AftUiam Friedkin's inloze geweldsexplosie Prizzi's Honor" in dinsdag movie cyclus ro LIVE AND DIE IN L.A." FILMS IN HET KORT itammheim": niet verwerkt verleden >litie- >ntrole: keer raak Revue KP] op herhaling Fruhschoppen in Achterveld )t en met zondag in Filmhuis DONDERDAG 30 OKTOBER 1986 kijk op de film i live and die in L.A." 1986 USA jie: William Friedkin, produktie Ir- vmg H. Levin, scenario: William Fned- km Gerald Petievich, gebaseerd op de roman van Petievich; camera Robby Muller, muziek: Wang Chung. Met: Wil liam L. Petersen. William Dafoe, Jon Pankow, Debra Feuer, Dean Stockwell e a. Genre: pohtie-aktie Keuring: 16 jaar Van de fïlmredaktie. (Hoe meer sterren, hoe hoger de waardering) m een spookkasteel. Met Gene Wilder, Gilda Radner en Dom DeLuise in de hoofdrollen, (alle leeftijden) OUT OF AFRICA (Cine ma). Schitterend gemaakt filmepos van regisseur Sydney Pollack, gebaseerd op het levensverhaal van de Deense ba rones Kann Blixen. Met Meryl Streep in een (opnieuw) formidabele hoofdrol. Naast haar Robert Redford en Klaus Ma ria Brandauer. De schoonheid van het Afrikaanse landschap is ten volle benut m deze fascinerende film over een boeiende vrouw, die de Europese con venties van die tijd inruilde voor haar eigen normen ten gunste van de Afri kaanse bevolking. Historische film, avonturenfilm en love story in één. On derscheiden met maar liefst zeven Os cars. waaronder die van beste film, bes te regie en beste camera-werk. In ieder geval vier sterren waard. Nu alweer voor de 36e week. Zelden draaide een film zo lang achtereen in Amersfoort en zeker niet in dit genre, (alle leeftijden). PRIZZI'S HONOR (Cmema. dins dag movie cyclus). Charley Partaruia (Jack Nicholson) is de peetzoon van Eduardo Prizzi (Robert Loggia) en in dienst van de Pnzzi-famihe als huur moordenaar die voor de Mafia-familie de stoep redelijk schoon houdt. Tijdens een bruiloft wordt zijn blik getroffen door het beeld van een aantrekkelijke jonge vrouw, Irene Walker (voortreffe lijk gespeeld door Kathleen Turner), met wie hij kort daarna trouwt En Irene blijkt iemand met diepe gronden te zijn. Op zich leent dit thema zich uit stekend voor een boeiende persiflage op het nu toch wel zo langzamerhand afgekauwde Mafia-thema. Regisseur John Huston kon echter met goed kiezen en het gevolg daarvan is. dat „Prizzi's Honor" vlees noch vis is. Aan de ene kant herbergt de film tal van aanstekelij ke. goed getimede scenes, die met ge voel voor soms bizarre humor wel dege lijk het Mafia-genre persifleert. Maar aan de andere kant kent de film zoveel serieuzere momenten, dat je al snel af wisselend van het ene been op het an dere gezet wordt. En dat maakt van „Prizzi's Honor", ondanks het sterke spel, een bizar mengsel van zwarte ko medie, satire, love story, persiflage, ak- tiefilm en de zoveelste verfilming van een Mafia-verhaal. TOP GUN (Euro). „Top Gun", met Tom Cruise als Mavenck. een jonge pi loot, die een speciale opleiding volgt en tot de beste piloten van de VS behoort, doet in zekere zin denken aan „An offi cer and a gentleman" Maar zeker ook aan „The Right Stuff', de grootste film van regisseur Philip Kaufman over de opleiding tot astronauten. De (Britse) re gisseur Tony Scott, broer van Ridley Scott, is er in geslaagd om een onder houdende film te maken met verschil lende groots opgezette gevechts-sce- nes.'Met name de scenes aan boord van het Amerikaanse vliegdekschip USS Enterprise en de luchtscenes rond de gevechten met Russische Migs impone ren door schoonheid, kracht en span ning Het is echter jammer, dat het ver haal op zich iets gebukt gaat onder op gevoerde heroiek en onvervalst Ameri kaans chauvinisme, (alle leeftijden) wt: To live and die in L.A." met