„Het meest elementaire is datje een stuk geduld hebt" Nader Bekeken lEUSdcr krant Leusdense natuurfotograaf Machiel de Vos exposeert in gemeentehuis Woudenberg Nesten fotograferen kun je je in Nederland niet meer veroorloven. Citizen Kane historische film van Orgon Welles DONDERDAG 12 MAART 1987 plaatselijk nieuws 7 LEUSDEN - Een fraaie tentoonstelling van natuurfoto's is tot 10 april (van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 12.00 uur en 13.30 uur tot 17.00 uur) te zien in het sfeervolle gemeentehuis van Woudenberg. De expositie „Nader bekeken" is van de hand van de Leusdenaar Ma chiel de Vos, die als natuurfotograaf vooral ook wonderen weet te verrichten met nietige details in zijn directe omge ving waardoor deze de aandacht krijgen die ze eigenlijk verdienen. Door Anco Mali iei Een bijzonder en frappant voor- leeld daarvan is zijn foto van het unuscule komkommerkruid, ook fel bernagie of borage genoemd, lachiel de Vos had dit plantje voor eerst gezien op Les sept Des, eilandengroep ten noorden an Bretagne. Hij vond het een erg >uk plantje, dat zijn aandacht wist ast te houden. Toen hij een paar jaar geleden borage terugzag in een nabu- ge tuin in Leusden-Zuid, kwekers njgen gelukkig wat meer aan- acht voor kruiden en wilde plan- in, besloot hij de plant te fotogra- in. Behalve dat het beeldschone alderblauwe bloemetje is te zien i het tijdschrift Grasduinen naar anleiding van het tienjarig bestaan an het Natuurfotografengilde eind taart 1987, hangt de bloem stra- id belicht op de expositie in foudenberg. De foto is 30 x 40 en zit in een ie partout met lijst 40 x 50. Ma- üel de Vos heeft het tere effect an de zilverwittige haartjes rond at kobaltblauwe bloempje zeer obtiel weten te vangen. In het te- anlicht komt de ijle witte tinteling ael sprankelend door de bloem- Dmpositie heen. En dan te beden- tn dat zo'n bloemetje nauwelijks centimeter groot is! Machiel de Vos fotografeert met enieeks kleine beeldtoestellen i lenzen variërend van 24 tot 560 m Daarmee kan hij alle opijamen c-r>of (n-i ol torn rton Het is belangrijk om goede ap paratuur te hebben. Zonder goede spullen maak je niets op dit gebied. Aan de andere kant is het meest elementaire dat je een stuk geduld hebt. Als je dat met hebt kun je de fotografie in deze zin wel vergeten. Hoe verder je komt hoe méér je gaat merken dat de beeldkwaliteit óók gevormd wordt door het film materiaal, eveneens een heel be langrijk criterium. Heb je daarin een selectie kunnen maken, dan is een volgend punt: de behandeling van het filmmateriaal. Ik fotogra feer alleen op dia's: hèt materiaal om reprodukties te leveren voor tijdschriften en boeken. Daarnaast kun je het diamateriaal goed ge bruiken voor lezingen en vertoning in familiekring, en kim je er prima afdrukken van laten maken om in een album te verzamelen." GROTE PLAS „De behandeling van het diama teriaal op zich heb ik niet in de hand. Dat laat ik doen bij laborato ria. De films die ik gebruik stuur ik naar de overkant van de grote plas om ze daar te laten behandelen. Californié dus, hoewel er een paar laboratoria in Europa zijn die het ook kunnen." „Verder is het zo: afhankelijk van het soort fotografie dat je doet ga je ook met je camera om. Extremitei ten in de natuurfotografie zijn het makro- en het telewerk, de moei lijkste terreinen. Daarbij heb je met name het eerste last van trillingen. De vereniging is bloeiend, heeft door het jaar heen leuke program ma's, 's winters met lezingen, 's zo mers met excursies. De vereniging mag zich in een warme belangstel ling verheugen: zo'n 600 mensen zijn er nog steeds lid van! „Primair in de natuurfotografie is dat je het element van juist beheer van datgene wat je is toevertrouwd op een zorgvuldige manier blijft doen, en niet terwille van een plaat risico's neemt die nadelige conse quenties kunnen hebben voor vo gels, dieren of planten." GEEN NESTFOTOGRAFIE „Principieel doen we niet meer aan nestfotografie. Dat is een on derdeeltje van de natuurfotografie dat vroeger heel erg in de belang stelling stond. Maar dat nesten foto graferen kim je je in Nederland niet meer veroorloven! Bovendien is het zinniger om in de vogelwereld an dere aspecten vast te leggen. Voor een fotograaf is dat een grotere uitdaging, èn het vertelt meer over