'Karei van Gelder was een sufferd' cE leusder fcnnwtt de allereerste baptisten waren halve communisten. Leusdens historicus pater W. M. Brada schreef als zesenveertigste geschiedenisboek 'Kroniek Veluwe' niemand in Garderen kent meer de naam van Gangulphus, in wie de huwelijkstrouw geëerd wordt. Afslankcursus bij kruisvereniging EMGl Elektronische Media Groep BDU Professionele videoprodukties op maat Voor een goed advies in uw media keuze DINSDAG 30 DECEMBER 1986 LEUSDEN - De in Leusden-Centrum woonachtige pa ter W.M. Brada O.P. schreef onlangs zijn zesenveer tigste historisch boekwerk, getiteld: 'Kroniek Ve luwe'. Reden genoeg voor ons om wat uitvoeriger kennis te maken met deze actieve Leusdenaar. Onze medewer ker Jaap Riewald sprak met hem. Allereerst is het interessant om wat te weten over de achter grond van pater Brada, die woonachtig is in Huize Sint Ans fridus aan de Hamersveldse- weg 57 bij de Zusters van Leus den. ,,Ik ben geboren op 4 augustus 1910. Dus U kunt nu uitrekenen hoe oud ik ben. Mijn geboorte plaats is Leeuwarden. Dat ligt daar ergens in het noorden, weet U wel? Na de lagere school ben ik gaan studeren bij de Domimcanen in Nijmegen. Daar ben ik Dominicaan gewor den in 1935. Vervolgens ben ik in 1937 naar Curagao toe ge gaan. Tot 1981 ben ik daar ge bleven." ..Toevallig is het vandaag pre cies vijf jaar geleden dat ik in Leusden ben aangekomen. Meteen de eerste de beste dag ben ik hier gevallen en heb mijn heup gebroken. Aan de éne kant was mijn heup al eens gebroken. Toen kwam blijk baar de andere kant aan de beurt. Daarna heb ik een hartin farct gekregen. Mijn hart was gescheurd: niet van liefde maar gewoon van slijtage. Daarna Door Jaap Riewald land een aardige groep ge schiedschrijvers is, die een synthese hebben gemaakt voor de middeleeuwse geschiede nis in Nederland: het werk van Post lijkt op een encyclopedie; het werk van Polman is uiterst zakelijk, vooral over de latere tijd, terwijl het werk van Rogier erg bewogen is en het mo derne kerkbegrip heeft beïn vloed..." ,,Dat was dus zo'n beetje mijn levensloop: ik ben blij dat ik hier een goede opvang heb ge- vongen. En inderdaad bestaat er toch wel interesse voor mijn werk; de Curagaoënaars reage ren goed. Ze zijn blij dat ze in het papiaments kunnen zingen. Ik heb alle liturgische teksten op papier en ook op tape. Met de kerstdagen komen er weer enkele honderden naar onze viering toe. Ik hoop, dat ik nog ben ik dus weer hier gekomen, na een vijfenveertig jaren du rend verblijf in de missie. Ik had daar altijd gewerkt bij de bisschop als vicaris-generaal van het bisdom." AFZWAAIEN ,,Ik woonde ook bij de kathe draal en de bisschop. Terugkij kend mag ik concluderen, dat ik daar aardig en gelukkig heb gewerkt. Maar de leeftijd bracht mee, dat ik moest af zwaaien, zoals men dat tegen woordig wel uitdrukt." Teruggekomen dacht ik, dat ik misschien hier het een en an der zou kunnen doen, iets wat natuurlijk met zo gemakkelijk is met die twee gekneusde heu pen. Maar in ieder geval is het toch voor elkaar gekomen." ,,Ik woon hier bij de zusters bij wie ik een beetje geestelijk werk kan doen. Verder heb ik ook de zorg voor de Antillianen in Nederland, bij elkaar zo'n veertigduizend in getal. De An tillianen wonen hier ver van hun land. Mijn voorganger is er op gegeven ogenblik mee ge stopt. Hij voelde dat hij langza merhand gewoon sociaal wer ker werd." KRAKEN „Beantwoording van vragen als: 'Wanneer is het geoorloofd om een huis te kraken, en wan neer niet' was de hoofdmoot van zijn werk, alsook vragen om allerlei brieven op te stellen voor diverse overheden. Hij is toen weer terug gegaan naar de tropen. Ik