Grandioze receptie castoor Ter Bekke i is Cf' lei int 50 mensen woonden jubileum-mis bij: Manifestatie injosephkerk Auto licht beschadigd l 'tin 2é?"< L - 03 DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1986 plaatselijk nieuws :tei viels elei irink an een onzer iin, .dewerkers) jle< :r<;b( Em IUSDEN - De grote klok- n luidden bij de Sint Jo- [kerk te Leusden. De ker- lijke vlag hing uit, vro- Ta wapperend naast de derlandse driekleur. De ikeergelegenheid rond kerk was volledig benut, e 's avonds rond een uur zeven zijn zondagsplicht ig vervullen, werd door n videaocamera geregi- eerd. Reden voor dit al- was de viering van het fendertigjarig priester- iap van pastoor B. ter [kke. 4I Is v rgerl Z kerk was tot de laatste ats gevuld met mensen die nen met de jubilaris het )od wilden breken en delen. ;toor ter Bekke heette de insen -ruw geschat zo'n 450 getal -van harte welkom. Be- ieiden als hij is, vestigde hij iteen de aandacht op zijn col- la-priesters in de missielan- Ne|n die meestal onder veel leilijker omstandigheden leten werken. Niet voor mets s er dan ook een collecte >r de missie. ncelebrant A. Goes las het Gi 40 el" al Anf)i 295. IEL evangelie volgens Lucas 14, eerste hoofdstuk verzen 7-14. Het thema "al wie zichzelf ver heft zal vernederd worden" ligt aan dit stuk ten grondslag. PREEK In zijn preek ging Pastor Goes in op de betekenis van het priesterschap. Niet zozeer op het feit van het jubileum zelf: immers vijfendertig jaar is ei genlijk geen echt jubileum. Hij gaf wel aandacht aan de sym boliek van het getal vijfender tig: vijf maal zeven - zeven is een heilig getal - en zeven maal vijf: zeven lustra. "De taak van een priester is meer het aanwezig zijn bij cru ciale momenten in het leven van mensen: bij doop, bij trou wen, bij sterven. Dan wordt de priester erbij gevraagd als te ken van Gods zorg en van de gemeenschap. Daarom staat hij toch apart. Hij treedt op als bin dend element. Het is zijn taak om het leven naar Jezus' voor beeld door te geven, gestalte geven aan vrede en gerechtig heid." DANK Aan het einde van de eucharis tieviering dankte Pastoor ter Bekke zijn collega Goes voor zijn preek die stof tot nadenken gaf. Pastoraal medewerker H. van Hattum, die als derde ce lebrant was voorgegaan, werd geloofd vanwege zijn assisten tie met grote vreugde. De tweede pastoraal medewer ker Frans Overbeek werd ver ontschuldigd: hij moest op dat moment voorgaan tijdens een viering in de Achterveld. Hij wrd bedankt voor zijn inlei dend woord in het kerkblad "Geloof en Kerk". Het Parochieel Gemengd Koor dat de Missa Pontificalis van Pe- rosie had uitgevoerd onder lei ding van Jan van Spaendonck en met muzikale begeleiding van Steef van 't Slot, werd in de dank betrokken. Blij verrast was de pastoor door de bloemen waarmee het altaar versierd was: zo uit de natuur afkomstig. Tot slot werden de diverse kosters bedankt voor hun grenzeloze inzet om dit feest te doen slagen. Alle aan wezigen werden bedankt voor hun geweldige inspiratie en steun voor de toekomst. RECEPTIE Na afloop was er een onge dwongen receptie in De Kom voor wie behoefte had om de jubilaris geluk te wensen. Hon derden mensen kwamen daar gebruik van maken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de receptie uitliep tot voorbij mid dernacht. Een aantal mensen kwam de pastoor toespreken of toezin gen. Allereerst Ds. N.J. Flink, die namens zijn collegae ver telde dat zij blij waren de eu charistie te hebben meege maakt. In geestige bewoordin gen vertelde hij hoezeer de pastoor