Nieuwste Nederlandse filmhit van Dick Maas Afstudeerfilms van Filmacademie De snelle carrière van de Nederlandse Steven Spielberg DE AMUSANTE AVONTUREN VAN DE FAMILIE FLODDER Filmkeuze L Cyclus Nederlandse film Dokudrama van Bischoff nachtfilm in Filmhuis kijk op de film DONDERDAG 18 DECEMBER 1986 (door Bert Vos) Wie de snelle carrière van Maas zo'n beetje heeft ge volgd, zal hem wellicht ook al gemakkelijk als de „Ste ven Spielberg van de Lage Landen" kenschetsen. Maas heeft een groot aantal korte speelfilms en TV-films ge maakt, hield en houdt zich bezig met de produktie van videoclips (waaronder de vermaard geworden clips van de Golden Earring en de concertfilm van deze inter nationaal bekende groep) en debuteerde in 1983 met „De Lift", evenals in „Flodder" met Huub Stapel in de hoofd rol. „De Lift" werd een inter- nationaal succes, met we reldwijde verkoop van de vi deorechten, verwierf ver schillende filmprijzen en bracht een record aan recet tes op. En dat allemaal bin nen tien jaar, nadat hij in 1977 cum laude afstudeerde aan de Nederlandse Filma- kademie. Maas heeft nu - sa men met producent Laurens Geels - een eigen produktie- maatschappij, met de nodige technische 35 mm montage faciliteiten. „Flodder" is inmiddels eveneens aan het buitenland verkocht en Dick Maas is al weer met de volgende film be zig: „Asterdamned". Volgens het „Steven Spielberg-recept" zal ook die film wel weer even verrassend zijn als de eerste twee van de man, die naast de regie het schrijven van het sce nario met net zoveel gemak als de produktie doet en de mu ziek ook zelf maar voor z'n re kening neemt. Hij is tenslotte niet voor mets ook nog een tijdje pop-musicus geweest. Het aardige van alles is nog wel, dat Dick Maas zelf de be scheidenheid zelve blijft. Het aardige wat hij wil is gewoon films maken. De franje laat hij over aan anderen. En dat be looft wat voor de Nederlandse film. Want bij veel regisseurs is het vaak andersom. Een deel van de familie „Flodder". 8 i „Mama is boos" het geval is, is „Flodder" zelden onrealistisch van toon. Bovendien heeft hij een goede hand wat het uitkiezen van zijn acteurs en actrices betreft. Met Huub Stapel schoot hij al eer der in de roos bij „De Lift" en ook m „Flodder" weet Stapel m alle op. zichten te overtuigen door natuur lijk spel. Dat is zeker ook het geval met Nelly Fnjda als de flegmatieke Ma Flodder. Niks geen over-ac- üng, geen geschmier waar veel Ne derlandse acteurs zich nogal eens schuldig aan maken. Een excel lente vertolking, zonder meer. Tamelijk nieuwe gezichten voor de Nederlandse filmindus trie zijn Tatjana Simic en Apollo- nia van Ravenstein. Tatjana is een van oorsprong Joe- goslavisch fotomodel. Zij debu teert als speelfilmactrice in „Flodder" op een wijze, die naar meer smaakt. En dan hebben we het niet over haar sensuele ver schijning, maar over haar totale spel in deze film. Datzelfde geldt voor Apollonia van Ravenstein (als Yolanda), die weliswaar en kele figurantenrollen in Ameri kaanse films speelde, maar pas in „Flodder" met een volwaardige rol debuteerde. Stuk voor stuk „nieuwelingen" in het Neder landse speelfilm-circuit, waar we ongetwijfeld nog veel meer van te zien zullen krijgen. Een betere springplank als „Flodder" kan men zich op Ne derlands niveau eigenlijk niet wensen. „Flodder", Ned 1986. Regie. Dick Maas; produktie Dick Maas en Laurens Geels; scenario en muziek. Dick Maas; camera. Mare Felperlaan, montage Hans van Dongen. Met. Nelly Fnjda, Huub Stapel, Tatjana Simic, Apollonia van Ravenstein e.v.a. Genre: komedie. In de Haagse Post van vorige week werd hij de Steven Spielberg van de Lage Landen genoemd. De film wordt door