Half jaar subsidie voor
werkgroep Volwasseneneducatie
Zilveren munt gewijd
aan Gouden Huwelijksfeest
Nieuwe SF, fantasy
en horror-bundels
■e—stfei" hrit
splinters
College wacht gevolg nieuwe regeling af:
Uitslagen
Ons
Genoegen
Uitgifte eind april 1987:
Filmkeuze
„Anne Trister" in Filmhui'*
DONDERDAG 29 JANUARI 1987
10
(Van de redaktie)
LEUSDEN - Het coUege van
B&W stelt de raad voor om de
werkgroep Volwassenenedu
catie een subsidie van 2618,75
gulden te verlenen voor de
periode van januari tot en met
juni 1987. Dat bedrag is de
helft van het begrote exploita
tietekort voor dit jaar. Het
college wil nog geen subsidie
voor heel 1987 verstrekken in
verband met de invoering van
de Rijksregeling Basiseduca
tie Volwassenen.
Als gevolg van die regeling, die
op 1 januan 1987 van start ging, zal
de organisatie van het zogenaamde
Open Schoolwerk na 1 augustus
aanstaande anders zijn dan voor
heen. In de rijksregeling wordt het
oprichten van een instelling voor
basiseducatie als voorwaarde ge
steld om voor een rijksbijdrage in
aanmerking te komen. In het kader
hiervan streven de werkgroep Vol
wasseneneducatie en de werk
groep Buitenlanders naar samen
werking in een Stichtmg voor Vol
wasseneneducatie.
In voorgaande jaren ontving de
werkgroep Volwasseneneducatie,
als onderdeel van de Open
Srhool-activiteiten, een subsidie uit
de sociaal-culturele hoek. De
meuwe njksregelmg heeft nu con
sequenties voor de subsidiering
van het open schoolwerk in Leus
den.
RIJKSBIJDRAGE
Tot 1 augustus van dit jaar zullen
de activiteiten van de werkgroep
Buitenlanders worden bekostigd
uit een rijksbijdrage op grond van
de Stimuleringsmaatregel educa
tieve activiteiten culturele minder
heden. Subsidiering van het Open
Schoolwerk, waar de volwassenen
educatie dus onder valt, ge
schiedt tot nu ,,,t do rromoente-
kas, en wel uit het budget voor het
sociaal-cultureel programma.
Vanaf 1 augustus 1987 echter zal
de meuwe instelling voor volwas
seneneducatie volgens de bepalin
gen van de Rijksregeling Basisedu
catie moeten worden gesubsi
dieerd. Dat houdt in dat de ge
meente een bijdrage van het Rijk
krijgt m de subsidies die de ge
meente verstrekt ten behoeve van
de uitvoering van de basiseducatie.
BEGELEIDER
De werkgroep Volwassenen
educatie had gevraagd om een sub
sidie van 5837,50 gulden ter bestrij
ding van het over 1987 te verwach
ten exploitatietekort. De werk
groep gaat in haar begroting uit van
een aantal uren begeleiding, geba
seerd op vijf groepen van elf deel
nemers.
Tot dusver is bij de subsidiering
van het Open Schoolwerk altijd uit
gegaan van één begeleider per
vijftien deelnemers. In de Rijksre
geling Basiseducatie wordt echter
uitgegaan van een gemiddelde
groepsgrootte van acht deelne
mers B&W stellen de raad daarom
voor het criterium van vijftien deel
nemers per begeleider ten aanzien
van de subsidie-aanvraag voor
1987 niet te hanteren en akkoord te
gaan met het bedrag aan salaris
kosten zoals dat op de begroting
van de werkgroep Volwassenene
ducatie, uitgaande van groepen
van elf deelnemers, is opgevoerd.
BUDGET
In het budgetprogramma 1987 is
zevenduizend gulden geraamd
voor het Open Schoolwerk. Er is
daarbij, zo zeggen B&W, geen re
kening gehouden met de invoering
van de Rijksregeling Basiseduca
tie.
