„De allerbelangrijkste elementen zijn de kansen die je
krijgt, je doorzettingsvermogen en je wil tot werken"
Seniorenfeest U. V. V.
]erste avond-recital van 15-jarige violiste Arielle Adler
Arielle
Adler
Swing Profs
in
Jazz Sociëteit
Cursus rond voorstellingen
Pinter en Brecht
I
DONDERDAG 26 FEBRUARI 1987
interview
(advertentie
gnaaniocii, Neusden is
Mei juni 1987 verschijnt de jaarlijkse gemeentelijke
informatiegids.
Zorg dat de vermeldingen van uw vereniging instelling
etc. korrekt zijn en stuur eventuele mutaties naar
onderstaand adres.
Voor het plaatsen van advertenties
in deze informatiegids kunt u
bellen 03420-94266 of 94257.
Vraag naar Roelant Monshouwer of
Bart van de Glind. Dan wordt u goed geïnformeerd
over oplage, tarieven etc.
Barneveldse
Nieuwstraat 15
Drukkerii en pos.bus67
3770 AB Barneveld
Uitgeverij bv Tei 03420-94911
Arielle Adler werd in 1971
in Amstelveen geboren. Zij
kreeg vanaf haar vierde
jaar pianolessen van haar
grootmoeder. Toen zij zes
jaar was verwisselde zij de
piano voor een achtste
viool.
Zij kreeg de eerste les van
Adiaan van Dnem, die haar
tot haar tiende onder zijn
hoede nam. waarna zij haar
opleiding vervolgde bij Da-
vina van Wely, en in de
vooropleiding van het
Sweelmck Conservatorium
kwam.
Arielle is nu 15 jaar. Zij is
vijfdejaars leerlingen voor
opleiding van het Swee
lmck Conservatorium te
Amsterdam. Zij zit in de
vierde klas Atheneum van
het Spinozalyceum te Am
sterdam.
Op haar elfde jaar gaf zij
haar eerste concert in de
Sonesta Koepelzaal te Am
sterdam. sindsdien trad zij
solistisch op met de:
"Academia Filarmonica"
"Noord-Hollands Philhar-
monisch Orkest"
"Residentie Orkest o.l.v.
Hans Vonk"
"Koffie Lunch concert in
Hoevelaken"
Tevens heeft zij gespeeld
in de radio en tv program
ma's:
"Für Elise" in het Concert
gebouw te Amsterdam
"Solisten" een radio-pro
gramma van de EO
"Radio Stad Amsterdam"
"Nederland Muziekland
Klassiek" van de VOO en
"Jong Geleerd" een pro
gramma van de EO.
1982 Won Anelle een
derde prijs tijdens de Na
tionale Viooldagen te Den
Haag
1984 Won Arielle de eerste
prijs tijdens het Edith Stein
Concours, alsmede de Dili-
gentia prijs en de prijs van
de gemeente 's-Graven-
hage voor de beste uitvoe
ring van een Nederlandse
compositie.
1986 Heeft zij wederom een
eerste prijs behaald. Ie
prijs tijdens de Nationale
Viooldagen in het Konink
lijk Conservatorium te Den
Haag. in haar leeftijds-cate-
gone (13-14-jarigen).
voor een gezin komt hij, werd hij
gestimuleerd door zijn familie, uit
hoeveel kinderen bestond het ge
zin, was hij arm of rijk, werd hij veel
gevraagd, leefde hij in de barok, de
rococo."
CONCOURSEN
Anelle heeft meegedaan aan de
Jordans Viooldagen en het Edith
Steinerconcours. Concoursen over
het algemeen hebben iets bela-
dens. Een subliem talent als de pia
nist Ronald Brautigam heeft er nooit
aan mee willen doen. De juryleden
gaan ergens talenten vergelijken.
Elk talent doet optimaal zijn best.
maar elk talent loopt het nsico wel
eens met gedisponeerd te zijn, en
je vraagt je af of de jury dan toch het
talent dat ze voor zich ziet op juiste
wijze kan inschatten.
Gaat er een prikkel van die con
coursen uit? Gaat Anelle er naar
toe met het idee: gewoon leuk om
mee te doen en we zien wel? Vra
gen die ze met een ernstig gezicht
beantwoordt.
„Voor degene die een beetje
leuk eindigt is zo'n concours zeker
stimulerend. Maar ook als je een
nederlaag lijdt, en dat gebeurt heel
veel, moet je dat zien als een dal
waaruit je weer naar de berg moet
klimmen. Het gaat met veel schom
melingen gepaard. Na afloop van
zo'n concours moet je weer extra
hard werken. Het is heel fijn als je
er heel hard voor werkt en je be
haalt ook iets leuks."
