Procedure Eman-Wagenaar leept zich voort Stichtse Milieufederatie wil eusderhei als stilte-gebied Zinderend Ravelportret tijdens Valleiconcert Het goede werkt aanstekelijk" „Aanbieding Jonathan hoofdreden" Eltjo Kapenga in clubblad over zijn vertrek: fouten huizen m Munnikhove mogelijk niet volgens specificatie: folie kritiek op plan provincie 'rits ter Kuile over totaalweigering: u h I fnts, zoon van een textielfabn- mt, in het bezit van een atheneum- begonnen aan een studie 1 Wageningen en goedgekeurd r de militaire dienst, vatte aan- kelijk het plan om zich aan te lelden voor uitzending naar Liba- n. Hij zou dan goed kunnen ver- i en extra geld kon hij goed pbnnken. Bij nader inzien zag hij af. Zelfs meer dan dat. Hij 'eigerde dienst en wel totaal. Van e mogelijkheden die de Wet Ge wetensbezwaarden Müitaire Dienst iedt, wenste hij geen gebruik te •eken. DONDERDAG 20 MAART 1986 plaatselijk nieuws (van één onzer verslaggevers) LEUSDEN - De procedure tussen Anneke Eman en Jan fagenaar over de prijs en de betaling van een houten ouvvpakket-woning wordt naar alle waarschijnlijkheid een epende zaak. Zoals het zich gisteren voor de rechter aan liet zien, is geen an beide partijen bereid, de zaak in der minne te schikken. Dat stekent, dat na de gisteren afgelegde verklaringen van beide aitijen de zaak nu op de zogenaamde rol voor conclusies staat, artijen voeren daarbij schriftelijk verweer. Daarop volgt, naar et zich laat aanzien, een bewijsopdracht van de rechter. Eén of eide partijen worden daarbij verplicht, bepaalde aangevoerde anten uit hun pleidooi ook te bewijzen. Daarop, tenslotte, volgt dan een uitspraak. Zoals het er nu itziet, kan dat wel in september of oktober worden. Een nieuw aspekt in de hele sak. zo bleek gisteren, is dat wet- >uder Wagenaar de houten wo- ng kocht op basis van de specifi cs, die hij kende van de worun- in Munnikhove. Toen het huis mkwam m Frankrijk, bleek dat exemplaar niet aan die specifi- aiies te voldoen. De heer Wage- aar schreef daar een brief over de fabrikant, en aan mevrouw man Die laatste beweert, dat zij die brief niet ontvangen heeft. Van de fabrikant kreeg Wagenaar, zo verklaarde hij gisteren voor de rechter, een uitgebreide verklaring terug. Die hield in, dat de huizen afwijkend van de oorspronkelijke specifikatie waren geleverd, in overleg met mevrouw Eman. Wa genaar verklaarde gisterochtend, dat daarmee voor hem de kous af was, waar het de fabnkant betrof. Maar wat blijkt uit dit verhaal is. dat hij als pnve-persoon op de hoogte was van het feit, dat moge lijk eenentwintig womngen in Mun nikhove zijn gebouwd, die afwijken van de opgegeven specifikaties. Alleen in het geval, waar het dat ene, inmiddels m Frankrijk opge trokken exemplaar betrof, kwam hij m aktie. HERHALING Overigens bleek de zaak, zoals ze gisteren voor de rechter door beide partijen naar voren werd gebracht, een herhaling te zijn van eerder gedane zetten. Mevrouw Eman beweerde, dat zij het huisje in Frankrijk had gezien, toen het cas co overeind stond, Jan Wagenaar toonde aan de hand van werkbnef- jes van Deense monteurs, die de huizen opbouwden aan, dat dat met kon, op de bewuste datum: 12 augustus 1983. Mevrouw Eman stelde, dat zij van het begm af aan een pnjs van rond de veertigduizend gulden had be dongen, Jan Wagenaar verklaarde, dat hij met wat hij dacht dat de helft van de nieuwwaarde was 18.750,-) nog teveel had betaald Ovengens toonde Wagenaar met een rekening aan, dat de daadwer kelijke pnjs die mevrouw Eman voor het huis betaald zou hebben, aanzienlijk lager was dan ze had opgegeven, niet meer dan rond de 32.000,-. Ook de stelling van mevrouw Eman, dat zij het huis zonder meer terug zou kunnen sturen, bestreed Wagenaar. ,,Die huizen waren spe ciaal ontworpen voor het projekt in Leusden. Die kun je met maar zo overzetten op een andere funde ring. Dus dat geloof ik niet zo, want het zou wel heel toevallig zijn, als er in Denemarken plotseling een pro jekt zou zijn, waar dat ene huis m had gepast. Voeg daarbij de trans portkosten, en de