„Omdat nu nog niet valt te beoor
delen hoe de organisatorische si
tuatie met betrekking tot de werk
groep Volwasseneneducatie na 1
augustus 1987 zal zijn, stellen wij u
voor de werkgroep een voorlopige
subsidietoekenning te doen tot de
helft van het bedrag van het be
grote exploitatietekort voor het jaar
1987", aldus het college in het voor
stel.
Komende maandag buigt de
commissie Welzijn en Onderwijs
zich over het voorstel. De commis
sie Financieel Beheer en Beleid
doet dat op maandag 9 februari.
ACHTERVELD - Aan de on
derlinge schietwedstrijd werd
door 15 leden deelgenomen. Ge
zien de uitslagen bleken de heren
ditmaal goed in vorm te zijn.
De uitslagen waren:
Buks:
1. P. Smink
2 WJ. Lagerweij
3. W. Voskuilen Rz.
4. H J. van Ruitenbeek
5 J. Blom
7. A. van Daatselaar
7. G. Tolboom
9.J. Krall
10 W Wittebrood
10. J.E. van Hamersveld J
10 W van de Kletersteeg
13. A. Vlug
14. W. Voskuilen
pistool:
1. W.J. Lagerweij
2. P. Smink
3. G. Tolboom
4 J. Does
Bij de junioren waren ditmaal s,
vier deelnemers. Hier was de uits!»
volgt: |a
1. Timo van Valkengoed
2. Richard van de Wetering
3. ArnoudVlug
4. Frank vanDiik
TAFELTENNIS - Het eerste jeugd-
team van tafeltennisvereniging
TTCL heeft het debuut m de 8
klasse met een overwinning fc
bij gezet. Tegen de verwacht
pakte het team uit Leusden
staande uit Wouter van Dijk.,^
dewijn Kops en Jaap van dere
met 7-3 de volle winst tegen
uit Nieuwegem.
le
LEUSDEN/DEN HAAG - Bij Koninklijk Besluit van 7 januari
1987 nr. 1 is het zilveren 50 muntstuk 1987 vastgesteld dat is
gewijd aan het gouden huwelijksfeest van Hunne Koninklijke
Hoogheden Prinses Juliana en Prins Bernhard der Nederlan
den. Staatssecretaris Koning van Financiën heeft het ontwerp
van de Schiedamse beeldend vormgever Gerard Hadders geko
zen voor de voor- en achterzijde van de zilveren 50 muntstuk
ken 1987. Staatssecretaris Koning volgt hiermee het advies van
de Commissie Bijzondere Uitgiften 1987 en 1988/89. De overige
beoordeelde ontwerpen waren van Anthon Beeke, vormgever
te Amsterdam en Eric Claus, beeldhouwer en docent aan de
Rijks Academie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam.
In verband met de te verwachten
grote belangstelling voor deze 50
munt ter ere van Prinses Juliana en
Prins Bernhard Zullen 1,5 miljoen
stuks worden geslagen in circula
tiekwaliteit. Daarnaast zullen ex
emplaren in proofkwaliteit en in
f.d.c.-kwaliteit worden geslagen
die kunnen worden besteld bij 's
Rijks Munt, bij de Munthandel en
banken. De muntstukken in circu
latie-kwaliteit worden op 29 april,
de dag voor de officiéle vienng op
Koninginnedag 30 april, via de
postkantoren en de bankvestigin-
gen in omloop gebracht.
Gedurende de gehele maand
april kunnen rechtstreeks bij 's
Rijks Munt (Postbus 2407, 3500 GK
Utrecht, tel: 030-91.03.42) de exem
plaren in proofkwaliteit en f.d.c.-
kwaliteit worden besteld. Bij aan
melding nu wordt men op de alge
mene verzendlijst geplaatst en ont
vangt men eind maart een folder
met acceptgirokart om te bestel
len. De aflevering vindt plaats na 30
apnl.
