Rutger Hauer als enge lifter „Kramer versus Kramer": schitterende film ALS JE ALLES GOED BEKUKI ■eusder kncant: 'Ludwig' met grootse gebaren „THE HITCHER" HARDE HORRORTHRILLER Groeneveld opticiens BOEKEN IN HET KORT Miele Visconti's laatste film van Duitse trilogie in Filmhuis Huizenga FILMS IN HET KORT DONDERDAG 23 OKTOBER 1986 plaatselijk nieuws door Bert Vos er is geen betere Alleen gelaten met zijn zes jaar oude zoon Billy, in feite een vreemdeling voor hem, wordt Ted gedwongen om moeilij ke keuzen te doen. Wat begint als ver plichting, wordt echter een bron van verbazing en plezier Voor het eerst in zijn leven beseft hij wat werkelijk waar de voor hem heeft, wat werkelijk de moeite waard is om voor te vechten. Zijn vrouw Joanna (Meryl Streep) heeft haar gezin verlaten, om zichzelf terug te vinden Na een heel leven, zoals ze zegt, „voor iemands dochter, of vrouw of moeder" te hebben gespeeld. Op haar manier is het verlaten van haar gezin een teken van liefde, want zij is van mening, dat haar gezin beter af is zonder haar Het duurt anderhalf jaar voordat Joan na haar zelfvertrouwen heeft herwon nen en haar schuldgevoelens opzij heeft kunnen zetten. Dan neemt ze een be langrijke beslissing; ze wil haar zoon terug. Zij wil de voogdij over haar zoon Billy. Ted Kramer is dan inmiddels bijna een volleerde opvoeder van zijn zoon geworden. Zijn werk heeft hij verwaar loosd en op een gegeven moment komt het tot ontslag Het kan hem eigenlijk weuug schelen. Hij heeft de rol van werkende moeder met plezier op zich genomen, maar wil het nog beter doen, Zijn vrouw (intussen van hem ge scheiden) heeft een eigen baan. Een bij zonder goedbetaalde job, waann ze haar eigenwaarde teruggevonden heeft. Zij vindt, dat ze recht heeft op haar zoon, maar Ted vecht terug. „Zegt de wet, dat een vrouw zonder meer een betere opvoeder is omdat ze een vrouw is?" vraagt hij op het moment dat de zaak „Kramer versus Kramer" haar hoogte punt bereikt. Regisseur Robert Benton, die zelf het scenario schreef, gebaseerd op de ro man van Avery Corman, is er in ge slaagd om rond dit eigentijdse gegeven een volkomen geloofwaardige en in drukwekkende film op te bouwen. Een film, die een grote mate van herkenning in zich heeft, met uitstekend uitgediepte karakters. In „Kramer versus Kramer" geeft Benton zov/el de man als de vrouw in het verhaal de eigen waarde die hen toekomt. Hij verkiest geen partij, maar probeert in soms ontroerende scènes zowel de motivering van Ted als van Joanna op een genuanceerde wijze over te brengen op zijn publiek. Dat is hem op bijzonder knappe wijze gelukt, want zowel Ted als Joanna weten evenveel sympathie op te wekken bij de toe schouwer. In feite legt hij met „Kramer versus Kramer" het sociale falen van onze he dendaagse maatschappij bloot. In rag fijne beelden tekent hij de ontreddering van levens, die in de maalstroom van de keiharde werkelijkheid terecht komen en zich ternauwernood kunnen handha ven Mensen, die elk op hun eigen wijze voordien in een soort droomwereld hebben geleefd zonder zich te realise ren waar ze mee bezig waren. Het mo ment van ontwaken, van het ontdekken van die andere realiteit, is ruw en vooral ook definitief. Benton heeft daar geen loodzwaar drama van gemaakt. Integendeel. Op een evenwichtige wijze bouwt hij zijn verhaal op, natuurgetrouw schildert hij de eerste vertwijfelde pogingen van Ted Kramer om zijn taak als „werkende huisvrouw" op zich te nemen. De eerste aarzelende kennismaking met zijn zoon, die hij voordien alleen aan de ontbijttafel en 's avonds voor