„Spionnen" redden
de wereld
ert de Jong als boze mama
v eel herkenbare zaken"
„Mama is boos",
prima zwarte komedie
„Rocky
van het
IV", de sublimatie
boks-geweld
in Appelmarkt
Bekroonde La Colmena
Ongelooflijk dokument
over Spaanse Burgeroorlog
dVf£VyKU|||B|||B|BU||^^^^g
De Geest van de Bijenkorf
Siera de Teruel in Filmhuis
NDERDAG 27 MAART 1986
kijk op de film
een bescheiden indruk te geven van de
alledaagse, rauwe pijnlijke realiteit. Een
stuk leven dat zonder géne. zonder
sentimentaliteit en zonder medelijden
vertelt word, precies zoals het leven
verloopt."
i „(S)PIONNEN", USA, 1986. Regie: John Landis. Scenario Dan Aykroyd e a. Camera: Robert Paynter; met: Dan Aykroyd, Chevy
Chase, Donna Dixon e v a. Genre spionage-komedie. Keuring: a.l Te zien in Corso, Amersfoort.
ÏERSFOORT - Vanaf vorige
draait in Amersfoort de film
is boos!" In deze tweede film
ftgisseur Rund van Hemert, die
keer zoveel heeft gekost als
Njes", hebben Danny en John
'rts huwelijksproblemen die lei
tot een echtscheiding waarbij het
hekken om de kinderen voor
^he en nogal spektaculaire
5 zorgt. Geert de Jong speelt
de rol van Danny,
vond je van het verhaal toen je
"fc is boos" voor het eerst las?
Ipisch weer zo'n Ruud van Hemert-
100 Heel sterk van opbouw en
Een simpel verhaal" Twee
*n blijven na twintig jaar huwebjk
[de vorm" bij elkaar De vrouw wil
&s alle ruzies het huwelijk behou-
wil het hebben. Ze vindt dat dat
*°n- Na zo'n lang huwelijk en de
1 behorende kinderen, ga je niet
uit elkaar, dat doe je met Ruud trekt dat
in het extreme, maar tegelijk is het
levensecht. Grappig is dat veel mensen,
na „Schatjes" tegen mij zeiden: ,Ja, bij
vnenden van me gebeuren dat soort
dingen ook„Niemand durft te zeggen:
Bij ons thuis gaat 't er soms ook zo aan
toe."
Was het moeilijk om je met Danny
te identificeren?
„Natuurlijk is ze een zot, een gek. Ze
is hysterisch en neurotisch. Het is een
grote trut Maar ze heeft een tempera
ment waar ik wel van houd. Ze heeft iets
fels wat veel mensen missen. Je ziet
zoveel klagenge vrouwen van rond de
veertig diè~zeuren dat hun „huwelijks
weer mislukt is." Maar Danny gaat in het
extreme om haar doel te bereiken: dat
het huwelijks maar gered wordt."
Moet dat dan?
„Voor haar wel. Het is natuurlijk een
emotionele vrouw. Die andere kant van
haar zie je opeens in de restaurantscene
met John. Ze wisselt dan steeds van
emotie Eerst blijft ze het volhouden: ze
zitten lekker rustig, ze ziet er goed uit,
heel formeel, een chique restaurant En
dan zegt ze „Hoe durf je!...", valt
opeens uit haar rol, maar pakt het
meteen weer op en zegt: „Ach, grap
je Volkomen onbetrouwbaar, je
weet niet of dit wel goed gaat aflopen.
Ze probeert hem weer in te palmen,
maar dan plotseling valt er een ver
keerd woord en bam, afgelopen. Ze is
dan ook in staat om John met een mes te
lijf te gaan en hem helemaal kapot te
maken. De dialogen zijn heel mooi
geschreven. Per zin verandert haar bui,
je voelt de spanning. Het is verschrikke
lijk moeilijk, maar heel leuk om zoiets te
spelen met zoveel schakeringen. We
hebben dne dagen aan die restaurant
scene gewerkt."
Waarin verschilt Ruud van Hemert
met andere regisseurs?
