Kortsluiting" brengt robot tot leven in oostelijke aktie-komedie van John Badham barokke Steven Spielberg )p de literaire toer Macaroni geraffineerd komisch THE COLOR PURPLE" VAN ALICE WALKER VERFILMD SHORT CIRCUIT" IS GEHEIDE FILMHIT ilmkeuze st W hort DONDERDAG 25 SEPTEMBER 1986 kijk op de film mer anei lort circuit" (Kortsluiting). USA 1986. Regie: John Badham. Produktie David ler Lawrence Turman; scenario: S.S. Wilson Brent Maddock, Camera. Nick lean; montage: Frank Morris; muziek: David Shire; robot-ontwerp- Syd Mead; sciale elektrische effecten: Bob Jason, Larry „Big Mo" Keys en Walter Nicholls; taaie effecten: Chuck Gaspar; speciale robot-effecten. Eric Allard; Met: Alle t€dy (Stephanie Speek), Steve Guttenberg (Newton Crosby), Fisher Stevens (Ben «uya) e.v.a. Keuring: alle leeftijden. Genre: aktie-komedie rond uitzonderlijke x>t. m Bert Vos) De Britse regisseur John Badham kreeg vooral bekendheid met de it „Saturday Night Fever" met John Travolta en meer recent door lue Thunder" en „WarGames". In zijn nieuwste film „Kortsluiting" tort Circuit) speelt de technologie evenals in „Blue Thunder" en faiGames" opnieuw een belangrijke rol, maar meer nog dan in 'arGames" is Badham er in geslaagd om de aktie en het avontuur te nnengen met kostelijke humor, die van „Kortsluiting" een erg amu- ate en ontspannende film maakt in de traditie van Spielberg's „E.T.", ader dat er sprake is van een alleen maar goed geslaagde imitatie, egendeel. fantasie en vindingrijkheid een ordinai re, volgens de traditionele normen ver vaardigde robot, tot leven wordt ge bracht. Nummer Vijf is niet bepaald een schoonheid. Het is een proto-type van de Nova Robot Industrie, waann alle aandacht is besteed aan de technologie en de vormgeving duidelijk op de twee- „Short Circuit" (Kortsluiting) gaat er een robot. Niet direkt een voor de nd liggend thema om er de zoveelste iiover te maken, maar regisseur Bad en zijn scenarioschrijvers zijn er in igd om af te wijken van het al uit ten robot-pad en hebben van ort Circuit" een kostelijke filmge- otenis weten te maken, waarin met de plaats heeft gestaan. Het resultaat is een aandoenlijke verzameling boutjes, moeren, blik en scharnieren. Maar Nummer Vijf en zijn vier andere „colle ga's" vormen een met te onderschatten kracht, door snelheid, precisie en de verwoestende laserstralen waarmee ze met vijandelijk oorlogstuig kunnen afre kenen. De film begint met een overtui gende demonstratie van de kracht van de zo onschuldig en grappig uitziende robots tijdens een bijeenkomst van de top van Nova en de Amerikaanse leger leiding. Tijdens de daarop volgende feestelijke receptie barst een onweer los en één van de robots, nummer Vijf, wordt door de bliksem getroffen. Num mer Vijf overleeft die voltreffer en ook al is hij aanvankelijk wat in de war, waardoor hij van het Nova-terrein weet te ontsnappen, al snel weet Nummer Vijf (zonder langer computer-gestuurd te zijn) zich in de boze wereld te handha- Ven' Hij komt terecht bij het aardige meisje Stephanie Speck (Ally Sheedy), die zich naast het verkopen van ijs en andere zoetwaren, bezig houdt met de opvang van allerlei dieren, die m de verdrukking zijn gekomea Stephanie beschouwt Nummer Vijf ook als zo'n verschoppeling, een verdoolde buiten aardse reiziger, totdat ze het naam plaatje ontdekt van de robot met de ver melding „Made by Nova Industries Inc." Stephanie ontsteekt in woede, want ze moet mets hebben van die oorlogsin