het naar bed gaan had ontmoet, maar niet werkelijk kende. Vol vertederende hu mor door de onbeholpenheid, waarmee dat alles plaatsvindt. Een groot deel van de film draait om Ted en zijn zoon Billy. Pas in het laatste deel komt zijn ex- vrouw terug en ondanks de langdurige afwezigheid van de vrouw slaagt Benton er m om in korte tijd ook haar motiverin gen over te brengen op zijn pubhek en de sympathie, die je als toeschouwer had voor Ted en zijn zoon, wordt daarna gedeeld met Joanna. „Kramer versus Kramer" is een in drukwekkende film over een eigen lijk gewoon gezir. vel herkenbare si tuaties. Rutger Hauer als John Ryder in „The Hitcher" van regisseur Robert Harmon. Scène uit The Hitcher". cher" is Ryder bij wijze van spreken de vrachtwagen. Ongrijpbaar, niet kapot te krijgen Het steeds weer opdoemen van de moordlustige belager als het pubhek denkt, dat het slachtoffer eindelijk met de maniak heeft afgerekend, is een be kende filmtruc, die, als het intelligent wordt gebracht, steeds weer werkt. Scenario-schnjver Eric Red beheerst deze matene uitstekend en regisseur Robert Harmon is er mede dankzij het enerverende camera-werk van Joltn Seale in geslaagd om een dijk van een horror-thnller af te leveren. „The Hitcher" is bepaald met zacht- (van de redaktie) AMERSFOORT In het Filmhuis is van 24 tot en met 28 oktober de Italiaanse film „Ludwig" te zien. Na „The Damned" en „De dood in Vene- tie" kwam Visconti in 1972 met deze afsluiter van zijn Duitse trilogie. De rijkste mensen de toen nog miskende Richard Wagner (Trevor Howard) en zijn nicht Elizabeth (Romy Schneider). Zij probeerde hem af te houden van het huwehjk met de dochter van de tsaar, om hem zo voor zichzelf te winnen. Maar allppn Wacmers muziek zou haar kun nen helpen begrijpen v/at zijn gevo*. lens voor haar waren Langzaam wor^ het. steeds duidelijker dat hij in zijn poj. tie met onder zijn verplichtingen uit koj komen. Hij weigen. en gaat ten ondei met de laatste woorden: „Ik ben ee; raadsel en wil dat bbjven, niet allee? voor anderen, maar ook voor mezelf: Visconti begint bij Ludwigs kronir^ en gaat met grootse gebaren verder, tq uiteindelijk het duister rond de konirc valt. Nog voor de montage van de fi] kreeg Visconti een hanaanval, die a/a naderend emde aankondigde. RUNNING SCARED (Cinema). (Door Bert Vos) AMERSFOORT In de dinsdag movie cyclus van Cinema kan men terecht voor een reprise van de schit terende film „Kramer versus Kra mer" met Meryl Streep en Dustin Hoffman in de hoofdrollen. „Kramer versus Kramer" is een ei gentijds verhaal over relaties, waarden en keuzes. De hoofdrol wordt gespeeld door Dustin Hoffman als Ted Kramer, een jachtende, hardwerkende adver tentieman, die is geobsedeerd door succes. Als zijn vrouw hem plotseling verlaat en hij voor de taak wordt gesteld voor zijn zes jaar oude zoontje te zorgen, verliest hij de greep op zijn plaats m de maatschappij en wordt steeds meer de „huismoeder". Ted is altijd van mening geweest, dat hij een goede echtgenoot en vader is geweest, dat alles wat hij doet voor zijn gezin wordt gedaan. De waarheid is echter, dat hij zijn gezin heeft opgeof ferd aan zijn carrière. Hij heeft het enorm druk gehad met het aantrekken van nieuwe opdrachten, promotie ma ken, kortom indruk te wekken bij zijn superieuren. Het zijn die zaken, die voorrang hebben gekregen boven zijn gezin. Dustin Hoffman; „Zijn relatie met zijn gezin is een abstraktie. Hij zet hun foto's op zijn bureau en dat is in feite de kortste afstand tussen hem en zijn ge zin." (advertentie) Wi) leveren U het bewijs: