I .Zorgvuldig kijken wat je maakt is de stelregel, of: minder maken, en béter maken" «interview op donderdag® T 3fafisch vormgeving Bert Willem van der Hout: alles dat niet deugt aan beeld komt er angstwekkend uit tevoorschijn het is een heel visueel vak. Hts ara V H £□0: \n L LEUSDER KABEL KRANT DONDERDAG 10 JULI 1986 interview LEUSDEN Verbaasd zit ik met het indrukwekkende boek „Arthur" in handen. Op glanzend zwarte bladzijden ontrolt zich, in de lichtend mysterieuze foto's van Pieter Paul Koster en de intrigerende studie van Hubert Lampo over Koning Arthur, het leven van een mythe. Over de man die, al lang vóór Geoffrey van Monmouth omstreeks 1135 zijn „History of the Kings of Great Brittain" schreef, een legende was. Van wie dr. Harold Phelps on langs beweerde dat hij nooit heeft bestaan. De nobele ridder op zoek naar De Graal, het mysterie van het leven waarnaar nog altijd driftig wordt gezocht Er komt op de foto's in dit boek en mens voor. Zeeen spoelen er rotsen. Lichten stralen vanach- de honzon. Nevelen vormen het \d tot wazige verten. Via de tekst ijgt Koning Arthur op etherische jze gestalte. Hij, die verwekt was or Koning Uther, die ruim dne r na de dood van de hertog bij raine sliep. Niet alleen de foto's en de tekst sëren Koning Arthurs wonder- arlijk boeiend wezen. Zij worden rsterkt en vervolmaakt door de rmgeving van het boek, die met ide een volkomen eenheid rmt. De vormgeving van het boek /an de hand van Bert Willem van r Hout, die het boek m 1985 ge- lakt heeft. Het is misschien, denk wel het mooiste boek dat hij tot toe maakte. >EKEN Jert Willem van der Hout is al De grootste uitgeverijen gingen over de kop. Hij heeft heel ingrijpende dingen meegemaakt, en praat waarschijn lijk daarom met zo onbevangen en makkelijk meer over zijn vak. Vijf tien jaar werkte hij als vormgever bij een top-uitgeverij, die door de crash op de boekenmarkt al zijn boeken de schrootmolen in zag gaan. Dat is wel even: tanden op elkaar. VERLEGGEN De periode viel samen met het feit, dat Bert Willem al geruime tijd het bedrijf uit wilde. Hij wilde wel eens andere mensen ontmoeten, en zijn interessesfeer verleggen naar andere mogelijkheden. Grafische vormgeving kan tenslotte heel goed zelfstandig beoefend worden. Hij ging het vak zelfstandig be drijven, samen met Pieter van Delft Ben Willem van der Hout:nog nooit een Nederlander tegengekomen, die zijn pockets weggooit. boeken gebeurt veel in combina tie met de moderne zettechnieken. Vroeger stonden de teksten op een papiertje, en moest elke letter ge tikt worden. Tegenwoordig gaan alle teksten de computer in. Ook is er veel standaardwerk verricht m de wijze waarop de pagina's uit de machine komen. De echte boektypografen halen voor het wegdoen van het lood en het inschakelen van de machines nog wel eens de neus op. Bert vindt echter dat je de computer net zo serie Shakespeare venaald" is in de eenheid van vormgeving een duidelijk herkenbare serie boeken vorden. rtig jaar bezig met boeken. Toch reekt hij niet makkelijk over zijn k, dat van vormgever van boe- n. Hij praat aarzelend om het vak woorden vorm te kunnen geven, tt vak is ook uiterst visueel. Hij mlacht telkens raadselachtig als- tij zelf nog steeds met verwonde- g naar zijn vak kijkt, en er pra- d nauwelijks gnp op heeft. Alsof t volgende boek ten slotte het »ale boek zal zijn dat hem telkens elke produktie voor ogen heeft staan. En eigenlijk alsof hij nooit