Ik wilde bewijzen dat je, al ben je oud, invalide en ziek, allemaal je eigen verhaal te vertellen hebt" we zijn gelukkig allemaal uniek. Jeanne Marleau, Leusdense hoofdrolspeelster in film Maria": nou ja, ik speel het maar, ik ben het niet. je pakt de oude Hamersvelders met de naam Smoussesteeg iets af, zeggen ze, nou, dat kan ik niet volgen, hoor interview LEUSDEN - In het Amsterdamse Citytheater ging woensdag 19 februari een film in première, waarin de Leusdense Jeanne Marleau de hoofdrol speelt. Het is de film „Maria", gemaakt door Peter Jan Rens, :eur bij de Kaktusgroep, die een rol had in de film irandende Liefde, en die om aan geld voor de film te Komen enkele jaren terug in krantenadvertenties partiku- ieren en het bedrijfsleven vroeg om op voorhand een laj Kaartje ad 10,- van hem te kopen. door AncoMali Ik heb het gepresteerd", zegt anne Marleau, die ai jaren aan ed gekluisterd is met rheuma, ar nu ook nog multiple sclerose gekomen is. Ze is terecht trots op r prestatie, lacht zonnig en aan- :elijk tijdens ons gesprek, ver- dapper haar rolstoel en neemt its op de zitbank. Hoe is Jeanne Marleau bij de film echtgekomen? Enthousiast ►kt ze van wal. Ze is nog wel erg van alle inspanning rond de mière, is 's morgens naar bed tan om later op de middag met te kunnen praten. ïtmoeting dat ik het een heel leuk initiatief vond. In de praat kwam te pas dat ik vroeger ook kinder- en ander to neel gespeeld had. Eigenlijk niet zo veel verder. Alleen mijn naam ge noemd en helemaal met waar ik woonde of wat ook. Ik had wel gezegd dat ik wel eens naar Groot Stokkert ging, een groot gebied met aangepaste bungalows waar je makkelijk met je rolstoel kimt be wegen". die zei: „meid, als je het even kan moet je het doen." Ze hadden me direkt gezegd dat ik alle hulp en alle bijzondere dingen die ik maar nodig had mocht hebben. Mijn dochter heeft me zes weken hele maal begeleid. Ze heeft haar vakan tie eraan opgeofferd. Ik had een rolstoelbus te leen gekregen van een firma uit de Beemster, daar had zij een bed in gemaakt, en daar legde ze me ieder vrij moment m neer, opdat ik het maar vol kon houden." GEZORGD „Het was toch heel wat. Ik ben al die zes weken dan hier- dan daar heen geweest. Maar die rust was verzekerd en ze hebben fantastisch goed voor me gezorgd; anders had ik het niet kunnen doen. Een hele boel scenes waren m bed. Alle andere scènes waren in de rol stoel." „Mijn dochter is ook nog stand-in voor me geweest. Dat is ook heel bijzonder. Maison Hartel heeft, te leen, alle japonnen voor mij gele verd. Dat was ook heel aardig. Waar mijn dochter stand-in was heeft Hartel alles in tweevoud gele verd. Juwelier Wim Teunissen uit Vroeger was Peter Jan Rens otherapeut en heeft hij in een pleeghuis een Maria ontmoet, heeft hem haar levensgeschie- nis verteld, en dat was voor hem ileiding om het scenario te „Toen zijn ze gaan zoeken naar mij, konden me nergens vinden." Tenslotte hebben ze het Rheuma- fonds opgebeld, en die belden mij toen op: „Mogen wij dat kontakt leggen?" Dat is heel gek, hè. Peter Jan Rens vroeg of hij mocht komen Leusden, zo kom ik eigenlijk aan Leusden, daarom woon ik nu hier, heeft sieraden te leen gegeven. Die mensen van de filmerij hadden daar geen geld voor. Toen was er een rolstoelfirma uit Zweden, dat model kwam toen net een beetje in Holland, en die stelden mij de DONDERDAG 27 FEBRUARI 1986 het maar proberen, ben ik bij Sonja Barend geweest, nu twee jaar gele den. Dat was mijn eerste uitgang naar buiten." Ze lacht hartveroverend. Er zich nog steeds over verwonderend ook, dat dat allemaal met haar gebeurde. Op bed had ze altijd gedacht: dit is het nou geweest. Ze was zo ziek, ze had zo veel m huis te doen, ze schildert ook, hoewel ze al jaren niet meer tentoonstelde: dat was allemaal te vermoeiend. Ze kreeg ook dezelfde ziekte er nog bij die Renate Rubinstein heeft, waar ze nog vermoeider van werd. De film