dustrie en belt het bedrijf op om de robot te komen halen. Bij Nova is de paniek compleet en de ontwerper van de robot, dr. Newton Corsby (Steve Gut tenberg) is al met zijn onovertroffen as sistent Ben Jabituya (een schitterende rol van Fisher Stevens) onderweg om Nummer Vijf te zoeken. Wat aanvankelijk een simpel kar weitje leek, loopt uit op een groot scheepse jacht, want Nummer Vijf is zich opeens bewust geworden van zijn eigen bestaan, is - door de bliksemslag - „tot leven gekomen" en verorberd de „input van het leven" als een uitgehon gerde wolf. Hij is zich bewust geworden van het verschil tussen „leven" en "dood" en hij verzet zich met hand en tand tegen zijn makers, van wie hij met enige zekerheid weet, dat deze hem willen demonteren („doden"). Wilde „E.T" graag naar huis, Nummer Vijf blijft bever bij de aardige Stephanie om van het „leven" te gemeten. Het „on overwinnelijke wapen" keert zich tegen de makers. Ally Sheedy als Stephanie, die ook al een hoofdrol had in Badham's „WarGa mes" weet te overtuigen m haar soms aandoenlijke spel met Nummer Vijf als verrassende tegenspeler. Steve Gutten berg (als dr Newton Crosby, de ontwer per van Nummer Vijf) zet de ietwat we reldvreemde, maar jongensachtige ge leerde feilloos neer. Hij is eigenlijk nog steeds bezig met zijn computerspel letjes zonder echt te beseffen, dat hij een belangrijke bijdrage levert aan de oorlogsindustrie. Ik zie hem in deze rol bever, dan als sergeant Mahoney in „Po- bce Academy en nr. Maar de show wordt (naast Nummer Vijf) echt gesto len door de onnavolgbare Fisher Ste vens als Crosby's assistent Ben Jabitya, een man van Indiaanse afkomst, die nog steeds moeite heeft met de rijke Ameri kaanse taal en die de rijkdom ten volle en vooral origineel benut. „Short Circuit" is een schitterende, intelligent gemaakte film voor jong en oud roet veel aktie en humor, verpakt in amusante dialogen. Het gebeurt de laatste tijd helaas niet zo vaak, maar zo nu en dan loop je tegen een film op, die een dusdanige uitstraling heeft, dat je er door wordt „gepakt". „Short Circuit" is zo'n film, waarin op bijzon der aardige wijze het verschil tussen leven en dood wordt aangegeven en tussen de regels door kritiek wordt geleverd op de hedendaagse techno logische samenleving, zonder dat het belerend of moralistisch klinkt. Met gelukkig minder sentiment en meer gezond verstand. Een Amerikaanse film, gemaakt op z'n Brits. En onge twijfeld (ook in Nederland) een gehei de filmhit. Om niet te missen. 0 de filmredaktie. meer sterren, hoe hoger de ardering) POLICE ACADEMY 3 (Corso). Der- deel van de succesvolle komedie- te over een Amerikaanse pobtie- demie, waar de opleiding wel op 1 heel bijzondere manier wordt ge ien. In het derde deel dreigt de ®ol gesloten te worden en de oud- Üenden moeten opdraven om nieu- leerbngen door een belangrijke 1 le halen. Slagen ze, dan mag de itie-school blijven Redebjk cantie-vertier voor de Lefhebbers "dit komedie-genre, (alle leeftijden) '"POLTERGEIST 2 (Corso). Het rolg op de redebjk succesvolle ror-SF over klopgeesten, die via n televisie-toestel de huiskamer van n aardig gezin binnenkomen en het hn te terroriseren door het dochter- "aar „de andere wereld achter het fctrc" te trekken. In „Poltergeist 1" arc alles weer op z'n pootjes te- In deel 2 wordt de draad weer Sepakt en gaan de poltergeisten er ijverig aan het werk. Zoals zo dt het geval is met een vervolg op 1 eerdere succesfilm: verspilde