Veel nieuwe vragen voor kerken in Nicaragua It I 4 ti MI III II Red Shoes in De Geut leusdEr hmnt Delegatie Baptisten Conventie in Nederland: Met KPO naar Claeveren Opbrengst collecte Winnaars NMB verkeersspel DONDERDAG 16 OKTOBER 1986 LEUSDEN - "Ais dit communisme is, dan heb ik dit liever dan Somozaïsme of Reaganisme". Dominee Tomas Téllez Ruiz, algemeen secretaris van de Baptisten Conventie in Nicaragua, zei dit in een gesprekje aan het begin van een bezoek aan Nederland. Téllez Ruiz is één van de vijf Nica- raguanen die op uitnodiging van de gereformeerde zen ding ruim twee weken in Nederland verblijven. Sinds 1984 heeft de zending van de gereformeerde kerken een officiële relatie met de Baptisten Conventie. De dele gatie zal alle classes in Friesland bezoeken (omdat de ker ken in Friesland het zendingswerk in Latijns-Amerika dragen). Op deze manier kan er wederzijds kennis wor den gemaakt en kunnen Nederlanders horen waarmee zij de Nicaraguanen in deze voor hen moeilijke jaren van dienst kunnen zijn. plaatselijk nieuws Het is bekend dat de situatie in Nicaragua niet gemakkelijk is. Op vele manieren staat het land onder grote druk. Bijvoorbeeld door de laster-campagnes van uit de Verenigde Staten en het geweld van de contra's tegen het Nicaraguaanse volk. Sinds de revolutie die in 1979 het be wind van dictator Somoza ten val bracht, zijn vele duizenden Nicaraguanen, voor het meren deel gewone burgers, gedood. De kerken in Nicaragua (naast een grote rooms-katholieke kerk zijn er vele kleine protes tantse kerken) hebben met een nieuwe situatie te maken. Veel nieuwe vragen komen op de Nicaraguanen af: over de dienstplicht, het recht of de plicht je land te verdedigen, het gebruik van geweld, de op stelling jegens de nieuwe san- dinistische regenng. De men sen zoeken antwoorden en vra gen de kerk om daarbij te hel pen. BAPTISTEN De baptisten, die een van de oudste protestantse kerken vormen in Nicaragua, staan midden in deze werkelijkheid. Dominee Eugenio Zamora Cen- teno, één van de delegatiele den: "Sommige mensen den ken dat alle bijbels in ons land verbrand zijn. Maar als ze bij ons op bezoek komen, merken ze dat dat niet zo is". Er is godsdienstvrijheid, en over de rol van de kerk in het politieke gebeuren zijn de Ni caraguanen zelfs enthousiast. De kerken zijn gevraagd te hel pen bij het inhoud geven aan de nieuwe grondwet. In apnl van dit jaar is een bijeenkomst gehouden waar 700 verschil lende voorgangers, onder aan wezigheid van president Daniël Ortega, een positief kritische analyse maakten van de situatie in Nicaragua. Dominee Zamora Centeno: "Werd ons volk on der Somoza vermoord, nu wor den we bij het politieke gebeu ren betrokken". VERANDERD Er is smds de revolutie veel, in positieve zin, veranderd. Maar niet altijd zonder slag of stoot. Ds. Zamora Centeno: "Natuur lijk is de regenng niet zonder fouten. We leveren als kerken ook kritiek en die wordt aange hoord en serieus genomen." "Maar los daarvan is het in een oorlogssituatie (en daar leven we in) vaak zo dat je mensen die eigen belang voor ogen hebben, moet opsluiten. Tij dens de Tweede Wereldoorlog werden de Japanners in Ame rika toch ook geïnterneerd om dat Japan mee deed met Duits land?" Volgens ds. Téllez Ruiz moet genuanceerder over geweld gesproken worden: "Als je kri tiek hebt op de situatie van de mensenrechten in Nicaragua nu, wat zeg je dan van de dui zenden mensen die onder So moza werden vermoord? En wat valt er te zeggen van het geweld van de contra's, dat nu nog steeds voortduurt? Vaak zien we alleen de splinter in het oog van de ander, maar de balk in eigen oog zien we niet." LEUSDEN - De plaatselijke vestiging van de NMB bank had tijdens de Hamershof Jaarmarkt een verkeersspel georgani seerd waarbij men met een slagzin kans kon maken op een van de drie beschikbare prij zen. De winnaars zijn gewor den: Mevrouw M. Rave-Ver meulen uit Amersfoort (eerste pnjs), Arthur Scherpenzeel uit Leusden (tweede prijs) en Ha rold Scherpenzeel uit Leusden (derde prijs). LEUSDEN - OJ.J.C. De Geut presenteert komende zater dag de tweede blueshappe ning van dit seizoen. Net als vier weken eerder zullen de bezoekers kennis kunnen ma ken met een voor Leusden nieuw geluid: de Haagse for matie Red Shoes. De deuren gaan om 21.00 uur open. De entree bedraagt 4,50 gulden. Op vertoon van een Geutpas betaalt men slechts 3,50 gul den. Red Shoes is alweer de vierde veelbelovende band uit De Haag die het Geut-podium gaat bevol ken. Opvallend is