Amateur-schilders exposeren
in kelder gemeentehuis
,Ik vind het
werken op
papier
prettig"
3e Vrije Kwasten en Loysden weer bij elkaar
Volkstuinen
mogelijk bij
hockeyveld
A.ndré Spruit exposeert in 't Claeverenblad
plaatselijk nieuws
DONDERDAG 5 JUNI 1986
schilderd en getekend, 's Win
ters schilderen we gezamenlijk
in het kantinegebouw van
Lookhorst. Tenminste, dege
nen die dat willen. Kom je een
keer niet, dat geeft niet: er is
altijd genoeg animo".
EXPOSITIE
De expositie van De Vrije
Kwasten Loysden is te zien in
de kelder van het Leusdense
gemeentehuis op vnjdag 6 juni
van 19.00 uur tot 21.00 uur; op
zaterdag 7 juni en zondag 8 juni
van 13.00 uur tot 17.00 uur.
Het is een leuk geheel gewor
den: er is weer met veel plezier
gewerkt. In willekeurige volg
orde laat ik hier het werk van
de zeventien exposanten de re
vue passeren, dat ik ter voorbe-
zichtiging kreeg.
Van Ton Kwinkelenberg een
fijn gedetailleerd etsje van kas
teel Erp in Limburg, vol zomers
omringd door een weelde aan
bomen. Joop Seinstra-Labrie
komt met een batikpnnt op
zijde, 'Voorjaar', een jolig
paard galoppeert en de wei,
een fraaie voorstelling in
blauwe en groene partijen.
Hannie Cornehssen stuurde
een driedelige serie van Knot
wilgen in, kleine olieverfschil-
derijtjes, bomen die geteisterd
worden door sneeuwbuien en
donkere luchten. Op één der
werkjes zijn de bomen ge
abstraheerd en is alleen heftig
heen en weer bewegen in de
winterse buiten in wit-gnjze to
nen aangegeven.
NAAKTMODEL
Een mooie pastel van een
naaktmodel is van de hand van
oud-voorzitter Dick van Bergen
Henegouwen, houding, uit
drukking van ontspannen zit
ten, huidkleur en haaraangifte
zijn stevig en zeer beeldend
getroffen. Van Klaasje Visser is
er een vlot en bekwaam gepen
seelde akwarel van een fiet
sende man op een winters
landpaadje, op weg naar een
boerderij.
Ook H. Heilijgers heeft een-
akwarel ingezonden, genaamd
'Horizon' Vlakken m oranje en
geel vormen de scheiding van
de donker gestreepte velden
naar de gele lucht. Een fraai ge
abstraheerde landschapsuit-
beelding. Rietje Wisman komt
niet met de van haar bekende
honden: ze heeft dit keer een
clowntje geschilderd, de grap
pige Kiekeboe met sprekende
Den Treek inspireerde vele amateur-schilders. Dit is slechts éen van de resultaten die op de expositie te zien zijn.
LEUSDEN - De amateurschildersvereniging De Vrije
Kwasten en Loysden zijn zijn enige tijd geleden gaan sa
menwerken. Oorspronkelijk was het ook één club, maar
er ontstonden moeilijkheden en Loysden scheidde zich af
en ging onafhankelijk verder. Via-via kwam het Loysdens
voorzitster Rietje Wieman ter ore dat De Vrije Kwasten
het leuk zou vinden als Loysden er weer 'bijkwam'. Daar
werd al geruime tijd bij De Vrije Kwasten over gespro
ken.
Rietje Wisman zag afgelopen
winter in de Leusder Krant een
stukje van De Vnje Kwasten
waarin deze amateurschilders
vereniging nieuwe leden
vroeg, en Rietje dacht: twee
clubs in zo'n kleine gemeente
en één die kennelijk om leden
verlegen zit, dat is toch eigen
lijk te gek! Ze ging met het
Loysdenlid Lex Zuiderwijk pra
ten en stelde voor om met De
Vrije Kwasten aan tafel te gaan
zitten.
