„In dromen gaat het moeiteloos, maar in werkelijkheid is het keihard werken" Liitiste Berdien Stenberg (29) over haar succes: Dat is het leukste wat kan overkomen: op één aan in de hitparade De klassieke muziek bestaat bij de gratie van de belastingbetaler. Op de fluit kan ik een heleboel. Dat heb ik bewezen I interview jONDERDAG 24 APRIL 1986 veer, Jstia brand Eens in de zoveel jaar dringt een stukje klassieke lóek door in de vele internationale hitparades. Zo i rraste Spanjaard Waldo de los Rios in 1971 vriend en jand met een eigentijdse uitvoering van de Mozart "«es mfonie no. 40. In 1976 bracht de Amerikaan Walter orphy met zijn Big Apple Band een disco-versie van de jfde symfonie van Beethoven. En nog niet zo lang "gleden, in 1983, hoorden we voor het eerst van Berdien tnberg, een Nederlandse fluitiste die met Mercante's OT. [ondo Russo" enorme verkoopcijfers behaalde. Sindsdien is de ster van Berdien rijzende. „Een perfec- iniste met eigen stijl," zegt de één. „Een doorzetter die gei* *cies weet wat ze wil en dat is: alles uit haar fluit halen ricva al er in zit," aldus een ander. En ook: „Berdien is er niet type naar om in een keurslijf geperst tot grote ':e [tistieke prestaties te komen, maar een boeiende indivi- aaliste, die wervelend uit de muzikale band kan sprin- •n, maar het even heerlijk vindt om „romantisch bezig te jn," zoals zij zelf zegt." Morgenavond geeft ze voorlopig het laatste concert in lederland en wel in De Korf te Leusden. Daarna gaat ze op een «mee door Japan, het land waar behalve een rijzende mei: pn óók een ster rijzende is: die van Berdien zélf. >P 2>i /gelopen dinsdag had Martin Hermens een gesprek met A aar. rouie ye H rde yeer, ten ea ffaai dal Rod omt lenc •ene tuig Berdien Stenberg. opleiding," memoreert ze. „Dat heb ik een half jaar volgehouden. Toen ik in de hoofdklasse van het conser vatorium belandde, liep het spaak. Voor beide studies moest ik veel werken. Dat was met te combine ren." De beslissing om voor het con servatorium te kiezen noemt ze zelf een gedegen stap. Berdien: „Ik wilde eerst erg goed fluit leren spelen. Fanatiek studeren dus om de fluit te leren beheersen. Pas later ging ik nadenken over wat ik na mijn opleiding wilde gaan doen: klassieke of lichte muziek. Uitein delijk viel de keus op de lichte muziek. Dan volgt het verhaal van de zes bneven, die bijna net zo beroemd zijn geworden als de fluitiste zelf. „De grote vraag was: hoe kom ik in dat wereldje terecht? Als je geen kruiwagens hebt of ouders die in de muziek aktief zijn, dan is dat heel moeilijk. Dan moet je het helemaal zelf doen." Nog tijdens het examenjaar aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, 1980, zond zij één-en- dezelfde brief naar zes verschillen de platenmaatschappijen in Neder land. In die bnef presenteerde zij zich op een nogal ongewone ma nier. Respons kon met uitblijven. „Ik had zelf gedacht dat ik en gestencild briefje terug zou krijgen. Zo'n voorgedrukt papiertje dat er gens uit de onderste la wordt ge haald waar dan op staat dat je brief in een later stadium bekeken zal worden. Maar ze hebben allemaal geantwoord. Dne zelfs per kerende post. Ze kwam uiteindelijk bij Phono gram terecht. Niet zo maar; ze moest wél meedoen aan een audi tie. „Ze zochten een fluitiste die samen met violiste Judy Schomper (ex-Flairck, mh) een plaat zou gaan maken. Ze vroegen mij om aan die auditie mee te doen en daar heb ik dus ja op gezegd." Nog in datzelfde jaar 1980) resul- taarde de samenwerking met Judy Schomper inderdaad m een lang- speler, „Secret Gardens" getiteld. De kritieken waren goed, de plaat werd veel gedraaid, maar een com mercieel succes werd die zwarte schijf met. Berdien rondde intussen