jHet accent ligt op het gemeenschappelijk in de weer zijn' It i 4 li i Ml III (I Sint Jozefkerk - jcrum' van Wilfried Put: 1 Van Kersbergen plaatselijk nieuws DONDERDAG 26 MAART 1987 LEUSDEN - De leden van de Ronde Tafel Leusden hebben bij de Amsterdamse Stichting Nieuw Perspectief het beeld „Scrum" van Wilfried Put uitgezocht. Dit bron zen beeld zal ergens in Leusden worden geplaatst. Over de plaats is men het nog niet eens. Genoemd wordt onder andere 't Erf in de Hamershof. Binnenkort komt Wilfried Put naar Leusden om met de betreffende gemeente-func tionarissen over een definitieve plaats te beslissen. achtige vorm waar een schijfje at is". „Dat soort dingen spelen onbewust mee als je er mee bezig bent." SAMENLEVING )e term „scrum" heeft te maken de rugbysport. Scriem is de cende positie waarbij de spelers gen gesloten cirkelformatie met koppen naar elkaar toe staan, prototype van het beeld staat :o'n half jaar in de kamer van B. W. van Leusden ter bezichti- jq. Het werkelijke beeld zal ruim ie keer zo groot worden en een Idellijn van 1,20 meter hebben. tgeld daarvoor wordt bijeen ge- cht door akties van De Ronde el Leusden, door een gift van de ik-girocentrale en komt tevens de reserve van het gemeente- e grondbedrijf. /ïlfried Put vindt het moeilijk over zijn werk te praten. ,Je ?ve|t zo'n ding gemaakt", zegt hij, als het klaar is is het verhaal af. Het verhaal zit in het beeld". velHet is een beetje een ontplof fen le scrumDe bal is al weg. Van inhoud zou je kunnen zeggen: is een menselijk bednjf dat ge- ■fegd wordt, verpakt in een soort Y itief gebeuren. Dat is ongeveer chtergrond. Het heeft ook een tnictureerdheid: de mensen zijn maal gelijk. In de vorm van het ld heeft iedereen zijn plek. Je er niet één man uit halen. Het en geheel. Het is één ding. Je het ook een vrucht kunnen noe- n, laten we zeggen een meloen- Je zou het beeld „de samenle ving" kunnen noemen, de maat schappij waar alle mensen deel vanuit maken?" „Ja, zo zou je het kunnen noemen. Die kant mag je gerust op. Maar als je dit soort dingen zegt wordt het zo zwaar, en dat wil ik liever niet." „Waar ik als beeldhouwer altijd naar kijk is dat het een geheel wordt, dat het echt éen ding is. Dat is in het beeld „scrum" wel hele maal vorm gegeven. Wanneer is een beeld goed? Het is goed denk ik als het zijn verhoudingen goed heeft. Hiér wordt gewerkt met mensen, en in het geheel worden die mensen toch weer een struc tuur." „Als je de onderdelen vol doende licht geeft wordt het beeld ook zelfs een beetje mooi. Dan lo pen de verhoudingen goed en wordt het beeld positief m die zm dat het een vrucht wordt of in ieder geval vruchtbaar is." ACCENT „Dan valt het accent niet op het wat vechtenge dat er toch in rugby zit. De spelers zijn gemeenschap pelijk met iets in de weer. Op mijn schets zijn de spelers heel globaal aangegeven. Maar ja, ik noem al heel gauw iets globaal. Ik heb de spelers met keurig een knie schijfje, een enkeltje en een broekje aangegeven. Dat zou te ge detailleerd zijn." „In het beeld is het meer de structuur die tot uitdrukking komt. Mensen zijn onderdeel van het ge heel in dat beeld, en het hele beeld is het." „scrum" zal ook op ware grootte in brons worden gegoten. Over de sokkel, waarop het beeld komt te staan, wordt nog gebrainstormd. „Ik heb de beelden thuis meestal op één meter hoogte staan. Is er een plek in Leusden geschikt om er een blok van een meter hoogte te plaatsen, want dat moet er onder om het beeld neer te zetten, en daar een toch wel wat „dik" dmg op te situeren? Het hangt helemaal van de omstandigheden af waar en hoe het beeld geplaatst zal