Het Nederlandse jaarboek
Film 1986: volledig
,D.A.R.Y.L.": amusante en spannende
ilm rond een bijzonder jongetje
Ha-Fa-opleiding Lisiduna
weer succesvol afgerond
Filmkeuze
üen mooie wasserette" in het Filmhuis
De Leusder Krant en pasgeboren baby's
Filmagenda
DONDERDAG 19 JUNI 1986
kijk op de film
Wat dat m«t elkaar te maken heeft? Alles' Bi| de Leusder Krant kunt u
namelijk geboortekaartjes bestellen om de nieuweling in 't ge*in bekend te
maken bij familie en bekenden
In ons kantoor liggen boeken met voorbeelden klaar U kunt ze meenemen om
thuis de kaart, die u leuk vindt, uit te zoeken Voor wat het lettertype betreft
heeft u de keus uit hand- of machineletters
Auchattarweg 19, telefoon 941495.
Hat kantoor la op werkdagen
geopend van 9.00 tol 12.00 uur
en van 14.00 lot 17.00 uur.
door
Bert Vos
ifoort, 19 juni t/m 25 juiu.
50, Westsingel, 033-16572
nslag 12
ijks: 1.30-8.00. Zo. 1.30-5 00-8.30.
of the Nile a.L
ijks: 1.30-6.45-9.15 Zo. 1.30-4.00-
15.
MA, Stads ring 30, 033-18900
.Y.L. a.L
jks: 1.45-7.00-9.30. Zo. 1.45-4.15-
30.
tgle a.l.
jks: 1.30-6.45-9.15. Zo, 1.30-4.00-
ilS.
Stadsring 32, 033-633655
Africa a.1.
ma. dl. 1.30-8.00. Za. wo. 8.00. Zo.
30.
iUE-MATINEEVOORSTELLIN-
Pan a.1.
tl Nederlands gesproken)
wo. 1.45
Begin deze maand verscheen „Het Nederlands Jaarboek Film 1986",
onder redaktie van Hans Beerekamp (eindredaktie), Peter van Bueren,
Jan Heys en Gerdien Linthorst (eindredaktie). Het is de zesde editie in
een reeks, die in 1981 van start ging. En wellicht ook de laatste, omdat
het ministerie van WVC, de jaarlijkse financiële bijdrage aan het
jaarboek dreigt stop te zetten. Zonder die bijdrage, aldus blijkt, is een
dergelijk jaarboek te duur om voor een breed publiek aantrekkelijk te
kunnen zijn. Voorzitter Pieter van Lierop van de Kring van Nederland
se Filmjournalisten deed tijdens de officiële overhandiging van het
eerste exemplaar (aan Pauline Terreehorst, vooreitter van de commis
sie Film van de Raad van de Kunst), dan ook een dringend beroep op de
commissie om de minister toch maar vooral positief te willen advise
ren. Het is de vraag of het heeft geholpen. Pauline Terreehorst was van
mening, dat er in Nederland al erg veel publikaties zijn op het gebied
van de film, zowel in de dag-, week- en maandbladen, maar zeker in de
filmbladen zoals „Skoop" en „Skrien" met daarnaast nog verschillende
servicediensten, zoals de Film Informatie Dokumentatie (FID), waar
men zich op kan abonneren. Ook verschillende andere Nederlandse
uitgevers hebben zich op het terrein begeven met jaarboeken, ency
clopedieën en met boeken toegespitst op deelgebieden van de film.
Kortom de commissie en daarmee ook de minister is niet overtuigd van
de noodzaak om een jaarboek als deze uit te geven naast al die andere
publikaties.
Daarom maar geen jaarboek? Wie de
editie 1986 bekijkt en leest, de schat aan
gegevens op zich in laat werken, zal zich
al snel een oordeel hebben gevormd:
natuurlijk moet de editie 1987 verschij
nen.
De vraag is alleen: zijn er voldoen
de filmliefhebbers die méér willen beta
len dan de 29,90 die de editie 1986
kost? Het jaarboek heeft in ieder geval
kwaliteit en bevat geen klakkeloze op
somming van de feiten alleen. En bo
vendien: het is een Nederlands produkt,
gemaakt door Nederlandse filmjourna
listen en geen vertaling van een buiten
lands jaarboek.