Het ƒ50 stuk 1987 is de derde
zilveren 50 die wordt uitgegeven.
In 1982 verscheen de herdenkings-
munt voor 200 jaar vriendschappe
lijke betrekkingen Nederland-
Amerika 1782-1982 en in 1984 de
50 ter herdenking van Prins Wil
lem I van Oranje-Nassau, die in
1584 in Delft werd vermoord. Even
als de voorgaande zilveren 50
muntstukken, zal het 50 muntstuk
1987 worden uitgevoerd in zilver
met een gehalte van 925 duizend
sten (92,5%). Het zal een doorsnede
hebben van 38 mm en een gewicht
van 25 gram.
BEELDENAARS
De beeldenaar voor de voorzijde
van het zilveren 50 muntstuk 1987
vertoont het naar links kijkende
gezichtsprofiel van H.M. de Konin
gin in een dubbele krans van kleine
driehoekjes, tussen welke het om
schrift Koningin der Nederlanden.
Aan de rechterzijde een gesti
leerde kroon als zonnesymbool
met daarbinnen het omschrift BEA
TRIX.
De beeldenaar van de keerzijde
vertoont in het midden het groot
weergegeven getal 50 in geschre
ven cijfers met daaronder Jaar en
rechts daarvan de naar rechts ge
wende verstrengelde gezichtspro
fielen van Prinses Juliana en Prins
Bernhard. Rechts hiervan de na
men JULIANA BERNHARD, bin
nen een krans van 8 driehoekjes.
Aan de linkerzijde staat eenzelfde
zonnesymbool als op de voorzijde
met daann opgenomen NEDER
LAND en de waarde-aanduiding 50
gulden.
ADVIES
De adviescommissie beoordeelt
het ontwerp van Gerard Hadders
qua kunstuiting het beste van de
dne beoordeelde ontwerpen. Naar
het oordeel van de Commissie gaat
het ontwerp van Gerard Hadders
uit van een klassiek, bijna conven
tioneel, concept. De primaire ele
menten, het portret van H.M. de
Koningin op de voorzijde en de
karakterisering van de te herden
ken gebeurtenis op de keerzijde,
vormen een centraal motief. De
daaraan toegevoegde elementen
van tekst en versiering zijn van de
rand uit geordend.
De uitwerking ervan is bij uitstek
eigentijds dat wil zeggen ondog
matisch en vrijmoedig omgaand
met gekende vormen en conven
ties. Zo zijn de portretten geredu
ceerd tot de kenmerkende profiel-
lijnen en is een betekenisvolle
keuze gedaan in de lettertypes
voor weergave van ceremoniële en
zakelijke tekstgedeelten. Dir stem
pelt het ontwerp bij uitstek tot een
herdenkingsmunt, een spontane
uiting van feestelijkheid naast de
systematische en wat tijdloze strak-
gecomponeerde kwaliteiten van
ons dagelijks geld. De namen Bea
trix, Juliana en Bernhard zijn in de
schreefletter Sistina en de wat
meer zakelijke overige belettering
in de schreefloze letter Syntax
weergegeven.
Gerard Hadders zelf gaf onder
meer te kennen dat zijn ontwerp
rust op drie pijlers: menselijkheid,
energie (kracht) en protocol. De
(menselijke) energie is door hem
gesymboliseerd in het zonnesym
bool dat op de keerzijde in 6
kerhelft van de rand in de t
Si
aanduiding en het landken
verwerkt is. Het zonnesyr
komt op de voorzijde terug
vorm van een gestileerde kra|
GERARD HADDERS
fe
_te
De kunstenaar wiens ontw»®
gekozen voor de zilveren dl
muntstukken ter ere van Prin
Juliana en Prins Bernhard, GW
Hadders, is geboren op 30 a.axi
tus 1954 in Rotterdam. Hij kreeft
opleiding aan de Academie®1
Beeldende Kunsten in Rotte®!
aan de afdelingen visuele co:1*
nicatie 1971-1975; lithografie;!®
grafie 1977-1978. Gerard Hac««
ontving de aanmoedigingspm'®1
de Rotterdamse Kunststic®4
1079. Hij richtte in 1978 met!54
ren het tijdschrift Hard Werke1®4
De door Gerard Hadders ge*®
seerde vormgevingsopdi^üi
betroffen voornamelijk druk*04
(boekomslagen, kunstcatalog10'
ches en postzegels), fotograf11»
videokunst.