„Ruud is gedreven en zeer extravert,
Ruud is een wandelende bom en zo zijn
zijn films. Met z'n opgewonden air van
„Wat nou! Ik doe het gewoon, en jij doet
wat ik zeg!" Het is een totaal andere
aanpak dan die van sommige ingetogen
introverte regisseurs, maar beiden heel
prettig om mee te werken Ik houd van
die twee uitersten"
Hoe komt het dat deze manier van
acteren zo weinig voorkomt in Neder
landse films?
„Ik kan alleen voor mijzelf spreken.
Ik ben zo goed als mijn regisseur is. Ik
kan ook erbarmelijk slecht zijn Hoe
vaak hoor je niet tijdens de repetities:
„Hou het klein, hou het klein." Veel
regisseurs zijn bang voor melodrama.
Ze zijn bang dat dat niet geloofwaardig
overkomt. Ruud van Hemert niet, die
houdt van extreem. Hij schaamt zich er
met voor een vrouw neer te zetten op de
I bank met uitgelopen mascara, en dan
ook nog een glas cognac in haar hand,
en op de achtergrond ook nog een
haardvuur En toch klopt het op dat
moment. Hij kan melodrama hanteren
omdat hij het tegelijk relativeert."
Hoe bereid je je voor?
„Nou, allereerst repeteert Ruud veel
met ons voor de opnamen. Maar ik heb
totaal geen systeem. Geen systeem,
geen methode, niks. Ik leef mij er niet in.
Als Danny's haar geverfd is. als haar
valse nagels opgeplakt zijn, als ze haar
pakje aan heeft, dan ben ik Danny. Het
klinkt misschien wat simpel, zo van.
geef mij m'n kostuum maar en zet er een
spotje op Maar voor mij heeft het veel te
maken met transformatie
Is dat met Rijk de Gooyer en Peter
Faber anders?
„Een groot verschil tussen mij en Rijk
en Peter is dat zij echte spelers zijn. Ze
spelen eigenlijk de hele dag door. zijn
tussen de opnames door aan het grap
pen maken, jongleren, trappen, man
netjesmaken Zij creeren komische si
tuaties. Ik ben maar een saai type
„Mama is boos" fnet naast Geert de
Jong uiteraard Peter Faber als John
Gisbens en verder o.a. Rijk de Gooyer
en Adelheid Roosen, is te zien in Cine
ma, Amersfoort.
AMERSFOORT - Van vrijdag 28
maart tot en met dinsdag 1 april draait
in Filmhuis Appelmarkt de veelbe-
kroonde film van Mario Camus, „La
Colmena". Aanvangstijd 20.00 uur.
„La Colmena" (de Bijenkorf) werd
in 1983 op het festival van Berlijn
bekroond met de Gouden Beer. De
film is gemaakt naar het in Spanje
beroemde gelijknamige boek van Ca-
milo José Cela dat handelt over de
moeilijke periode na de Spaanse Bur
geroorlog. De personen die in het
boek beschreven worden, vormen
een doorsnee van de bevolking van
Madrid uit die dagen en het scenario
van de film volgt tamelijk nauwgezet
de struktuur van het verhaal. „La
Colmena" geeft de kijker een fascine
rende blik op een Spanje zoals wij dat
allang niet meer kennen.
Het ouderwets café „La Delicia" is de
bindende faktor tussen alle personages
in de film. Hier komen dichters en
schrijvers hun stukken schrijven, intus
sen zo weinig mogelijk konsumerend,
en dan 't liefst nog het goedkoopste: een
soort melkkoffie is hun favoriete drank.
Academici en zuiplappen, hoeren en
zwarthandelaren, allen gebruiken het
café als hun vaste standplaats Elk van
deze personages geeft ons een blik op
het Spanje van toen: teneergeslagen,
uitgeput en arm.
Camilo José Cela beschrijft het in het
voorwoord van zijn boek aldus: „La
Colmena pretendeert niets meer dan
res (Adelheid Roosen). maar Danny (die
in „Schatjes!" zonder scrupules een
affaire had met een tennisleraar) is
ineens een „behoudende" vrouw ge
worden, die haar gezin, haar huwelijk
bij elkaar wil houden „omdat het zo
hoort". Als een getergde leeuwin doet
ze dan ook haar uiterste best om dat
„gezin" tegen elke bedreiging te be
schermen.