kenners internationaal hoog ingeschat en men noemt „Flod der" nu al de filmkraker van de laatste tien jaar in Nederland. Radio en televisie stonden de afgelopen weken bol van frag menten uit de film en interviews met hoofdrolspelers. Zoveel publiciteit vooraf, dat schept wellicht te hoge verwachtingen en zoiets kan toch nooit goed gaan? Geen centje pijn, zou hoofdrolspeler Huub Stapel als Johnny hebben kunnen zeggen. En dan zou hij nog gelijk hebben ook, want met „Flodder" kan er weinig meer mis gaan. Het is een dijk van een film, die terecht in zo'n 65 bioscopen tegelijk in première gaat en onge twijfeld tijdens de kerstvakantie record-recettes zal behalen. „Als deze film niet aanslaat, dan eet ik m'n hoed op", heeft Dick Maas al gezegd in dat eerder genoemde interview in de Haagse Post. Ik denk niet, dat hij z'n hoed als lunch hoeft te gebruiken. „Flodder" is een schitterende, knap gemaakte filmkomedie, waarbij je je echt geen moment verveelt. Met - en dat is voor Nederlandse begrippen toch wel het meest opmerkelijke - natuurlijk spel van iedereen. Excellent spel zelfs, van onder meer Nelly Frijda als de onnavolgbare Ma Flodder, Huub Stapel als zoon Johnny en vele, vele anderen, waarvan ver schillende al debuterend de indruk wekken al jaren voor de film te werken. Kortom: „Flodder", een film van on-Nederlands niveau, kan niet meer stuk. (Rene van 't Hof), de muzikale zoon Henkie (Horace Cohen) en de jong ste dochter Toet (Naru Lehnhau- sen). Toegevoegd aan deze bonte De familie Rodder zal in veler verzameling is opa (Jan Willem ogen als een volstrekt a-sociaal ge- Hees), een zeer oude baas, die zich zm overkomen. De uitgebreide fa- voortbeweegt of voort laat bewe- milie bestaat uit moeder (Ma) Rod- gen in een rolstoel en van wie rue- der (nelly Frijda), de oudste zoon mand weet, waar 'ie vandaan is Johnny (Huub Stapel), de sensuele, gekomen. Hij was er ooit op een vooral sexueel genchte dochter dag zo maar en is maar gebleven. Kees (Tatjana Simic), zoon Kees Voor de gezelligheid wellicht. Opa is een voormalige treinconducteur, speelt graag met treintjes en heeft nog steeds zijn pet, fluit en „spie gelei" bij de hand om zo nodig het treinverkeer te kunnen regelen. De familie Floldder wordt op een dag gekonfronteerd met de nieuw ste trend van deze moderne tijd. Hun vervallen pand in een verkrot deel van de stad staat op een gif belt en de gemeente kan zich niet permitteren die toestand zo te laten en dus moet de familie Flodder verhuizen. Het aktieve gezin wordt voor een penode van een half jaar - in afwachting van permanente huisvesting - tijdelijk onderge bracht m een luxueuse villa m een zeer dure buurt. Dit alles dankzij de niet aflatende bemoeienissen van een sociaal werker (Lou Landre), die ook de opdracht knjgt om dit „experiment" te begeleiden. De bewoners van de dure villa wijk komen er al snel achter, dat de nieuwe buren met uit het tandart sen-, chirurgen- of direkteuren-mi- lieu afkomstig zijn. Langzaam pruttelen de protesten op, ook al willen de mannelijke villa-bewoners nog wel eens graag een oogje wagen aan de aantrek kelijke en sexueel verlokkelijke dochter Kees, die haar fraaie li chaam zelden of nooit naar beho ren toedekt. En van het één komt het ander. Een konfrontatie kan niet uitblijven. Regisseur Dick Maas brengt dit wonderlijke en bijzonder komi sche verhaal met een opmerkelijke vanzelfsprekendheid in een flit send tempo, zonder dat de toe schouwer direkt buiten adem raakt. Korte scènes, snelle tussen- plots en een fraai slot. Maas heef* zich ooit bezig gehouden met het tekenen van strips en die invloed is duidelijk merkbaar. De film laat zich aanzien als een komische