worden." NATUURLIJKE KUIL „Ik stel me voor dat, als ergens een natuurlijke kuil is, waar je het beeld in kunt zetten, je het beeld ook heel goed van bovenaf kunt zien. Als het op een sokkel staat en je kijkt er tégen aan, waardoor het geheel iets „bloemengs" krijgt, zal het het óók goed doen. Met al die lichamen lijkt het dan op een bos bloemen." „Dat soort dingen spelen een rol bij het al of niet plaatsen op een sokkel, en met de betreffende mensen moeten we die aspecten gaan uitzoeken. Dat zijn dmgen van esthetiek, maar die behoren met tot de moeilijkste punten. Als het een béétje beeld is kun je het bijna overal neerzeten." MIDDENIN „Ik heb vaak de neiging om zo'n beeld middenin de stad, midden m de gemeenschap, neer te zetten. Met „scrum" heb ik die neiging ook. Voor mijn part m een smalle straat, waardoor je er echt omhéén moet en er bijna mee botst." „Dat zijn trucs om aandacht voor het beeld te vTagen, om het beeld écht te laten zien. Als je mensen er 5 De speciaalzaak in woningtextiel vindt u in winkelcentrum Hamershof. Wij leveren alle gerenommeerde merken tapijten - gordijnen - dekbedden - dekbedhoezen toilet- en badkamerkleedjes - karpetten - tafekleden zonwering - douchegordijnen en bedmode Dealer van: Kendix - Gardisette - Jap Tulipan Forbo - Desso Boras - enz. INTERIEURVERZORGING Winkelcentrum „Hamershof" De Brouwerij 12, aan de Hamersveldseweg. Leusden-C., tel. 033-946611 (advertentie) 'Scrum', het beeld dat m Leusden al veel suggesties voor een geheel eigen naam heeft opgewekt. Volgens de maker, Wilfned Put, symboliseert het beeld meer de samenwerking, dan 'het vechterige'... VORMGEVINGSELEMEN- TEN Dat een kunstenaar in een be paalde periode met bepaalde vor men bezig is moge blijken uit het feit dat de hoofdvormen van „scnem" verwantschap tonen met die van een beeld dat Wilfned Put emge tijd terug voor Rotterdam vervaardigde. „Het beel heet „handel". Een kalf wordt opgetild door de handelaar, die over het kalf gebogen staat. Dat is eigenlijk een halve bol waar het kalf m hangt. Ik vergelijk al die gebogen figuren die in „scriem" zitten met die halve bolvorm op de Berenplaat bij het Waterzuive- ringsbedrijf in Rotterdam-zuid. De beelden hebben natuurlijk mets met elkaar te maken, maar qua vormgeving vind je sommige din gen in beide beelden terug. In „handel" heb ik een halve bolvorm. In „scrum" zou je twee bolvormen kunnen zien, of liever nog éen hele bol met een gat enn." een heuvel. Daar kan het beeld allemaal tegen, denk ik. Het beeld heeft van zichzelf voldoende ste vigheid, en de verhoudingen zijn voldoende goed, het beeld verliest met gauw. „scrum" is van flink formaat. Als je hem buiten neerzet werkt de grootte natuurlijk gelijk een stuk minder Vergelijk het met een boom, en het is een klem dingetje. Maar het is niet zo maar een beeld dat je eventjes in het plantsoentje van een rijtjeshuisje kunt plannen." PENNINGEN Is „scrum" een „bult van een beeld". Wilfried Put kan ook op klein formaat goed uit de voeten. Een maand geleden heeft hij een penning afgeleverd, die m Utrecht werd uitgereikt aan de oudhoogle raar Esser, een beeldhouwwerkje van 6 centimeter. Op dit moment wordt er in Colo rado Springs m Amenka een serie penningen van hem en enkele an dere Nederlanders tentoonge steld, in een manifestatie georgani seerd door de vereniging van Pen ningkunst die de hele wereld be strijkt en ook ruilbeurzen houdt voor penningverzamelaars. „Tegenover zo'n bult van een beeld als „scrum" maak ik ook die kleine dingetjes, en dat is heel leuk werk. Op zo'n vlakje kun je trou wens ook geweldig te keer gaan, hoor. Maar die zes centimetertjes zijn