Amersfoortse Jazz Driedaagse ssr S Hobby en kreativiteit 9, 10 en 11 mei Rabobank Stichting Keistad Jaz: De Rabobank wijzigt haar spaarrentetaneven Wetenschap DROM ZELF ANALYSED Samenstelling: Bert Vos Kavel plaatselijk nieuws VRIJDAG 4 APRIL 1986 AMERSFOORT - „Voor de - nu alweer - zevende keer worden de Amersfoortse Jazz- dagen gehouden. Drie dagen lang: vrijdag 9, zaterdag 10 en zondag 11 mei staat de gehele binnenstad in het teken van de Jazz. Er zijn meer dan 50 deel nemende orkesten en bands. Ze treden op in een dertigtal café's en restaurants, of zijn te beluisteren op één van de vele historische pleinen in hartje Amersfoort." Zo begint het be richt, dat de Stichting Keistad Jazz vorige week aan de lan delijke pers heeft gestuurd. Want ondanks alle donkere - financiële, beter fiscale - wolken, die samenpakten en het erop deden lijken, dat het zeven jaar geleden genomen initiatief om Amersfoort tot een jazzstad te maken zou stranden, staat vast dat ook dit jaar Amersfoort weer zal „gonzen" van de jazz. 9, 10 EN 11 MEI Math Meester, de man, die toen ook al het initiatief nam. vormt samen met Gieljan de Backer en Peter van Zeist het driemanschap, dat met een nieuw élan de schou ders heeft gezet onder de jazzda- gen 1986, en er een echt Amers- foorts evenement van gaat maken, en beloven, dat ,,de hele stad zal gaan leven, ook overdag". Als we met dat driemanschap over die jazz-driedaagse praten, dan is het enthousiasme duidelijk te onder kennen: „ik heb weer een sponsor" en „die wil stickers drukken". Een „the grand old man van het Amers foortse jazzgebeuren" Math Mees ter is dan ook heel blij met de twee mensen „uit de reclamewereld", die hem willen helpen om de inmid dels verworven faam verder uit te bouwen. door Henk Poots In grote lijnen ziet het program ma voor 9, 10 en 11 mei er nu zo uit, dat vrijdagsavonds in veel Amers foortse café's en restaurants jazz te horen zal zijn, dat 's zaterdagsmid dags de Big Band van het Amers foortse Politie Muziekgezelschap en de Temptmg Seven zullen optre den, dat 's avonds op alle piemen in de binnenstad orkesten en bands jazz ten gehore zullen brengen. Dat zal ook 's zondagsmiddags het ge val zijn, terwijl op zondagavond „The Hot Frogs" in de PPM jazz oude stijl zullen vertolken. Het is het raamprogramma, dat nog sterk uitgebreid kan worden - „als we meer financiële middelen hebben doen we meer" - en met name Math Meester hoopt, dat de Amersfoortse middenstand zal gaan bijdragen om op zaterdag middag een straatparade door de binnenstad mogelijk te maken. „Trouwens - en ze weten het nu vroeg genoeg - ze kunnen vrijdags en zaterdagsavonds bijdragen aan de verlevendiging van de binnen stad door de verlichting te laten branden." In de eind vorig jaar verschenen Cultuurnota Gemeente Amersfoort wordt over jazz het volgende ge zegd: „Jazz is rond de eeuwwisse ling ontstaan m het zuiden van de Veremgde Staten. De oudste jazz muziek werd door negers ge creëerd uit elementen als Afrikaan se volksmuziek, blank-Amerikaan se Blue Grass en blues. Jazz onder scheidde zich van de klassieke muziek en de amusementsmuziek door de nadruk op hout- en koper blazers en slagwerk. In de toenma lige muziekbeoefening lag de na druk nog vooral op de strijkers. Jazz is allang geen exclusieve negermu- ziek meer en is evenmin scherp te onderscheiden van bijvoorbeeld de popmuziek. Er zijn