verwarring die er zou zijn ontstaan over wie de fout had gemaakt, dat huis te maken en te verzenden, dan was ruim 18.000,- dik betaald." zo liet Wa genaar weten. Mevrouw Eman stel de daarop, dat een dergelijk huis in Denemarken gemakkelijk te ver kopen was. BTW Ook het BTW-verhaal van me vrouw Eman ontkende Wagenaar ten stelligste. Mevrouw Eman ver klaarde eerder in deze krant, dat zij een rekening van 18.750,- had uitgeschreven voor de heer Wage naar. omdat hij geen BTW wilde betalen aan de Franse grens over het volledige aankoopbedrag. Wa genaar verwees dat verhaal naar het land der fabelen. „Er waren wat problemen ge weest aan de grens met de papie ren, die uiteindelijk in het douane depót in Valence zijn opgelost. Maar dat betrof alleen het ontbre ken van een zogenaamd ïnklanngs- bewijs. Het had mets met de prijs te maken, die was gewoon 18.750,-. en daar is ook BTW over betaald," zei hij. Zo werden de onderlinge verkla ringen afgewisseld. Waar mevrouw Eman iets beweerde, toonde de heer Wagenaar aan, dat hij in die tijd niet in het land was geweest, en waar Wagenaar beweerde, een jaar lang niet te hebben geweten, dat mevrouw Eman een prijs van rond de veertigduizend gulden wil de berekenen, beweerde mevrouw Eman, dat daar al een jaar voordat de zaak in '84 uiteindelijk voor de rechter kwam, een rekening te hebben gestuurd. Daarop was het weer de beurt aan Wagenaar, die een overzichts rekening overlegde, met daarbij gevoegd een rekening, een jaar eerder gedateerd, en precies op dezelfde manier gevouwen en ge kreukeld, als de overzichtsreke ning. Daarmee wilde hij aantonen, dat hij de eerste rekening nooit gekregen had: het origineel was namelijk bij het overzicht verzon den. pas in september 1984. De woningen in Munnikhove. De specifikaties zouden, zo waren wethouder Jein Wagenaars bevindingen na kontakt met de fabrikant, niet volgens opgave. Maar dat was overeengekomen tussen de fabrikant en mevrouw Eman. Daarmee was voor Wagenaar de zaak afgedaan. Wagenaar betaalde ovengens wel: hij maakte 20.000,- aan Anne ke Eman over. „Om mevrouw Eman met m moeilijkheden te brengen, en omdat ik toch iets moest beta len," zo stelde hij. Maar een navor dering wees hij nadrukkelijk van de hand. Omtrent het tijdstip van betalen volgde daarop nog de verklaring van mevrouw Eman. Zij beweerde, dat de heer Wagenaar, waar getui gen bij waren geweest, gezegd zou hebben dat hij wel wilde, maar met kon betalen. Op momenten daarentegen, dat er over de hoogte van het te betalen bedrag was gesproken, was dat onder vier ogen, of telefonisch ge gaan. Ook wethouder Jan Wagenaar voerde een getuige op: de architekt W. van Eijs, die het bouwprojekt van mevrouw Eman in Leusden begeleidde. „Hij waarschuwde me, dat er een gerucht ging, dat ik een huis je had gekocht van mevrouw Eman voor de halve prijs. En dat men daar wel eens een gedach- tengang aan zou kunnen verbin den betreffende mijn wethouder schap. Maar dat heb ik, dom misschien achteraf gezien, la chend van de hand gewezen. Want het was een puur persoon lijke transactie, tussen mevrouw Eman en mij," aldus Wagenaar. De rechter liet hierna de opge nomen verklaringen onderteke nen, en wees op het voordeel van een schikking voor beide partij en, gezien de lange duur die het proces in beslag dreigt te gaan nemen. Maar geen van beide partijen ging hierop in. zijn voor de recreatie. Een recrea- j tieve ontwikkeling kan daar boven dien tot aantasting van die natuur waarden leiden." APPELS EN PEREN De provmcie mag dan ook niet j het instellen van stütegebieden j koppelen aan de som van het be lang voor de recreatie en dat voor natuur en landschap, zo is de Sticht- se Milieufederatie van mening. „Dat is zoiets als appels en peren bij I (van éen onzer verslaggevers) ILEUSDEN - De Stichtse Mi- lieufederatie wil dat de pro vincie Utrecht de Leusderhei gedurende de weekeinden als stiltegebied aanwijst. „In het weekeinde ontbreekt hier de belangrijkste geluidsbron, na- melijk het militair gebruik van zowel de Leusderhei zelf j februari 1985 bezocht