I
Ook in Leusden aandacht voor
honderdste Wereldgebedsdag
Leusdense Rijkspolitie
reikte nuttige wenken aan
Drie vrouwen exposeren
in 't Claeverenblad
Vrijdag 6 maart in Marcuskerk:
Voorlichtingsbijeenkomst WOL over inbraak-preventie
Politieke
forumavond
Vrouwenraad
LHV
zoekt
rommel
Van 13 maart tot en met 15 april:
DONDERDAG 5 MAART 1987
plaatselijk nieuws
10
LEUSDEN - Ook in Leusden, en wel in de Marcuskerk,
vindt op vrijdag 6 maart de jaarlijkse Wereldgebedsdag
plaats. Het is dit jaar een zeer gedenkwaardige dag, want
het is de honderste keer dat de gebedsdag over de hele
wereld wordt gehouden.
De gedachte is uit Amerika gekomen. In 1887 hield een
groepje vrouwen van verschillende kerkelijke komaf voor
het eerst een gemeenschappelijke gebedsdag ter onder
steuning van het werk van de inwendige zending. De
mensen die uittrokken naar verre zendingsposten drongen
er op aan ook het werk van deze zending in de gebeden op
te nemen. Zo ontstond de gemeenschappelijke gebedsdag
op een bepaalde dag in het jaar.
Vanaf het ontstaan in Amerika had de gebedsdag een
interkerkelijk karakter. Via missie en zending ver
spreidde de gebedsdag zich naar Azië, Afrika en India,
waardoor er vanaf 1927 sprake is van een wereldgebeds
dag. In 1933 zijn er vijftig landen bij betrokken, in 1969
honderddertig, in 1978 doen hondertachtig landen mee.
We tekenden op, wat de We
reldgebedsdag voor de vrouwen
die het Leusdense voorbereidings
comité vormen persoonlijk bete
kent.
„Voor mij persoonlijk betekent
dat, dat dit gebed in 24 uur om de
wereld gaat. Dus er wordt m 24 uur
onafgebroken gebeden. Hetzelfde
gebed. Het is elk jaar gemaakt
door een andere groep mensen in
een ander deel van de wereld. Elk
jaar komen de noden van dat we
relddeel of dat land aan de orde, en
die kun je lezen m het boekje met
de gebeden."
„Alle kerken werken hierin sa
men. Dat vind ik ook heel belang
rijk. De christenvrouwen hebben
dit opgestart vanuit de situatie van
vrouwen, hetgeen een eeuw gele
den best bijzonder was. Het is voor
mij echt een hele belevenis dat dit
vrouweninitiatief uitgroeide tot een
dag waarop in zo'n hondertachtig
landen gebeden wordt!"
„Voor mij telt de verbondenheid
die je in die 24 uur met andere
landen hebt."
„Als je in een ander land komt,
en je ziet dat ze het daar gevierd
hebben, je ziet de folders hangen,
ik zag dat m Duitsland en bij mijn
dochter in Amenka, dan dnngt het
tot je door: het is wérkelijk zo: in de
hele wereld zijn er vrouwen die dit
méébeleven!"
.Jaren terug werd ik opgebeld
door een mevrouw in Australië.
Haar moeder zat hier m een bejaar
dentehuis, en zij vroeg of die kon
worden opgehaald want die moe
der wilde de dienst zo graag mee
maken. Die moeder vertelde later
in de auto, dat de wereldgebeds
dag m Australië veel meer gevierd
wordt dan hier. De mensen leven er
meer naar toe en vinden het be
langrijker dan hier.
Een vrouw die in Afrika werkt
vertelde mij dat het daar echt een
feest is! De mensen kijken er naar
uit, terwijl het er hier zo jaarlijks
maar bij hoort. Ik heb het idee dat
de mensen daar veel minder ver
enigingsleven hebben: de kinde
ren komen ook mee, wat je hier
toch minder ziet. Het is daar een
Door
Anco Mali
familiegebeuren De mensen ne
men een dag vnj en komen overal
vandaan, een paar uur lopen is
mets om het wereldgebed te vie
ren!"