natuurlijk wel een ietsje anders dan die grote dingen'" bij wijze van spreken tegen aan laat botsen is het een dmg, en dan ge beurt er misschien ook iets mee. Zet je het m een park buiten, ja, dan vindt af en toe iemand zo'n dmg eens. Dat is héél iets anders." FORMAAT „Dit beeld „scrum" kan overal tegen. Het heeft wel zo veel vol doende vorm, is zo sterk dat het er mmder toe doet of het in een heel grote ruimte staat, in een kuil of op KLOOSTER In 1006 gaf de H. Ansfndus, 18de bisschop van Utrecht, het door hem gestichte klooster op de heuvel van de Hohorst, met uitgestrekte goe deren en onder andere „de kerk te Loysden", ten geschenke. Tot de parochie van die kerk behoorden Hamerfeld, Amsforde, Hoflaken, Stuthenborg, Hohorst en Bache- voorde. Toen v7as er dus al sprake van Hamersveld. De uitgestrekte gouw Flehite be vatte slechts drie parochiën, na melijk die van Leusden, Ameron- gen en Rhenen. Een bul van bis schop Andreas van 1132 ver plichtte alle lieden van het omlig gende land van Loesden, zoals de naam van ons dorp toen werd ge speld, hun doop, synoden en be grafenis te hebben. Omstreeks 1230 werd m Leus den de stenen kerk gebouwd van uit Duitsland mgevoerde tufsteen. Deze kerk werd tegen de toen reeds bestaande stenen toren aan gebouwd. hetzelfde torentje dat nog steeds op het kerkhof van Oud-Leusden staat en dateert van 1050. Bij de hervorming gingen de ker ken over aan de Protestanten. De overgang van de kerk van Leusden aan de Hervormden geschiedde echter niet dan dat zij door de beel denstorm was geteisterd. De in de geschiedenisboeken beschreven beeldenstorm van 1566 schijnt deze streken te hebben overgeslagen Maar m 1580 moesten de kerken van onze omgevmg het toch nog ontgelden Het waren de kerken van Baarn, Soest en Leusden die het mikpunt werden van deze zmloze vernieling. Bij het begm van het kerstfeest kwamen hier de vanda len met knuppels, schoppen en houwelen de boel kort en klem slaan. In een paar uur was er van het mwendige van de kerk niet meer dan een troosteloze puinhoop over. Zelfs de ramen, deuren en banken werden grondig gesloopt Op 4 augustus 1585 ontnamen de Staten van Utrecht aan Joannes van Amennge, de toenmalige pastoor van Leusden, „de pastorye en de cure van Leusden" en besloten een gereformeerde predikant aan te stellen. Het was Lambertus Brin- 'oi en de smedenj. (Tekening: A. van Leeuwen) is het innen van tol de emge manier om aan geld te komen voor het onderhoud van de wegen. Niet dat daar zo veel aan ten koste wordt gelegd, want de binnenwegen zijn over het algemeen meer kuilen dan wegen. In dit gedeelte van de ge meente zijn de wegen, voor zover ze zijn verhard, klinkerwegen. DRIESPRONG We passeren nu de tol, door de smalle opening en staan meteen weer op een driesprong. Links is de Asschatterweg, rechtdoor de Hamersveldsweg. Op de hoek staat de tweede smedenj die het dorp hier njk is. Net voorbij die smederij, op de Asschatterweg, staat tevens een tweede tol, ook met een vnje doorgang voor wan delaars en fietsers. We willen echter de Hamers veldsweg volgen en komen eerst langs enige boerdenjen. Het zou m dit verhaal te ver voeren om al die boerdenjen te beschrijven en de namen te verklaren. We gaan nu rechtstreeks naar de kerk. Al spoedig zien we de toren van de kerk tussen de bomen door. Het is de St. Jozefkerk. Willen we wat meer vertellen over de geschiede nis van deze kerk dan moeten we toch eerst weer teruggaan naar de oorsprong: de kerk van Leusden. Volgens de overlevering zou de kerk van Leusden één van de eer ste Christenkerken van ons land zijn en gesticht door de H. Willi- brord. Dat was in een tijd dat