Exclusiviteit is me met de paplepel ingegoten' Meestal kiezen we het repertoire rond een thema, leze keer oorlog en vrede' Dirigent Harold Lenselink Hrekteur W. Pet van nieuw relatiegeschenkenbedrijf Recom: ,op een tournee leg je kontakten met mensen die ook zingen, dat schept een bijzondere band.1 Dirigent Harold Lenselink over concert Utrechtse Studenten Cantorij m Leusdense Sint jozefkerk: LEUSDEN - Op zondag 17 mei verzorgt de Utrechtse Studenten Cantorij onder leiding van Harold Lenselink een concert rond het thema „Oorlog en Vrede". Op het programma staan o.a. composities vermeld van Schütz, Poulenc, Milhaud, van Beurden, Draeseke en Jen- nefelt. Een en ander zal plaatsvinden in de Sint Jozefkerk te Leusden, Hamersveldseweg 51. De aanvang is 20.15 uur. Door Jaap Riewald Muzikaal stilstaan bij het thema Oorlog en Vrede" was reden ge- ;oeg om de dirigent van de [trechtse Studenten Cantonj, Ha- old Lenselink, aan het woord te s aten: j „Eerst iets over het koor in zijn i Igemeenheid. Het bestaat uit stu- enten die allemaal min of meer eschoolde zangers zijn. Het koor erzorgt ieder jaar twee concerten: en ervan m ieder geval in Utrecht, betreft: de meeste werken worden a capella uitgevoerd en zijn qua tijd geplaatst in de periode van renais sance tot hedendaagse muziek." „De leden van het koor zijn gro tendeels nog studenten; een aantal van hun studeert muziekweten schappen, terwijl er ook enkele leden een conservatoriumdiploma op zak hebben, zij het dan voor andere vakken dan uitgerekend zang. Voor hen geldt dan, dat zij tijdens hun studiejaren al lid waren van de cantonj." Het koor, dat in 1964 is opgericht, heeft lange tijd onder leiding ge staan van Jaap Hillen. Sinds 1983 is Lenselink dirigent. 1980 een plaatopname gemaakt vein het Requiem van Maurice Du- niflé'." „Op zaterdagavond 2 mei a.s. om 22.20 uur wordt „Organum" voor de radio ten gehore gebracht in het programma „Laudate" van de KRO. Op 3 mei is de cantonj te beluiste ren in het programma „Fur Elise", radio 4 om elf uur." TRADITIE „De cantonj heeft de traditie om op toernee te gaan, meestal op ba sis van uitwisseling: „Vorig jaar zijn we in Spanje geweest; dit jaar gaan we naar Engeland; m het verleden zijn we in Hongarije geweest, in Polen, in de Verenigde Staten. Op toernee gaan wordt door ons als zeer inspirerend ervaren: je komt op een heel andere manier in zo'n land dan wanneer je als toerist zou gaan. Je komt er om te zingen en je legt contacten met mensen die ook zingen: de meesten voor hun ple- interview Haxold Lenselink, die ge boren is te Den Haag in 1952, studeerde aan het conserva torium in Utrecht piano- en orkestdirectie. Al vrij spoe dig kwam hij geheel in de koorwereld terecht. Hij is vooral werkzaam als dirigent bij studentenmu ziekgezelschappen in Utrecht, o.a. ook bij het Utrechtse Studenten Koor en Orkest, het USKO, bij het Stu denten Vrouwen Koor „Me dusa", bij het ensemble „Um- bellifera" dat zich meer spe cialiseert op hedendaagse muziek en close-harmony- arrangementen. Sinds kort is Lenselink ver bonden aan het Alkmaarse Conservatorium als docent koordirectie. Voorts is hij als adviseur verbonden aan o.a. De Maatschappij tot Bevor dering der Toonkunst, de Ko ninklijke Bond voor Zang- en Oratorium Verenigingen. Sinds 1983 dirigeert hij de Utrechtse Studenten Canto- rij. Met name in Frankrijk geeft Lenselink veel work shops voor koren en dirigen ten. DONDERDAG 7 MEI 1987 )e Utrechtse Studenten Cantorij, een archieffoto uit 1985. et andere m kleinere plaatsen; dit ar in Leusden." RADIO OOR „Het koor telt achtentwintig le en: acht sopranen, acht alten, zes I moren en zes bassen. Regelmatig