lemko de Haan wil dianetisch lentrum in Leusden beginnen Sees de Zwaan scoort met z'n .Speeltoneel voor kinderen" IVJMPRI Overzichtstentoonstelling van groot kunstenaar Willem J. van Dam Je maakt hier de eukste dingen mee" ji pand aan de Brink kan schooljeugd zich lekker uitleven ïjnloze behandeling van ziekten Vanaf 12 april in museum Flehite DONDERDAG 10 APRIL 1986 plaatselijk nieuws Ldoor Mariette Schepers LEUSDEN - Dianetische therapie betekent: het pijnloos ndelen van „psychosomatische" door de geest veroor- rte) ziekten, zoals migraine, examenvrees, hoogtevrees, trofobie of maagzweren. Bij voldoende belangstelling wil ko de Haan van het Dianetisch Centrum in Amsterdam een Jietisch centrum of groep starten. Mensen die daarin interesseerd zijn, kunnen zich met Remko de Haan in nding stellen (Nieuwezijds Voorburgwal 271, 1012 RL sterdam, telefoon 020-241412). dianetische therapie werd |w het eerst beschreven in 1950 L. Ron Hubbard, die bekend- 1 geniet als filosoof en grond iger van de Scientology Filosofie. I het uitbrengen van dat artikel n er al gauw een enorme vraag i deze therapie, zodat er zeer 4 daarna een boek verscheen fde titel: „Dianetics, de Moder- Wetenschap van Mentale Ge- iheid". Sindsdiens is het boek Mallen van miljoenen over de gegaan en een echte •eller geworden, e reden waarom het zo'n best or is geworden is het feit, dat het is en niet het zoveelste boek psychologie," zegt Remko. s is nieuw omdat Ron Hubbard 1^ therapie niet opbouwde rond Ji bestaande therapiën, maar een geheel nieuwe manier. Een rer waarbij geen gebruik ge- wordt van hypnose, drugs of "Vttroshocks. In plaats van deze ■9*1 gevaarlijke middelen maakte gebruik van de bron van de ■^makken en ziekten, wat men gewoonlijk het „verstand" noemt. Hij gebruikt deze bron omdat deze, als men eenmaal weet hoe die werkt, ook de enige is die de oplossingen kan geven", vervolgt Remko. Om een voorbeeld te geven hoe dianetics kan werken: „Het is ge beurd dat iemand van de ene op de andere dag van zijn migraine af kwam, of dat iemand ineens van zijn hoogtevrees afkwam. Ook gebeurt het wel dat langdurige pijnen in eens verdwijnen." SESSIE In een sessie (een soort consult) gaat een persoon terug naar een moment in z'n verleden waarop hij pijn of angst heeft gehad. Vaak is zo'n moment al lang „vergeten", althans dat denkt men, maar het tegendeel is waar. Deze momenten zijn niet vergeten, maar ingekap seld, zodat ze niet meer aan de oppervlakte komen en dus met meer zichtbaar zijn. Dat dit zo is, blijkt uit de therapie, waar er tijdens het herbeleven van zo'n moment nog erg veel verdriet en pijn vnj kan komen. Als voorbeeld kan men zich in denken wat er gebeurt als men aan het verlies van een geliefde terug denkt. Dan zal men het verdriet opnieuw beleven en opmeuw de pijn ervaren. Dit verdriet is nog steeds niet verwerkt en zal dan ook nog lang daarna blijven terugeko- men. „Dit voorbeeld is nogal duidelijk, maar wat misschien minder duide lijk is, is dat ook migraine op deze manier veroorzaakt is," vertelt Remko. „Hier zou bijvoorbeeld het geval kunnen zijn dat de persoon in kwestie in z'n verleden een harde klap op z'n hoofd heeft gehad, iets wat hij al lang vergeten is, maar wat nog steeds uitwerking heeft als hij weer in zo'n soortgelijke sitautie komt als destijds. Hij zal het niet eens herkennen als dezelfde situa tie, daar de overeenkomst meestal te klem is. Ook komt het omdat onplezierige en pijnlijke ervarin gen in het onbewuste (en oncontro leerbare) gedeelte van het geheu gen worden opgeslagen. Men zal dus zelf nooit de oorzaak van zo'n „ziekte" kunnen