strip, vlot getekend, met een aan stekelijke humor, waarbij de ka rakters van de figuren slechts wor den aangestipt. Pretentieloos amu sement van hoog niveau met een knipoog naar al dat gedoe van die dure villa-bewoners in hun blauwe blazers en hun zo belangrijke „so cial talks" op één van de twaalf tennisbanen van de wijk. Snelle karakteristieken, die een feest van herkenbaarheid opleve ren. De kracht van Dick Maas is, dat hij een dergelijk toch wel ab surd verhaal als dat van „Flodder" weet te vertellen als een volstrekt logische realiteit. Anders dan met Ruud van Hemert's „Schatjes!" en Nelly Frijda excelleert in „Flodder" van regisseur Dick Maas als Ma Flodder. Van de filmredaktie. (Hoe meer sterren, hoe hoger de waar dering) Traditiegetrouw brengen de Nederlandse en dus ook de Amersfoortse bioscopen tijdens de Kerstvakantie een aantal topfilms. Landelijk gezien zijn er heel wat toppers, die deze week in première gaan, zoals de flitsende komedie „Jumpin' Jack Flash" met de onnavolgbare Whoopi Goldberg, de al even grappig gemaakte „Crocodile Dundee" met de Australische topacteur Paul Hogan in de hoofdrol „Howard the Duck", het nieuwste SF-spektakel van George Lucas en de zijnen, de scholieren-komedie „Ferris Bueller's Day Off', de nieuwste Walt Disney-film „De Speurneuzen" en natuurlijk de geheide Nederlandse filmtopper van de inventieve regisseur Dick Maas, „Flodder". Deze drie laatste films gaan ook deze week in première in Amersfoort. •••FERRIS BUELLER'S DAY OFF (Corso). Nieuwste film van regisseur John Hughes (The Breakfast Club en Weird Science) over een middelbare scholier in de examenklas, die een dagje vrij neemt, maar daar een zeer ingewikkelde konstniktie voor moet bedenken met allerlei trucs, om te voor komen dal zijn ouders en de direkteur van de school er achter komen. Fems meldt zich dus ziek. De direkteur ge looft het met, zijn zus gelooft het met, zijn mede-scholieren geloven hem echter wel en houden een inzameling voor de ernstig zieke. Ondanks al het ge rechtvaardigd vertrouwen weet Ferris zijn „ziekte" prima m stand te houden, krijgt hij zijn vriendin ook moeiteloos van school en samen met haar en zijn toch al zieke vriend zet Fems de bloe metjes buiten en stort zich in het brui sende stadsleven. „Ferris Bueller's Day Off is een vak kundig gemaakte, grappige komedie voor en over jongeren. Amusante aktie in een verder pretentieloze film, waann de jongeren zich best zullen herkennen, (alle leeftijden). RUTHLESS PEOPLE (Corso). Met sterke rollen van Bette Midler als Bar bara Stone en Danny DeVito als echtge noot Sam Stone is „Ruthless People" een geheide komedie, gebaseerd op een grote reeks eigenlijk niet bij elkaar te verzinnen misverstanden. Het team van „Flying High" en „Kentucky Fned Mo vie" tekent er voor en het resultaat is een komedie, die van het begin tot het einde blijft boeien, in de ban van de nieuwsgierigheid naar „hoe dat nou wel zal aflopen" De plot is net zo aardig als de hele film En al die aardige mensen die zich zo „ruthless" gedragen zijn ei genlijk stuk voor stuk aardige schur ken. Voor geen cent te vertrouwen.(12 jaar) FLODDER (Cinema). Na „De Lift" bewijst regisseur Dick Maas opmeuw zijn verbazingwekkende vak manschap met „Flodder", een knap ge- Scène uit Ferris Bueller's Day Off' met Mia Sara, Matthew Brodenck en Alan Ruck. maakte komedie rond een volstrekt a- sociale familie, die uit een krottenbuurt moet vertrekken, omdat hun huis op een gifbelt was gevestigd. Bij wijze van „experiment" mag de familie een half jaar lang m een dure villa in een rijke buurt wonen en dat geeft de nodige spanning met de buurtbewoners, om het zacht uit te drukken