I
Science Fiction in Nederland:
het blijft mondjesmaat
De Renault-dealers
blijvenook in januari
buiten het boekje gaan.
Leusden; van 't Klooster Leusden,
Hamersveldseweg 14, Tel. 033-941243.
■RENAULT'
„Under Fire"
in dinsdag
movie-cyclus
Filmkeuze
Door de enorme belangstelling
voor onze laatst gehouden
f2.000,- extra inruil aktie, gaan
we hier nog even tot en met 31 januari
a.s. mee door.
Met wat voor een auto u ook bij
ons voor komt rijden, u krijgt er mini
maal f 2000,- voor terug. Ook al is het
een heel oude auto. Voorwaarde is dat
u een nieuwe Renault 5,9,11 of 18 aan
schaft en deze laat financieren door
Renault Credit Nederland.
Heeft, u een wat nettere auto,
dan treft u het helemaal. U krijgt dan
f200(),- ii iruil bóven de inruilprijs die de
ANWB./BOVAG koersÜjst, aangeeft.
De auto die u bij ons wilt inruilen
moet wel minstens 2 maanden op uw
naam staan. De financiering geschiedt
op basis van een huurkoopover
eenkomst waarbij de wettelijke aanbe
taling verplicht is.
Mocht u helemaal geen auto in te
ruilen hebben, maar toch graag op een
aantrekkelijke manier zo'n Renault 5,9,
11 of 18 willen aanschaffen, komt u dan
vooral ook langs... Tot steaks!
rubrieken
DONDERDAG 9 JANUARI 1986
(door Bert Vos)
In de tweede helft van de zeventiger jaren, begin tachtiger
jaren beleefde Nederland een ware hausse in oorspronkelijke
en vertaalde science fictionromans en -verhalen. Verschillen
de kleinere, maar zeker ook de grotere uitgeverijen hadden een
eigen SF-fonds, waarin tal van grote, internationaal erkende
namen terug te vinden waren. Het was smullen geblazen voor
de ware SF-liefhebber, die een ruime keuze tot zijn of haar
beschikking had. Die tijd is voorbij. De kleinere uitgeverijen
hebben het niet kunnen bolwerken en vielen terug op meer
risico-loze uitgaven, terwijl de grote uitgeverijen als Meulen-
hoff, Bruna en Spectrum weliswaar SF bleven uitgeven, maar
zich daarbij wel beperkten tot succesvolle herdrukken of
voorzichtige nieuwe vertalingen in een gematigder tempo dan
voordien het geval was. Aan de andere kant was daar uitgeverij
Loeb, die begon met het uitgeven van verzamel-bundels op het
gebied van horror en SF. Dat is de situatie van dit moment.
Nu behoort science fiction ruet be
paald tot de meest geliefde genre's in
de literatuur. Veel mensen beschouwen
het zelfs met eens als een onderdeel van
literatuur, maar rangschikken SF het
liefst gemakshalve onder pulp. Dat is
natuurlijk onzin, ook al heeft het genre
bepaalde ui tv/assen, die een dergelijke
rangschikking oppervlakkig zouden
rechtvaardigen. Goede science fiction
romans gaan niet over ruimte oorlogen a
la Starwars en mijden groene marsman
netjes als de pest. Goede science
fiction-romans zijn intelligenter van in
houd en ook veelal beter geschreven, in
de beste denkbare literaire tradities.