eite. SHORT CIRCUIT (Corso), n Circuit" is een schitterende, de Britse regisseur John Badham Hïent gemaakte, film voor jong en rcet veel aktie en humor, verpakt trcsante dialogen. Het is het ver haal van de onoogbjke oorlogs-robot nummer 5, die door een banale kort sluiting zijn eigen weg in de wereld zoekt en tot de ontdekking komt, dat het leven, zonder neurotische dwang van de afstandbediening, waard is om geleefd te worden. Het gebeurt de laatste tijd helaas met zo vaak, dat je er door wordt „gepakt" „Short Circuit" is v/at mij betreft zo'n film, waann op bijzonder aardige wijze het verschil tussen leven en dood wordt aangege ven en nissen de regels door kntiek wordt geleverd op de hedendaagse technologische samenleving, zonder dat het belerend of morahstisch klinkt. Een Amerikaanse film, gemaakt op z'n Brits. THE COLOR PURPLE (Cinema). Visueel gezien bijzonder fraaie verfil ming door regisseur Steven Spielberg van Alice Walker's gebjknamige boek, waarmee zij de Puhtzer-prijs v/on. Sterk spel van Whoopie Goldberg als de jonge negervrouw Cefie in een dra matische toonzetting, die helaas op sommige momenten de vorm van een sprookje krijgt. Spielberg is er naar mijn gevoel niet voldoende in ge slaagd om de mensebjke emoties overtuigend in dialoog en beeld te vangen, waardoor de op zich knap ge maakte film wat oppervlakkig over komt. Genomineerd voor maar befst elf Oscars, maar kreeg er geen. On danks tekortkomingen wel degefijk de moeite waard om te gaan zien, al was het alleen maar voor de magistrale fo tografie, die van een soms onaardse schoonheid is. (alle leeftijden) OP HOOP VAN ZEGEN (Cinema, Marcello Mastroianni spelen de hoofdrollen in de film „Macaroni" van regisseur Ettore Scola. Deze ruim twee uur durende Italiaanse film uit 1986 is van vrijdag 26 tot en met dins dag 30 september te zien in het Film huls Appelmarkt. De aanvang is op alle dagen 21.00 uur. Een nieuwe film van een beroemd regisseur met gevierde acteurs heeft iets van een afspraak met een uit het oog verloren dierbaar iemand. Je ziet er ver langend naar uit maar houdt tegebjk je hart vast, uit angst voor teleurstelling Wie Macaroni ziet, merkt spoedig dat iedere ongerustheid ongegrond is. Sco la heeft stijl, en stijl laat zich niet verloo chenen. Zorgvuldig gaat de meester te werk, met veel gevoel voor detail. Bin nen twee minuten is de toon voor de komende twee uur gezet. Geen lange inleidingen, geen overbodige dialogen. Scola laat Jack Lemmon bijna zwijgend per taxi door Napels rijden, op weg naar zijn hotel. In zijn hotelkamer wordt hij bezocht door een opgewonden, opdrin gerige Italiaan, die beweert een oude vriend te zijn, Lemmon, de nuchtere Amerikaan probeert de man van zich af te schudden, maar Mastroianni als een lastige vbeg, is niet weg te slaan. Natuur- bjk ontstaat er een vriendschap tussen beide heren. De confrontatie tussen zuidebjke exaltatie en westerse zake- bjkheid wordt onder de rustige, zelfver zekerde handen van Scola, een geraffi neerd komische film. Een degebjke combinatie van melan- chobe en humor, de drie vijftig plussers bbjken hun vak nog niet te zijn verleerd. DRAMATISCH ie Color Purple", USA 1986 Regie' Steven Spielberg. Produktie: Kathleen Kennedy, Frank shall, Ouincy Jones en Steven Spielberg. Scenario: Menno Meyjes. gebaseerd op de tan van Alice Walker Camera: Allan Daviau; muziek Quincy Jones. Met Whoopie Gold- fg, Margaret Avery. Danny Glover, e.v.a. Genre: drama. Keunng