NEDERLANDS
In 1928 vroegen tijdens een inter
nationale zendingsconferentie in
Jeruzalem Amerikaanse deel
neemsters aan de Nederlandse
UITNODIGING
mevrouw Van Boetzelaer van As-
peren of zij in Nederland en in an
dere landen van Europa de organi
satie voor de gebedsdag op zich
wilde nemen. In 1929 werden voor
het eerst de gebedsdiensten geor
ganiseerd. Men liet aarzelend 600
liturgieén drukken. Er bleken er
6000 nodig te zijn. In 1942 werd het
werk voor de gebedsdag door de
Duitsers verboden. In 1967 ontstaat
de samenwerking met de rooms-
katholieken. In 1976 wordt voor de
eerste maal de liturgieviering door
de NCRV opgenomen, en rond de
gebedsdag op de radio uitgezon
den, waardoor zieken en aan huis
gekluisterden ook kunnen worden
bereikt.
LEUSDEN
JONGEREN
De uitnodiging voor een van de kaderdagen was Lraai geïllustreerd.
Op 5 maart 1976 werd voor het
eerst in de Marcuskerk en in de
Dorpskerk in Leusden de wereld
gebedsdag gehouden. Met een
rollenspel. Rita Oosthoek (Gerefor
meerde Kerk) was m de Dorpskerk
voor de week van gebeden voor de
eenheid van de kerken, en daar
werd gevraagd: wat doen wij in
Leusden als kerken met elkaar? Er
was geen enkele oecumenische
samenwerking. De situatie in Leus
den lag kerkelijke historisch uiterst
moeilijk. Mevrouw Oosthoek
stelde toen voor om de liturgie van
de Wereldgebedsdag te gaan ge
bruiken, en zo kwam de zaak in
Leusden van de grond.
„Dat vind ik belangrijk van deze
liturgie", vertelt ze, „wij hoeven
nooit zélf iets te maken. Dat doet
het landelijk comité. Waarom is dat
zo fijn? Omdat zij overleggen, en
hier nooit iemand aangesproken
kan worden op een bepaalde zins
nede of een tekst. Het is neutraal,
en dat is prettig Daarom kan ieder
een meedoen.
Het was toen januari, en men zei:
oké, organiseer het maar voor
Leusden. We hadden nog zes we
ken. Ik heb geprobeerd om zo in
terkerkelijk mogelijk te werk te
gaan. Ik heb de traditionele kerk
genootschappen en vrouwenbon
den benaderd. Het Leger des Heils
deed van het begin af aan mee, de
rooms-katholieke kerk met de KPO
kwam er later bij, de Nederlandse
Christen Vrouwen Bond in Zuid en
Centrum deden mee, de Gerefor
meerde en de Hervormde Kerk, de
Interkerkelijke Vrouwen Kontakt
groep, de Hervormde Vrouwen
groep en het IKV."
Smds 1976 worden er afwisse
lend eerst ook in de (nu afge
brande) Johanneshoeve de Dorps-,
Marcus- en Sint Jozefkerk elk jaar
wereldgebedsdiensten in Leusden
georganiseerd. Geprobeerd wordt
om daar ook jongeren dij te betrek
ken, wat met wisselend succes ge
beurt. Als het jongerenkoor Refor
mation komt zingen komen er vrij
veel jongeren méévieren. Jeugd
trekt jeugd, en dat is goed, vinden
de vrouwen.
„We proberen ook steeds jonge
ren te krijgen die willen lezen. Wij
lezen niet alles zelf. Betrekken er
graag mensen van buiten af bij. Een
of twee van onze comité-leden
gaan elk jaar naar de landelijke
kaderdag om te horen hoe alles
moet lopen en gezegd moet gaat
worden.