een vogel en zijn gedrag, hetgeen edukatief veel belangrijker is." „Een aantal jaren geleden heb ik dik drie seizoenen het hele voor jaar besteed aan opnamen van de boomklever. Tijdens zulke sessies, met het doel om te fotograferen, maakte ik allerlei leuke dingen mee en leerde ik het leven van zo'n vogel tot in de details kennen: het gedrag in de winter, het broedsei- zoen, het uitvliegen der jongeren." „Naast het gewone gedrag dat je leert kennen, en het geluid dat je leert horen en verstaan, zie je soms héél aparte dingen. Ik zag een keer een geval van „inwoning". In een eikenboom zaten diverse spech tengaten. Daar zaten een spreeuw en een boomklever m, vrij dicht bij elkaar. Wat bleek op het end? De jonge spreeuwen, die al vrij groot waren geworden, en die naar de opening toe klommen om te kijken waar pa en ma met hun voedsel bleven, kwamen naar voren toe zo- hutje zitten is vnj gewoon, en dan kan het best zijn dat je dagenlang geen opnames maakt waar je wat aan hebt!" „Maar.er is een aantal verras sende aspecten aan dit soort din gen omdat je onbespied bent. Vo gels en dieren gedragen zich daar naar. Dus als je ergens in het bos staat, kan het makkelijk zo zijn dat een ree vlak bij je langs komt lo pen, dat er een eekhoorntje op een meter afstand van je schuilhut zit. Diverse mezen soorten komen door de kijkspleten heen in de hut kijken. Karekieten zijn ook erg nieuwsgierig: die doen dat ook!" „Alleen is bij dat soort werk het grote probleem dat je met zo veel mensen op een klem stukje land woont. De mensen komen altijd kij ken wat er in de schuilhut gebeurt. Ze lopen er met de honden langs, komen een praatje maken, komen de volgende dag weer terug, we ten met eens waar ze lopen en ver trappen vaak alles, je moet uiterst voorzichtig zijn met het toepassen van dat soort dingen, en als ik het nu nog doe doe ik het zodanig dat anderen me met zien!" EIGEN TUIN Machiel de Vos trekt er heel veel op uit, maar hij is van mening dat je ook heel goed kunt putten uit de natuur rond je huis en eigen omge ving. Als hij een dialezing moet geven laat hij dèt het liefste zien. Hij is zijn turn de laatste jaren aan het Een tweetal Masker Jan van Genten, <±e Machiel de Vos op de gevoelige plaat vastlegde op de Galapagos-eilanden aken die hij op het gebied van taurfotografie wil nemen. Hij «ft groothoeklenzen voor spe- ile opnamen, telelenzen voor vo ls- en wild fotografie, fotograferen doet iedereen, een hóé ben je bezig? Met een Ktel omgaan doe ik sinds 1954, ;n ik mijn eerste tweedehands [neraatje kocht voor 100,-. Het 6 "negatief deed het heel leuk. De ndelaar bij wie ik het kocht zag al 1 resultaat, en hing één van n foto's vergroot in zijn etalage, wischappen kon je met dat toe- Ne prima maken, en met wat iïzetlensjes kon je dingetjes van dichterbij fotograferen. Maar n interessen lagen altijd al voor- nelijk in de vogelwereld, en met soort toestelletjes kom je na- Tlijk niet ver om vogelfotografie bedrijven! HiXCAMERA in 1976 heb ik mijn eerste 'excamera gekocht, en een paar flater wat telelenzen. En die heb ff de loop de jaren ingeruild om h wat meer professionele appa- 'ur te krijgen. Nu kan ik zeggen ik alle spullen redelijk voor el- 1 Heb, die ik bij dit soort foto- Be nodig heb. Dat houdt in van ^oek-makrolenzen tot di ss soorten telelenzen met de Selijkheid om diverse lenscom- te maken. Daar kun je ook dei handigheidjes mee uitha- Voor dat soort dingen, maar ook voor het normale gebruik, werk ik bijna altijd met statief. Voor het ma kro- en telewerk met een heel zwaar statief, een ding van 4V2 kilo. Je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben!" Je laat je er wel eens toe verlei den om géén statief te gebruiken: maar dan komt het er niet uit. Heel kleine trillinkjes treden op, al zijn ze maar van de sluiter die open gaat, en het matenaal wordt on scherp. Je zit dan vaak ook nog met langere belichtingstijden, vooral omdat ik een laag gevoelige film gebruik. Het is een heel proces, en iedere schakel daarvan leidt tot het eindprodukt. Wil je een goede kwaliteit kunnen leveren, dan moeten alle elementen zo goed mogelijk zijn!" EERSTE INTERESSE Machiel de Vos' eerste interesse van jongs af aan, toen hij opgroeide temidden van water, weide, bos en heide van de kop van Overijssel, was de