üi
Terwijl in met name de Verenigde Staten en Groot-Brittannië de
science fiction-literataur welig bloeit, is dit literaire genre in de lage
landen helaas nog steeds een ondergeschoven kind. Was er in de
zeventiger jaren in Nederland nog sprake van een forse opkomende
interesse voor science fiction, verschillende uitgevers hielden het
nadien voor gezien en stopten met SF. Momenteel zijn er nog maar
enkele uitgevers, die de science fiction-literatuur een warm hart
toedragen en regelmatig nieuwe titels in hun fonds doen. A. W. Bruna
Zn is zo*n uitgever, die ondanks een schijnbare malaise op de Neder
landse SF-markt stug is doorgegaan. Zowel buitenlandse, maar de
laatste jaren ook steeds meer Nederlandse SF-auteurs kregen bij
Bruna de kans om hun werk te publiceren. Die Nederlandstalige
science fiction-auteurs kunnen nu al tien jaar lang terugvallen op de
SF-jaarbundel van Bruna, „Ganymedes". Dit jaar werd het tweede
lustrum van deze bundel gevierd met een extra dikke uitgave, waarin
tevens verhalen zijn opgenomen van de winnaars uit de afgelopen tien
jaar van de jaarlijkse Benelux-prijs voor het beste Nederlandstalige
SF-verhaal, de King Kong Award en de 1986-winnaars van deze prijs.
In een inleiding tot deze tiende Gany
medes schrijft de hoofdredaktrice van
het literaire SF-tijdschnft „Holland SF':
„In de tien jaar tussen de eerste Gany-
medes-bundel en deze gelukkige
tiende, ontwikkelde zich een eigen Ne
derlandstalige SF-literatuur op grond
vormen die al eerder, slapend, aanwe
zig waren, maar werden overwoekerd
door de vele beginners, die niets beters
wisten te doen dan Amerikaanse SF-
schema's en thema's na te vertellen. De
Nederlandstalige (dus Vlaamse zowel
als Nederlandse) fantastische literatuur
begon zich duidelijk te onderscheiden
door enerzijds een gespierd realisme
gepaard aan barokke fantasie, en an
derzijds een puntig spel van geest en
gevoel, met als derde, vooral Noordne
derlandse invloed een innige zelfbe
schouwing en een neiging naar mystiek.
In deze hoofdünten en talloze tussen
schakelingen manifesteren zich de hui
dige Nederlandstalige SF-schrijvers,
van wie er op dit moment tenminste
veertig het vermelden waard zijn en
publikaties van verhalen en zelfs ro
mans op hun naam hebben staan. Tien
jaar geleden waren er dat met moeite
zes of zeven".
Een gelukkige ontwikkeling dus,
waaraan de Ganymedes-jaarbundel on
getwijfeld zal hebben bijgedragen. Wie
„Ganymedes 10" tot zich neemt, zal tot
de ontdekking komen, dat er inder
daad veel SF-talent in Nederland aan
wezig is. Wie in de afgelopen tien jaar
deze korte verhalen-bundels heeft ge
lezen, zal bovendien ontdekken, dat het
kwaliteits-mveau gestadig is gegroeid
en zonder meer kan wedijveren met
buitenlandse auteurs op de korte (SF)-
baan. Spannende, amusante, intrige
rende, ontroerende, maar vooral
boeiende verhalen, gevat in een groot
scala van thema's en sub-thema's.