rorden solo-partijen vertolkt door ;gen leden van de cantorij, zo ook eze keer in de persoon van Roe- rnd Gerritsen. Wat het repertoire „Regelmatig worden er radio opnames gemaakt, zo onder meer in 1984 van de „Messe pour double choeur a capella" van Frank Martin en in 1985 van „Organum" van Daan Manneke. Dit laatste werk is m op dracht geschreven voor de Canto rij ter gelegenheid van haar vierde lustrum. Voorts heeft het koor m zier, sommigen voor hun beroep. Dat schept een bijzondere band." „Meestal kiezen wij het con cert-repertoire rond een bepaald thema, deze keer rond oorlog en vrede, in verband met de vier- en vijfmeiherdenkingen. Gekozen is voor muziek die een relatie heeft met dat thema: muziek uit allerlei tijden, variërend van Schutz die leefde van 1585 tot 1672 tot en met hedendaagse componisten als B. van Beurden." wordt uitgevoerd „Warming to the Rich", een compositie voor koor a capella en een bariton-solo. De tekst is ontleend aan de bijbel, een bnef van Jacobus, en behelst een aanklacht tegen de njken; prachtig schilderende, zoemende en gon zende geluiden in het koor; verwe ven in deze compositie is een klein koor van solostemmen die zingend het verwijt aan de rijken maken, dat veel dramatischer. In deze compo sitie komt de oorlog in heel andere zin om de hoek kijken: de oud-tes- tamentische god - die iedereen die tegen hem is, met de grond gelijk maakt - wordt hier bezongen. Een en ander is zeer krachtig op mu ziek gezet." „F. Draeseke is een wat minder bekende componist. Wij houden ervan om af en toe juist minder bekende grootheden de eer te ge ven die ook hun toekomt. Draeseke was een leerling van Liszt. Hij schreef o.a. een „Messe a Capella', waarvan wij twee delen uitvoeren. „Kyrie', Agnus Dei" met „Dona Nobis Pacem". De stijl is laat-ro- mantisch, maar heel polyfoon, voortbordurend op de stijl van bij voorbeeld Palestrina, met prach tige harmonieën en modulaties." „Van H. Badings laten we vervol gens het „Merck toch hoe sterek" horen op tekst van Valerius en han delend over de tachtigjarige oor log. Ironisch is, dat tijdens een toer nee door Spanje dit werk bijzonder werd gewaardeerd door de Span jaarden, hoewel de tekst duidelijk anti-Spaanse elementen vertoont. Maar dat hadden ze kennelijk niet door bedrijf levensvatbaar was en werd het tijd om uit te zien naar een be drijfspand. Het industrieterrein Eemland in Amersfoort leek de juiste plaats, maar ook daar bleef Recom niet lang. Pet: 'We zijn zo ontzettend hard gegroeid. In Eem land was de situatie niet meer werkbaar.' Van het industrieterrein trok het bedrijf naar de weilanden bij Achterveld. Sinds 1 april dit jaar is Recom daar officieel gevestigd. In de week van 11 tot en met 16 mei wordt open huis gehouden. EXCLUSIEF Recom levert uitsluitend exclu sieve relatiegeschenken. 'De ex clusiviteit is me met de paplepel bij mijn oude bedrijf ingegoten', zegt de heer Pet, 'maar dat is niet de emge reden voor dit genre. We moeten daar wel voor kiezen, an ders hebben we geen overlevings kansen. Aanvragen voor massa-ar tikelen worden beleefd afgewim peld. Het klinkt arrogant, maar het is nu eenmaal met anders.' Om die exclusiviteit te bereiken, worden artikelen meestal in eigen huis ontwikkeld en vervaardigd. In Limburg staat een keramiekfa- br.ekje dat in handen van Recom is. Daar wordt voornamelijk Delfts blauw aardewerk gemaakt. Dit be drijfje is in zeer korte tijd uit de grond gestampt. In Belgie is een metallo-etserij en drukkerij over genomen van een zakelijke relatie. Op chemische basis worden etsen gemaakt in koper en/of zilver. Ie dere tekening of foto kan op die manier overgenomen worden op de meest