bereiken wat hij toch zo graag willen .LANS k proef m zijn bevangenheid de fel over de juiste balans tussen artistieke en het commerciële Tient. Een uitgever wil dat een ;k verkoopt en dat de kassa st contmu nnkelt. Concessies m daar bij ingebakken. Aan een itterend boek, dat één bezeten >er vmdt, kan met verdiend wor- i. Artistiek verantwoord, maar tmercieel liefst 200% verkoop- r, moet een boek zijn 'aar komt nog bij dat er in de slopen jaren zo mateloos veel ken werden geproduceerd, dat wereld er mee ondersneeuwde, grote ramsch-golf was er het olg van, de schrik van ieder kproducent, die zijn geestes- I, bijna vóórdat het was uitgeko- t, al op kolossale stapels, vnjwel niet verkrijgbaar, bij De Slegte liggen. Bert Willem van der it moet daaronder geleden heb- De uitgeverswereld stortte in. aan de Amsterdamse Amstel, on der de naam Alpha Design. Hij werkt nu voor verschillende uitge vers in Nederland, en rondt tot 1990 een vormgevmgscontract af voor de van 500 naar 100 titels per jaar teruggedrongen oude uitgeverij. Bert heeft een nieuwe markt, een nieuw afzetgebied, gevonden. Hij maakt onder andere boeken voor bedrijven en fabrieken, die deze schrifturen nodig hebben voor hun klanten. TOTSTANDKOMEN Ik wil van hem weten hoe de vormgeving van een boek m zijn werk gaat. Boekverzorgers blijken niet, als monniken, met één boekje tegelijk bezig te zijn. Iemand als Bert Wil lem heeft zich er altijd mee bezig gehouden hoe, aan de buitenkant, 500 titels van een uitgeverij er m totaal uit zouden gaan zien. In een boekenprogramma zitten wel vijf entwintig sectoren van Nederland se en internationale literatuur Al die soorten krijgen hun eigen ver pakking door de boekomslagen, een belangrijk onderdeel van het grote geheel. Aan de hand van een praat-ont werp komt een boekomslag tot stand, m samenspraak tussen de „produkt-gekken", die bezeten zijn van het boek, en degenen die de boeken moeten verkopen, en die vaak maling aan het produkt heb ben. Boekomslagen kennen allerlei prototypen, profielen: er zijn series, waarvan vijftig tot tachtig titels, aan de buitenkant, dezelfde vormge ving hebben gekregen. verfijnd kunt gebruiken, als je zelf wilt. GEÏLLUSTREERDE Het werk, waarmee Bert altijd het meest bezig is geweest, is het ont wikkelen van geïllustreerde boe ken. Hoe knjgt hij de stof voor die boeken in handen9 Op twee manie ren hoofdzakelijk. Een auteur heeft een goed fiction- boek geschreven, biedt het aan bij een uitgever, die het manuscript al of niet accepteert. Ook andersom kan het tot een boek komen: de uitgever gaat over tot geïllustreerde non-fiction. De uitgever kiest een onderwerp, en zoekt er (soms wel tien) auteurs én publiek bij. Als dat een kostbaar projekt moet worden is de belang- stellingsgraad m Nederland daar voor gauw te klem en de oplage te gering. De uitgever gaat dan met het ontwerp naar buitenlandse uit gevers om kontrakten te sluiten en zo de afzetmarkt te vergroten. Met dit soort geïllustreerde non- fiction voor bedrijven houdt Ben van der Hout zich momenteel voor namelijk bezig. Vliegtuigbouw, Honderdvijftig Jaar Nederlandse Spoorwegen, om er twee te noe men. Een heel tijdperk wordt in boekvorm vastgelegd. Uitgevers op zoek naar mogelijkheden om boeken te maken, terwijl mensen er met om vragen. Ben gaat dus met zelf de boer op. Hij is degene, die voor de uitgever een dummy van een 20tal pagina's met illustraties ontwerpt. Ben vindt het aantrekkelijke