was dé absolute belevenis voor haar. Ze leerde er heel andere mensen door kennen. Frans Bromet, de cameraman van Ciske de Rat, die het camerawerk voor „Maria" wilde doen. Tonny Eijk, die de muziek bij de film maakte. De jongens van de techni sche ploeg voor het geluid en het licht bewondert ze mateloos. Ze werkten keihard. Joekie Broedelet speelde mee, voor haar echt al lang een naam. LEUKE ERVARINGEN „Dat zijn allemaal leuke ervarin gen, die ik anders gemist zou heb ben. Het was de bedoeling dat de film m Zeist zou worden opgeno men, maar die lokatie is met door gegaan. Het werden allemaal ver schillende lokaties. Aan één kant wel leuk, aan de andere kant veel vermoeiender. Het is toch weer iets anders dan toneelspelen. Ik heb vroeger veel op de planken ge staan, maar gefilmd heb ik nooit." „Zal ik even iets over de film zeggen? Ik was de oude Maria zal ik maar zeggen. Het is een film met flashbacks. Dus ze moesten ook nog een jonge Maria zoeken, die op mij moest lijken. De Mana die ze hadden had geen bruine ogen, en De Leusdense Jeanne Marleau speelt een hoofdrol in de nieuwe Nederlandse film „Maria van de als regisseur debuterende Peter Jan Rens. Jeanne speelt m deze film de rol van de oudere Mana, die, geklonken aan een rolstoel, tijdens een reis met leeftijd- en lotgenoten aan één van de verplegers (Peter Jan Rens) haar levensverhaal vertelt. Duizenden Nederlanders betaalden vooraf hun kaartje om Rens in de gelegenheid te stellen de film te maken. Hoewel dit een uniek initiatief genoemd mag worden, werd de film toch niet helemaal wat van een speelfilm verwacht mag worden. Met teveel nieuwelingen uit de filmwereld in sleutelrollen en een door hemzelf geschreven scenario, overschatte Rens zijn eigen kunnen. Het resultaat van die schromehjke zelfoverschattmgis dan ook een film, die maar bij vlagen weet te boeien, waarbij duidelijk wordt, dat de regisseur wemig kaas heeft gegeten van spel-regie en óók het schrijven van het scenario beter aan vakmensen had kunnen overlaten. Endatis jammer voor een dergelijk opmerkelijk initiatief. Overigens is de vertolking van de oudere Mana door Jeanne Marleau beslist niet slecht te noemen. Hoewel enige filmervaring ontbreekt, weet zij toch te overtuigen. Op bijgaande foto een scène uit de film, met Jeanne Marlea u en Peter Jan Rens. (V) rans van mijn leven toen hebben ze via Zweden uit Amerika brume kontaktlenzen la ten komen, die dat meisje uit Lim burg in moest doen." „De film gaat over een vrouw van 84. Prachtig witte pruik op en zo. Zij vertelt haar levensgeschiedenis aan een verpleger in een verpleeg huis. Het is een heel spannende geschiedenis met veel romantiek toen ze twintig was in 1920. Ze hep weg van huis en kwam in Italië terecht in een soort fascistische toestand, waar ze verliefd werd op een jonge fascist." MOEITE „Daar heb ik eerst veel moeite was van huis mt Luthers. Toen kwam er een dominee aan de deur die zijn gangen was nagegaan. „U hebt een Joodse dokter en een kathoüeke melkboer." Mijn vader was vreselijk kwaad, en zei: „Het gaat mij er met om wat iemand is, maar hóé hij is!" In de oorlog ben ik al heel jong m het verzet terecht gekomen. Ik was veertien jaar toen bracht ik al kran- tjes rond. Al gauw raak je van het een in het ander. Ik zag er wat ouder uit. De mensen wisten eerst niet dat ik nog zo jong was zijn er later vreselijk van geschrokken. Ik heb Joodse kinderen weggebracht. Dat vergeet je nooit meer. Zelfs nu vraag ik je je nog af: hoe zou het mee gehad. Nou ja, ik speel het maar, ik bén het niet. Later heb ik in de film een heleboel tegen het fascisme kunnen zeggen. Maar met alles is er daar van ingekomen. Maar dan was het mijn film gewor den, en het was mijn film niet. Jan Vnjman, een heel oude jeugd vriend van me, zei: „Onthoud één ding: het is een film van Peter Jan Rens, en niet van jou". Ik heb een heleboel geleerd. Je eigen mening vóór je