„Ik kan me eindeloos in kleuren verdiepen
Kleuren zijn voor mij eten en drinken"
^interview.
op dinsdag
VOOR ONS EEN ABONNEE...
VOOR U GRATIS 1214 PAGINA'S
GRATIS PUZZH.PUZICR
VAN HET ROK KRUIS
marathon
SB
Kunstenares Ries Kleijnen over haar werk:
HELP HET
RODE KRUIS
HELPEN
Het is je bereid maken voor de relatie
met de ander. Zorgen dat je het fijn hebt met jezelf. 1
De mensen moeten zichzelf
wat meer verinnerlijken
Ik denk in etsen en in
kleuren van etsen
WOORDENBOEK/
VOOR j
§1 PUZZELAARS^
Ja, u leest het goed, wanneer u als abonnee een nieuwe
abonnee aanbrengt ontvangt u van ons
geheel gratis een prachtig r
puzzelwoordenboek. De nieuwe abonnee
ontvangt van ons wekelijks de krant met al
het nieuws uit eigen plaats en regio.
DINSDAG 7 JANUARI 1986
interview
LEUSDEN - Met de kleine etsjes mee zijn er maar liefst 33
kleuretsen te zien op de tentoonstelling die Ries Kleijnen
momenteel houdt in eetcafé-galerie De Hakhorst, Waarden 25a.
De expositie duurt tot en met 26 januari en is dagelijks te
bezichtigen tijdens de openingsuren van het eetcafé.
e
i Het werk van Ries Kleijnen be-
f staat hoofdzakelijk uit meerkleuren
s etsen en kleuren etsen in combina-
r tie met andere technieken zoals
i zeefdruk, relièf-, vlak- en blind-
druk! Kleuren spelen in haar werk
een essentiële rol en hebben voor
haar een decoratieve en een sym
bolische waarde. Thema's die
steeds m haar werk terugkeren zijn:
door
Anco Mali
mensen, relaties tussen mensen,
landschappen vanuit haar huis in de
polder van Pijnacker en tijdens
reizen die zowel vrijheid als beper
kingen betekenen.
„Op zo'n expositie hangt
maar een stukje van wat je kunt. Ik
ben bijvoorbeeld op het moment
bezig met directe technieken als
pastel, tekenen en schilderen. (Et
sen doe ik al héél lang.) Die pastels
en zo zijn op de expositie nog niet te
zien: ik wil zelf wat langer naar
dingen kijken voordat ik zulk werk
in pubhek hang. Maar ik heb me
steeds voorgenomen: Als de kinde
ren wat groter zijn, neem ik les in
portretschilderen en ga me bezig
houden met directe technieken."
„Nu de kinderen groter zijn, is het tijd om ruimer te kunnen denken.
pastel. Een relatie is kwetsbaar je
kunt hem relativeren en zo innig
maken als je wilt. Er is een paar met
een kruisvorm er onder om de
stevigheid van de relatie aan te
geven."
„Ik maak tegenwoordig vaak
twee etsen voor eenzelfde onder-
beeldt de relatie tot de anderen uit,
met vallen en opstaan van ieder
mens. Op de vierde ets is de mens
te zien vanuit de grond. Op de
grond ligt een vrouwenfiguur: de
mens staat in de heup van deze
vrouw, die moeder aarde voor
stelt."
(advertentie)
Vul snel de bon in en stuur deze in open envelop zonder postzegel naa
BDU Afd. Abonnementen
Antwoordnummer 21
3770 VB Barneveld
ouu
Puzzelt u graag? Dan is hier goed nieuws voor u. Naast belangrijke inloi
matie staat het bekende Rode Kruis puzzelblad de "Marathon" telkens weer
vol fijne puzzels. Wanneer u regelmatig één of meer oplossingen inzendt,
krijgt u dit blad helemaal gratis. Kosten: slechts f 1,50 per oplossing. En hoe
méér oplossingen u opstuurt, hoe méér kans op een prachtige prijs natuur
lijk. Elke maand zijn er prijzen tw.v. ruim f 10.000,- te winnen. Puzzel gezel
lig mee en help het Rode Kruis helpen. Schrijf snel naar het Nederlandse
Rode Kruis, Postbus 28120,2502 KC Den Haag. Of bel 070-846602/03.