van het werk dat op deze manier een boek een snik architektuur wordt. Hij kan het letterlijk opbouwen, want als de kontrakten getekend zijn breekt het moment aan dat het boek echt gemaakt gaat worden. Verscheidene boeken worden nooit gemaakt: dan is Ben bezig ge weest met een spannende en be taalde tijdsbesteding. BLOCNOTE Het aardige is, dat het ontwerpen van boeken nogal altijd gebeun met het blocnote op tafel en het pot lood m de hand. Voor boekpagma's worden ontwerpen gemaakt ter grootte van een luciferdoosje. Ben trekt het boek als het ware uit el kaar, en legt, heel kleinschalig, alle pagina's naast elkaar. De hoeveel heid tekst, die in een hoofdstuk no dig is, wordt bepaald door middel van lijntjes. Illustraties worden ge plaatst met vierkantjes of recht hoekjes. Tekeningetjes worden ge schetst. Het hoofdstuk wordt in ziin geheel uitgezet, zodat Ben de inge huurde auteur(s) op maat kan laten schnjven, en bij de ingehuurde te kenaar of fotograaf op maat zijn plaatjes kan bestellen. Zoals de in vesteerder, de uitgever, het in het hoofd heeft zet Ben het draaiboek in elkaar. De twintig uit het geheel gekozen pagina's worden echt gemaakt. Ze worden geschreven, getekend, ge fotografeerd, gezet, en óf in enkele- óf in meervoud gedrukt. Met deze dummies wordt handel gedreven óm te zien of er voldoende belang stelling voor is. Uitgevers zeggen vaak dat ze handelen in lucht. Als het geheel volgens plan verloopt uitoefen. Je ziet alles. Ik heb het wel eens benauwd van dat grafische gebeuren gekregen. Je hebt ook beroepen, en dat lijkt me rustge vend, met werk waar je met alles van ziet. Maar in het grafische vak: alles wat niet deugt aan beeld, en er deugt heel veel niet aan plaatjes en teksten, komt er angstwekkend uit tevoorschijn. „Het is ook zo, dat er met boeken zorgvuldig wordt omgegaan. Men sen hebben met de neiging om boeken weg te gooien. Boeken blij ven vaak heel lang, gaan van de ene kast naar de andere Daar hebben de Amerikanen met die pocket- books wat op gevonden: dat zijn wegwerpboeken. Maar ik ben nog geen Nederlander tegengekomen, die zijn pockets weggooit." Bert van der Hout heeft veel waardering voor Engeland, waar hij graag en veel naar toe gaat. Hij vmdt de illustratoren er erg goed. En tekenaars zijn de mensen die hij nodig heeft om zijn vak goed te kunnen uitoefenen. Hij herinnert zich dat iemand destijds, toen er bij de uitgeverij waarvoor hij werkte, een encyclopedie tot stand moest worden gebracht, probeerde om in Nederland een x-aantal tekenaars bijeen te brengen. Die tekenaars moesten voor een zekere tijd ge contracteerd worden om aan dat ene projekt van die encyclopedie te werken, omdat dat heel gedisci plineerd moest gebeuren. Om de zoveel tijd moest er immers een deel verschijnen. Het bleek in Nederland niet mo gelijk om zo veel mensen van hoge kwaliteit voor een zekere tijd bij elkaar te brengen. Men moest het tekenwerk in Engeland uitbeste den. Bert is ook erg te spreken over de wijze waarop de Engelsen hun boeken in elkaar zetten. Het Pen- guinhouse vindt hij een prachtig voorbeeld van vormgeving in zijn totaliteit, en door de jaren volge houden. Alles is er in te verkrijgen Tekenaars, schrijver en fotografen willen maken wat hen in hun diep ste ziel roert, maar iets maken op bestelling vmden ze al gauw recla- meachtig. Ze willen alleen maken wordt het boek uiteindelijk ge maakt. Voor bedrijven, die het van het buitenland