bij zijn reformatorische collega's bewonderd en ge waardeerd werd, niet m het minst om zijn geestigheid. In dichtvorm vroeg de KPO - Leusden de aandacht van het aanwezige publiek voor hun fe licitatie. Op zeer charmante Ha- mersveldeigen wijze werd een aantal vergelijkingen gemaakt tussen heden en verleden. Ver blijd was de pastoor met hun geschenk, een boek van Maar ten 't Hart: De Jacobsladder. De jubilaris vertelde, dat hij 's mor gens toevallig een recensie van het boek had gehoord op de radio en dat hij dacht: dat boek zou ik wel willen hebben. BETEKENIS De voorzitter van het parochie bestuur, de heer J.C. Burger, ging in op de betekenis van B. ter Bekke voor deze parochie Wie werd hier nu eigenlijk ge huldigd: de Eerwaarde Heer Pastoor ter Bekke, Pastor Ter Bekke of Bernard? Vanwege zijn grote flexibiliteit en om gangsbekwaamheid met men sen werd hij een drieëenheid van zichzelf genoemd. Behalve dank en bewondering kwam er toch ook een klein beetje kritiek: zijn geheugen wordt nog wel eens ter dicus- sie gesteld, maar zijn hart nooit. De heer Burger voerde de aan wezigen door notuleringen van het kerkbestuur waaruit mocht blijken, dat de pastoor al drie maal wat beloofd had. Maar drukte en vergeetachtigheid hebben kennelijk parten ge speeld. Bewondering uitte de heer Bur ger voor het goede loodsen van de kerk door een moeilijke periode: een tijd van verbou wingen en van het verloren gaan van de Sint Johannes- hoeve. Problemen met zijn hart heb ben er uiteindelijk toch voor gezorgd, dat Ter Bekke het wat kalmer aan moest doen. Het was niet geheel onbekend dat de pastoor technisch aardig vaardig was Hij zou graag met het parochiebestuur naar de Fi- rato zijn gegaan POËTISCH Als intermezzo in de toespraak van de heer Burger zorgde dichteres mevrouw van de Hengel voor een poëtisch mo ment. Zij had een speciaal ge dicht gemaakt ter gelegenheid van deze dag Na dit gedicht werd een drietal kado's aange boden van de twee Sint Jozef parochies en het Parochiebe stuur: een enveloppe met drie briefjes, een compactdiskspe- ler en een opbergdoos voor compactdisks. De heer Burger maakte van de gelegenheid gebruik om te vermelden dat een en ander mogelijk was geworden door sponsoring van de firma Rotol in Leusden. Een en ander tot grote blijd schap en ontroering van de ju bilaris. die vertelde dat hij die techniek al zo lang had willen hebben maar er gewoon het geld niet voor had. Hij dankte iedereen en vertelde dat hij als een berg tegen het feest had opgezien. Hierna begon men met een wat meer ontspannen onderdeel van de avond. Onder de aan wezigen werd een stencil uit gedeeld met een aantal voor deze gelegenheid speciaal ge schreven liederen. Pastoraal medewerker Han van Hattum ontpopte zich als een showmas- ter met grote talenten, terwijl aan zijn collega Overbeek een uitstekend zanger verloren ge gaan bleek te zijn. ACHTERVELD - Zondag wordt er in de St. Joseph- kerk te Achterveld een ma nifestatie gehouden met als thema "dienstbaar aan el kaar". Belangstellenden kunnen zich tijdens deze manifesta tie uitgebreid laten infor meren over het wel en wee van de parochie, het werk van diverse stichtingen, verenigingen en werkgroe pen. Tevens zal er door di verse groepen wervend worden opgetreden ter ver sterking van hun gelede ren. De manifestatie vangt aan met een plechtige viering om 10 30 uur. Na deze viering kan ieder een in het kerkgebouw rond gaan en zich laten informeren. De manifestatie wordt beëin digd om ongeveer 14.00 uur en wordt opgeluisterd door di verse