VEEL INFORMATIE
Het jaarboek 1986 biedt veel informa
tie. Het belangrijkste onderdeel is een
opgave van alle in Nederland uitge
brachte films in het jaar 1985, compleet
met de credits en in de meeste gevallen
met korte, beschouwende beschrijvin
gen (voorzien van de initialen van de
amateurs). Daarnaast uiteraard een jaar
overzicht 1985, waarin de belangrijkste
filmgebeurtenissen de revue passeren
en artikelen/portretten over het Neder
lands Filmmuseum, producent Matthijs
van Heijningen, de regisseurs Johan van
der Keuken, Chantal Ackerman en
Woody Allen en de auteurs Rijk de
Gooijer en Nastasja Kinski.
Er is een apart hoofdstuk gewijd aan
Van de filmredaktie
(Hoe meer sterren, hoe hoger de
waardering)
De computer speelt een grote rol in „D A.R.Y.L.", een amusante film over een bijzonder jongetje.
Y beautiful laundrette": verrassing van Filmfestival Rotterdam
ie filmredaktie)
ERSFOORT - De film „My
iful laundrette" was de verras-
ran het Film Festival Rotterdam.
een zogenaamde auteursfilm,
teur is in dit geval echter niet de
wur Stephan Frears, maar de
Pakistaanse Londenaar Hanif
shi. Van vrijdag 20 tot en roet
ag 24 juni is de film te zien in
uis Appelmarkt; de aanvang is
e dagen 21.00 uur.
reishi heeft veel te vertellen. Zo
dat men zich pas achteraf reali-
hoe veerkrachtig de structuur is
van de snelle en veelzijdige film met
zijn velerlei personages, verrassende
situaties en rake dialogen, agressief
en soms vertederend. De agressie
geldt politieke en sociale realiteiten
in premier Thatchers ijskoud no-non-
sense-Engeland; de love-story in de
film is die van een Engelse en een
Pakistaanse jongen, een dubbel con
troversieel thema. Het geheel, op het
randje van een satire, is amusant en
pakkend, want Frears heeft het bril
jante script met lichte toets gefilmd,
en er wordt, zonder uitzondering, uit
muntend geacteerd.
Als de Film begint staan de toekom
stige minnaars, donkere Omar en
blonde Johnny, belden op een keer
punt. Omar, zoon van een nu verarm
de linkse intellectueel, besluit niet te
studeren maar met spoed geld en dus
macht te vergaren. Johnny distan
tieert zich van zijn kameraden van
het National Front, een Engelse te
genhanger van de Centrumpartij. In
de armoedige grotestadsbuurl waar
Johnny en Omar ooit schoolvrienden
waren behoort knokken tegen „bui
tenlanders" tot de dagelijkse ver
zetjes van Johnny's racistische voor
malige bentgenoten.
De Pakistaanse kant van het ver
haal is bijna even onverteerbaar. Om
ar krijgt een baantje bij zijn oom Na
sser, een scharrelaar die rijk is ge
worden als hardvochtig huisjesmel
ker. Neef Salim knoeit met porno-vi
deo's en drugs. Nichtje Tania, een gef
rustreerde jonge vrouw onder de tra
ditionele mannenheerschappij in de
familie, probeert zich te bevrijden
door middel van even traditionele
verleidingskunsten. Kortom een heel
complex van actuele springstoffen
die Kureishi signaleert en suggereert.
De „mooie wasserette" van de titel
is de aftandse onderneming die Omar
van zijn oom mag managen. Omar en
Johnny maken er iets moois van, dat
tenslotte door de fascistenbende in el
kaar wordt getrapt. In een korte finale
wint de vriendschap het van Omars
funeste ondernemers-ambities. Voor
hoe lang? Dat zegt de film niet. Van
geen enkel personage worden de lot
gevallen netjes afgerond. Geen enke
le situatie wordt opgelost. De tijdbom
tikt door
*DE AANSLAG (Corso): Uitste
kende verfilming van het gelijkna
mige boek van Harry Mulisch door
Fons Rademakers. Een film over
verzet en collaboratie, oorlog en
vrede met sterk spel van Derek de
Lint, Monique van de Ven en John
Kraaykamp sr. Een gruwelijk oor
logsdrama achtervolgt een jonge
man tot de dag van vandaag met als
allesoverheersende vraag: waar
om? (alle leeftijden).
•••/•"•THE JEWEL OF THE NI
LE (Corso): Het uitstekende ver
volg op het spektakel-avontuur
„Romancing the Stone", waarin
Kathleen Turner als de roman
schrijfster Joan Wilde met haar
vnend Jack Colton (Michael Jack
son) de meest waanzinnige avontu
ren beleeft m de woestijn van
Noord-Afrika met een gekke Ara
bische vorst, die de leider van de
Arabische wereld wil worden, en
een ongrijpbaar juweeL Een lekker
spektakel vol licht absurde humor,
flitsend gebracht. Prima amuse
ment. (alle leeftijden.