moeten hebben, is Bert met een projekt bezig geweest, „Holland has more". Nederland is vaak bekend door klompjes, tulp jes en molentjes en Bert wil laten zien wat Nederland allemaal kan op gebied van bedrijfsleven, kunst en cultuur. Dat boek is zo groot en duur geworden, dat het nog steeds met is uitgegeven. En die Nederlanders zich maar internationaal onder de maat in het belachelijke laten aan prijzen met Volendammer mutsjes en stukjes Goudse kaas. Voor het nieuwe vliegtuigtype van Fokker maakt Bert een boek. Natuurlijk komen daar bouwteke ningen, maquettes, prototypes en foto's van het nieuwe vliegtuigtype en de geschiedems van Fokker in, om het produkt in het buitenland te kunnen slijten, maar er komt ook een stukje Nederland-promotie van de goede soort in. Op die manier wordt een boek een pnma ver koop-instrument. GRAFISCH „Het is een heel visueel vak dat ik PRAKTISCHE O IDS VOOB TOCHTJES |T PRAKTISCH MOESTD INBOEK LOUIS COUPLRUS VLRHALEN »>«KV*i»UXr« KWMlA COMRAD boskenhuet UDEWYDE V 1 müWnB I 1 PfFTT-RSE xanthe. LN I IAAK T-t wat zij goed vinden. Vaak moeten vormgevers buigen om iets te ma ken wat ook het grote publiek de moeite waard vmdt. Het is met altijd precies met een maatlat aan te ge ven, maar er kan wel in gestuurd worden. Er kan best iets gemaakt worden waardoor illustraties, tekst en boekomslag bij elkaar passen, en zelfs geheel op elkaar afge stemd zijn. Dat vmdt Bert vooral bij de Engelse illustratoren, die m overleg met de vormgevers altijd bereid zijn om tot een goed geheel te komen. In dit opzicht heeft hij ook veel waardering voor Het Spectrum, waarvoor hij destijds werkte met de Prisma (3.000 boeken voor ieder een), de Aula- (700 wetenschappe lijke onderwerpen) en de Spec- In senes komt de herkenbaarheid terug, en wordt visueel de continuïteit aangegeven, zoals bij deze series duidehjk is te zien. trumsene. Piet Boogaard, de op richter van Het Spectrum, was de eerste die het pocketboek in Ne derland mtroduceerde. 1,25 kost te zo'n boekje. De 3.000 Prisma's vindt Bert de weerspiegeling van een waardevolle trend m Neder land. Bert is tenslotte elk jaar te vmden op de Frankfurter Buchmesse, waar hij m de loop van de tijd een aantal boekenhuizen heeft getroffen, waar hij altijd weer naar toe gaat omdat ze dat boek-uitgeven zo verrekte goed doen en het altijd weer verder ontwikkelen. Dat motiveert hem om zelf gemo tiveerd en geestdriftig door te gaan. Zorgvuldig kijken wat je maakt is de stelregel van Bert van der Houts en Pieter van Delfts grafi sche onderneming Alpha Design. Minder maken, en beter maken, zou je ook kunnen zeggen. WAAROM MISDAAD EN u*nt DAT BEN JU WE ZO DOEN STRAF KOMMUNIKAASJE OM ONS HEEN "ÖBiEcncr Nieuwsgierig Op een opengeslagen binnenpagwe wordt duidebjk, waar het m dit grafisch vormgeven vaak om gaat: evenwicht De jeugd-encyclopedie, waar op de voorpagina al wordt duidelijk ge- vinden nissen tekst, foto's en andersoortige afbeeldingen zoals tekeningen maakt, waar het - onder meer - allemaal over gaat. (advertentie) IEMAND FELICITEREN? Dat doe je toch via de felicitatie rubriek van de LEUSDER KABEL KRANT? Abonnees op de Leusder Krant betalen slechts f 5,-. N iet- abonnees f 7,50 (max. 2 regels). Vandaag opgegeven, morgen op de kabel. het dagelijkse kijk- nieuwsblad in de gemeente Leusden op KANAAL 4. Opgave: kantoor Leusder Krant, Asschatterweg 19, Leusden-Centrum.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 7