En dat betekent heel eenvoudig oor
log tussen de sexen. Wat regisseur Van
Hemert heeft gedaan, is de problema
tiek van iedere scheiding extra uit te
vergroten, waardoor elk onderdeel van
deze vaak pijnlijke procedure groteske,
absurdistische proporties aanneemt
Het resultaat is een zwarte komedie,
waaraan men veel plezier kan beleven.
Goed geacteerd, goed gefilmd en ge
monteerd. Met veel herkenbare zaken
voor mensen, die eveneens met een
scheiding te maken hebben gehad.
Maar wie denkt met een vervolg op
„Schatjes!" te maken hebben, zullen met
helemaal dezelfde sfeer aantreffen als
uit die eerste film, die naar ons gevoel
toch sterker was Wellicht komt dat ook.
omdat regisseur Ruud van Hemert's
voor Nederlandse begrippen verras
sende stijl van filmen na die eerste film
al begint te wennen.
Dan Aykroyd en Chevy Chase in Spies hke us".
(door Ben Vos)
De film, één episode uit de anti
fascistische stnjd, geeft de essentie van
deze stnjd, zoals die ook nu nog in
Spanje gevoerd wordt, zeer duidelijk
weer Sierra de Teruel laat de republi
keinse strijders zien die zonder enige
accommodatie dag en nacht Franco
bestreden We zien de Burgeroorlog
Uit de [ilm Sierra de TerueL
Ivan de zware wedstrijd tussen Drago (Dolph Lundgren) en Rocky Balboa (Sylvester Stallone). De twee exponenten van de wereldmachten tijdens een „vreedzame"
uit „Rocky IV". persconferentie. Scène uit: „Rocky IV".
yliboosf. Ned. 1986. Regie, scenario
Ruud van Hemert. Produktie: Chns
Haig Balian; camera: Theo v.<±
K montage. Wim Louwrier, met. Peter
Qeort de Jong, Adelheid Roosen en
Gooyer Genre, zwarte komedie;
jg: alle leeftijden. Te zien in Cinema.
,de ffimredaktie)
„Is „Mama is boos!" nu wel of
geen vervolg op „Schatjes!"? Vol
gens regisseur Ruud van Hemert
aan de ene kant wel en aan de
andere kant niet, maar als je de
film aankondigt als „Schatjes 2",
en de kinderen uit „Schatjes" spe
len in deze tweede film van Ruud
van Hemert nauwelijks een rol,
dan ben je wel verwarrend bezig.
Voor alle duidelijkheid dus: „Ma
ma is boos!" is geen vervolg op
„Schatjes!" en de onderkop
„Schatjes 2" is dus een duidelijk
geval van misleiding in de hoop
daardoor meer bezoekers te trek
ken. Niettemin is „Mama is boos!"
zeer zeker een uitstekende zwar
te komedie, waarin de hoofdfigu
ren uit „Schatjes!" opnieuw op
groteske wijze hun ongenoegen
over hun leven kenbaar maken.
„Wie „Schatjes!" heeft gezien, weet,
dat het echtpaar Gisberts aan het slot
onder het asfalt van een snelweg in
aanbouw verdween. Regisseur Ruud
van Hemert loste dat probleem erg
eenvoudig op, door aan te geven, dat
alles wat er in „Schatjes!" gebeurde,
slechts een droom was van John Gis
berts (Peter Faber). En vervolgt het
verhaal, alsof er eigenlijk ruets is ge
beurd.