MIELE Keukencentrum Zeist Montaubanstraat 241 Tel. 03404-1S7S0 „The Hitcher", USA 1986 Regie: Robert Harmon, produktie- David Bombyk en Kip Ohman. Scenario: Eric Red; camera; John Seale; muziek: Mark Isham. Met Rutger Hauer, C. Thomas Howell, Jennifer Jason Leigh e.v.a. Genre: (horro-)thriller. Keu ring: 16 jaar. Van regisseur Robert Harmon is weinig bekend in Nederland. In de VS schijnt hij nogal furore te hebben gemaakt met de korte thriller „China Lake", maar dat is blijkbaar de enige regie-prestatie. Harmon was cameraman voor zowel commercials als speelfilms, voordat hij met de horror-thriller „The Hitcher" zijn regie-debuut met een lange speelfilm maakte. Het is roeteen een opmerke lijke film geworden. Een suspence-thriller vol horror-effecten, die blijft bloeien van het begin tot het eind ondanks de soms wel erg gewelddadige impact. Niet in het minst door het intrigerende spel van Rutger Hauer als de moordlustige, uiterst onberekenbare en ongrijpbare lifter. zinnig en het bloed vloeit bij liters tege lijk De wijze waarop Jim Halsey's kers verse vriendin, Nash, Ueruiifer jason Leigh) aan haar eind komt, kan op z'n minst schockerend genoemd worden, ook al bespaart regisseur Harmon ons de al te bloedenge details. Rutger Hauer als de maruak John Ryder is hui veringwekkend kil als een blok ijs, juist door een knappe mengeling van moordlust en superieure spot die van hem afstraalt Aan aktie ontbreekt het evenmin. „The Hitcher" is wat dat be treft groots opgezet en menige politie wagen legt daarbij het loodje. Wie van dit genre houdt, vindt in „The Hitcher" een vakkundig gemaakte horror-thril ler. film handelt over de jonge onbegre pen koning van Beieren, Ludwig II (1845-1886). Deze fantasierijke per soon, met een afkeer voor geweld en oorlog, trok zich graag terug en wist zijn dromen vaak op creatieve wijze in daden om te zetten. Zonder Ludwig (gespeeld door Hel mut Berger) waren Wagners grootste opera's wellicht nooit gecomponeerd Hij was een persoon die ruet paste in de tijd waann hij leefde. Juist zijn fantasie en afkeer voor oorlog maakte hem na de Tweede Wereldoorlog zeer geliefd bij Duitsers van alle rangen en standen. In Ludwigs leven waren de belang- Romy Schneider in „Ludwig". was. Hij schreef bijtende artikelen over de Amerikaanse burgeroor log en deze artikelen maakten hem beroemd, ook al werd hij de onbe- schaamste en oneerbiedigste fi guur van de Westkust" genoemd. In zijn verhalen had Bierce vaak de dood als thema. Men vond dat een obsessie van hem. Maar het was met de dood op zich, die hem fasci neerde, maar de psychische reac tie van de mens op de dood en het sterven, aldus Cramer in zijn na woord bij deze fascinerende bun deling van Bierce's literaire penne- vruchten. De bundel verhalen, die bij Loeb verscheen, bewijst het vak manschap van Bierce. Op een koele, afstandelijke en schijn baar onbewogen wijze heeft hij zijn ervaringen uit de Burgeroor log in deze verhalen verwerkt. Verhalen, die zelden een happy end krijgen want dat was niet Bierce' aard. 