vinden, gewoon weg omdat het geheugen is bevei ligd tegen „weer zo'n situatie". Remko: „Door middel van de Dianetische therapie kan dit wél gevonden worden en zal de per soon er, na het verwerken ervan, in de rest van z'n leven geen last meer van hebben". De Dianetische therapie wordt gegeven door intensief getramde mensen, die een code hebben on dertekend om de gegevens uit de sessie, nooit tegen de persoon te gebruiken, zodat discretie verze kerd is. Daarbij kan men het zelf ook leren door het boek te lezen en een aanvullende cursus erbij te doen. Deze cursus wordt op ver schillende plaatsen in Nederland gegeven, waaronder Amsterdam, Utrecht. Den Haag en Kortehemme in Friesland. Omdat de therapie in Nederland nog met erg bekend is, werkt Rem ko, die verbonden is aan het Diane tisch Centrum m Amsterdam, er aan om deze therapie m heel het land van de grond te krijgen. „Daar deze therapie volstrekt ongevaar lijk is en tevens snel en effectief werkt, is het een therapie die uit komst biedt voor allerlei „ziekten" van tegenwoordig waar de mensen niet meer uitkomen en meestal maar mee door blijven lopen. Het gebeurt veelal ook omdat men in de omgeving zegt: „Dat gaat wel weer over, stel je niet zo aan" of „daar leer je wel mee leven", aldus Rem ko. Momenteel wordt er onderzocht of er een mogelijkheid bestaat om een centrum of groep te gaan star ten in Leusden. Mensen die in deze therapie geïnteresseerd zijn en er meer over willen weten, kunnen zich in verbinding stellen met Rem ko de Haan in Amsterdam. AMERSFOORT - Vanaf 12 april toont Museum Flehite een overzicht van het werk van de in 1964 overle den Amersfoortse kunstenaar Willem J. van Dam. Het is een schenking - bruikleen, die het museum onlangs mocht ontvangen: schilderijen, teke ningen, etsen en litho's. Willem J. van Dam werd in 1895 in Montfoort geboren. Hij woonde en werkte sinds zijn elfde jaar in Amers foort. Aanvankelijk werkte hij in een ijzergieterij, een timmermanswerk plaats en een speelgoedfabriek. Op zijn 25ste jaar begon hij met olieverf schilderijen. Raadgevingen kreeg hij van W. J. Havelaar. Hij maakte land schappen, portretten en vooral stads gezichten. Al spoedig werd hij „dé schilder van Amersfoort genoemd". Hij was ook etser en vervaardigde glas-in-lood-ramen. Hij was lid van diverse schildergenootschappen, on dermeer van Sint Lucas in Amster dam en van het Amersfoorts Kunste naars Genootschap, dat hij met Jo Bezaan, Gerrit Adriaans en Johan Hendriks al vóór 1940 oprichtte als het Amersfoorts Kunstenaars Gilde. In de Tweede Wereldoorlog koos hij de zijde van het verzet. Hij leidde een deel van de kunstenaars-ondergrondse in het gewest Utrecht. Hij bracht kunste naars, die onder moesten duiken, on derdak, zocht samen met zijn vnend Carl Frauenfelder plek voor hen. Toen de oorlog voorbij was richtte hij het Amersfoorts Kunstenaars Genoot schap op, dat samenging met de kunste naars van De Ploegh en was zeer aktief voor deze nieuwe vereniging. Hij hielp mee aan de inrichting van het Amers foorts Gemeenschapshuis aan de Paulus Buyslaan, hoek Utrechtseweg Carl Frauenfelder noemt Van Dam 'n weerbarstig man die z'n eigen weg ging, ook in de kunst, en die opklom van fabrieksarbeider tot de positie die hij later in de Amersfoortse samenleving bekleedde. Hij werd leraar tekenen aan de Meisjesschool van Juffrouw Geers aan het Plantsoen en naderhand leraar aan de IVO-afdeling van de Pallas Atheneschool aan de Heinsiuslaan. Als didacticus stond hij in hoog aanzien. Veel leerlingen zullen zich zijn indrin gende aanpak m het creatieve vlak kunnen herinneren. Volgens zijn vrienden was