Dit jaar is de liturgie samenge
steld door het internationale comité
vanwege de honderdste wereldge
bedsdag. Het thema is „Laten we
blij zijn". De Leusdense vertegen
woordigster van het Leger des
Heils vult daar bij aan: „Laten we
blij zijn dat we Christen zijn". Het
internationale comité komt eens in
de vier jaar bij elkaar, afwisselend
in de diverse landen. Het hoofd
kantoor is nog steeds in New York.
Dat zorgt voor de liturgie, die dan
de landelijke comité's wordt door
gegeven in elk land wordt ver
taald."
THEMA'S
De thema's, waaraan Leusden
smds 1976 heeft deel genomen zijn:
1976 Bewustwording tot leven (Me
xico), 1977 Daadwerkelijke liefde
(DDR), 1978 Gemeenschapszin in
onze dagen (Canada), 1979 Groei m
de Geest (Zambia), 1980 Vnjheid in
verantwoordelijkheid (Thailand),
1981 De aarde is des Heeren (In
diaanse vrouwen), 1982 Geroepen
tot dienst aan God (Ierland), 1983
Vernieuwde mensen in Christus
(Caraibisch gebied), 1984 Jezus
bron van levend water (Zweden),
1985 Bidden en werken voor vrede
(India), 1986 Kies dan het leven
(Australië) en 1987 Laten we blij zijn
(Internationaal comité).
De thema's spreken de vrouwen
in Leusden soms méér soms min
der aan. „Het thema van 1976 uit
Mexico: „Je bewust maken tot le
ven, sprak ons enorm aan. Er was
een rollenspel bij, het ging over de
tegenstellingen tussen arm en rijk,
en dat rollenspel werd opgevoerd.
Typerend is dat de gebeden van
die vrouwen erg op het land waren
afgestemd."
„De gebeden van de Indiaanse
vrouwen in 1981 spraken ons ook
erg aan. Er was toen net een con
gres van Indianen, en hun proble
matiek stond zeer in de belangstel
ling. In Jezus bron van levend water
uit 1984 lieten de vrouwen zien hoe
belangrijk water in de wereld is en
wat een nood er ontstaat als er ge
brek aan water is."
Bij Kies dan het leven uit 1986
ging de meditatie over Martha en
Maria. Kies voor het beste deel,
zeiden die vrouwen. Luisteren én
doen, dat is voor het leven kiezen.
Daar zaten prachtige liederen om
heen, waaruit je elke keer stukjes
kunt halen om die voor andere din
gen te gebruiken. Bijvoorbeeld als
je iemand wilt schrijven om hem te
bemoedigen. Er staan zo veel
warme dingen m! Leef in relatie
met God: dat straalde er van af."
VROUWEN ERAF
Heette de Wereldgebedsdag
vroeger Vrouwen-wereldgebe
dag, de laatste jaren wordt
„vrouwen" weggelaten, en vi
wacht men ook dat mannen me
doen. Regelmatig doen manr,
ook mee aan de liturgie. De c
brensten van de wereldgebeds
gen-collectes zijn altijd zeer ho:
Wie komt, komt bewust, en is
reid zijn financieel steentje bi|
dragen. Het geld wordt m zijn j
heel besteed aan projekten in li
den waar deze gesteund moe
worden om een bevolking aan e
waterput, scholen of medisc
zorg te helpen.
De wereldgebedsdag word!
der jaar op de eerste vnjdag
maart over de gehele wereld g
vierd. De dag brengt mensen
verschillende rassen, culturen
tradities in onderlinge verbondi
heid bij elkaar, deelt hoop en zo
mogelijkheden en noden.
Het internationaal embleem
de Wereldgebedsdag is het Ke
sche kruis, dat is omgeven do
dne symbolen: komend uit j
windrichtingen, het bidden en
wereldwijde verbondenheid.
