelijk alle draden samen in het Hotel de la Gloria in een kleine Spaanse stad. In een magistrale camarabeweging die zeven minuten duurt, krijgt de film zijn voleiding. Aan hel begin ervan ligt Locke Robertson op zijn bed. aan het eind is hij dood. neergeschoten door achtervolgers van Robertson. Rachel buigt zich over hem heen en zegt: „Ik heb hem nooit ge kend Maria Schneider zegt. „Ik wel De Raad van State, die men er toch moeilijk van beschuldigen kan, dat ze om werk verlegen zit, is echter nooit te beroerd om mensen te wijzen op hun verzuim. De vereniging werd derhalve aangeschreven, met het verzoek te betalen. Inmiddels werd de behandeling op een latere datum vastgesteld. Dat was deze week. Maar, helaas, helaas. Wederom was uit Leusden niets vernomen, zo meldde onze Haagse medewerker. De zaak werd dus wederom niet in behandeling genomen. De vereniging heeft nu nog veertien dagen, om hiertegen in beroep te gaan. Dan zal ze echter wel moeten betalen. Of men dat ook zal doen, is niet bekend. Pogingen onzerzijds, om kontakt te krijgen met de bestuurders, strandden helaas op veelvuldige afwezigheid. De Lawn Tennis Vereniging Leusden mocht zich deze week wederom verheugen in de warme belangstelling van de Raad van State. Voor minder doen ze het blijkbaar niet. Maar dat hoeft ook niet: het ging om een AROB-bezwaarschrift. De vereniging diende dat in, tegen het raadsbesluit van de Leusdense gemeenteraad, genomen op2 juli 1985. Declub kon zich blijkbaar niet verenigen met de gedachte, dat er mogelijk binnenkort een auto-sloperij in de nabije omgeving gevestigd zou worden. En vandaar dus een beroep op de AROB-wetgeving. De hoge heren in Den Haag betoonden hun qoede wil, en bogen zich enkele maanden geleden al over de zaak, met als frappant gevolg, dat de zaak niet in behandeling werd genomen. De reden daarvan was, dat de benodigde overboeking - a raison van 95,niet was gedaan. Een vergeefse poging van de Raad van State, derhalve. Afgelopen zaterdag stond 't Ros Beyaart in het teken van Ja, van wat eigenlijk, zal menig voorbijganger zich hebben afgevraagd. Enig speurwerk leverde de oplossing. Het ging om een stunt ter gelegenheid van het huwelijk van de heer en mevrouw Kreijne. Ter gelegenheid van dat heugelijke feit werd de entourage van het Leusdense restaurant feestelijk aangekleed, op een manier waarvan men aanneemt, dat het bij een dergelijke gebeurtenis past. Dat mag, gezien het resultaat, als een geslaagde poging worden beschouwd, die loon naar werken te zien gaf. Joe en Antoinette wa ren er, blijkens de hierbij geplaatste foto, blijkbaar zeer tevreden mee.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1985 | | pagina 9