houden. Stipt alles opvolgen wat een ander wil. Dat is moeilijk hoor! Soms was ik het met een zin helemaal niet eens, maar dan moest ik die toch zeggen. Je leert ook geduld hebben. Soms moest je héél lang wachten. Daar had ik mijn eigen hokje voor. Joekie Broedelet is een heel eind in de zeventig. Die is 's morgens om zes uur wel eens op de set gekomen, en dan hoorde ze 's avonds zes uur: „Nee, je komt er vandaag met meer aan te pas, ga maar naar huis." Dat is erg, hoor. Er waren figuranten uit een bejaar denhuis, daar ging het net zo mee. Er was een Engelse jongen, Tony Maples, een heel bekwame akteur, die een smerige fascist speelde Maar dan hoor je een Italiaan in het Hollands spreken met een Engelse tongval. Dat vind ik dan een beetje onzorgvuldig. Op een gegeven mo ment zie je Mussolini, door een Amsterdammer gespeeld, spre kend met een sterk Amsterdams accent. Daar houd ik niet zo van." EIGEN GESCHIEDENIS Als ik naar Jeannes eigen ge schiedenis vraag stelt ze voorop dat ze er met zo graag reklame mee maakt, maar dat het vooral voor de jeugd goed is om te weten hoe het was, omdat het racisme weer de kop op steekt. „Ik ben m 1927 in Amsterdam geboren. Woonde in Amsterdam- Zuid. Je buren, de kinderen op school, waren vaak Joodse mensen. Dat wist je helemaal met. Mijn vader daarmee afgelopen zijn? Kwamen ze goed terecht?" ,Je ging een vriendinnetje afha len, je mocht er wel niet binnenko men en dan was haar huis verze geld. Mijn grootvader had Joodse onderduikers. Dat is helemaal mis gelopen. Ze hebben hem gespaard wegens zijn ouderdom, maar die mensen zijn weggehaald." „Ik had een opdracht om bon kaarten weg te brengen, kwam op de Buitenveldertse Wandelweg, zag Duitsers aankomen. Ik zag een sloot, ben daar ingedoken om maar onzichtbaar te zijn. Daar heb ik me een hele tijd verscholen gehouden. Het was spertijd toen ik er kletsnat uitgeklommen ben en naar huis ben gelopen. De volgende dag heb ik de bonkaarten nog ter bestemde plaatse kunnen afleveren. Toen ben ik doodziek geworden, ben maanden ziek geweest en heb die rheuma-aanval gekregen." „Thuis wisten ze niet waar ik mee bezig was geweest. Mijn broer ver moedde wel iets. Die zat zelf in het verzet, mijn vader ook, maar alle maal in andere groepen. Ik deed gen bij Gemt van der Veen. Dat soort dingen vergeet je nooit meer: ik ben nu nog steeds heel fel. Daarom ben ik zo kwaad om die naam Smousesteeg. Smous is het gemeenste van het gemeenste scheldwoord voor Jood. „Je pakte de oude Hamersvelders iets af', zeggen ze, nou, dat kan ik met volgen, hoor. Ik blijf wel dóórstrij den. Die scheldnaam móét verdwij nen! VEEL OPGETREDEN „Na de oorlog ben ik bij het toneel gegaan. Ik heb veel opgetre den met Lou Bandy, Kees Pruis, Joop de Leur begeleidde vaak. Ik ben gevraagd om voor de NI WIN naar Indië te gaan. Ik had al gete kend, was te jong, dus mijn vader maakte dat meteen ongedaan. Toen zei Cor Ruys: „Ga op de Toneelschool, na die tijd kan je bij mij terecht." Ik ben veel opgetre den door het hele land heen, zat een keer m De Bonte Dinsdagavond- trein, deed mee aan hoorspelen, trad vooral ook voor kinderen op. Ik had me opgegeven voor de school, kreeg een vreselijke rheu ma-aanval die maanden duurde. Mijn vader sleepte allerlei boeken aan over het leven van toneelspe lers: een normaal leven is niet voor je weggelegd, zei hij heel wijs, en: „je kunt met thuis blijven voor de kat." Wij hadden een kat thuis en gingen niet met vakantie omdat die dan in het asiel moest." „Toen zeiden ze tegen me: „Je kan zo goed piano spelen, ga daar in door." Ik naar het Muzieklyceum, maar dat bleek helemaal niet ge schikt te zijn voor iemand die rheu ma heeft. Dat lange zitten kon ik niet volhouden. Toen ben ik me op tekenen en schilderen gaan toeleg gen. Ik heb nog wel eens voorstel lingen in huis gegeven. Met gedich ten van Li Tai Po en dichters mt de tijd van Conficus, en Joop de Leur speelde