„Het idee van: we zien wel, nee,
dat idee kan ik met meer hebben.
Dat klinkt misschien een beetje
stom. Maar ik werk er zo keihard
voor, ik spijbel zo vaak van school
en ik studeer er uren en uren per
dag voor. Laten we zeggen: als je
over een internationaal concours
spreekt dan zeg ik inderdaad: we
zien wel. Je weet nooit hoe zo'n
internationale jury reageert. Die
kan soms zo verbazingwekkend
reaaeren! Maar op een nationaal
concours waar je toch zo'n beetje
de concurrentie kent, daar is het in
de meeste gevallen niet meer van
we zien wel."
KEIHARD
„Mijn belangrijkste concurrente
in Den Haag vong jaar januan was
met lekker geworden. Dat meisje
had een kroket gegeten, en die
kroket was verkeerd gevallen.
Toen had ze overgegeven. Dan zeg
ik uiteraard hiep hoi. Dat is mis
schien heel unfair, maar het is alle
maal hard en egoïstisch, en je hebt
er allemaal mee te maken of je je
dag hebt of met. In de balletwereld
is het geloof ik nog harder Het is
haat en nijd Eigenlijk wel. Mis
schien nog met zo zeer op mijn
leeftijd. Maar het komt wel. Abso
luut!"
„Zelfs speelt dat tussen de lera
ren en leraressen onderling. Er zijn
leraren die meer leerlingen laten
mee doen dan eigenlijk verant
woord is. Leerlingen die er nog met
aan toe zijn, maar die toch gokken
op iets. Dat soort concurrentie zit er
tussen. Er zijn heel veel leraren en
leraressen die nog naam moeten
maken en die zich dan belachelijk
in de publiciteit gaan storten door
niet njpe leerlingen mee te laten
doen."
PODIUM
Arielle wil echt het podum op
Ze wil soliste worden en zal alles
doen om dat te bereiken. „Ik streef
ernaar. Het ligt er natuurlijk aan
hoe de toekomst loopt. Ik weet het
niet. en ik ben blij dat ik het met
weet. Het enige dat ik weet is dat ik
er naar streef, dat ik mijn best doe
en er hard voor wil werken. Verder
kan ik mets zeggen. En ik moet de
kans krijgen. De allerbelangrijkste
elementen zijn de kansen die je
krijgt, je doorzettingsvermogen en
je wil tot werken."
'•USDEN - In de grote zaal van
ms Automobielhandel aan de
idehnslag was het vorige week
groot feest. De U.V.V. hield daar
tnebjk haar jaarhjkse feestavond
senioren. Velen gaven gehoor
n de uitnodiging om daarbij aan-
^9 te zijn. Men kreeg een
toeiend en leuk programma voor-
schoteld. Veel senioren keerden
n °°k weer tevreden naar huis
v9 Voorlopig moeten ze weer
jaartje wachten.
LEUSDEN Ze is vijftien jaar en treedt donderdag 26
februari als soliste op in het Valleiconcert. Ze heet Arielle
Adler, woont in Amstelveen en heeft les van één van
Nederlands belangrijkste pedagogen Davina van Wely.
gaat, heeft ze zo'n vijf kwartier ge
studeerd. Om negen uur moet ze op
school zijn en naar gelang het
rooster is ze de ene dag om half
twaalf 's middags thuis en de an
dere tegen half drie. Dan gaat ze zo
snel mogelijk huiswerk maken en
weer verder studeren.
Sommige scholen geven mede
werking door verlichting van het
pakket, en ik vraag Anelle hoe dat
bij haar is. „Ik ben dit jaar van
school veranderd," zegt ze. „Ik had
op de zaterdagochtend les op het
Conservatorium, dat heb ik trou
wens nog, en daar geven ze een
bulletin uit, waann ik had gelezen
dat het Spinozalyceum ging samen
werken met het Conservatonum.
Dat is heel interessant, en daarom
ben ik van het Vossiusgymnasium
naar het Spinozalyceum gegaan.
Die samenwerking houdt in dat het
vak muziek in het komende cur
susjaar als eindexamenvak wordt
gegeven. Dus als je zeven vakken
kiest kan eén daarvan als je wilt,
muziek zijn. Je krijgt theonelessen
en muziekleer, wat voor mij erg
leuk is.
„Wat de strengheid op school
betreft: als ik spijbel wordt het min
der opgeschreven, het wordt me
met aangerekend. Ze weten dat ik
nooit spijbel om m bed te blijven
liggen."