En dat met alleen. Ook naast de meer
literair geschreven SF hebben ook de
andere sub-genre's veel meer te bieden
dan algemeen wordt aangenomen. De
avonturen-SF van bijvoorbeeld befaam
de schrijvers als Jack Vance, Frank
Herbert. Robert Heinlein en Alfred van
Vogt kunnen met gemak wedijveren
met de beste avonturenromans van
Allister MacLean, Desmond Bagley. Ga
vin Lyall of Hammond Innes. Het emge
verschil is, dat de avonturen-SF zich niet
hoeft te beperken tot de planeet aarde
zelf Want wie dacht, dat misdaad zich
beperkt tot de eigen planeet, vergist
zich. Want de misdaad is universeel
SF-schrijvers voegen aan de bekende
elementen allerlei ongekende zaken
toe, waardoor tal van clichématigheden
worden doorbroken en het verhaal een
meuwe, vaak onvermoede dimensie
knjgt
Wat voor de avonturen-SF geldt,
geldt ook voor sub-genre's als horror en
fantasy. De ruimte-horror kan ongeken
de vormen aannemen en de fantasy
kent al evenmin grenzen, doorbreekt
patronen, opent geheel meuwe universa
met de meest wonderlijke figuren en
ongekende zwarte en witte magie Me
taforische verhalen vaak, met steeds
voldoende mdentificatie-mogelijkhe-
den. Kortom, science fiction hoeft geen
pulp te zijn. Het genre biedt ontzettend
veel kwaliteit voor hen, die de durf
hebben om van de geijkte literaire
paden af te stappen en ingebakken
vooroordelen opzij te zetten. Waarbij
natuurlijk de keuze van de schrijver
belangrijk kan zijn.
Uit de beperkte hoeveelheid nieuw
uitgekomen titels wordt in dit artikel
aandacht besteed aan SF-uitgaven van
uitgeverijen als Bruna, Loeb en Mingus.
JOB, door Robert A. Heinlein. Uitga
ve: A. W. Bruna Zn te Utrecht.
Beterback, 345 pagina's.
Met de roman „Job, of de schoonheid
van het geduld", schreef de nu 78-jange
Robert A. Heinlein een science fiction-
roman. waarin humor de boventoon
voert. Dat is op zich tamelijk uitzonder
lijk, want Heinlein's meeste romans zijn
veelal wat ernstiger van toon, ook al
ontbreekt de humor met. Heinlein houdt
van helden. Het liefst perfecte helden,
die nergens bang voor zijn. Evenals
andere Amerikaanse SF-schrijvers, zo
als Van Vogt en Frank Herbert, vinden
we in verschillende van zijn boeken de
neiging terug een supermens te willen
scheppen. Met name „Vreemdeling in
een vreemd land" uit 1961 beschrijft het
wonderlijke leven van zo'n superman
met verve. Het verhaal van een uit de
Mars-kolome afkomstige jongeman, die
heel enthousiast een meuv/e heilsleer
predikt en (uiteraard) een leger aanhan
gers achter zich krijgt. Het boek wordt
beschouv/d als Heinlein's grootste
meesterwerk en werd terecht be
kroond met de Hugo Award, de belang
rijkste litaraire onderscheiding op SF-
gebied (Heinlein kreeg er vier gedu
rende zijn schrijverscarrière.)
Met „Job, of de schoonheid van het
geduld" schreef Heinlein m feite een
tegenhanger. Niks geen superheld,
maar een eenvoudige, streng-gelovige
man, Alex Hergensheimer, die met een
cruiseschip reist en zich onderweg laat
verleiden tot deelname aan een vuur-
dans op een Polynesisch eiland. Dat is
het begin van een ware lijdensweg voor
de arme Alex, die van de ene wereld in
de andere terecht komt, samen met een
stewardes van het cruiseschip. Alle
ellende van elke meuwe wereld krijgt
Alex op zijn hoofd zonder te weten
waarom hem dit allemaal overkomt.
Maar Alex is als Job uit het Oude
Testament: hij aanvaardt alle ellende
tamelijk opgewekt en behoudt zijn ge
loof. hoewel Bovendien kan Alex
zich dag m dag uit verheugen op het
aangename gezelschap van de mooie
Deense Margarethe, met wie hij lief en
leed zorgvuldig deelt. Alex Hergenshei-
mer overleeft tenslotte hemel en hel met
verve.
