,Je moet veel van je onderwerp afweten, want fotografie en visuele presentatie zijn vormen van selectieve waarneming' Brigitte Eberwem, Leusdense fotografe: elke kleine afwijking heeft, hoe langer je ernaar kijkt, psychologisch gezien de neiging om steeds groter te worden. .er loopt je ontzettend veel ondeskundigheid voor de voeten."js vaak kun je met hetzelfde geld een beter resultaat bereiken, wanneer je je mogelijkheden beter benut" DONDERDAG 31 JULI 1986 reportage 6' Bngitte Eberwem. Ze verzorgt technische, indus triële en illustratieve fotografie, werkt samen met reklamebureaus en bedrijven. Public relations is ook een belangrijk onderdeel van haar werk; als een bedrijf persbenchten verstuurt maakt zij de foto's erbijZe probeert een zo uitgebreid moge lijk pakket naar de bedrijven en reklamebureaus toe aan te bieden. Ze verleent tevens de zogenaam de „doka-service": levert vrij goed koop grote aantallen zwart-wit fo to's. Wanneer er 300 persbenchten in de p.r.-sfeer worden verzonden, moeten daar 300 fotootjes bij. Dat betekent massa's afdrukken, die met erg duur mogen worden, om dat het anders niet lonend voor de bedrijven is. ook dia's zelf. De factor tijd speelt m haar beroep een hele grote rol. Voor drukwerk werkt ze met dia- matenaal, en als ze vandaag bezig is, willen de cliënten graag de vol gende dag het werk in huis hebben. Ze maakt dia's niet alleen ten be hoeve van reklame, maar ook voor audio-visuele presentaties Ze is bezig om de gehele beeldkant van de communicatietechnieken te ver zorgen: alle mogelijke soorten foto grafie dus, videopresentaties en diavertoningen. Het gaat bij deze communicatie om drukwerk èn om het bewegende beeld, dat op de film, video of dia wordt geprojek- teerd. Als fotograaf levert ze een halffabrikaat. Het eindprodukt is drukwerk: foto of dia zijn tussenfa se. DEFINITIEF Is de studio van Brigitte Eber- wein een soort „toeleveringsbe drijf'? „Ja, alleen erg maatgevend in verhouding tot andere toeleve ringsbedrijven. Het is met hetzelfde of je een boutje of een moertje aan levert. Fouten, die hier worden ge maakt. zijn onherstelbaar Het is nogal definitief wat er wordt gele verd. Het is het vakmanschap van de fotograaf om die fouten te voor komen, en dat vereist over het alge- L.EUSDEN „Je moet snel je opdrachten kunnen uitvoe ren. Dat betekent datje alles bij de hand moet hebben. Mijn studio Eberwein zit wat laboratoria betreft in een wat moeilijke regio. Een Amsterdamse fotograaf rent naar de hoek van de straat, waar een laboratorium zit, en die heeft twee uur later zijn foto's, kant en klaar ontwikkeld, weer thuis. Die twee uur worden hier zowat twee weken, als je het via de post doet. De klanten zijn niet bereid om daar op te wachten. Dus ben ik begonnen om ook het kleurenwerk zelf te doen. Het gevolg is, dat ik mijn klanten nu snel kan leveren!" Reclame-fotografie vraagt iuet alleen kermis van fotografie, maar ook kennis van het produkt. (foto: Brigitte Eberwem). Fotografe Brigitte Eberwem heeft haar studio gevestigd aan de Prinses Irenelaan 13 te Leusden- zuid. Ze zit in een betrekkelijk klem pand dat ze heeft verbouwd naar eigen behoefte. „Luid roepen" staat er op een" briefje m het piepkleine halletje. „Ik zit achter m de donkere kamer." Door de wat beperkte ruimte moet ze héél gedisciplineerd werken. Vooral tijdens opnamen. Bij een modeproduktie rennen er ontzettend veel mensen rond, die allemaal tegelijk bezig zijn: kapper, visagiste, kleedster, een aantal mo dellen en een opdrachtgever. Te gelijkertijd moet Brigitte dan de donkere kamer bezet hebben, zo dat de foto's op hetzelfde moment ontwikkeld kunnen worden, en men de opnamen zo snel mogelijk kan zien. AMBACHTELIJK Brigitte Eberwem is door haar hu welijk met een Nederlander naar Leusden gekomen. In Duitsland is ze op een dorpje via een leerling stelsel met haar opleiding begon nen. Bij de dorpsfotograaf startte ze met m de donkere kamer werken, en met poetsen. Ze leerde het vak van onder af aan. Het ambachtelijke staat m Duitsland nog steeds in hoog aanzien. Ze kwam m aanra king met alle mogelijke facetten van de fotografie. Behalve het beoefenen van de typische sociale fotografie, het fotograferen van hu welijken, bruiloften en over lijdens plechtigheden, werd er ook voor de lokale industrie gefotografeerd. Brigitte naar Stuttgart, waar ze bij een portretfotograaf, en later bij Kodak, werkte Geruime tijd was ze bezig als bedrijfsfotografe „Van een bednjfsfotograaf, dat is heel erg aardig, wordt aangeno men, dat hij alles kart Dat is ook m Nederland het geval. Met dit ver schil, dat ze m Duitsland toch iets meer gevoel hebben voor kwaliteit, en dat ook leken toch al gauw in de gaten hebben of een foto goed of slecht is. Het ambachtelijke zit daar veel dieper m de samenleving." Bngitte Eberwein maakte audio visuele producties, reklamefoto's en alle soorten fotografie die ver eist was. De gehele staf Stuttgartse fotografen werd voor alles en nog wat ingezet. Met een ruime erva ring kwam ze naar Nederland, en