De moet Anelle de groetjes over-
engen van mijn achterbuurman,
viooldocent-dirigent Qui van
oerdekom die haar drie keer
*eft meegemaakt tijdens de Jor-
ns Viooldagen, waar hij onder
dere met Herman Krebbers in de
zi Qui hoorde en zag Anelle
>elen toen ze tien, twaalf en veer-
0 t in jaar was en een paar keer in de
95 ijzen viel. Hij knjgt enthousiast
JI groetjes van haar terug.
ec Anelle is uiteraard al verschei-
95 jjene jaren op de viool bezig. De
ooi was trouwens niet haar eerste
strument. Toen ze vijf, zes jaar
ecwas en haar zusje pianoles kreeg
li haar oma speelde zij alles wat
lar zusje met inspanning instu
urde zo maar na. Het ging bij
lar vanzelf.
Toen daar constant ruzie van
'am, vonden haar ouders het be-
cjter dat Arielle een ander instru-
^«"ent koos. Aangezien je een viool
na onder de arm kunt nemen,
lerd de viool gekozen als makke-
Ijk ie hanteren en te transporteren
nent. Bovendien was de fa-
bevriend met de destijds
brde concertmeester van het
pncertgebouworkest, die haar als
prste les ging geven.
ORMING
-Eigenlijk is de muzikale vorming
'e- var. Anelle nog eerder begonnen
dan toen zij het pianospel van haar
meemaakte. Lachend vertelt ze
ze als klein land met alleen kon
gelaten, en dat er muziek
r haar moest worden opgezet
haar moeder de kamer uit
le! „En ach, er werd bij ons thuis
gemusiceerd, en dat sprak
aan. Ik ging al vroeg naar con-
mee. Dat vond ik schitte-
d. Ik ben er gewoon 'ingelopen'
t je noemt."
GINDELING
Anelle zit nog op de middelbare
hooi en moet vanzelfsprekend
el studeren. Ze staat al om half
's morgens met de viool te-
de kin en voor ze naar school
DAVINA VAN WELY
Arielle weet zich veilig in de be
geleiding van haar jong talent in de
handen van Davma van Wely. Deze
viooldocente heeft veel ervaring
met het opleiden van begaafde
leerlingen. In mei wordt mevrouw
Van Wely 65 jaar, maar gelukkig
heeft ze besloten om door te gaan
met haar pedagogisch werk. Hoe
ervaart Anelle haar lessen, en hoe
werkt mevrouw Van Wely met
haar?
Ze schiet wat verbaasd in de
lach. Het is de eerste keer dat ze
deze vraag knjgt. „Nu moet ik even
denken wat ik zal gaan zeggen,"
reageert ze na emge aarzeling. „Ik
moet natuurlijk geen onzin zeggen.
Tja, hoe het werkt? Ze is een fan
tastische lerares. Werkt heel goed
met je. Constant met het idee van:
elke seconde op les benutten. Ze is
bijzonder effectief. En verder, ja
gut, je hebt les en je doet je uiterste
best."
„Vanzelsprekend kent ze wel
onderscheid in leerlingen, maar
dat zal ze nooit zeggen. Uiteraard
niet. Ik ben vorige week begonnen
met het instuderen van het
Scherzo-Tarantella van Wie-
mawski, een ongelofelijk moeilijk
snik. Dat leg je weg. Dat njpt, en
steeds als je het opneemt kom je
weer wat verder. Op een gegeven
moment is het dan wel zo dat me
vrouw Van Wely zegt: nu moet je
maar laten zien dat je het kunt."
„Ik heb er over gedacht om dit
stuk als toegift te spelen in Leus
den, maar dat doe ik toch niet, want
het stuk past niet in de stijl van het
programma. Als je vier sonates
hebt gespeeld is het gewoon met
goed om opeens iets ontzettend
virtuoos te spelen. Na vier sonates
denk ik dat ik moe ben. Ik ben het
met gewend: dit wordt mijn eerste
avond recital. Het wordt dus een
pnmeur!"
„Ik oefen zo'n avondconcert wel
een paar keer van tevoren, maar
het is toch mijn eerste avondrecital,
en na afloop moet ik nog helemaal
terugrijden. Het concert begint om
kwart over acht, dus dat wordt een
latertje!"
HAAR VIOOL
Heerlijk om te horen hoe zo'n
meisje heel veel facetten in haar
muzikale leventje mee heeft. In
1984 won ze als twaalfjarige het
Edith Steinerconcours. Daarvoor
mocht ze spelen met het Residentie
Orkest onder leidmg van Hans
Vonk. Op dat moment had ze een
Lefèbre viool te leen. Hoewel het
instrument een mooie klank had,
was deze niet groot genoeg om de
hele zaal te vullen. De Haagse
vioolbouwer Willem Bouwman, van
wie ze de viool te leen had, bood
haar toen een Steinerviool aan.
waarop ze nu nog steeds speelt.