koren en D.W.S. Een rondleiding door de kerk behoort tot de mogelijkheden, alsmede een bezoek aan de to ren. LEUSDEN-Op de parkeerplaats aan de Zwarteweg in Leusden werd een automobilist uit Hooglander veen onaangenaam verrast toen hij ontdekte dat zijn voertuig schade had opgelopen tijdens zijn afwezig heid. De auto werd aangereden door een man uit Zevenaar die daarna is doorgereden. LCJöDEIö Ml III tl Lisiduna door G. van Leeuwen nfie s. n 3 Coi de L Hoe 6838 )ver het ontstaan van de namen ïsden en Lisiduna lopen de me- gen van de geleerden nogal uit- l De meest fantastische veron- stellingen worden hierover ge- p akt. Ik wil al die veronderstelhn- hier niet aanhalen, maar er één voorbeeld nemen. Het zou een bastering zijn van een Romemse m, Lug Dunum. wat zo veel als (tijdelijke) Legerplaats zou beteke nen. Nu is er geen enkele aanwijzing dat er op die plaats ooit een Ro meins legerkamp is geweest. Of het zou die ene scherf Romeins aarde werk moeten zijn die hier ooit is gevonden. Wel een zeer mager be wijs. Verder gaat de verbastering van het woord Lugdunum m Leusden wel heel erg ver, zeker als we de betrekkelijk korte tijd in aanmer king nemen die verlopen is na het vertrek van de Romeinen en de tijd dat de namen Lisiduna en Leusden (Loisden) al worden genoemd. Er bestaat echter een veel een voudiger verklaring die, juist door zijn eenvoud, door sommigen niet kerkje heeft daar tot 1828 gestaan. TekeningG van Leeuwen) wordt aangenomen, maar toch wel de meest waarschijnlijke is. REGEN In de loop der eeuwen zorgde de regen, door uitspoeling, dat het lichtere zand van de Heuvelrug on der aan de voet terecht kwam. Ook de wind hielp een handje mee. Het grovere zand en het grind bleven liggen. Zo ontstonden op verschil lende plaatsen opgehoopt stuifzand die duinen vormden; duinen van los zand. Losse duinen. Toen, na het vertrek van de Ro meinen, deze streken weer be woond konden worden, kwamen van verschillende kanten belang stellenden opdagen, waarschijnlijk m hoofdzaak uit West Friesland. De meeste geschikte plaats voor be woning was aan de voet van de Heuvelrug. Dat was de plaats die de minste kans gaf voor overstromin gen, als de Rijn weer eens door de Vallei stroomde. En toch ook dicht bij het water was gelegen met het oog op het drenken van het vee. Het water voor menselijk gebruik kwam uit gegraven putten, die ech ter niet voldoende water leverden voor het vee. De nederzetting ontstond dus op die „losse duinen", wat m die tijd uitgesproken werd als „loise dun'n" (hienn is nog duidelijk het huidige West-fries te horen). Als het zo wordt uitgesproken, dan hoort men hienn zowel Leusden als Lisiduna. In latere stukken wordt Leusden ook vaak geschreven als Loisden. Loysden, Loosden en Loesden. Heel opmerkelijk is dat iedereen „in" een bepaalde plaats woont, doch als men, nu nog steeds, aan een echte Leusdenaar vraagt waar hij woont dan zal hij antwoorden dat hij „op" Leusden woont. Losse dui nen, daar woon je niet m, maar daar woon je op. GRENS Leusden was met alleen be woond op de plaats die we nu nog steeds kennen als Oud-Leusden, de bewoning strekte zich langs de he le voet van de Heuvelrug uit tot bij na aan Amersfoort, waar toen ech ter nog mets van bestond. Nog in onze eeuw hep de grens tussen Leusden en Amersfoort, voor de grenscorrectie, bij de van Campen- straat in Amersfoort. Het oudste geschreven stuk, waaruit het bestaan van Leusden blijkt, is een schenkingsoorkonde uit het jaar 777, waarin op 7 juni Karei de Grote de villa Lisiduna aan t>< V Aanvankelijk