Op donderdag 5 maart 13
zendt de NCRV op radio Ui
12.30 uur de liturgieviering
de honderdste wereldgebedsdj
viering uit.
i.
men in steengoed. Dit werk
door zeer persoonlijke gla;
strukturen versterkt.
De laatste jaren probeert zef
deze veelal strak gedraaide i
men een verrassend karakt<J|
geven door er figuren een on
wachte rol in te laten spelen
thema boeit haar zeer, omdat di
mee de ambachtelijke vormeni
extra dimensie krijgen.
Daarnaast maakt Eva Velsc
gebruikskeramiek.
Eva Veis exposeert regelmatig
der meer te Schagen, Oosterla
Den Helder, Amsterdam en Ei
Bennekom.
LEUSDEN - Onder auspiciën van de Vereniging voor Welzijn
Ouderen te Leusden werd op 3 maart j.l. een interessante
voorlichting gegeven over inbraakpreventie die werd bijge
woond door zo'n veertig ouderen.
Namens het Korps Rijkspolitie maakte de heer B. Goosman
zijn gehoor attent op de werkwijze van inbrekers en mogelijke
preventieve maatregelen.
Vertoond werd onder meer een
geluidsfilm „Open Huis", uitge
bracht door het Landelijk Bureau
Voorkoming Misdrijven. De film
handelt over een inbreker die op
heterdaad betrapt wordt door de
huiseigenaar en die vervolgens
geïnterviewd wordt door hem. Een
op zich wat vreemde situatie na
tuurlijk. Het vervolg is echter aller
minst vreemd: op zeer duidelijke
wijze geeft de inbreker aan, waar
hij zoal op let wanneer hij besluit
een huis wederrechtelijk te betre
den. Hij omschrijft de stille uitnodi
gingen als volgt:
-mensen hebben een briefje op de
deur geplakt, waarop staat dat ze
afwezig zijn...
-een duidelijk zichtbaar stapeltje
post is weggelegd door de buren
tijdens afwezigheid...
-het gras is langere tijd niet ge
maaid...
-in de onmiddelijke nabijheid van
de voordeur is de sleutel verstopt...
-er is een duur slot gemonteerd,
maar de deur zelf is van slechte
kwaliteit; de sleutel steekt aan de
binnenkant in het slot...
De heer Goosman vertelde zijn
gehoor vervolgens, dat maar liefst
85% van de gepleegde inbraken
verricht wordt door gelegenheids
inbrekers. Daarmee bedoelde hij
te zeggen, dat de inbraken m
kwestie meestal niet zorgvuldig
voorbereid worden. De doelstel
ling van inbraakpreventie moet
volgens de heer Goosman zijn:
voorkomen dat je slachtoffer wordt
van een inbraakdelict énerzijds en
de schade zo veel mogelijk beper
ken anderzijds.
Op interessante wijze confron
teerde de heer Goosman zijn ge
hoor met de gedachtengang van
een inbreker, aan de hemd van een
zogenaamd PIVA-model, dat staat
voor de vier achtereenvolgende fa
sen van elke inbraak: Planning, In
braak, Verzamelen van de buit en
de Aftocht.
Een aantal basisregels is belang
rijk: een inbreker heeft altijd tijd
nood, werkt met eenvoudig ge
reedschap en is bang voor ontdek
king Duidelijk werd dat de grijp-
kans voor de politie hoger is, wan
neer het moeilijker wordt om bin
nen te dringen en wanneer het
moeilijker wordt om te verzamelen.
SLUITWERK
Van het allergrootste belang is
het volgens de heer Goosman om
te zorgen voor een goed hang- en
sluitwerk Hij vertelde dat er sinds
enige tijd in de slotenwereld een
NEN-norm gehanteerd wordt, die
met sterrenaanduidingen werkt.
Een éénsterrenslot is de minste
kwaliteit, een dnesterrenslot de
beste kwaliteit. Een slot van alge
mene kwaliteit krijgt de A-aandui-
ding.