heb toen tegen mijn overste gezegd: 'Ik wil wel voor ze zorgen, maar dan alleen op geestelijk terrein." APOSTOLAAT „Iedere maand ga ik een keer naar Amsterdam, waar ik de heilige mis in het Papiaments opdraag. Het 'Papiamentoe' is een mengtaal uit Spaans, Ne derlands en negertalen, ge sproken door de bevolking van Curagao, Bonaire en Aruba." „Ik onderhoud contacten met ze, zoek de zieken op en ga verder naar verschillende an dere plaatsen, waar men mij geroepen heeft: Haarlem, Lely stad, Groningen, Eindhoven, Tilburg, Eiberen, en zo verder. Kortweg om het Apostolaat on der de Antillianen gestalte te geven. Enkele malen heb ik ook gesproken voor de We reldomroep. Voor diverse kranten lever ik regelmatig bij dragen: kranten waar ik vroe ger ook al actief bij ben ge weest." „Naast deze taak ga ik ook nog door met mijn historische stu die. Op Curagao was ik name lijk archivaris van het bisdom. In de loop der jaren heb ik vijf enveertig boekjes geschreven over de geschiedenis van de Antillen. Die geschiedschrij ving heb ik gecontinueerd voor Nederland. Ik zag dat er in dit veel zal kunnen betekenen voor deze groep Antillianen." We zijn geïnteresseerd om te weten, onder wiens verant woordelijkheid deze zielzorg voor de Antillianen valt: onder een Nederlandse bisschop of onder een Antilliaanse. Pater Brada geeft het antwoord: „Er is hier in Nederland een Apos tolaat voor de emigranten; daar val ik niet direkt onder, maar het heeft weet van wat ik doe en doet er ook aan mee." „Zoals gezegd, heb ik niet de totale taak op me genomen: an ders zou ik ook op sociaal ter rein bezig moeten zijn, een kan toor bemannen. Dat is voor mij natuurlijk uitgesloten. De bis schop van Curagao en de orde van de Dominicanen hebben in het verleden allerlei priesters de taak gegeven, om ook hier in Nederland voor de Antillia nen te zorgen: één zorgde bij voorbeeld voor de studenten, een ander zorgde meer voor de mensen in verschillende tak ken van industrie." „Nu in deze tijd, doen we het enigszins anders. Die groepen hebben we nu bij elkaar; we hebben er een goed contact mee..." BEWEEGREDEN Met name ben ik benieuwd naar de beweegreden van pa ter Brada om zich bezig te hou den met geschiedschrijving. Pater Brada: „Wel, wat is histo rie eigenlijk? In de Bijbel bij voorbeeld is de historie een zeer belangrijk element om door te geven wat God gedaan heeft. Wij weten ook dat de ge schiedenis van de Kerk en de uitwerking van Gods genade op de mensen van belang is om goed te bestuderen. Niet alle problemen, die zich in onze tijd manifesteren, zijn terug te vin den in de bijbel; want daarin wordt niet de casuïstiek (een begrip uit de moraal-theologie, dat staat voor de leer van de toepassing van de moraalwet ten op afzonderlijke gewetens gevallen, red.) van onze proble men belicht. Maar toch kun je er veel uit leren van wat de mensen kunnen verdragen en wat ze kunnen opbrengen door de kracht van hun geloof. En dat laat je ook zien in je ge schiedschrijving. PUBLIEK Interessant is te weten voor wat voor publiek pater Brada schrijft. Opvallend is dat zijn werken uit de missietijd alle zijn uitgevoerd in offset-druk, terwijl de meer hedendaagse boekjes uitgegeven zijn door middel van het stencilprocédé. Pater Brada voegt daar gelijk aan toe, dat hij vroeger in de gelukkige omstandigheden verkeerde, dat hij bevriende relaties had in de drukkerswe reld. Met de opbrengsten van de éne uitgave financiert hij de volgende weer. „Op Curagao schreef ik natuur lijk voor het Antilliaanse pu bliek, ook vanwege de contac ten die ik had met Venezuela. In Nederland schrijf ik meestal voor het Friese publiek omdat ik daar uiteindelijk