was het kerkgebouw slechts een houten gebouw. (Tekening: A. van Leeuwen) de St. Maartenskerk te Utrecht schenkt. Keizer Karei de Grote geeft te Nijmegen aan de St. Maar tenskerk te Utrecht onder het be stuur van de vierde Bisschop Albri- cus ondermeer „het landgoed Lisi duna in de gouwe Flehite, langs de bedding van de Eem, m zijn gehele uitgestrektheid, ook wat daarbij ge legen of daarvan afhankelijk is, dat is, met landerijen, hoeven, huizen, gebouwen, lijfeigenen, wouden, velden, weilanden, beemden, wa teren of waterafleidingen, roerend en onroerend, alles en van alles, zoveel als Graaf Wigger daar door onze gift bezeten heeft, ook die wouden wier namen zijn Hengest- coten, Fornhese, Mokoroth, Wi- dock, die aan beide zijden van de Eem gelegen zijn". (Heda p. 41). Toch is het, uit andere bronnen, zeer waarschijnlijk dat de neder zetting reeds in 697 bekend was als Losiduna en dat omstreeks die tijd de bekende Willibrord, de eerste bisschop van Utrecht, hier de kerk heeft gesticht. DUIFSTEEN Aanvankelijk was het kerkge bouw slechts een houten gebouw, hoewel dit moeilijk kan worden aangetoond. Resten, in welke vorm ook, zijn dienaangaande nooit ge vonden Wel staat vast dat om streeks 1230 de eigenlijke kerk is gebouwd en wel van tuf- of duif steen, een uit Duitsland ingevoerde natuursteen, en daar gestaan heeft tot 1827. Toen de stenen kerk werd ge bouwd, bestond de toren reeds. Men neemt althans aan dat deze da teert uit 1050. Kerk en toren vorm den in ieder geval niet één geheel, ten eerste door de geheel verschil lende bouwmaterialen die voor to ren en kerk zijn gebruikt en vervol gens gaf het bij de afbraak van de kerk geen enkel probleem geen schade toe te brengen aan de toren. Maar om terug te komen op de schenking van Lisiduna aan de Bis schop van Utrecht door Karei de Grote. Daarin wordt gesproken van de „Villa" Lisiduna. Een villa was in die tijd een uitgestrekt landgoed dat aan een familie of, zoals uit de schenking blijkt, aan de keizer toe behoorde. Op zo'n landgoed werk ten horigen, die het land voor de ei genaar bewerkten of ook wel zelf een hoeve in gebruik hadden. De pacht moest dan worden voldaan in natura en bestond uit graan, vee en kledingstoffen, die op de boerderij werden vervaardigd. KRUISTOCHTEN Na de kruistochten, toen meer en meer het stelsel van lijfeigenen werd afgeschaft en er ook meer geld in omloop kwam, werd het le veren van natura steeds meer ver vangen door het betalen van pacht in geld. Ook de diensten, die aan de bezitter van het land moesten wor den verleend, werden afgekocht met geld. De afkoop van vervoers- verplichtigen noemde men „paard- jesgeld" en de verplichting om de Heer of zijn afgezanten logies te verlenen werd betaald met „hon dekoren". De patroonheilige van de kerk was St. Antomus. Alle bewoners, die zich in de loop van de volgende eeuwen in het Noordelijk gedeelte van de Gelderse Vallei vestigden, behoorden automatisch onder de parochie van Leusden. Zo behoor den in 1132 Hamersfeld, Amersfor- de, Hoflake, Bachevoort, Hohorst en Stuthenborch onder het gezag van Leusden. De bisschop van Utrecht, An dreas, verplichtte in dat jaar dat alle inwoners van die streek de doop, kerkdiensten, huwelijk en begrafe nis te Loesden moesten houden. Het zou toen nog honderd jaar du ren voor Amersfoort haar eerste kapel kreeg; de Heilige Geestkapel aan de Langestraat. Het dichstbij- zijnde kerkje was de parochiekerk te Amerongen. >ch v ie HBElj de nt hts ,50 Is). even, abel.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 5