'ALLE VERHALEN VAN AMBRO SE BIERCE, vertaald en van een na woord voorzien door Pieter Cra mer. Uitgegeven door Loeb te Am sterdam. grote paperback, 393 pa gina's. Prijs 39,50. ISBN nummer 90 6213 574 9. prijs per deel 25,De Amen kaanse acteur en regisseur Sylves ter Stallone werd befaamd door zii vertolking van de bokser Rociq Balboa in Rocky 1,2,3 en 4. Van de ze films zijn nu boekbewerkinge; verschenen, waarbij de eerste dn films in één boek zijn onderge bracht en het vierde verhaal in ee apart deel. Voor de liefhebbers va: deze filmfiguur bieden beide boe ken voldoende entertainmen; maar je moet er wel van houden oa films, die je hebt gezien, nog eerj na te lezen. •BESTEMMING BINNENHOij door Theo Joekes. Uitgave Loeb tl Amsterdam, paperback 176 pag na's. prijs 25, Theo Joekes kan men sinds koa ook onder de boksers rekenea maar dan van een poütiek kalibd Sinds hij zich tegen de stroom ij teruggevochten heeft m de Tweed) Kamer, stond hij m het middelpuj van de belangstelling. Zijn autobici grafische boek „Bestemming Bm nenhofkwam dan ook net op tijtj Veel meer dan een verzamelinj anekdotische notities is „Bestem ming Binnenhof' echter niet. Ee verzameling herinneringen, te hoe en te gras opgeschreven. Best aaz dig en daar is eigenlijk alles me gezegd. Twee scènes uit Kramer versus Kramer" „Eerst de armen er af. Dan de benen en dan het hoofd". Neem je voor het eerst van je leven ondanks herhaalde waarschuwingen van je moeder een lif ter in je wagen, zit je meteen met een psychopaat naast je, die onheilspellend met een klein, maar vlijmscherp mesje manipuleert. Jim Halsey (C. Thomas Ho well) komt met zijn gulle gebaar tegen over die eenzame figuur op de verlaten autoweg stevig in de problemen. Zijn moeder had gelijkEven denkt de argeloze Jim nog, dat de man een grapje maakt, maar John Ryder (Rutger Hauer) is bloedserieus. In een razendsnelle reaktie weet Jim Halsey zich toch nog van de man te ontdoen en opgelucht njdt hij verder naar het zuiden om daar de wagen in opdracht af te leveren Maar sommige lifters weten van geen C. Thomas Howell als Jim Halsey en Jennifer Jason Leigh als Nash in „The Hitcher". ophouden en Ryder behoort tot dat taaie soort. Binnen de kortst mogelijke tijd is Jim Halsey op de vlucht, nadat hij tot zijn afschuw heeft gezien, waartoe Ryder in staat is. Gruwelijke moord. Wat zich hierna ontwikkelt is een geraffineerd kat en muis-spel, waarbij Ryder de zeer gevaarlijke kat is en Halsey het doods bange muisje. Ryder wil blijkbaar wraak op de jonge knaap die zich ver oorloofde hem letterlijk uit de auto te smijten. „The Hitcher" is qua thema enigszins te vergelijken met de eerste bekende speelfilm van Steven Spielberg „Duel" met Denrus Weaver als de man, die wordt achtervolgd door een zware vrachtwagen Steeds als Weaver denkt, dat hij zijn achtervolger heeft afge schud, doemt de vrachtwagen weer op en begint alles opnieuw In „The Hit- Rutger Hauer verklaarde onlangs, dat hij van zijn imago als schurk af wil en nu wel eens wat vriendelijker rol len wil spelen. Zijn rol in „The Hit cher" zal dat er niet gemakkelijker op gemaakt hebben. Wie John Ryder aan het werk heeft gezien, kan zich nau welijks voorstellen dat men Rutger Hauer nog eens geloofwaardig de rol van een brave burger zal zien spelen. Want dat spottende, superieure lachje van John Ryder in „The Hitcher" zal nog lang in het geheugen blijven han gen. Bundel korte verhalen van Ambrose Bierce Bij uitgeverij Loeb te Am sterdam verscheen kort gele den een opmerkelijke bundel korte verhalen van de Ameri kaanse schrijver Ambrose Bierce in een vertaling van Pieter Cramer, die de bundel ook van een nawoord voorzag. Op 2 oktober 1913 vertrok Am brose Bierce uit Washington. Het noodlot dat hem het hele leven had achtervolgd, zat hem op de hielen. Bierce trok rusteloos langs de slag velden van de Burgeroorlog, een laatste afscheid. In november stak hij bij El Paso de grens naar Mexico over en sloot zich in Chihuahua als waarnemer bij het leger van Pan- cho Villa aan. Het laatste levenste ken dateert van 26 december: een bnef