William L. Peterson als Richard Chance. (Door Bert Vos) De Amerikaanse regisseur Wil liam Friedkm heeft een voorkeur voor geweldfilms. Dat hoeft echter niet direkt te betekenen, dat dit soort films meteen m de B-catego rie vallen. Dat bewees Fnedkin met „The French Connection" met Ge ne Hackman als Popeye Doyle, be kroond met verschillende Oscars, waaronder die van de beste film. Met Al Pacino maakte hij in 1980 „Cruising" over een undercover agent in gevaarlijke homo-kringen en deze geweld-explosie werd al lerminst gewaardeerd Fnedkin's nieuwste kreeg als titel „To live and die in L.A.", gebaseerd op een ro man van Gerald Petievich, die op zijn beurt het verhaal op werkelijk gebeurde gegevens baseerde Het fanatisme, dat Popeye Doyle in „The French Connection" ken merkte, heeft ook bezit genomen van de hoofdfiguur in „To live and die m L.A.". De maat van FBI-agent Richard Chance (William L. Peter son) wordt zonder pardon ver moord door een zekere Ene Mas ters (Willem Dafoe), een artistieke- Scène uit. To live and die in LA" van William Fnedkin. .maar totaal verknipte en uiterst ge vaarlijke valsemunter. Chance stelt zich tot taak om kost wat het kost de moordenaar van zijn vnend en mentor te pakken. Dat gebeurt op een niet al te zachtzinnige wijze, waarbij Chance als een dolleman Los Angelos op z'n kop zet en alle regels van de wet aan zijn laars lapt Fnedkin en de (Nederlandse) ca meraman Robby Muller (die veel voor Wim Wenders filmde) lever den zonder meer een vakkundig gemaakte film af. Strak gefilmd met enkele zeer spectaculaire scènes, waaronder de enerverende achter volging tegen het zeer drukke ver keer van een achtbaans autoweg in. Maar wat vooral opvalt is de wijze, waarop Friedkm het geweld heeft gecultiveerd en zijn hoofdfiguur de scheidslijn tussen goed en kwaad ongemotiveerd laat overschrijden. or Bert Vos) e izzi's honor" USA, 1985, regie: John sifon; produktie. John Foreman; sce- Richard Condon en Janet Roach, aseerd op een roman van Richard don; camera: Andrzej Bartkowiak; lage- Rudi Kaja Fehr, met: Jack iolson. Kathleen Turner. Robert jia, Anjehca Huston, Lee Richard- v a. Genre: mafia-film; Keuring- 12 Te zien m de dinsdag movie cyclus Cinema. ris natuurlijk iets aan de hand de oogopslag van Jack Ni- lson. Want zonder die wat kwaardige, soms onheilspel- lie blik van deze Amerikaanse icteur is het onmogelijk het ces te verklaren, waarmee hij (lmatig de meest louche fïgu- feilloos karakteriseert. Het Nicholson's ogen, die het hem i. Natuurlijk, de man is een acteur, maar zonder die die blik, zou zijn impact merkelijk minder zijn ge- st in films als bijvoorbeeld e Shining" en „The postman ays rings twice". Wat je ook regisseur John Huston's iwste film „Prizzi's Honor" zeggen, niet dat Jack Nichol- verkeerd gecast zou zijn. Als ia-huurmoordenaar Charley anna heeft hij alles, wat zo'n ar het uiterlijk van een derge- moordenaar geeft. Op zich direkt echt opvallend (hoe wel je aan de andere kant ook niet zonder meer aan Nicholson voor bij kunt), maar wie wat langer met de knaap optrekt, ontdekt al snel de morbide trekjes van de man, zijn gebrek aan eerbied voor een mensenleven en schizof rene manier van optreden. Steeds bang om niet echt voor vol te wor den aangezien, trouw aan de God- father en oppervlakkig gezien een aardige knaap, waar je best een avondje mee zou kunnen gaan stappen. „Prizzi's Honor" is een wat merkwaardige film. Filmvete raan John Huston (hij is inmiddels 79 jaar) heeft nu vrijwel elk genre film beoefend, van westerns tot en met de musical, trad als acteur in verschillende films van colle ga-regisseurs op en kan er, on danks zijn eerbiedwaardige leef tijd, maar niet genoeg van krij gen. En het merkwaardige