D. AR. Y.L. (Cinema). Amusante
aktie- en familiefilm rond een bijzonder
jongetje dat aan geheugenverlies lijdt,
maar niettemin heel wat opmerkelijke
dingen kan doen. Een film, die veel
mensen zal aanspreken door het verte
derende spel van Barret Oliver als Da-
ryL en de soms sensationele aktie die
humor en sentiment afwisselt (alle leef-
tijdenV
•V* IRON EAGLE (Cinema):
Redelijk gemaakte aktie film rond
een jonge piloot, die met een paar
geleende F 16-straaljagers in aktie
komt om zijn gegijzelde vader in het
midden-oosten te bevrijden. Ty
pisch Amerikaans thema in hetzelf
de kader als „Rambo", maar dan
gericht op de „nieuwe Amerikaan
se vijand" die overigens onge
noemd blijft. Wel iets intelligenter
gemaakt.
OUT OF AFRICA (Euro Cine
ma): Schitterend gemaakt filmepos
van regisseur Sydney Pollack, ge
baseerd op het levensverhaal van
de Deense barones Kann Blixen.
Met Meryl Streep in een (opmeuw)
formidabele hoofdrol. Naast haar
Robert Redford en Klaus Mana
Brandauer. De schoonheid van het
Afrikaanse landschap is ten volle
benut in deze fascinerende film
over een boeiende vrouw, die de
Europese conventies van die tijd in
ruilde voor haar eigen normen ten
gunste van de Afrikaanse bevol
king. Historische film, avonturen
film en love story in één. Onder
scheiden met maar liefst zeven Os
cars, waaronder die van beste film,
beste regie en beste camera-werk.
In ieder geval vier sterren waard,
(alle leeftijden).
KINDERVOORSTELLINGEN.
De jeugd kan nog steeds terecht in
Euro Cinema, waar zaterdag, zon
dag en woensdagmiddag een oude
bekende in Nederlandse dialoog-
versie nog steeds in roulatie is: Walt
Disney's schitterende tekenfilm
„Pater Pan", (alle leeftijden)
LEUSDEN - De Ha-Fa-oplei
ding van Lisiduna is wederom
een succes geworden. Dat kan
rustig gesteld worden als men
terugblikt naar de behaalde
diploma's tijdens de KNF-exa-
mens te Woudenberg op 7 juni.
Voor het A-diploma slaagden
S. van de Wildenberg, J. Wij-
nands, E. van de Steen, P.
Vaarkamp en Mo. Schouren.
Voor het B-diploma slaagden
C. Coenen, Mo. Schouren, E.
van de Berkt, J. C. Spronk en J.
W. Tijmensen. Alle cijfers la
gen tussen de 54 en 61 punten.
Omdat er op dinsdag 10 juni een
kontaktavond was georganiseerd
in de vorm van 'n open-repetitie,
werd een ieder nog eens gefelici
teerd en was er een bloemetje voor
alle docenten. Het leerlingenorkest
bracht een leuk en gevarieerd pro
gramma, dat menigmaal de handen
van het goed vertegenwoordigde
ouders-publiek op elkaar bracht.
De Ha-Fa (Harmonie-Fanfare)-
opleiding wordt afgerond met di
ploma's. Eerst A, dan B en tenslotte
bij Lisiduna C. De eerste twee zijn
belangrijk, zowel voor de vereni
ging als voor de leden, om zodoen
de een goede muzikale basis te leg
gen voor goed musiceren in de toe
komst.
Tijdens de opleiding krijgt men
individueel les. Heeft men de nodi
ge kennis en techniek opgedaan,
dan wordt men naast de lessen op
genomen in een leerlingenorkest.
Daar wordt dan de nodige ervanng
opgedaan in het samenspel.
Vervolgens doet men het A-exa
men, waarna men wordt opgeno
men in het grote orkest, terwijl men
daarnaast doorgaat met B en C. De
contributie is voor juniorleden tach
tig gulden en voor seniorleden hon
derd gulden per jaar met daarnaast
honderdvijftig gulden lesgeld.