dat deze dne- mansformatie een compleet ander geluid brengt. De muziek van Red Shoes laat zich het beste typeren als rauw rhythm and Blues. De groep schuwt echter eigentijdse invloe den met. Vergelijkingen zijn daarom moeilijk te maken. Een zegsman véin de band vergeleek de sound met de muziek van de Ierse gitaar goochelaar Rory Galaghar. De reaktie op de optredens van Red Shoes in de randstad zijn veelbelo vend en de organisatoren van De Geut blueshappening hebben dan ook hooggespannen verwachtin gen van het optreden van komende zaterdag. Red Shoes bestaat uit zanger/gitarist Jean, zanger Dave en drummer Rico. Voor de komende maanden is het Geut-programma wat betreft het blues-podium rond: op 15 no vember speelt Longway Blues in Leusden en op 13 december Hanlc Swank en A Shot Of Rhythm And Blues. Een dubbel optreden dus. LEUSDEN - Leden van de Leusdense vrouwenverenigin gen kunnen maandagmorgen om 10.00 uur de stock-expositie in boerderij 't Claeverenblad aan de Brink bezoeken. Er zijn dan werkstukken van kunste naars, die eerder exposeerden in de galerij, te zien. Cees Via! zal weer de nodige uitleg ge ven. ACHTERVELD - De Na tionale collecte voor geestelijk gehandicapten is een groot succes gewor den. Er werd niet minder dan 2.341,45 gulden bijeen gebracht. Hierbij zit een be drag van 51,90 gulden van de bewoners van huize St. Joseph. De organisatoren zijn de collectanten heel dankbaar voor het door hen verrichte werk, waarvoor zij hun vrije tijd beschikbaar stelden, maar niet in het minst de ge vers waardoor dit geweldig mooie bedrag kon worden gehaald. De Haagse formatie Red Shoes speelt zaterdag m De Geut. Oud Leusden Zoals we al zagen werd de mark een vereniging van belanghebben den in 1605; een soort vennoot schap. Aanleiding was het eigen machtig optreden van de Jonker van Amerongen, die de grenzen van zijn gebied ging uitbreiden ten koste van de Leusder mark. Niet alleen de Jonker, ook andere grensbewoners maakten gedurig misbruik van de gemeenschappe lijke gronden van de geërfden. Regelmatig werd nu controle uit geoefend op het ongeoorloofd ont ginnen van de gemeenschappelij ke gronden. Tevens kon men nu optreden tegen het onbevoegd kappen van het rijshout van de wal len, die aangelegd waren om ver stuiving van het zand der meent te gen te gaan. Men kon nu strafbepa lingen vaststellen op het betreden of beweiden van af te palen terrei nen. Een schutter werd aangesteld die schapen van onbevoegden mocht vangen en in bewaring hou den tot de vastgestelde boete werd betaald. Als dat niet, of met op tijd gebeurde, had de schutter het recht het schaap, of de schapen, te ver kopen. Tweemaal per jaar werd door het bestuur de almende gecontroleerd, begin mei en eind augustus. Waar schijnlijk was het meer een snoep reisje voor het bestuur; er werd ge bruik gemaakt van een wagen en geteerd op kosten van de kas. Er zal wel misbruik zijn gemaakt van dat recht, want later mochten de kosten niet meer voor rekening ko men van de kas, maar betaalde elk lid voor de controle van het bestuur een stuiver. Nu kon ook een geschil, dat al jaren bestond, over de grensaf- scheiding tussen de mark van de Leusderberg en Soest en Amers foort geregeld worden. STRENGE REGELING Voor het houden van bijen kwam ook een strenge regeling. Honing was in die tijd een veelgebruikt zoetmiddel. Óm bijen te mogen houden moest men minstens twee morgen land met rogge of tarwe verbouwen. In 1765 kwamen nog strengere voorschriften voor het houden van bijen. Voor iedere korf die op de heide werd geplaatst, moest van tevoren opgave worden gedaan aan de penningmeester en een stuiver worden betaald. Bij iedere stal moest een briefje gelegd worden met de naam van de eigenaar en het aantal korven. Her haalde malen moesten de meent- graaf en de heemraden optreden om de voorschriften te handhaven. Er zijn zelfs processen voor ge voerd. Reeds vroeg in de 19de eeuw wa ren er stemmen opgegaan om de gemeenschappelijke gronden te verdelen. Hoewel die plannen van tijd tot tijd naar voren kwamen, was het toch nooit tot een uitvoering ge komen omdat er steeds geen meer derheid was. Verschillende mar ken in de omgeving en op de Velu- we waren op deze manier reeds ontbonden. Van overheidswege was men blijkbaar erg voor ontbin ding en werd, m 1886, een wet aan genomen waann werd bepaald dat de verdeling moest plaats hebben op vordering van slechts één der leden. Zoals we zagen bij Waterloo, werd het terrein ten westen van de weg Doorn-Amersfoort in 