een delegatie kamerleden de Leusderhei in verband met de plannen voor het mmpagiue-oefenterrem. De Stichtse Miheufederatie pleit voor een stiltegebied op de Leusderhei. als van de vliegbasis Soester- berg." Dat staat te lezen in het bezwaar schrift dat de milieufederatie bij de provmcie heeft ingediend tegen het ontwerp-intentieprogramma stilte- gebieden provincie Utrecht. In dat bezwaarschrift levert de milieufe deratie felle kritiek op de gehan teerde methodiek en de voorge stelde stilte-gebieden. Bovendien stelt men een aantal gebieden, dat om diverse redenen buiten de boot is gevallen, alsnog voor om als stiltegebied aan te wijzen. „De Stichtse Milieufederatie heeft ernstige kritiek op de wijze waarop de provmcie bepaalt waar stütegebieden moeten komen." schrijft men. „Zowel voor de re creant, als voor de natuur afzonder lijk, kan het belangrijk zijn een stütegebied aan te geven waar het nog redelijk stü is." De provmcie gaat er bij de aan wijzing vanuit dat het voor beide tegelijk belangrijk moet zijn De müieufederatie is het daar met mee eens „Stütegebieden die van be lang zijn voor recreatie behoeven niet voor de natuur van belang te zijn," zo stelt men. „Natuurgebie den, waar de stüte van belang is behoeven niet altijd van belang te elkaar optellen. De miheufederatie bepleit daar om bij Provinciale Staten een aan passing, waarbij twee soorten stü tegebieden worden onderschei- LEUSDEN - Fascinerend, ont hullend en verrassend was het componistenportret, dat gister- j avond in steeds wisselende ka- mermuziekkombinaties van Ra- den. namelijk die van belang ajn ve, werd gegeven door Soliste irru-ir do rorroatio on rl 10 van ho ann v voor de recreatie en die van belang zijn voor de natuur „De provincie geeft ook poten tiële stütegebieden aan Daar is thans een te hoog geluidsniveau," aldus de miheufederatie. „Bij wijzi ging van dat geluidsniveau wordt overwogen ze tot stütegebied te verklaren. De müieufederatie vmdt het bestuurlijk zwak, dat op geen enkele manier wordt aangegeven hoe het provmciaal bestuur dit wü bereiken HEROVERWEGEN Vera Beths, cellist Anner Bijlsma, pianist Gerard van Blerk, fluitist Frans Vester en bariton Bernard Kruijsen tijdens het laatste Val leiconcert van dit te vroeg afgelo pen seizoen in de aangename akoestische ambiance van de N.H. Kerk in Leusden-Zuid. Fascinerend, omdat aan de hand van een beperkte omvang van vier werken een zo veelzij dig, contrastrijk beeld werd gege ven van Ravel, die als kamermu sicus toch al niet zoveel werken op zijn naam bracht, onthullend „Gezien de grote onduidelijkhe- dankzij de zeer ideomatische en den, onnauwkeurigheden en grote mate van subjectiviteit m de beoor deling en een onjuiste methodiek, dringen wij er op aan de aanwijzing van stütegebieden te heroverwe gen," zo staat er m het bezwaar schrift. „Ons inziens dient er alles aan te worden gedaan de stüte zoveel mogehjk te behouden c.q te ver werven door middel van een aktief beleid dat op geluidsreductie (sa nering) is gencht. Helaas hebben we moeten constateren dat dit niet m het beleid is terug te vinden." I LEUSDEN - „Alle mensen lebben een geweten en heb- ien de mogelijkheid in zich i goed te doen. Als ik een s kapot maak, ontneem ik l de mogelijkheid om zijn [oedheid op aarde te bren- 1 Dat zei Frits ter Kuile laandagavond op een door t IKV-Leusden belegde bij enkomst in de Marcuskerk •ver totaalweigering. Voor een commissie die gewe- msbezwaren toetst, wüde hij niet ^schijnen. Zijn geweten zag en ffct hij als een zaak tussen hemzelf Cod De mogelijkheid van ver- de hij als een uitzondering op de regel en een bevestiging van de reael: het in stand houden van het door hem veroordeelde militaire systeem. Voor een groep Leusdense toehoorders heeft Fnts ter Kuüe op een sprankelende wijze verteld over zijn keuze, over zijn verblijf in de gevangenis, de consequentie van zijn totaalweigering, en over zijn tegenwoordige leven en werken in Woensdrecht. Bij zijn keuze heeft hij zich laten inspireren door Jezus, door Franciscus van Assisi en door