De heer Goosman maakte dui
delijk, dat het weinig zm heeft om in
een flatwoning een driesterrenslot
te monteren: in verhouding tot
meestal een mindere kwaliteit van
gebruikte bouwmaterialen is zoiets
geld weggooien: een tweester-
renslot is echter zeer zinvol in zo'n
geval. Hij merkte overigens op, dat
niet alle slotenfabrikanten werken
met deze aanduidingen.
ZWAKKE PUNTEN
De aandacht werd gevestigd op
het nut van dievenklauwen, bij-
zetsloten, afsluitbare raam- en
deurgrendels. Het is gebleken, dat
een dubbele beglazing meer be
scherming biedt tegen inbraak dan
enkelvoudige. Wanneer men een
anti-inbraakverlichting heeft ge
monteerd, dan verdient het aanbe
veling om die ook mderdaad te
gebruiken
Natuurlijk vervalt het voordeel
van dit soort maatregelen, wanneer
ze voorkomen in combinatie met
andere zwakke punten. Het heeft
bijvoorbeeld geen zm om dure slo
ten e.d. te monteren, wanneer men
eenvoudig vlak naast het slot het
huis kém betreden door simpelweg
een ruitje in te slaan. Of een duur
slot, waar de sleutel nog insteekt.
SIERADEN
De heer Goosman raadde af om
veel kostbare sieraden of geld in
huis te houden: het komt maar al te
vaak voor, dat mensen al hun kost
baarheden centraal op een plaats
verstopt hebben. Dat is voor een
eventuele inbreker een bijkomend
voordeel.
Het advies is, derhalve, om kost
baarheden in een bankkluis te be
waren en geld op een bankreke
ning te zetten. Aan de hand van een
experiment werd het belang van
een goede eigendomsregistratie
duidelijk gemaakt. Het bleek voor
het gehoor erg moeilijk om een
exacte beschrijving te geven van
het horloge: toch een gebruiks
voorwerp, waar men regelmatig
naar kijkt..
Eveneens werd de aandacht ge
vestigd op het onzichtbaar merken
van eigendommen met een zoge
naamde UHV-pen die een onzicht
baar schrift achterlaat op het eigen
dom. Met behulp van ultra violet
licht kan een en ander wél weer
zichtbaar gemaakt worden.
Aan het eind van de voorlichting
kregen de aanwezigen een aantal
anti-inbraak-brochures, die trou
wens voor iedereen gratis verkrijg
baar zijn op het politiebureau.
LEUSDEN - Op 10 maart
houdt de Vrouwenraad Leus
den een politieke forumavond
in het kader van de Provinciale
Statenverkiezingen. Aan dit
forum zullen deelnemen de
huidige statenlieden mevrouw
Van den Berg van het CDA, me
vrouw Sarvaas van D'66 en de
kandidaat-statenleden me
vrouw Korthuis uit Soest en
mevrouw Hofman uit Lieus-
den.
Thema van de avond zal zijn
„Wat betekenen de Provinciale
Staten voor Leusden?". Voor het
werk van Provinciale Staten is wei
nig belangstelling. Het is veel men
sen niet duidelijk welke taken hier
worden verricht en wat het belang
hiervan is. Het is de bedoeling, dat
op deze avond meer inzicht wordt
verkregen in de betekenis van Pro
vinciale Staten.
Na korte inleidingen van de fo
rumleden zal er mogelijkheid zijn
tot het stellen van schriftelijke en
mondelinge vragen. Hierover zal
gediscussieerd worden onder lei
ding van mevrouw I. Jansen.
De avond wordt gehouden op 10
maart m de Korf en begint om 20.00
uur. Alle vrouwen uit Leusden zijn
van harte welkom.