vogelwereld. Aanvankelijk was hij een fervent eierzoeker. Kie vitseieren zoeken was geen pro bleem voor hem. Toen hij achttien jaar was richtte hij in Steenwijk met enkele andere jongeren de Vereni ging voor Vogel- en Natuurbe scherming op: het eierzoeken had plaats gemaakt voor elementaire natuurbescherming. Die vereni ging bestaat ruim dertig jaar later nog, en dat doet Machiel plezier. dra de boomklever tegen de boom kleefde om zijn jongen te voeden. Er werd helemaal niet gediscrimi neerd: de boomklever voerde óók de spreeuwen! Zoiets beleef je al leen maar door onzettend veel aan dacht aan één onderwerp te ge ven!" BOOMKLEVER Een ander typerend geval dat Machiel de Vos meemaakte met de boomklever was het volgende. Op een keer zag hij de boomklever verspringen van de ene naar de andere tak, waar hij onder aan ging hangen met de kop naar beneden toe en gedurende enige tijd bleef wiebelen met het kopje schuin naar boven toe. Machiel keek vanuit zijn schuilhut de lucht in, en zag een sperwer over vliegen. De boomklever imiteerde een dood blad! Terwijl we zitten te praten wijst Machiel plotseling het raam uit: er komt een groepje kolganzen over op weg naar het noorden. De lente is dus toch in aantocht, al vriest het plotseling weer dat het kraakt, stelt hij tevreden lachend vast. SCHUILHUT „Met al dat soort werk heb ik veel in de schuilhut gezeten omdat je dat bij vogelfotografie toch vnj- veel moet doen. Het is dan echt geduld hebben: vier, vijf uur in zo'n opbouwen met wilde planten, vij ver en verhogingen erin, en zo doende kan hij het hele jaar in ei gen tuin fotograferen: spinnen, li- belles, larven, rupsjes, leverkruid, dovenetel, pinksterbloemetjes, een aartje van waterbies, mos, vlin ders, de ogen van een daas. Op de expositie m Woudenberg hangt een fascinerende foto van een vrouwelijk bloempje van de hazelaar. Naast de katjes zitten op hetzelfde takje héél kleine knopjes waar sprietjes van enkele milime- ters uit tevoorschijn komen. Het ge geven is beeldvullend ten opzichte van het negatief, vergroot opgeno men en afgedrukt, en levert met de rose tentakeltjes een zeer ver vreemdend effekt op. Inmiddels heeft Machiel de Vos een vrij groot plantenfoto-archief opgebouwd, waarop veelvuldig een beroep wordt gedaan. Er is grote behoefte aan goed matenaal, zegt hij. In het boek van Midas Dek kers „Leve de dieren: de dieren redden zich best" zijn verschil lende opnamen van Machiel opge nomen. „Dit is kennelijk het moeilijker werk. Ik hoorde onlangs van ie mand die op expeditie was naar Ecuador voor onderzoek en inven tarisatie van boomkikkers en or chideeën, en met wie een be roepsfotograaf mee was dat het fo towerk niets had opgeleverd: het bleek té specialistisch te zijn ge weest, waardoor zelfs de beroeps fotograaf het had laten afweten! Zo'n fotograaf komt dan wel met iets, maar dat is voor de specialist qua beeld gewoon een rommeltje! Niet-kenners weten net niet dèt on derscheid te maken dat nodig is! Ik kon diezelfde man gelukkig later helpen met een boomkikkertje dat ik in Ecuador gefotografeerd had." GALAPAGOS EILANDEN In 1985 bracht Machiel de Vos een bezoek aan de Galapagosei- landen. Een aantal boeiende opna men daarvan hangt op de exposi tie: een lavaveld, masker- Jan van Genten. Een bijzondere foto is door hem gemaakt vanuit het vliegtuig boven het Andesgebergte. De An des is in nevelen gehuld, en vanuit de donkere wolken breekt de zon in stralende banen over de aarde heen. Er is ook een opname te zien van de vele strandjes die je er hebt met mangrovebossen. Foto's om van te watertanden! De expositie in Woudenberg geeft een doorsnee overzicht van het werk van De Vos te zien. Er hangen zo'n 30 werken, waaronder ook een prachtig voorbeeld is te zien van natuurlijke camouflage: een groene rups heeft nét zulke rose stipjes op de rug als de rose knopjes van het heestertje waarin hij zich bevindt. Machiel de Vos zegt dat hij er in het kale seizoen weer héél anders uitziet, wéér vol komen gecamoufleerd in geel en bruin naar de dode takken van de hei. Binnenkort gaat Machiel de Vos een tentoonstelling samenstellen over de Galapagoseilanden en Ecuador. Daar heeft hij de verkla rende teksten al voor gemaakt en de informatie over de Charles Dar win Foundation voor samenge steld, die de