Ghandi. Hij verwerpt het gebruik van geweld: „Geweld roept geweld op". De ervaring die Fnts ter Kuüe inmiddels heeft opgedaan en met veel plezier aan zijn gehoor mee deelde, is dat ook het goede aan stekelijk werkt. Het bleek zonne klaar uit de verhalen die hij vertel de over zijn contacten met militai ren en marechaussees in Woens drecht. In het gesprek met Fnts kwamen allerlei vragen aan de orde. Over het toetsen van gewetensbezwa ren, over vervangende dienst plicht, over het al of niet geoorloofd zijn van een verdedigingsleger en over het afzien van geweld. Over mensen die over het leger anders denken dan hijzelf, zei Fnts ter Kuüe dat zij dat kunnen doen met de beste bedoelingen In zoverre kan hij dat respecteren. Het betekent voor hem met dat hij hun opvattingen niet zou willen bestrij den Hij brak een lans voor het door breken van het vijandsdenken, een onmisbare voorwaarde voor het voorkomen van oorlog. Hij bracht het naar voren vanuit zijn eigen persoonlijke ervaring dat het goe de aanstekelijk werkt. Aan het eind van de bijeenkomst kon worden geconcludeerd dat er een kennismaking had plaatsge vonden met een spontane, zich totaal inzettende vredesactivist, die zich gelukkig voelt omdat hij de stem van zijn geweten heeft ge volgd. geengageerde voordracht van de musici en verrassend, omdat elk der werken een zo eigen, onver wisselbaar stempel kreeg. Wat overigens bij deze keur van werken voor kleine bezetting - hebberig als men wordt tijdens een dergelijk van a tot z geslaagd optreden - ontbrak, was eigenlijk als enige meesterwerk nog het strijkkwartet - opvallender is dan bij Ravels talrijker pianowerken en orkestwerken, die overigens niet zelden ook als pianowerk waren opgezet. Maar zijn kamer muziek concipieerde Ravel met een met de bewuste bezetting en klankkleuren voor oren. Feitelijk gold voor dit concert lest best; het sublieme pianotno was tot het laatst bewaard. Het werk uit 1914 vormt bij Ravel een soort waterscheiding, waarin hij alle har monische en technische ontdekkin gen als romantisch impressionist opsomt Terecht rekenden de inter preten af met het cliché van Ravel als elegant, afstandelijk teer im pressionist met romantische ver langens. Er werd niet te languis sant, maar wel heel vloeiend ge speeld. De opzet volgde de grote lijnen, maar heel subtiel waren de- 1 tails ingevuld en het geheel werd waar nodig krachtig gepuncteerd Alleen al puur technisch is dit trio een bijzonder werk, waarvan de grote aantrekkingskracht bepaald met geheimzinnig is. Het werk is knap lastig voor de uitvoerenden, met een pianopartij, die minstens zo veeleisend is als die van een vol waardige pianosonate. De stnjkers moeten effecten realiseren, die in standaard ensemblewerken tot die tijd maar zelden aan de orde kwa men: harmonischen, linkerhand pizzicati, langdurige uitstapjes in de hoogste registers, lastige sprongen e.d. En dat is dan nog maar het begm! De interpretatie deed eigen lijk alle aspecten van het werk recht: Beths was geabsorbeerd in de fraai gerealiseerde vioolpartij, Bijlsma was steeds heel alert en steunend aan de baskant present en de pianopartij had gewicht en glans. Het beste kwam deze bij Van Blerk uit de verf in de finale, waar de strijkers vooral kleur hebben toe te voegen. In de Vioolsonate, die in 1927 ongeveer tegelijk met de dne Chansons Madécasses ontstond en waarin de compomst beide partijen met evenveel zin voor onafhanke lijkheid ontwikkelde, imponeerde vooral Vera Beths met een tegelijk heel fijnzinnige en intense, geen moment te zwaar aangezette inter pretatie, die in de blues de juiste, speelse swingaanzet had en die van het perpetuum mobüe een wervel wind maakte. Van Blerk liet fraai pianistisch filigraanwerk horen, maar bleef in het middendeel wat te aardgebonden. Ook het duo voor viool en cello, nu met Beths en Bijlsma, vormde een onbetwist hoogtepunt. Eigen lijk is het haast met te geloven, dat dit werk uit 1922 van dezelfde componist is als het trio. Het spel van beide instrumentalisten was dan misschien niet als van een