hij een man die altijd in de natuur vertoefde. Hij zwierf graag door de polders en de bossen rond Amersfoort, en had dan zijn doeken, veldezel en schildersdoos achter op de fiets. Hij heeft gezwoegd en geploeterd, aldus Carl Frauenfelder in het bij Gale rie Coninck uitgekomen boekje „Willem J van Dam. „geworsteld met de matene, gestreden om de vormen te vinden waann hij uitbeelden kon wat hij in de natuur aan schoonheid zag. In de kunst waait niemand wat aan. In de kunst kan men alleen iets bereiken door zien, m leven en hard, heel hard werken" Volgens Frauenfelder had Willem J. van Dam een kerngezonde visie op het leven Hij was vaak in zijn tuin te vinden bij zijn woonhuis aan de Groen van Pnnstererlaan, een huis dat gebouwd was door zijn schoonvader. Met buren en vnenden sprak hij over stand van het fruit in de tuin, discussieerde hij over politiek, kunst en leven Hij schilderde graag bloemen, had een heel eigen opvatting over dit bloemschilderen. Van Willem J. van Dam hennnert een fraai gedenkraam in het gemeentehuis van Alkmaar aan de evacuatie van 17.000 Amersfoorters, die m Alkmaar een gastvnj onderdak vonden. „Toen wij dakloos waren hebt gij ons gehuis vest". „Opgedragen aan de burgers van Alkmaar door inwoners van Amers foort, geevacueerd in mei 1940". Van Dam schetste de groep verdrevenen in angstige beweging opgejaagd door het oorlogsgeweld. De moeder met een baby tegen de borst geklemd, een jong kind aan de hand dat op haar beurt een pop m de arm houdt. Ook vervaardigde Willem J. van Dam een indrukwekkende reeks groot for maat concentratiekamptekeningen. Op zijn ateber tekende hij de mensebjke wrakken die hij, gedreven door de Duitsers, langs de weg zag voortstrom pelen. afwisselend aan en uit en die familie op wie de spot gericht is is dan aan het woord. Het verhaal wordt door de kinderen dan zelf verder inge vuld. Ze creëren ook zelf hun „wo ning" en voordat gespeeld wordt gaat eerst de verkleedkist open en wordt er geschminkt. Tijdens het schminken wordt dan al overleg gepleegd over het te spelen stuk. Er moet tijdens het spelen op het verhaal worden gelet en op de verlichting. Een muziekje comple teert het geheel waarna dan alle ingrediënten aangedragen zijn en de kinderen hun gang kunnen gaan. De vrijdagmiddaggroep bestaat uit Nadine, Linda Pekelharing, Laura, Linda Verstoep, Marloes, Puck en Maneke. MEISJES Allemaal meisjes!! Zijn het de meisjes die dit meer trekt dan jongens? Kees: „Het is inderdaad opvallend dat de jongens het een beetje laten afweten, alhoewel in de dinsdaggroep ook jongens van de partij zijn. Ook in Amsterdam was dit al zo. Misschien spelen jongens toch liever op straat." Maar het is niet zo'n ramp in het spel, want een meisje kan zich ook als jongen uitbeelden. De vrijdagmiddaggroep bewees dat wel, want ze hebben er geen enkele moeite mee om een mans persoon uit te beelden. Het werden een paar prachtige „punk"turken, want dat hadden ze besloten tijdens het schminken. Het schminken is trouwens wel één van de meer favoriete bezigheden. Laura „vindt het 't zelfs het allerleukste om hier te doen." Dat schminken heeft ook wel de voorkeur van Marloes. Zij zit al vanaf het begin van Kees zijn Speeltoneel bij de groep en heeft dus al heel wat ideeën aangedragen gekregen. Maar verkleden vindt ze toch ook wel erg leuk. „Soms wil je graag iemand zijn en dan wil iemand anders dat ook," en dat zeggen er meer. Linda Verstoep vindt bijvoor beeld „Het hennetje en het haantje" niet zo leuk omdat iedereen het hennetje of het haantje wil zijn. Marieke komt daarop met het verhaal van „Sneeuwwitje" aan - ook de beeldschone