Heinlein schreef met .Job" een fasci
nerend boek. Met een opmerklijke
lichtvoetigheid voert hij zijn hoofdper
sonen door tal van parallelle werelden,
waann de geschiedenis telkens anders
werd geschreven om het een beetje
moeilijker te maken. Met name in de
tweede helft van zijn verhaal voert
Heinlein ons op onnavolgbare wijze
hemel en hel binnen. Schitterend be
schreven, relativerend van toon met de
impakt van een modern sprookje .Job"
is een boek om in eén adem uit te lezen.
GANYMEDES 9. Bruna Pockethuis,
Utrecht. Pocket, 300 pagina's.
Uitgeverij Bruna houdt (met Meulen-
hofD de Nederlandse science fiction in
ere. Bruna doet dat o m. met de jaarlijk
se uitgave van een korte verhalenbun
del, waann puur SF-verhalen van Ne
derlandse (en Vlaamse) bodem zijn
opgenomen. Eind 1985 verscheen al
weer de negende bundel, die onder de
naam „Ganymedes" de nodige faam
heeft weten te veroveren.
In 1986 bestaat de Nederlandse te
genhanger van de Hugo Award, de King
Kong Award tien jaar Deze pnjs wordt
elk jaar uitgereikt aan de winnaar van
een speciaal daarvoor uitgeschreven
SF-verhalenwedstnjd. Het meest op
merkelijke aan deze prijs is het feit, dat
deze bijeen wordt gebracht door SF-
lezers en schrijvers samen. Elk jaar
minimaal 1000 - voor het uitverkoren
verhaal, plus een door een Nederlands
kunstenaar vervaardigd kunstwerk.
Bruna Pockethuis participeert sinds
1984 m deze King Kong-manifestatie,
nadat de in dat jaar vijf winnende
verhalen al in het SF-jaarboek „Gany
medes 8" werden opgenomen. Die tra
ditie is nu gehandhaafd en de King
Kong-winnaars van 1985 zijn dan ook in
„Ganymedes 9" te vinden.
Naast die vijf verhalen, biedt Gany
medes 9 uiteraard veel meer Een keur
aan korte SF-verhalen van eigen bo
dem, zorgvuldig bijeengebracht door
samensteller Vincent van der Linden,
die er opnieuw in is geslaagd om van dit
SF-jaarboek een ideeenrijke bundel te
maken, waarin jong en onbekend talent
met hun verhalen broederlijk naast die
van de meer doorgewinterde SF-schrij-
vers als Eddy Bertin, Tais Teng. Gerben
Helinga jr Ef Leonard en Peter Cuijpers
staan. Gerben Hellinga jr en Tais Teng
wonnen overigens samen in 1985 de
King Kong Award.
Een boeiende bundel van kwalitatief
hoog niveau, waann men kennis kan
maken met wat er in Nederland op
SF-terrein leeft. En dat is veel meer dan
men zou vermoeden op grond van het
feit dat over Nederlandse science ficton
slechts zelden serieus wordt geschre
ven in dag- en weekbladen.
NACHTMERRIE IN GROEN,
door Fredric Brown. Uitgave: Loeb te
Amsterdam. Paperback, 341 pagina's.
Frednc Brown behoort - evenals
Heinlein en Van Vogt tot de veteranen
van de Amerikaanse science fiction
Daarnaast beweegt Brown zich ook
graag op het terrein van het misdaad
verhaal en in de bundel „Nachtmerrie in
groen" is van beide genre's het nodige
terug te vinden. Brown is een meester
op de korte baan. Van hem is dan ook
het meest befaamde verhaal over de
laatste mens na een atoomramp op
aarde, die m huis zit. Waarna er op de
deur wordt geklopt
In de bundel „Nachtmerrie in groen"
zijn veel van Brown's verhalen dan ook
met langer dan één tot twee pagina's.
Brown's verhalen worden vaak vergele
ken met die van Roald Dahl, maar
helemaal juist is die vergelijking met.