Een kostbaar instrument dat ze als
een intiem kleinood koestert.
Anelle houdt veel van kamermu
ziek en vindt het leuk om m kwar
tetten mee te spelen. Haar voor
keur gaat uit naar Mozart, Beetho
ven, de echte klassieken. Mozart is
componist nummer één voor haar
Dvorak ligt haar ook, maar ze is
geen fan van Mahler Daar zal ze
ook met gauw naar toe gaan.
Wel vindt ze dat ze bepaalde
dingen móét spelen om repertoire
te knjgen en met alleen aan de
geliefde klassieken te blijven han
gen.
BARTOK: EEN MUST
„Bartok móét je gewoon stude
ren. Bepaalde dingen móét je een-
I
Arielle Adler, het 15-jange meisje
voudigweg doen. Net zoals moe
ders soms geen zin hebben om
eten te koken, maar ze moeten het
doen omdat zij en de kinderen an
ders geen eten hebben. Zo is het
ook met muziek. Je kunt met bij
dat donderdagavond haar allereerste avond-recital geeft m Leusden.
Mozart, Beethoven, Schubert en
Dvorak blijven. Je leert ontzaglijk
veel van de verschillende soorten
componisten, hun genre, stijl, leven
en in welke tijd ze leefden. Dat vind
je allemaal terug in hun muziek.
„Over de componist van elk mu
ziekstuk dat ik instudeer en speel
zoek ik iets op. Dat schnjf ik op een
blaadje en plak ik op mijn muziek.
Je moet enig idee hebben over het
leven van zo'n componist, uit wat
LEUSDEN - De Swing Profs
onder leiding van Pardy Leo
pold treden zondag 8 maart
om 14.30 uur op in de Leus-
dense Jazz Sociëteit. De for
matie geniet in de regio een
grote bekendheid, niet in de
laatste plaats dankzij de jazz
diners in het Berghotel op de
zaterdagavonden.
Het gezelschap bestaat uit Pardy
Leopold (leider/klarinet), Andy
Louis (gitaar), Kees Hundepool
(bas/zang), Puck Bodewitz (toet
sen) en Rob Jansen (drums)
Dne jaar geleden werden de
Swing Profs geboren uit een initia
tief van de Lions Leusden. die een
jazz-formatie zochten om gelden
bijeen te brengen voor een project.
Kees Hundepool en Pardy Leopold
vormden toen de basis, zij kenden
elkaar uit de .swmgpenode' van
vlak na de oorlog in de jazz-stad bij
uitstek, Den Haag.
Na de afsluiting van het succes
volle Lions-project zijn Pardy en
Kees doorgegaan met als resultaat
dat de Swmg Profs een programma
hebben opgebouwd waar jong en
oud van weten te genieten. Leusde-
naren kunnen daar op 8 maart ge
tuige van zijn in De Hakhorst.
LEUSDEN/AMERSFOORT
- Rreatief Centrum De Hof
organiseert in samenwer
king met Cultureel Cen
trum De Flint een korte kur-
sus rond de voorstellingen
"Het Verjaardagsfeest"
van Harold Pinter en "Moe
der Courage" van Bertold
Brecht.
De kursus rond Pinter
wordt gegeven op 17 en 24
maart en wordt op 31 maart
afgesloten met de voorstel
ling "Het Verjaardags
feest" gespeeld door To
neelgroep De Appel. De
kursus rond Brecht is op 3
en 10 april en sluit af op 24
april met "Moeder Cou
rage" door Toneelgroep
Baal.
In de kursus wordt aandacht
besteed aan de schrijver van
het spel. zijn achtergronden en
tijd, thema van zijn werk, recen
sies en dergelijke. Zo mogelijk
zullen de regisseur of leden
van het spelend gezelschap
aan een van de avonden mee
werken.
Plaats van de kursus is het Krea-
tief Centrum De Hof. De aan
vang is om 20.00 uur. Voorstel
ling: De Flint Theater, aanvang
20.15 uur. Prijs per cursus:
22.50 (2 kursusavonden en
voorstelling); 8,50 voor deel
nemers die reeds - via een
abonnement "Uit in Amers
foort" - een toegangsbewijs
voor de voorstelling hebben
aangeschaft.
Opgave. Kreatief Centrum De
Hof. Conmckstraat 60. 3811 WK
Amersfoort, tel. 033-729094 of
Cultureel Centrum De Flint,
Conmckstraat 60. 3811 WK
Amersfoort, tel. 033-751184.