Samensteller Vincent van der Linden
is zelf SF-auteur en dat verklaart wel
licht ook de voortdurende evenwich
tige kwaliteit van de Ganymedes-bun-
dels. De verhalen zijn met zorg geko
zen, waarbij steeds de gevarieerdheid
en originaliteit voorop blijkt te staan De
(dit jaar gebonden) jubileum-bundel
spant de kroon, doordat tevens een
overzicht wordt gegeven van de Ne
derlandse SF in de afgelopen Oen jaar
en aansluitend King Kong Award-win-
naars uit afgelopen Oen jaar zich met
een verhaal presenteren.
Zoals al enkele jaren gebruikelijk,
neemt Van der Linden naast zijn eigen
selectie uit ingezonden verhalen, ook
de in dat jaar winnende eerste vijf King
Kong-verhalen op. Met ingang van 1987
komt de organisaüe van deze jaarlijkse
prijsvraag in handen van de Ganyme-
des-samensteller.
„Ganymedes 10" is een bundel
korte SF-verhalen van kwalitatief uit
stekend niveau. Wie nog geen kennis
heeft gemaakt met wat Nederland en
Belgle in dit literaire genre te bieden
heeft, zon zich met spoed deze bundel
aan moeten schaffen.
JAARBUNDEL „SF 87"
David A Wollheim is de samensteller
van de Amerikaanse science fiction-
bundel „The Annual SF', waann de
beste science fïction-verhalen van het
jaar zijn samengebracht. Voor het eerst
heeft uitgever Loeb te Amsterdam een
Nederlandse vertaling uitgebracht van
deze jaarbundel onder de titel „SF 87".
Het is gelukkig de bedoeling, dat er elk
jaar een dergelijke bundel verschijnt en
dat mag door iedere rechtgeaarde SF-
befhebber een uitstekend iniüaoef ge
noemd worden! Nu is het predikaat „de
beste SF-ver halen" natuurüjk wat al te
nadrukkebjk, omdat Wollheim bij zijn
keuze zich vooral bet inspireren door
werk van angelsaksische schrijvers
Anderen komen er niet aan te pas.
Niettemin is het genieten geblazen met
deze excellente verzameling SF op de
korte baan van schrijvers als I Brian
Glarke, Ian Watson, Lucius Shephard,
Robert Silverberg, Jayge Carr, Harlan
Elison, Connie Willis, Fr ede rik Pohl en
C. J. Cherryh. Loeb garandeert op de
achterflap, dat alle verhalen gloed
nieuw zijn, dat wil zeggen nog niet eer
der m Nederlandse vertaling zijn ver
schenen. Op zich is dat natuurbjk al
uitzonderbjk voor een uitgever, die de
meeste bundels volstopt met verhalen,
die ettebjke keren in andere bundels
zijn verschenen. Toch heb ik m'n twij
fels ten aanzien van het verhaal „De
goden van Mars" van Gardner Dozios,
Jack Dann en Michael Swan wick. Zon
der direkt te kunnen achterhalen, waar
ik dat verhaal eerder heb gelezen, heb
ik steeds een deja-vu gevoel gehad.
Enfin, dat doet niets af aan het totaal, dat
voor de verwende SF-befhebber weer
enkele schitterende juweeltjes op de
korte baan te bieden heeft, (pnjs 25,-
ISBN nr. 90 6756 224 6)
VERHALEN UIT
DE TWILIGHT ZONE
Richard Matheson behoort tot de
meest gevraagde schrijvers voor af
leveringen van de befaamde televi
sie-serie „The Twilight Zone" van
Rod Serling. Met name in de glanspe
riode van deze serie, aan het eind van
de vijftiger, begin zestiger jaren, toen
deze nog onder supervisie van Ser
ling zelf stond, leverde Matheson de
meeste teksten en ideeën in een bijna
ideaal samenspel met de schepper
van deze onovertroffen serie, waarin
het „ongewone buitengewone" als
steeds terugkerend thema de rode
draad vormde.