Dahl heeft veel meer woorden nodig om
tot zijn vaak absurde, bizarre shocke
rende slot te komen, dan Brown, die in
staat is om m enkele tientallen zinnen
naar een plot toe te werken.
Wie enkele uren puur leesplezier wil
hebben, doet er goed aan om de bundel
„Nachtmerrie in groen" aan te schaffen,
tenzij men reeds meerdere bundels van
Brown in Nederlandse vertaling heeft
gelezen. Want van Brown verschenen
bij Bruna in de zeventiger jaren verschil
lende bundels onder titels als „Hé wat
doen die sterren raar", „1999 was me het
jaartje wel" en „Huweüjksexpenment
op de maan". Veel van de in die bundels
verschenen verhalen zijn ook in Loeb's
bundel terug te vinden en dat had
eigenlijk best eens gemeld mogen wor
den. Wie die bundels echter nog niet
heeft gelezen, zal - als men bijvoor
beeld Dahl goed vindt - ook met deze
bundel veel plezier kunnen beleven.
Voor science fictionliefhebbers biedt
„Nachtmerrie in groen" eveneens vol
doende om de bundel aan te schaffen
HET GEFLUISTER IN DE DUISTER
NIS, door H. P. Lovecraft. Uitgave:
Loeb te Amsterdam. Paperback, 351
pagina's.
Howard Philips Lovecraft (1890-1937)
wordt als de beste schrijver op het
gebied van griezelverhalen be
schouwd, maar daarmee alleen zou men
Lovecraft te kort doen. In zijn korte
leven is Lovecraft er m geslaagd om
zich een plaats m de literatuurgeschie
denis te veroveren met onder meer zijn
creatie van de Cthulhu Mythen, die hij
baseerde op de (fictieve) vondst van het
boek „The Necrenomicon", dat ge
schreven zou zijn door een mysterieuze
Arabische magiër Een godslasterlijk
boek, waann werd verhaald van gruwe
lijkheden, die alle verstand te boven
ging. Over zwarte magie, zwarter dan
de zwartste nacht en het bestaan van
een oeroud volk, dat ooit op aarde heeft
geleefd en door Lovecraft „de Grote
Ouden" wordt genoemd Rond dit basis
gegeven bouwde Lovecraft een com
plete geschiedenis, gebaseerd op my
then en legenden, waarbij de gruwelij
ke en vaak magische overblijfselen van
de Grote Ouden zich ook in hedendaag
se tijd manifesteren.
Die verhalen rond de monsterachti
ge, maar zeer intelligente wezens, die in
de pré-historie de aarde beheersten,
werden door Loeb in Nederlandse ver
taling bijeengebracht m éen bundel:
„Gefluister in de duisternis."
De bundel werd voorzien van een
voorwoord van een moderne horror-
meester, Robert Bloch (Psycho), die de
literaire kwaliteiten van Lovecraft ken
schetst en aangeeft, hoe groot de in
vloed van Lovecraft is geweest op na
hem geboren schrijvers, die zich ook
met dit genre bezig hielden. Sterker
nog. die de Cthulhu-mythe dankbaar
verwerkten in eigen verhalen. In: „Ge
fluister in de duisternis" werden alle
Cthulhu-verhalen van Lovercraft opge
nomen, zeven in totaal. Liefhebbers van
horror, fantasy en science fiction heb
ben met deze bundel een boeiende en
complete verzameling in handen.
SPRONG IN HET HEELAL, Het
Marsmysterie, door Charles Hilton.
Uitgave: Mingus te Baam. Paperback,
266 pagina's.