Bedankt!
„Wie ben ik?" nrs. 1 en 2, die
dateren vut de periode dat haar
zoontje zich verkleedde. Hij heeft
twee hartjes op het hoofd. „Sprong
m het duister" symboliseert de on
gewisheid van de toekomst van het
jonge kind: 1 iet kind staat met twee
vleugels aan in het raam, kan elk
ogenblik zijn vleugels uitslaan en
zijn levenspad verder invullen. De
ets „Een duifje voor de vrede"
relativeert het symbool van de vre-
desduifjfis: er moet aan de vrede
'gewerkt worden, en daar komt
ongelofelijk veel bij kijken.
ECHTGENOOT
Er zijn dne etsjes te zien, die Ries
voor een serie maakte naar aanlei
ding van de gedichtenbundel „Te
rug naar huis" van haar echtgenoot
Bère Miessen. „Hou mij met tegen,
hou mij vast, hou van mij". Voor Ries
horen die dne elementen onlosma
kelijk bij elkaar: ze zou tussen geen
van die dne kunnen kiezen.
De twee etsen Lucifer en Linde
laten de twee pomes van Ries zien:
de één is het veulen van de ander.
Tenslotte is er dan de ets „Dag en
nacht". De dag is geel, een cirkel
met twee openingen naar de zijkan
ten. Een figuur is zichtbaar tot aan
het middel Op de dag kun je om
jezelf heen. De dag doorleef en
beleef je met je geest. De nacht
wordt weergegeven als een cirkel
zonder uitgangen. De mens kan met
onder zichzelf uit. Horizontaal ligt
daar een man.
Het werk van Ries Kleijnen is
verfijnd, heel fraai afgestemd in
kleur- en vormentaal en het
ets bezig, waar ik 's nachts over
droom. In Belgie, waar ik graag
werk, heb ik een serie van acht
redelijk grote etsen opgezet over
relaties. Die serie gaat over mensen
in verhouding tot zichzelf en tot
anderen."
„Vaak plaats ik de mensen in
landschappen. De landschappen
gebruik ik om de aarde aan te
duiden, de aardsheid m de mens,
het gebonden zijn aan moeder aar
de."
KWETSBAAR
„De eerste ets begmt met een
paar mensen. Van de dans met de
clown maakte ik een ets én een
relatie, de poesjinel kijkt wat cy
nisch. Van die ets uit is de hele serie
ontstaan."
„De eerste ets vertolkt de relatie
tot jezelf. Er zitten halve enkels in.
Die heb ik in een aantal etsen
gebruikt. In die halve cirkel zit de
ander. Je staat op de halve cirkel
met de handen naar buiten. In de
lucht zweeft een vogeltje dat de
vrijheid symboliseert."
„In de tweede ets staan weer
mensen op een halve enkel, meer
naar binnen gekeerd, de mensen
moeten zichzelf wat meer verinner
lijken. De kleur is daar ook wat
soberder geworden."
„De volgende ets is er één met
een mens in een halve enkel en
mensfiguurtjes er omheen. Die
„In de hele serie gaat het er
over dat het in orde moet zijn met
jezelf om een goede relatie met
anderen te kunnen aangaan."
„De etsen 5 en 6 hebben een
cirkel waarin partjes zitten. Daar
staat een mensfiguur tussen. Het
zijn de stukjes waaruit een mens
bestaat: goede en minder goede
dingen die je maar niet onder de
knie kunt krijgen. Op de cirkel
staan twee mensen. Ik heb ze
even groot gemaakt, want dit is
eindelijk echt de relatie tot de
ander op basis van gelijkheid.