haar conservatonum-opleidmg af en nam vervolgens regelmatig les sen bij Raymond Delnoye. Nou ja, regelmatig. „Dat heeft meer iets weg van elkaar twee keer per jaar zien," legt ze uit. „Omdat ik de fluit al beheers, zijn het vaak discussies die we hebben in plaats van echte lessen. Met een collega praten over iets, over opvatting, toon, vibrato of zo, kan vaak meer effect hebben dan fluitles." De weg naar het succes moest nog gegaan worden. Ze kreeg bij Phonogram de kans om een solo plaat te maken. „Je haalt niet een artiest in huis om geen hits te scoren," zegt Berdien zelf. „We zijn lang bezig geweest voordat de eerste solo-plaat er was. Kijk, Ne derland heeft een rijke fluit-histo- rie. Chns Hinze, Thijs van Leer. Het is dan moeilijk om iets anders te zegt Berdien dan ook terecht. „Dat heb ik ook bewezen. Maar ik blijf bezig met wat ik gekozen heb: de popmuziek." Dat de formule nog steeds aanslaat, blijkt naast de ver koopcijfers van haar platen ook uit brengen. Het was lang zoeken naar een eigen weg." Er werden verschillende stukken opgenomen maar dat was nog niet precies wat men wilde. Toen kwam Berdien zelf aandragen met het stuk „Rondo Russo" van de Italiaanse componist Mercante (1795-1870). Als kind was dit al één van haar lievelingsmelodieën. Dirigent en componist Harry van Hoof maakte de succes-formule compleet. Hij kwam op het idee de opna mes te maken zoals gedaan werd met popsongs van dat moment. Technisch gezien kwam dat op het volgende neer: een basis met een linn-drum en daarbij steeds terug kerende electronische geluiden. Daar overheen gaat dan de sound worden uit de winst van de pop muziek." Vervolgens fel: „De klassieke musici moeten iets meer hun best doen om hun platen te verkopen en niet alleen maar platen opne men. De klassieke muziek be staat bij de gratie van de belas tingbetaler: per jaar worden er miljoenen guldens subsidie inge stoken. Wij zijn met z'n vijven. Ik houd veel mensen aan het werk zonder een dubbeltje subsidie." We vervolgen weer haar platen- camère Toen duidelijk werd dat de single „Rondo Russo" een top per was, kon een elpee met een gelijknamige titel niet uitblijven. De ton die daar in werd gestoken, is inmiddels ruimschoots terugver- van de synthesizer. Vervolgens worden het authentieke strijkor kest met de blazers toegevoegd en in de laatste ui laatste instantie pas de fluit. En voila: het recept voor een meuwe en unieke sound: de sound van Berdien. Het bleek een schot in de roos te zijn: binnen de kortste tijd stond het nummer op een eerste plaats in de Nederlandse hitpara des. „Het resultaat was onge hoord," aldus Berdien. „Dat is het leukste wat je kan overkomen; één staan in de hitparade." „Rondo Russo" werd de absolute zomerhit van 1983. Niet alleen in Nederland, maar ook tot ver buiten onze landsgrenzen klonk de Ber dien Stenberg-sound door. In eer ste instantie was er alleen een single opgenomen. Berdien: „Het was toen een slechte tijd voor de platenmaatschappijen De single was bedoeld om de markt te testen. Kijken of de sound aansloeg voor dat er een ton voor één elpee werd uitgetrokken." De meningen waren echter ver deeld. Haar eigen fluitleraar, Ray mond Delnoye, die overigens solo- fluitist is bij het Rotterdams Filhar monisch Orkest, vond het fantas tisch. „In mijn eigen omgeving heb ik alleen maar positieve reacties gehoord." KNIEVAL In de wereld van de klassieke muziek keek men met argus-ogen naar Berdien's succes. Haar over stap naar de lichte muziek werd door sommigen gezien als een diepe knieval voor de commer cie. Berdien zelf veegt die kritiek met één zwaai van tafel. „De klassieke platenverkoop," zo klinkt het overtuigend, „bedraagt slechts vijftien procent van de