Danny en John Gisberts hebben (hoe
kan het ook anders) huwelijksproble
men. Voor John betekent dat een minna-
zoveel voor en de dramatische impakt
zit 'em voornamelijk in de uiteindelijke
bokswedstrijd, maar Stallone en came
raman Bill Butler zijn er in geslaagd om
vooral beeld-technisch een zekere
perfeküe te bereiken, gekoppeld aan
een snelle, nadrukkelijke beeld-monta
ge, waardoor „Rocky IV" een filmische
belevenis is geworden. Dat komt vooral
extra sterk tot uitdrukking in de schitte
rend gefotografeerde boks-scènes,
maar geeft ook de rest van de film extra
body
Opmerkebjk is, dat in de loop van de
verschillende Rocky-films het geweld
steeds verder is opgevoerd, overigens
zonder dat internationale regels direkt
worden overtreden, maar toch.Het is
allemaal veel grimmiger en wie daar
gevoelig voor is, zal de wedstrijd tussen
Rocky en Drago eerder zien als een
strijd tussen Rusland en Amenka, dan
als een gewone internationale boks
wedstrijd Ronald Reagan kan opnieuw
trots zijn op Sylvester Stallone, die op
het witte doek waarmaakt, v/at de presi
dent voorlopig alleen in zijn dromen
beleeft
Wie een perfekt gefotografeerde
boksfilm wil zien, moet „Rocky IV"
beslist niet overslaan. De muziek, ook
deze keer weer grotendeels uitgevoerd
door de groep Survivor, sluit uitstekend
aan bij de beelden. Wie Gorbatsjov
overigens wil zien applaudisseren voor
een Amerikaan, kan daarvoor ook bij
Rocky IV" terecht. Het wachten is nu
op „Rocky V. waarin Sylvester Stallone
de bokskampioen van Nicaragua even
tjes onder handen neemt. Heeft Reagan
ook weer een ernstige zorg minder
Wanneer je een belangrijke operatie tot een goed einde wilt brengen, zorg er dan voor, dat je de tegenstanders wat
afleiding bezorgt door lokvogels op pad te sturen als Emmett Fitz-Hume (Chevy Chase) en Austin Millbarge (Dan
Aykroyd). Dat is het thema van de film „Spies like us" (Spionnen) van regisseur John Landis, naar een scenario van Dan
Aykroyd.
Het resultaat is een niet onaardige komedie, waarin de twee gelegenheids-spionnen al stuntelend op weg gegaan door een
onbegaanbaar Afghanistan naar een plaats m Rusland, waar alles schijnt te gaan gebeuren. Met op de achtergrond sluwe
Amerikaanse generaals, die van plan zijn om enkele van hun aardige wapens te testen.
Uiteraard loopt het allemaal iets anders, dan de heren in het Pentagon hadden gepland Want de beide spionnen zijn ruet
helemaal op hun achterhoofd gevallen en ook al begrijpen ze er aanvankelijk met veel van, ze redden zich aardig m die zo
vijandige v/ereld.
„Spies like us" is met Landis' beste film, maar amusant genoeg voor een anderhalf uur redelijk vertier tijdens de Paasvakantie.
AMERSFOORT - Vrijdag 28 en za
terdag 29 maart wordt als afsluiting
van de Spaanse Filmmaand in het
Filmhuis „Siërra de Teruel" van An-
dré Malraux vertoond. Deze laatste
film is tegelijk de meest opmerkelijke:
de spelers in deze film zijn de republi
keinse strijders uit de Spaanse Bur
geroorlog zelf! Aanvangstijd van de
voorstellingen 23.00 uur.
Albert Camus schreef over deze
speelfilm: „Wat we onze lezers niet
kunnen meegeven is de schokkende
werkelijkheid vertoond in deze film,
een film die gemaakt is met als enig
middel armoede en moed."
Sierra de Teruel is gemaakt door
André Malraux. Malraux is in ons
land bekend als schrijver van o.a.
