Kwartet Jan Verwey/ Wiebe Haanstra speelt graag in Leusden ■interview op donderaagr 'Eén op de tien avonden is voor ons echt leuk' DONDERDAG 26 MAART 1987 interview Nederlandse jazzpubliek", weet Wiebe Haanstra uit erva ring. Hij herinnert zich een op treden van het wereldbe roemde trio van bassist Ray Brown in een jazzclub in Laren. „Ray Brown vroeg zich op een gegeven ogenblik hardop af waarom hij helemaal uit Phila delphia naar Holland was ge komen als toch memand aan dachtig luisterde", aldus Haan stra. Het Jan Verwey/Wiebe Haanstra kwartet heeft ook al eens een enkele keer een zon dagmorgenkoffieconcert ge geven. Bij die gelegenheid komt het publiek echt om te luisteren. Het is voor het kwar tet erg leuk spelen maar: „je moet zelf op je tenen staan om behoorlijk te spelen. Elke noot die je mist valt direkt op". GEEN BEROEPS De vier musici die het jazz kwartet vormen, denken er met over om de muziek als beroep te gaan bedrijven. „Het is de slechtst betaalde schnab bel die je je kunt voorstellen", aldus bassist Meyboom. Al leen mondharmonicaspeler Jan Vermey heeft wel eens en keer wat verdiend met zijn blaasinstrument. gezellige kerels", zegt Ab van dé Berg van zijn muzikale col lega's en zichzelf. „Wij kunnen met dansen want wij moeten als muzikant altijd spelen", al dus de drummer. Het kwartet speelt beslist geen dansmuziek. Ab van de Berg valt zelf echter vaak in bij het inmiddels vijfentwintig jaar bestaande jazzorkest „Temp ting Seven" Bassist Willem Meyboom behoort zelfs tot de vaste bezetting van dit popu laire Amersfoortse dixieland- orkest. Dat de leden van het kwartet met „gezellig" zijn kan ieder een die het kwartet heeft bezig gezien tegenspreken. Het kwartet streeft er heel bewust naar om een combinatie te vin den tussen een gezellige sfeer en een goede muzikale pres tatie. Als de juiste wisselwerking met het publiek er is, ontstaat er een uitstekende sfeer waarin zowel de musici als het pubhek zich goed kunnen vin den. Het optreden in de Swar- testeegh bewijst dat het kwar tet zich goed kan aanpassen aan het pubhek. Wiebe Haan stra liet vonge week donder dag horen dat hij ook vocaal zijn mannetje staat. „We leg- Wdlem Meyboom'...ik houd niet van zingen.. LEUSDEN - De vier muzikanten die samen met Jan Ver wey/Wiebe Haanstra-kwartet vormen zijn het roerend met elkaar eens. Na twee keer te zijn opgetreden in het dorps café „de Swartesteegh" is het voor de jazzmusici duidelijk dat de maandelijkse jazzavond in het café een groot succes gaat worden. „Je kunt rustig zeggen dat van de tien keer dat we optreden, het voor ons in doorsnee één keer echt leuk is. De jazzavond in „de Swartesteegh" is voor ons zo'n ge slaagde avond", aldus één van de leden van het kwartet. OORSPRONG In februan speelde het Jan Verwey/Wiebe Haanstra- kwartet voor de eerste keer in café „de Swartesteegh". Het was voor iedereen even wen- Het kwartet Jan Verwey/ Wiebe Haanstra vindt zijn oor sprong m Leusden. Het begon allemaal enkele jaren geleden in het toenmalige eetcafé „Hakhorst". Eigenaar Rob Bou wer was een ware jazzliefheb ber die graag allerlei muzi kanten in zijn eetcafé verwel komde. Leusdenaar Peer Har- tjesveld, Ab van de Berg uit Het voltallige kwartet Jan Verwey/Wiebe Haanstra. vierenveertig jarige Willem Meyboom is als meteoroloog werkzaam in Hilversum. De veertigjarige Ab van de Berg houdt zich bezig met het oplei den van beroepsonderofficie ren m Bussum. Wiebe Haanstra is zelf zeven envijftig jaar. In het trio is Wiebe de enige die zich ook beroepsmatig met muziek be zighoudt. Weliswaar met di rekt als muzikant maar als pro motor van een bekend merk electronische muziekinstru menten. KWARTET Geleidelijk aan is het trio een kwartet geworden. Aan vankelijk speelde Jan Verwey (51 jaar) uit Soest zo af en toe eens mee met het trio. Jan