uiteenlopende artikelen, van flesopeners tot pendules. In Nederland is een chemische etsenj verboden. Naast deze eigen produkten im porteert Recom ook bepaalde arti kelen. Direkteur Pet trekt regel matig naar het Italië, Zweden, En geland of het Verre Oosten om iets van zijn gading te zoeken. Maar ook bij de importartikelen geldt, dat ze exclusief moeten zijn. In Engeland wordt bijvoorbeeld een speciale kollektie voor Recom gemaakt van Tudor Mint. Achttien oude Nederlandse ambachten worden heel precies uitgebeeld. Bij het bedrijf zijn twee tekenaars in dienst. Soms wordt iemand van buiten gevraagd iets te ontwerpen. 'We hebben ook wel wat dmgen die bij meerdere bednjven te vin den zijn, je bent altijd afhankelijk van artikelen die bestaan. Bij deze produkten is een eigen styling heel belangrijk', merkt de heer Pet op. Een gevolg van de exclusiviteit is wel dat Recom een klein assorti ment heeft in vergelijking met an dere bedrijven in relatiegeschen ken. 'Alles moet ontwikkeld wor den, dat kost veel tijd en geld', legt Pet uit, 'maar de artikelen die we hebben, kun je dan ook nergens anders knjgen.' KLANT De relatiegeschenken worden voornamelijk geleverd aan het midden- en kleinbedrijf. Voor de groothandel wordt een iets andere kollektie gemaakt. Kleine details verschillen met de produkten voor eigen klanten, biivoorbeeld een Dirigent Harold Lenselink met één van de koorleden, de Leusdense José Lieshout. en deel van de relatiegeschenken, die het bedriif biedt. Delfts blauwe vaas die iets groter of kleiner is. Aan de Postweg worden de pro dukten verzameld en verzend klaargemaakt. Daar werken vier van de ongeveer twintig werkne mers, inclusief de direkteur. Hun domem is een mooi verbouwde schuur, waann twee kantoorruim tes, een opslagplaats en een show room zijn ondergebracht. De show room is nog met geheel ingericht, maar de meeste artikelen zijn in middels aanwezig. Duidelijk blijkt dat het hier gaat om dure produk ten. Origineel tin, speciale Recom- horloges met briljant, beiden voor zien van een certificaat, diverse metallo-artikelen en Delftsblauw aardewerk zijn uitgestald. Het bednjf ligt achter het huis 'Pen- hut'. De familie Pet heeft met de schuur ook het huis gekocht en daarin haar intrek genomen. De hele entourage: het huis, de schuur, met name de inrichting, en de lan delijke omgeving, doet exclusief i aan 'Daar is bewust voor gekozen', I aldus direkteur Pet. 'De mensen die hier komen, moeten direkt wan neer ze het pad opnjden, weten wat hun te wachten staat. In deze omgeving kun je je met permitte ren een gigantische rotzooi neer te zetten.' '...een exclusieve omgeving voor een exclusief bedrijf zij zich slechts hebben bekommerd om goud en zilver. Kortom, deze compositie is heel dreigende mu ziek, waarvan een groot gedeelte wordt ingenomen door gesproken tekst, waarbij gedeelten van het koor zoemende geluiden maken, een motief dat als een soort leitmo- tief door het geheel is gevlochten." „De dynamische opbouw ka rakteriseert zich door een ontwik keling van fluisteren tot geleidelijk aan schreeuwen. Allerlei minder traditionele vocale middelen wor den gebruikt, terwijl er toch ook normaal gezongen wordt: alleszins een zeer verantwoorde composi tie." VERBROEDEREND „Het stuk „I am Ericka" van B. van Beurden is geschreven in 1973 voor een korenfestival van jeugd koren in Helsinki en bezingt de verbroederende gedachte, dat zangers en zangeressen van koren uit allerlei landen al zingende de vrede op deze wereld kunnen be reiken. In het voorwoord van de partituur schrijft Van Beurden, dat het stuk m de eerste plaats is ge schreven voor die jongeren die tij dens genoemd festival