mengvormen ontstaan als funk en fusion." Vervol gens staat er dan, dat de opening van de Flint van groot belang is geweest voor het ontstaan van een regelmatig jazz-aanbod in Amers foort. Daar organiseerde de stich ting Jazz in Amersfoort op zondag middag de jazz-bijeenkomsten en het is nog altijd zo. dat de direktie van de Flint achter het jazz-gebeu- ren staat. „Als de stichting Keistad Jazz verder van de grond komt, weer donateurs gaat werven, dan wordt overwogen die donateurs korting te verlenen op in en door de Flint te organiseren jazz-concer- ten." Het is een duidelijke zaak, dat de belangstelling voor jazz steeds meer toeneemt, dat jazz een zeer breed publiek aanspreekt door de verschillende vormen als jazz-rock, main-stream, be-bop, latin-jazz, ou de stijl, blues en boogie-woogie. Door jazz in al die verscheiden heid te brengen kan het jazz-ge- beuren in Amersfoort zich duidelijk onderscheiden van bijvoorbeeld het ongeveer te zelfder tijd te hou den jazzfestival in Breda. „Daar is het meer carnavalsjazz terwijl wij meer serieus zijn, het brede pu bhek willen trekken, ook van bui ten Amersfoort." MILIEU-VRIENDELIJK Het Amersfoortse jazz-gebeuren, de Amersfoortse jazz-dnedaagse, zal dit jaar dan ook sterk m de regio en verdere omtrek gepromoot wor den. „Verkoop de sfeer waar je achter staat buiten Amersfoort" zeggen Gieljan de Backer en Peter van Zeist en ze zijn dan ook van plan om bijvoorbeeld met Koninginne dag door een promotieteam in de omgeving de aandacht op de Amersfoortse jazz-driedaagse te doen vestigen. Ze hopen daarmee te bereiken, dat na de financieel 7 magere jaren de 7 vette jaren zullen volgen, want „als we een financieel bredere basis hebben kunnen we nog meer orkesten en bands naar Amersfoort halen". Vandaar dat di- rekt na de jazz-dnedaagse van 1986 doorgegaan zal worden met de voorbereiding voor het jazz-gebeu- ren in 1987. „Want het kan een stimulans zijn om de binnenstad overdag en 's avonds te verlevendi gen" Want bij jazz moet je bij zijn. Het gaat om de sfeer. „Je kunt ook doorpraten, zonder dat je de mu ziek mist." Eb misschien is dat de reden, waarom Math Meester praat over „milieu-vriendelijke" muziek. Niet het intense lawaai van de moderne popgroepen of de stilte van de concertzaal maar muziek waarbij men elkaar ontmoeten en met elkaar praten kan, muziek die het sociaal kontakt niet belemmert. Muziek ook die iedereen op de eigen wijze beleven kan. ..Een ïazz- muzikant kan met play-backen en niet elke klassieke muzikant kan jazz spelen. Dat is met te leren, je moet het in je hebben, er iets van jezelf utleggen." PHILIP MORRIS DIXIELAND AWARD De Amersfoortse jazz-dnedaag se 1986. Op 9, 10 en 11 mei. Met op zaterdagavond op het O.L. Vrouwe kerkhof de le voorronde van de Philip Morris Dixieland Award 1986, waarbij een heel bekend or kest zal optreden. Met op de Groenmarkt een optreden van steeldrummer Rudi Smith, begeleid door Frans Eisen (piano), Cees Smal (multi-instrumentalist), Thij- men Hoolwerf (gitaar), Eric Ineke (slagwerk) en Edwin Corselius (bas). Een concert, dat door de KRO-radio zal worden opgenomen. En dan zondagmiddag optredens van Amersfoortse orkesten en bands op alle pleinen m de binnen stad. Nadere informatie over de Amersfoortse jazz-dnedaagse kan worden verkregen bij: Peter van Zeist, Stadsnng 141, Amersfoort, tel. 633444. (advertenties) Ansfriduslaan 5 Gegarandeerd goed en niet duur, voor alle TIMMER- en METSELWERKEN VEILIGHEIDSSLOTEN ISOLATIEGLAS en VOORZETRAMEN DAK- en VLOER-ISOLATIE Wij geven u een vrijblijvende offerte. m i.v 1 april 1986 Spaar-Groei-Rekening tot 2500- 2500.