Ha mersveld grotendeels nog een moeras was. De kerk stond dan ook m Oud-Leusden en was waar schijnlijk niet meer dan een houten gebouwtje. Uit de oorkonde van Karei de Grote, waann hij Lisiduna schenkt aan de St. Maartenskerk te Utrecht weten we dat Leusden in 777 reeds bestond en uit andere bronnen is die naam al in 697 bekend, maar m geen van beide gevallen kunnen we met zekerheid opmaken dat ook de kerk reeds bestond, maar warschijnlijk is het wel. ien ïke an het doktershuis keren we, rde onze wandeling door Leusden lh j o 1930, weer terug naar de eüjl ute Steegh. Maar als we en itsaf de Hamersveldseweg m lad en slaan, staan we voor een are tolboom. Die tolboom sluit cki! ter met de gehele weg af; tus- g de paal met de aanslag van de dot pm en de heg van de boerderij ei Swarte Steegh, is een ruimte 00 ngelaten. Wandelaars, zoals sla en fietsers kunnen hier vnj pas- 5. en. Die hoeven geen tolgeld te ie!o Jen. Maar verder moet alles, b, h door de tol wil, handkarren, eci pannen wagens, vee, bakfiet- 1 Vc en de enkele auto die hier :h komt, eerst betalen. i h ds tollen zijn maar hinderlijke n d 0en voor het verkeer en er zijn ide geschiedenis al heel vaak lat* nmen op gegaan om ze af te affen. Langs de rijkswegen is p oo met de komst van de auto, in de >pla pste gevallen ook al gebeurd. autobezitters betalen wegen- at h tsting, maar voor de gemeente xius, die in 1588 zijn ambt aan vaardde. CHAOS Het bleef echter een chaos In die tijd van omwenteling wist men hier schijnbaar niet welke kant te kiezen. De bewoners m de omge ving van de kerk werden haast als vanzelf protestant; die wat verder van de kerk af woonden, zoals in Hamersveld en Achterveld, bleven bijna als vanzelfsprekend katho liek. Een dominee Bergerius ver klaarde in 1606 voor de synode der kerken van Utrecht: „..dat mede seeker paep door het land gaet, het sacrement gevende ende ander paepsche dienst doende; dat oock vele kinders bij den paep gedoopt werden, dat mede vele, de gebo den in de kereke gehad hebbende, daerna ongetrouwt blijven sitten of bij een paep getrouwt worden Langzamerhand gingen de ka tholieken zich meer en meer groe peren en vanaf 1695 werd weer een doopboek bijgehouden. Men hield weer, al bezat men nog geen kerk gebouw, kerkdiensten. Die dien sten werden gehouden in „bóeren- achterhuizen", onder andere in Rossenberg en Romselaar In 1716 werd in Hamersveld een kerk gebouwd en honderd jaar la ter kon in die kerk een orgel wor den geplaatst. Men was voor be graven echter nog altijd aangewe zen op de begraafplaats van Oud- Leusden. In Hamersveld werd in 1823 een eigen begraafplaats ver kregen, maar zelfs uit Hoogland en Soest werd tot 1828 de begraaf plaats van Oud-Leusden ook door de katholieken gebruikt NIEUWE KERK in 1841 kreeg Hamersveld een totaal nieuwe kerk. Het is de kerk die er nu nog staat en het enorme kapitaal kostten van 10.975,-. Elf jaar later was men m staat om de pastorie te bouwen voor de som van 6.739,-. De voorgevel en de toren van de kerk waren van fraai lofwerk voorzien en gemetseld in een kunstzinnig verband. Dat bleek bouwkundig geen succes te zijn, want binnen zestig jaar was een en ander zo bouwvallig geworden dat het met verantwoord was het te laten staan Toen er toch weer opnieuw ge bouwd moest worden, maakte men van de gelegenheid gebruik de kerk naar voren toe te vergroten. Er kwam een snik van ongeveer acht meter bij en de kerk kreeg het aanzien en de vorm die deze nog altijd heeft. iïük*71 De kerk en de pastorie van Hamersveld omstreeks 1890. (Tekenmg: A. van Leeuwen)

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1987 | | pagina 5