totale platenverkoop. Het maken van die platen moet bekostigd diend. De langspeler werd onder scheiden met goud en platina, wat inhoudt dat er meer dan honderd duizend exemplaren van zijn ver kocht. Een jaar later bewees Berdien dat ze geen ééndagsvlieg was. „Berdinerie" heette het tweede al bum, dat eveneens een gouden en platina bekroning kreeg. De plaat verscheen m september 1984. Een maand later maalde ze haar veelbe sproken en met lovende kntieken omschreven klassieke debuut. Sa men met het Concertgebouw-or kest onder leiding van memand minder dan violist Jaap van Zweden gaf ze een aantal concerten, waarbij werken van de componist als Vival di centraal stonden. Ook maakte ze eind 1984 een toernee langs vrijwel alle theaters in Nederland. Eind november, be gin december van dat jaar ging ze met het orkest van de beroemde Paul Naunat zes weken lang op toernee door Japan. „Dat was een grandioze ervaring. We deden toen 33 concerten in heel Japan," aldus Berdien aan de vooravond van haar tweede reis naar het land van de rijzende zon „Alles was toen goed georganiseerd. Ik hoefde alleen mijn fluit uit te pakken voor een sound-check. De rest was allemaal geregeld." Vorig jaar haakte Berdien Sten- berg, wederom samen met Jaap van Zweden, handig in op de enorme belangstelling voor de muziek van Mozart naar aanleiding van de film „Amadeus" Begeleid door pianist Kann Lechner gaven Berdien en Jaap diverse concerten met uitslui tend Mozart-repertoire. Het succes van die optredens resulteerde in de elpee „Ode aan Amadeus". die in april 1985 verscheen. Het klinkt bijna eentonig, maar wederom wer den de goud- en platina-status be reikt. „Op de fluit kan ik een heleboel," „Vast wel," klinkt het overtuigend. „Er zijn genoeg wensen, genoeg ideeén. Elke elpee is een drijfveer om met in te slapen. Het is steeds weer de aanzet tot meuwe ideeèn. In dit vak kun je je met permitteren om in te slapen." Tijdens haar studie aan het con servatorium verbleef ze dne maan den in Amerika. Daar deed de enorm veel ervaring op. Met veel genoegen kijkt ze ook terug op de periode dat ze door Londen en Panjs zwierf, waar ze samen met vnenden als straatmuzikanten wat geld probeerden te verdienen. „Dat is vreselijk leuk. Je leert dan snel: hoe leuker het stukje, hoe meer je verdient. Als de mensen het met leuk vinden, lopen ze door en dan krijg je geen geld in je hoed. Als je 's avonds wél lekker wilt eten, heb je dat snel door." „Dat gebeurde volslagen intuï tief," zegt ze seneus. Of dat ook zo m z'n werk ging met, bijvoorbeeld, „Rondo Russo"? Berdien schudt haar hoofd en zegt: „Als we dat van te voren wisten, dan maakten alle artiesten alleen nog maar hits. In dromen gaat het moeiteloos, maar in werkelijkheid moet je er hard voor werken." Berdien oefent vrijwel iedere dag zo'n twee tot drie uur, afhanke lijk van wat ze te doen heeft. Niet alleen oefeningen, maar ook veel repertoire. Ze speelt tijdens optre dens alles uit haar hoofd. „En kwes tie van studeren," zegt ze nuchter. Voor beginnende fluitisten heeft ze een aardig devies. „Het aardigste van muziek maken is: het samen spelen met anderen. Daar is muziek voor bedoeld. Dus houdt het met bij dat half uurtje op de muziekschool." Ze spreekt met deze woorden uit eigen ervanng. „Optreden met een geluidsband is vreselijk. Artistiek gezien heeft dat nul waarde," vindt ze. Zoals gezegd; begin mei vertrekt Berdien, na een kort uitstapje naar West-Duitsland, voor de tweede keer m haar carrière naar Japan. Niet alleen voor concerten, maar ook voor de promotie van haar elpee „All Seasons". Bij die laatste opmerking be merkt ze mijn verbazing. „Voor onze begrippen is dat heel groot. Maar Japan is een gigantisch land, de