- - 5000- vanaf 5000,- 3 %(was3tt%) 4'4% (was 444%) 5y*% (was 6 Spaar-Plan-Rekening 5Va% (was 6 Rabobank Woonspaarplan tot 2500- 2500- - 5000- vanaf 5000- 3 (was 3)4%) 4'4% (was 4*4%) 5^4% (was 6 Rabobank Kinderspaarplan 5 %(was5'/4%) Rabobank Tienerrekening 4'/4% (was 416%) Zilvervloot 5 (was 554%) Het driemanschap „mees-meest-meester" bij de voorbereidmg van het jazz-festival. Onderstaande spaarvormen (welke niet meer kunnen worden afgesloten) zijn met V*% verlaagd. Spaar-Direct-Rekening Spaar-Premie-Rekening Spaarrekening Grijp 5 Spaarrekening met opzegtermijn van 3 maanden van jaar van 1 jaar van 2 jaar van 3 jaar ACHTERVELD-LEUSDEN GOED BEKEKEN Een weg door kunst en museum. Uitgave Cantecleer, te De Bilt ISBN 90 213 008 0. 144 pag. 34,50. Een museum. Kunst. Sommige men sen schrikken al, als ze het woord „museum" horen. Die plaats is voor hen taboe. Ze snappen niks van kunst en vinden een museum maar eng Je mag er bijna niet hardop praten en vaak heb je het gevoel, alsof je m een kerk loopt. Wat er hangt en staat is heilig. En soms heel erg oud en dat maakt het allemaal nog een tikje enger Natuurlijk is dat allemaal onzin. Pierre Janssen schrijft in zijn voorwoord voor het boek „Goed bekeken" eigenlijk precies wat een museum is. „Voor mij is een museum een plein, waar je mensen ontmoet. Er staan alleen muren omheen tegen het inregenen". En dat is precies de omschrijving voor een museum. En dat „plein" laat dan allemaal dingen zien, die door mensen zijn gemaakt Soms hebben ze er een bedoeling mee vervolg van pagina 7 gaan (2% ofwel 36.000 vrouwen) elders slapen, ze knijpen hun wederhelft zijn neus dicht (óók 2%), of porren, tikken en schoppen. Tot troost, ook aaien komt voor. Het is duidelijk. Hier is sprake van een groot medisch probleem, dat tot op heden nauwelijks als zodanig werd herkend. Een gat in de markt, zou men haast zeggen. En dat blijkt ook uit het slot van het persbericht. Men heeft willen aantonen, dat het snurkprobleem groter is, dan tot voorheen werd aangenomen, en acht de tijd rijp, dat de medische wetenschap zich serieuzer dan voorheen met het bestrijden van deze kwaal gaat bezighouden. Niet alleen vanwege de medische problemen, overigens, maar ook vanwege het feit, dat 20 procent van de huwelijken van snurkers vanwege die kwaal mislukken. Misschien toch iets, om nog eens een wetenschappelijk geheel verantwoorde-Oog op te laten promoveren? hm kers van kleur de mogelijkheid om snel bepaalde kombmaties te vinden. De samenstellers zijn uitgegaan van negen tig themakleuren, waarvan elke kleur in tien of twintig verschillende kleuren schema's zijn gekombineerd. Het resul taat is een uiterst handzaam naslagwerk voor elke ontwerper met meer dan duizend kleurenkombinaties. De kleu ren zijn opgebouwd uit de drie primaire kleuren geel, magenta(rood) en cyaan (blauw) en zwart Bij elke kleur staat duidelijk de verhouding van de ver schillende basiskleuren aangegeven, terwijl met name voor de grafische ontwerpers ook het rasterpercentage staat vermeld. Interieur-, mode-, decor- en grafische ontwerpers, reclamema kers, kortom iedereen die beroepshal ve met kleur te maken