„The Twikght Zone" is er vanaf het
begin in geslaagd om van elke afleve
ring iets bijzonders, iets verrassend te
maken, zonder dat de kijker direkt het
gevoel kreeg met een stelletje fantasten
te maken te hebben. Schijnbaar alle
daagse zaken ontwikkelden zich tot een
mysterieus, raadselachtig verhaal,
waarin reabteit en fantasie samenvloei
den tot een nieuwe werkebjkheid in dat
specifieke gebied nissen schemering
en nacht, dat „Twüight Zone" of „Twee-
duuster" wordt genoemd.
„Verhalen uit de Twüight Zone" is de
Nederlandse titel van een door Loeb
uitgegeven verhalenbundel van Ri
chard Matheson, waar de beste verha
len uit de beginperiode van de serie
(vanaf 1959) nog eens zijn samenge
bracht. En dat levert een waar feest der
herkenning op voor hen, die toen reeds
aan de buis gekluisterd zaten om de
wekebjkse aflevering van „Twüight
Zone" vooral niet te missen. Voor de
generatie van nu, is deze bundel een
prima doorsnee van wat de sene bracht
en bovendien een bundel, waarin
ideeën-man Matheson zich volop ont
plooide tot een schrijver, die tot de top
van de korte verhalen-auteurs mag
worden gerekend. Een faam, die bbjk-
baar niet beperkt blijft tot de vader,
gezien het feit, dat Matheson's zoon al
even fantasierijk is en al dan niet samen
met zijn vader meuwe stof leverde en
leven voor „Twüight Zone". „Verhalen
uit de Twüight Zone" is een bundel, die
zonder meer naar méér smaakt! (prijs
29,50. ISBN nr. 90 6213 646).
HORROR 87:
GRIEZELEN OP NIVEAU
Naast de jaarbundel „SF 87" brengt
uitgeverij Loeb ook een jaarbundel
„Horror 87" uit, gebaseerd op de jaar
lijkse Amerikaanse editie onder redak
tie van Karl Edward Wagner, „The
Years Best Horror Stones". In Amerika
alweer de veertiende editie, in Neder
land dus de eerste. Science fiction, fan
tasy en honor zijn genres, die vaak
nauw aan elkaar verwant kunnen zijn:
het één simt het andere met uit.
In deze voortreffelijke bundel kun
nen de liefhebbers van horror en an
dere gruwelijkheden met volle teu
gen genieten van het puikje van de
horror-zalm. Ook zoals Loeb ons
verzekerd - nog niet eerder in Neder
landse vertaling verschenen. „Horror
SF" bevat 19 verhalen van niveau.
Voor de liefhebbers een must. (Prijs
25,- ISBN nr. 90 6756 234 3).
Van de fiimredaktie
(Hoe meer sterren, hoe hoger de waar
dering)
•••FERRIS BUELLER-S DAY OFF
(Corso). Nieuwste film van regisseur
John Hughes (The Breakfast Club en
Weird Science) over middelbare scho
lier in de examenklas, die een dagje vrij
neemt, maar daar een zeer ingewik
kelde konstruktie voor moet bedenken
met allerlei trucs, om te voorkomen dat
zijn ouders en de direkteur van de
school er achter komen. Ferris meldt
zich dus ziek. Direkteur gelooft het met,
zijn zus gelooft het niet, zijn mede-scho
lieren geloven hem echter wel en hou
den een inzameling voor de ernstige
zieke. Ondanks al het gerechtvaardigd
wantrouwen weet Ferris zijn „ziekte"
pnma in stand te houden, knjgt hij zijn
vriendin ook moeiteloos van school en
samen met haar en zijn toch al zieke
vriend zet Ferris de bloemetjes buiten
en stort zich in het bruisende stadsle
ven. „Ferris BueUeris Day Off is een
vakkundig gemaakte, grappige kome
die voor en over jongeren. Amusante
aktie in een verder pretentieloze film,
waarin de jongeren zich best zuüen
kunnen herkennen, (alle leeftijden).