is, dat Huston's werk bepaald nog niet gekenmerkt wordt door behou dend of ouderwets filmen. Toch is er iets met „Prizzi's Ho- nor" ondanks het excellente spel van Nicholson en Kathleen Tur ner (Body Heat, Romancing the Stone). Het thema is, afgezien van het feit, dat het opnieuw een Ma fia-film is) op zich interessant ge noeg voor een heel sterke film. Charley Partaruia (Jack Ni cholson) is de peetzoon van Eduardo Prizzi (Robert Loggia) en in dienst van de Prizzi-familie als huurmoordenaar, die voor de En daarmee zijn we terecht ge komen op het ongenuanceerde Dirty Harry en Cobra-riiveau en is „To live and die in L.A." ondanks het geïnvesteerde vakmanschap van Friedkin en Muller niet meer dan een ordinaire B-film. die drijft op goedkope geweldsexplosies. Daaraan kan ook de op zich knap gefilmde achtervolgings-scène mets verhelpen. Een achtervol- gings-scene overigens, die de her innering aan de fameuze rit van Po peye Doyle in „The French Con nection" niet kan wegvagen. „To live and die in L.A." is voor de liefhebbers van puur geweld om het geweld wellicht interes sant, maar Friedkin's faam als re gisseur van „The Exorcist" en „The French Connection" krijgt met deze film wel een fikse deuk. Jammer. Scène uitPrizzi's Honor" met Kathleen Thimer en Jack Nicholson. Mafia-familie de stoep redelijk schoon houdt. Tijdens een brui loft wordt zijn blik getroffen door het beeld van een aantrekkelijke jonge vrouw en vanaf dat moment heeft hij geen rust meer. Hij wil haar ontmoeten en meer dan dat. Irene Walker (voortreffelijk ge speeld door Kathleen Turner) blijkt aanvankelijk nogal moei lijk te lokaliseren te zijn, maar Charley ontmoet haar toch en het is liefde op het eerste gezicht. On danks het feit, dat de jonge vrouw nogal dubieus bezig is geweest met een koffer vol geld, volgens de Mafïa-wetten het eigendom van de familie Prizzi. Dat wordt keurig glad gestreken en het tweetal trouwt. Dan blijkt, dat Irene hetzelfde beroep uitoefent als Charley en dat geeft dus pro blemen, waarbij de hele New Yorkse mafia in gevaar dreigt te komen. Op zich leent dit thema zich uit stekend voor een boeiende persi flage op het nu toch wel zo lang zamerhand afgekauwde Mafia- thema. Regisseur John Huston kon echter niet goed kiezen en het gevolg daarvan is, dat „Priz zi's Honor" vlees noch vis is. Aan de ene kant herbergt de film tal van aanstekelijke, goed getimede scenes, die met gevoel voor soms bizarre humor wel degelijk het Mafia-genre persifleert. Maar aan de andere kant kent de film zoveel serieuzere momenten, dat je al snel afwisselend van het ene been op het andere gezet wordt. Daar werkt het acteren van met name Jack Nicholson ook sterk aan mee. Zijn karakterisering van de toch wel vriendelijke, ui terlijk goedhartige huurmoorde naar, balanceert soms op het randje van wat nog geloofwaar dig is in het kader van het film verhaal. Daardoor kan het je overkomen, dat het slot veel se rieuzer uitvalt dan in het vooraf gaande aannemelijk is gemaakt: het verrast, maar stoort ook. En dat maakt van „Prizzi's Honor", ondanks het sterke spel, een bizar mengsel van zwarte komedie, sa tire, love story, persiflage, aktie- film en de zoveelste verfilming van een Mafia-verhaal. John Huston is het filmen op zijn eerbiedwaardige leeftijd nog niet verleerd, maar hij liet veel kansen liggen. Jammer. TO LIVE AND DIE IN L.A. (Cor so). De Amerikaanse regisseur William Fnedkin heeft een voorkeur voor ge weldfilms. Dat liet Friedkin o.m. zien met „The French Connection". Het fana tisme, dat Popeye Doyle in „The French Connection" kenmerkte, heeft bezit ge nomen van de hoofdfiguur in „To live and die in L.A" De maat van FBI-aaent Richard Chance (William L. Peterson) wordt