De meeste leden van Loysden
voelden wel voor de fusie, die
eigenlijk een terugkeer in de
oude club was. Enkele leden
waren echter wat huiverig. Ze
vonden het gezellig met hun
kleine vereniging waarmee ze
éénmaal per maand bijeen
kwamen en waren bang dat die
band in een grotere club verlo
ren zou gaan.
NIET CONTENT
Rietje Wisman was niet content
met de afwijzing en ging wéér
met Lex Zuiderwijk praten. De
beide clubs zetten op papier
waar ze mee bezig waren, wat
hun doelstelling was en wat ze
in de toekomst graag zouden
willen. Iedereen kon zich daar
wederzijds in vinden, en spon
taan gingen alle leden achter
de fusie staan. De Vnje Kwas
ten had aan het einde van het
een tentoonstelling in de kel
der van het gemeentehuis be
sproken en besloten werd om
dan meteen maar gezamenlijk
naar buiten te treden.
De Vrije Kwasten Loysden, een
amateurschildersclub die 28 le
den telt, leden zowel uit Leus
den als Amersfoort afkomstig.
Lex Zuiderwijk werd de
nieuwe voorzitter.
GOEDE KERN
:enjohg paard dat galoppeert in de wei kreeg de naam Voorjaar" mee. Een werkstuk van Joop Seinstra-Labrie.
Rietje Wisman' ,.Voor de ten
toonstelling hebben een paar
van onze leden het af laten we
ten, sommigen van hen hadden
niet voldoende werk voor deze
onverwachte expositie".
,,Ik vind er zelf van: 'Als we
maar een goede kern overhou
den. We willen hoofdzakelijk
met elkaar gaan schilderen:
een grotere club is dan best
leuk. We willen eens in de zq-
veel tijd een expositie houden
Ook willen we dat een goede
amateur- of beroepsschilder zo
nu en dan ons werk bekriti
seerd".
..Bij Loysden deed dat altijd de
heer J. Budding, evangelist in
Amersfoort. De laatste keer
bracht hij zelf spullen mee,
zette een olieverfje op en deed
ons voor hoe je kunt handelen
als bijvoorbeeld de voorgrond
je niet bevalt. Hij veegde die
uit, begon opnieuw en maakte
een totaal andere voorgrond"
Afgelopen zaterdag zijn ver
scheidene van onze leden naar
het Dierenpark in Amersfoort
geweest, en hebben daar ge-
ogen. een piepklein bolhoedje
en gekke oorbellen.
Verscheidene schilders zijn
Den Treek ingetrokken zoals
Lex Zuiderwijk, die heel sfeer
vol een doorzicht geeft met en
kele donkergetinte bomen op
de voorgrond, mooi van toets-
aangifte. Antoine van den Wil
denberg noemde zijn akwarel
'Morgenlicht': een vrouw met
een rode parasol wandelt in
een bos, mild gekleurd door de
herfst. Ook Wim Woudenberg
bezocht Den Treek en maakte
een aantrekkelijke olieverf van
de Paradijsweg hoek Trekers-
weg. Het is een sfeervolle laan
met bomen met een door de
zon oplichtende lucht en een
boerderij weggedoken achter
een haag. Theo Uilenbroek le
verde een vrolijke zonnige
akwarel van een Leusdens ven
netje, goed getroffen qua zo
merse sfeer en met diverse
groene toontjes in de bomen
en de achtergrondbossages.
Een miniatuurtje, 'Aan de wa
terkant' is van Cor Merkus, op
vliegende vogels in tere kleu
ren.
AKWAREL
Diny Pot schildert graag bloem-
stillevens. Dit keer geen olie
verfstukjes, maar een akwarel
van lila viooltjes en witte blo-
Rietje Wisman schilderde dit grappige clowntje.
sem in een rond vaasje. De ach
tergrond is levendig.
Schepen worden er ook veel
geschilderd. Natuurlijk is Bram
Schouten aanwezig met een
zeilschip op hoge golven. 'Ver
borgen achter een golfkam
zeilt de Barkenstijn voor de
harde wind', een lekker stoer
schip dat de vaart enn heeft.
Henny van Dijcke schilderde
het olieverf gezicht 'De haven'.