FLODDER (Cinema). Na
„De Lift" bewijst regisseur Dick Maas
opmeuw zijn vakmanschap met „Flod
der", een technisch knap gemaakte ko
medie rond een volstrekt a-sociale fa
milie, die uit een krottenbuurt moet
vertrekken, omdat hun huis op een gif
belt bleek gevestigd. Bij wijze van „ex
periment" mag de familie een half jaar
lang in een dure villa in een rijke buurt
wonen en dat geeft de nodige spanning
met de buurtbewoners, om het zacht uit
te drukken.Uitstekend spel van on
der meer Nelly Fnjda als Ma Flodder,
Huub Stapel als zoon Johnny en Tatjana
Simic als de erotische ingestelde
dochter Kees. Een kei van een film,
gemaakt door, wat de Haagse Post
noemde, de Steven Spielberg van de
Lage Landen.
Een film, die ook internationaal hoge
ogen zal gooien. Wel kan als kantteke
ning worden geplaatst, dat het predi
kaat „familiefilm" wel wat al te ruim is
gesteld. Gezien de niet al te subtiele
sexscènes, is de film naar ons gevoel
niet geschikt voor kinderen beneden
de 12 jaar, ook al ligt dat in elk gezin
wellicht anders. (De keuring is echter
wel voor alle leeftijden).
TOP GUN (Cinema 2). „Top pun",
met Tom Cruise als Mavenck, eenjonge
püoot, die een speciale opleiding volgt
en tot de beste püoten van de VS be
hoort, doet in zekere zin denken aan
„An officer and a gentleman". Maar ze
ker ook aan „The Right Stuff', de groot
ste film van regisseur Philip Kaufman
over de opleiding tot astronauten De
(Britse) regisseur Tony Scott, broer van
Ridley Scott, is er m geslaagd om een
onderhoudende film te maken met ver
schillende groots opgezette gevechts
scènes. Met name de scènes aan bord
van het Amerikaanse vliegdekschip
USS Enterprise en de luchtscènes rond
de gevechten met Russische Migs impo
neren door schoonheid, kracht en span
ning. Het is echter jammer, dat het ver
haal op zich soms iets gebukt gaat on
der opgevoerde heroïek en onvervalst
Amerikaans chauvinisme. Ondanks de
min-punten toch een zeer succesvolle
film, die nu de vijfde maand bijna heeft
volgemaakt. (alle leeftijden)
•***DE SPEURNEUZEN (Cinema).
Voor de kinderen valt er het nodige te
genieten, dankzij de allernieuwste
speelfilm uit de Walt Disney studio's:
„De Speurneuzen" (The Great Mouse
Detective). In „De Speurneuzen" intro
duceert de Disney-studio een waardige
opvolger voor de nu al 58-jange Mickey
Mouse, Sherlock Basü Holmuis, een
knappe speurder, die zich net als Sher
lock Holmes destijds, gevestigd heeft in
de Londense Bakerstreet. Op een
goede dag komt dokter Dawson met
het kleine meisje Olivia bij Sherlock
Basü Holmuis op bezoek, met het drin
gende verzoek hen te helpen bij de
opsporing van Olivia's vader de mees-
ter-speelgoedmaker Corstiaan Bok
kingham. Sherlock Basü Holmuis aan
vaardt de opdracht en wordt dan ge-
konfronteerd met zijn aartsrivaal, de
schurkachtige professor Ratbout Ratta-
toei, heerser van de onderwereld.
„De speurneuzen" is een uitstekende,
spannende, en een voor Disney-begrip-
pen met vaart gemaakte tekenfilm. En
wat erg belangrijk is voor de kleinste
kijkers: de film kreeg Nederlandse
stemmen onder regie van Harry Gee-
len, die ook de bedjes vertaalde. Aan
bevolen voor kleuters en iedereen die
jong van hart is en de tekenfilm vooral
een warm hart toedraagt!