waarin hij zijn vertrek naar Ojinaga aankondigt. Waarschijnlijk is hij op 11 januan 1914 omgekomen bij de veldslag die op die datum bij Ojmaga plaats vond. Niemand weet het zeker. Van de filmredaktie (Hoe meer sterren, hoe hoger de waar dering) Bierce's dood was al even raad selachtig als zijn leven eigenlijk Grappige en spannende film van regis seur Peter Hyams, dankzij het sterke spel van Gregory Hines en Billy Chrystal, twee zeer onconventionele politie agenten, die nogal wat meemaken Het blijft steeds leuk, ook al denkt hun chef daar duidelijk anders over. Hoogtepunt is de scène in een groot gebouw met veel glas en spiegels. Maar dat is niet het enige dat er aan moet geloven (alle leeftijden) HAUNTED HONEYMOON (Cine ma). De meuwste komedie van Gene Wilder over een bizarre huwelijksnacht in een spookkasteel. Met Gene Wilder, Gilda Radner en Dom DeLuise in de hoofdrollen. (Alle leeftijden) OUT OF AFRICA (Cinema). Schitterend gemaakt filmepos van re gisseur Sydney Pollack, gebaseerd op het levensverhaal van de Deense baro nes Kann Bhxen. Met Meryl Streep in een (opnieuw) formidabele hoofdrol. Naast haar Robert Redford en Klaus Ma ria Brandauer. De schoonheid van het Afrikaanse landschap is ten volle benut m deze fascinerende film over een boeiende vrouw, die de Europese con venties van die tijd inruilde voor haar eigen normen ten gunste van de Afri kaanse bevolking. Historische film, avonturenfilm en love story in één. On- j derscheiden met maar liefst zeven Os- I cars, waaronder die van beste film, bes- te regie en beste camera-werk. In ieder geval vier sterren waard. Zelden draai de een film zo lang achtereen m Amers foort en zeker niet in dit genre, (alle leeftijden) KRAMER VERSUS KRAMER (Dinsdag Movie Cyclus Cinema). In de dinsdag-movie-cyclus van Cinema draait volgende week de met Oscars overladen film „Kramer versus Kramer" j van regisseur Robert Benton met Dustin Hoffman en Meryl Streep in de schitte- j rende hoofdrollen. Boeiend gemaakte film rond een echtscheiding en de strijd tussen vader en moeder om de opvoe ding van het kind. TOP GUN (Euro). „Top Gun", j met Tom Cruise als Maverick, een jonge piloot, die een speciale opleiding volgt en tot de beste piloten van de VS be hoort, doet in zekere zin denken aan „An officer and a gentleman", maar ze- ker ook aan „The Right Stuff', de groot- ste film van regisseur Philip Kaufman j over de opleiding tot astronauten, die tot 1 nu toe helaas in het video-circuit te zien is geweest, maar nu ook in de biosco- I pen gaat draaien. De (Britse) regisseur Toruiy Scott, de broer van Ridley Scott, I is er in geslaagd om een onderhouden de film te maken met verschillende groots opgezette gevechts-scènes. Met name de scènes aan boord van het Amerikaanse vliegdekschip USS Enter- prise en de luchtscènes rond de ge- vechten met Russische Migs imponeren door schoonheid, kracht en spanning. Het is echter jammer, dat het verhaal op zich soms iets teveel gebukt gaat onder opgevoerde heroïek en onvervalst Amerikaans chauvinisme, (alle leeftij- den) AFTER HOURS (Corso). De nieuw ste film van regisseur Martin Scorsese heet „After Hours" en draait om de com puter-programmeur en vrijgezel Paul Hackett (Griffin Dunne), die een af spraakje maakt met een intrigerende vrouw (Rosanna Arquette), onderweg al zijn geld kwijt raakt en daardoor met meer naar huis kan. Hulp is moeilijk te vinden en hij raakt verstrikt in een web van misverstanden, waarna hij tenslotte I als misdadiger wordt opgejaagd door de New Yorkse wijk Soho Kortom: een spannende en soms grappige