verhoudingen liggen daar an ders," licht zij toe. Ook staan ter radio- en televisie-optredens ge pland. „Dat regelt mijn platenmaat schappij daar voor mij. Dat merk ik wel als ik er ben." We worden even gestoord door een jonge fan van Berdien, die haar handtekening graag wil hebben. Berdien voldoet aan zijn verzoek. Korte tijd later dreigt een heel gezelschap kinderen ons gesprek te verstoren. „Nee, dat kan echt niet," zegt de fluitiste tegen hen. „Ik ben nu aan het werk." Een echte ster, denk ik bij mezelf, die zonder veel moeite haar kudde fans weet te leiden. De afgelopen weken is er druk in de Korfzaal te Leusden gerepe teerd met het Berdien Stenberg Kwartet. „We hebben veel meuwe stukken ingestudeerd Het is dan altijd goed dat je het een keer voor publiek hebt gespeeld. Een stuk klinkt in een lege zaal totaal anders dan wanneer er mensen in de zaal zitten. Ondanks het stukje spanning wat je voelt, moet je toch dezelfde prestatie leveren. Je kunt met hal verwege stoppen en opmeuw be ginnen." Morgenavond wordt het nieuwe programma aan het Leusdense pu bliek gepresenteerd. Een try-out, zoals dat in vaktermen heeft. Ber dien praat zelf haar programa aan elkaar. „Ik ben een typische Buhne- verschijning. Ik heb geen last van plankenkoorts. Of ik ook een per sonality ben?? Dat laat ik aan ande ren om te beoordelen. Terugkijkend op haar nog jonge carrière: „Ik heb een enorme ont wikkeling doorgemaakt, die alleen mogelijk is als je in het vak bezig bent. Ik heb vreselijk veel geleerd en ben er alleen op vooruitgegaan. Dt is meer en auto ook. Stilstaan is achteruitgang van dit vak." Eind mei komt ze terug uit Japan. Half juni gaat ze even op 1957 aanschouwde ze het eerste levenslicht in Almelo. Opgroeien met muziek werd in het gezin Steu nenberg erg belangrijk gevonden. Zodoende belandde Berdien op de plaatselijke muziekschool. Opvallend genoeg was haar eer ste liefde de harp. „Ik was toen zeven, acht jaar," herinnert ze zich. „Het instrument ziet er mooi uit. Het klinkt sympathiek en heeft een aanvaardbaar, te appreciëren ge luid." Toen ze op negenjarige leeftijd definitief voor een instrument moest kiezen, viel de harp af. „Er was geen harp-docente," licht Ber dien dat besluit toe. Waarom koos ze voor de fluit? „Dat was eigenlijk toevallig. Ik ben op mijn negende eens naar een uitvoering van een symfonie-orkest geweest Dan zie je die glanzing van zo'n fluit. Het is van zilver en ziet er prachtig uit. Het glanst je tegemoet, als het ware. Daarvoor had ik ook al eens blok fluit gespeeld, weet je. Het lag dus een beetje in dezelfde lijn." STEWARDESS het toenemende aantal bezoekers van haar theater-optredens. „De mensen verwachten het geluid van de plaat. Maar dat kan met m een theater. Toch zijn de reacties fan tastisch. Tijdens mijn eerste thea- ter-toernee trad ik op in zalen met 350 mensen. Een jaar later zaten m diezelfde zalen zo'n tweehonderd mensen meer. In De Doelen in Rotterdam speelden we zelfs voor 1500 mensen." SPECTACULAIR Haar meest recente elpee, „All Seasons", verscheen eind vorig jaar. Kenners noemden het een spectaculaire langspeler. Dat vindt Berdien zelf ook Waarom? „Er hebben verschillende arrangeurs aan meegewerkt. De beroemde Franse componist/dirigent Ray mond Lefèbre heeft op een specta culaire manier arrangementen in elkaar getimmerd. Dat kan hij, om dat hij de fluit ontzettend goed kent. Hij is van huis uit ook fluitist. Lefè bre was een leerling van Marcel Moysee, de grondlegger van de Franse fluitleer." Ook de Nederlandse bijdragen zorgden voor een verrassende langspeler waarop Berdien het ui terste mt haar fluit haalt. „Rogier van Otterloo heeft een prachtig stuk geschreven en gearrangeerd. Dat geldt ook