hebben, zullen met deze kleurengids uitstekend uit de voeten kunnen en wellicht op nieuwe ideeen worden gebracht. IK LACH ME EEN HOEDJE 600 nieuwe moppen voor de jeugd, verza meld door Joke de Weel. Uitgave Cante cleer te De Bilt. SB rn. 90 213 0198 9. Pocket, pnjs 5,95. Het is altijd gevaar lijk om aan te kondigen dat het om nieuwe moppen gaat, want mets is zo oud als een mop. Mijn zoon zag dat meteen, toen hij deze verzameling mop pen ter hand nam om zijn eigen reper toire wat aan te vullen. Desondanks bbjven er nog genoeg echte nieuwe over. Leuke en flauwe. En nog netjes ook. DE KATHAREN. Door W P. Mar tins. Uitgave Servire te Katwijk Paper back 29,50 ISBN nr. 90 6325 243 9. Hoewel de belangstelling voor de ge heimzinnige vredelievende sektie de Katharen inmiddels wel iets is weg geëbd na het succes van „Montaillou", brengt Servire voor de belangstellende lezer een boek over de opkomst en ondergang van deze sekte. Het boek bevat de eerste Nederlandse vertaling van de belangrijkste leerstukken, de Sene Secrete en de Summa. AIRBRUSH, stap voor stap. Door Henk Bensdorp. 56 pag. Uitgave: Cantecleer te De Bilt ISBN nr 90 213 0069 9 24,50 Het werk met de verfspuit, de air- brusch, is met zo'n eenvoudige zaak Laten we dat voorop stellen. Wie de vaak uiterst verfijnde en levensechte resultaten wil bereiken van de bekende airbrush-kunstenaars, zal heel wat jaren moeten oefenen en dan nog zal er heel wat geduld aan te pas moeten komen om de „meesters" te evenaren. Maar je moet toch ergens beginnen en daarvoor is het boek „Airbrush" van Henk Bens dorp geschreven. Een Airbrush-boek voor beginners dus. Bensdorp is zelf een bekwaam airbrush-kunstenaar en heeft bovendien ruime ervanng opge daan bij het leiden van workshops en airbrush-cursussen. Die ervaring heeft hij gebruikt om dit „stap-voor-stap" handboek voor beginners op te zetten. Het resultaat is helder en overzichtelijk, ook al worden er naar mijn gevoel nog wat teveel fraaie airbrush-schilderijen en ontwerpen getoond, die de beginner in de waan zouden kunnen brengen, dat hij dat resultaat snel zou kunnen berei ken als hij het boek goed leest. Maar zo werkt het natuurlijk met. Voor de rest: uitstekend werk-materiaal met achtenn het boek een aantal contourtekerungen om direkt mee aan de slag te gaan. O O O HÖE DRC'VÖ' O O WAT -'UÈ O oO O -> WAAROM ru GENE5HG DROMEN ZELF ANAlYi door dr. Klaus Thomas. Uitgave te Katwijk paperback 275 pagina1 35,- ISBN nr. 90 6325 026 6 lede droomt. Elke nacht. Alleen we? dat niet altijd. Wordt men de vo| ne. dï n, vra» dag wakker en men herinnert a droom of een nachtmeme. men er soms overnadenken, zich af wat het betekenen kan a wel betekenis aan moet worè hecht In „Dromen zelf analysers telt dr. Klaus Thomas hoe dror; staan, wat zij betekenen en waa genezing brengen. Het analyses een droom is geen modernisme werd al in de oudheid beoefend0 geschiedenis hiervan is in dit t werk te vinden. Voor de gemier; den een belangwekkend boek. HET OOG VAN SJIVA, door- ry de Riencourt. Uitgave Sen Katwijk. Paperback 223 pag 27.S0. ISBN nr. 90 6325 184 X. S van Sjiva is het alziende oog dl alle lagen van de werkebjkha heenzien wat verborgen blijft normale oog. Wat aanvankelijk beschouwd als een voortbreng5 de oosterse mystiek, wordt 3 hedendaagse wetenschappelijk» dekkingen bevestigd. Amauryd» court wil in dit aantonen, dat we drempel staan van