alle leeftijden. )oor Bert Vos) Alles wat de Amerikaanse filmmaker Steven Spielberg aanraakt, randert onverbiddelijk in goud, zo wordt wel eens gezegd van ze ambitieuze regisseur, die wereldberoemd werd met films als aws", „E.T.", „Close encounters of the Third Kind", „Raiders of the st Ark" en „Indiana Jones and the Temple of Doom". Films, die jor de hoogste opbrengst in de Amerikaanse filmgeschiedenis rgden. Maar ook films, die stuk voor stuk in het genre „spannend ektakel" ondergebracht konden worden. Dat Spielberg ook in aat zou zijn om van een serieus literair werkstuk, wat de roman in Alice Walker, „The Color Purple" is, een boeiende film te ma in, werd door veel insiders betwijfeld. Het is dan ook wel een aagstuk geweest van Spielberg, om met zo'n ambitieus projekt zijn lestige op het spel te zetten in een onmiskenbare drang om te be- jzen, dat hij wel degelijk tot serieus filmwerk in staat is. Jet resultaat riep en roept nogal verschillende, sterk uiteenlopende, akties op. „The Color Purple" kreeg elf nominaties voor een Oscar, aar moest het uiteindelijk zonder éen onderscheiding doen. „Schan- nepen de bewonderaars van Spielberg. „Terecht," zeiden de cnti- ,want de film ademt niet die sfeer en zeggingskracht uit als het boek t." Met de kans, dat ik zo langzamerhand voor a-literaire barbaar >rdt versleten, noteer ik hierbij maar weer eens, dat ik het boek niet gelezen en mijn oordeel dus louter op basis van de film geef. „The Color Purple" is een drama tisch epos van een zwarte Ameri kaanse gemeenschap, met het meis je Celie (Whoopie Goldberg) als be langrijkste hoofdfiguur. In een klei ne plaats in Georgia schenkt de jon ge Celie het leven aan twee kinde ren, terwijl ze zelf nauwelijks de kinderleeftijd is ontgroeid. De kinde ren zijn verwekt door de man, die ze „Pa" noemt (Loenard Jackson) en die de baby's na hun geboorte bij haar weghaalt. Daarna zegt hij nooit meer iets over wat er van hen is gewor den. Gesteund door de sterke band die ze heeft met haar zuster Nettie (Askosua Busia), verloochent Celie aanvankelijk haar eigen identiteit en leeft gelaten haar leven als ver trapte slavin van mannen van eigen ras. Eerste met „Pa", daarna met de man (Danny Glover), die ze „Mr" noemt en aan wie ze is geschonken door „Pa". Cehe ondergaat alle vernederingen van „Mr" zonder te protesteren. Daar komt verandering in, als in 1921 de blues-zangeres Shug Avery (Margaret Avery) in haar leven komt, doordat „Mr" deze knappe vrouw aanbidt. Shug is een domineesdochter, die voor het volle leven heeft gekozen en als befaamd blues-zangeres door het land trekt. Onder de stimulerende invloed van Shug ontwikkelt Cehe haar sluime rend gevoel voor eigenwaarde en ont dekt langzaam maar zeker de moge- Ljkheden, die de wereld haar in feite te bieden heeft. Ze komt volledig tot bloei als ze samen met Shug de brie ven ondekt, die haar zuster Nettie aan haar vanuit Afrika heeft geschreven en die door „Mr" al die jaren achter zijn gehouden. In de daarop volgende stroomversnelling begint een herbo ren Cehe tenslotte pas echt te leven, zelfbewust en zonder de voortdurende vernederingen van „Mr". Een dramatisch verhaal, waarin met name de positieve waarden van het le ven ondanks alle ellende door bbjven klinken. Spielberg en dat moet gezegd worden is er in geslaagd om „The Color Purple" van Pubtzer-pnjs-wmna- res Alice Walker op een bijzonder fraaie wijze in beeld te brengen, waar bij hij nogal barok