vandaan kom en omdat ik daar de 'Sitz im Leven' wat beter ken dan in andere streken, hoewel ik niet in de Friese taal zelf geschre ven heb. Zo ben ik nu aange land bij het laatste boekje, toe vallig iets over de Veluwe. Het is een hele opzet geweest: door de getallen kan men enigszins een indruk krijgen van wat zich heeft afgespeeld." DENKWIJZE „Mijn voormalig geschiedenis leraar professor Augustinus Sassen hield ons altijd voor, dat je tot waarheid kon komen langs twee wegen: de deduc tieve en de inductieve weg. Ten opzichte van de geschie denis moet gezegd worden, dat men kan komen tot de waar heid door de inductieve weg te volgen." „Om het uit te leggen: de de ductieve weg gaat uit van het algemene om tot een conclusie te komen; het gewone syllo gisme. (Volgens Van Dale: een logische redenering of denk- handelmg die uit drie delen be staat; de major term, de hoofd stelling en de minor term, daar aan ondergeschikt, waaruit men een conclusie of besluit afleidt.) En dan inééns komt uit die veelheid van dingen de conclu sie: De derde stand komt op..." „Je kunt natuurlijk ook precies gaan omschrijven, wat voor schoenen Napoleon aan had, wat voor kiespijn Washington had. Op zich interessant, maar dat is de gewone, beschrij vende weg. Maar veel beter is natuurlijk om door te denken over de achtergronden van sys temen: bijvoorbeeld hoe is het bezits-systeem in het noorden tot stand gekomen? Hoe kwam het dat de mensen samen met de geestelijken en de monni ken gingen inpolderen, dat zij later door hun landerijen veel goederen verwierven die in 1580 allemaal werden geconfis queerd? In Friesland zie je de volgende gedachte: daar maakte men alles zelf op; meestal werd alles voor het ei gen belang besteed." CONCLUSIES „Groningen deed het anders: het geld uit de goederen van de monniken werd besteed voor de aankoop van aandelen van de West-Indische Compag nie. Op de lange duur heeft Groningen er toch weinig aan gehad: men had gepoogd, om het agrarische Groningen te maken tot een zeemogend heid. Ze liepen echter een ho peloze achterstand op in verge- aantal omschrijvingen praten we verder met pater Brada. Met name de vraag, waarom hij nu juist heeft gekozen voor die ge gevens die er bij de gebruikte jaren zijn opgesomd, is van be lang. Met andere woorden: wat is het selectiecriterium ge weest? Proost van de St. Pieter in Utrecht zorgt voor het aartsdia- konaat van de Veluwe. Dit is slechts een kleine greep uit de kroniek. Op soortgelijke wijze wordt in totaal van 150 ja ren een karakteristiek gege ven. Een sobere opsomming etc. In een later stadium krijg je meer met 'liefdadigheidsheili- gen' te maken. Voorbeeld voor deze 'generatie' heiligen is on der meer Ansfridus. Hij zorgde voor de zieken en de armen, zelfs voor de vogels. Een ver gelijking met het leven van Sint Franciscus is dus niet eens zo vreemd. Een nieuw heilig- heidsbegnp ontstaat. Gangul- phus is daar een bijzonder type van: in hem wordt de huwelijks trouw vereerd..." DITSELAAR „Ditselaar is een dorpje in de buurt van Stoutenburg." Of het etymologisch verwant is met de naam Daatselaar, is pater Brada niet bekend. Hij sluit de moge lijkheid echter geenszins uit... vid van Bourgondië, de bis schop Typerend bijvoorbeeld is ook dat Menno Simonsz, de stichter van de Doopsgezin den, nooit aan bijbelstudie ge daan had... Toch leefde de bij bel zeker wel bij de mensen, getuige de vele bijbelse voor stellingen op schilderijen uit die tijd..." In 1526, zo schrijft pater Brada, dat het Bisdom Utrecht geluk kig geen burgerlijk rijk meer was. Hij vertelt, wat daar achter verscholen gaat: „Vroeger had een bisschop eigenlijk hele maal