1887 ver kocht om te dienen als militair oe fenterrein. Voor die tijd. reeds van af 1872, werd dit terrein aan de mi nister van Oorlog verhuurd om op bepaalde dagen van de week en tijdens bepaalde maanden schiet oefeningen te houden. De rest van de tijd konden de boeren de heide gebruiken. Dit gaf nogal wat on enigheid, daar met elke comman dant zich aan de regels hield, wat aanleiding was van klachten aan het adres van de minister. Tenslotte had dit tot gevolg dat aan het verzoek van de minister, al meerdere malen gedaan, om het terrein te verkopen, werd ingegaan en het terrein werd aangeboden voor de som van 110.000 gulden. Dit bedrag werd wel wat hoog gevon den en het tegenbod was 70.000 gulden. Dat werd tenslotte aanvaard, hoewel men wel van tevoren 4.000 gulden moest betalen aan de ko ning ter afkoop van de jachtrech- ten. VERDELING Kort daarna gebeurde wat niet uit kon blijven na de wet van 1886. Eén der geërfden verzocht om tot ver deling van de mark te besluiten. Eind 1887 werd het verdelings schema opgesteld en bij notariële Het herbergje De Hertekop, het startpunt van de wandeling van onze medewerker C. van Leeuwen door de Leusdense geschiedenis. acte vastgelegd. Dit was het roem volle einde van de mark. Minder roemvol en veel slepen- der was het einde van de kerk en daarmee de betekenis van Lisiduna voor de omgeving. Was de kerk in de voorgaande eeuwen het middel punt van de omgeving, hierin kwam, wat Amersfoort betreft in 1265, verandering. Doordat handel en ambacht toen een steeds grotere plaats in de samenleving ging inne men, groeiden ook de steden snel ler. Amersfoort, in 1028 voor het eerst genoemd, was in korte tijd uitgegroeid van een paar nering doenden bij de voorde, tot een stad met ommuring en marktrechten. Uit de hofkapel kwam een parochie kerk voort. Hoevelaken werd tij dens de middeleeuwen al zelfstan dig en slechts Hoogland bleef tot de zeventiende eeuw tot de kerk van Leusden behoren. De in de geschiedenisboeken beschreven beeldenstorm van 1566 schijnt deze streken te hebben overgeslagen. Maar in 1580 moes ten de kerken van Baarn, Soest en Leusden het ontgelden. Bij het be gin van het Kerstfeest, het feest van de Vrede, kwamen ook hier de vandalen met knuppels, schoppen en houwelen de boel kort en klein slaan. In een paar uur was een his torie van eeuwen kapotgeslagen. Jarenlang bleef deze chaos be staan. In deze tijd van omwentelmg wist men hier schijnbaar niet welke kant te kiezen. Totdat de Staten van Utrecht in 1585 de pastoor ontsloe gen en de eerste predikant be noemden, die m 1588 zijn werk be gon. Inmiddels was ook de pastorie afgebrand en nooit meer her bouwd. GRONDIG De kerk zelf was in feite nauwe lijks of niet meer bruikbaar; de beeldenstormers hadden hun werk grondig vemcht. Volgens een be schrijving uit 1590 blijkt er geen de^r meer aanwezig te zijn, m de ramen zit geen glas en het dak lekt als een zeef. De graven zijn molsho pen, er is geen preekstoel en de banken ontbreken. De dominee klaagt „dat de coster, herberch houdende, uit de predicatie loopt om de luyden te tappen". Na 1615 werd geen nieuwe pre dikant meer benoemd en werden bij tijd en wijle nog diensten gehou den door dominee's uit Amersfoort. Men vond dat de kerk te ver afgele gen was van de bewoonde wereld. Omstreeks 1800 stonden er rond de kerk nog maar zeven huizen, terwijl de gehele gemeente Leusden 1137 inwoners telde. Tot men in 1825 besloot de kerk te slopen en op een geschikter plaats weer op te bouwen. Geluk kig was de toren eigendom van de burgerlijke gemeente en is daar door aan de sloop ontkomen. Die staat nu nog altijd als een gedachte nis aan een njke geschiedenis een zaam, te staan op het oude kerkhof. SLOOP Met de sloop van de kerk was ook een eind gekomen aan het trot se Lisiduna, dat veranderde in Oud- Leusden. We kunnen voor dat oud ook ex lezen: Eens was dit Leusden. We hebben nu lang genoeg ge zeten op het terras van Hotel Oud- Leusden en wandelen over de prachtige Dodeweg terug naar ons uitgangspunt: de Hertekop, de weg die zelfs de grote natuurkenner Thijsse, in zijn boekje „Hei en Dei> nen" beschrijft: langs de prach tige weg van Oud-Leusden naar ha herbergje de Hertekop, aan de Arnhemse straatweg.en dan is hier onze eerste wandeling ten ein de. Ik nodig u echter uit, als u be langstelling hebt, om een volgende wandeling te maken vanaf de Her tekop naar Hamersveld. De prachtige Dodeweg, getekend doorA. van Leeuwen

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 6