hier bouwt ze langzaam haar studio werk op. Er moet veel geld geïn vesteerd worden. Bij dit soort pro fessionele fotografie gaat het om apparatuur van honderdduizenden gulden. Er zijn diverse camera's nodig van verschillende formaten, zodat, wat camera's betreft, de meest uit eenlopende opdrachten kunnen worden uitgevoerd. Een eenvoudi ge fotocamera, helemaal kaal, kost minstens 5000,Dan komen er nog lenzen bij, die je met 2000, 3000,tegelijk betaalt. Een be- lichtingsmeter kost 2000,Er is nogal wat licht nodig. Niet zo maar wat ücht. Er zijn een heleboel gen res licht, met alle mogelijke soorten karakter: dramatisch, vlak licht, aangepast aan de onderwerpen. Tot de inventaris behoort uiteraard ook de uitrusting van de donkere kamer Een vergrotingsapparaat in de professionele sfeer kost tegen woordig minimaal 10.000,en dan heb je nog een goedkope. ia meen een grote kennis van zaken bij de fotograaf van het produkt dat hij afbeeldt. Hij kan niet zomaar er gens binnen komen rennen en even in het wilde weg een fotootje ma ken. Je moet er echt heel veel van af weten. Waar gaat het om, wat mag er beslist niet op, wat zou verkeer de indrukken kunnen wekken? Fo tografie en visuele presentatie zijn vormen van selectieve waarne ming." TECHNIEK „Ook de technische aspecten moet je goed beheersen. Voor drukwerk is heel belangrijk, dat je de contrastbeheersing goed onder de knie hebt. Je moet de drukpro- cedé's goed kennen en weten wat er m technisch opzicht kan en niet kan." „Een foto is eigenlijk een heel vervelend ding. Je kunt er, als het klaar is, niets meer aan veranderen. Dat is de indruk, dat staat er op. Elk kleinigheidje, elke afwijking, hoe langer je er naar kijkt, heeft de nei ging om, psychologisch gespro ken, steeds groter te worden. Dus je moet ongelofelijk precies en nauwkeurig werken." Hoe komt Brigitte aan haar op drachten? Ze gaat de boer op, zegt dat ze er is, laat zien wat ze kan, een keihard gevecht. PRIJSKOPERS Wat haar hier erg opvalt, m ver- Brigitte Eberwein is van alle markten thuis. Hier een foto van haar, dier een poster bedoeld was, van een dalend vliegtuig. gelijking met het buitenland, zeker wanneer je over kleinere organisa ties praat, is dat de Nederlander een typische „prijskoper" is. De Nederlander koopt een prijs. Hij vraagt zich met af wat hij nodig heeft om een bepaald resultaat te bereiken. De Nederlander koopt iets, omdat de prijs hem aanstaat. Brigitte moet erg aan die mentali teit wennen, dat kwaliteit in veel gevallen onbelangrijk schijnt te zijn, terwijl de mensen uit de rekla me- en zakenwereld zich uit hun schoolopleiding zouden moeten herinneren, dat de kwaliteit van de presentatie duidelijk medebepa lend is voor het succes van de ver koop. MINDER GOED Een groot deel van de Nederlan ders vindt zij minder goede zaken lui. Zelfs als ze wat kunnen verko pen beantwoorden ze vaak met of heel laat brieven, en moet de toe komstige klant eindeloos trekken, voordat hij informatie los krijgt. Die hele instelling vind je tot in de grootste industneen en instellingen toe. Daardoor mist volgens haar het Nederlandse bedrijfsleven enorm veel verkoopkansen. KEIHARD In alle landen is het communica tiebedrijf een keiharde business. Iedereen, die daarbij aan glory and glamour denkt, ontbreekt het aan realiteitszin. Het is keihard „buffe len". Dat komt ook doordat vrijwel Mode-fotografie van Brigitte Eberwem. iedereen meent er verstand van te veel ondeskundigheid voor je tg hebben. „Er loopt je ontzettend ten. Het is natuurlijk hee.' g)I el UITGEBREID STUTTGART HALFFABRIKAAT Wat voor fotografisch werk voert Na deze gezellen-opleiding ging Brigitte Eberwein uit? Bngitte Eberwein ontwikkelt nu Bedrijven in foto's: vhegtuigonderhoud. wanneer je tegenspel krijgt,^ maar vanuit de opdrachtgefi hoek, dat scherpt je eigen ge& tengang, maar eigenwijzig: zorgt er wel voor, dat vele g*A projekten plat vallen. In Aine^j zeggen ze: degene, die beftgs heeft gelijk." „Gelukkig komen er langzarax hand betere verkopers, beter, e; geleiden. Vooral de jongeren aanmerkelijk beter opgeleid ej zijn gewend te discussiëren. 3e werkt erg stimulerend, Je konti woon gezamenlijk tot een b* eindresultaat. Dat vindt ook—, weerslag in de fotografie. Vaak J1 je met hetzelfde geld een bete: sultaat bereiken, wanneer je je: gelijkheden beter benut. Het" tevoren doordenken van de za maakt het voor de fotograaf |jg makkelijker, omdat je gezame weet wat je wilt." el< Bngitte Eberwein werkt nie:n leen in haar Leusdense studio. r%n ook op lokatie. Ze heeft de ng verzorgd voor het boek •,Arw foort scoort trefzeker"waanr e beeld wordt gegeven van zo': bednjven. Ook het boek „Am foort zo" is van haar hand. tweetalig, en schijnt nog altijd®®3 enige plaatjesboek over Am®tt foort te zijn. Mensen met fair- og het buitenland kunnen het ivf prettig cadeau doen en bedhe gebruiken het als relatiegescfc. D Bedrijven m foto's: een koffiebranderij. Bedrijven m foto's: metaalverwerking

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 6