geen tijd om bisschop te zijn: ze voerden herhaaldelijk oorlogen. Ansfridus bijvoor beeld was ook meer ridder dan bisschop. Ze zorgden voor de verdediging van hun land. Zij stelden zogeheten wijbis schoppen aan en die troldcen CRITERIUM „Mijn criterium is natuurlijk in een bepaalde richting; je moet dan ook komen tot een be paalde conclusie. Veel zaken lijken onbenullig. Bijvoorbeeld als ik vertel, dat de Karthuizers bij Arnhem hun huisjes betrek ken. Het lijkt onbenullig om te zien, dat de pastoor bij Apel doorn een paard krijgt, zodat hij ook de buurt kan bezoeken; of dat de kerk van Ludgerus werd samengetrokken met die van Elburg, maar daaruit moet een bepaalde conclusie ge trokken worden... Ik heb dit geschreven opdat men zelf conclusies zal trekken..." Pater Brada staat op en haalt een kranteknipsel te voorschijn die je keer op keer aan het den ken zet. Je gaat jezelf vragen stellen als: Waarom is er toen juist dat gebeurd? Zoals eerder vermeld, laat pa ter Brada eventuele conclusies over aan de lezer. Wel is hij be reid om toelichting te geven op allerlei details. Tijdens het ge sprek blijkt, dat hij inderdaad tot in de finesses op de hoogte is van de ontwikkeling van het katholicisme in Nederland. Naar aanleiding van boven ge citeerde jaartallen zegt de au teur onder andere het volgen de: „De abdij van Werden, dat is heel duidelijk: die lag natuur lijk in de Duitse plaats Wer den..." Hij begin smakelijk te lachen: „De Benedictijnen had den verschillende abdijen in Pater W.M. Brada uit Leusden. „Dat is de gewone manier van redeneren, maar eigenaardig is het dat bij de geschiedenis een heel andere manier van den ken naar voren komt, een an dere manier om tot de waar heid te komen: uit de veelheid van heel veel dingen kan men komen tot een plotselinge waarheidsconclusie." Het algemene idee van pater Brada is om allerlei momenten uit de geschiedenis op te som men. Maar onontbeerlijk is na tuurlijk de nodige achtergrond kennis, zodat je je steeds weer gaat afvragen, hoe allerlei din gen zitten. andere manier geprobeerd door het opzetten van veenko- lonieën, iets wat beter gelukt is." „In die tijd zijn echter velen geëmigreerd naar bijvoor beeld Amerika. Daarna kwam de industrialisering en op die manier kan men een 'bezitsge- schiedenis' schrijven met be hulp van de veelheid van fei ten. Op deze wijze is het erg fascinerend om geschiedenis te schrijven; het is echter wel een opgave Het is jammer dat veel te weinig feiten zwart op wit geregistreerd zijn om tot conclusies te kunnen komen. uit het Nieuwsblad van het Noorden van 11 november j.l. Niet zonder trots vertelt hij, dat daarin zijn belangrijkste princi pes uiteengezet zijn: naar mijn mening een zeer lezenswaar dig verhaal onder de rubriek 'Noorder Rondblik." JAARTALLEN Om enkele voorbeelden van de kroniek te geven, laat ik hier enkele citaten volgen: 838: Abdij Werden krijgt bezit tingen op de Veluwe. Duitsland: in het zuiden had je Fulda, wat naar het noorden lag het hier bedoelde Werden; El- ten was ook een abdij rijk. Die abdijen hadden allerlei bezit tingen in het landschap. Een en ander ontwikkelde zich later hier in diverse parochies." GANGULPHUS Ik vertel pater Brada, dat ik 'Gangulphus' overal heb ge tracht te traceren; dat mij dat echter niet lukte, zelfs mét de meest uitgebreide encyclope die niet. Wederom begint de Op de lagere scholen had je vroeger ook jaartallenlijsten voor de kinderen. Die waren zeer duidelijk en niet verkeerd te begrijpen Pater Brada wil de gelegenheid bieden tot door denken, tot het trekken van conclusies. Vandaar ook, dat de diverse vermeldingen zeer zorgvuldig en selectief geko zen