Sneeuwwitje kan bij Kees gestalte krijgen - en Kees beaamt dan ook dat dit wel eens voorkomt „Dan willen ze alle maal een bepaalde rol uitbeelden en dan moeten we daar dus een oplossing voor zien te vinden." Nadine houdt van de spelletjes die hier gespeeld worden en Puck vindt het handschminken het leukst om te doen „en het schimmenspel" voegt ze er aan toe. ONBEVREDIGEND Kees de Zwaan heeft ideeën genoeg en de ene bijeenkomst slaagt voor hem soms wat meer dan de andere. „Maar altijd, na elke bijeenkomst, wanneer de kinderen weg zijn en het hier weer stil is sta ik zelf in een leegte, voor mezelf is er dan iets onbevredigends." En geen won der want Kees werkt naar zo'n bijeenkomst toe, hij is ingespan nen bezig met zijn „Speelto neel". Hij is gespannen voordat de groep bij elkaar komt en wanneer het voor die middag dan weer voorbij is, dan zal dat even overschakelen zijn. Hij ziet voor de toekomst nog veel meer mogelijkheden, ook met de wat oudere kinderen. Daarbij is hij in februari gestart met een „werktheater" en wat Kees de Zwaan ook nog niet loslaat zijn de scholen. Naar zijn mening moet er het een en ander mogelijk zijn op het gebied van samenwerking tussen de scho len hier m Leusden en het „Speeltoneel Katinka". even aan tafel zitten. Soms moeten ze eerst een verhaaltje kwijt, maar altijd is er dan eerst het glaasje limonade aan de keukentafel voor dat wordt begonnen. Als ze mogen kiezen, dan zijn ze iedere bijeen komst aan het schminken. Daarom is een programma toch wel van belang om ook andere dingen uit te proberen. De groep die op vrijdag middag bijeenkomt zijn de acht- en negenjarigen. Zo'n middag begint dan meestal met een gewoon spel letje en daarop kan dan wat meer fantasie van de kinderen gevergd worden. Een ui'beeldeindspel bij voorbeeld. „Ik laat dan bordjes zien en het is de bedoeling dat de kinderen uit beelden wat daarop geschreven staat - de kinderen moeten dan al wel kunnen lezen bij dit spel - en wat ze dan uitbeelden kan van alles zijn, bijvoorbeeld een klokkenwinkel, aperots, bergbeklimnung, orke strepetitie of in de lift. Dat laatste kan dan weer heel leuk uitgebeeld worden, een kind gaat omhoog en een ander komt misse lijk naar beneden. Van dit soort spelletjes zijn er vele, ik heb nog wel een voorbeeld: Peper, zout en pa prika, een beeldenspel, waarbij een beeld tot leven wordt geroepen en ook op commando weer stil kan worden gezet." CREATIEF Het toneelatelier van Kees de raan is absoluut niet vergelijkbaar et een toneelclub waarbij bestaan- teksten uit het hoofd worden ileerd en voorstellingen worden igeven. Daarbij is er ook geen ihoging waarop het gebeuren chafspeelt. De ruimte waarin Kees Zwaan werkt en speelt met de nderen is een pand aan de Brink, in van de gezellige nieuwe wonin- >n, passend bij de boerderij iClaeverenblad", dat een culture functie heeft. Op nummer vier, et uitzicht op de boerderij, bevin- sn zich in het woongedeelte geen nkstel, geen televisie, geen tafel- is of andere zaken die in de eeste woonkamers te vinden zijn. Ie gehele benendenverdieping ut ter beschikking van het crea- ive spel van de kinderen. Er ligt zachte vloerbedekking, er n spotjes en één hoek is voor de rkleedspullen, spelmateriaal en hminkspullen. Voor de pick-up erd een plaatsje ingeruimd - want uziek hoort erbij - maar het overi- is alleen maar ruitme. Ruimte, die odt tot doen, tot uitleven en uit- elden. De lichte vloerbedekking die niet i schoenen mag worden betre- iis het terrein waarop zich van s af moet gaan spelen als de ep kinderen bij elkaar komt. xnenteel zijn er wekenlijks bij- nkomsten van groepen