een nieuw W zijn dat een grote verandering zal brengen in het denken overj religie en metafyscia. FIGUURTJES SOLDEREN Cari Hobbywijzer, door Jeno Hajto. fi 90 213 2108 4. Zilverdraad, soldeertin en deerbout. Plus wat verschilled getjes en als het even kan eer' schroef. Meer is met nodig om werk te kunnen en figuurtjes K solderen. In deze kleine Hobbf van Cantecleer worden u de beginselen bijgebracht en wie ventief is, zal al snel zelf aan W kunnen en allerlei ideeen uit voeren. Enige vaardigheid, eeni robuuste aanpak en gevoel voet houdingen kan al voldoende zijn' aardige resultaten te komen. Eer.' ge hobby, die uit kan groeien tot I naarsschap. Het boekje laat ss? stap zien, hoe alles in z'n werk' biedt daarnaast allerlei werk-vo den. boeken, voor u besproken Inmiddels is op de omstreden kavel een fraai bord verschenen. gehad, soms ook met Is eigenlijk ook niet zo belangrijk Het gaat er om of wij het mooi vinden. Als dat zo is, dan hebben de kunstwerken zin. Dan is de kunstenaar in zijn opzet geslaagd. Maar heilig zijn al die dingen in het museum niet. In „Goed bekeken, een weg door kunst en museum" vertellen Paul Kop pers en Willebrord de Winter ons, hoe we naar kunstwerken zouden kunnen kijken. Wat de verschillen zijn in stijl en tijd, wat opmerkelijk kan zijn en wat niet Met steeds op de achtergrond het credo van Pierre Janssen: een museum is een plein waar mensen elkaar ont moeten. De twee schrijvers zijn er in geslaagd om een prettig leesbare handwijzer samen te stellen, waarmee je in een museum de kunst wat minder afstande lijk gaat bekijken. Waardoor je meer betrokken kunt raken bij „kunst". Want niets hoeft. Maar wellicht ga je na het lezen van dit boek een museum vol De kavel 25 in de wijk Munnikhove/Bosveld is inmiddels opgesierd met een braai bord, waarop duidelijk staat aangegeven, wat de bedoeling van de koper is. „Bouw uw eigen droomhuis", jawel, het staat er, nou zal op dat huis op zich niets aan te merken zijn, dat willen we best aannemen. Maar overige dromen kunst toch met iets andere ogen zien, dan je voor die tijd deed. Niet als een heiligdom, maar gewoon als een verza melplaats, v/aar veel van wat mensen hebben gemaakt, omdat ze dat mooi vonden, is samengebracht. Zodat ook anderen ervan kunnen genieten. „Goed bekeken" bevat meer dan 200 afbeeldingen van kunstwerken, waar van tientallen in kleur. Met uitklapbare voor- en achterflap waarop de adressen van Nederlandse musea en een be knopt overzicht van de verschillende kunst-historische tijdperken ter oriënta tie en geheugensteuntje Jammer alleen, dat een index ontbreekt, evenals een literatuurlijst. OLIEVERF TECHNIEKEN, door Wü Gons, 90 pag. Uitgave Cantecleer te De Bilt en Talens Apeldoorn. ISBN nr. 90 213 2200 5, 12.90 Wie zich het schilderen met olieverf eigen wil maken, biedt „Olieverf tech- betreilende dit kleine stukje grond, in dit kleine land, op deze ondermaanse aardkloot, wentelend in een oneindig heelal -je moet tenslotte leren relativeren hier in Leusden, anders heb je binnen enkele dagen met regelmaat een bloedspuwing - zullen zich wel beperken tot nachtmerries, vrezen we. Nachtmerries, waarin allerlei enge mannen opduiken, van wie het al erg genoeg is, dat je in het nieken" van Wil Gons een goed begin. Het boekje is vooral gencht op de praktijk van de beginnende schilder, die zich wil oriënteren op materialen en op de