Een pier en een landstrook ge
ven de haveningang aan. Ver
schillende zeilschepen bevin
den zich op het water. Het is
een echt stemmingsstuk.
Tenslotte nog twee portretten.
Een in conté, met aangifte van
haar en ogen in wat vollere par
tijen en een enkele lijn voor het
lichaam. Van mevrouw E.I.
Meijer. En van de heer G.H.
Raat het prettig geschilderde
olieverfportret van een man
met baard in zwarte sweater,
zittend op een stoel. Ik vraag
me wel af of de mond niet wat
te hoog is geschilderd bij de
enorme baardgroei.
Dick van Bergen Henegouwen maakte dit pastel van een naaktmodel.
(van één onzer verslaggevers)
LEUSDEN - Het college van
B&W is van plan, overleg te
gaan voeren met het bestuur
van de Leusdense hockey-
vereniging. Het gaat erom,
twee bestemmingswijzigin
gen door te voeren, waarmee
ruimte zou kunnen worden ge
schapen voor de aanleg van
volkstuinen. Dat zou dan moe
ten gebeuren op het terrein
van de voormalige „reinwa-
terkelders", langs het Val
leikanaal.
Momenteel rust er een bestem
ming „volkstuinen" op het gebied
van het woonwagenkampje aan de
Valleilaan, en op de plaats waar de
gemeente daar tuinvuil stort. Dat is
bij de ingang naar de hockeyvel
den. Langs het Valieikanaal, aan de
andere kant van de hockeyvelden,
ligt het terrein van de reinwaterkel-
ders. Daarop rust de bestemming
sport, en de hockeyclub zou daar -
met enige moeite - precies een
minimale maat hockeyveld op kun
nen aanleggen.
B&W willen nu bekijken, of met
de hockeyclub overeenstemming
is te bereiken over een ruil Dat zou
betekenen, dat op de plaats van het
woonwagenkampje, dat daar ver
dwijnt, een hockeyveld zou kunnen
worden aangelegd. Aan de andere
kant zou dan ruimte ontstaan voor
zo'n zeventig volkstuinen, eventu
eel zelfs uit te breiden tot 120.
De commissie openbare werken
en ruimtelijke ordening was una
niem van mening, dat het een pnma
idee '"as. Het college zal derhalve
binnenkort contact opnemen met
het bestuur van de hockeyclub.
hij ze in een bepaalde rang
schikking zet, de andere keer
grijpt hij in dingen in die hij
heeft gezien. Daar schrapt hij in
en daar houdt hij dingen van
over.
GEVARIEERDER
,,Dat ingrijpen doe ik ook via
de kleuren. Als je de foto's of
de landschappen zelf zou zien,
dan zijn ze gevarieerder: ik
breng ze terug tot enkele kleu
ren. Ik gebruik verdunde olie
verf, niet al te dun trouwens".
Het werk van André Spruit op
de tentoonstelling in 't Claeve
renblad gaat van heel concrete
voorstellingen langzamerhand
naar abstracties, vertekeningen
en verschuivingen. Er zijn ste
nen en rotspartijen, die uit de
realistische situatie zijn gehaald
en in lichte blonde kleuren zijn
geabstraheerd als elementen
op zich, die van de schilder het
accent krijgen waar ze eigen
lijk recht op hebben, maar ie
dereen keek altijd langs ze
heen.
Er zijn diverse steencomposi
ties te zien, vereenvoudigde
weergaven van de fouilles van
Glanum. Niet bepaald een ge
makkelijke opgave om van die
steenverzamelingen een glo
baal beeld te geven. Aardig is
een met de ronde kwast ge
daan wolkeng gestructureerd
olieverf van een perspectivisch
punt waar je in kijkt. André is
momenteel met een sene be
zig, die daar bij aansluit.
realisme exposeerden prach
tig, maar hij raakte er snel op
uitgekeken. Hij vond dat je als
schilder zélf iets met de dingen
moest doen, en dat het te ge
makkelijk was om naar de reali
teit zo realistisch mogelijk na te
schilderen. Het inbrengen van
surrealistische elementen, wat
veelvuldig wordt gedaan,
kwam hem vaak kunstmatig
voor. Technisch vindt hij het
surrealistisch schilderen vaak
enorm knap, maar als idee
vindt hij het bedacht en ner
gens bij aansluitend.