Uitstekend spel van onder meer Nelly Frijda als Ma Flodder, Huub Stapel als zoon Johnny en Tatjana Simic als de erotisch ingestelde dochter Kees. Een kei van een film, gemaakt door, wat de Haagse Post noemde, de Steven Spielberg van de Lage Landen Een film, die ook interna tionaal hoge ogen zal gooien, (alle leef tijden). <pQp GUN (Cinema 2). „Top Gun", met Tom Cruise als Maverick, een jonge piloot, die een speciale opleiding volgt en tot de beste piloten van de VS behoort, doet m zekere zin denken aan „An officer and a gentleman". Maar ze ker ook aan „The Right Stuff', de groot ste film van regisseur Philip Kaufman over de opleiding tot astronauten De (Britse) regisseur Tony Scott, broer van Ridley Scott, is er in geslaagd om een onderhoudende film te maken met ver schillende groots opgezette gevechts scènes. Met name de scènes aan boord van het Amerikaanse vliegdekschip USS Enterprise en de luchtscènes rond de gevechten met Russische Migs im poneren door schoonheid, kracht en spanning. Het is echter jammer, dat het verhaal op zich soms iets gebukt gaat onder opgevoerde heroïek en onver valst Amerikaanse chauvinisme, (alle leeftijden) THE MISSION (Euro). De film „The Mission" heeft al heel wat publiciteit gehad Men verwachtte er veel van, omdat regisseur Roland Joffe met „The Killing Fields" zo'n indruk wist te maken door een groots opgezet epos te verfil men zonder de personages uit het oog te verliezen Was „The Killing Fields" juist daardoor zo indrukwekkend, zo (relatief) saai is „The Mission" Aan de hoofdrolspelers Robert de Niro en Je remy Irons kan het niet liggen Ze doen hun uiterste best om de film te redden, maar „The Mission" heeft een te oninte ressant en vooral voorspelbaar scena rio om voortdurend te kunnen blijven boeien. De film speelt zich af in 1750 m het tropische oerwoud van Brazilië, waar Portugezen en Spanjaarden elkaar voortdurend m de haren zitten, met de autochtone Indianen als slachtoffers. Je remy Irons is een Jezuietenpriester, die een missie runt, die de vechtende par tijen in de weg staat. Zonder die missie zou de slavenhandel aanzienlijk uitge breid kunnen worden. Robert de Niro speelt de slavenhandelaar, die op won derbaarlijke wijze tot het geloof wordt Slotscène uit 'Weladam' van Paolo Pistolesi (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - Op dinsdag 23 de cember zet Filmhuis Appelmarkt de cyclus „Korte Nederlandse Films" voort, ditmaal met drie afstudeer films uit 1985, gemaakt op de Neder landse Filmacademie. Het hele pro gramma begint om 20.00 uur: de films worden aansluitend vertoond. Begonnen wordt met „Dichter bij Macht" (regie Jelle Nesna, kleur, 35 min.). Jelle Nesna probeert het dilemma in beeld te brengen van in Zuid-Afrika levende blanken die tegen het apart heids-systeem zijn gekant. Wat moet je doen als je blank bent, als je feitelijk behoort tot de bevoorrechte minder heid die de macht heeft? Nesna ba seerde zich op citaten van Breyten Breytenbach, uit zijn boek „De ware bekentenissen van een witte terrorist". De regisseur koos voor een vermen ging van archiefbeelden van de zwarte strijd en gedramatiseerde beelden van de dichter m zijn cel en in confrontatie met zijn ondervrager. Aansluitend wordt het humoristische filmpje „De Vlieg" vertoond (kleur, 20 min.) Regisseur Hans Heijnen maakte een knap en soepel gefilmd verhaal over een ontmoeting tussen een man en een vlieg, op een zonnige voorjaars ochtend. Gaandeweg ontaardt deze ontmoeting in een enorme strijd tussen mens en insect. Huisraad, apparatuur en het zelfrespect van de man sneuve len in zijn geobsedeerde, snel escale rende jacht op het onverstoorbaar zoe mende insect. bekeerd