zonder pardon vermoord en Chance stelt zich tot taak om kost wat het kost de moordenaar van zijn vriend en mentor te pakken. Dat gebeurt op een niet al te zachtzinnige wijze, waarbij Chance als een dolleman Los Angelos op z'n kop zet en alle regels van de wet aan zijn laars lapt" „To live and die in LA." is een knap gemaakte aktiefilm, maar meer om de aktie zelf. Voor de liefhebbers van puur geweld om het ge weld wellicht interessant, maar Fried kin's faam als regisseur van „The French Connection" knjgt met deze film wel een fikse deuk. (16 jaar) ••••THE COLOR PURPLE (Corso). Visueel gezien bijzonder fraaie verfil ming door regisseur Steven Spielberg van Alice Walker^ gelijknamige boek, waarmee zij de Pulitzer-pnjs won. Sterk spel van Whoopie Goldberg als de jon ge negervrouw Celie in een dramati sche toonzetting, die helaas op sommi ge momenten de vorm van een sprookje krijgt. Spielberg is er naar mijn gevoel ruet voldoende in geslaagd om de men selijke emoties overtuigend in dialoog en beeld te vangen, waardoor de op zich knap gemaakte Olm wat oppervlak kig overkomt. Genomineerd voor maar liefst elf Oscars, maar kreeg er geen. Ondanks tekortkomingen wel degelijk de moeite waard om te gaan zien, al was het alleen maar voor de magistrale foto grafie, die van een soms onaardse schoonheid is. (alle leeftijden) BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA (Corso). De nieuwste,film van John Car penter en beslist niet z'n beste. Met Kurt Russel als de vrachtwagenchauffeur Jack Burton, die samen met zijn Chinese vriend in de moeilijkheden komt als ze een meisje willen redden uit de horror- klauwen van een soort Chinese Dracula, die in een onderaardse grot allerlei bo venaarde gruwelijkheden voor hen in petto heeft. Veel aktie. veel effecten, maar wel allemaal wat teveel van het goede, (twaalf jaar) RUNNING SCARED (Cmema) Grappig en spannende film van regis seur Peter Hyams. dankzij het sterke spel van Gregory Hines en Billy Chrystal, twee zeer onconventionele I politie-agenten, die nogal wat meema ken. Het blijft steeds leuk, ook al denkt I hun chef daar duidelijk anders over Hoogtepunt is de scene in een groot gebouw met veel glas en spiegels. Maar dat is niet het enige dat er aan moet I geloven (alle leeftijden) HAUNTED HONEYMOON (Cme ma). De nieuwste komedie van Gene Wilder over een bizarre huwelijksnacht CHTERVELD Maan- ®orgen hield de politie in terveld een verkeerscon- op de jongeren die in een 'e gemeente de scholen *ken. De controle vond k in samenwerking met de politie van Bameveld, Hoe velaken en Amersfoort. Tijdens de controle in Achter veld bleek dat de 12- en 13-jangen de meeste overtredingen begin gen. Er werd een tiental processen- verbaal opgemaakt wegens het rij den met twee bromfietsen naast el kaar en het niet vast houden van het stuur. Tevens kregen ruim twintig personen een waarschuwing. Dergelijke controles zullen in de toekomst meerdere malen plaats vinden. Er zal dan ook worden gelet op het veel voorkomende stoeien tijdens het rijden op de fiets en bromfiets. ACHTERVELD Het be stuur van de KPJ heeft be sloten de revue nog een maal op te voeren. In ver band met het misverstand dat de eerste avond, afgelo pen weekeinde, alleen toe gankelijk was voor ouders en vrienden van de KPJ'ers, is een aantal personen met naar de avond geweest. In verband hiermee en gezien net geweldige suc ces van die avond zal de re vue nogmaals worden op gevoerd op zondag 9 no vember om 20.00 uur in Ons Gebouw. De entree is vijf gulden. De opbrengst van deze avond is ook bestemd voor het missiewerk van pa ter Visser. LEUSDEN - Afgelopen maandag was er weer een regionale quiltdag in Leusden. Her spektakel begon 's ochtends om hen uur in