Ver wey bespeelt het ietwat onge bruikelijk instrument mond harmonica. Volgens Verwey zijn er in Nederland, naast hemzelf nog maar twee andere mondharmonica-spelers die een beetje behoorlijk met het instrument weg weten. „Toots Thielemans is voor ie dere mondharmonicaspeler hét grote voorbeeld", aldus Jan Verwey. Dat de mondhar monica met erg veel bespeeld wordt is voor Verwey wel een logische zaak. Er wordt ner gens les gegeven in het spelen op een mondharmonica. Ie dereen die wel eens een der gelijk instrument in de hand heeft gehad kan uit eigen erva ring weten dat het met meevalt om en behoorlijk melodietje op het instrument te spelen, laat staan dat men het stadium bereikt waarin men voor pu bliek kan spelen. FRANSE KAAS De vier musici vergelijken de muziek die ze maken met Franse kaas en wijn. „Niet ie dereen kan een goed glas wijn of een lekker stukje kaas waarderen. Zo ligt het ook met onze muziek. Wij zijn ons er van bewust dat we geen mu ziek maken die door de massa wordt gewaardeerd", aldus de mening van Wiebe Haanstra. De vier jazzmusici vinden het erg moeilijk de muziek die ze spelen in een bepaald vakje te stoppen. „Je zou het main- streamjazz kunnen noemen, al dekt die vlag de lading niet helemaal", zo probeert één van de leden van het kwartet de muziek te typeren. Eén ding is zeker. Het kwartet is er niet op uit om erg extreme muziek te spelen. „Hou het maar op easy-listening jazz" hakt Wiebe de knoop door. zo drukt Wiebe zijn onbeha gen uit. Zelf weet Wiebe nog goed, dat hij als jonge jongen uren in de nj stond om kaartjes te be machtigen voor een optreden van de Ramblers. Drummer Ab van de Berg is het echter met eens met de leider van het kwartet. „We hebben juist de tijd geweldig mee. De oude muziek komt weer helemaal terug", aldus de mening van het jongste lid van het kwartet. De leden van het kwartet zijn zich er terdege van bewust dat ze met hun muziek nooit het „grote publiek" zullen berei ken. Dixieland wordt wat dat betreft beter gewaardeerd. „Dixielandmuziek is goed her kenbaar, is vrij eenvoudig, ligt lekker m het gehoor en ieder een ziet weer de schoolfeest jes van vroeger voor zich", zo legt één van de muzikanten uit. NIVEAU De leden van het kwartet storen zich niet aan het feit dat ze een relatief klem publiek bereiken. „Wij vinden de mu ziek die we zelf maken veel interessanter, veel harmoni scher", aldus Wiebe Haanstra. Het kwartet streeft er naar zich nog steeds te verbeteren Zelf vinden de musici dat ze er nog steds in slagen op een hoger niveau te komen. „We kunnen nu nummers spelen waar we twee jaar gele den nog niet aan durfden te beginnen", aldus bassist Wil lem Meyboom. NIET TEVREDEN Het Jan Verwey/Wiebe Haanstra kwartet wordt op heel wat plaatsen in het land uitgenodigd om te komen spelen. Toch stelt het kwartet zich bescheiden op, als het hun eigen prestaties betreft. De musici hebben ooit wel eens een zogenaamd demo bandje gemaakt in de hoop dat en platenmaatschappij het bandje goed genoeg zou vin den om de musici uit te nodi gen voor een platenopname. Achteróif vinden de leden van het kwartet dat ze toen lang met goed genoeg waren. „We zijn er zelf niet meer tevreden over", aldus éen van de leden van het kwartet. Het kwartet wordt nog al eens gevraagd om in jazzclubs te spelen. De musici zijn er inmiddels wel aangewend om in ruimtes te spelen waar het beslist met muisstil is. „Buitenlandse jazzmusici er geren zich nog al eens aan het Wiebe Haanstra: '...het benauwt me, dat jonge generatie geen jazz weet te waarderen...' „Ik heb mezelf een jaar lang voor en na ieder TV journaal gehoord omdat ik de muziek speelde bij het spotje van Loe ide de Leeuw", aldus Jan Ver wey, die ruim tien jaar geleden ook eens een LP heeft ge maakt. De vier jazzmusici zijn al lang blij als hun hobby hen zelf geen