en Jezuïet wordt. Irons vecht intussen door tegen wereldlijke en ker kelijke autoriteiten ter behoud van zijn zo geliefde missie-post „The Mission" is - en dat mag gezegd worden - tech nisch schitterend gemaakt, met enkele zeer fraaie scènes. Wellicht dat dit voor de jury een overweging was om de film dit jaar in Cannes te bekronen met de Gouden Palm voor de beste film Voor de liefhebbers van dit genre. DE SPEURNEUZEN (Euro). Voor de kinderen valt er met de Kerstvakan tie ook het nodige te genieten, dankzij de allernieuwste speelfilm uit de Walt Disney studio's: „De Speurneuzen" (The Great Mouse Detective). In „De Speur neuzen" introduceert de Disney-studio een waardige opvolger voor de nu al 58-jange Mickey Mouse. Sherlock Basil Holmuis, een knappe speurder, die zich net als Sherlock Holmes destijds, ge vestigd heeft in de Londense Baker- street. Op een goede dag komt dokter Dawson met het kleine meisje Olivia bij Sherlock Basil Holmuis op bezoek, met het dringende verzoek hen te helpen bij de opsporing van Olivia's vader, de meester-speelgoedmaker Corstiaan Bokkingham Sherlock Basil Holmuis Ter afsluiting de film „Weladam" van Paolo Pistolesi (kleur, 40 nun.). Na acht aanvaardt de opdracht en wordt dan gekonfronteerd met zijn aartsrivaal, de schurkachtige professor Ratbout Ratta- toei, heerser van de onderwereld. „De Speurneuzen" is een uitstekende, spannende, en een voor Disney-begnp- pen met vaart gemaakte tekenfilm. En wat erg belangrijk is voor de kleinste kijkers: de film kreeg Nederlandse stemmen onder regie van Harry Gee- len, die ook de liedjes vertaalde. Aan bevolen voor de kleuters en iedereen die jong van hart is en de tekenfilm vooral een warm hart toedraagt' Bert Vos jaar afwezigheid keert een jonge man terug naar familie, vrienden en vrouw van weleer. Hij wordt geconfronteerd met het bestaan van een dochter, ziet zich vervreemd van zijn vriendenkring en beurtelings aangetrokken en afge stoten door zijn vrouw. Eenzaam maai niet alleen tracht hij gebeurtenissen uil zijn verleden in overeenstemming te brengen met het heden en de toekomst (van de filmredaktie) AMERSFOORT - „Er Moretto, von liebe leben" is de debuut film van regisseur Simon Bischoff. Op 19 en 20 december is deze film in het Filmhuis te zien. Aanvang beide avonden 23.00 uur. De Zwitser Simon Bischoff woont en werkt als sinds vele jaren in Rome als free-lance journalist. De liefde die hij daar opvatte voor het boerenjongetje Franco liet hem pijnlijk voelen wat Pier Paolo Pasolini ooit bedoelde met de Volkerenmoord' waarvan hij de moderne Italiaanse samenleving beschuldigde. In het doku drama „Er moretto" verwerkte Bischoff deze liefdesaffaire en zijn felle kritiek op de Italiaanse illusie van een schoongeboende straat, waarin slechts plaats is voor kleinburgerlijke wensen en verlangens. Voor 'Er moretto- von liebe leben', deed Simon Bischoff, de regie. Hij schreef ook het scenario. Camera: Rafaele Mertes; muziek: Teresa Gatta, Alberto Antinori; produktie: Simon Bi schoff, Radio Bremen. De rollen: Franco - Ale vino di Silvio, vampier - Franco Mazzieri, Renato - Francesco Gnerre, nicht - Vincio Diamanti, Sjamaan - Ciro Cascina, zangeres - Lara Toija- clan, verdwaasde - Rosa di Brigida, voyeur - Lorenzo Alessandri, travestiet - Renato Faillaci en Alessandra Retacchi, Domenico Volino, Paolo Fiorentini, Zaron Kostic, Maurizio Pieruggi, Raf- faele Caso, Brahim Lassaoui, Irene Staub. Een scène uit 'Er Moretto, von Liebe Leben' Scène uit „Flodder" met van links naar rechts Tatjana Simic als dochter Kees, Huub Stapel als zoon Johnny en Rene van 't Hof als zoon Kees.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 8