te werk is gegaan. Een overdaad aan schitterende beel den en beeldovergangen, gekombi- neerd met de soms geraffineerde, sterk ondersteunende, maar effectieve filmmuziek van mede-producent Quin cy Jones. Een wijze van filmen, waarbij je je voortdurend de ogen uitkijkt. Vol visuele schoonheid. Toch heeft deze film iets, waardoor de critici wat mij betreft geüjk krijgen. Dat „iets" is bijna ondefinieerbaar On danks de fraaie vormgeving van de film en het uitstekende spel van vrij wel alle acteurs en actrices, rrust de „The Color Purple" eigenhjk voldoen de diepgang, nodig om een dergebjk, sterk dramatisch, gegeven reliëf te ge ven Spielberg bespeelt de sentimen ten zeer vakkundig, daar ligt het niet aan en sinds „ET" weten we, hoe dat uit kan pakken. Maar als men mij na afloop zou hebben gevraagd of ik diep geroerd, getroffen was door hetgeen Spielberg mij in zo'n twee- en een half uur heeft laten zien, dan zou ik zondei meer geaarzeld hebben. Die aarzeling versterkt zich, naarmate je langer over de film en Spielberg's uitwerking na denkt. En zou met een ondubbelzinnig „nee" beantwoord kunnen worden, ven Spielberg met Whoopie Goldberg aIs Celie. ware het met dat Whoopie Goldberg als Cehe, die de film voor een niet on belangrijk deel emotioneel schraagt, wel degehjk indruk achterlaat. VAKKUNDIG GEMAAKT „The Color Purple" is ongetwijfeld een zeer knap gemaakte film. Spiel berg behoort tot de beste vakmensen van de Amerikaanse filmwereld. Maar met deze film geeft hij tevens zijn beperkingen aan. De regissenr van het „spannende jongensboek" mist blijkbaar de nodige feeling ten opzichte van intermenselijke rela ties om een zo'n dramatisch sterk gegeven als „The Color Purple" vol doende realiteits-gehalte mee te ge ven om in alle opzichten te kunnen overtuigen. Enkele voorbeelden ter verduidehj- king., De verandering in het leven van Cehe na de komst van Shug, voltrekt zich in een adembenemend, onrealis tisch tempo en Spielberg herhaalt dat nog eens aan het slot, wanneer de door blanken in de grond getrapte So fia door Cebe's kordate optreden op eens ontwaakt uit haar lethargie en op FILMGESCHIEDENIS Steven Spielberg's „The Color Pur ple" zal ongetwijfeld de filmgeschiede nis ingaan als een belangwekkend stuk cinematografie. En dat is het ook. Vakwerk van een regisseur, die zich nu ook als filmer van serieus werk wil de bewijzen. Naar mijn gevoel heeft Spielberg zich echter in die drang om ook op dit terrein erkend te wor den verkeken op het totale projekt. Want ook al behoor je tot de meest vakkundige en geniale regisseurs van deze tijd, zonder voldoende feeling voor de echte emoties van de mens achter het drama, blijft een dergeüjke film steken in een teveel aan mooifil- merij en effektieve beelden en is de daardoor opgeroepen ontroering te vluchtig om lang in het geheugen van de toeschouwer te bbjven hangen. Maar „The Color Purple" blijft ondanks de geschetste tekortkomin gen toch een bijzondere, vooral film-technisch, knappe film En daarom zonder meer waard om te gaan zien. Bert Vos echter jammer, dat het verhaal op zich soms iets teveel gebukt gaat onder opgevoerde heroïek en onvervalst A menkaans chauvinisme, (alle leeftij den) V. (van de filmredaktie) AMERSFOORT Jack Lemmon en slag haar oude vitahteit hervonden heeft. Mensebjk gesproken zijn dat wonderen van de eerste orde. En zo zijn er meer elementen in de film te noemen, die de kracht van het verhaal ondergraven door het ontbreken