voor Louis van Dijk; die leverde een heel mooi en gedragen stuk. Verder ook de arrangemen ten van Harry van Hoof. Hij bewerk te een stukje uit een onbekende symfome van Haydn. Alles bij el kaar een zeer spectaculaire elpee, ja." Berdien heeft een behoorlijk lijst je van namen met wie ze graag een keer wil samenwerken. Ze noemt er enkele: „Claude Boiling, een Franse jazz-pianist. Stevie Wonder zou ik ook graag de hand willen drukken. Richard Carpenter. Mi chel le Grand. Gek hè, allemaal pianisten/componisten. O ja, Klaus Ogermann, een Duitser die alleen nog in Amerika werkt. Hij is arran geur Dat zijn de groten van deze eeuw „Ik bewonder die mensen om hun werk. Ze zijn waanzinnig muzi kaal." Of ze ooit met één van deze mensen een plaat gaat maken? rvei! ?n. fed b ik op een zonnige dinsdag dag De Korf binnenstap, blijkt lien Stenberg er met te zijn. „Ze ven boodschappen doen," zegt rten van de Valk, de drummer het kwartet musici dat Neder- populairste dwarsfluitiste van noment begeleidt, lar ze weet dat je komt." Ik loop hem mee naar de Korfzaal, ir twee andere leden van het met, Leusdenaar Cees Smit en rnrger (en tevens de benjamin het gezelschap) Edwin Schim- simer, volop aan het repeteren herhalen steeds hetzelfde [ment uit „Rondo Russo", het waarmee Berdien in één klap rbrak. Beide muzikanten blij- het proberen; ze zijn nog niet tevreden. „Het lijkt zo wel kmuziek," roept slagwerker p arten hen als opbouwende kri- toe. „Tja, een synthesizer is ook alles," antwoordt Cees Smit Jeen. uss ven later komt Berdien zélf bin- l „Er worden nu toch geen foto's ho« naakt," vraagt ze aan fotograaf us Visser, nadat ze haar hond em eft aangehaald. Ik leg mt dat haar 60) nager dat wel heeft toegezegd. If heeft ze liever dat Janus de Igende dag, woensdag dus, de neemt. Dan houdt ze daar cerung mee. Make up en zo. Een :uwe afspraak is snel gemaakt, lama Berdien, haar hond en ik terugtrekken in een rustig ekje van de bar in De Korf ,Ik weet echt niet het hoeveelste erview dit is," vertelt Berdien wijl ze haar hond onder de stoel obeert te krijgen. Het lukt; het est luistert goed. Eigenlijk heet Berdien Steunenberg. Op 30 juli Het was m eerste instantie niet de bedoeling dat ze naar het conserva torium zou gaan. „Op mijn tiende wilde ik stewardess worden," lacht ze, terwijl ze ondertussen haar thee op sterkte brengt en het theezakje van een bekend merk naast het glas op het bordje legt. „Ik was wel fanatiek met de fluit bezig, maar dat was ik met al mijn hobbies." Naast muziek waren dat tekenen en spor ten. „Ik heb ook nog een tijdje de kunstakademie m Den Haag ge volgd, naast mijn conservatonum- SPANNENDER Hoe zijn de verwachtingen? Ber dien: „Fantastisch. Het wordt veel spannender dan de vorige keer. Toen was ik er met het orkest van Paul Mauriat. Die toeren daar al twaalf jaar, dus succes was verze kerd. We speelden voor zalen van 2500 tpt 3800 mensen. Nu moeten we met z'n vijven zien te klaren. Ik moet met het kwartet iets opbou wen. We spelen dan ook alleen voor kleine zalen met zo'n duizend man." en neer naar de World Expo in Canada, waar ze optreedt in een groot gala-programma. Dan gaat de reis weer terug naar Neder land, waar vervolgens de opna mes voor de nieuwe elpee begin nen. „De plannen voor die elpee zijn vreselijk geheim," laat Ber dien zich ontschieten. „Het reper toire ligt bijna helemaal vast. Meer kan ik er niet over vertel len, anders ga ik buiten mijn boekje." Wel kan ik van haar nog loskrijgen, dat de release-datum ergens in het najaar ligt. Meer wil ze er nu echt niet over kwijt. j Berdien voor De Korf, waar zij morgenavond haar voorlopig laatste concer in ons land geeft.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 7