LABYRINTH (Euro). Naast Walt Dis
ney's „Speurneuzen" m Cinema, kan de
jeugd ook terecht in Euro voor Jim
(Muppettj Hensons nieuwste poppen-
aiumatie-film „Labyrinth", waarin David
Bowie optreedt als de tovenaar Jareth.
Het verhaal doet enigszins denken aan
„De tovenaar van Oz". Het meisje Sarah
(Jennifer Connelly) moet op haar stief-
broertje passen, maar de baby is ver
velend en ze wenst hem weg. Een wens
die prompt wordt verhoord door de
dwergenkoning Jareth.
Ze knjgt spijt, besluit de baby te gaan
zoeken en stapt uit haar vertrouwde
slaapkamer in het labyrinth van het
dwergenrijk. Ze beleeft op haar lange
tocht met hindernissen uiteraard aller
lei angstaanjagende, spannende avon
turen.
„Labyrinth" is een ingenieus gemaakte
fantasy-film, met prachtige, soms heel
ingewikkelde, decors en grappige,
griezehge figuren. Gemaakt met het
zelfde vakmanschap als de Muppett-
shows en -films en de film „The Dark
Crystal", eveneens produkten van de
magische poppen-tovenaar Jim Hen-
son. (alle leeftijden, met ondertitels).
Bert Vos
oli
Indringende film van Lea Pool
AMERSFOORT Filmhuis Appel
markt draait van vrijdag 30 januari
tot en met dinsdag 3 februari: „Anne
Trister", een film van Léa Pool. Aan
vang is 20.00 uur. Na het succes van
„La femme de l'hótel" brengt Cine-
mien nu de volgende indringende
film van Léa Pool uit in Nederland.
De personages in de film, de kunste
nares Anne, het schuwe, ongezeglijke
kind Sarah, maar ook hun beider
steun, de psychologe Alix zijn op zoek
naar koestering en liefde om kracht en
bevestiging te vinden zodat ze alleen
verder kunnen gaan. Dit beperkt
enigszins de openheid die ze ten op
zichte van elkaar tonen.
Anne. een jonge joodse studente aan
de kunstacademie besluit na de dood
van haar vader een tijdje uit Zwitserland
weg te gaan. Ze duikt onder in Montreal
waar ze onderdak vindt bij een oudere
vriendin Alix
Anne probeert de onmeteüjke leegte
die in haar is ontstaan op te vullen met
de vraag om grenzeloze befde. Onder
invloed van de permanente confronta
tie met het afwezige, stelt ze met alleen
de befde van de mensen in haar omge
ving op de proef, maar zal ze ook zich
zelf verwonden.
Door een gigantische muursc
nng te maken in een leeg gebouwi
beert Anne de vormen en norrr,-.
haar beknellen open te breken li»
ze in haar werk ongehinderd al-
grip van dimensies en perspec
overschrijdt, keert het drogbee^
zij ontwerpt, zich tegen haar: del
en emotionele inspanning put ha.^
komen uit en ze verbest de cciej
over haar leven Anne's artistiek»
tiviteit gaat samen met de behoe^
haar innerbjke ruimte opnieuw
nieren.
„Anne Tnster" rekent af met j|c
ché dat lesbische relaties tragisc
digen en dat de oudere vrouw i
leidster is Het is een film met ve
dacht voor kleine details die iets
len over de motieven en de emo&
de personen, de angst voor erna
afwijzing en de zorg voor ecta i
standhouding. De film kreeg de 1
Pnx du Pubbque op het festival i
teü (Panjs).
„Anne Trister", Canada, 1985,
nuten, kleur. regie( Léa Pool; s
Mare Beaubeu, Léa Pool; muaekl
Dupéré; camera: Pierre Migncfj
duktie: Office National du film 4
nada, Montreal; co-produktie 1
Vision, Montreal.
Albane Cuilhe als Anne Trister.