Inderdaad" het boek van de befaam
de hoorspel-reeks, die de KRO in 1955
uitzond en in 1985 herhaalde. „Sprong in
het heelal" was voor Nederlandse be
grippen een uitzonderlijk succesvol
hoorspel Als een aflevering werd uitge
zonden, zat Nederland aan de radio
gekluisterd. In de vijftiger jaren was het
begnp „ruimtevaart" nog nauwelijks
bekend en het was dan ook geen
wonder, dat de avonturen van de man
nen van de „Discovery" op de rode
planeet Mars ieders fantasie prikkel
den De hoorspelkern had het er maar
moeilijk mee, want veel geluiden (waar
een hoorspel de spanning en identifica
tie aan ontleent) waren onbekend Hoe
laat je bijvoorbeeld de start van een
ruimteschip horen, als er nog nooit een
raket was gestart nchting maan?
Dat men er in slaagde om zo goed
mogelijk de „bijpassende" geluiden te
produceren, bewees het succes van de
reeks.
„Sprong in het heelal" is als boek
natuurlijk hopeloos verouderd Maar
aan dat euvel lijden meer SF-romans uit
de beginperiode vein dit genre Inmid
dels weten we veel meer van Mars dan
toen en de befaamde Kanalen van de
rode planeet zijn een fabeltje gebleken
Zo zijn er meer elementen, die nu
wellicht wat lachwekkend overkomen,
maar waar zelfs de generatie jongeren
van nu weer met evenveel plezier naar
heeft geluisterd, als ik tenminste op
mijn eigen zoon's afga, die geen afleve
ring hebben gemist en zich kostelijk
hebben vermaakt met dit historische
hoorspel. Voor de ouderen is „Sprong
in het heelal", net als het boek, een
aardig stukje nostalgie.
Om nog eens na te lezen en zelf de
bijbehorende geluiden in hennnehr,;
roepen, inclusief de enthousiaste, v.
bijsterende en angstige uitroepen
Jan Borkus, Paul van de Lek en al
anderen, die „Sprong in het heelal
een klassieker hebben gemaakt
77 KELVIN, door John Vennen],
Uitgave: Bruna Zn. te Utrecht, bet
back, 288 pagina's.
Tenslotte aandacht voor een scie;
fiction/avonturen-roman van de Vla?-
se schrijver John Vermeulen, die op:
terrein m de loop der jaren al
schoots zijn sporen heeft verdiend
laatste jaren beweegt Vermeulen
op de grens tussen spionage-romar
SF en v/eet verschillende elementen
beide genre's aardig te kombint-
tot een boeiend en spannend verhAj
ook al laat Vermeulen het toeval nogi'
eens een handje helpen, om het ééi.«
ander kloppend te maken.
Dat komt de geloofwaardigheid
helemaal ten goede en ook de ke»
van zijn onderwerpen is met
even vanzelfsprekend geloofwaai?**
maar dat doet mets af aan de
goede spannmgs-opbouw van
avonturen/spionage/science fictior jp
mans met Europees geheim agent
sen Wagner en diens fraaie en pir^
vriendin Verena in de hoofdrollen, yj
In „77 Kelvin" is ene Manfred Asgajtf]
de snoodaard, die hele merkwaard^
plannen met de aardse bevolking hê}.(
Asgaard is doodsbenauwd, dat birc>x
korte tijd een kernoorlog of een anó:p|
nucleaire ramp 'n einde zal maken nu
zijn aardige leven en hij is dan ook dm
bezig met het treffen van afdoet
voorzorgsmaatregelen om zichzelf
zijn impenum veilig te stellen voor Jij
nageslacht. Daartoe laat hij door
verknipte en gechanteerde geleed
allerlei proeven uitvoeren. Proe^
waar een echte Nazi-wetenschap^J
zijn vingers bij af zou Ukken. ol
Ansen Wagner en zijn vnendin V-:J4
na worden op het spoor gezet vando<
walgehjke en excentrieke AsgaariJ3
wat zij ontdekken lijkt op science^
tion[G
Afgezien van de eerder genoerft<
tekortkomingen, is „77Kelvin" ya
redehjk goed geschreven SF thril3
van eigen bodem, met veel vaan .15
teld. Tc
ïh
Da
KJ
Bert Vos
(Hoe meer sterren, hoe hoger de waar
dering)
(Van de filmredaktie)
KING SOLOMON'S MINES
(Grand). Hoewel de groots opgezette
avonturenfilm „King Solomon's Mines"
in veel opzicht lijkt op de Indiana
Jones-films van Spielberg en Lucas, kan
men zich toch kostehjk amuseren met
deze avontuurlijke speurtocht naar de
mijnen van koning Salomo, dankzij het
aanstekelijke spel van Richard Cham
berlain en Sharon Stone. Aan aktie en
humor geen gebrek, ook al is het soms
wat te veel van het goede, (alle leeftij
den)
BREWSTER'S MILLIONS (Grand).