„Het Menselijk Tekort" over de bur
geroorlog in China. Hij nam aktief
deel aan de strijd tegen de Franco
fascisten en was later één van de
leiders van de Franse verzetsbewe
ging. Sierra de Teruel, die xn Frankrijk
„L'Espoir" heet, werd tijdens de bur
geroorlog opgenomen. In Frankrijk is
de film na veel politieke moeilijkhe
den pas in 1970 in de grote theaters
gaan draaien. De kritieken waren
zeer lovend.
zoals hij geweest is groots m het kleine
Dit is een stnjd met dne revolvers, twee
verouderde vliegtuigen, zes auto's
een strijd in nauwe oplopende straten,
om het café-om-de-hoek, om een brug
Een van de indrukwekkendste scènes
in de film is een autont in de nacht, eén
lantaarn vooruitschijnend in een duiste
re tunnel. We zien het sabotagewerk
achter het front van een groep republi
keinse burgers, die. ondanks het nij
pend gebrek aan wapens en munitie, de
guenllastrijd tegen de Franco-over
macht aanbinden en spionage verrich
ten voor hun kameraden in het leger. Zo
weet een boer in de nabijheid van
Teruel een geheim Franco-vliegveld te
ontdekken. Hij vertelt dit aan de kom-
mandant van een vliegtuigescader. Met
de boer als gids stijgen ogenblikkelijk
twee bommenwerpers op om het vlieg
veld te bombarderen. De film eindigt
met de tocht van de boeren door de
bergen om de kameraden te redden,
die met één van de vliegtuigen veronge
lukt zijn.
kandidaat wereldkampioen boksen
voor te stellen: Drago. Onoverwinnelijk
geacht, gestaald door een uitgekiende
training, gebaseerd op computer-statis
tieken en een speciaal samengesteld
dieet, vermengd met de nodige prepa
raten. Een hersenloze boksmachine, die
met een druk op de knop om zic&heen
gaat slaan. Als Rocky's voormalige te
genstander en vriend Apollo Creed
(Carlo Weather) de uitdaging van Dra
go aanneemt en tijdens de wedstrijd
door de Russische boks-stier dodelijk
wordt geveld, komt Rocky Balboa m
aktie en neemt de handschoen op. Hij
neemt de uitdaging van de Russen aan
om de dood van zijn vriend te wreken.
Samen met zijn trainer/verzorger Pau-
lie (Burt Young) vertrekt hij naar de
Sovjet-Unie om daar in de volstrekte
eenzaamheid van de Siberische winter
te trainen, gadegeslagen door agenten
van de KGB
„Rocky IV" is een uitstekende boks
film. Na „Rocky I" wellicht zelfs de beste
uit de reeks. Als je tenminste van
Stallone houdt en boksen op prijs stelt.
Het verhaal op zich stelt natuurlijk met
Amerikaanse gezichtsverlies in Viet
nam enigszins werd hersteld, is het nu
Rocky, die het m z'n eentje als een soort
kruisraket opneemt tegen de Sowjet-
Unie Namens de Verenigde Staten en
Ronald Reagan, dat spreekt. In „Rocky
IV" is het de vraag of we nog kunnen
spreken van echt boksen. Het lijkt meer
op ëeri (zij hét wat kleinschaliger) oor
log tussen de VS en de USSR.
Rocky Balboa (Sylvester Stallone)
heeft het boksen opgegeven en leeft
rustig met vrouw en kind van zijn
verdiende geld, totdat op een gegeven
moment een Russische sportdelegatie
naar de Veremgde Staten afreist om de
bedacht Stallone snel een nieuw
Rocky-verhaal om zijn fans op
hun wenken te kunnen bedienen.
„Rocky IV" draait inmiddels in de
Nederlandse bioscopen en vertelt
het verhaal van Rocky Balboa,
die het opneemt tegen een on
overwinnelijk geachte Russische
tegenstander, genaamd Drago.
En daarmee zijn we ook met de
Rocky-fims op politiek terrein terecht
gekomen. Na „Rambo", waann het
IV". USA. 1986 Regi en scenario
Stallone, produktie Irwin Winkler
Chartoff. Camera. Bill Butler. Mu-
Dicola en de groep Survivor Met
Stallone, Talia Shire, Burt Young,
ers, Bngitte Nielsen en Dolph
als Drago Genre: boksfilm. Keu-
Te zien in: Corso, Amersfoort.
zover: alle
de
boksen Rocky
zijn afgewerkt en Rocky
bokser in ruste ge-
Maar Sylvester Stallone
aan het uitrusten
het succes van „Rambo"