daar. Ik leerde mijn man kennen en we trouwden. Toen wa ren die dokters er nog erg van overtuigd: trouwen en kinderen knjgen, daar word je altijd beter van. Tijdens de zwangerschappen Jeanne Marleau heeft zich door het feit, dat ze aan een rolstoel is gekluisterd, met laten weerhouden. vind het nog steeds ongelofelijk. In het begin hebben we een heel stuk film m Ermelo opgenomen, daar waren ook kinderen bij betrokken. Hoeveel handtekeningen ik toen niet heb moeten uitdelen. Hoe het kan lopen, hè. Soms dacht ik: is het aan mij wel allemaal besteed, want ik ben zo nuchter. Ik wilde met die gewoon boodschappen voor thuis, en deed dan onderhand die dingen. Ik moest een keer bij Nick Pallar, die later in de regering van Indone sië is gekomen, een boodschap afgeven, en die man is zich wild geschrokken, war.t die wist hoe jong ik was. Groot gevaar dat zo'n jong kind doorslaat op een gege ven moment. Voor commissaris Voordewind, een collega van mijn vader, die aan mijn wieg stond, moest ik altijd boodschappen bren- was de rheuma er inderdaad met. Ko van Dijk, die net als ik op 25 juli was geboren, hij wat ouder, trachtte me altijd nog op het toneel te krijgen, maar ja, ik hield die be langstelling. „Als is het maar een klem rolletje", zei hij altijd. Maar het ging met: toneel was te zwaar voor me. KANS VAN HAAR LEVEN „Peter Jan Rens was mijn kans. Ik film bewijzen dat, al ben je oud, invalide en ziek, je allemaal je eigen verhaal hebt gehad en dat nog steeds hebt. Dat wordt vaak verge ten. Kijk maar naar zieken-, bejaar den-, verpleeghuizen. Mensen wor den vaak over één kam geschoren, en dat kan niet, want we zijn geluk kig allemaal uniek. Ik hoop ook dat iedereen dat uit die film proeft, want die Maria is een oud mens die een heel spannende geschiedenis vertelt." „Bij de premiere kwamen allerlei wildvreemde mensen naar me toe. Sommige mensen weten dat met goed te scheiden: eén zei tegen me: „Mevrouw, wat hebt u veel meege maakt! In welk huis zit u eigenlijk?" Mijn dochter heeft de stunts ge daan. Op een gegeven moment zie je mij met die kar het zwambad in duiken: dat deed zij. Er komt een gekke scène in voor met Hells Angels uit Utrecht op Harley David sons, vanuit een rock and roll-café gefilmd. Daar hadden ze me voor gewaarschuwd, maar het waren toch zulke aardige jongens. De eerste dag kwamen we op de set in Velsen bij een theeschenkenj. Die hadden ze helemaal in het zwart verpakt: het moest nacht zijn. 's Nachts moest ik ergens zijn, en toen maakten ze daar dag van. De hele dag werd ik dan door mijn dochter in bed gelegd: Vanavond om elf uur gaan we weg, moeder! „Ik hoop dat de film door een hoop mensen gezien wordt. Niet alleen door de mensen die aan tientjes hebben geholpen, maar ook door anderen. Want voor deze jongen is het een begin. Een hele boel mensen hebben gelachen, en kwamen er ontroerd uit. Dat vond ik een goed teken." lijven. Om geld voor de film te [gen, staittB'hij^jittientjesaktie.'' pk vond het een leuk initiatief, leen jcmgecvent,zo véél ïdealis- had om zonder subsidie een B\ te maken, en op zo'n manier aaiigeld te komen. EBELD een uitzending op de televi- ik opgebeld en hem gezegd praten. Ik dacht gewoon een aardig gesprek om raad te geven. Toen ging hij weg en zei: „Wat mij betreft heb je de hoofdrol." Nou, dat komt dan zo gek over je, want ik lag al jaren het meest op bed. Ik kwam er een enkele keer af, en naar buiten kwam ik haast helemaal niet." „Ik zeg: daar moet ik over naden ken. Thuis besproken. Twee heel lieve dochters, een aardige man, mijn moeder leefde toen nog, en rolstoel ter beschikking, en die mag ik nu nog steeds gebruiken. Dat is fantastisch, hè." TEGEN FASCISME „Uit idealisme deed ik aan de film mee. Er kwam ook nog iets m voor tegen het fascisme. Dat onder werp heeft me altijd geboeid. Kort daarop, toen ik gezegd had: laat ik

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 7