Met Richard Pryor als Brewster, die, om
een erfenis van 300 miljoen dollar te
kunnen innen in dertig dagen dertig
(advertentie)
5 jaar plaatwerkgaranlio
Renault adviseert elf oliën.
miljoen gulden moet besteden. Turbu
lente komedie met een wat al te grote
overdaad aan al dan niet leuke grappen.
Voor kandidaat-miljonairs, (alle leeftij
den)
BACK TO THE FUTURE (Grand).
Schitterend futuristisch spektakel,
waarin een jongen terug reist door de
tijd en terecht komt in de vijftiger jaren,
waar zijn moeder verliefd op hem
wordt. Regisseur Donner wist van het
verhaal van Spielberg een geheid in
elkaar zittende aktie-komedie te ma
ken, die klinkt als een klok. De hand van
Steven Spielberg" is in "deze film tevens
duidelijk te herkennen. Humor en aktie
m een bijna ideale mix. (alle leeftijden)
HOT CHILI (Grand) Eigenlijk geen
ster waard, deze kromme tenen veroor
zakende ongem van het duo Golan en
Globus. Een film in de „Porky" en „Hot
bubblegüm-sfeer", maar dan in sterk
dalende lijn. Walgelijk. (16 jaar)
VKISS OF THE SPIDERWO-
MAN (Grand). Uiterst boeiende film
over twee mannen in een Zuid-Amen-
kaanse gevangeniscel, die langzaam
maar zeker naar elkaar toe groeien,
ondanks het feit, dat hun karakters zeer
verschillen. Schitterende spelprestaties
Vein John Hurt als de homo-sexuele
Molina en Raul Julia als Valentin, een
politiek gevangene. Hector Babenco
(Pixote) regisseerde deze film, die een
Gouden Palm voor Hurt opleverde als
beste acteur. (12 jaar)
UNDER FIRE. Integere film over
journalisten in het Nicaragua vlak voor
en tijdens de val van dictator Somoza.