wijze, waarop olieverf het beste kan worden verwerkt. Daarnaast biedt de handleiding enige hulp bij de te gebruiken technieken, hoe je een olie verf-schilderij opbouwt en tenslotte af werkt. Achterin vindt men een kleuren- mengschema (uiteraard van Talens olieverf) en een overzicht van de ver krijgbare kleuren. Voor wie er over denkt om te beginnen met olieverf te gaan schilderen, is dit een aantrekkelij ke en vooral praktisch genchte handlei ding. dagelijkse leven met ze van doen hebt. Maar als die dan, midden in de nacht, in je bed gelegen, onder het dak van het droomhuis hoog en droog verstopt, toch nog opduiken Voor potentiële kopers een tip, misschien. Bij een transactie met de gemeente Leusden een bepaling opnemen, dat op de jaarlijkse onroerend-goed- be las ting een niet geringe som in mindering wordt gebracht. Een „enge-dromen-korting". hm FIJNSCHILDEREN. Het stilleven vol gens de werkwijze van Henn Bol. Door Frans Hofmeester, ca. 60 pag. uitgave Cantecleer te De Bilt. ISBN nr. 90 213 0246 2. ƒ39,50. Fijnschilderen is exact schilderen zo als je iets ziet. Fotografisch schilderen zou je het kunnen noemen. Henri Bol, telg uit een bekende schildersfamilie is zo'n fijnschilder Frans Hofmeester volgt het werk van Henri Bol en legt aan de MODETEKENEN EN STYLING, door Sjoerd Fluit en Gisela van Steenbergen. Uitgave Cantecleer te De Bilt, 126 pag. Rijk geïllustreerd. ISBN nr 90 213 0224 1 ƒ49,50. Mensen, die zich willen verdiepen in het modetekenen, zullen daarvoor nau welijks Nederlandstalige studieboeken aantreffen. Daarom is het een goede zaak, dat hienn wat verbetering komt met het boek „Modetekenen en sty ling", geschreven door Sjoerd Fluit en Gisela van Steenbergen. Verschillende leerlingen van de afdeling Modevorm geving aan de Akademie voor Beelden de Kunsten te Arnhem werkten hieraan hand van praktische voorbeelden uit, hoe je ook tot dergelijke resultaten kunt komen. Gemakkelijk is het natuurlijk met en je hebt heel wat geduld nodig, maar het kan Waarbij we aantekenen, dat dit boek eerder een ode is aan de schilder Bol, dan een echt praktisch handboek. Daarvoor is „Fijnschilderen" te beknopt. Wat met wegneemt, dat het een inspirerend kijkboek is. met schit terend werk van Bol. CANTECLEER KLEURENGIDS 1. Sa mengesteld door Dcuyoshi Shibukawa en Yumi Takahashi. Uitgave Cantecleer te De Bilt. ISBN nr. 90 213 0048 6. Het mengen en kombineren van kleu ren is bepaald met eenvoudig Sommi gen hebben er oog voor, gaan op hun gevoel af en verknjgen daardoor schijn baar moeiteloos de meest perfekte kleurenkombinaties en mengen de kleuren met een ongeëvenaard vak manschap Maar dat is met iedereen gegeven De „Cantecleer Kleurengids 1" biedt voor de professionele gebrui- mee en het resultaat is een voor ieder een toegankelijk boek, waarin het mo detekenen en de presentatie (de sty ling) ervan stap voor stap wordt uitge legd en in beeld wordt gebracht. Aandacht voor de opbouw van de menselijke anatomie (onmisbaar bij het modetekenen), hoe verschillende stof fen om het lichaam vallen, materiaalge bruik, het tekenen zelf en de presenta tie. Compleet met verklarende woor denlijst, maar helaas zonder een index. „Modetekenen en styling" is een aan trekkelijk studieboek voor hen, die zich interesseren voor het modetekenen en voor hen, die zich er m willen bekwa men.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 8