van voldoende reahteitszin. „The Color Purple" knjgt daardoor bijna de vorm van een (muzikaal) sprookje. Wat nog eens wordt geaccentueerd door het al even barokke slotgedeelte, als in een grootse, vooral muzikaal sterke apo theose, de door haar vader verguisde donuneesdochter Shug zich verzoent en Cebe's kinderen terugkeren. Het hgt er allemaal wat te dik bovenop. Aan de andere kant kent „The Color Purple" ook verschillende echt ontroe rende momenten, zoals de scène, waann de blueszangeres Shug spe ciaal voor Cehe een song ten gehore brengt „Celie's song" behoort dan ook tot de beste nummers in de film, waarin componist Quincy Jones naar mijn gevoel veel te weinig echte ne- germuziek heeft verwerkt. Op de mo menten, dat dit wel is gebeurd, wint „The Color Purple" aan zeggings kracht en ademt de film een spintuele sfeer vut, die verder vaak node wordt gemist ieder geval vier sterren waard, (alle leeftijden) JESUS CHRIST SUPERSTAR (Dins dag Movie Cyclus). Befaamde, inmid dels klassiek geworden film-musical van regisseur Norman Jewison, geba seerd op de gelijknamige Broadway- musical van Andrew Lloyd Webber en Tim Race. .Jesus Christ Superstar" is het bi musicalvorm gegoten hjdensver- haal van Chnstus. verteld en gespeeld door jongeren in de outfit van de zesti ger jaren. Bij de première onbegrepen door de kerken en derhalve verguisd, ondanks het feit, dat nergens sprake is van blasfemie, zoals was gesteld. In middels een klassieker onder cult films en de moeite van het (her-)zien waard, (alle leeftijden) TOP GUN (Euro) „Top Gun", met Tom Cruise als Maverick, een jon ge piloot, die een speciale opleiding volgt en tot de beste piloten van de VS behoort, doét m zekere zin denken aan „An officer and a gentleman", maar zeker ook aan „The Right Stuff', de grootste film van regisseur Phihp Kaufman over de opleiding tot astro nauten, die tot nu toe helaas alleen in het video-circuit te zien is geweest, maar nu ook m de bioscopen gaat draaien. De (Britse) regisseur Tony Sco«, broer van Ridley Scott, is er in geslaagd om een onderhoudende film te maken met verschillende groots op gezette gevechts-scenes. Met name de scenes aan boord van het Amerikaan se vhegdekschip USS Enterprise en de luchtscenes rond de gevechten met Russische Migs imponeren door schoonheid, kracht en spanning. Het is middagvoorstellingen). De nieuwste verfilming van Herman Heijermans succesvolle toneelstuk uit 1900, door regisseur Guido Pieters Redebjk ge maakte amusementsfilm, waarin Kniertje het moet afleggen tegen Ba rend abas Danny de Munk. Onze re censent vond het wel een beetje te kunstmatig en stelde, dat regisseur Pieters verschillende kansen bet Lg- gen. (alle leeftijden) OUT OF AFRICA (Cinema, avondvoorstelling). Schitterend ge maakte filmepos van regisseur Sydney Pollack, gebaseerd op het levensver haal van de Deense barones Kann Bh- xen. Met Meryl Streep in een (op nieuw) formidabele hoofdrol Naast haar Robert Redford en Klaus Mana Brandauer. De schoonheid van het Afrikaanse landschap is ten volle be nut in deze fascmerende film over een boeiende vrouw, die de Europese con venties van die tijd inruilde voor haar eigen normen ten gunste van de Afri kaanse bevolking. Historische film, a- vonturenfilm en love story in één. On derscheiden met maar liefst zeven Os cars, waaronder die van beste film, beste regie en beste camera-werk In movie cyclus van Cinema.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 9