De hoofdrol wordt gespeeld door Nick
Nolte als oorlogsfotograaf, die betrok
ken raakt bij de stnjd en partij kiest. De
film geeft een uitstekend beeld van de
dilemma's waarvoor journalisten aan het
front komen te staan en de omstandig
heden, waaronder gewerkt moet wor
den om het thuisfront van nieuws te
kunnen voorzien. (16 jaar)
COMMANDO (Cinema 1). Na Syl
vester Stallone als Rambo nu spierbun
del Arnold Schwarzenegger als kolonel
la
Matrix, die in een enerverende aktie.el
vloer aanveegt met de bedreigers r,S
zijn dochter. Een film die zelden sjr
veelt door de voortdurende aktie. m;^
wel bestemd is voor mensen, die aan
stoken zijn door de Ramboitis (16 ja-Jj
MIAMI SUPER COPS (Cmema)
nieuwste aktie-komedie met Bud
eer en Terence Hill, waar het dluste^
tweetal achter een rruljoenbuit aan c'
en en passant Miami van allerlei gesp.3®
verlost. Beslist niet de beste film var<e'
duo (alle leeftijden)
TARAN EN DE TO VERKETEL
nema). De allernieuwste Walt Disr v
film. geheel in het Nederlands gesynC
roniseerd. Een spannend verhaal rr
een zwarte toverketel, waar de kwiU
L J.I
aardige gehoornde Koning gebruik:*
v/il maken om zijn dode leger tot le^
te brengen. Taran en zijn vrien:
Pi
:uT>-
zetten alles op alles om dat te voce;*"'
men. Uitstekend getekend met
speciale effecten, maar toch mei cc
wel verschillende enge scenes, w»
door de film minder geschikt zou te
nen zijn voor al te kleine kinder*
(adviesleeftijd- 6 jaar)
DE GOONIES. (Euro) Naast M
to the future" alweer een Steven Sp
berg-produktie en dat is beslist
deze film af te zien. Een groep jonger
die zich de Goonies noemen, gaai
zoek naar een verborgen piratensc
en komt in de meest gevaarlijke sis
ties terecht. Een groots opgezet avo:
ren-spektakel voor jong en oud in
traditie van Indiana Jones. Spamvt
van het begin tot het eind, met v
humor in de sprankelende dialoge:
talrijke beeldgrappen. Een voltrefi
(alle leeftijden, maar adviesleeftijd v
af 6 jaar)
AMERICAN NINJA. (Duo 2) Derdi
een reeks Ninja-films van regisseurs
Firstenberg. Amerikaanse soldaat
aan geheugenverlies lijdt, ontdekt.:"
hij uitblinkt in Oosterse gevechtsporSl
Als hij betrokken wordt bij een over_
op zijn legerkonvooi, komt hij in aktie
ontdekt tenslotte zijn identiteit. (16 iipj
to
sp
io
la
fo
I/C
hit
dc
di
10
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - Naast „Killing
Fields" is de Amerikaanse film „Un
der Fire" van regisseur Roger Spottis-
woode één van de meest recente films
over de gedragingen van journalisten
in oorlogsgebied. Speelde „Killing
Fields" zich af in Cambodja, „Under
Fire" heeft Nicaragua tijdens het be
wind van president Somoza en diens
val na de overwinning van de Sandi
nisten tot onderwerp.
Hoofdpersoon in deze uiterst boeien
de film, die volgende week in de
Dinsdag Movie Cyclus van Grand te
zien zal zijn, is de oorlogsfotograaf
Russell Pnce (Nick Nolte), die samen
met zijn collega's Alex Frazier (Gene
Hackman) en Claire Stryder (Joanna
Cassidy) de roenge gebeurtenissen
vlak voor de val van Somoza verslaat en
door toedoen van de Sandinisten be
trokken wordt bij de oorlog zelf Een
betrokkenheid, die Price niet wil, maar
waaraan hij echter niet langer ontkomt.
Oorlogscorrespondenten horen zich af
zijdig té houden en geen partij te ttt™
ken, maar langzaam maar zeker kr^®
Pnce een afkeer van Somoza en
wrede bewind en gaat zijn voorled
steeds meer uit naar de opstandeling
Dan v/ordt hij gedwongen door a
Sandinisten om een voor de opstart
lingen strategisch uiterst belangr3U
„nep-foto" te maken en op dat mon*®
is hij zelf bij de strijd betrokken 1U
„Under Fire" schetst op integere
ze de problematiek van een oorlogst
respondent tegen de turbulente acte""
grond van een aktuele burgeroofi'.
De centrale vraag m deze film is: kar^j
mag een journalist zich mengen in
oorlog die hij neutraal hoort te verste
De film geeft daar geen direkt ant
op. maar laat wel de dilemma s
waarvoor journalisten aan het
waar ook ter wereld, worden gepla*
„Under Fire" biedt uitstekend acte"
spel van Nolte, Hackman, Joanna C&
dy en Jean-Louis TrintignanL
BeiD»