het gebouw van Bhjhofaan de Ansfnduslaan. Veel belangstellenden, voornamelijk vrouwen, lieten zich volledig informeren over de fijne kneepjes van het quilten, een bezigheid die steeds meer terrein wint Eerder dit jaar werd er ook een quiltdag gehouden in Leusden. Dat was tevens de best bezochte regionale quiltdag van dit jaar. wordt voor de eerste maal in het nieuwe seizoen weer het Fruh schoppen gehouden m D' Ouwe Peerdestal De aanvang is om 11.30 uur. ACHTERVELD Zondag De medewerking van de Hin- terfelder Musikanten kan men weer gemeten van de echte Oostenrijkse sfeer. Is men lief hebber van Oostenrijkse mu ziek, dan is een bezoek aan het Fruhschoppen zeker de moeite waard. De film „Stammheim" speelt zich af in de penode van 1975-1977, waann het proces tegen de vier bekendste RAF- ieden, Baader, Ensslin, Meinhof en Ras- pe v/erd gevoerd. Het werd een langdu rige procesgang. Het senpt van Stam- heimm is gebaseerd op een studie van Stefan Aust, over de RAF Doordat de beklaagden het Duitse rechtssysteem niet erkennen, ontstaan er aanvaringen of herhaaldelijke scheldpartijen tussen verdachten en de rechtbank. Deze aan varingen gaan dan onder andere over ideologische zaken, de voortzetting van het proces, de rol van de overheid en over persoonlijke zaken. Tijdens het proces pleegt Ulnke Meinhof zelfmoord, althans zo is de offi ciële lezing. Na hun veroordeling tot le venslang worden de andere RAF-leden dood in hun cel aangetroffen Regisseur Hauff kiest geen partij, wat ook te mer ken is in de film „Stammheim" is toch een belangrijke film, omdat Hauff tien laar na dato zijn landgenoten confron teert met een recent deel van het verle den, wat nog niet echt verwerkt is en daardoor in een taboesfeer blijft steken. De hoofdrollen in deze, dit jaar in West- Duitsland gemaakte film, worden ge speeld door leden van het Thalia Thea ter in Hamburg. „Stammheim" won in februari de Gouden Beer van het film festival van Berlijn. De voorstellingen in het Filmhuis beginnen om 20.00 uur. Thorwald Proll Elk werd tot dne jaar veroordeeld. De toen vijfentwintig jan- ge Baader werd met wapengeweld uit zijn gevangenis bevnjd, de journaliste Ulnke Meinhof werd verdacht deze daad te hebben uitgevoerd De Baader-Meinhof-Gruppe v/as een feit geworden. Twee jaar lang hielden zij de Duitse samenleving in spanning. De Rote Armee Fraktion zo als zij zich zelf noemde, trad op onder het motto; „Het mogelijke revolutionaire deel van de bevolking" te willen winnen voor haar einddoel; de omverwerping van de bestaande maatschappijstruktuur. Zij bereikten hun doel met In 1972 werden zij (Baader, Meinhof, Ensslin, Raspe) gearresteerd. Het gezag van de over heid in de B.R.D is tussen '70 en '72 nog nooit zo ernstig geprovoceerd als daar voor. Het hele openbare leven v/as de hysterie nabij Voor deze eerste genera tie RAF-leden werd speciaal een gevan gerus tevens gerechts-gebouw ge bouwd. en wel met de naam Stamm heim deé de fïlmredaktie) auto voc dERSFOORT De Rote Armee tion heeft begin juli weer van laten horen door een moordaan- nn op een topmanager van Siemens, voï at hier spreken van een „nieuwe - ei ratie RAF-leden". De film chti amheim" die van vrijdag tot en dinsdag in het Filmhuis Appel- A l l draait, gaat over de oprichters le RAF en met name over de pe- 1975-1977 waarin het proces vond tegen Baader, Meinhof, ike b en Raspe. des moordaanslag op de studen- der Rudi Dutschke (hij raakte gewond) in 1968, staken enige tien als reactie, m datzelfde jaar in tot een warenhuis in de brand, studenten waren onder andere a Ensslin, Andreas Baader en Een scene uit „Stammheim": strengbewaakte leden van de RAF en hun verdedigers.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 9