Siamese tweeling, het getuigde wel van bloedverwantschap in de een heid van toon, het geven en nemen, de gelijkgestemde virtuositeit van het nogal stormachtige werk en de getoonde gevoeligheid. De con trasterende ritmen, harmonieén. thema's en toonaarden werden vol ledig uitgespeeld: een scherp geet- ste kijk op Ravels revolutionaire tijd, toen hij - zoals in het 2e deel - met schroomde, om beide instru menten in verschillende toonaar den te laten spelen. Het volledige ensemble liet zich m de dne Chansons madecasses horen Een kort optreden derhalve voor fluitist Frans Vester, die zich subtiel in het discours mengde. De literatuur voor stem en kameren semble is vnj omvangnjk, doch te zelden is het mogehjk om de diver se instrumenten tegelijk bijeen te krijgen. Gisteren lukte dat en kon den we bovendien Bariton Bernard Kruysen, vermoedelijk Nederlands beste pleitbezorger van het Franse lied, bewonderen. Hij zorgde, dat de folklonsche aspekten met on derbelicht bleven, kwam in het voor de stem zeer geexponeerde Nahandove wat moeizaam op gang, maar trof wel de zachte, sensuele schoonheid van dit lied. In Aoua! suggereerde hij meer koude rillin gen, dan ze expliciet bij de luiste raar teweeg te brengen, maar aan ntmische kracht en expressie geen gebrek, zeker met naar het felle slot toe. Ook n est doux kwam heel fraai uit de verf. Terugblikkend op de reeks door de Stichting Valleiconcerten georganiseerde kamermuziek- avonden mogen we spreken van een met uitzondering van het optreden van een Bulgaarse or kest zeer geslaagd, te vroeg afge sloten seizoen. Hopelijk heeft men voor het najaar al weer veel fraais in petto om Leusden in Musicis wat verder in de vaart der volken op te stoten. Iets meer publieke belangstelling moet bij de geboden kwaliteit haalbaar zijn! Jan de Kruijff LEUSDEN - De aan het begin van dit seizoen bij Roda '46 binnengehaalde zater dag-trainer Eltjo Kapenga uit Woudenberg gaat zoals be kend de Leusdense voetbal club al weer verlaten. In een interview met Roda-sport, het clubblad van de Leusden se voetbalclub, doet de Wou denberger uitvoerig uit de doeken, waarom hij de zater dag-afdeling na een seizoen al de rug toekeert. „Ik mis een stukje bezieling bij Ro da," laat Kapenga aan het begin van het artikel weten. De hoofdreden is echter is de uitstekende aanbieding die KNVB 3e klasser Jonathan uit Zeist hem rond de jaarwisse ling deed. Kapenga: „Begin dit jaar liet ik het Rodabe- stuur weten dat ik mijn con tract niet zou verlengen. Op dat moment was ik al bena derd door Jonathan, een goe de club met een goede aan bieding. Een sportieve verbe tering dus," zo zet hij in het clubblad uiteen. Dat de ge ruchtmakende ideeen om de zaterdag-afdeling een re creatieve functie te geven en de zondag-afdeling een pres tatiegerichte ook meege speeld hebben in zijn besluit om elders aan de slag te gaan staat buiten kijf. „Toen ik dat hoorde, bete kende dat m feite mijn ontslag. Op zich was het plan nog met zo slecht, maar de mededeling om iets dergelijks te overden ken, kwam op een bijzonder slecht tijdstip Ik was met de zaterdag erg opbouwend be zig, de bezieling binnen de groep zat er aan te komen. Na het bekend worden van de op handen zijnde plannen, brak er iets, kwam er onrust en od dat moment zag ik ook mijn ambi tie gedwarsboomd. De tot nog toe teleurstellende resultaten zijn niet onvoorwaardelijk het gevolg van deze discussie bin nen Roda '46, maar zijn ook ontstaan door wrijvingen bin nen het team. Deze wrijvingen zijn echter volledig gladgestre ken. Mijn gezag is zeker niet afgenomen," benadrukt Ka penga met klem. Over de rest van het seizoen zegt de Woudenberger „On danks alles wü ik toch nog proberen met de zaterdag, het beste elftal m de hoofdklasse, kampioen te worden. Ik zal niet verslappen en mijn taak min der serieus opvatten." Aan het slot zegt hij: „Ik zou Roda '46 wülen aanbevelen om het jeugdplan uit te voeren, zodat over vijf jaar goede spelers beschikbaar zijn voor de se- lekties."

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 5