Voor inlichtingen kan men terecht
bij A. Veenendaal, telefoon 033-
940744.
belangrijk aan die kleine jongen van
hooguit tien jaar, die nog aan geheugen
verlies lijdt ook? Het jongetje, Daryl,
komt via een kindertehuis terecht in het
kinderloze pleeggezin Richardson,
de Nederlandse films (een complete
lijst met credits en beschouwingen), re-
issues (opnieuw uitgebrachte films),
een opgave van films die tijdelijk zijn
geïmporteerd, een regisseursregister,
een titelregister, een mdex op de Ne
derlandse filmbladen, de m 1985 in Ne
derland uitgebrachte boeken op filmge
bied (zonder import of vertaalde boe
ken) en een index op de reeds eerder
verschenen jaarboeken vanaf 1981. Een
lijst van de grote filmprijzen, in 1985 uit
gereikt. ontbreekt evenmin.
Een uitputtend naslagwerk, die on
getwijfeld aan de bestaande behoefte
bij veel filmliefhebbers zal voldoen.
En wat ons betreft hopelijk niet voor
de laatste keer.
V.
„Het Nederlands jaarboek film 1986",
uitgegeven door Het Wereldvenster te
Houten, in samenwerking met de stich
ting Filmuitgaven. 312 pagina's, rijk geïl
lustreerd, groot formaat paperback.
ISBNR nr. 90 293 95737.
Kortom: een prima vakantiefilm
met het nodige niveau, door de Au
stralische regisseur Simon Wincer en
cameraman Frank Watts vakkundig
in beeld gebracht. Naar een origineel
scenario, dat misschien nog wat te
weinig humor bevatte, maar waarin
voor de rest de mogelijkheden van het
idee zonder te overdrijven werden
uitgewerkt.
Scene uit „D.AR. Y.L."
(advertentie)
waar hij liefdevol wordt opgevanqen.
Daryl blijkt een bijzonder land te zijn.
Heel leergierig, een wel bijzonder snel
le leerling op school, een sportief honk
balspelertje en een kei op het gebied
van computerspelletjes. Daryl bloeit op
in het gezin Richardson, zeker ook
dankzij z'n vriendje Turtle (Daniel Bryan
Corkill), die hem de nodige (ontbreken
de) levenswijsheid bijbrengt onder het
motto: „Hoe behandel ik mijn ouders"
Dan melden zich de echte ouders van
Daryl zich via het kindertehuis en begint
een spannend avontuur van een tienja
rig jongetje, dat wel heel bijzonder blijkt
te zijn.
Het zou niet aardig zijn om op deze
plaats te verklappen, wat of wie Daryl is,
daarom volstaan we met de mededeling
dat zelfs de Amerikaanse legertop bij
zonder in het knaapje is geïnteresseerd
en werkelijk alle moeite doet om Daryl
te pakken te knjgen. Maar ja, Daryl is nu
eenmaal een bijzonder land. En dat is 't
ie, om het maar eens met de vader van
Dik Trom te zeggen.
„D.AR.Y.L" is een opmerkelijke film,
die het midden houdt tussen een gezelli
ge familiefilm, soms sensationele aktie
en science fiction. Met name de soms
wellicht wat al te sentimentele gedeel
ten zijn in ieder geval goed voor het
wegpinken van wat tranen bij de gevoe
lige filmkijkers, die zich met genoegen
„E.T." zullen herinneren, waarmee
„D.AR.Y.L." dan ook enige verwant
schap vertoont.
In dit tijdperk van snelle computers
en een zich steeds verder ontwikkelde
technologie, past de film „D.AR.Y.L." in
alle opzichten. Romantiek, spanning en
sensatie in een modern jasje, waarbij
het jongetje Daryl (een voortreffelijke
rol van Barret Oliver) ongetwijfeld de
nodige vertedering zal oproepen en ie
ders harten zal stelen.
)A.R.Y.L.". USA 1986. Regie: Si-
Wincer. Scenario. Jeffrey Ellis, Da-
Ambrose Allan Scott. Camera:
k Watts: montage Adrian Carr. Met:
1 Beth Hurt, Michael McKean, Col-
Camp Kathryn Walker, Barret Oli-
Daniel Bryan Corkill e.v.a. Genre:
omstfilm voor het hele gezin. Keu-
alle leeftijden. Te zien ui Cinema,
rsfoort. Première Nederland.
Een auto wordt in de bergen achter
volgd door een helicopter. Zo langza
merhand een gebruikelijke ope
ningsscène voor een aktiefilm. Dan
stopt de anto, een jongetje springt er
uit en de auto raast verder, belaagd
door de helicopter. Het jongetje wordt
later meegenomen door een oude
man, nadat de bestuurder van de auto
een ravijn in rijdt.
Wat is er aan de hand? Wat is er zo
i Oliver als Daryl in de gelijknamige film.