zwerf tocht van een door „complotten" om ringde onschuldige, door Scorsese vak kundig in beeld gebracht. In ieder geval iets anders dan we tot nu toe van Scorse se gewend waren, (alle leeftijden) THE COLOR PURPLE (Corso). Vi sueel gezien bijzonder fraaie verfilming door regisseur Steven Spielberg van Alice Walker's gelijknamige boek, waarmee zij de Pulitzer-prijs won. Sterk spel van Whoopie Goldberg als de jon ge negervrouw Celie in een dramati sche toonzetting, die helaas op sommi ge momenten de vorm van een sprookje krijgt. Spielberg is er naar mijn gevoel niet voldoende m geslaagd om de men selijke emoties overtuigend in dialoog en beeld te vangen, waardoor de op zich knap gemaakte film wat oppervlak kig overkomt. Genomineerd voor maar liefst elf Oscars, maar kreeg er geen. Ondanks tekortkomingen wel degelijk de moeite waard om te gaan zien, al was het alleen maar voor dè magistrale foto grafie. die van een soms onaardse schoonheid is. (alle leeftijden) VARIA •HET GEHEIM VAN DE PYRA- MIDE (The joung Sherlock Hol mes), door Alan Arnold. Uitgave Loeb te Amsterdam, paperback, 185 pagina's, pnjs 25,Het boek naar de gelijknamige Steven Spiel- berg-produktie. Het is het verhaal van de zestienjarige Sherlock Hol mes, die in Londen, samen met zijn nieuwe vnend Watson, de moord op een excentrieke professor on derzoekt en verzeilt raakt in allerlei intriges. Een geheime sekte in een verborgen pyramide speelt een be langrijke rol m deze geschiedenis. De film was matig, evenals het boek. "ROCKY 1,2,3 en 4, door Sylves ter Stallone. Twee delen. Uitgave Loeb te Amsterdam. Paperbacks, VAN DE DODEN NIETS DA] GOEDS, door Bernice Rubens. Ui gave Bruna te Utrecht, paperbacl 187 pagina's, prijs 24,90. „Liefste Marion, ik ben zojuist t« ruggekomen van je begrafenii Mijn liefste, ik heb je zo voorzichti mogelijk gedood en ik heb je N graven waar memand je ooit zal vü den." Luke Wakefield's leven bs staat uit een opeenvolging van m lukkingen. Als hij deze macaber brief in handen krijgt gaat hij ci onderzoek uit. Hij heeft eindelij een doel in het leven: het oplosss van deze moord. Bernice Rubea schreef met deze zware komedi een intrigerende roman, met ee verrassend plot. Van haar hand wa tevens „Huwelijk met uitgesloten het boek dat als de film „Chere ii connue" met Simone Signoret lx faamd werd. (Eveneens bij Bnui verschenen). (advertentie) Leusden, Winkelcentrum Hamershof, Grutterlj 3. THE HITCHER (Corso). „Eerst de armen er af. Dan de benen en dan het hoofd". Neem je voor het eerst van je leven ondanks herhaalde waar schuwingen van je moeder een lifter in je wagen, zit je meteen met een psycho paat naast je, die onheilspellend met een klein, maar vlijmscherp mesje ma nipuleert. Jim Halsey (C. Thomas Ho well) komt met zijn gulle gebaar tegen over die eenzame figuur op de verlaten autoweg stevig in de problemen. En de „hitcher" John Ryder (Rutger Hauer) maakt geen grapje, zoals Jim eerst dacht „The Hitcher" is bepaald niet zachtzinnig en het bloed vloeit bij liters tegelijk. Rutger Hauer als de maniak John Ryder is huiveringwekkend kil als een blok ijs, juist door een knappe men geling van moordlust en superieure spot. Aan aktie ontbreekt het evenmin „The Hitcher" is wat dat betreft groots opgezet. Wie van dit genre houdt, vindt in „The Hitcher" een vakkundig ge maakte horror-thriller (16 jaar) kollektie. Meer dan 200 merkmomuren die siuk voor stuk slechts f 65,- kosten. Met dezelfde service, vakmanschap ea garantie die u van ons gewend bent.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 6