LEUSDEN - De Leus
dense Handbalvereniging
houdt eind april haar jaar
lijkse rommelmarkt. Men
sen die daarvoor spullen ter
beschikking willen stellen,
kunnen die nu al kwijt. In
overleg met mensen van de
vereniging is het mogelijk
materiaal te laten wegha
len. Een belletje naar één
van de onderstaande tele
foonnummers 2al vol
doende zijn.
Natuurlijk kunnen spul
len ook worden gebracht.
Daarvoor zijn vaste dagen
vastgesteld. Voor meer in
formatie hieromtrent zal
eveneens een belletje naar
één van onderstaande num
mers wonderen doen.
Onnodig te zeggen dat
de vereniging de mede
werking van een ieder bij
zonder op prijs zal stellen.
Voor meer informatie
kunt u zich wenden tot: W.
de Voogd, telefoon 033-
946060 en M. Rademaker,
telefoon 033-943727.
ELS KNAAP
ei
>9
Een werkstuk van Thea de Waard
Els Knaap woont te Baam
deed de Rietveldacademie, al
ling vnje grafiek. Docenten wi
onder meer Piet Klaasse en
Blom. Ze etste verder bij Lee
landers en Bill Kunst. Als schild)
zij autodidact.
Eva Veis probeert in haar
denjen een zeker evenwicht te
den tussen het spanningsveld!
ratief en decoratief. Toen ze no
de kop van Noord-Ho!
woonde, speelde vaak het vli
landschap een grote rol in
werk.
Ze werkt met acryl op hout
geeft haar de mogelijkheid
LEUSDEN - In boerderij 't Claeverenblad aan De Brink 16
gaat volgende week vrijdag een expositie van drie vrou
wen, te weten Thea de Waard, Eva Veis en Els Knaap, van
start. Tot en met 15 april is de tentoonstelling te bezichti
gen op zaterdag en zondag van 14.00 uur tot 17.00 uur. Wie
op een ander tijdstip een kijkje wil komen nemen, kém
daarover contact opnemen met Kees Vial, telefoon 033-
943472.
Thea de Waard is geboren en
getogen in Noord Holland, ging
daarna werken in Zuid Limburg en
is inmiddels woonachtig in Biltho-
ven. Zij heeft diverse artistieke op
leidingen achter de rug: tekenen
aan de Vrije Academie te Den
Haag, textiele werkvormen in
Heerlen en Groningen, edelsme
den te Hoorn en haar specialisatie
wandkleden bij de kunstenares
Marijke Stultjens.
Het grote thema, drijfkracht
achter haar werk, is strukturen en
vormen. Door de jaren heen heeft
ze steeds als motieven gebruikt:
boomschorsen, aardlagen, land
schappen, getijde-bewegingen en
sociale strukturen.
In het huidige werk- materie-
schilderijen - is het motief „struktu
ren in muren". Een stuk muur ver
weerd, sporen vertonend van vroe
gere stuc- en verflagen, sloop en
afbrokkeling, erosie en verganke
lijkheid (decadence). En daarin
nooit vertelde geschiedenissen,
die fragmenten vertellen van oude
of minder oude muren aan dege
nen, die ervoor open staan. Daarin
past de mens als vanzelfsprekend,
de mens met zijn persoonlijk verle
den, waarvan hij probeert zich los
te maken.
Eerdere exposities onder meer
te Eindhoven, Breda, Heerlen,
Hoorn en Amsterdam.
EVA VELS
Eva Veis is woonachtig te
Nieuwe Niedorp. Haar eerste prak
tijkervaringen met klei deed ze op
in lessen van Marianne Lange-
berg, met wie ze tot op de dag van
vandaag nog regelmatig samen
werkt.
Ze deed Rietveldacademie voor
een verdere uitdieping van klei- en
glazuurprogramma's; als zodanig is
ze een leerling van Emmy van De
venter.
Aanvankelijk kenmerkte haar
werk zich door het zoeken naar
harmonische ambachtelijke vor-
Eva Veis maakte deze keramiek.