zijn om te vermijden, dat het een 'gewone' jaartallenlijst zou worden, een statische weergave. RECHTEN „In een bepaalde tijd bijvoor beeld ziet men, dat burgers 's avonds later door de poort mo gen komen. De mensen krijgen bepaalde rechten: het recht om een markt te organiseren, om met een schip de stad in te va ren, ze mogen allerlei dingen. lijking met Zeeland en Holland. Daarna heeft men het op een Nu is het niet zo, dat ik die con clusies wil trekken. Dat mogen anderen doen..." OPSOMMING Het boekje 'Kroniek Veluwe' bestaat uit een opsomming van jaartallen. Op het eerste ge zicht erg dor en levenloos ge bracht, bij nader inzien geeft de beschrijving van ieder jaar tal de mogelijkheid om stil te staan bij een heel specifieke gebeurtenis uit dat jaar, afgezet tegen de maatschappelijke en kerkelijke ontwikkelingen van die tijd. Behandeld worden kort en bondig de jaren 1400 tot en met 1668. Naar aanleiding van een 894: Abdij Prum krijgt bezit in Arnhem. 1074: Brand in de St. Pieters kerk in Utrecht. De keizer doet boete en schenkt Broekland op de Veluwe aan de kerk. Garde ren krijgt een kerk, eerst ro- maans en dan gotisch afge bouwd. Gangulphus is patroon 1194: Ditselaar gesticht. Daar ook een slotkapel? 1385: Barneveld komt in de ge schiedenis. 1514: Karei van Gelder gaat vechten in Friesland. Hij stelt een Mariafeest in. 1520: Eerste tellingen van men sen en vee op de Veluwe. 36.000 bewoners. Pnester-wij- ding van scholier Reyner Wol- ters uit Harderwijk. 1542: In de kerk van Wilp, dief stal door revolutionair baptist. 1565: De elect-bisschop Mahu- sius op de synode van Utrecht. bejaarde eerwaarde smakelijk te lachen: „Dat is ook niet zo gemakkelijk. Gangulphus is een heilige, die men bijvoorbeeld in Visvliet kent en in Garderen. Hoewel... velen in Garderen hadden ook nooit van hem gehoord, is mij aldaar bij rondvraag gebleken. In de histone moet hij geplaatst worden tijdens het opkomen van de Pepijnen. En dan is er een man, die wordt bedrogen door zijn vrouw, waarop deze wegloopt. Hij spoort dan ie mand aan om die andere ge liefde te vermoorden. Slachtof fer van huwelijksontrouw zou je het kunnen noemen. Professor Post wijst erop, dat sommige heiligen kwamen bekeren met heilig geweld: ze sloegen ei ken ondersteboven en altaren BARNEVELD „1385: Barneveld komt in de geschiedenis... Daarmee be doel ik heel eenvoudig aan te geven, dat Barneveld voor de eerste maal in schriftelijke bronnen voorkomt. Er wordt dus nadrukkelijk niet bedoeld, dat Barneveld toen werd ge sticht. De plaats bestond daar voor al. Garderen schijnt de moederkerk geweest te zijn van Voorthuizen en ook van Barneveld..." KAREL Ik vraag de pater, wat voor Ma riafeest er in 1514 wordt inge steld door Karei van Gelder. Dat blijkt het feest te zijn van de Zeven Weeën van Mana. De in stelling van dat feest heeft een heel ander beeld gegeven van Karei van Gelder: „En nu ga ik iets verraden, wat ik eigenlijk nog niet kwijt wil. Maar het is gewoon zichtbaar, dat Karei van Gelder een sufferd was: van het hele Gelderse bezit van hem heeft hij eigenlijk niets te recht gebracht; hij maakte voortdurend ruzie met de bu ren; van zijn hulp in Friesland kwam niets terecht, noch van zijn hulp aan Groningen. Als hij tenslotte sterft, is er van al zijn vroegere bezit net niets meer overgebleven. Gelderland is nooit een zelfstandig rijk ge worden; Holland, Zeeland en Groningen en Friesland daar entegen wel..." ERASMUS In 1520 vindt er een priesterwij ding plaats van een (met name genoemde) scholier. Ook hier wordt een simpele weergave gegeven van een feit. Wat er achter steekt, is dat de priester opleiding, zo vertelt pater Brada, destijds niet op hoog peil stond. „Men kreeg der halve slecht opgeleide pries ters; seminaries waren er toen nog niet. Die kwamen pas na het Concilie van Trente." „Erasmus grapte vroeger als volgt: 'David van Bourgondië zei, toen al die jongens uit het noorden tot pnester gewijd wil den worden: Moet ik nu al die hufters...? Het lijken allemaal onbeschaafde typen....'