kinderen, arbij de leeftijden variëren van ven tot twaalf jaar, en waarbij naar eftijd is mgedeeld. BRENG De groep komt na school naar de ink nummer 4 en vanaf drie uur tot bijeenkomst kan beginnen is n es - hij zegt het zelf - niet te TS, tieten „De kinderen hebben al- ihun eigen inbreng. Ik ben zeer jej ughoudend, als het er om gaat u es te willen regelen, maar een m ogramma is er wel hoewel het leds opnieuw voor mij de vraag is welke wijze de bijeenkomst xk verloopt. Soms moetje het program ma geheel gaan omgooien of aan passen omdat de stemming die middag daarom vraagt. Wat ik doe is aangeven en de kinderen kunnen daarop dan inspelen, maar dat halve uur voordat ze bij me binnenkomen is altijd weer spannend." Zo'n bijeenkomst is ook voor de kinderen afwachten geblazen, want ook zij weten niet wat ze die middag precies gaan doen. Ze weten dat er plaats is voor bewegen, creatief spel, samenspel, het uitdrukken van emoties, concentratie en toneel spel, maar dan wel gebaseerd op de fantasie van de kinderen. ZELFVERTROUWEN „Wat ik de kinderen door middel van deze bijeenkomsten hoop te kunnen geven is durf en zelfvertrou wen. Hier kunnen ze zichzelf zijn want er wordt op geen enkele wijze druk uitgeoefend. Op school móét er zoveel en hier mag heel veel, alhoewel ik wel de behoefte voel, wanneer ik zie dat bepaalde kinde ren meer kunnen, ook meer van deze kinderen te vragen. Ik heb wel die behoefte om die vaardigheden te gaan ontwikkelen zolang het kind zelf de voldoening blijft ervaren, want wat ik speeltoneel noem, moet voor 80 90% voldoening aan de kinderen geven. Pas dan ook zie je van alles gebeuren en komen aller lei vaardigheden naar voren." Kees volgde zelf opleidingen in dramati sche vorming in Utrecht en Amster dam en in de laatstgenoemde stad is hij gestart met creatieve activiteiten voor kinderen. In oktober 1981 begon hij in een fiat, in een ruimte die eens als wasserette werd ge bruikt. Deze ruimte kreeg de functie van buurthuis en Kees, die zich zo sterk tot het improviserende toneel getrokken voelde, zag hier wel mogelijkheden iets met kinderen te doen. Zo is - wat nu speeltoneel Katinka is - begonnen. WISSELEND ,In Amsterdam was er dan iedere zaterdagmorgen de mogelijkheid tot speeltoneel, maar op een gege ven moment kwam toch de gedach- „De meisjes willen ook bij mij een prinses zijn. te bij me op dat er ook iets van een oppasmogelijkheid in schuilde. El ke zaterdag een wisselend stel kinderen en de opzet was ook anders dan de vaste gToepen waar mee ik nu werk. In die periode ging het gewoon per keer, het kostte per kind 3,- per ochtend en het gaf blijkbaar toch niet die voldoening die ik me wenste, want op een gegeven moment wilde ik weg uit Amsterdam. Ik ben toen veertig gemeentes gaan bezoeken. Ik zocht een plek waar een mogelijkheid was mijn idee van speeltoneel ge stalte te geven. Op een gegeven moment ben ik gaan adverteren en kreeg daarop ook reacties. Onder andere uit Utrecht, een winkeltje, en Nieuwegein. Daar zag ik ook wél wat mogelijkheden, maar het zat er uiteindelijk toch niet in. Ik kom in Amersfoort, zie daar ook wel moge lijkheden, maar geen wóónmoge- lijkheden, Leusden is dan dichtbij en deze buurt bekoorde mij wel. Ik zag de boerderij 't Claeverenblad en had iets over de Culturade ge hoord en die Culturade is toch eigenlijk wel de stoot in de goede richting geweest. TOEKOMST In augustus vorig jaar kwam Kees dan naar Leusden om hier in het diepe te springen, zoals hij het noemt. „Op een gegeven moment moet je de sprong maar gewoon wagen. Op de cultrade heb ik een stand gehad en die leverde me tien aanmeldingen