bescherming en het beheer van de eilanden uitvoert. „Daarin is ook de Nederlandse sectie vertegenwoordigd via het Wereld Natuurfonds. De Galapa goseilanden behoren tot de oudste natuurreservaten van de wereld. Nog steeds zijn ze één van de be langrijkste wereldreservaten met reuzenschildpadden, land- en zee leguanen en zeldzame inheemse planten." „Eén van de belangrijkste ele menten waardoor het leven op de Galapagos zich zelfstandig en geï soleerd heeft kunnen ontwikkelen, op welk gegeven Darwin zijn evo lutietheorie kon baseren, is de Humboltstroom met zijn voedsel rijke water. De voedselrijkdom is bepalend geweest voor de moge- lijldieid tot lokale ontwikkeling." „Eén keer in de zes jaar veran dert de Humboltstroom, en op die manier maak je kans dat de Jan van Genten die anders met zo'n 2000 in een krater zitten, gedecimeerd worden tot 200, maar dat herstelt zich langzaam weer. Omdat het in ternationaal zo'n belangrijk gebied is is de hele wereld qua natuurbe scherming op de Galapagos ge richt:" „Toen er een paar jaar geleden branden uitbraken kwam dit in alle bladen over de hele wereld! Die internationale belangstelling weer houdt de Ecuadoriaanse regenng ervan er één groot pretpark van te maken. Tot nu toe is de recreatie nog steeds begrensd. Wel is deze snel toegenomen: in 1970 enkele duizenden bezoekers per jaar, nu 25.000 per jaar." ..De Galapagos bestaat uit zo'n 50 kleinere en grotere eilandjes. Ex cursiemogelijkheden zijn er alleen met boten: de kleine hebben 8 kooien, de grote met 60 varen er alleen maar langs en komen er am per aan wal. Onder begeleiding van een gids van de Charles Dar win Foundation mag je bepaalde snikjes bekijken. De gids heeft toe zicht op wat er aan land gaat, èn weet alles te vertellen over het ge bied waarvoor hij een opleiding heeft genoten." Wie nader kennis wil ma ken met het werk van Leus denaar Machiel de Vos kan nog tot en met 10 april te recht in het gemeentehuis van Woudenberg. Daar is op werkdagen van 09.00 uur tot 12.00 uur en van 13.30 uur tot 17.00 uur zijn expositie „Na der bekeken" te bezichtigen. Het gemeentehuis vindt u aan de Maarsbergseweg 1. Dit plaatje is gewoon in Nederland gemaakt. Het toont een detail van berken met net. (van de filmredaktie) AMERSFOORT - Filmhuis Ap pelmarkt vertoont vrijdag 13 en zaterdag 14 maart om 23.00 uur „Citizen Kane" van Orson Wel les, een film uit 1941. Over geen enkele film is zoveel geschreven als over dit regiedebuut van Welles, die op dat ogenblik 25 jaar oud was. In de film probeert een journalist het leven van de krantemagnaat Charles Foster Kane te reconstrueren. Kane's leven heeft veel weg van dat van Wil liam Randolph Hearst De film gaat over geld en macht, schandaal en exploita tie, liefde en huwelijk, zaken doen en de futiliteit van het menselijk leven. Het is een speurtocht naar het karakter van de man die model staat voor de „American Dream" Citizen Kane is een versie van Faust, het verhaal over een man die de wereld verovert, en zijn ziel verliest. Alles wat Kane doet, doet hij met de zelfde energie. Volstrekt tegenstrijdige overtuigingen hangt hij met evenveel elan aan. Hij presenteert zich als mate rialist, egoïst of altruïst, afhankelijk van hoe het hem het beste uitkomt. De journalist probeert in de film het „geheim" te doorgronden dat verbor gen gaat achter het laatste woord dat Kane uitsprak: „Rozeknop". Aan het einde van de film, wanneer de journalist het zoeken eigenlijk al gestaakt heeft, wordt de kijker, haast terloops, nog meegedeeld wat de symbolische bete kenis hiervan is Citizen Kane is geen moeilijke film. De toeschouwer kan er eindeloos naar kijken en steeds weer van het verhaal genieten: de montage, de flash-backs, de sound-track, de set en de camerabe wegingen. Het is een van de weinige films die „iedereen gezien moet heb ben" De film heeft een onbekend grote invloed gehad op alle films na 1941 Dit werd vooral veroorzaakt door het voor die tijd unieke gebruik van de „long- take^.deep-focus". Dit is de techniek, waarbij in een shot zowel op de voor als op de achtergrond veel wordt ver teld. Spelers in deze film zijn onder an dere Orson Welles, Joseph Cotten, Everett Sloane, Agnes Moorehead en Dorothy Comingore.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1987 | | pagina 7