Daar hoort de ets bij, waarop ik
een streepje tussen de twee men
sen heb getrokken: je moet twee
(advertentie)
vrouw staat ook met de arm van een
man om zich heen op die berg.
Ook al wat ouder zijn de etsjes
wordt ondersteund door een
steeds perfektionistischer vak-
vrouwschap in de zorgvuldig ge
hanteerde techniek van het et
sen.
„Gelijkheid is de basis van de relatie tot een ander.
INSPIREREND
„Gezichten van mensen trekken
me. Daar zit alles in wat ze meege
maakt hebben, en om dat op papier
of doek te krijgen, dèt is mijn
hobby. Ik ga naar die lessen omdat
ik dan gedwongen ben om iedere
week een groot portret te maken.
Ik ben daar samen met een stel
leuke, prettige mensen. Heel inspi
rerend."
„Het etsen doe ik elke dag. Ik
denk met dat ik daar ooit mee zal
stoppen. Ik denk in etsen en m
kleuren van etsen. Verder denk ik
veel na over mijn eigen leeftijd, mijn
eigen relatie en relaties m het alge
meen. Warmte, liefde, het samen
zijn en het daar bij behorende
afstand nemen boeien mij m hevige
mate. Mensen blijven voor mij on
gelofelijk boeiend. Vaak ook m
verhouding tot anderen. Vroeger
beeldde ik vrij realistisch kleine
kmderen uit. Nu zijn het volwasse
nen, die ik teken."
„Meer dan vroeger probeer ik
het symbool te zoeken, het gebaar
achter dingen en mensen. Mijn
werk wordt abstracter."
„Ik kan me eindeloos in kleuren
verdiepen. Kleuren zijn voor mij
eten en drinken. Ik ben nu met een
Ries Kleijnen (rechts) tijdens de opening van haar expositie in De
Hakhorst.
werp om de zaak van meerdere
kanten te bezien. De clown kijkt ORDE
een beetje melancholiek naar de
Kleijnen de omslagen van de reeks
boeken „Kinderen als Beroep" van
Van Loghum Slaterus m Deventer.
Ze wilde niet meer dat lieve, dat
haar vroegere kinderetsen ken
merkte. Ze zocht naar meer monu
mentaliteit. Maar ze wilde de kinde
ren in haar werk wel behouden,
want kinderen zijn voor haar inspi
rerend pril en boeiend.
De uitgever gaf haar de kans: ze
maakt zes boekomslagen per jaar,
alle in etsvorm: dat blijft haar meest
perfekte uitdrukkingsvorm. Het
werk wordt groter. „Nu de kinde
ren groter zijn en de mikrowereld
wat open is gebroken, is de tijd
daar om ruimer te kunnen denken."
In De Hakhorst hangt ook wat
ouder werk van Ries. „Er is meer
onder de zon", etsen 1 en 2. Dit
symboliseert het moment dat Ries
gekozen had en zich alleen aan
haar gezin wijdde en de wereld die
toch veel wijder en groter was,
maar waarin ze zich pas weer kon
begeven toen de kinderen groter
waren en ze weer aan zichzelf kon
toekomen.
Dan zijn er twee etsjes: „Samen
alleen" en „Alleen samen". Een
zwangere vrouw staat op een berg.
Zij is zéér alleen aan het eind van
haar zwangerschaD. Dezelfde
aparte mensen blijven, ieder met
je eigen sterkte, karakter en inte
ressevelden."
„De etsen 7 en 8 staan daar los
van, ze zijn ook anders van kleur.
Twee mensen staan een eind van
elkaar af en tegen elkaar aan. Je
bent terug bij het begin van de
serie. Het is je bereid maken voor
de relatie met de ander: zorgen
dat je het fijn hebt met jezelf."
BOEKOMSLAGEN
Sinds emge tijd ontwerpt Ries