geld kost. Jan Verwey heeft elk jaar voor ruim vijfhon derd gulden mondharmomcas nodig Bij elk optreden heeft hij minstens vier instrumenten bij zich omdat er nog wel eens tijdens een nummer een begint te haperen. Willem Meyboom zegt dat hij als bassist heel wat beschei dener is. „Ik heb maar één instrument bij me Dat is dan wel een bas. Ik moet met het kopen van mijn auto wel reke ning houden met de afmeting van mijn muziekinstrument dat overigens wel een paar dui zend gulden kost". NIET GEZELLIG „Jazzmuzikanten zijn geen gen hem echter wel beperkin gen op", gaf Willem Meyboom toe. Waarom die beperkin gen? Het antwoord was simpel: „Ik houd met van zingen", was het antwoord van de bassist Duidelijk is dat het kwartet Jan Verwey/Wiebe Haanstra in een relatief korte tijd is gegroeid naar een behoorlijk muzikaal niveau. Zonder af te doen aan de begeleiders Willem Meyboom en Ab van de Berg kan gezegd worden dat de combinatie Wiebe Haanstra/Jan Verwey uitste kend is. Beide musici voelen elkaar feilloos aan. Of, zoals een muziekkenner het vorige week uitdrukte: „Wiebe Haanstra maakt een harmo nisch bedje waarin mondhar monica-speler Jan Verwey zo kan gaan liggen". Als het aan de vier leden van het kwartet ligt gaan de jazzavonden in café „de Swartesteegh" gewoon elke maand door. „Zolang de kastelein het leuk vindt en het publiek komt, komen wij ook", is de uitspraak van het muzikaal kwartet. Ap van de Berg: '...de oude muziek komt weer helemaal terug.. Het kwartet voelt zich geïn spireerd door de inmiddels overleden Amerikaanse jazz pianist Bill Evans. Naast een aantal „herkenbare" nummers heeft het kwartet ook een fors aantal minder bekende num mers op het repertoire staan. „We proberen origineel te blij ven", zo luidt het streven van de musici. BENAUWD Het publiek van het Jan Ve- wey/Wiebe Haanstra kwartet moet gezocht worden in de leeftijdsgroep waann de mu sici zelf ook zitten, zo ergens rond de veertig en vaak wat ouder. „Het benauwt me ge woon dat de jonge generatie geen jazz weet te waarderen", Jan Verwey: '...voor vijfhonderd gulden mondharmonica's per jaar...' nen. De mensen achter de bar werden onverwacht gecon fronteerd met een overvol café met tal van nieuwe gasten. De bezoekers moesten hun draai vinden in de toch wel kleine maar gezellige ruimte. De jazzmusici stonden voor de moeilijke taak om een goede muzikale sfeer op te bouwen. Een aantal kenners vond dat het allemaal „wat stroef' ver liep. SFEERTJE Vorige week was het duide lijk anders. Wiebe Haanstra liet de barpiano waar hij stond en nam plaats achter zijn ei gen, vertrouwde toetsenbord. Binnen korte tijd kwam er een behoorlijke wisselwerking tot stand tussen musici en publiek waardoor er een pnma jazz- sfeertje ontstond. Als het aan de muzikanten ligt gaat men op de ingeslagen weg voort, niet in de laatste plaats omdat men zelf veel ple zier beleeft aan de jazz avonden in „de Swartesteegh". Achterveld en Amersfoorter Willem Meyboom traden als tno elke donderdagavond bij Rob Bouwer op. Van de Berg achter zijn drumstel, Meyboom met zijn bas en Peer Hartjes- veld achter het toetsenbord slaagden er in om regelmatig gastspelers mee te laten spe len waardoor de donderdag avonden erg afwisselend ver liepen. HAANSTRA Een trouwe bezoeker van de wekelijkse jazzavond in de Hakhorst was Wiebe Haanstra. Peer Hartjesveld, nu nog altijd actief als bestuurslid van de Leusdense jazzsociëteit, ruimde steeds vaker zijn plaats in voor Wiebe Haanstra. Twee jaar geleden nam Wiebe defi nitief de plaats van Peer Har tjesveld in. Vanaf dat moment gingen de dne musici verder als het „Tno Wiebe Haanstra". Dat de twee „begeleiders" van Wiebe Haanstra allebei in het dagelijks leven beroeps militair zijn is puur toeval. De

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1987 | | pagina 9