." „De grap is natuurlijk meer van Erasmus afkomstig dan van Da- er op uit om te preken, om het geloof te verkondigen." „Bij David van Bourgondië komt daar een eind aan: een heel vreemde man, die holder debolder bisschop gewijd moest worden, terwijl hij na tuurlijk een nazaat was van het Bourgondische Huis. Pas dan komt het idee tot leven, dat een bisschop ook 'bisschop' moet zijn, degene die de geestelijke 'macht' heeft alsook de toe ziende. Het Utrecht, dat tot dan toe geregeerd werd door de bisschoppen, kwam toen in rijksverband, het kreeg een wereldlijk bestuur..." DIEFSTAL In 1542 vond er ook iets bijzon ders plaats, een diefstal door een revolutionair baptist. Pater Brada: „Daar zit de volgende tendens achter: de allereerste baptisten waren halve commu nisten; een soort dat zich met diefstal bezig hield. In Münster hebben ze zich behoorlijk ver rijkt, evenals in Warffum, Bols- ward; in Amsterdam hebben ze de dam bezet. Hun doel was een revolutie te ontketenen Brave doopsgezinden waren het beslist niet." De latere doopsgezinden wa ren veel vromer en stonden verre van die revolutionaire ideeën. De diefstal op zich is natuurlijk niet zo interessant, hoewel nagetrokken kan wor den aan de hand van allerlei ge schiedkundige documenten, wat er precies gestolen werd. Ik noem dit feit alleen om een bepaald beeld van de tijd te ge ven..." Hij legt terloops nog het ver schil uit tussen een gewone bisschop en een elect-bis schop: „De laatste is wel geko zen als zodanig, maar nog niet gewijd. Je moet ze natuurlijk niet vergelijken met de pasto raal medewerkers die wij te genwoordig kennen. Want, die worden normaal gesproken nooit pastor." „Vaak kwam het door allerlei omstandigheden, dat die elect- bisschoppen nog niet gewijd waren. Ze hadden wel een be noeming van Rome op zak, maar bijvoorbeeld allerlei oor logen maakten het vaak moei lijk om die nog niet gewijde bisschoppen inderdaad ook te wijden..." LEUSDEN - De regionale kruisvereniging Leusden/ Achterveld start in januari met een cursus afslanken. Deze bestaat uit zes bijeen komsten en is bedoeld voor mensen die niet alleen op een gezonde en verantwoorde wijze willen afslanken, maar vooral ook daarna op gewicht willen blijven. In de cursus leren de deelne mers stap voor stap hun voedings gewoonten te veranderen. De cur sisten krijgen elke keer een op dracht, die aan een bewustwording van het eetgedrag bijdraagt en een verantwoorde voedselkeuze bevordert. De leiding van de cur sus is in handen van een wijkver pleegkundige en een diëtist. De zes bijeenkomsten vinden plaats op de maandagen 19 en 26 januari, 9, 16 en 23 februari en op 9 maart, steeds van 20.00 uur tot 22.00 uur. De cursus wordt gegeven in De Springplank aan de Asschatter- weg 25 te Leusden-Centrum. De kosten van deelname bedra gen vijf gulden per persoon, mits u lid bent van de Kruisvereniging Aanmelding kan geschieden via het spreekuur van de wijkver pleegkundigen, van maandag tot en met vrijdag van 08.15 uur tot 09.00 uur en van 16.30 uur tot 17.00 uur, telefoon 033-94.12.18. De aan meldingen moeten vóór 13 januan binnen zijn. (advertentie) Uw nieuwe media partner in de regio EMG BDU postbus 67 Bel. 03420-94292 3770 AB Barneveld

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1986 | | pagina 12