op, daarop kon ik starten met twee groepen. Ik geloof m de toekomst en ben met een beetje jonge kinderen begonnen. Ik heb een groep die bestaat uit 6 tot 8-jarigen en eigenlijk is zes jaar nog te jong." En de kinderen vinden het leuk, hardst ikke leuk, zoals ze zelf zeg gen. De scholen zijn om drie uur uit, dus er is nog een lekker stuk van de middag over voor allerlei leuke dingen en een aantal kinderen dan na school naar Kees. Ze mogen Kees zeggen en hoewel Kees de Zwaan ruimte en vrijheid in het spel zeer belangrijk vindt, hanteert hij wel gedragsregels, in zoverre dat ieder kind zijn of haar spullen keung opbergt m een daarvoor bestemd kastje en daarbij streeft hij er naar door middel van spel het sociaal verkeer tussen kinderen te bevor deren. Het hele gebeuren is voor het kind zélf bestemd Er zijn geen voorstellingen, wel was er vorig jaar twee keer open huis, om mensen gelegenheid te geven kennis te maken met hetgeen hier gebeurt. Er zijn ook wel verhalen die uitgebeeld worden. „Maar de invulling van een ver haal bepalen de kinderen zelf," zegt Hij ervaart ook dat kinderen met hun eigen inbreng komen. „Zo kwam er eens een land bij me dat een bepaald toneelstuk met wilde doen, maar iets met Wubbo Ockels wilde spelen. Dat kan dan ook en er werd flink geïmproviseerd." Dat is nu wat Kees voor ogen staat dat kinderen zelf een gedachte of verhaaltje fantasievol en van zich zelf kunnen uiten. Het is vaak een verrassing voor hem en soms valt het tegen, gebeurt er weinig, maar alle mogelijkheden zijn er in Kees zijn huis. Als de groep bijeenkomt is het even overschakelen na een middagje school en gaan ze ook Duidelijk is nu wel dat Kees soms de leukste dingen meemaakt met kinderen die ouders dan missen Worden er bij hem geen prinses sen en elfjes uitgebeeld? „Natuur lijk, de meisjes willen ook bij mij een pnnses zijn en dan moet dat ook wel eens kunnen." Ook een aardig idee is het van Kees om twee toneelstuk jes tegelijk te laten spelen. Twee lampen worden gericht op twee plaatsen. De ene spot is gericht op een keurige familie, waar neef Ba rend komt logeren die een vieze sloddervos is. De andere spot is gericht op een paar Turken die op het balkon een geit willen slachten. De spots gaan „Ik hoop de kinderen zelfvertrouwen te geven. fiEUSDEN - Binnen iedere gemeenschap bevinden zich reatievelingen die een gedachte ook daadwerkelijk voxm eten te geven. Zulke personen zijn zelf geboeid door een epaald onderwerp en verdiepen zich en bekwamen zich in epaalde materie en willen deze kennis ook uitdragen om nderen eveneens bekend te maken met hetgeen hen zo bezig oudt. Zo'n persoon is Kees de Zwaan. Vorige zomer nam hij z'n ntrek in Leusden na het terrein hier wel geschikt bevonden te ebben om „speeltoneel" voor kinderen op te starten. „Toneel- telier Katinka" staat er op de folder, met daarboven vermeld: Speeltoneel voor kinderen". Kees. „Ze hoeven niets uit het hoofd te leren, er zijn een aantal verhalen die zich lenen voor dramatische volgorde en wanneer ik dan zo'n verhaal aangeef, is het voor mij - en ook voor hen - een verrassing wat daar uit voortkomt. Vorig jaar had den we, bijvoorbeeld, een verhaal over twee vossen, waarvan mijn heer vos m het bezit is van zeven staarten. Uiteindelijk gaat mevrouw vos de deur uit met een vos met acht staarten. Er speelde ook een poes een rol in het verhaal en hierbij werkten we met maskers, die de kinderen dan ook zelf hebben gemaakt." Als het over de kinderen en het spel gaat, dan ziet Kees een heleboel ideeen gestalte krijgen. IMPROVISATIE

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 7