niet aanwe zig konden zijn vanwege allerlei vrijheidsbeperkende maatregelen in diverse landen." „Een gedeelte van de tekst is het bekende „De Profundis", terwijl een ander gedeelte vertelt van een bnef van een zekere Erica Huggins die in de V.S. bij relletjes, verdacht van allerlei criminaliteit, meteen werd opgepakt. In die bnef vertelt zij wie zij is, wat haar hobby's en idealen zijn. De partituur kenmerkt zich door een aantal toevalsmo- menten, waar bijvoorbeeld toon hoogte en duur niet vast staan, kortom waar nogal eens geïmpro viseerd moet worden. Er zit een aantal soli in, er moet op gegeven ogenblik geklapt, gestampt, geroe pen worden: het hele scala aan vo cale middelen wordt in dit werk gebruikt. Het stuk duurt zo'n tien minuten." DRAMATIEK „Van G. Meyerbeer wordt dan „Der 91. Psalm' vertolkt, een werk dat zeer groots van opzet is en opera-achtige kenmerken vertoont met grote, laat-romantische lijnen; de stemmen zijn vaak gesplitst m twee of drie partijen; een aantal soli komt voor, afgezet tegen volle, ver zadigde accoorden; het heeft wat Mendelssohn-achtigs, maar is toch PROGRAMMA Geopend wordt met een heel korte canon, „Peace on Earth" van Hans Eisler die op 6 juli 1898 te Leipzig werd geboren en in Berlijn stierf op 7 september 1962. Van 1919 tot 1923 was Eisler leerling van Schonberg. Het programma ver volgt met twee werken uit de wat oudere muziek: een motet van G. Guami, „In die tribulationis", han delend over de ellende en een werk van Heinnch Schutz „Verleih uns Frieden". ASSOCIATIES „We zingen vervolgens de can tate van Poulenc „Un soir de neige", geschreven in de oorlogsjaren. In de tekst hiervan zitten allerlei asso ciatieve beelden die met de tweede wereldoorlog te maken hebben: de dreiging, de kou, de verlatenheid; in abstracte zin wor den namen als Hitler ten tonele ge voerd, zonder ze met even zoveel woorden te noemen." „Van Milhaud laten we horen de „Cantate de la guerre", een wat meer godsdienstige, bijbelse be nadering van het thema „oorlog", bestaande uit vier delen. De god heid vraagt zich af waarom de mensheid zo slecht is dat er oorlog van komt; prachtige muziek met af en toe dissonante klanken die Mil haud geschreven heeft op zeer schilderende wijze." AANKLACHT „Van Thomas Jennefeld, een veelbelovend Zweeds componist, LEUSDEN - Een exclusief bedrijf in een exclusieve omge ving. Zo kan Recom, een bedrijf in relatiegeschenken, het beste omschreven worden. Van het genre petjes, balpen nen en lucifers wil direkteur J.W. Pet niets weten. Delfts blauw aardewerk, gemaakt in een eigen keramiekfa- briekje en artikelen uit de eigen metallo-etserij in België krijgen de voorkeur. De hoofdzetel van Recom is geves tigd tussen Achterveld en De Glind. Midden tussen weilanden en bos, aan een vijver, staat een verbouwde schuur, van waaruit het centraal beheer gevoerd wordt. Een ideale werkomgeving vindt de heer Pet. 'De reeën lopen langs de ramen, ik zie vogels die ik van mijn leven nog niet gezien heb. Zo'n omgeving noopt je tot rustig werken.' Van rustig werken is in de afge lopen anderhalf jaar weinig terecht gekomen. In juli 1985 ging het rela tiegeschenkenbedrijf waar de heer Pet 15 jaar verkoopdirekteur was failliet. Wanbeheer was één van de oorzaken volgens Pet. Hij had ge noeg vertrouwen in het exclusieve genre waann het bedrijf handelde en heeft daarop voortgebouwd. Samen met vier vertegenwoordi gers van het failliete bedrijf werd eind 1985 een nieuwe zaak opge zet, gevestigd in Leusden in het woonhuis van de direkteur. Na drie maanden bleek duidelijk dat het (door Korrie Heijting)

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1987 | | pagina 7