ZUID-FRANKRIJK
Hij gaat de laatste tijd uit van
foto's en schetsen die hij in
Zuid-Frankrijk heeft gemaakt.
Hij zoekt naar combinaties van
foto's, kiest zijn kleuren meer
vereenvoudigd, wil niet al te
veel en te felle kleuren meer
gebruiken. Zo begon hij land
schappelijke aardkleuren toe
te passen Felle groenen
zwakte hij af, vormen bracht hij
terug tot grondvormen, een op
vatting afkomstig uit zijn geo
metrische penode, waann hij
gewend was om te rangschik
ken en te vereenvoudigen.
Het werk dat op de tentoonstel
ling in 't Claeverenblad hangt is
olieverf op papier. Hij wilde na
melijk graag vlug werken, din
gen maken die vrij snel drogen,
en die hij snel kan opbergen.
Hij greep naar papier omdat dit
matenaal goedkoper is dan lin
nen.
,,Ik moet zeggen, dat ik het
werken op papier prettig vind,
papier is stroever. Je moet snel
ler werken. Je kunt ook heel
weinig verbeteren. Je kunt over
elkaai schilderen maar ziet aan
duidelijk de verfstreken, die er
onder zitten, door de boven
laag heenkomen, wat op het
doek met zo gauw gebeurt".
,,Dat zijn allemaal dingen die ik
al doende heb moeten uitvin
den, en die bij anderen al lang
bekend zijn, denk ik. Maar ik
ga toch niet vragen van: hoe zit
dat, want ik wil het toch wel
graag zélf doen. Ik vind dat iets
leuks en iets spannends heb
ben".
André Spruit heeft op de ten
toonstelling allemaal land
schapsmotieven die hij uit de
werkelijkheid heeft gehaald of
via foto's en schetsen heeft
vastgelegd. Hij is ontzettend
bezig en geboeid door land
schappelijke vormen: vlaktes,
heuvels, stenen die ergens al
eeuwen liggen. De twee eerste
olieverven op de expositie,
stokken en blokken, zijn din
gen die aangeven dat er in het
landschap is ingegrepen. Men
sen zouden dit hebben kunnen
gedaan, die zouden blokkades
of palen hebben kunnen aan
brengen. Wel zijn het dingen
gebleven die uit het landschap
pelijk milieu komen. Het zijn
geen plastic pijpen. Dat wil An
dré niet. Dat vindt hij met goed.
Hij kiest wel landschappelijke
onderwerpen, natuurlijke ma
terialen om weer te geven,
waarop ingegrepen is door
mensen. De ene keer doordat
'\ndre Spruit exposeert samen met Machiel de Vos (natuurfotograaf) tot en
ief 16juni m Boerderij 't Claeverenblad. Bovenstaande foto werd gemaakt
jdens de opening.
'EUSDEN - Tot 16 juni exposeert André Spruit olieverven
>ij 't Claeverenblad aan de Brink 16. U kunt het werk daar
lezichtigen op zaterdag en zondag van 14.00 tot 17.00 uur.
Ie laatste expositie die ik van
em zag, was er één van geo
metrisch werk, waarmee hij
aar lijnen en vlakken orde
end bezig was. Zelf be-
chouwt hij die periode als een
en )d van onderzoek van technie-
en en vormen. Dat soort schil-
lerwerk vond hij eigenlijk niet
L';' ets waar hij zo lang op door
on gaan.
i)n stelregel is dat hij door on
derzoek, experiment en erva
ring zen zijn weg wn vinden
naar een bepaalde stijl, een ei
gen vorm van uitdrukken. Dat
hij wielen moet uitvinden die al
uitgevonden zijn, vindt hij niet
erg. Het zelf uitvinden heeft het
voordeel, vindt hij, dat hij aller
lei stadia doorloopt, niets over
neemt en zelf kan kiezen wat hij
goed vindt.
Een poosje schilderde hij rea
listische dingen, huizen, hek
ken, zaken in de natuur. Vroe
ger vond hij galeries die het